Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Het Amerikaanse Sprint kondigt volgende week zijn eerste wimax-toestel aan, zo meldt de Wall Street Journal. De provider zou de HTC Supersonic presenteren: een Android-smartphone met een 1GHz-processor en een 4,3"-scherm.

De Supersonic beschikt over een 1GHz-Snapdragon-processor en een amoled-scherm met een diagonaal van 4,3". De smartphone draait op versie 2.1 van het Android-besturingssysteem. Er doken eerder al foto's op die tonen hoe de Android-telefoon er vermoedelijk uitziet; deze doen denken aan de HD2, die eveneens over een 4,3"-scherm beschikt. De HD2 is echter uitgerust met Windows Mobile.

De HTC Supersonic is een van de weinige toestellen die over 4g-functionaliteit beschikken. Eerder bracht de Taiwanese telefoonfabrikant in Rusland al een wimax-telefoon uit, maar daarbuiten is de Supersonic de eerste telefoon die het wimax-netwerk kan gebruiken. Verder zijn het voornamelijk laptops die 4g gebruiken.

De Supersonic lijkt voor de Amerikaanse markt bedoeld en provider Sprint gaat het bestaan van het toestel waarschijnlijk volgende week wereldkundig maken, zo meldt de Wall Street Journal. Sprint laat het opzetten van het wimax-netwerk over aan Clearwire, een telecombedrijf waarvan het 56 procent van de aandelen bezit. Andere Amerikaanse providers, zoals Verizon Wireless en AT&T, kiezen voor de lte-techniek. In Nederland kiezen de meeste providers eveneens voor lte. Omdat de Supersonic met dezelfde gsm- en umts-netwerken als Europese providers werkt, is een Nederlandse release niet uitgesloten.

HTC Supersonic HTC Supersonic HTC Supersonic

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Dit snap ik niet:
"Omdat de Supersonic met dezelfde gsm- en umts-netwerken als Europese providers werkt, is een Nederlandse release niet uitgesloten."
Eerst zeggen ze dat de HTC Supersonic op het netwerk van Sprint gaat werken (een CDMA netwerk, met WIMAX voor 4G). En de laatste zin rept dat de Supersonic compatible is met Europese providers (GSM, met het merendeel lte voor 4G).
CDMA is niet compatible met GSM en WIMAX is niet compatible met lte!!
Klopt: de wimax-functionaliteit gaat in Nederland nooit werken. De Supersonic is echter wl compatibel met gsm en umts-netwerken, ondanks dat Sprint een cdma-netwerk is :)
Goh, men ziet steeds vaker de FM-tuner terugkomen in de smartphones (Legend, Desire, Supersonic). Zou het doorgedrongen zijn dat de dekking van mobiel internet nog niet goed genoeg is voor streaming radio?
Ik heb zelf nog geen HTC toestel gehad zonder Fm-radio ingebouwd en volgens mij is het bij HTC dus al heel lang common sense.... Toch vind ik het zelf wel jammer dat je dus weer een koptelefoon moet hebben aangesloten voor het ontvangst (geen interne antene)
Hero, Tattoo, G1, Magic? Die hebben allemaal geen FM-ontvanger, ik heb namelijk de Hero zelf en mis het wel.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 18 maart 2010 12:36]

Ja die toestellen heeft hij blijkbaar niet gehad dan ;) Maar het is inderdaad niet standaard bij elk HTC toestel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 maart 2010 13:12]

FM radio is energie zuiniger dan streamen van het internet. Terwijl de kwaliteit niet minder is (tenzij je slechte FM dekking hebt, dan biedt steaming weer voordeel).
Die schermen worden ook alleen maar groter :P

Maar vind het wel netjes, die specs - voor een mobiele telefoon, maar toch trekt het design mij totaal niet.
Ik mag uit ervaring zeggen dat 4.3" wel een ontzettend fijne grootte is. Omdat tegenwoordig de stylus tegenwoordig achterwege word gelaten vanwege het comfort, is een groot scherm ontzettend fijn. (Ik ga er maar vanuit dat dit toestel word uitgerust met een capacitief scherm)
Zo te zien zijn de afmetingen van redelijk gelijk aan de afmetingen van de HD2, welke bijna in je zak verdwijnt dankzij het verbazingwekkende smalle profiel.

