Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

Het blijkt kinderlijk eenvoudig om onmogelijk snelle tijden neer te zetten in het nieuwe Mario Kart voor de Wii. Nintendo zint op maatregelen, maar een patch is vrijwel uitgesloten.

Mario Kart Wii Wie in de Time Trial van het nieuwe Mario Kart Wii maar één van de drie rondjes rijdt en vervolgens rechtsomkeer maakt zodra de racer over de finishlijn rijdt, zal merken dat de race met een zeer korte finishtijd eindigt. De tot dan toe verstreken tijd wordt aangemerkt als eindtijd, die ook te zien is op de online leaderboards van het spel. Het trucje leidt tot onmogelijk snelle eindtijden en tot frustratie bij spelers die volgens de regels proberen te spelen.

De glitch is in de testperiode van het spel niet waargenomen en Nintendo toonde zich dan ook onaangenaam verrast. Het bedrijf wil wel maatregelen tegen het misbruik nemen, maar weet nog niet hoe. Een patch vrijgeven voor het spel is problematisch, aangezien de Wii geen harde schijf heeft waar de patch op geïnstalleerd kan worden. Wel zou Nintendo de servers kunnen aanpassen waarop het spel en de leaderboards gehost worden. Voorlopig laat Nintendo alle onmogelijk snelle eindtijden handmatig van de leaderboards verwijderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

Een naar verschijnsel, deze bug. Van een dergelijk grote titel verwacht je toch dat er serieus wordt omgegaan met het testen, maar het is wel een scenario wat je van te voren niet bekend. 'Laat ik even 99 minuten lang niets doen en m'n character gewoon stil laten staan op de baan. Kijken wattie doet'. Wellicht dat er in veel meer spellen dit soort bugs zitten.

Maar dit gaat ongetwijfeld gewoon met een patch verholpen worden. Simpele firmware-update en klaar, geen onmogelijke tijden meer mogelijk.

Overigens vind ik het wel knap kinderachtig van mensen dat ze hier misbruik van maken. Cheaten is voor mensen die niet de tijd en de zin hebben om zich de kunsten van een game eigen te maken. Beetje jammer.
Geen harde schijf? Hoe werkt het dan precies met games downloaden op de virtual console? En de Mii's? Worden die opgeslagen?
Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Console#Storage
wordt dus idd in flashgeheugen opgeslagen

[Reactie gewijzigd door N0 0B op 15 april 2008 14:38]

Ehm....denk dat die dan bij nintendo op de server blijven staan?
Of op sd? (geen idee hoor, heb zelf helaas geen Wii)
Je Mii kun je zelfs opslaan op je Wiimote :)
Verdraaid, nintendo flikt het hem weer . Na het knullige friendcodes systeem, het ontbreken van voicechat nu weer bugged leaderboards. Een bug die kinderlijk simpel uit te halen is, lekker testwerk verricht daar. :)

Tuurlijk weten we ook allemaal dat nintendo nog in de kinderschoentjes staat op online gebied en daar wijt ik dit dan ook meer aan.

[Reactie gewijzigd door RyuHazukiSan2 op 15 april 2008 16:46]

Nintendo staat met online gaming alles behalve in de kinderschoenen hoor; Nintendo is van de grote drie zelfs degene die het eerst met online activiteiten op de console begon te experimenteren: op de NES al. Sindsdien hebben ze ook voor de Game Boy en N64 add-ons gemaakt waarmee online dingen gedownload of gespeeld konden waren, alleen waren deze exclusief voor Japan (en ook geen denderend succes). Het friendcode-systeem en het ontbreken van voice-chat komt zeker niet door Nintendo's gebrek aan ervaring, maar doordat Nintendo dat simpelweg niet in zijn online service wíl hebben, wat voor velen natuurlijk jammer is (ik kan er wel mee leven trouwens; friendcodes zijn soms tamelijk irritant, maar voice chat gebruik ik tijdens bijv. PC games nooit omdat er alleen maar irritante kinderen doorheen gaan bleren).

Daarnaast is dit een softwarematige fout in het spel, wat niks met het online gebeuren te maken heeft.
Het weghalen dmv een filter van de theoretisch onmogelijke tijden lijkt me meer dan voldoende.

Verder gewoon een leuk geintje dat je kan uithalen als je met wat vrienden aan het spelen bent, niet echt iets waar ik me aan zou storen.


@onder: Klopt haha, jullie zijn sneakier dan ik. :D

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 15 april 2008 14:43]

Wat nou als je nét onder een bepaalde bestaande tijd wil gaan zitten?
Dan rij je 1 rondje, en wacht tot die tijd bijna verstreken is en rijdt vervolgens alsnog over de finish.
In theorie zou je eindtijd dan mogelijk kunnen zijn, dus zullen ze de tijd waarschijnlijk niet verwijderen.

