Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Fujifilm heeft op de CES-beurs een deels functionerende mockup getoond van zijn FinePix X100-compactcamera. De high-end camera zal in maart in de winkels liggen met een adviesprijs tussen de 1000 en 1200 dollar.

Bij de aankondiging van de FinePix X100 eind september 2010 was alleen persmateriaal beschikbaar over de camera, maar een tastbaar exemplaar kon tot op heden nog niet vastgehouden worden. Fujifilm was weliswaar niet met een werkend exemplaar van de X100 naar de CES getrokken, maar er waren wel twee mockups van de camera beschikbaar om in de hand te houden. Volgens de medewerkster van Fujifilm is de getoonde mockup het uiteindelijke ontwerp van de camera.

Hoewel er geen foto's met de X100 gemaakt konden worden en de hybride zoeker ontbrak, was de diafragmadraairing en een deel van de bedieningselementen wel werkend. Zo kon met de display-knop gewisseld worden tussen de weergavestanden op de lcd of in de zoeker. Fujifilm had namelijk quick-and-dirty een lcd in de zoeker gestopt om een indruk te geven van de lcd-overlay van de hybride zoeker. Op de lcd werd echter een voorbeeldfoto getoond en ook werd het scherpstellen gesimuleerd en afgebeeld. Ook werkte het schuifje voor de zelfontspanner niet.

De boven- en onderkant van de behuizing zijn gemaakt van een magnesiumlegering, terwijl het zwarte materiaal eruit ziet als leer. Volgens de medewerkster wordt geen echt leer gebruik om onder meer de camera betaalbaar te houden en omdat het gebruikte materiaal sterker is. Wel voelt de camera door het materiaal wat plastic aan.

Het is overigens wat vreemd dat Fujifilm nog geen werkend exemplaar kan tonen als de camera al in maart dit jaar beschikbaar is. De Fujifilm X100 is voorzien van een aps-c-beeldsensor en heeft een vast gemonteerde 23mm f/2-lens van Fujinon. Met deze specificaties lijkt de camera een tegenhanger te zijn van de Sigma Dpx-serie en de Leica X1. De prijs zal liggen tussen de 1000 en 1200 dollar.

Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100 Fujifilm FinePix X100
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ahum, tweakers de mockup was toch echt al 3 maanden geleden op Photokina te zien.

Anyway de reacties van 'meer dan 1000 euro daar kan ik een top SLR van kopen', en 'wat moet je met een vaste lens' kan ik begrijpen maar zal ik toch proberen uit te leggen.

De prijs zit hem vooral in de ontwikkeling van deze camera waaronder de lens, de hybrid viewfinder, de customized sensor, de precisie metalen body, en het feit dat het een volledig niche markt is. De lens is een Fujinon -het pronkstuk- speciaal ontwikkeld voor deze camera. Dit is niet een lens vergelijkbaar met compact camera's, maar een lens vergelijkbaar met Zeiss, of de high end Canon L prime lenzen. Je zou kunnen zeggen dat de camera om de lens is gebouwd. Tot op heden zou je een lens zoals dit willen gebruiken heb je zeer beperkte mogelijkheden. Een handmatige film camera, een Full Frame DSLR met een high-end 35mm prime, of een APS-C DSLR met een high-end 24mm lens. In beide laatste gevallen zit je voor alleen de lens al ver over deze 1000 euro. Een 35/2 (equivalent) van vergelijkbaar kaliber is voor APS-C simpelweg niet beschikbaar. Daar houd het dus al op, en dan hebben we het nog niet eens over compact gehad.

Waarom willen we dan zo graag een 35mm die niet kan zoomen ? De kijkhoek die een 35mm geeft is een traditionele all-round standaard die vanwege zijn veelzijdigheid al een eeuwigheid word gebruikt. De hoek is breed genoeg voor travel met landschap, architectuur, street, mensen, en alles wat je tegen komt, maar ook smal genoeg voor portret en zelfs bloemen en planten tot zeer dichtbij. Daarbij maakt het F2 diafragma dit alles niet alleen buiten in het zonnetje, maar ook binnen mogelijk.

