Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Met opensource-hardware afkomstig van het Arduino-project en een led-matrix van 8x8 pixels heeft een studente in de VS een opstelling gebouwd waarmee enkele levels van de jump and run-game Super Mario Bros kunnen worden gespeeld.

De experimentele 'spelcomputer' werd gebouwd door de studente Chloe Fan van de Carnegie Mellon University. Van de graphics van de Super Mario Bros-kloon zullen weinig gamers warm worden: de led-matrix telt 64 pixels, verdeeld over acht rijen met elk acht leds. Het is echter mogelijk om via het grid display de platformklassieker Super Mario Bros te spelen, waarbij de loodgieter met één pixel wordt weergegeven. Mario kan met twee toetsen worden aangestuurd: een om te springen en een om vooruit te lopen.

Het spel heeft echter de nodige beperkingen: als de Mario buiten beeld verdwijnt, moet het hele level opnieuw worden gedaan. Ook is er vrijwel geen interactie tussen het spelfiguur en zijn omgeving. Wel is er in-game-muziek, die met behulp van een piëzoluidspreker wordt weergegeven.

De minimalistische uitvoering van Super Mario Bros laat weer eens zien welke toepassingen ontwikkelaars verzinnen die met het Arduino-project aan de slag gaan. De eenvoudige hardware is geheel opensource, waardoor de elektronica, al dan niet met behulp van de uitgebreide documentatie, snel onder de knie is te krijgen. Vorig jaar bouwde een elektronica-hobbyist nog de BrewTroller, een systeem om het brouwproces van bier in de gaten te houden. Ook zijn cijfersloten, gamecontrollers en een Game Boy op basis van de Arduino-hardware gebouwd.

Video (moogaloop.swf?clip_id=9928343&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=&fullscreen=1)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

De studente, Chloe, heeft er op haar eigen site ook het een en ander over geschreven. Ze heeft globaal gezien deze tutorial van de makers van de LED matrix overgenomen en wat bewerkt.

Aangezien de matrix nog geen drie pond kost en de Arduino een paar tientjes is dit natuurlijk de ultieme kans om wat met embedded software te gaan doen als je daarin geïnteresseerd bent.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 15 maart 2010 14:53]

knap gedaan... maar daar is het ook mee gezegd... :O
Inderdaad. En dat zitten ze ook nog op de universiteit?

Sorry hoor..
Ik zelf had vorige kwartaal een project weekje waar we ook met de arduino mochten spelen. Harstikke leuk, maar alle ondersteuningen er dergelijke moesten we er zelf bij halen (wat geld kost, dus hebben we maar niet gedaan)

Ik zat in een groepje met 3 grietjes en 1 jongen en we hebben er zelfs nog iets bruikbaars van kunnen maken.
Clap Hero!(tubbie voor de meiden..) in je handen klappen om Guitar hero te spelen (in dit geval Frets on Fire)
4 controllers, timing aangeving via de leds, ect.

En dan doe ik zelfs nog een Design opleiding 8)7

Ik ondersteun elke vorm van innovatie, maar als je op college hiermee komt aanzetten..

Zie foto's
http://www.h0lygra1l.nl/images/freespace.JPG
http://www.h0lygra1l.nl/images/freespace2.JPG
http://www.h0lygra1l.nl/images/freespace3.JPG

Edit: Ik ben ook eerste jaars, en dit was ook in 1 week van begin tot eind.
andere studenten hadden een drumkitje op sensors, of een plate die laat weten of je thee te heet is om te drinken.
De opleiding is in een zekere zin wel bedoelt voor innovatie, maar toch meer design (CMD, hbo)
En niet om het een of ander, maar die grietjes hebben alleen de aankleding gedaan.

voor de zelf-ophemeling is het niet bedoelt, het is om aan te geven dat studenten die niet eens is iets met hardware doen, na 1 week al iets kunnen bouwen met 'n adruino.
Een vergelijking ;)

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 16 maart 2010 13:54]

Jij wordt opgeleid voor innovatie. Je 'Clap Hero' is leuk, maar innovatief kan ik het ook niet bepaald noemen. Dat is ten zeerste mijn eigen mening.

