Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Het gebruik van ict op basisscholen, middelbare scholen en mbo's stijgt, maar niet snel genoeg, vindt Kennisnet. Ruim een kwart van de docenten maakt geen gebruik van ict bij het lesgeven, staat in de jaarlijkse Vier in Balans-monitor van Kennisnet.

Het gebruik van ict in het onderwijs neemt per jaar met ongeveer twee à drie procent toe. In 2010 is het gebruik van ict in het klaslokaal met drie procent gestegen. Directeur Toine Maes van Kennisnet concludeert op basis van het Vier in Balans-onderzoek: "In het huidige tempo duurt het nog zeker tien jaar voordat alle docenten ict toepassen in het lesprogramma. Als Nederland echt de ambitie heeft om internationaal terug te komen in de top vijf van kenniseconomieën, dan moeten we nu versnellen."

Kennisnet logoHet ict-gebruik in het onderwijs beperkt zich vooral tot tekstverwerken en het opzoeken van informatie. Uit het onderzoek blijkt dat er één computer per vijf leerlingen is en docenten en scholen meer gebruik van digitale schoolborden maken. De docent kan dan bijvoorbeeld gebruikmaken van video's om een les te illustereren. Kennisnet claimt dat onderzoeken aantonen dat leerlingen hierdoor de lesstof beter onthouden.

Toine Maes van Kennisnet: "Overheid, bedrijfsleven en consumenten raken steeds meer vertrouwd met ict en benutten vaker de mogelijkheid om kennis en informatie te delen. Dat het onderwijs achterblijft, is raar. Juist hier gaat het om informatiedeling en kennisoverdracht." Kennisnet vindt dat iedere leerling en docent in 2015 eenvoudig toegang moet hebben tot lesinformatie, waarbij de organisatie het liefst zou zien dat dit met een eigen computer, laptop of ander apparaat zou gebeuren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

op de eerste plaats is het puur een budget kwestie. Als je ziet hoeveel geld een gemiddelde school heeft is er totaal geen ruimte voor ICT vernieuwing. Dat gaat zeker niet vooruit met het nieuwe kabinet. Dus versnellen prima, en dat mogelijk maken met financiele input.

Er gaat niets boven een whiteboard om uit te leggen en in te spelen op vragen, met daarbij sterke ondersteuning van ICT (ppt, video). Maar natuurlijk is tekstverwerking het leeuwendeel van het onderwijs, dat snap ik wel. Ik vraag studenten werkstukken in te leveren, want een gelikte powerpoint presentatie geven kan iedere aap!
het beste is kennisoverdracht eerst en dan ervaring opdoen met stages, praktijk ervaring, veldwerk.
oud chinees spreekwoord (echt waar):
horen is vergeten
zien is onthouden
doen is begrijpen

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 30 september 2010 15:09]

.
op de eerste plaats is het puur een budget kwestie. Als je ziet hoeveel geld een gemiddelde school heeft is er totaal geen ruimte voor ICT vernieuwing. Dat gaat zeker niet vooruit met het nieuwe kabinet. Dus versnellen prima, en dat mogelijk maken met financiele input.
Ben ik niet met je eens, als men het goed aanpakt is digitalisering op een school veeeeel voordeliger. Ik zal zelfs wel uitleggen waarom met een voorbeeld:

Een paar weken geleden vielen allerlei overheden en instanties etc over het feit dat er in Nederland een hoge school is die voor proef aan een aantal klassen een iPad twv €450,- heeft gegeven. Och dat kon niet en dacht mocht niet want dat kost veel te veel...

Men vergat alleen even te kijken naar wat boeken, toetsen en allerhande drukwerk kost, dat is meer dan €500,- per jaar per leerling... Nu met die iPad zijn boeken, schriftelijke overhoring e.d. compleet overbodig, alles kan digitaal. Er kan daar nu voor honderden euro's per leerling aan boek- en ander papierwerk uitgespaard worden. Een iPad zou bij goed gebruik een gemiddelde school periode (4 jaar) mee kunnen gaan, dus over de lange periode levert het alleen nog maar meer voordelen op.

Ik zie het probleem daarin dus totaal niet... maar men pakt het aan met half werk en dan krijg je allemaal extra obstakels. Het probleem van de digitalisering ligt iig niet bij de leerlingen, die zouden het liefst alles vanachter de computer doen. Het probleem ligt toch echt bij de conservatieve besturen die een overstap gewoon niet aandurven omdat ze krampachtig dat papiertje vast willen houden. Ze zien mogelijkheden als obstakels puur omdat men het niet kent en zich er niet in verdiept.
Je maakt een denkfout: Die boeken kosten de school geen geld, want die mag ik zelf aanschaffen. Verder kosten die digitale boeken ook geld, en niet eens zoveel minder dan de papieren. En, zeker als je meer boeken tegelijk nodig hebt, is het werken met papieren versies een stuk makkelijker.

Schriftelijke overhoringen moeten vaak vastgelegd worden (zeker in het hoger onderwijs) omdat de leerling het recht heeft op een contra-expertise wanneer hij het niet eens is met het cijfer.

Ik heb zelf een iPad en ik wil mijn tentamens daar zeker niet op maken. Nog even afgezien van het feit dat:

1) Mogelijkheid tot misbruik (te) groot is, met een internet verbinding en chatsoftware.

2) Tikken op een virtueel toetsenbord nog steeds langzamer is dan op een fysiek toetsenbord.

3) UML, Petrinetten en DFD niet op mijn iPod te fabriceren zijn.

Kortom de iPad is niet ideaal voor dat soort dingen.