Het voordeel van prime is dat je de sterke en zwakke punten van de vaste kijkhoek gaat leren kennen en voor je de zoeker zelfs nog voor je oog heb zal aanvoelen. In tegenstelling tot fotografie van vandaag -waar de meeste mensen gewoon inzoomen op hun onderwerp- heb je enkel een simpel wit frame-lijntje in de zoeker. Iets wat je twee keer doet nadenken over dingen als de compositie en standpunt. In plaats van alleen het onderwerp in beeld te zoomen leer je ook de omgeving en plaatsing van het onderwerp te waarderen. Iets wat een foto individueel veel krachtiger kan maken, maar ook een serie foto's aangenamer kan voordoen vanwege de statische hoek.

Het minimalisme van dat simpele witte frame-lijntje is in de hele camera terug te vinden. Het diafragma stel je in zoals het hoort, op de lens zelf. Net als de sluitertijd op de bovenzijde. Een traditionele fotograaf zou de camera zelfs kunnen gebruiken zonder het schermpje aan te zetten. Alle handelingen en instellingen die een foto werkelijk bepalen zijn dus te doen voordat de camera zelfs aan staat. Het enige verschil met een analoge camera -in gebruik- is dan nog het feit dat je de foto achteraf meteen kan bekijken. En dan bedoel ik dus niet omdat 'analoog' zo geweldig is, maar omdat met de overkill aan features in camera's vandaag de dag vergeten lijkt te worden wat echt fotograferen nou werkelijk inhoud.

Zoals Fuji verteld:
Echoing the functional aesthetics of analogue film cameras, every control has been carefully considered to give the photographer fast access to aperture, shutter speed and exposure compensation, to allow maximum creative expression with minimum hassle. Combining all the latest technical digital innovations in a beautiful, traditional chassis which oozes class and prestige.
http://www.finepix-x100.com/en

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 8 januari 2011 16:09]

Mooi verhaal! Hulde!

Echter een kleine correctie: Op mijn APS-C Nikon D300 zit momenteel een 35/2.0 van Carl Zeiss (de, kwalitatief, beste 35 mm die er voor Nikon verkrijgbaar is al weet ik niet wat de nieuwe 35/1.4 van Nikon gaat doen in dit opzicht). Ik heb ook de 25/2.8 van Zeiss. Beide lenzen zijn hig end qua kwaliteit maar doen ruim onder de 1000 Euro.

Toch klopt je verhaal verder gewoon: dit is een camera voor een specifieke doelgroep. Zeg maar de mensen die vroeger met een meetzoeker op stap gingen. Klein, licht, onopvallend, geruisloos en bijzonder goede kwaliteit zijn voor dit soort mensen topprioriteit. En die mensen zijn best bereid 1200 euries neer te leggen voor een camera als deze, mits de kwaliteit maar top is. En over dat laatste weten we natuurlijk nog niks nal zijn de verwachtingen hooggespannen.

Voor referentie: kijk maar eens hoe doe Konica Hexar (niet de Hexar RF) gehypt is op het net. Dat was een camera als deze in analoge vorm.
Dank u zeer mpve.

Natuurlijk zijn de Zeiss lenzen geweldig, maar je snapt F2.8 is geen F2.0, en 35mm op een crop camera is geen 35mm meer. Dat zijn geen kleine verschillen. Dus een (snelle) high-end 35mm equivalent voor mijn crop SLR is er nogsteeds niet. Al als ik echt zou doorzetten is er wel de OM Zuiko 24mm F/2.0 die eventueel met een adapter te gebruiken is op EOS camera's, maar die is zo zeldzaam echt goedkoop word het er niet van. En echt te vergelijken met de X100 is een SLR kit uiteindelijk niet, het ging hier over de waarde.

