Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Hardwarefabrikant OCZ heeft zijn assortiment voedingen uitgebreid met de ZX-serie. De voedingen zijn modulair uitgevoerd, zijn voorzien van een 80Plus Gold-certificaat en leveren hun forse vermogen over een enkele 12V-rail.

De ZX-serie bestaat uit drie voedingen die ieder modulair zijn uitgevoerd. OCZ koos voor een enkele 12V-rail om het gros van het vermogen van de voedingen op te leveren; veel fabrikanten maken gebruik van diverse rails die het vermogen splitsen. Met een enkele rail zou de voeding minder snel overbelast moeten raken. Met geleverde vermogens van 850, 1000 en 1250W is de kans op overbelasting gering. De voedingen zijn voorzien van een 80Plus Gold-certificering, waarmee de rendementen stijgen tot maximaal 92 procent.

De ZX-serie is volledig modulair uitgevoerd. Niet alleen de sata-, pci-express- en molex-kabels zijn los te koppelen, ook de moederbord- en cpu-stekkers zijn af te koppelen om de kabelbrei tot een minimum te beperken. De voedingen zijn voorzien van een 140mm-ventilator, die de koeling van de componenten voor zijn rekening neemt. Het 850W-model wordt met vier pci-express-kabels, twaalf sata-stekkers en negen molex-stekkers geleverd. Voor de kilowatt-voeding worden twee extra pci-express-connectors ingepakt en het 1250W-model krijgt dezelfde bekabeling mee. De voedingen zouden direct verkrijgbaar moeten zijn voor ongeveer 130 tot 170 euro.

OCZ ZX-serie 1000W-voeding
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Wel leuk, alles gaat naar low power, en de voedingen worden maar dikker...

Ik zou liever een fanless 300W voeding hebben. Meer dan zat voor mijn i7 2600 met SSD en HD5770

[Reactie gewijzigd door stoepie2002 op 3 februari 2011 11:02]

En als je et over low power hebt, laten we dan even doorgaan en denken aan efficiŽntie. In dat geval koop je geen 300W voeding voor een opstelling die bijna 300W verbruikt:

http://images.anandtech.c...p-900w/eff-comparison.png

Iedere voeding heeft zo zijn efficiŽntie curve en geen enkele heeft een max efficiŽntie bij het totale vermogen. Bijgevoegd plaatje is een 900W voeding met hoogste efficiŽntie tussen 500W en 650W zeg maar.

Zo werkt het ook met deze OCZ's, dus als we het over low power gaan hebben, dan moet je kijken naar de efficiŽntie, want low power staat los van een 300W of een 800W voeding. Misschien is met efficiŽntie erbij genomen een 800W voeding dan wel zuiniger voor jouw opstelling dan de 300W (ook al gaat het hier om relatief kleine verschillen).

[Reactie gewijzigd door the_RJ op 3 februari 2011 11:26]

Je vergeet dat die 300 Watt enkel in full load nodig is, terwijl je pc in meer dan de helft van de gevallen in idle niets staat te doen, dus moet je een voeding zoeken die vooral in idle de hoogste efficiŽntie bereikt, maar ook nog genoeg vermogen kan geven in full load.

daarbij berekent het 80PLUS-label het rendement pas vanaf 20% van het vermogen.

20% van 900 Watt psu = vanaf 180 Watt
20% van 300 Watt psu = vanaf 60 Watt

De meeste computersystemen verbruiken in idle toch wel minder dan 180 Watt en dus garandeert het 80PLUS label onder die 180 Watt niet meer een efficiŽntie van 80% (of 87% bij Gold).
Je vergeet dat die 300 Watt enkel in full load nodig is, terwijl je pc in meer dan de helft van de gevallen in idle niets staat te doen, dus moet je een voeding zoeken die vooral in idle de hoogste efficiŽntie bereikt, maar ook nog genoeg vermogen kan geven in full load.
Dan wordt het tijd om in het DPC gedeelte van GoT te kijken ;)
Die van mij zijn 1500Watt :P (ook 80 gold btw)
Wel leuk, alles gaat naar low power, en de voedingen worden maar dikker...

Ik zou liever een fanless 300W voeding hebben. Meer dan zat voor mijn i7 2600 met SSD en HD5770
Dus omdat 1 fabrikant voedingen uitbrengt met hoge wattages is de algemene tendens naar de low power te niet gedaan? Wat een kromme redenering.
Als je een fanless 300W voeding wil dan koop je die toch gewoon? Die bestaan al een tijdje hoor. OCZ verandert niets aan dit feit.
Het gros van de nieuw aangekondigde voedingen - iig die het nieuws hier halen - zit boven de 500W. En dat is op zich wel vreemd, want - vziw - zelfs voor een vrij krachtige pc is het vrij ongebruikelijk om meer dan 150-200W aan piekverbruik te hebben.