Plus, je weet verder niks over het reilen en zeilen op deze uni. Misschien is het een eerstejaars? Top. Misschien was dit de eerste deliverable in de eerste week van hun kwartaal. Mooie prestatie. Misschien is dit haar hobby-projectje, puur voor de grap? Leuk gedaan. Heeft ze dit in haar ééntje gedaan ipv. met een team van vijf. Best prima.

Heel veel redenen om dit een leuke prestatie te noemen. Meer dan dat is het ook niet. Maar directe afkraking gevolgd door zelf-ophemeling vind ik dan wel weer heel overdreven.
Eén enorm waardevolle ontwikkeling vind ik het ook niet, sterker nog het is niet eens een ontwikkeling. In de een aantal van de reacties is te lezen dat dit veel vaker wordt gedaan (ook op grotere borden en matrices).

Wat je echter wat niemand moet vergeten, is dat zij net van de universiteit af komt en een Ph.D onderzoek uitvoert in iets wat relatief nieuw voor haar is. Daarnaast zie ik ook niet echt de connectie tussen dit werkje en haar studies, al heeft ze wel verschillende programmeertalen geleerd en al een project met WiiMotes uitgevoerd. Het nieuwe voor haar het werk met het Arduino project. (http://www.chloefan.com/chloef-cv.pdf)

Het lijkt me dus geen verkeerde conclusie om te zeggen dat dit een goed kunstje van haar is.

Daarnaast geldt hierbij ook dat dit van een authentieke game is. Een goede "because I can" factor. Ik vind het geniaal dat mensen zoiets maken, erg leuk met die Mario muziek erbij.

Als zulke leuke gadgets hier op Tweakers onwaardig worden gevonden, lijkt het me een behoorlijke stagnatie van de kwaliteit. Ik vind alle leuke dingen die in elkaar geknutseld worden wel nieuwswaardig en iets technisch als dit vindt just plaats op deze site.

Mochten mensen het nodig vinden om andere, grotere projecten voorrang horen te krijgen, de nieuws submit mogelijkheid is er niet voor niets.

Ik wist tot dit bericht hier kwam helemaal niets van het Arduino project, ik had zelfs nog nooit van de naam gehoord, maar nu zou ik wel graag zo'n bordje hebben om er zelf iets mee te proberen. Just because I can (hoop ik dan want ik heb er 0 ervaring mee).

[Reactie gewijzigd door Plasma_Wolf op 15 maart 2010 19:40]

De arduino wordt door de EE hobbyisten vaak een beetje afgeschilderd als de universele microcontrollerprint voor Art en Design studenten/artiesten.
Ook dit soort spelletjes maken met of zonder arduino is al vaker gedaan, zie bv http://hackaday.com/2009/12/08/ledboy-super-pixel-brothers/.
Klopt, mensen in de elektrotechniek spelen hier echt niet mee..
Toch is het leuk als je toch wat met microcontrollers wil spelen op simpel gebied waar heel veel bouwstenen kant en klaar liggen. En bijna iedereen geeft hun code vrij en daaruit kun je weer verder werken aan iets leuks. Maar je ziet wel altijd dezelfde projectjes opduiken met de arduino... zoals beetje aansturen van ledjes en servo's.
Gewoon simpele IO.

Je hebt ook geen programmer nodig want er zit een bootloader in de AVR.
Dat heeft niks te maken met de mogelijkheden van de microcontrollers op zich zoals PIC of ATMEL, maar het feit dat Arduino (met ATMEL chip) een voorgekauwde omgeving is en dus zéér eenvoudig onder de knie te krijgen.
Het printboard met chips is al voorgemaakt, eenvoudig op usb aan te sluiten
en je kan in 1-2-3 voorgemaakte voorbeelden uploaden.