Wat ik wel geweldig vind is de iTunesU, daar kan je van veel vakken een college downloaden en gratis bekijken. De OU en TU in Delft doen daar ook aan mee.
En daar vind ik dan ook direct het probleem liggen, deze universiteiten (en ja ik heb er zelf gestudeerd) werken op deze manier mee aan het in stand houden van een volledig gesloten omgeving waarin boeken en materiaal wordt aangeboden.

Als deze universiteiten dit op basis van een vrij toegankelijk (niet: gratis) portaal hadden gedaan, die volgens een brede standaard (SCORM) materiaal aanbied, dan heeft een school of student geen verplichting om een specifiek apparaat, van een specifieke frabrikant aan te schaffen.

Zeker Apple producten zijn niet interessant voor scholen (basis/middelbaar) door het kostenplaatje dat hieraan verbonden is.
iTunesU (ik neem even aan dat je dat met het systeem bedoeld) is een mooie aanvulling. Het is zeker geen vervanging. En (helaas) ook niet voor iedereen geschikt.

Maar wat zijn de alternatieven? YouTube (wel gebruikt binnen het hoger onderwijs) maar qua toegankelijkheid stukken minder. Een eigen medium inrichten (Ruud de Moor stichting icm www.leraar24.nl) is ook niet optimaal.

Aan de andere kant iTunesU is wel voor ieder platform beschikbaar, Mac, Windows en Linux. Een digibeet (waarschijnlijk op windows ;-) zal sneller/eenvoudiger met iTunesU kunnen werken dan met een OpenSource variant, want daar snappen ze niets van. Een OSX of Linux gebruiker kan zich meestal een stuk eenvoudiger aanpassen.
Uiteraard zijn digitale boeken gratis.

En notities maken op zo'n iPad is ook even handig als op een papiertje, zeker als er nogal wat wiskundige symbolen aan te pas komen. En het bewijs op bladzijde 42-43 even naast het bewijs op bladzijde 192-193 leggen om de analogie te zien uiteraard ook.
Als ik boeken voor mijn studie lees wil ik erin kunnen markeren en aantekeningen kunnen maken. Dat is op een iPad niet zo makkelijk als op papier. Ook leest een echt boek nog steeds beter en kan je er bijvoorbeeld een bladwijzer of post-its in doen. En bij een boek kan de batterij niet leeglopen.

Schriftelijke overhoringen maken op een iPad? Dat typt toch voor geen meter? Ik zie iemand niet even de 6 A4'tjes die hij met de hand zou schrijven (voor de toets) op een iPad intypen namelijk. Verder zou het niet goed zijn als toevallig je iPad leeg is op het moment dat je de toets gaat maken of dat hij halverwege uitvalt.

Nu zal er vast verschil tussen studierichtingen zitten. Zo hebben sommige studies meer multiple choice toetsen dan andere. Multiple choice zou nog wel te doen zijn op een iPad. Maar een hele toets intypen kan gewoon echt niet. Daar zou een laptop in ieder geval beter voor zijn. Trouwens, na een aantal uur staren naar het opgavevel worden mijn ogen al moe, laat staan dat ik naar een iPad (of laptop) moet staren. Een eReader zou dus als het toch moet beter zijn.

Verder vind ik het gebruik van digitale schoolborden niet echt bepaald nuttig. Op de middelbare school werd het bij ons ook geïntroduceerd en inderdaad maakte veel docenten er geen of slecht gebruik van. Het voegde ook weinig toe voor het onderwijs.

Nu op de universiteit wordt al helemaal geen gebruik gemaakt van digitale schoolborden (Rechtsgeleerdheid) en ik kan niet zeggen dat ik het mis. Enige ICT-gebruik dat ik tegenkom is een Powerpoint bij hoorcolleges, dat toch wel handig is. Verder gebruik ik een netbook om aantekeningen te maken, die ik vaak bij het leren van de toets afdruk, omdat dat beter leest.
Ik zie het nut wel, al zou ik ook geprotesteerd hebben tegen de ipad
Liever een reader die platform onafhankelijk is
De ipad werkt namelijk niet samen met linux-machines (itunes!!)
Wat een onzin. Gauss had nooit enige digitale bende nodig om te leren. Als we een kenniseconomie willen, zou het misschien handig zijn om niet van die belabberde pseuo-wiskunde op scholen te doceren.

Om uit te leggen dat -1 * -1 = 1 werden ijsblokjes geloof ik gebruikt of zo, terwijl er een bewijs is van een paar regels dat dit aantoont, maar nee, het is natuurlijk teveel moeite om dat te doen.

Ander voorbeeld, we zouden ook kunnen uitleggen hoe een computer conceptueel werkt, in plaats van ze Word te leren, of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door gang-ster op 30 september 2010 14:29]

Was het idee van de kenniseconomie niet dat iedereen (of in elk geval, een aanzienlijk deel van de bevolking) hoogopgeleid is? Dat Gauss briljant was is in die context niet relevant (steekproef-grootte = 1). Ook vandaag de dag lopen er trouwens geniale mensen rond, dus je vergelijking gaat ook nog eens scheef.

