Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Een Tsjechische ontwikkelaar heeft een applicatie uitgebracht, waarmee gebruikers van een Windows Mobile-toestel met resistief scherm met behulp van twee vingers kunnen inzoomen. Een van de vingers moet echter wel worden stilgehouden.

De applicatie werkt in feite, doordat ingezoomd wordt door de beweging van een vinger te simuleren. Een resistief scherm kan maar een vinger tegelijk detecteren op het scherm. Omdat bij het pinchen een vinger wordt stilgehouden en het scherm het signaal oppikt tussen beide vingers in, verschuift het drukpunt. Dat wordt door de software van de ontwikkelaar geïnterpreteerd als commando om te zoomen.

De Tsjechische ontwikkelaar bracht zijn applicatie naar buiten via het forum van XDA-Developers. De software is geen applicatie, die geïnstalleerd kan worden: het werkt door een .exe-bestand te starten. De alfa-versie is compatibel met elk toestel op elke resolutie. Tijdens een praktijktest van Tweakers.net op een HTC Touch Diamond bleek dat er nog wel bugs in de software zitten: het pinchgebaar wordt veelal niet herkend of fout geïnterpreteerd: dan werd uitgezoomd in plaats van ingezoomd. Ook werd de beweging met een vinger geregeld herkend als zoomgebaar.

Veel resistieve schermen ondersteunen geen multitouch, hoewel het in theorie wel mogelijk is. Apple bouwde als eerste de techniek in een smartphone in. Ook andere fabrikanten, zoals HTC en Samsung, hebben nu ondersteuning voor bediening met meerdere vingers gebruikt in meerdere modellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

wel cool!!!
het bestandje (hoef je niet te registreren ;) :
http://files.seriez.co.cc...inchToZoom%20-%20alfa.zip

[Reactie gewijzigd door martin149 op 13 juni 2010 11:22]

Als men nu gewoon meer capicatieve schermen gebruikt voor smartphones GPS'en en tablets, moet men helemaal niet rond de grote beperking werken van resistieve schermen.
Mja, als men dan ook even de beperking van resistieve schermen oplossen, zodat die wel met nagels te bedienen zijn, dan pas is zon scherm wat voor mij. Als ik eens met een resistief scherm werk erger ik me telkens weer aan het feit dat deze niet reageren als ik er met mn nagel op tik.
Een capacatief scherm werkt juist niet met normale stylussen en nagels. Dat is wat jij bedoeld. Resistieve schermen werken er juist perfect mee. Er zijn trouwens wel zogenaamde 'iPhone stylus' te koop, maar naar mijn ervaring werken die niet geweldig.
Een aantal koreanen hebben uitgevonden dat worst ook werkt:
http://www.gearfuse.com/s...meat-as-an-iphone-stylus/
Heb je gelijk een snack voor onderweg bij je :)
Klopt, ieder organisch materiaal dat geleid (lading op kan nemen) doet het wel. Met een appel of een banaan gaat het ook wel. Het steeltje van de appel dus niet.
Handig voor buiten in de vrieskou, als je je handschoenen niet af wil doen om je (i)phone te beantwoorden. Moet je wel een echte appel bij je hebben. Een worst in je broek staat zo raar.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 juni 2010 10:15]