Het mooie aan de X100 is natuurlijk ook dat hij zo geweldig compact is voor de SLR prestaties die hij zou moeten leveren. Ik las dat de afstand tussen het achterste lens-element en de sensor niet meer is dan 5.6mm, waardoor in feite de lens die je ziet maar het puntje van de ijsberg is. Iets wat echt alleen kan met een lens/sensor combinatie die speciaal voor elkaar gemaakt is. Met een verwisselbaar lens systeem had de lens natuurlijk een stuk verder uitgestoken en zijn doel voorbij gegaan.

Er is echt gewoon geen competitie behalve eventueel de Leica X1 die dan weer 'maar' F2.8 is en nog duurder, al dan wel nog compacter. Ik zal een Hybrid Viewfinder toch wel missen denk ik, en hij heeft ook wat puntjes dat men zegt, nou Leica dat kon wel beter. Maar maakt wel geweldige plaatjes overigens. De kleuren, de helderheid, contrast en de Bokeh is echt overduidelijk Leica.

Nu maar afwachten of Fujinon ook echt kan presteren zoals ze claimen, en zoals de high-end lenzen die we in the old days van ze hebben gezien. Ik zag overigens fotos voorbij komen in de cheesy product video van Fuji waar je enigszins de Bokeh kan zien.

*edit: equivalent

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 9 januari 2011 14:39]

Quote:
Dus een (snelle) high-end 35mm voor mijn crop SLR is er nogsteeds niet.
:Unquote

Dat ben ik dus niet met je eens. Nikon heeft een 35/1.8 voor APC-C maar dat is geen HIgh end lens al is ie wel goed. Maar Nikon heeft intussen ook een 35/1.4 en dat is wel een high end lens (met een 1500,= + prijs). Ook Canon heeft zo'n ding. Er valt dus genoeg te kiezen voor een APS-C DSLR.
Ik bedoel natuurlijk 35mm equivalent, maar dat had je door denk ik. Het ging hier in eerste instantie om de prijsvergelijking met de X100. Zou ik daarnaast inderdaad een 24/1.4 gebruiken voor SLR dat zijn dan natuurlijk enorme bakbeesten, dat is niet waar ik naar op zoek ben. Oůk als ik mijn SLR gebruik wil ik iets minimaal redelijk onopvallends.

Het punt is dat voor full-frame een 23mm een groothoek lens is welke gewoon heel erg moeilijk te maken zijn sneller dan F2.8. Dat maakt ze zo duur en reusachtig. Het punt is dat voor APS-C de lens een veel kleinere image-circle hoeft te produceren, wat toch zeker F2 dan wel haalbaar maakt. Denk maar aan insecten verbranden met een vergrootglas. Hoe kleiner de cirkel, hoe meer geconcentreerd de kracht van de input (zonlicht), zonder dat dus de zon feller hoeft te branden.

Wat ik dus zou hopen is dat ze dat in praktijk nemen en een Nikon DX 23mm F2 (of F1.4), en Canon EF-S 22mm F2 (of F1.4) maken, die dan dus in theorie net zo compact en betaalbaar zou kunnen zijn als een gewone 35mm F2 of F1.4 voor full frame. Kijk maar naar Fuji die doet het ook. Alleen dat zou laten zien dat ze 35mm niet vergeten zijn.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 9 januari 2011 15:12]

Allemaal leuk en aardig, maar dit zijn allemaal geen dingen die ik met een goedkope beginner DSLR (400 euro) en een goede standaardlens (28-75mm F2.8 ofzo) niet ook kan (voor 400 euro heb je al een vrij scherpe Tamron om maar iets te noemen).
Nee dat klopt, 35mm F2.0 ga je met 28-75mmF2.8 (en zeker op crop) niet kunnen. Tenminste ik mag hopen dat het glas in die Fuji wel van degelijke kwaliteit is. Daarbij is het geheel een stuk compacter dan een instapdslr en (kit)lens.