Inmiddels zitten we, als ik het goed heb meegekregen, op vier soorten wiskunde op middelbare scholen:
  • Wiskunde A: Basiswiskunde, stelt (voor mensen met een exacte aanleg) weinig voor.
  • Wiskunde B: Normale wiskunde.
  • Wiskunde C: ??? Wat ik ervan gehoord heb is het de naam "wiskunde" niet waard, maar zo kan de politiek beweren dat iedereen een vak "wiskunde" gehad heeft (waarom beter onderwijs geven als je de definities aan kunt passen? :r ).
  • Wiskunde D: Wiskunde voor mensen die het leuk vinden en/of echt willen weten hoe het zit. Als "Den Haag" het hele idee van "kenniseconomie" serieus zou nemen dan zou dit een verplicht vak zijn in het NT profiel, maar in de praktijk zijn scholen niet eens verplicht om dit vak aan te bieden...!?
Dus ja, je kunt ermee wegkomen om je middelbare school af te ronden en alleen "pseudo-wiskunde" gezien te hebben. Maar van de andere kant, als je wel echte wiskunde wilt leren dan wordt dat ook (weer) steeds beter mogelijk.

Overigens, de ijsblokjes (en warmteblokjes) gingen over het optellen en aftrekken van negatieve (en later gemixte groepen van negatieve en positieve) getallen, niet de vermenifvuldiging. Optellen: ijsblokje in de ketel van de toverheks gooien, aftrekken: blokjes eruit halen. Uitkomst: de uiteindelijke temperatuur. Ja het is nogal kinderachtig, van de andere kant, nagenoeg iedereen snapt dit, dus er is iets voor te zeggen.
Het probleem met zulke methodes is dat er geen overstap gemaakt wordt naar 'echte' wiskunde. De ketel van de toverheks wordt later de rekenmachine en hoofdrekenen wordt overgeslagen. Het gebruik van hulpmiddelen zou beperkt moeten zijn tot degenen die wat moeite hebben met de regeltjes. Voor taalvakken geldt hetzelfde: als je elk woord in een woordenboek moet gaan opzoeken kun je geen taal leren.
Het kunnen toepassen van "echte wiskunde" is niet iets wat de gemiddelde nederlander in zijn werk moet kunnen. De wiskunde is trouwens de afgelopen dertig jaar ingrijpend veranderd. In 1974 was ik de beste van mijn klas (VWO), en nu kan ik het (juist daardoor?) nauwelijks bijbenen (OU).

Met het gebruik van een rekenmachine is ook niets mis. Dat ik (bijna letterlijk) de tafel van 13 in mijn slaap moest kunnen opdreunen heeft mij ook geen enkele voordeel opgeleverd.

Voor taal geldt dat een moderne taal (zoals Nederlands of Engels) ongeveer 500.000 woorden kent. En een VWO student kent daar zo'n 60.000 van, waarvan hij er zo'n 2 tot 3.000 dagelijks gebruikt. De meeste kent hij dus niet en gebruik is nog veel minder.

Laat de school zich maar beperken tot het leren van die dingen die je in je normale leven nodig hebt, zowel zakelijk als privé, en het aanleren van manieren om kennis zelfstandig en naar behoefte eigen te maken zodra jij vindt dat je die nodig hebt..

Waar volop hulpmiddelen voor aanwezig zijn is het onzinnig om dan maar old-skool alles erin te stampen.
Helaas geeft mijn school niet eens WD,
en ik ben het met je eens dat dat verplicht zou moeten worden op NT.
Ah, ja, je hebt gelijk over de ijsblokjes, maar het punt blijft hetzelfde. Volgens mij vonden mijn leraren toendertijd het overigens ook lachwekkend om het op die manier uit te leggen.

De enige manier om echte wiskunde te leren is denk ik of wiskunde te studeren of zelfstudie.
'waarbij de organisatie het liefst zou zien dat dit met een eigen computer, laptop of ander apparaat zou gebeuren.'

Bedoelen ze dus hiermee dat iedere leerling van een school zijn eigen laptop moet hebben?
Want in dat geval voorspel ik dat er aardig wat LAN-party's van ~50 minuten bij zullen komen.
Wat je nu zegt klopt exact. Ik zit zelf op het MBO, Technisch specialist personen auto's (niveau 4) En iedereen in onze opleiding is verplicht een eigen laptop te hebben.
Wat je nu ziet is het volgende:
Vakken als engels, nederlands, wiskunde etc. gaan allemaal op de laptop, echter kan de docent niet de hele tijd kijken wat jij aan het doen bent op je laptop en zie ik dan ook dat iedereen spelletjes aan het doen is.

Tijdens een uitleg is iedereen andere dingen aan het doen op de laptop, ipv opletten.
Het is allemaal heel leuk en aardig, digitaal lesgeven... maar altijd praktisch is het niet. Een laptop is een veel te leuk ding, waar je op kunt multitasken en alles wat je maar wilt, oh en natuurlijk ook school dingen.
Bij ons op school merk ik ook dat docenten van de ''oude stempel'' nog met boeken werken, waar vragen in staan. En die werken niet via een website. Enkel, je huiswerk type je wel uit op je laptop zodat je het overzichterlijk kunt maken, alles netjes op kunt slaan en je er later ook nog wat aan hebt. Vaak zie je in een schrift dat het zo slordig gaat.. op dat gebied is een laptop heel handig.
Maar er zijn ook docenten die de lestof digitaal doen, via een website of een cd. Leerlingen je zit dus de hele tijd te muizen, als jij snel ff alt+tab wilt zien is er niemand die het opmerkt. Had je op eenzelfde moment uit je boek moeten werken, en het vervolgens uit moeten werken op je laptop. Als de docent ziet dat je niet om de haverklap in je boek kijkt, bronnen doorleest en vervolgens het antwoord typt... weet hij/zij zo dat het niet goed zit.

De meeste leerlingen kunnen de verantwoordelijkheid gewoonweg niet aan, om zo'n leuk speeltje voor zich te hebben en dan nog serieus aan de slag te gaan. Dit probeem heb je met boeken veel minder.