Om nog maar te beginnen over het nut; een iPhone heeft geen opbergruimte voor een stylus. Ik weet niet hoe het met iedereen hier staat, maar als ik een stylus heb die ik niet kan opbergen in mijn telefoon, dan ben ik hem net zo snel kwijt als de gemiddelde pen, dan heb je er ongeveer een week lol van :)
Als ik eens met een resistief capacitief scherm werk erger ik me telkens weer aan het feit dat deze niet reageren als ik er met mn nagel op tik.
dat is ook alleen maar omdat je die gewoonte jezelf hebt aangeleerd bij gebruik van resistieve schermen, dat is een kwestie van wennen. waar heb je tegenwoordig nou nog je nagel voor nodig op touchscreens? die interfaces zijn allemaal ontworpen voor vingers, en anders pak je de stylus erbij. (die je jammer genoeg wel los moet kopen...)
Dat is niet helemaal waar. Het is zeker een kwestie van gewenning dat je niet meer probeert om met je nagel het scherm te bedienen, maar ook al ben ik het op mijn hero nu wel gewend, ik mis de mogelijkheid nog steeds. Op mijn diamond kon ik namelijk prima met mijn nagel precies de link aanklikken die ik wou maar op mijn hero moet ik dan of heel ver in zoomen of de trackball gebruiken wat allebei toch minder handig werkt. Voor de rest wegen de voordelen van capacitive naar mijn idee wel daar tegenop, maar dit is absoluut wel een nadeel.
dan is het dus als nog een kwestie van weer afleren. mijn punt is: je ergert je er helemaal niet meer aan zodra je het afgeleerd hebt of je nooit met resistieve schermen hebt gewerkt.
waar heb je tegenwoordig nou nog je nagel voor nodig op touchscreens?
In Azie zijn er veel mobieltjes die handwriting input hebben voor chinese, koreaanse en japanse karakters. Een "qwerty" toetsenbord is namelijk veel teveel gedoe. Die aziatische tekens zijn veel complexer dan ons latijnse alfabet, en daarom is een stylus zoveel fijner dan een bott vinger. Zelfs een (lange) nagel zou nog beter zijn dan je vinger.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 juni 2010 10:09]

koop je betere nagels, want met de mijne werkt het anders wel zonder problemen.
gebruik dan ook nauwelijks een stylus want die durf ik nog wel een te vergeten, mijn nagels gelukkig minder.
Inderdaad, durf gewoon verder te ontwikkelen. Multitouch is dan momenteel wel de beste manier om een scherm te bedienen, het is niet heiligmakend.
Miltitouch de beste bediening? Niet overdrijven zeg. Multitouch vereist nog altijd dat je je telefoon met twee handen bedient: een om een vast te houden en een om te bedienen. Dikwijls bedien ik mijn telefoon met 1 hand, voor het gemak of omdat ik niet anders kan.
<quote>
Omdat bij het pinchen een vinger wordt stilgehouden en het scherm het signaal oppikt tussen beide vingers in, verschuift het drukpunt. Dat wordt door de software van de ontwikkelaar geïnterpreteerd als commando om te zoomen.</quote>

Hier uit concludeer ik, dat je ook met één vinger kunt schuiven, dan verschuift het druk punt ook., toch?
Ik denk ten opzichte van elkaar...
niks tenopzichte van elkaar.

Een resistief scherm kan maar 1 drukpunt herkennen. Als je met twee vingers op het scherm duwt, neemt hij het punt midden daartussen als drukpunt.

Als je dan één vinger stil houdt en de ander verschuift, verschuift het midden en dus ook het punt dat de telefoon als input ziet.

Door dus met 1 vinger langzaam opzij te vegen simuleer je dezelfde input, en de telefoon zal dan ook hetzelfde reageren.
Dit is ook eén van de verschijnselen die het artikel noemt:
Ook werd de beweging met een vinger geregeld herkend als zoomgebaar.
Het is dus wel slim bedacht door deze ontwikkelaar, maar het is erg foutgevoelig. Het grootste probleem is dat het theoretisch onmogelijk is om 100% onderscheid te maken, dus de kans blijft altijd aanwezig dat de phone je input verkeerd interpreteerd.
Een resistief scherm kan maar 1 drukpunt herkennen.
Dit moet je vooral niet te hard roepen. Het staat straks zo dom. ;) Capacitieve schermen konden vroeger namelijk ook maar 1 aanrakingspunt detecteren

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 14 juni 2010 10:02]

Resistieve schermen hebben tegenwoordig nog altijd 1 drukherkennende laag. Als je er meerdere toevoegt worden die allemaal door dezelfde input getriggered, dus je zou het scherm al in vakjes (soort van rooster) moeten opdelen wil je meerdere touchinputs kunnen onderscheiden.