Ik vind m vet, en ondanks dat ik de prijs vrij fors vind, wil ik hem wel hebben. Lijkt me supergaaf op vakantie, en voor op straat. Voor het 'echte' werk heb ik toch al een Nikon D700 ;)

En daar komen we meteen bij de clou van dit soort camera's, vaak zijn het mensen die al een DSLR hebben die een wat handzamer compacte camera willen hebben zonder meteen naar compactcamera kwaliteit af te zakken. Dus er is wel degelijk markt voor.
Lang verhaal, weinig inhoud. Op mijn Nikon APS-c zit ook een 35/1,8 en ik ken fotografen die met Sony werken en hij heeft ook een 35 mm prime lens. Die schijnt maar 200 euro te kosten. Verder zit je gewoon te bluffen, want je hebt die Fuji camera nog niet in je handen gehad, laat staan dat je iets zinnigs kunt zeggen over de kwaliteit van die lens. Fabrikanten zoals Leica hebben bewezen dat het mogelijk is om hoog van de toren te blazen, en vervolgens toch grote missers te begaan. De tijd zal het ons leren...
Dat is nog wel iets anders dan een 23mm f/2. Als je de Sigma 24mm f/1.8 zou noemen had je een punt kunnen hebben, maar die kost ook ruim 400 Euro. Een dSLR is wel weer een stuk veelzijdiger.
Voor camera's zoals deze is zeker een markt, maar niet als ze een vaste lens hebben. Als er een APS-C sensor in zou zitten en Fuji een serie primes op de markt zou brengen die equivalent zouden zijn met een 24, 50 en 100mm f/2, dan zou ik heel gelukkig worden. (35 en 80mm mag er ook nog bij natuurlijk, maar ik denk dat ik zelf de bovenstaande het meest zou gebruiken.)

Olympus komt met zijn PEN camera's dichtbij, maar die bevatten geen zoeker (of je raakt je flitsschoen kwijt), en de 2x cropfactor bevalt me niet zo. Daarnaast hebben ze niet de primes die ik zou willen.
35mm op je Nikon is vergelijkbaar met 50mm op een fullframe camera.
Op deze Fuji zit een 23mm f2.0 objectief, vergelijkbaar met een 35mm f2.0 op fullframe.

Wat de prestaties van het objectief zijn is nog niet bekend. Wel is het met dit soort camera's gebruikelijk om het objectief zo te ontwerpen dat deze al erg scherp is bij volle diafragma-opening, iets dat je niet vaak ziet bij (goedkopere) objectieven voor dslr's.

Het is afwachten wat de camera gaat laten zien.
Zelfs de dure lenzen zijn bij volledige diafragma-opening (geldt voor vrijwel alle fabrikanten) niet scherp. Dan moet je vaak op f4.0 gaan zitten om de goede scherpte te kunnen beleven.

Persoonlijk vind ik dit een prachtige camera en ben zeer benieuw hoe de resultaten zijn. :)
De betere, en duurdere, lenzen zijn tegenwoordig zo goed dat een leek het verschil tussen volle opening en optimaal gediafragmeerd niet meer ziet.
mijn canon 35 1.4 is op 1.4 al behooriljk scherp hoor :) op f/4 is ie nog een stuk scherper, maar wijd open is het zeker niet slecht.
Als dat zo is, dan heb ik de tekst van jesper anders uitgelegd dan hij bedoelde. Een 23mm/2,0 is redelijk uniek, hoewel er geruchten zijn dat Sony dit jaar voor het Nex systeem een soortgelijk objectief uitbrengt (24/1,7).

[Reactie gewijzigd door gebruiker_nr_1 op 9 januari 2011 14:19]

Ziet er wel retro uit, net als de Olympus pen camera. Waarom nu geen moderne behuizing?
"Hoewel er geen foto's met de X100 gemaakt konden worden " Da's lastig testen dan...
Als op deze camera Leica meetzoekerlenzen hadden gepast (of natuurlijk de compatibles daarmee, zoals Voightlšnder, Cosina, etc) dan had ik hem wellicht gekocht. Zo'n "ouderwets+nieuwerwets" combinatie spreekt me wel aan. Een meetzoekercamera heeft niet eens een AF-systeem of een spiegel, dus een dergelijke camera zou erg simpel te bouwen zijn tegenwooridg.

