LG kondigt eerste smartphone met dualcore-cpu aan

LG heeft de eerste smartphone aangekondigd met dualcore-cpu. De Optimus 2X draait op Android 2.2 en heeft een Nvidia Tegra2-cpu, met twee kernen die ieder draaien op 1GHz. De telefoon moet begin volgend jaar naar Europa komen.

De dualcore-cpu moet maken dat de Optimus 2X P990 betere prestaties levert, terwijl de accu minder wordt belast, zegt LG. Dat gebeurt volgens chipmaker Nvidia doordat bij intensieve taken de twee processorkernen de taken kunnen verdelen en in totaal minder van de accu vergen dan een cpu met een kern op volle kracht doet. Dat komt doordat het voltage lager ligt, aldus de chipmaker. Desondanks is een 1500mAh-accu ingebouwd. Dat is de grootste capaciteit die in huidige smartphones te vinden is.

De Optimus 2X heeft een 4" lcd met een resolutie van 800x480. Het toestel beschikt over een 8-megapixelcamera, waarmee video's kunnen worden geschoten op 1080p-resolutie. De video's kunnen op grotere schermen worden getoond door de hdmi-uitgang op de smartphone of via een dlna-verbinding. Dlna is een standaard waarmee thuisapparatuur kan communiceren en is al enkele jaren te vinden op sommige smartphones.

De Optimus 2X komt uit met Android 2.2, maar zal later een update krijgen naar Android 2.3 Gingerbread, de nieuwe versie van Googles mobiele OS, dat vorige week is aangekondigd. Het toestel komt in januari eerst uit in Zuid-Korea en zal vervolgens naar Europa komen. LG zal het toestel ook in Nederland uitbrengen, maar de vraag is wanneer dat precies gebeurt. Een adviesprijs is ook nog niet bekendgemaakt.

De aankondiging van het toestel komt niet uit de lucht vallen. Sinds anderhalve maand gingen geruchten over het Android-toestel, dat de eerste smartphone is met dualcoreprocessor. LG bracht in Nederland eerder de Android-smartphones InTouch GW620, Optimus Android GT540, Optimus Chic E720 en Optimus One P500 uit. In de Optimus-lijn van smartphones kwam ook nog de Optimus 7 E900 uit, een toestel met Windows Phone 7. Volgend jaar zal daar volgens alle geruchten ook een Optimus Pad bijkomen, een tablet met Android.

LG Optimus 2X P990

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-12-2010 • 08:09

74

Reacties (74)

74
72
35
1
0
6
Wijzig sortering
Dit beloofd veel goeds voor de toekomst, nu kunnen merken zoals htc niet achterblijven!!
Voordeel is vooral dat het zuiniger is dus je accu een stuk langer meegaat + performance increase..

Ben benieuwd wat LG nog meer voor goeds gaat uitbrengen in 2011.. dit is iig zeker een stap in de goede richting!

[Reactie gewijzigd door Eplusz op 26 juli 2024 22:02]

En zo zijn er al meerdere....
nieuws: RIM gaat BlackBerry's met dualcoreprocessors maken
nieuws: 'Dualcore Motorola-smartphone duikt op via vlooienmarkt'
nieuws: Foto's Android-smartphone met dualcore Tegra2-cpu duiken op

Waar ik naar benieuwd ben, is hoe de perfomance is. Hoe vloeiend alles op het scherm beweegt, hoe snel alles opent, tussen apps snel switchen etc.

Zijn daar al filmpjes van?
Er bestaan 'hands-on' filmpjes van hoe de telfoon 'out-of-the-box' werkt.
En een paar benchmark filmpjes om de snelheid te kunnen vergelijken met anderen.

Deze zijn van voor LG hem officieel aankondigde, er kunnen dus nog verschillen in zitten qua performance. Toch geven deze een redelijk betrouwbaar beeld met een grote 'hebbe' factor.