Vooral vanwege de voordelen van capacitieve schermen (bekrassen niet of nauwelijks, gevoeliger, etc.) vraag ik me af of er nog in resistieve schermen geinvesteerd gaat worden.

Maarja, je zou binnenkort maar zo gelijk kunnen hebben :)
Hier uit concludeer ik, dat je ook met één vinger kunt schuiven, dan verschuift het druk punt ook., toch?
Als ik tweakers mag geloven klopt het inderdaad wat je zegt:
Tijdens een praktijktest van Tweakers.net op een HTC Touch Diamond bleek dat er nog wel bugs in de software zitten: het pinchgebaar wordt veelal niet herkend of fout geïnterpreteerd: dan werd uitgezoomd in plaats van ingezoomd. Ook werd de beweging met een vinger geregeld herkend als zoomgebaar.
Oftewel, het werkt voor geen meter. Met alle respect, maar als het geregeld niet wordt herkend, of andere zaken als zoom worden herkend, of het omgekeerde wordt gedaan van wat je wilt, dan heb je hier dus nul aan. Toch staat het op de frontpage van Tweakers??

Het leuke aan mooie dingen verzinnen, zoals pinch to zoom, is dat mensen meteen zoiets hebben van 'natuurlijk doe je dat zo, logisch'. Mensen snappen het meteen. Maar mensen vergeten dat dit alleen opgaat als het ook echt goed en foutloos werkt. Iets dat eigenlijk gewoon buggy is is alles behalve intuitief en werkt eerder averechts. Het is gewoon slechter dan een matige oplossing als een zoom-balkje. Oftewel veel te veel eer voor een ontwikkelaar die iets heeft gemaakt dat voor geen meter werkt (en dat ook nooit gaat doen aangezien het scherm gewoon ongeschikt is voor de toepassing).
Het programma is ook nog maar een alpha versie. De eerste versie waar mensen iets mee kunnen proberen. Het gaat erom dat een hobbist het voor elkaar heeft gekregen om op een bepaalde manier 'multitouch' te implementeren op een resistief toestel.

Verder werkt het blijkbaar op het ene toestel ook nog beter dan op het andere. Bij mijn Touch Pro werkt het, al dan niet geweldig. Dit is overigens wel het mooie van het WM platvorm, dat er zoveel vrijheid is om zelf programma's te schrijven.

Ik heb het desbetreffende topic in de bookmarks staan, even in de gaten houden wat deze programmeur ervan weet te maken :)
Nee, hij heeft dus geen multitouch geimplmenteerd, hij laat signaalprocessing los op de single touch en probeert daarmee de pinchbeweging te herkennen. Waarschijnlijk werkt dit alleen als je snelheid van pinchen en gewoon bewegen precies hetzelfde is als de ontwikkelaar (en verschillend genoeg van elkaar).
Ik snap dat het geen multitouch is, daarom staat het ook tussen aanhalingstekens ;)
Dan nog juich ik het toe wat deze mensen doen, ze kijken verder dan hun neus lang is en bedenken creatieve manieren om nieuwe functionaliteit te maken :)
Alsof je een multitouch screen niet met één hand kan bedienen? 8)7
Het is niet onmogelijk maar wel lastig als het dezelfde hand is waar je je telefoon in vast houdt.
Ja dat kan wel, maar met welke (andere) hand hou je dan je telefoon beet? ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 juni 2010 16:25]

Miltitouch de beste bediening? Niet overdrijven zeg. Multitouch vereist nog altijd dat je je telefoon met twee handen bedient: een om een vast te houden en een om te bedienen. Dikwijls bedien ik mijn telefoon met 1 hand, voor het gemak of omdat ik niet anders kan.
Toch schijnt het te gaan met je duim. Kijk maar: :)
http://www.youtube.com/watch?v=xycTOinBTDM
Op mijn hero lukt het me anders best om in en uit te zoomen met 1 hand... Toegegeven, het is niet het meest voor de hand liggende, maar als ik maar een hand beschikbaar heb lukt het toch wel hoor.
De beste manier?