Eigenlijk had ik het liefst iets als een Leica M9, maar die is veel te duur. De M8.2 is wel te krijgen voor rond de €1800, tweedehands... en dan heb je zeker nog geen Leica lenzen.

Als iemand me een Epson RD-1X ofzo kan aanbieden voor een niet te hoog bedrag dan wil ik daar ook nog wel over denken :P

Waarom er nog steeds geen andere digitale meetzoekers bestaan dan de Leica's en de Epson RD-serie begrijp ik eigenlijk niet. Compatible lenzen zijn er legio te vinden, en worden zelfs nog steeds geproduceerd. Leica, Zeiss Ikon en een aantal anderen verkopen zelfs nog analoge meetzoekers. Een digitale meetzoeker zou tegenwoordig echt een peuleschil moeten zijn om te produceren.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 9 januari 2011 01:15]

De Epson RD1 serie wordt tweedehands zowat duurder verkocht dan nieuw. Echt belachelijk wat voor prijzen daar voor gevraagd worden.
De eerste van die camera's kosste nieuw 3000 euro. Dat is ook al zat natuurlijk...

Ik hoop er een beetje op dat Leica niet te lang op zich laat wachten met het produceren van een M10. Dan kan ik hopelijk een full frame M9 op de kop tikken voor €1800. (De M9 kost nieuw een vergelijkbaar bedrag als de M8.2, dus ik ga er even van uit dat dit tweedehands ook zo zal zijn.)

Dan nog een paar goede Leica-M (compatible) objectieven erbij, en dan ben ik happy voor de rest van mijn leven :P

DSLR's trekken me niet meer zo, nadat ik een enorme Canon-uitrusting heb verkocht... ik ben met fotograferen gestopt vanwege het formaat en gewicht van de uitrusting en ben op zoek naar iets als die Fuji hierboven, maar dan met verwisselbare lenzen ťn een zoeker.
ik moet zeggen dat ik het juist eigenlijk wel weer gaaf vind dat ze zo'n oud design nemen... Wij hadden vroeger ook een camera die er echt op leek, dit zijn bijna een soort herinneringen :P

Alleen op een camera van 1200 euro ga je klagen over dat kleine beetje leer wat er rondom moet?? Het spul wat ze nu gebruiken zal ook wel wat kosten..
Over smaken kan je niet discuteren. Persoonlijk vind ik het toestel er prachtig uit zien. Alleen de prijs is wat aan de hoge kant.
Discuteren? Ai ai ai...
Dat, mijn onwetende vriend, is nu een pracht van een Vlamisme. Vlaams lijkt op Nederlands, meestal, maar soms gewoon even niet.

Maar je begrijpt toch wat 'ie bedoelde te zeggen?
Fraai! Ik mis alleen een directe ISO knop. Die draaiknoppen bovenop zijn trouwens wel hťťl erg Leica. Diafragma instellen op de lens is ook prachtig natuurlijk.

Edit: Hopelijk is het duimwieltje achterop in te stellen voor ISO.

[Reactie gewijzigd door Fiber op 8 januari 2011 16:45]

Draaiknoppen bovenop erg Leica? Alle SLR's uit het analoge tijdperk hadden de sluitertijden knop bovenop (behalve Olympus OM dan).

Maar je hebt gelijk dat Fuji zijn best doet deze camera eruit te laten zien als een Leica M wannabe...
Fuji heeft al gemeld dat de 'fn' toets boven op de camera standaard als iso-knop staat ingesteld.
Hoezo Leica wannabee ?
http://juststuffifind.com...7/Leica-M6-camera-002.jpg

[Reactie gewijzigd door Ruffzz op 8 januari 2011 14:09]

Dit ontwerp heeft niets met Leica te maken en alles met hoe een meetzoeker camera er nou eenmaal uitziet. De eerste 35mm meetzoeker camera met een gecombineerde zoeker en meetzoeker is de Contax II en alle ontwerpen van meetzoekercamera's, zoals de Leica M serie zijn hier van afgeleid.
Niet vreemd, want erg veel keuze qua ontwerpen heb je niet als je het ' vorm volgt functie' principe nastreeft.