Tenzij ze op de een of andere manier de scoreverloop van iedere unieke speler zouden kunnen volgen. Lijkt me erg problematisch dus...
Rondetijden die te ver uit elkaar liggen als die gesubmit worden en je mag niet meer dan een bepaalde hoeveelheid sneller zijn. Dat kan vrij strak zijn want goede tijden zijn 3 perfecte rondjes.
Tot iemand weet hoe lang die tijd ongeveer duurt... Dan heb je plots 100 spelers die op de grens van de toegelaten tijd balanceren.
Nee, het weghalen van theoretisch onmogelijke tijden is niet meer dan voldoende. Ik kan namelijk een rondje rijden, dan stukje terug, dan afwachten tot er de tijd net onder de huidige eerste tijd verstreken is, en dan de finish over rijden.

Op die manier heb je de eerste tijd gekregen, en laat Nintendo dan maar eens controleren of ik eerlijk ben geweest of niet.
Je weet niet wat er mee gestuurd wordt naar de server. Als dit enkel tijdstip en nickname is dan valt er weinig tegen het cheaten te doen.

Maar als er ook een gemiddelde snelheid + top speed en tijd meegezonden wordt dan is het cheaten al een heel stuk moeilijker. Vergeet niet dat je 3 laps moet rijden over een bepaalde afstand.
Ik geloof dat niet alleen de tijd maar ook de ghost data wordt verzonden, dan is het vrij makkelijk te zien hoe en waar een speler heeft gereden.

Desnoods check je in de ghost of hij langs bepaalde 'checkpoints' is geweest voor een score wordt meegerekend
Als dat kon, dan zouden ze toch op zijn minst wel een fix aangekondigd hebben?
Eerst een check dat er ook daadwerkelijk 3 ronden zijn gereden.
ten tweede de check of elke ronde wel kan
en punt drie de simpele vergelijking als het een snelle tijd is of de laatste ronde niet toevallig ineens 20% sneller is ;)
De wii heeft toch gewoon 512 MB flashgeheugen ingebouwd? Ik neem aan dat een patch die dit fixed niet groter is dan 1 MB :P

Overigens is het alsnog oneerlijk als onmogelijke tijden weggehaald worden, want dan kan je ook gewoon bij de finishlijn wachten tot je 1 honderste boven de toegestane tijd zit ;)

@daniel: Er zat ook een bug in Super Paper mario (spel kon crashen als je een stukje oversloeg) Daar hebben ze uiteindelijk een nieuwe cd voor uitgebracht, maar ik denk dat de beste oplossing gewoon een patch is, die wordt uitgelezen als een save geladen wordt, dan hoef je de firmware ook niet drastisch aan te passen.

[Reactie gewijzigd door hugoy op 15 april 2008 14:37]

Hmm, ook het handmatig verwijderen van de zeer snelle tijden van de leaderboards is op de lange termijn geen goede oplossing. Het is nog steeds extreem simpel om dan toch nog bovenaan te staan, pak een stopwatch ofzo en wacht gewoon net lang genoeg met weer over de finish te rijden tot je ~ 1 seconde onder de huidige snelste tijd zit. Die tijd kunnen ze echt niet weghalen want je kunt dat ook op de normale manier gereden hebben.

Een bug als dit hoort imo niet echt thuis in een game. Software zit altijd vol met bugs, dat is een feit. Maar met een product dat dus ook niet fatsoenlijk te patchen is vanwege het gebrek aan een harde schijf, moet imo de kwaliteitscontrole wel zo hoog liggen dat kinderlijke bugs als dit gevonden en verwijderd worden.
Ze kunnen ook de Ghost informatie controlleren op de server en van daaruit concluderen of er gecheat wordt of niet.
@willem_liu: Dit lijkt me wel een flinke overhead voor de server, niet? Ik weet niet hoeveel races er online worden gespeeld maar als het een populair spel is, lijkt me dat ze dit niet zo maar eventjes gaan doen.
Op zich valt dit best mee,je gooit er 1 server naast die alleen maar dit doet, en als iemand gecheat heeft wordt hij gewoon naderhand uit de leaderboards gehaald.

Je hoeft echt niet alle tijden te controleren ( laatste kan wel gecheat hebben, maar dat is bijna nooit boeiend ) , je hoeft echt niet de complete ghost track te interpreteren ( 2 of 3 keypoints waar iedereen overheen gaat is goed genoeg ).
Combineer dit met een afschrik effect door de online naam een toevoeging cheater te geven.
Iedereen maakt fouten, het gaat er alleen om hoe je het als bedrijf oplost.
Ik vind dat Nintendo dat aardig doet. Ze erkennen de fout en alle onmogelijk snelle tijden worden direct verwijderd. Dus wat is nu het probleem? :)

[Reactie gewijzigd door .4ce op 15 april 2008 14:30]