Een nadeel is in dit geval bij de supersonic wel dat AMOLED bij zonlicht veel minder goed te lezen is. Hopelijk wil samsung zijn Super-Amoled technologie voor een mooi prijsje met ander fabrikanten delen.
AMOLED is bij zonlicht minder goed te lezen maar altijd nog beter dan TFT/LCD. Is dus een beetje een non-argument om het toestel niet aan te schaffen gezien het ontbreken van betere alternatieven (behalve de super-amoled van samsung dan).

De reden dat de AMOLED/Zonlicht argumenten vaak aangehaald worden is omdat het een bekend nadeel is van de techniek, bij LCD is hier nooit een woord over gerept.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 18 maart 2010 12:46]

Waar baseer je op dat amoled beter zou zijn dan TFT/LCD, heb je hier een bron voor? Het verschil is volgens mij dat (AM)OLED licht uitzend maar niet reflecteert, wat ervoor zorgt dat bij direct zonlicht het niet fel genoeg is, terwijl LCD's deels reflecterend zijn en dus de kracht van de zon kunnen gebruiken (voor een paar procent). Dit zou LCD's juist beter maken dan AMOLED in zonlicht.
http://en.wikipedia.org/wiki/Active-matrix_OLED
"# AMOLED displays often provide better readability under direct sunlight."
http://www.youtube.com/watch?v=FICAHsE_enE

Maargoed, ik heb zelf een Milestone en op ze hoogste brightness stand kan een zon me het zicht echt niet belemmeren :D Maarja is wel 1 van de betere LCD schermpjes voor telefoons die ik heb gezien ;) (super-contrast :P)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 maart 2010 14:22]

Veel zonlicht hebben we niet in dit land.
deze grootte bestaat al een tijdje ;)
Heb het over het design, verder trekt de grootte en breedte mij ook niet, heb ik toch persoonlijk liever een slidephone (N95 of N97)
je eerste regel ging toch echt over het scherm ::o
Oh ja, verkeerd gelezen
Je eigen bericht verkeerd gelezen? :+
Ik snap niet dat iedereen die grote schermen wil. Vroeger wilde iedereen een zo klein mogelijke telefoon en nou worden ze alsmaar groter. Ik heb nu nog een htc touch hd die heeft geloof ik 3,8" of zoiets maar die zou van mij wel wat kleiner mogen naar 3,2". Maar de trend lijkt juist richting groter te gaan. Gelukkig heeft HTC ook nog de mini uitgebracht maar je keuze is wel minder groot bij de wat minder grote smartphones.
Simpel, vroeger kon je met een telefoon bellen en sms'en. Meer had je niet nodig, dus het apparaat liefst zo klein mogelijk.

Tegenwoordig zijn dit soort smartphones gericht op Internet en multimedia. Hiervoor werkt een klein scherm niet en een groot scherm wel.

Voila, je antwoord :)

En volgens mij valt het nog wel mee met die grote schermen. Volgens mij zijn de HTC's buitenom de HD 1/2 en de Desire allemaal 3,2 inch of kleiner qua schermformaat. En neem anders is een kijkje naar de SE Xperia Mini. Een waanzinnig toestelletje met een goede interface.
Op een 4,5" scherm kun je ook nog steeds niet fatsoenlijk internetten. Daarom komt apple ook met de ipad omdat je dat op een smartphone niet echt lekker kan doen. Mijn volgende toestel wordt iig een kleintje. Ik vond die x10 mini van sony ericson bijv. een leuk apparaatje inderdaad.
Ik kan op een 3,7" scherm prima internetten, dus laten we dat maar op voorkeur houden. Daarnaast denk ik dat Apple niet zal zeggen dat internetten op een iPhone niet lekker gaat, het is immers een 'Internetphone' en de browser werkt prima. Ik denk dat Apple je graag ng een apparaat wil verkopen waarop je kan internetten. Overal internetten is nu eenmaal hip :)

Maar goed, wellicht veel plezier met je X10 Mini in de toekomst, het is in zekere zin het tegenovergestelde van de Supersonic. Kleiner, maar niet minder innovatief :)
@alexvkan,