Uit mijn eigen ervaringen merk ik dat het allemaal nog een beetje erg ''overhyped'' is, we willen veel te graag álles op dat ding doen.... praktijk wijst uit dat het niet goed werkt, of nóg niet goed werk.
Eens even denken waar wij de computers voornamelijk voor gebruikte toen ik nog op het VWO zat: alles proberen om de systeembeheerder te slim af te zijn, command prompt weer aan krijgen en berichtjes over het hele netwerk sturen, spelletjes spelen, de proefwerken informatica stelen, het voor mekaar krijgen om toch in de display driver te komen en alles verkeerd zetten.

Ja ict in het onderwijs, goed idee! :9


Een enigszins sarcastische post natuurlijk maar ik denk niet dat laptops voor iedere leerling een goed idee zijn. Behalve het feit dat de docent de leerlingen niet meer aan kan kijken is de afleiding en de verleiding om er kattekwaad mee uit te halen erg groot, zeker bij pubers.

Aan de andere kant zat ik op een school waar we een systeem bedacht hadden om luistertoesten met de hele klas samen te maken wat zelfs in de schoolexamens met 80 man tegelijk gebruikt werd. En ik heb nooit iemand (van een andere school) gesproken die het systeem kende terwijl het toch doodeenvoudig was. Door middel van het strekken van je arm/been gaf je aan hoe lang het multiple choice antwoord was, werkt tot ongeveer 4-5 keuzes per vraag. En de enige leraar die het ooit door had kon er alleen maar om lachen, je kan uiteraard moeilijk iedereen verplichten stil te zitten.
Het probleem is, naar mijn weten, vaak nog dat een docent wel graag gebruik wilt maken van een beamer/digitaal schoolbord. Maar dat deze nog lang niet voor alle lokalen beschikbaar zijn. En dat, vanwege een tekort van aantal lokalen, er lastig geswitched kan worden van lokalen.
De veronderstelling die je hebt dat er niet genoeg digitale schoolborden zijn is niet juist. Een quote uit het onderzoek:
"Scholen hebben in de afgelopen drie jaar in een onwaarschijnlijk hoog tempo digitale schoolborden aangeschaft (figuur 7.6). In het middelbaar beroepsonderwijs heeft rond de 80% van de instellingen momenteel een digibord en in het basis- en voortgezet onderwijs meer dan 90%."

Dit klopt ook wel, ik heb in 4 jaar onderwijs alleen in het eerste jaar zonder digibord gewerkt.
In het middelbaar beroepsonderwijs heeft rond de 80% van de instellingen momenteel een digibord en in het basis- en voortgezet onderwijs meer dan 90%."
Eén digibord per instelling lijkt me bij lange na niet voldoende.
de snelheid van de ontwikkeling rond de digiborden is een puur financiële kwestie. Als docent infromatica sta ik te springen om een digitaal bord, zeker omdat ik dit principe nu al gebruik op de beamer.

Helaas besluit, door financiële redenen, de schoolleiding elke keer anders.

Dus dat ICT geen vooruitstrevende rol speelt lijkt me een simpele, financiele, kwestie. Het is natuurlijk ook te zot dat we als nederland voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (vergeleken met omringende EU landen geven we minder uit per leerling dan waar dan ook). Het is fijn dat een minister van onderwijs zegt dat we een kenniseconomie moeten creëren, zesjescultuur moeten afschaffen, maar er geen cent voor over heeft om dit te realiseren...

Nu hoor ik jullie denken, maar die miljard euro dan die Plasterk heeft toegezegd?, tja, wat zal ik daarvan zeggen? Ten eerste was die miljard euro een miljard verspreid over tien jaren, en ten tweede is dat miljard in de nieuwe financiele plannen nergens meer terug te vinden.

Conclusie: Wil ICT een grote rol gaan spelen binnen het onderwijs, en het odnerwijs significant beter, dan moet er geïnvesteerd worden.
Zeker niet als dat dan 'toevallig' in de vergaderruimte voor de directie staat... :-)
Ik studeer momenteel op een technische universiteit en ik geloof niet dat ik ooit in mijn leven ook maar zo'n digibord gezien heb, laat staan dat ik er les mee heb gehad. In de meeste ruimtes hangt overigens wel een beamer, sinds kort veelal vervangen door HD-beamers.

Ik heb alleen niet het idee dat de kwaliteit van het onderwijs zo sterk afhankelijk is van de digitale hulpmiddelen als nu gedacht wordt. De lessen van het VWO die mij het meeste bij bleven en waar ik het meeste van leerde waren toch echt degene waar de docent hart voor zijn vak en veel aandacht voor de leerlingen had en het goed uit kon leggen.

En ja multimedia kan daarbij helpen, maar als de docent het op een "ouderwetse" manier liever doet en beter kan, dan wordt de les er echt niet beter op als er opeens digiborden en dergelijke in het lokaal komen.
Na mijn ervaring is het eerder de docent die geen ICT basis kennis heeft. Laat staan dat de koppeling tussen ICT en vakdidactiek kan worden gemaakt, omdat de onderwijzer de mogelijkheden niet kent.
Oorzaak; er wordt niet geinvesteerd in training voor het gebruik van de middelen voor de onderwijzer omdat er geen geld is.
Bij 80% (voorzichtig) bij de onderwijzers in het basisonderwijs kan de achtergrond van het digibord op zwart, letterkleur op wit en je hebt weer een krijtbord...
En eerlijk, wat is er mis met een krijtbord? Het digibord zal in bepaalde gevallen wel een meerwaarde hebben, maar zeker niet overal. Uiteindelijk is de enige functie van een bord het ondersteunen van het verhaal van de docent. Als dat goed ineen zit, voldoet een gewoon krijtbord meestal. Als dat niet goed ineen zit, gaat dat digibord echt niet helpen.