Dat er altijd mongolen zijn die hier misbruik van maken. Of de score nu verwijderd wordt of niet.
Nintendo zou harder kunnen optreden tegen dat soort figuren door ze tijdelijk te bannen van het Mario Kart WFC als ze dit trucje gebruiken.
Maargoed, Nintendo is te lief voor dit soort dingen, dus gaat dat niet gebeuren, denk ik.
Mee eens, bij trackmania nations zijn ze daar ook heel makkelijk in, cheat = ban. Alleen voor dit spel heb je betaald en voor tmn niet. Het is btw ook niet echt cheaten maar meer bug abuse.
Stel dat de recordtijd op dit moment op 5 minuten rond staat. Een cheater begint aan zijn rondjes en maakt gebruik van deze bug om een nieuwe recordtijd neer te zetten die staat op 4 minuten en 58 seconden (door even stil te staan voor de finish). Hoe weet iemand die handmatig moet gaan controleren of deze nieuwe recordtijd correct is neergezet of via de bug?
Bij trackmania is het zo dat je elke replay kan nakijken. Zo kan je dus zien of de persoon de juiste route volgt, maar met verplichte ingebouwde checkpoints heb je hier zoiezo geen last van, omdat er dan maar 1 route is. Ik weet btw niet of je bij mario kart ook andermans replays kan nakijken.
Wat gek dat de games niet te patchen zijn zonder een nieuwe DVD uit te brengen. Ook Nintondo moet weten dat het onmogelijk is om een perfect product te leveren zonder bugs, dus dan zou er toch een fatsoenlijk patchsysteem aanwezig moeten zijn? Heel heel vreemd.
Omdat Nintendo altijd denkt dat ze een perfect product kan leveren: Ook de GameCube, Super Nintendo, Nintendo DS enz hadden/hebben geen patchsysteem. Dus waarom zou het dan opeens voor de Wii wel nodig zijn? Ze zijn niet anders gewend!
Wees blij dat ze dat niet hebben, anders zouden we niks aan de Twilight Hack hebben ;) :p Dat is ook een bug van Ninty, maar die laat in een keer toe om Homebrew op de Wii te draaien.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 april 2008 15:04]

Nou Nou poepoe wat een poeha allemaal zeg van die fanboys die gelijk beginnen over mega grote fout dramattisch blabla :z

Tijden het posten van je data wordt de ghost data ook mee geupload. Daar kunnen ze volgens mij supersimpel 4 checkpoints per lap op inbouwen en checken dat je character ook die 4 checkpoints passeert. Passeer je die niet * 3 laps => cheater, tijd niet uploaden.

Nix aanpassingen aan disks of weet ik veel, gewoon een serverside aanpassing bij het uploaden van je gamedata lijkt me.

[Reactie gewijzigd door SchizoDuckie op 15 april 2008 16:14]

Er bestaan naar mijn weten nog geen checkpoints in de game, hoe wil je die data verzenden wat normaal gesproken door de client gebeurd? Naar mijn weten is de enigste data die verzonden wordt (van de client vandaan) de tijd en dat wordt geregeld door de client. De server ontvangt alleen en 'grijpt' geen data van de client.

Wanneer Nintendo dit zou kunnen veranderen zou dat natuurlijk een goede optie zijn.
Nee, je kan ook van iedereen die in de highscore staat de ghost bekijken. Er wordt dus wel degelijk meer data verzonden dan alleen de tijd, en daarom is een serverside check ook een kwestie van appeltje-eitje imo
Het lijkt me toch niet zo moeilijk om de snelste tijd mogelijk te berekenen op basis van de afstand en snelheid van de kart, alle tijden daar onder kan je er uit filteren. Of op serverniveau meerdere meetpunten in de tracks aan te brengen moet ook wel een oplossing kunnen bieden.
Daarvoor moet je wel datgene wat het spel verzendt veranderen, ofwel een patch maken voor het spel, en dat gaat dus niet.
Hoeft niet. Je kunt ook de ontvangen gegevens analyseren en o.b.v. daar dan een aanpassing maken in de leaderboards. Daar is aan de client-kant echt geen patch voor nodig.
Ga jij maar eens de ontvangen gegevens analyseren als je alleen de eindtijd en de username hebt.. Veel valt er dan niet te doen. Pas als ook de tussentijden worden meegestuurd, kan je de valsspelers onderscheiden, maar dit is waarschijnlijk niet het geval.. Anders zou het geen probleem zijn lijkt mij..
Ja, zoals checkpoints, want dit kan natuurlijk niet. Die checkpoints moet je dan per se paseren als je wilt finishen. Kan evt ook tegen afsnijden gebruikt worden. Ik weet zelf niet of afsnijden mogelijk is(Ik heb geen Wii). Maar dit zal een goede oplossing zijn.

[Reactie gewijzigd door ProduQ op 15 april 2008 14:41]

Het is juist de bedoeling dat je gaat afsnijden. Zo kan je de stunts doen en die staan centraal in dit spel