Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Motorola heeft de Droid 2-smartphone officieel ge´ntroduceerd. Het toestel lijkt op de eerste Droid en draait op Android-versie 2.2. Het toestel wordt vooralsnog alleen in de VS uitgebracht, maar er komt mogelijk ook een Europese versie.

Net als de eerste versie van de Droid beschikt de Droid 2 over een fysiek qwerty-toetsenbord, dat volgens Motorola op enkele punten is verbeterd. Daarnaast levert de fabrikant voor tekst-input de applicatie Swype mee. Het scherm heeft een diagonaal van 3,7", net als bij de eerste Droid. Foto's kunnen geschoten worden met een 5-megapixelcamera, en het is mogelijk om content met andere apparaten te delen via dlna. Het is onduidelijk of een frontcamera aanwezig is.

De Droid 2 heeft een OMAP3620-cpu die zijn werk op 1GHz doet, zo blijkt uit de specificaties. Daarnaast is 512MB ram aanwezig. Volgens benchmarks zou de Droid 2 ongeveer twee keer beter presteren dan de originele Droid, die een op 550MHz geklokte OMAP3430-processor heeft.

Er komt ook een versie van de Droid 2 waarvan het uiterlijk is geïnspireerd op de Star Wars-robot R2-D2. Daarnaast wordt er Star Wars-content bij de telefoon geleverd. De gewone versie van de Droid 2 zou al vanaf donderdag bij de Amerikaanse telco Verizon te koop zijn. Voor de R2-D2-versie moet tot september worden gewacht.

Verizon Wireless werkt met de netwerktechnologieën cdma en evdo-revision A, waardoor telefoons op het netwerk van de Amerikaanse provider niet in Nederland zullen werken. Motorola is echter ook bezig aan een gsm-versie van de Droid 2, zo blijkt uit informatie waarover Tweakers.net beschikt. Eerder bracht de fabrikant in Europa de Milestone uit, een gsm-versie van de eerste Droid. De Milestone 2 wordt vermoedelijk binnen enkele maanden aangekondigd en heeft, afgezien van ondersteuning voor gsm en umts, grofweg dezelfde specificaties als de Droid 2.

Motorola heeft overigens ook zijn eerste klaptelefoon met Android voor de Chinese markt gepresenteerd. De A1680 Ming heeft een 3,1"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels en draait op een Marvell PXA935-cpu met een kloksnelheid van 624MHz. De klep is doorzichtig, een techniek die Motorola al eerder voor een featurephone gebruikte.

Motorola Droid 2 benchmarks Motorola Droid 2 benchmarks Motorola Droid 2 Motorola Droid 2 Motorola A1680 Ming
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Erg mooie telefoon geworden, zowel the inside als the outside. Toch erg jammer dat we hier langer moeten wachten.
Ik vind 'm 'inside' juist erg traag vergeleken met andere 1GHz toestellen.
De Hummingbird processor van Samsung (ook op 1GHz) haalt makkelijk 2000 in Quadrant, 2200 met FroYo.
Quadrant is leuk om mee te patsen maar de score is totaal niet nuttig...

De score die motorola op geeft is de out of the box-score, oftewel beter als de Galaxy S... Samsung galaxy s out of the box (intern geheugen):
~900/1000
Lagfix ext3 (extern geheugen):
~1100/1200
Lagfix ext4 (extern geheugen):
~1600/1700
De nieuwste lagfix ext2 (intern geheugen met ext2-buffer):
~2100/2300
Hoogste was met OC (1.2Ghz) en de beste lagg-fix en kwam rond de 2700 uit :D

Daarbij zijn die scores allemaal met dezelfde CPU gedaan op 1Ghz dus waarom denk je dat de quadrant score zo veel over de CPU zegt?... Sowieso is het een allround test die totaal niet representatief is! Lijkt me meer over het gebruikte bestandsysteem zeggen ;)

Daarbij haal ik maar ~8MFLOP/s en laat dat nou ongeveer even hoog zijn als me Milestone ook op 1Ghz deed :D Zelfde als de Nexus one op 1Ghz met Android 2.1. CPU's schelen hooguit een paar (5 tot 10) % :)

Achtergrond info:
http://androidandme.com/w...oid-gpu-benchmarks-10.png Grafisch is de Galaxy zeker de koning, helemaal als je bedenkt dat de FPS gelocked zijn op 56 dus daarboven kan die niet komen ook quadrant hikt in 2 test af en toe tegen de 56 aan dus het gem. was nog hoger geweest als het limiet er niet was!