En ja, soms zijn multimediale hulpmiddelen echt wel nuttig. Maar ze blijven in functie staan van het verhaal van de docent.
hetzelfde argument kun je gebruiken voor een digibord. Het is een hulpmiddel in het lesgeven. Krijtborden moeten uiteindelijk ook vervangen worden, en de meerwaarde van een digibord ligt dan ook in de multimediale ondersteuning.

In het hedendaagse leven gebeurd alles al met behulp van multimediale ondersteuning, en de constatering is, dat dit in het onderwijs sterk achterblijft.
Inderdaad, maar ze doen ook alsof dat dit slecht is, alsof er zonder multimedia niet deftig les kan gegeven worden. En dus nederland achter gaat lopen als kenniseconomie.

Het belangrijkste blijft nog altijd de leerkracht, daarbij staat of valt zo wat de hele les.
Dus op nog maar een kwart van het onderwijs wordt degelijk lesgegeven? Dat lijkt me zeer slechte gang van zaken. Ik zou ook absoluut niet weten wat ICT in onderwijs zou moeten doen als basisvaardigheiden als lezen, schrijven en rekenen niet goed genoeg zijn.

Digitale schoolborden zijn toch borden waar je maximaal een leerling (of docent) achter kunt zetten (tov zo'n mooi whiteboard zonder stof)?
Ik heb zelf een ICT-gerichte MBO opleiding gedaan, en zelfs daar was een ernstig tekort aan ICT. De hele opleiding was een lachertje, 4 jaar uit m'n neus lopen vreten. Ik heb het sowieso niet echt op de scholen van tegenwoordig. Stagiares die ik tegenwoordig krijg van dit soort opleidingen hoor ik precies hetzelfde zeggen. Dankzij de stage leren ze tenminste nog eens wat.
Daar gaat dit artikel niet over. Het gaat hier om een claim dat video betere informatie overdracht geeft dan interactie tussen scholier en docent. Daarmee kun je ook zeggen dat een docent niet goed genoeg meer kan uitleggen, of dat de informatie die uitgelegd moet worden alleen goed gecomprimeerd wordt mits dit super-didactisch is opgezet en geanalyseerd. Ik geloof hier helemaal niets van.

De enige goede vooruitgang in het onderwijs zouden e-readers zijn, met semantisch lesmateriaal. Dat is de enige manier dat ICT kan bijdragen aan een beter onderwijs. Heb je niets aan methode 1, dan probeer je het met methode 2 en 3. Denk eventueel aan problemsolvers, om analytisch uit te leggen wat er verkeerd gaat. Dit vervangt de docent, en geeft gewoon alleen aan hoe automatisering het onderwijs inhoudelijk kan verbeteren.

De rest van de ICT wordt binnen onderwijs een grote afleiding voor de gemiddelde student, om nog maar te zwijgen over het niet meer zonder spellingcontrole kunnen schrijven, of zonder grafische rekenmachine kunnen differentiëren.


Waar jij het over hebt is het falen op de inhoud. Maar goed je hebt het dan over het MBO, als je inhoud daar wilt had je moeten denken aan certificaten van Cisco, Microsoft, OpenKnowledgeInstitute etc. ga nu niet zeuren over de inhoud van een ICT opleiding, dat had je tijdens je opleiding moeten doen.
Hoezo MBO?... Ik heb dezelfde ervaring met HBO Informatica. De zwaarte verschilt overigens aanzienlijk tussen verschillende opleidingen op dezelfde school. Mede afhankelijk van docenten. Dus je kunt niet generaliseren. Maar die specifieke opleiding was wat school betreft een piece of cake. En dan heb je ook nog die projectgroepen waardoor ook degene die er weinig van bakken meekomen... Bijv. het ontbreken van degelijke Wiskunde was belachelijk. Progammeertalen werden keer op keer herhaald... net of die nu zo verschillen van elkaar...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 september 2010 16:27]

Ben het helemal met je eens (3de jaar MBO).
Mijn grootste wens in gooi er in godsnaam ook eens wt praktijk in, je kunt eewig lezen over hoe je een netwerk moet bedraden maar als je het een paar keer gedaan hebt onthoud je het veel beter.

OT:
Smartboards & klaslokalen vol met computers zijn wel leuk maar daar zit heel wat achter, je moet een al een ICT afdeling in gaan richten, een helpdesk en niet te vergeten de kosten.

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 30 september 2010 14:44]

je moet een al een ICT afdeling in gaan richten
Ook daar heeft het moderne schoolmanagement een even moderne oplossing voor, gewoon outsourcen die handel, echt waar!
En maar klagen dat er zo weinig geld voor het onderwijs is.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 30 september 2010 15:11]

Nu nog het basis- en middelbare onderwijs outsourcen, en daar een Gezamenlijke Europese gemeenschap van Kennis en Cultuur van maken.

EDIT

@Het.Draakje

Mooi gezegt, maar dat laatste over betere loopbaan kansen ben ik het niet met je eens, volgens mij is er nog geen onderzoek geweest naar de cohesie tussen outsourcen en betere loopbaan kansen. Het lijkt me eerder dat je door outsourcen weer op zoekt moet naar een nieuwe baan, die wellicht beter is of slechter.