Uiteraard niet voor de hieronder genoemde overgeklokte SLI/CrossFire monsters.

[Reactie gewijzigd door ACM op 3 februari 2011 11:38]

580GTX + i7 + 5HDD's > 200W

tbh, alleen al een 580GTX > 200W
@ACM: nou dat onderschat je toch een beetje. Hier een i5 750+HD5850 (lijkt me een standaard 'vrij krachtige pc'). Idle 95W, gamen 250W, Prime95+Furmark tegelijk 350W. En dan wordt er nog niet overgeklokt. (alleen P95: 175W, alleen Furmark: 285W, zit hem dus vooral in de gpu, zoals te verwachten).
Dat verbaast me dan :) Mijn E8400 + GTS8800 is ook niet superzuinig, maar doet zo'n 105-110W idle en zo'n 160W tijdens gamen, hoewel het wellicht mogelijk is om dat wat verder op te rekken als ik alles nog wat zwaarder zou belasten.

Maar dan nog, je piekverbruik zit blijkbaar op zo'n 350W, waarbij je dus nog steeds genoeg zou moeten hebben aan een 400-500W voeding, ipv een 850W-variant :)
Ik denk dat dat aan quad vs dual ligt. Ik heb gemeten tijdens BFBC2 en die weet wel raad met 4 cores. Met COD zal het een stuk minder zijn.

Waar je ook op moet letten is de verdeling van de hoeveelheid Watt over de verschillende lijnen. De mindere 400W psu's hebben dan bvb maar 300W op de 12V lijn. Dan klapt ie er dus uit. En voedingen gaan wat achteruit na verloop van tijd, ook even rekening mee houden. Ik heb zelf een 600W voeding, komt wel van pas als ik m'n cpu ook ga oc-en (op 4GHz lust ie aardig wat).
Tja, er zijn ook mensen die een 980X + tripple sli gtx580 hebben, dan red je het niet met 300watt.

Een pc'tje zoals die van jouw trekt uiteraard niet zo gek veel, mijn eigen pc met 6 hdd's, 1 ssd, i7 860 op 4,0ghz met HT aan en een flink overgeclockte gtx460 1gb + waterkoeling en een aardige hoeveelheid fans trekt meer dan 400 watt bij volledige belasting (100% cpu/gpu). Maar dan nog is mijn 800watt voeding flink overbemeten, al hoeft de voeding zo niet op z'n tenen te lopen en blijft hij een stuk koeler.

Zolang er markt voor is blijven die "dikke" voedingen komen, net zoals m uitvoeringen van bmw's of iets vergelijkbaars :).
http://www.alternate.nl/h...Voedingen&l2=tot+400+Watt

AUB, en nu weer verder accepteren dat iedereen iets anders wilt.
OT: Kijk dan eens naar de seasonic X-400
Blijkbaar begrijp je niet dat er ook een high-end markt is, dat er overclocked word en dat mensen hoge kwaliteit voedingen willen.

Triple SLI 480 GTX hoef je niet met je 300W fanless voeding te proberen. :')
pricewatch: Seasonic X-400 Fanless prima candidaatje voor je.... beter bestaat niet ;)
@Stoepie2002 etc.: De meeste gold voedingen bevinden zich nog steeds in het middensegment (zeg 600-800W, zie pricewatch). Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat als je behoefte hebt aan een dergelijk dikke voeding, je ook graag wil dat 'ie efficient werkt en dus al gauw gaat kijken naar de gold-varianten.
Ja de meeste mensen hebben ook geen enkel benul hoe ze een voeding moeten dimensioneren!

Voorbeeld van mijn PC:

Max vermogensopnames:

i7-2600: 95W
MoBo: 40W
SSD 120GB: 4W
DVD brander: 6W
WD GReen 2TB: 7W
HD5770: 108W

Fannetjes: 3 * 0,5W die verwaarloos ik even.

Totaal maximaal: 260W

Dus je voeding moet die 260W kunnen leveren, en de stromen die bij de 3.3, 5 en 12V rails worden gevraagd, aankunnen. Er zijn 300W voedingen die dat kunnen en ook 500W voedingen die dat niet kunnen. Wat doet "men"? Een 600W of meer voeding kopen, "dan zal het altijd wel werken".