Extra info over de fix:
Het gekke is dat de beste fix weer gebruik maakt van het 'trage geheugen' waardoor het op magische wijze maar liefst 36x sneller is geworden :P
reviews: Sony Ericsson X10 Mini: een kleine stap vooruit zie hier bij droidbench (flash i/0) maar, daar haal je 1177,3 als je de getalletjes bij elkaar op telt, doe ik het nu met de laatste fix haal ik een score die al die telefoons om ver blaast, namelijk op 32 terwijl de beste 534 punten haalt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 13:02]

Interessant!
(jammer dat ik je niet mag modereren :))

Bedankt voor het naast elkaar zetten!
Je kan altijd je modstatus activeren als je dit wil ;)
Ik mag geen mensen modereren die op mij reageren ;)
En erg jammer dat je er geen root access op kan krijgen, iets wat veel Tweakers toch wel interresant vinden :P
En waar baseer je dat op?

root & bootloader heeft niks met elkaar te maken iig ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 11:12]

Waar baseer je dat op, de Droid X is ook al geroot.
bron
is dr nieuws omtrent de kill-switch; nieuws: Motorola Droid X bevat custom-rom-'kill-switch' een fatsoenlijke android met qwerty is zeldzaam :P :P

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 11 augustus 2010 10:47]

De Droid X was al heel snel na z'n launch geroot, de kill-switch heeft dus (tot nu toe) niet geholpen voor Motorola! http://www.tomsguide.com/...ot-droid-x,news-7570.html
In tegen deel. Het heeft ze flink geschaad. Ik bedenk me wel tien keer voor ik een product koop van een fabrikant die aan consumentje pesten doet. Geld overigens ook voor andere fabrikanten en bedrijven. De ongewenste software bij provider Vodafone vindt ik ook ongepast. Als dat 1 maand eerder gebeurd was had ik geen abonnement bij ze afgesloten.
Sluit ik me bij aan. Ik wil graag een android toestel met qwerty maar ook al is er om die kill-switch heen te komen ik wil gewoon alles kunnen doen met me telefoon zonder gekke dingen te hoeven doen. Ik wacht wel op een HTC
Rooten =/= Custom roms / bootloader veranderen.
Ja, al een hele tijd.
De kill switch maakt je telefoon niet kapot. Valt alleen terug op recovery. (Zodat je je telefoon juist niet makkelijk bricked) Ze passen dezelfde beveiliging toe als op de Milestone.
En hij is ondertussen ook al geroot.
bron
Mocht er een Europese versie komen, dan hoop ik dat Motorola het iets beter aanpakt dan met de Milestone.

Voor de Milestone gebruikers is het nu al afwachten of hun 8 maanden oude toestel (of 4-5 maanden indien NL-versie gekocht) nog een upgrade naar 2.2 gaat krijgen.
Hier zo'n gebruiker. Echt belachelijk hoe Motorola zijn gebruiker behandeld. Heb nu ook een aanvraag voor reparatie uitstaan bij motorola support. Mijn vraag is of ze de flash functionaliteit willen / kunnen repareren. Ben benieuwd naar de reactie.

Voor de rest ben ik redelijk te tevreden over de milestone 1. Als de milestone 2 niet gelockt zou zijn, zou het voor mij een nobrainer zijn. Door het toestel te locken wordt je net zo afhankelijk van updates van Motorola als je een milestone hebt, als dat je bij de Iphone van Apple bent. Dat was juist voor mij de reden om voor android te gaan, dat zou "open" moeten zijn.

Dus milestone lijkt me een leuk stuk hardware, motorola nu kennende zal de software support alleen snel opdrogen. Ben je hier dus van bewust.
Ik heb mijn milestone ook moeten laten reparen het duurde uiteindelijk 10 weken voordat ik hem terug had.