Bovendien vergeet je blijkbaar dat dit geen ILC is en dus is het per definitie geen Leica wannabee, aangezien het belangrijkste aan de M-serie camera's de objectieven zijn.
Vergelijk eens met de Leica X1....
Dat was ook mijn gedachte. Leica heeft ook aangetoond dat het concept niet werkt. Ze zijn ontzettend duur en de kwaliteit blijft achter bij de concurrentie.
Als Leica iets heeft aangetoond, is dat er een levendige markt is voor een handmatige, hoogwaardige camera met verwisselbare objectieven voor de prijs van een kleine auto. Daarbij is de kwaliteit van de objectieven en de camera's uitzonderlijk hoog, ze staan bekend om een hoogwaardige afwerking en een uitstekende service.
Een goede prijs/kwaliteit verhouding kun je ze echter niet op betrappen.
Concurrentie? Die is er niet, er is geen andere cameramaker die nog digitale meetzoekers maakt, tenzij je de Epson R1D meetelt, deze heeft echter een cropsensor met 6 megapixels, niet echt een concurrent voor de 18 megapixel tellende fullframe Leica M9.

Vergeet ook niet dat de Leica M analoge camera's nog steeds zeer betrouwbare reportage-camera's zijn.
De markt was levendig toen er nog filmrolletjes in camera's geplaatst werden. Je bent gevallen voor de marketing-prietpraat, blijkt uit het feit dat je de kwaliteit van APS-c camera's afmeet aan de prestaties van Leica's duurste camera. Het feit dat Volkswagen een Veyron bouwt, is net zo min een reden om een Golf boven een Punto te verkiezen.
Aangezien hier de vormgeving van dit toestel een grote rol speelt kan ik wel zeggen dat ik deze (mockup) Fuji camera er een heel stuk beter afgewerkt uit vind zien dan de retro versie van Olympus.
Fijn dat er ook een optische zoeker op zit. Het is gewoon een feit dat je veel minder bewegingsonscherpte hebt wanneer je camera tegen je gezicht kan steunen. Het is veel moeilijker je camera stil te houden met uitgestoken armen. +1 Voor de zoeker wat mij betreft.
Dit lijkt me een heerlijk cameraatje om een wereldreis mee te documenteren. Lekker onopvallend, ziet er niet direct uit als roofwaar (met de optische zoeker kun je de indruk wekken dat het een oude Olympus Trip 35 met een marktwaarde van vijf euro is) en handmatige belichting is een reŽle optie zonder op knopjes te hoeven drukken.

Ik hoop wel dat het ding lekker degelijk is en niet meteen afgeschreven hoeft te worden als je hem in een plas laat vallen of als je er op het vliegveld achter komt dat hij misschien toch wat te onbeschermd in een zijvakje zit van de backpack die je net op de lopende band hebt gezet.
Vreemd dat er geen volledig werkend model was. Ik heb op de Photokina nog gespeeld met een model waarbij zelfs de hybride zoeker werkte. Ik vind het overigens een erg interessante camera en ga 'm zeker uitproberen.

Ik heb er destijds ook nog een stukje over op mijn blog geschreven:
http://www.photofacts.nl/...erslag_photokina_2010.asp

Een maandje terug heb ik de Leica M9 geprobeerd en dat is ook een bijzondere ervaring. Al is zo'n camera natuurlijk niet te betalen. :)
1200 euro ? koop dan gewoon een Canon 60D of iets dergelijks. Damn dan heb je echt wel meer voor je geld..
Het is te begrijpen dat je dat denkt, toch is het zo dat in dit apparaat een heel grote sensor zit ten opzichte van zijn concurrentie. Het gaat hier namelijk om een aps-c sensor, wat net zo groot is als de sensor van een 60d. Dus de fotos die je ermee maakt komen wel in de buurt van een gemiddelde beginners DSLR.