Een artikel op androidworld gaat hier dieper op in.
En nog de oorspronkelijke bron: engadget
Aan de andere kant gaat het om aangekondigde toestellen als de software en hardware nu al perfect in orde was kwamen die morgen wel op de markt. Een goed beeld van wat je over een maand of wat gaat krijgen kan je nu nog niet weten. Hooguit een indicatie, van hoe het er nu voor staat!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2024 22:02]

Anoniem: 84969 @Eplusz16 december 2010 11:28
Hoezo wordt de performance hoger? Met zo'n dual-core processor ligt de kloksnelheid per core lager, dus taken waarbij sowieso maar 1 core nodig is, zullen langzamer gaan. Uiteraard zal waarschijnlijk 1 core de achtergrondtaken uitvoeren en de andere core de voorgrondtaken, maar als je een spelletje speelt die toch maar 1 core gebruikt en niet geoptimaliseert is voor multi-core, dan zal de performance in eerste instantie juist omlaag gaan.
2x 1 Ghz. Dat is niet lager. Dat is 2x de snelheid van mijn gsm.
Dit klopt niet helemaal. Net als bij PC processors zullen applicaties die gebouwd zijn voor 1 processor niet enorm veel snelheidswinst behalen.

Stel je voor dat je 2 lege kannen hebt, en 2 flessen siroop. Een spelregel zegt dat je maar in 1 kan tegelijk limonade mag maken (programma gemaakt voor 1 processor).

Dan duurt het limonade maken 2x zo lang dan als je dat in 2 kannen tegelijk mag. (programma gemaakt voor dual core).

In het eerste geval zal je de kannen na elkaar moeten vullen, in het tweede kan het tegelijk.
Deze vergelijking is niet 100% eerlijk, gezien bijvoorbeeld systeembronnen op de 2e kern kunnen draaien, waardoor je meer ruimte hebt voor je "limonade" programma.
Wat een omslachtige leken-uitleg.

Je hebt wel gelijk, het zal niet zomaar 2x zo snel zijn. Wel zullen verschillende processen niet meer op elkaar hoeven te wachten, of last van elkaar hebben, aangezien er dan altijd een tweede core vrij is. Hetzelfde merk je enorm met desktop systemen. Dual cores is voor mij een must, terwijl ik nauwelijks multi-core programma's draai. Als 1 proces 100% cpu in beslag neemt, wil ik wel dat mijn systeem responsief blijft.
Dit zal hetzeflde zijn in smartphones.

Dus: smartphones worden hierdoor niet 2x zo snel, maar zullen wel responsiever zijn doordat meerdere processen niet op elkaar moeten wachten of 1 core moeten delen.
Anoniem: 359528 16 december 2010 08:14
Ziet er zeer belovend uit, heb sinds een half maandje een nieuwe telefoon, had nog gedacht om te wachten voor een dualcore, maar vond dit te lang duren.
ook hoop ik dat er dualcore WP7 aankomen, want ik vind android niet zo geweldig

maar 1080p filmen is natuurlijk wel heel nice :D
leuk dat lg als eerste hier mee komt, ook al heb ik niet zo n heel fijn verleden met lg..
(eerste chocolate, en daarna de renoir)
Verwacht idd niet te veel van 1080p filmen, dat is maar een getalletje om de mensen zot te maken. Geef mij maar 720p en een goede lens ipv 1080p en een brakke lens. Het is en blijft een gsm, tot op heden kan je daar geen goeie films mee schieten.
Met de eerste twee zinnen ga ik mee, maar met die laatste niet: http://www.malaysianbroad...hd-video-short-film-prom/
Ik ben nog niet heel erg onder de indruk van de kwaliteit van die video. Het is voldoende voor youtube, maar daar houdt het wel mee op.
Wat bedoel je met goede films? Wat is jou standaard? Goed voor youtube of goed voor een promo film?

Wat mij betreft kun je zelfs met een standaard videocamera geen goede promo filmpjes maken, maar voor youtube zijn de huidige camera's van o.a. de Samsung Wave goed genoeg.