[Reactie gewijzigd door karstnl op 30 september 2010 15:24]

Stel je bent ICT Beheerder bij het onderwijs. Welke carrierekansen heb je? Alleen naar een ander vak. Omscholen tot leerkracht.

Stel je wordt geoutsourced naar IBM. Kan je Technisch Specialist worden, consultant. projectmanager, etc. Alles binnen je eigen vakgebied. Of desnoods naar een ander vak zoals HRM o.i.d.

Outsourcen kost je niet (per definitie) je baan. Binnen Nederland heb je te maken met overdracht van onderneming; je gaat met vergelijkbare arbeidsvoorwaarden over naar het bedrijf waarnaar het geoutsourced wordt.
Het kan een heel goede oplossing zijn als je zelf te weinig werk hebt voor een aantal fulltime krachten. (Eén beheerder is geen beheerder, hij/zij moet namelijk op vakantie kunnen, ziek kunnen worden etc)

Oursourcen is gewoon een nieuwe naam voor een heel oud beestje: het broodbakken is geoutsourced naar een bakker, je vervoer is naar het V geoutsourced.

Ja, outsourcen heeft een slechte naam en voor sommigen is het heel vervelend als je baan geoutsourced wordt, maar aan de andere kant zitten er voor een aantal ook voordelen aan. (Bijvoorbeeld betere loopbaankansen).
Ook daar heeft het moderne schoolmanagement een even moderne oplossing voor, gewoon outsourcen die handel, echt waar!
En maar klagen dat er zo weinig geld voor het onderwijs is.
En je dan ook maar afvragen waarom de ICT afdeling niet (meer) meedenkt met het onderwijs... (Die denken alleen maar aan winst ;)

(Yep, ook "slachtoffer" van outscoursing)
Maar het kan allemaal véél goedkoper (lol)
en vervolgens is het dusdanig slecht opgezet dat het draadloos internet steeds geen bereik heeft / je geen verbinding kunt maken. Het uitwisselingsplatform (Blackboard) er steeds uit ligt en er niet genoeg computers zijn voor alle studenten (terwijl dat wel wordt verwacht)

- Ik heb zelf een laptop moeten kopen
- Ik moet alles wat online komt steeds opslaan / updaten op mn harddisk, want als blackboard eruit ligt kan ik mn werk niet doen (want daar heb ik de documenten en templates e.d. nodig die via blackboard worden verspreid...

- Ik zet zelf sinds ik Windows 7 draai regelmatig een hotspot open moeten zetten via mn wifi zodat ook m'n projectleden en/of medestudenten tenminste internet hebben.

"Gelukkig weet ik de weg op mn computer"


HBO, Bedrijfskundige Informatica
Hier exact hetzelfde (Belgie, ICT-richting middelbaar). Alles wat hier is opgesomd herken ik (jammer genoeg)...
Je hebt het over informaticabeheer neem ik aan? 10 uur informatica per week waarvan de helft office... Ik heb het ook gedaan. Leraars denken echt dat informatica enkel maar bestaat uit office
grapig dat je zo afgeeft op ICT maar kennelijk wel een grafische rekenmachine als voorbeeld gebruikt.. voldoet je telraam niet meer.. of je rekenliniaal?
Met sommige zaken moet je nu eenmaal met je tijd meegaan. Sommige complexe berekeningen hoef je helemaal niet meer te maken omdat het simpeler en sneller kan zodat je nuttige tijd toeneemt. ICT is ook meer dan alleen een hulpmiddel, zonder ICT slaag je niet mee rin deze wereld. Het is minstens zo belangrijk als rekenen, schrijven, spellen etc.. Het hoort er gewoon bij!

ICT heeft voordelen en nadelen maar is een onomkeerbaar proces. Je aanname dat in de 25% wel nuttig les wordt gegeven is dan ook nogal traditioneel van aard en ook zeer discutabel. Je gaat er eigenlijk van uit dat iedereen die niet in staat is ict vaardigheden te verwerven wel in staat is goed les te geven. dat lijkt me wat onzinnig ;)
Ik sluit me hier bij aan!

Ik zit momenteel op mbo in Amersfoort en studeer ict :)
Maar wat ik daar leer, is misschien 10%!!
De rest weet ik al, negen van de tien projecten lijken zoveel op elkaar dat het niet meer een uitdaging is..

Goed er zijn inderdaad gasten in mijn klas waarvan ik denk waarom doe je ict?
"hoe moet ik me monitor aansluiten op me pc?".... ;(

De programmeurs beginne nu in het 3de jaar met C# daarvoor alleen PHP,html en css...
er zijn echter ook jongens die al cms website bouwen!

Het verschil tussen de niveaus is ook gewoon veel te groot!

niveau2 service desk
niveau3 service desk + systeembeheer
niveau4 systeembeheer en programmeren

heb ze alle drie gedaan(niet afgemaakt ben nog bezig met 3)
niveau 2 is gewoon te simpel, alles word voor gekauwd..
niveau 3 is ook niet spannend..
niveau 4 is nog de meest leuke behalve als je niet van programmeren houd ;)

Ik kom zelf van vmbo kb en vond niveau 4 alleen de eerste 10 weken lastig daarna....neuspeuteren ;( Zware onvoldoende gehaald voor programmeren..
tijdelijk naar niveau2 daarna niveau 3 gaan doen.
Ik heb ook 4 jaar MBO Niv. 4 gedaan. Appeltje eitje stelde niks voor.
Nog vier Cisco certificaten gehaald en een handje vol Microsoft certificaten.
Nu volg ik HBO LAW en Criminologie in Porthsmouth (UK), ook appeltje eitje als je het mij vraagt.
Ik snap eerlijk gezegd niet, waarom sommige mensen niv 2 of 3 doen en het dan nog moeilijk hebben.
Neuspeuteren, maar ondertussen een zware onvoldoende halen.. Dan heb je het dus toch niet zo goed begrepen als je dacht.