Op de Leica X1 na(die overigens in het begin 2000 euro koste), hebben de camera's in dit formaat allemaal four thirds sensoren.
Als je niet naar het retro aspect kijkt hebben de Panasonic DMC-GF2 en de Olympus PEN E-PL1 ook een 4/3 lens, terwijl die ook in dat prijsgebied zaten.

Daarnaast zal je de prijs in de loop van de tijd wel zien dalen.
Nonsens. Sony en Samsung maken gebruik van chips met APS-c afmetingen. En die zijn al geruime tijd te koop. Fuji toont geen toewijding met dit ontwerp, anders was dit model al lang op de markt en in de boeken.
Sony, Samsung en Ricoh maken gebruik van aps-c sensoren met een 1,5 cropfactor in de ILC's (Interchangeable Lens Camera's). Leica heeft ook een aps-c sensor in de X1 gestopt. Nu stopt Fuji een dergelijke sensor in de X100.
Olympus en Panasonic stoppen 4/3rd sensoren in hun ILC's.

Dat deze camera's met uitzondering van de Fuji al geruime tijd te koop zijn, wil nog niet zeggen dat Fuji geen toewijding met dit ontwerp toont.
Dat het model nog niet op de markt is verschenen wil niet zeggen dat dit ook niet gebeurt of dat het bedrijf er niet achter staat. Ik heb meer het idee dat ze flink proeven aan de potentiŽle kopers en luisteren naar hun reacties. De camera zal een niche markt bedienen en dan kun je er maar beter voor zorgen dat de beperkte doelgroep ook echt interesse heeft, anders is het een erg duur probeersel.
Bedankt voor de herhaling van de feiten...
Als je geen producten verkoopt, wordt het nog veel duurder...
Nonsens. Sony en Samsung maken gebruik van chips met APS-c afmetingen. En die zijn al geruime tijd te koop. Fuji toont geen toewijding met dit ontwerp, anders was dit model al lang op de markt en in de boeken.
Verdiep je eens in wat dit ding allemaal heeft/kan. Fuji is wel degelijk toegewijd, alleen op een andere manier dan Sony/Samsung.
Ja, dat is waar, maar ik wil gewoon geen grote camera mee sjouwen als amateur.
Ik vind het een schitterend ding om te hebben, alleen weet ik nog niet of ik over de prijs en de vaste lens kan kijken.
Vind het maar een dure huis tuin en keuken camera, meer een soort hebbeding dan serieus te gebruiken imo, zeker voor die prijs ... daar kun je een prachtige DSLR van halen ;)
Het hele idee van dit soort camera's is dat ze de voordelen van een DSLR hebben ( full control, grote (heel grote) sensor) zonder de nadelen (is niet veel groter dan een compact camera).

Daar mag wel voor betaald worden. Hoewel je ook eentje kan uitkiezen met verwisselbare lenzen...

[Reactie gewijzigd door kmf op 8 januari 2011 17:52]

Ik zou niet meteen willen zeggen dat dit soort camera's wel de voordelen maar niet de nadelen van een dslr hebben. Dat zou het natuurlijk tot de perfecte camera's maken en dat is niet zo.
Het heeft het voordeel van een grote sensor en een prettige ergonomie. Daarnaast is de camera beduidend kleiner en daardoor makkelijker dagelijks mee te nemen.

Het grootste nadeel dat dit voordeel met zich meebrengt; is de beperking in veelzijdigheid; dslr's zijn uit te rusten met diverse objectieven van verschillende kwaliteit, lichtsterkte, brandpuntafstanden etc.

Je wint dus op het gebied van draagbaarheid, je verliest op het gebied van veelzijdigheid.
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Jammer, ik was echt benieuwd naar de bokeh van de lens en hoe goed de zoeker eigenlijk was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True