De praktijk is dat ik mijn CPU EN mijn grafische kaart niet tegelijk op 100% krijg. Dus ik meet @AC in kant nooit meer dan 210W. Dat is inclusief het verbruik van de voeding zelf. Ik heb een Seasonic stille voeding van 400W. Diens fan gaat nooit hoorbaar draaien.

Meestal zit het verbruik van mijn systeem rond de 100W.

En ik wilde met die eerste post juist dat aangeven: alles gaat naar low power. De PC van nu is 3 keer zo krachtig als die van twee jaar terug, tegen hetzelfde verbruik, en de voedingen worden alleen maar "dikker" en alleen maar omdat het KAN.

Maar mensen denk eens na, een GOLD+ voeding van 400W van een goed merk heeft in een dergelijk geval gewoon een HOGER rendement dan een GOLD+ voeding van 1kW van een goed merk.

Dus de tendens dikke voedingen, die past gewoon niet bij alle huidige low power dingen.

Gamers met vette videokaarten of mensen met 16 HD's in een RAID, sja, pak een dikkere voeding. Maar de gemiddelde pc.......
vraag me af wat de peak watt is van deze voedingen sinds de meeste voedingen nog zon 100 watt boven hun aangegeven vermogen kunnen presteren.
maar verder, mooie voedingen, dacht dat OCZ zich ging concrentreren op SSd's :)
Voor de volledigheid:
- PCIe zijn 6+2 stekkers.
- Je kunt niet alle 12 SATA en 9 Molex stekkers tegelijk gebruiken (aantallen in het geval van de 850 versie).
- Daarnaast zit er een floppy-stekker bij
- En "Dual 4+4 pin CPU" (dus blijkbaar in totaal 4 4-pins stekkers).
een 1000w voeding in deze tijd is voor de meeste waarschijnlijk overkill. Normale hardware gaat steeds minder stroom gebruiken (SSD). Als je2 Highend videokaarten hebt zijn dit soort voedingen leuk, maar over het algemeen lijkt mij dit een beetje overkill. (wel leuk om mee te showen op campzone:D) mijn redelijk lichte voeding(720w) kan alles incl 2 video kaarten makkelijk aan.

rendament van meer dan 80% is zeker wel netjes als je de maximale 92%haalt is dat helemaal goed. dat vind ik wel een pluspunt. denk dat er de komende tijd wel meer voedingen met 80Plus Gold-certificering komen wat een goede zaak is.
Mooie voeding. Ben benieuwd hoe deze serie zich zal verhouden tot andere 80+ gold voedingen in dit segment, zoals de grote jongens van Enermax en de Corsair AX-serie. OCZ kennende zullen in elk geval de prijzen vergeleken met eerder genoemde voedingen wel mee vallen.

Ben ook best blij met het volledig modulaire ontwerp. Zo kun je de kabels individueel sleeven zonder je garantie kwijt te raken omdat de voeding zelf niet open hoeft, en voorheen had geloof ik alleen Silverstone voedingen met zo'n opzet.
Ik vind het heel mooi dat die volledig modulair is. Nu kan je alle kabeltjes zelf sleeven zonder dat je de garantie verliest :)

Nu is het dus wachten op de reviews :), aangezien ik naar een vervanger opzoek ben voor m'n hx1000w omdat ik alle kabels wil gaan sleeven maar geen garantie wil verliezen

[Reactie gewijzigd door yniezink op 3 februari 2011 12:05]

en leveren hun forse vermogen over een enkele 12V-rail.
En dat is bij het zwaarste model 104A op de 12V-rail, best ziek... Dat wordt een rail van 16mm≤ als ze normdiktes aanhouden :D.
Persoonlijk vind ik de Cooler Master GOLD Series en de Seasonic X-Series een stuk interessanter. :) , ze hadden beter de voedingen kunnen laten vallen i.p.v hun high-end geheugen waarmee ze zijn groot geworden.... Waarom schuift iedereen zo toch in de markt.... blijf sterk in waar je sterk in was/bent......
1250 watt, daar kun je onderhand 'n wasmachine op laten draaien. Ik weet niet wat voor zieke configuratie je op 1250 watt zou kunnen draaien, maar goed. Mooi ding overigens. Het in kunnen klikken van kabels werkt altijd ideaal.
1250 watt is leuk als je bijvoorbeeld een SLI op CFX opstelling hebt, met meerdere videokaarten dus.. (bijvoorbeeld 2,3,4 of nog meer) ook leuk voor de overclockers, en voor moederborden met dubbele CPU sockets... of als je het niet nodig hebt en gewoon wil uitsloven met een flink sterke PSU :+

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 3 februari 2011 11:10]