Vroeger wouden mensen zo klein mogelijk omdat ze zo dik zijn.
De trend nu is: Zo dun mogelijk maar wel een zo groot mogelijk scherm.
mooi, juist de ronde knoppen vind ik beetje minder.
hopelijk komt het toestel ook naar hier en blijft het niet bij gissen.
een amoled scherm zou wel een mooie extra zijn voor m'n hd2 nu, dus ik ga zeker naar dit toestel kijken
Hier is toch nog geen 4G beschikbaar? Overigens is er op XDA het rumoer (en bevestigingen) dat met een hack de 4G signalen op de G1 en genaratiegenoten mogelijk is (tot 7mbit).

Maar hier wordt onder het kopje 4G alles wat na 3G komt genoemd dus. LTE, HSDPA, WIMAX, allemaal 4G?

[Reactie gewijzigd door RielN op 18 maart 2010 12:06]

Jah dit is wel grappig dat 3.5G.

Kameraden van mij altijd van ja die van mij is nu verbonden met 3G ( zo'n 3G logo ).
Staat er op mijn nokia n95 3,5G. Zeg ik van die van mij heeft een halve G meer als jou !! }>
Hun hu? hoe kan dat dan.. :9
HTC SSD test?
ingebouwde SSD? :P
Hier een PDF die er over gaat https://fjallfoss.fcc.gov...1241568&native_or_pdf=pdf

het zegt mij helemaal niks iig.
Wordt het met deze Android versie wellicht mogelijk om op een HD2 Android te installeren?
Zal me niets verbazen, hardwarematig lijkt dit toestel erg op de HD2.

Gewoon XDA volgen, op het rom-development onderdeel van de HD2 :)
Prachtig toestel, ben wel benieuwd naar de accuduur (en die dan vergelijken met de HD2)
De ronde toetsen vind ik ook niet zo mooi bij de rest passen, maar het stoort me ook niet, had ze alleen liever rechthoekig gezien.

Ook tegenover de HTC Desire/Google Nexus One lijkt me dit een mooie concurrent om voor mij uit te gaan kiezen. En zullen prijzen dalen door meer concurrentie.

Over de HTC Scorpion blijft het jammer genoeg wel angstig stil :X
Ja, die is er ook nog: Android 2.2 en dual core 1,5 Ghz processor. Dat wordt januari volgend jaar denk ik..

http://www.androidworld.n...et-1-5ghz-en-android-2-2/

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 18 maart 2010 12:21]

He, ik wou net de desire halen... en nu de supersonic. Bah...

Nou oke dan wacht ik nog maar even op die andere van HTC met 1.5ghz hehe :+
Dat zal nog wel even duren voordat het in Europa te koop is.
Ik kijk nu wel met een scheef oog naar Android nu WM7 voor mij een teleurstelling is.
Aanschaf van een toestel met Android doe ik pas als wij in Europa ook gratis navigatie krijgen. Hopelijk niet al te lang.
Dat heb je al lang hoor :) meer dan 4/5 navigatie apps in de market die 100% gratis zijn.. En via omweggen werkt google navigatie hier ook, helaas nog niet goed genoeg omdat het nog niet is gemaakt voor EU/NL :)
Als het niet compatibel is met LTE is niet echt future-prepared. Ik hoop dat er nog een versie met LTE uitkomt.
Voor zover ik weet duurt het nog wel voor de eerste NL provider hier zich er aan waagt ;)

Opzich wel leuk als er nog een 4G toestel uitkomt voordat apple dat doet (reken er wel op dat Apple 4G in gaat bouwen)... Anders denkt straks iedereen dat 4G een Apple uitvinding is ;)

Maaruh LTE wordt hier waarschijnlijk de standaard maar ook daar waar dit apparaat voor bedoelt is, die markt gaat het namelijk om ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 maart 2010 13:27]

Jah die providers denken ook van: Hebben we nu net bijna een mooi landelijke dekking van 3G. Komt LTE om te hoek. Ze denken vast van dankje de koekoek! ;)
Ze willen eerst het 3G netwerk fatsoenlijk terug verdienen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 maart 2010 11:54]