Ik vind het rondje draaien met mijn duim op het scherm van mijn HTC HD ook prima, waarom zou ik 2 vingers en wss dan ook 2 handen willen gebruiken? Sowieso waarom zou ik pinch to zoom willen hebben? Omdat het een voordeel is voor?

Het is leuk dat er door gebreken nieuwe ideeen worden opgedaan en in praktijk worden gebracht, maar dit is zeker niet heiligmakend!
Er worden ook nauwelijks meer telefoons gemaakt met resistieve schermen. Ik denk dat dit alleen handig is voor de oudere HTC's.
Ook welkom op mijn Nokia N900! (al mis ik het daar totaal niet op)
zou het ook niet willen op mijn N97 ;-)
Bij een Windows Mobile toestel zonder extra grafische schil (HTC Sense o.i.d.) kan een resistief scherm wel degelijk handiger zijn. Veel kleiner knopjes gaat niet goed samen met capacitieve touchscreens, deze zijn namelijk veel minder precies als resistieve schermen. (dat een telefoon OS eigenlijk helemaal geen kleine knopjes moet hebben is een andere discussie)
Daarom is WM zo'n grote faal :Y)

Dat het veel verkocht wordt or door bedrijven wordt gebruikt o.i.d. maakt het niet opeens 'kwaliteit'..
zodra je de smartphone op een pc wil laten lijken, heb je de nauwkeurigheid van een muis nodig. op een pc hebben we (de meesten) ook geen multitouch en missen dit ook niet. Capacitieve schermen hebben vooral meerwaarde op de "funfactor" en op het "out of the box" denken. Wil je een goede zakelijke smartphone neerzetten heb je meer aan een resistief scherm dan aan telefoon een capacitief scherm.
Er zijn nu dus ook resistieve schermen met multi-touch. Is alleen nu nog een jonge techniek

zie filmpje http://www.allaboutsymbia...ch_on_resistive_touch.php

[Reactie gewijzigd door Steefph op 13 juni 2010 11:01]

jong... dat filmpje is sowieso al ouder dan een jaar en ze hebben daar al een werkend prototype met bijbehorende software. lijkt me dat die dingen nu ongeveer in massaproductie zouden kunnen zijn, als er animo voor was :P
http://www.asus.nl/product.aspx?P_ID=xK9O0XZhFswxrTrn

Het resistieve scherm van deze netbook heeft me over de streep getrokken om hem aan te schaffen. Ik kan maar niet wennen aan die capacitieve zenuw schermpjes.
Ik begrijp niet dat het nog niet wordt toegepast, het zou nog goedkoper zijn ook. Het grote voordeel is dus multitouch + stylus gebruik (handschriftherkenning).

Hier staan nog meer filmpjes:
http://www.stantum.com/en/medias/videos-demos
Als je echt multitouch + stylus gebruik voor schrijven wil dan kun je beter een capacitief multitouch scherm gebruiken met een digitizer voor de pen. Dan is het namelijk veel makkelijker om in de software te zeggen dat als de pen gedetecteerd wordt dat je niet moet reageren op die handpalm die op het scherm rust. Bij een multitouch resistive scherm is dat eigenlijk niet te doen en mag je dus het scherm niet met je hand aanraken als je er op schrijft wat de usability bepaald niet ten goede komt.
"Veel resistieve schermen ondersteunen geen multitouch, hoewel het in theorie wel mogelijk is. Apple bouwde als eerste de techniek in een smartphone in"

Voor zover ik weet heeft Apple alleen maar capacitieve schermen gebruikt
Er staat ook niet dat apple een resistent scherm heeft gebruikt. Er staat dat apple de eerste was met een multi touch telefoon. Het is alleen een beetje ongelukkig geformuleerd
"de techniek" verwijst hier dus naar multitouch, voor alle goede verstaanders.