Voor de rest is de ervaring die jij neerkalkt puur subjectief. Niveau 2 is te makkelijk? Ja, voor jou, ja. Er zijn zat minder bedeelde mensen die er redelijk moeite mee hebben. Niveau 4 is het leukst? Er zijn ook zat mensen die daar weer bij in slaap vallen.

Ontopic:

Er kan wel steeds meer ICT in de klas worden toegepast, maar als ik het gemiddelde niveau zie van Nederlands en wiskund heb ik toch zo mijn twijfels of ICT wel het juiste focusgebied van het huidige onderwijs is. Vooral hier op Tweaker vliegen de d/t en als/dan fouten je om de oren.
Dus als ICT wordt ingezet in het onderwijs, is het per definitie geen degelijk onderwijs meer? ICT is onderdeel van de samenleving, het is dan toch van de zotte om dit niet mee te nemen in het onderwijs? Wellicht wordt het niet optimaal ingezet, maar dat is een hele andere discussie.

Een digitaal schoolbord is precies wat het zegt. Een schoolbord (voor de hele klas) waar een computer op aangesloten is. Een heel groot beeldscherm zeg maar. Mijn vrouw heeft een digitaal schoolbord in de klas en het is een erg fijn hulpmiddel in het lesgeven.

Het moet natuurlijk niet het leren van de basisvaardigheden vervangen!
Als ICT het oude 'opzoeken in de school bibliotheek' vervangt is het een hulpmiddel. Spellingcontrole, grafische rekenmachines, uittreksels van boeken zijn geen hulpmiddel, en zorgen voor het niet meer kunnen van elementaire vaardigheden die je later van pas komen als je het je eigen hebt gemaakt. Het gaat dus juist om het optimaal op te zetten, ik zou ook totaal geen probleem hebben met ICT dat boeken vervangt (alleen al vanwege het gewicht), maar een laptop op tafel is nu juist niet wat we moeten willen als we voor inhoud willen gaan zonder afleiding.
Mijn vrouw heeft een digitaal schoolbord in de klas en het is een erg fijn hulpmiddel in het lesgeven.
Mijn zusje is ook docente. Dat gaat toch helemaal voorbij aan het feit dat er maar 1 persoon tegelijkertijd op dat bord kan werken?
Het moet natuurlijk niet het leren van de basisvaardigheden vervangen!
Ben je het met me eens dat je eerst de basisvaardigheden moet hebben of verkennen voordat je daar een doos van pandora bij krijgt?
Mijn zusje is ook docente. Dat gaat toch helemaal voorbij aan het feit dat er maar 1 persoon tegelijkertijd op dat bord kan werken?
Met multitouch kunnen meerdere personen tegelijk werken. Het is afhankelijk van de beschikbare software of je daar iets mee doet.
Inderdaad, het digitale schoolbord is heel handig, maar meer dan een goed hulpmiddel is het niet.

Een smartboard voegt naar mijn mening echter weinig toe, terwijl die krengen hartstikke duur zijn. We hebben er één op school in het grootste computerlokaal. In de rest van de klassen hangt achter het schoolbord een groot wit karton voor de beamer die aan de pc van de docent is aangesloten. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Bij wiskunde doen ze het het slimst vind ik: ze projecteren een kant-en-klare grafiek of een nog af te maken plaatje uit het boek op het whiteboard, waarna ze in het beeld kunnen tekenen! Dat spaart veel kostbare lestijd uit aan het overtekenen uit het boek, terwijl ze alleen een simpele beamer en een pc nodig hebben.
Kennisnet, informatiedeling, kennisoverdracht, ... Wanneer gaan we er eens van overtuigd raken dat het kennisoverdracht en informatiedeling niet het belangrijkste zijn in onderwijs. Je kan uiteraard niet zonder, maar vaardigheden zijn even belangrijk of belangrijker. En onderwijs zonder enige ICT is uiteraard niet meer van deze tijd, maar dat wil niet zeggen dat ICT in elk vak een meerwaarde biedt of zelfs kan bieden. Multimedia-materiaal zal bijvoorbeeld nooit een practicum volledig kunnen vervangen. Wat je zou moeten zien, kan je waarschijnlijk inderdaad beter in een video zien, maar om zelf iets uit te voeren en eventueel ook andere dingen te ontdekken, heb je geen ICT nodig (ik geef toe dat zeker bij mechanica en fysica bepaalde metingen beter uitgevoerd kunnen worden met pc-gestuurde meettoestellen dan met klassieke meettoestellen).

Het probleem met dergelijke rapporten is dat ze op één enkel, in principe irrelevant, detail focussen: onderwijs zonder ICT is slecht; onderwijs met ICT is goed. Docenten die geen ICT gebruiken zijn slecht; docenten die wel ICT gebruiken zijn goed. Ik ben zelf voor een aantal vakken teruggekomen van slides ten voordele van het klassieke bord omdat mijn studenten de redenering dan veel beter kunnen volgen. Ik vind het veel makkelijker om op een bord bij elke term die ik in een vergelijking toevoeg uit te leggen waar hij vandaan komt. Met slides vlieg je daar nogal gemakkelijk over.
Iemand vaardigheden is ook een vorm van kennisoverdracht. Maar ik begrijp wat je bedoelt. Iedere leerkracht kan dit wel voor zichzelf uitmaken of hij ICT in zijn lessen kan gebruiken of niet.
Er zijn zowiezo leerkrachten die zelfs als ze ICT gebruiken alle leerlingen binnen de 10 minuten in slaap krijgen, zelfs al zouden ze praten over sexuele opvoeding. En de uitdrukking "death by powerpoint" komt ook ergens vandaan.
En er zijn leerkrachten die uitstekend lesgeven met een gewoon krijtbord en wat vertel-skills.