1250W heb je nodig bij 3 GTX 580 kaarten of AMD tegenhangers. Gewone SLI-CF configuraties hebben genoeg aan een 750W of wat zwaarder 850W.
Ligt er aan. als je zo ongeveer al je componenten overclockt (zoals ik) kom je toch al gauw ruim 30-40% hoger uit dan wanneer de componenten op stock snelheid draaien natuurlijk :P standaard TDP van me 1090T is 125 watt. met me huidige OC heeft ie een TDP van 215 watt... (is maar een voorbeeld, zie mijn review over de 1090T, kom niet hoger door gebrek aan goede koelpasta)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 3 februari 2011 11:54]

Zet er een stroommeter op en je weet de echte waarden. TDP zegt niet welk verbruik je hebt.
weetik. maar de TDP is wel het MINIMALE wat de cpu verbruikt... dat is de energie die wordt omgezet in warmte. hij kan nooit minder stroom verbruiken dan de hoeveelheid die om wordt gezet in warmte... de energie die er nog bij komt die niet wordt omgezet in warmte weet ik zo niet. als ik het werkelijke verbruik kwist had ik dat wel neergezet hoor ik weet heus wel wat het verschil is. ;) Sorry mijn fout mensen ik haal het een en ander door elkaar nu :P

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 3 februari 2011 15:11]

Je bedoelt het maximale? Mijn Intel cpu blijft op stock nl. onder zijn TDP. AMD cpu's komen helemaal nooit in de buurt van hun TDP. Wellicht overbodig maar TDP staat voor Thermal Design Power en geeft aan hoeveel Watt de koeling aan moet kunnen. Dit hoeft niet overeen te komen met het daadwerkelijke verbruik. (ik mag best een 100W cpu een 200W TDP geven, krijg je alleen overbemeten koeling).
Ik ga hier geen discussie over voeren, want dit is off-topic. Zodra ik een stroommeter heb, hang ik die tussen de 12volt atx en het moederbord, en dan weet ik het meteen. natuurlijk ff heavyload of IntelBurnTest draaien anders kom ik natuulijk ook niet echt op een resultaat :P en ik ga dan ook een verbruiksmeter achter het stopcontact hangen... ben benieuwd

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 3 februari 2011 15:11]

En waarin zou die andere energie dan omgezet worden? Tip: alle energie wordt in warmte omgezet.
Hoe ontstaat beweging of licht dan? Als alle energie omgezet wordt in warmte en er behoud van energie is... dan zou beweging of licht dus vanzelf onstaan zonder dat daar energie voor nodig is? :)
TDP bij AMD is uiterste max. Bij Intel Bij normaal gebruik de max.
nVidia ging met de GTX480. Dik over hun opgegeven TDP van 250 watt heen.
Die hard overclockers hebben daar niet eens genoeg aan.... 4x GTX580 met zware oc + een 6 Core CPU op extreme speeds rekken een 1250 watt makkelijk plat. Alleen die cpu's verbruiken al meer dan 300 watt. En die video kaarten makkelijk 400.

Voor normaal gebruik 24/7 is het niet nodig maar dit soort dingen zijn voor het extreme OC werk.

(ik heb het niet over die matige oc's die je hier vaak ziet maar over het echte werk zoals een Phenom op 7 GHz en dat soort zaken).

[Reactie gewijzigd door Astennu op 3 februari 2011 11:29]

Je kan ook de gpu's op losse voeding zetten natuurlijk :) als je zulke snelheden draait zit je toch niet meer uit een kast te werken maar een oc platformpje.
Dat wordt door de DOCťrs dus ook gedaan. Die hebben vaak meerderen PSU's om hun OC rig van genoeg prik te voorzien.
Zelf kan ik je vertellen dat bij power-up mijn 1200W moeite heeft de kar te trekken. Alles is erg relatief, wat jij overdreven vindt is voor een ander 'normaal'.

dikke gpu/cpu erin, vrot er een hoeveelheid disks in met ruim dubbele cijfers en je bent al een heel eind op weg.
Of jij hebt een absurd zware pc... of jouw voeding is niet zo'n hoge kwaliteit... 1200W is echt verschrikkelijk veel!
Weliswaar zullen bijvoorbeeld je HDD's meer verbruiken bij de powerup, maar je videokaart doet geen zier. Als je in zo'n situatie toch op een hoog vermogen komt, is er iets goed mis.
Misschien heeft ie de wasmachine ook nog aangesloten. :+
1200W een PC, noway..


Wellicht heeft ie een slechte 12V rail?

[Reactie gewijzigd door jDuke op 3 februari 2011 13:32]