Bij ambigue tekst kun je de auteur natuurlijk het voordeel van de twijfel geven en de meest voor de hand liggende mogelijkheid kiezen...
Dankzij het resistive scherm op mijn Nokia 5800 XM kan ik heb op de motor als navigatie gebruiken, met capacitive scherm zou ik telkens mijn handschoenen uit moeten doen, aka stoppen langs de weg om iets te veranderen :(
Hier kan je lezen hoe je je handschoenen kunt gebruiken met een capacitief scherm: http://lifehacker.com/541...s-work-with-a-touchscreen

Het komt er op neer om de toppen een beetje te naien met 'conductive thread', geleidbare naaidraad.
Die trucjes ken ik idd, net als de Koreanen die worstjes gebruikten van de winter.
Lost alleen nog niet op dat er ook nog een laat plastic tussen zit :)
http://www.pashnittours.c...-04/Day2/Img_2577-map.jpg
Dus telefoon ipv kaart :)

Maar ik zoek geen oplossing, die heb ik al :D Resistive touchscreen :)
Je mag je navigatiesysteem niet bedienen tijdens het rijden :P
Wel als je bij een stoplicht staat bijvoorbeeld :) En ook rijdend kan ik lekker een ander nr opzetten op mn mp3 speler.
Je mag je navigatiesysteem niet bedienen tijdens het rijden :P
"Er is een snellere route gevonden. Wilt u de nieuwe route gebruiken? [Ja] [Nee]"
Even aan de kant zetten, hoor... Nee dus ;)
Nou zeg, ff normale reactie kan ook wel.

Maar of je die nou wel of niet mag bedienen.. Dat is weer zo'n mooi grijs gebied. Je mag namelijk geen dingen onder het rijden doen die het concentratievermogen ernstig verminderen... Dus als je dat heel veel tijd kost en je kunt je niet meer concentreren op het rijden, dan mag het niet. Maar als je het nou blindelings kan... ;)

Lang leve de nederlandse wet :D
Mag je met 1 hand motor rijden dan ? Met een scooter moet je 2 handen op het stuur hebben.
Als ik het goed heb niet
Kan je of het gas of de rem niet meer bedienen
vergeet niet dat een model HTC touch en pro al een multi-touch scherm heeft ook al lijkt dit niet zo. het heeft zelfs 3 multi-touch gebieden volgens de hardware layouts.
3 capacitieve gebieden die níet multitouch zijn maar het zijn 3 aparte gebieden.
het onderste deel is zeer zeker wel multitouch en het scherm ook.
Resistieve schermen worden vooral voor budget touchphones gebruikt tegenwoordig.

Ik heb zelf laatst een HTC Smart gekocht en ik ben er echt heel tevreden mee. Mijn broertje heeft een iTouch en ik heb er zelf ook een beetje mee mogen klooien. Zelf was ik heel erg verbaasd over hoe goed dat schermpje van de HTC Smart is, ook al is het een resistief touchscreen.
Tja, maar capitatief is ook niet alles, als het scherm vochtig is (door regen, douchen) dan werkt de geleiding anders en is het toestel niet te bedienen.
Lijkt me persoonlijk ook niet zo'n goed idee om met je iPhone te gaan douchen, maar dat kan aan mij liggen.

Ik vind capacitief zeker beter dan resistief, op voorwaarde dat de software er ook echt voor gebouwd is. Toetsen en knoppen moeten aangepast worden zodat zelfs de dikste worstenvingers ze netjes kunnen indrukken.

Nadeel is natuurlijk wel dat zoiets veel ruimte kost, en wij steeds kleinere mobieltjes willen hebben :/
Steeds kleiner? Volgens mij juist steeds grotere!
@ Skire
de goedkope samsung corby heeft anders ook een capacitief scherm, wel geen multitouch
Is het nou echt zoveel duurder om een capacitief scherm te maken ipv een resistief
zoiets heb ik ooit ook voor de nintendo DS gemaakt (homebrew of course), alleen had ik beschikking over een pressure waarde (hoe hard er op het scherm gedrukt werd) zo kun je dit effect veel minder foutgevoelig maken.
Verder bleek er bij de nintendo DS ook dat hoe verder je 2 vingers uit elkaar haalde hoe hoger die pressure waarde werd. zo is het mogelijk een soort druk drempelwaarde in te stellen (1 vinger) en daarboven alles als bijv een pinch to zoom te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True