Motorola geeft naar mijn mening zeer slechte support. Ik hoop dat 2.2 nog uitkomt, maar ik betwijfel het ten zeerste.
Ik zal niet snel meer een motorola kopen, dat weet ik wel.
Nog een gebruiker hier, en ben supertevreden van mijn toestel.
Echter is het inderdaad een schandaal dat er nog geen 2.2 is en ik begin sterk te twijfelen of die nog komt.

Als de updates wat sneller kwamen en er zo geen stilte omtrent zou zijn langs motorola's kant zou de Milestone/Droid 2 voor mij ook een no-brainer zijn.

De beste reden om oa 2.2 af te houden (die ik kan bedenken) lijkt mij om oa dit toestel te moeten kopen. Maar welke huidige Milestone/droid gebruiker die goed bij zijn verstand is zou dat doen?? In tegendeel, moest de upgrade vlot gekomen zijn op de milestone, zou ik de "2" zeker overwegen.
schandaal? 2.2 is net een maand uit, en er zijn wel 3 telefoons ofzo die al een 2.2 firmware hebben.

(schande is pas de X10's die nog met 1.x werken)
Erg sexy toestel, heb altijd al een zwak voor de Milestone gehad, maar deze is nog mooier :D

Maar jammer voor Motorola van die bootloader, had het ons iets makkelijk gemaakt en ik had misschien nog een toestel na de Milestone gekocht ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 10:52]

Volgens mij is de kill-switch iets anders dan bootloader? Je kan ze in ieder geval wel gewoon rooten :)
Ja weet ik wel, je kan zelfs een recovery over de orginele laden wat eigenlijk gewoon op een custom recovery neer komt ;) Je kan er dus alles mee, maar een bedrijf wat het mij actief moeilijker gaat proberen te maken ga ik niet sponsoren met centen :) Stemmen doe je niet met je stem maar met je geld!
Dus jij koopt een nexus? Volgens mij wordt bij alle android toestellen dit namelijk moeilijk gemaakt, behalve bij dev phones als de nexus. HTC heeft ook gewoon een beveiliging hoor, die dan ook weer gekraakt wordt maar volgens jouw redenatie maken zij het je ook actief moeilijker.
Tuurlijk maar het verschil zit hem in de tijd, HTC toestellen kost vaak geen week voor de eerste root/recovery beschikbaar is... Ik had trouwens een Nexus, heb nu een Galaxy S maar enkel omdat ik wist dat er root+recovery voor waren...
Leuk maar deze ga ik niet kopen, voel me nog steeds een beetje genaaid met mijn huidige Milestone.. zolang er geen custom roms op kunnen en de updates zoveel twijfel mee brengen hoef ik voorloppig geen motorola meer.. wacht wel op een andere met Qwerty!
Dat is een halve custom rom maar het komt in de buurt ja.. Er zit echter toch wel verschil tussen nandroid backups of echte custom roms omdat de bootloader niet vast geliijmd zit!
Wat een mooi ding wordt dat :). Die Star Wars versie lijkt me wel leuk. Ik zou echter eerder voor de Droid X gaan(is die wel uit in NL?), 4,3" is volgens mij prachtig om te browsen.

Het is me ook een raadsel wat je met een klaptoestel moet met Android..
Wat je met een klaptoetstel moet? Wat dacht je van fijner typen? :) En daarbij vind het toestel veel makkelijker vast te houden als het toetsenbordje is uitgeklapt. Hij "hangt" dan heel makkelijk in je hand i.p.v. dat je het toestel echt vast hoeft te houden.

Maar goed, leuk toestel dit maar ik hoop dat niemand 'em koopt. Misschien leert Motorola dan wel een goede support te geven m.b.t. tot updates en communicatie :X
Ik denk dat hij dat chinese ding bedoelt, oftewel de clamshell... Niet de slider zoals jij het lijkt te interpreteren.
Klaptoestel lijkt me zeer handig, nu iedere keer met screenprotectors of hoesjes werken om je scherm een beetje fatsoenlijk te houden.
Jij misschien maar ik gebruik die dingen nooit en na x maanden verkoop ik me scherm gewoon krasvrij ;) Gewoon altijd in je zak stoppen die LEEG is, je sleutels/aansteker in je andere zak!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 11:11]