De technische kennis van Programmeren en Elektronica voor 'Art en Design studenten/artiesten' is vaak niet zo groot als voor de ingenieurs en IT-ers.
Daar komt een gemakkelijk platform als arduino aardig aan tegemoet.

Bij de arduino zit al een stuk software voorgeprogrammeerd in de microcontroller zelf.
nostalgie.

en heel show en dit voor een meisje zo bewijst zij nog maar eens dat games / games ontwikkelen niet alleen voor jongens is.

Petje af ! Ik wil die wel eens teste ;D
en heel show en dit voor een meisje zo bewijst zij nog maar eens dat games / games ontwikkelen niet alleen voor jongens is.
Ik was laatste op wikipedia een beetje aan het lezen over Overlord. Daar zag ik de naam Rhianna Pratchett als schrijver.

Dus game industrie mannen industrie, ik denk het niet.
Nu zullen er vast wel meer vrouwen in de games industrie werken, maar het voorbeel dat je geeft is wel een slechte. Rhianna Pratchett is voornamelijk schrijfster, die oa ook plots schrijft voor video-games. Nu is een plot schrijven voor een game heel iets anders dan een game werkelijk maken.
Vergeet niet dat er toch best veel vrouwen grafische vormgevers zijn, ken eigenlijk alleen maar vrouwelijk vormgevers, zowel games als website. Maar mijn kennissenkring vertegenwoordig natuurlijk niet de hele industrie. :P
Nu is een plot schrijven voor een game heel iets anders dan een game werkelijk maken.
Definieer game maken?

Je hebt IMO 4 delen:
1) De game engine die wordt vaak ingekocht omdat dit meestal goedkoper is dan zelf maken. Je hebt daardoor minder programmeer kennis in huis nodig.
2) Het verhaal
3) Het design
4) De uitwerking

IMO zijn punt 2 tm 4 misschien zelfs belangrijker dan punt 1.
Je kunt beter een middelmatrige engine hebben met een goede game dan een middelmatige game op ene geweldige engine.

IMO is de basis van de game het verhaal, zonder een goed verhaal krijg je een slechte/middelmatige game.
Heb je gelijk in, en hoewel dit off-topic gaat wil ik daar toch even op reageren...

Het maken van een game is weliswaar totaal wat anders, maar een goed script en plot is het halve werk. Een beetje een realistisch beeld neerzetten kan bijna elke studio, maar zonder goed verhaal (mits dit nodig is natuurlijk, zoals in RPG's) komt een game niet ver. En dan is een schrijfster soms misschien wel de beste oplossing...
Jade Raymond, Ubisoft :P
Terecht, in dit geval, alleen al aan de foto te beoordelen! :9~
Ze investeren miljarden om maar hogere resoluties weer te geven op schermen, snellere consoles, betere graphics. En dan kom je dit tegen :)

Leuk en geinig maar blijft het bij :)
ik vindt dit echt geweldig gemaakt. heerlijk oldschool en simpel :D knap gedaan!
ben benieuwd ofdat het Arduino-project met nog meer van zulke dingen op de proppe komt!

[Reactie gewijzigd door Hajame op 15 maart 2010 14:40]

jammer dat je niet met een paddestoel kan groeien tot 2 pixels groot :+

Aangezien alles tegenwoordig op de grootste resoluties moet en zo echt mogelijk moet lijken met Dx11 en inmiddels al 32x AA, vind ik dit wel weer verfrissend! :D
Volgens mij zou ik me er makkelijk een uur mee kunnen vermaken :P
Lekker old school, en betere gameplay dan een hele bult van die oude LCD spelletjes :D
Hahaha, wel zwak. Ze wilde effe showen aan het einde, maar ging gewoon weer dood! :)

Wel cool hoor. Doe 't 'r niet na. Wil ik ook niet. Maar dat terzijde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True