Er zullen wel vakken zijn waar dingen gemakkelijker overgebracht kunnen worden door middel van wat video's of interactieve applicaties, zoals bijvoorbeeld wiskunde of geschiedenis.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel eens iets bij wiskunde eens willen zien wat ze nu net aan het doen zijn ipv afleidingen en allerhande wiskundige dingen toepassen. Dat het zo abstract wordt dat je geen idee meer hebt wat je net gedaan hebt.
Maar dan nog, wie gaat al die ICT-toestanden ineen steken, video's en applicaties. Moeten we van iedere leerkracht maar verwachten dat ze hun eigen animaties en applicaties kunnen maken.

En inderdaad praktijk wordt in scholen veel te veel achtergehouden, in mijn ogen staat de theorie in functie van de praktijk. Hoe vaak ik indertijd niet een jaar later iets in de praktijk zag en na 5 minuten dacht, aaaaaaah, zo zit dat ineen.
En inderdaad praktijk wordt in scholen veel te veel achtergehouden, in mijn ogen staat de theorie in functie van de praktijk. Hoe vaak ik indertijd niet een jaar later iets in de praktijk zag en na 5 minuten dacht, aaaaaaah, zo zit dat ineen.
Daar ben ik het absoluut mee eens. En soms zal een ICT gebaseerde methode ideaal zijn om dat op te lossen en soms kan de docent je een experiment voordoen en soms kan hij of zij je zelf even laten experimenteren. En er zijn echt wel veel voorbeelden waar een ICT gebaseerde methode je dingen het best laat zien (ik ben de laatste om dat in twijfel te trekken en ik gebruik het zelf ook heel vaak), maar het mag geen doel op zich worden.
en meer ict is nodig omdat?? Grammatica wordt er echt niet beter van, rekenen ook niet, lezen... zou kunnen, netjes schrijven is voor 90% van de bevolking ook teveel gevraagd, sociale vaardigheden leer je er niet mee.
Behalve het kunnen gebruiken van Word, Excel en internet zie ik niet in waarom overal en alles toegespitst moet worden op het gebruik van computers? Het is nog altijd een hulpmiddel en geen doel op zich.

Daar komt bij dat ik liever een leraar heb die vertelt en op het bord uittekent, dan een computer die de zoveelste door-de-regering-gesubsidieerde-animatie laat zien, want geef toe wie heeft op de middelbare school ooit een programma gebruikt dat er niet knullig uit zag en niet vol zat met bugs.

[Reactie gewijzigd door TMon op 30 september 2010 15:43]

Behalve het kunnen gebruiken van Word, Exce
Pakket kennis hoort al helemaal niet thuis op een school, vraag dat maar aan de leerlingen van >10 jaar geleden die met alle geweld WP moesten leren.
Het is nog altijd een hulpmiddel en geen doel op zich.
De computer zou een perfect hulpmiddel zijn voor het intensief trainen van taal- en rekenkundige vaardigheden evenals het aanleren van feitenkennis.
Maar helaas zijn de huidige lesprogramma's daar niet op afgestemd en parate feitenkennis is niet belangrijk (je kunt het toch opzoeken?)

Die huidige zogenaamde kennis economie creëert alleen maar data consumenten, aan technische ICT kennis en vaardigheden wordt amper of geen tijd besteed.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 30 september 2010 16:23]

tegenwoordig leer stof krijgen over balletjes muizen op MBO scholen is niets nieuws... het is vaak out-dated of totaal irrelevant i.c.m. de ICT binnen bedrijven...
ICT in het onderwijs ok.

Maar houd die keuters van <10 jaar aub achter dat scherm vandaan in het onderwijs.
Daar hebben ze toch weinig te zoeken. Gun ze daarentegen meer de gelegenheid om de tastbare wereld nog meer te leren kennen! Dat is toch veel waardevoller?

Maar helaas MOET men de kinderen achter de schoolbanken plaatsen terwijl ze volgepropt worden met suikerprodukten.

Eigenlijk doen we gewoon alsof het normaal is dat kleine kinderen veel theorie te verwerken krijgen. Ik denk dat maar weinig kinderen daarom vragen. Waarom worden kleuters eigenlijk schriftelijk getoetst?

En thuis staat vaak al een PC waarmee zij in hun vrijtijd dingen kunnen doen...
[quote]
Ruim een kwart van de docenten maakt geen gebruik van ict bij het lesgeven, staat in de jaarlijkse Vier in Balans-monitor van Kennisnet
[/qoute]

Dus? Waarom zou iedere docent moeten werken met internet/ict? Wat is er mis met een vak waarbij geen computer wordt gebruikt. Als dat project gestuurd onderwijs, waarbij internet zo'n grote rol speelt, is in veel gevallen minder goed naar mijn mening. Veel studenten hebben bizar weinig parate kennis aangezien er een soort gewenning is ontstaan voor het gebruik van internet "om even iets op te zoeken". Ik zeg niet dat het niet heel goed is om daar mee te werken hoor, in tegendeel. Maar om nou te vinden/eisen dat bij ieder vak gebruik gemaakt moet worden van ICT vind ik nergens over gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True