Ik vraag me af of deze smartphone wel multitouch krijgt en niet beperkt wordt tot dualtouch door de touchscreentechniek zoals de Clearpad2000 bij de HTC Desire/Google Nexus One.
Lijkt me dat ze minimaal dezelfde kwaliteit gebruiken als er in de milestone/droid zat, oftewel gewoon goed (ookal kwam die in de computer-met-pen-test slecht naar voren)... heeft bij mij altijd perfect gewerkt en geen last van flippende assen ;)

Er zat dus geen clearpad 2000 in ;) Denk ook niet dat HTC die nog gaat gebruiken, misschien de 3000 die is wel heel goed schijnt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 12:51]

En of die goed is! Kijk hier voor het verschil tussen de 2000 en de 3000: http://www.synaptics.com/solutions/products/clearpad

En hier nog een filmpje over de Clearpad 3000: http://vimeo.com/5739205
Dan zie je ook de meerwaarde van een Clearpad 3000 boven een Clearpad 2000 behalve niet-flippende assen. Die Clearpad 3000* zouden ze van mij bij elke smartphone wel mogen inbouwen :) *Of equivalente/betere techniek ;)

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 11 augustus 2010 14:05]

Waarom elke telefoon? Er zijn echt wel betere touchpanels te krijgen hoor, die in de galaxy s zit bijv :) Hoewel ik in Android max 5 touches (zonder enig probleem kan je alles om elkaar heen draaien kwa assen, werkt echt perfect) krijg zou het paneel ongelimiteerd aantal touches herkennen! Hoewel ik denk dat de clearpad3000 en deze niet heel ver uit elkaar zullen liggen...

Marketingpraat: Atmel maXTouch:
* Unlimited touches
* Low power consumption
* Fast response — completely redraws screen every 4/1000 of a second (4ms) to eliminate recalibration issues
* Excellent signal-to-noise ratio for superior precision — 3x better than competitive products
* Superior performance for first-touch response — 3x better than competitive products
* Unambiguous, unlimited touch support
* Responsive user interface: > 250 Hz report rate for a single touch
* Extremely low current consumption: < 1.8 mW in “touch-ready” state

HTC heeft het bovenstaande touch-paneel ook gebruikt in de EVO en Incredible...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 13:51]

Ik hoop dan ook dat HTC hierna eens goede touchpanelen gebruikt. De touch paneel van de galaxy s is te vergelijken met de iphones. Dit kun je niet zeggen van HTC met zijn as-kruisings fouten etc. Ik hoop dat er in de Desire HD eens een goed paneel komt met touch IC. In amerika waren ook veel problemen met de incredible. Je moet persÚ je telefoon aanraken om het systeem te aarden. Anders werkt het touch gebeuren helemaal niet!! Dus als je je telefoon voor navigatie gebruikt reageerd hij helemaal niet op je vingers.
HTC moet gewoon goede suppliers zoeken voor onder anderen:
- touch technologie
- kwaliteit camera
- kwaliteit speakers
deze onderdelen zijn flink onder de maat.
Ik vind dat allemaal wel meevallen hoor (na een HTC Tytn II, HTC Hero en HTC Desire). Touch vind ik dik in orde en de camera van de Desire is dat ook echt wel. Alleen die speakers, daarmee geef ik je volkomen gelijk. Die zijn gewoon brak.
Met Motoblur of gewoon Froyo?
Toetsen op toetsenbord lijken een kleine bolling te geven. Dat werkt lekker, weet ik van de Nokia E71. Je tikt nooit mis.

[Reactie gewijzigd door belumcukur op 11 augustus 2010 10:52]

zoals het er nu naar uit ziet zal motoblur niet meer werken vanaf Cupcake dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :)

*ik neem aan dat hij pas klaar is wanneer cupcake er bijna is
Eclair devices (die ene vierkante uitklapbare bijv.) hebben gewoon motoblur hoor :D Eclair komt na Cupcake ;) het is de vraag of het klaar is voor Froyo eigenlijk!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 augustus 2010 11:12]

Waarom niet? Ik heb nu een HTC Desire met HTC Sense over Froyo heen.
Das jammer, ik zie geen frontcamera op de afbeelding?