Ik zou zeggen bekijk het filmpje en oordeel dan of de filmkwaliteit goed is van de oudere camera, de nieuwe toestellen moeten wat mij betreft beter zij of net zo goed.
Waarom moet je youtube filmpje in 720p als de kwaliteit toch bagger is?
Ik heb een htc desire en een Pentax k-7 beide kunnen 720p... Uiteraard doet de pentax dit veel beter, wil alleen als voorbeeld geven dat het dus nutteloos is op een smartphone.

Het is puur marketing meer niet... mijn sony ericcsson k700i kon mooiere filmpjes maken dan mijn desire en de se heeft niet eens 720p.
Maar dat jouw Desire geen knappe 720p kan opnemen wil niet zeggen dat dat voor alle mobieltjes geldt...

Ik vind de 720p kwaliteit van de SGS/iphone4 en N8 namelijk 10x beter als wat me huisgenoot ze desire kan opnemen :) HTC staat er nou eenmaal om bekendberucht om hun geweldige speakers/camera's! (heb niks tegen HTC hoor 80% van me eigen telefoons waren HTC's, maar ik weet wel wat de gebreken zijn)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2024 22:02]

Wat is er nou nice aan 1080p filmen? Voor hetzelfde geld is het zwart-wit... zonder de beelden te hebben gezien kan je er niks over zeggen.
Hij vind de feature leuk dat het kan.

En ik vermoed dat in deze kleurrijke periode de 1080p opname mogelijkheid de kleuren zwart en wit samen met de andere bijne 16,8 miljoen kleuren op het scherm komen.
Wat is er nou nice aan 1080p filmen? Voor hetzelfde geld is het zwart-wit... zonder de beelden te hebben gezien kan je er niks over zeggen.
Komop...beetje realiteitszins..anno 2k10 kom je niet meer met een zwart-wit camera aanzetten..ik denk zelfs dat ultra kleine full-hd zwart-wit camera's(die er ongetwijfeld zijn) voor een specifiek niche gebouwd worden anders dan telefoons...
Mooi toestelletje, misschien toch eens een keer de overstap maken naar Android.
Gebruikt LG in alle Android telefoons een eigen skin? If so, dan moet ik er nog maar eens over nadenken.
Gebruikt LG in alle Android telefoons een eigen skin?
BIj mijn weten wel, maar over de Optimus One zeggen de reviews quasi allemaal dat de wijzigingen ten opzichte van de stock versie niet enorm zijn. Ik zou het niet weten, want ik heb geen ervaring met de stock versie. Ik ben wel tevreden van de Optimus One.
Toestel ziet er mooi uit! De beeldresolutie is hetzelfde als bij de HTC Desire HD terwijl die een groter scherm heeft, lekker scherp beeld dus! Ik ben benieuwd hoeveel werkgeheugen dit toestel heeft.
De telefoon ziet er echt supergoed uit. Mooi scherm, erg mooi design.
Leuke dualcore processor, een goede batterij (die minder wordt belast door de processor) en als we puur en alleen op de 1080p afgaan, ook nog eens een goede camera. LG kan tegenwoordig toch aardig meekomen met bijv. HTC. Misschien niet qua "smartphone succes", maar wel qua specs en design. Toch jammer dat er veel mensen zijn met een slechte ervaring met LG.. (mijn persoonlijke voorkeur zou er ook niet zo snel naar uit gaan..
Hoe maakt Android gebruik van de nieuwe multi-core architectuur ? Is het de Dalvik VM die hiervoor geoptimaliseerd is ?
Linux (de kernel) kan al jaren overweg met multicore en Java (de bovenlaag) ook. Lijkt me niets nieuws vooor Android een multicore CPU.
Jammer dat die dual core ook op een 1 GHz geklokt moet worden, het zou toch leuker zijn geweest als deze op 700 MHz de prestaties van een 1 GHz snapdragon zou hebben overtroeft, minder klokfrequentie is immers beter voor de batterijduur.
Waarschijnlijk loopt die dual core niet heel de tijd op 1 GHz en klokt hij automatisch terug, zodat je een goede batterijduur hebt.

Overigens maak ik me niet zo heel veel zorgen over dat het mogelijk een beetje meer stroom verbruikt. De hoofdverbruiker zal toch het scherm zijn en dat zal zo blijven vermoed ik.
Wauw wat een toestel! Ziet er heerlijk uit, en zo aan de specificaties te zien gaat het echt een van de beste smartphones van 2011 worden, nu al! Goed dat LG een 1500 mAh accu gebruikt, de standbytijd van smartphones moet echt beter worden en dat lijkt door een grotere accucapaciteit en de zuinigere CPU('s) te gaan lukken. Verder ziet de interface er gelikt uit, vooral de Sense achtige klok met het perspectief! Can't wait!
Mijn LG GW620 heeft ook een 1500mAh en die moet ik toch ook elke avond opgeladen om het einde van de volgende dag te halen.
Met een dualcore cpu wordt het verbruik van de batterij ook lager he.
Dat betekend dus dat een 1500mAh het langer volhoudt in die telefoon, dan in de jouwe nu :) Zie hier:
Dat gebeurt volgens chipmaker Nvidia doordat bij intensieve taken de twee processorkernen de taken kunnen verdelen en in totaal minder van de accu vergen dan een cpu met een kern op volle kracht doet. Dat komt doordat het voltage lager ligt, aldus de chipmaker.
Zoals ik reeds hierboven kort zeg is dat waar als de taak opsplitsbaar zijn. Het verbaast me lichtjes dat iedereen dit over het hoofd ziet. Het is nVidia die dit zegt dus je mag het gerust met een korrel zout nemen. Bovendien lijkt het me onwaarschijnlijk dat een dualcore Tegra minder stroom verbruikt dan een (weliswaar iets oudere) singlecore 512 Mhz processor. Ik ga wel akkoord dat het (onder bepaalde condities) meer prestaties zal bieden voor dezelfde stroom als een singlecore met een hogere klokfrequentie.
Mooie specs voor dit toestel, voor mij net iets te groot van formaat, maar ik hoop dat LG nu de standaard heeft gelegd voor de nieuwe generatie smartphones. Uiteraard is de software van het toestel net zo belangrijk, maar ik verwacht dat dit geen probleem is met Android 2.2.

Ik ben wel benieuwd wat voor lens voor films en fotograferen wordt gebruikt en dat hier niet op bezuinigd gaat worden.
Voor mij ook iets te groot. Heb nu een 3,7" scherm en dat is prima. Groter hoeft van mij niet, al is 4" nog wel te overleven, gezien het feit dat de trend wel richting grotere schermen gaat...
Ik hoop dat die trend weer terug gaat, want trends binnen de mobiele wereld is zo veranderlijk als het weer. Ik zag op een filmpje (bovenin de pagina ergens) dat dit toestel groter/langer is dan de Galaxy S.
Het lijkt erop dat de HD2 en de Galaxy S de standaard lijken te zijn op dit moment, maar ik hoop dat dit snel zal veranderen zodat de liefhebbers van de kleine telefoon, maar met dezelfde specs, nog een keuze hebben.

Aan het eind van de jaren 90, begin van dit millennium moest alles zo klein mogelijk. Dit is doorgegaan tot 2006-2007, daarna moest het weer steeds groter zodat filmpjes en internet sites perfect bekeken konden worden.

Ik hoop dat de 3"~4" reeks meer de aandacht gaat krijgen, zodat een mobieltje niet langer wordt dan 12 centimeter. Ik wil over 2 jaar niet met een koelkast in mijn hand/handtasje gaan lopen ipv in mijn spijkerbroek.
Ik wil over 2 jaar niet met een koelkast in mijn hand/handtasje gaan lopen
in je manbag? ;)
De preview van Engadget kan hier gevonden worden. Let op, ze gingen er daar in eerste instantie vanuit dat het toestel "Star" zou gaan heten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.