Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Onder de naam Teagueduino is een nieuwe en vereenvoudigde doe-het-zelf-kit op basis van het populaire opensource Arduino-platform aangekondigd. Ook het programmeren van de chip zou met de sdk eenvoudiger zijn.

Het Arduino-platform is populair bij hobbyisten en maakt het mogelijk om met relatief goedkope hardware zeer diverse apparaten te bouwen: van controlesystemen voor het brouwen van bier tot een bluetooth-implementatie van een telegraaf. Wie echter weinig tot geen soldeerervaring heeft, of niet erg handig is in het programmeren van de benodigde Java-code, zal problemen ondervinden om zijn idee om te zetten in een functionerend Arduino-apparaat.

Onder de naam Teagueduino poogt een aantal Arduino-fans het platform gebruiksvriendelijker te maken. Zo is het moederbordje waarop de Atmel AVR-processor zetelt voorzien van vereenvoudigde inputs en outputs voor de bedrading: kabels kunnen eenvoudig worden vastgeklikt waardoor solderen niet langer nodig is. Daarnaast biedt het Teagueduino-project een gebruiksvriendelijke sdk waarmee via dropdown-menu's code kan worden geschreven.

Goedkoop zijn de Teagueduino-pakketten niet; de meest eenvoudige versie kost 160 dollar, terwijl voor een uitvoering met meer interfaces 260 dollar betaald moet worden. De Teagueduino zou in november op de markt moeten komen.

Teagueduino

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Teagueduino moet instapdrempel Arduino-platform verlagen
de meest eenvoudige versie kost 160 dollar
sorry hoor, maar de originele arduino's kosten rond de 25 euro. als je hierbij nog een stel uitbreidingen optelt zoals bijvoorbeeld een breadboard dan kom je nog steeds veel lager uit dan 160 dollar. ik vind niet echt dat dan de instapdrempel is verlaagt ~
Er zit nog iets meer bij:
One full Teagueduino kit contains:
1 Teagueduino main board with Teensy++ loaded and ready to go.
Inputs wired and ready to use (2 buttons, 2 potentiometers/knobs, 1 switch, 1 magnetic field sensor, 1 light sensor, 1 temperature sensor)
Outputs wired and ready to use (2 piezo speakers, 1 red LED, 1 green LED, 1 blue LED, 1 Vibration motor)
Servo bundle (2 servos, 1 servo power-up board, 1 5V DC power supply)
Nog steeds duur als je het mij vraagt, maar ik snap wel hoe ik de draadjes aan moet sluiten op een arduino en hoe ik er één in elkaar moet solderen. Ik heb zelf een projectje waarbij ik de nog goedkopere ATMega 48P als Led dimmer gebruik en programmeer met de Arduino code (wat geen java is btw. maar meer een c++ template met wat makkelijkere commando's om de ins en outs aan te sturen/uit te lezen). Een drie keer 10W witte led dimmer koste me ongeveer 17Euro aan onderdelen exclusief de leds.

Dit is bedoeld voor mensen die alleen de stekkertjes erin hoeven te drukken en de ins en outs specificeren.. Meer als lego mindstorms idee. Dat is wel drempelverlagend, maar ik denk dat het voor deze prijs niet echt aan gaat slaan. Maar mischien wel bij scholen.
Erg veelbelovend! Ik denk dat het zeker voor het onderwijs, waar solderen niet altijd even goed uitkomt, een mooie ontwikkeling is naast bestaande Arduino initiatieven.
Dan lijken me eenvoudige pin-header-stekkertjes toch een stuk makkelijker dan specialistische stekkers.
Dit lijkt me vooral een poging om behalve wat gebruiksgemak tegelijk een proprietary verzameling assesoires te introduceren.

Arduino is zelf ook al een vrij prijzige manier om een atmel te programmeren. Je krijgt wat weerstandjes, knopjes, ledjes e.d. voorgesoldeerd op een bordje en toegegeven: het maakt het makkelijk om te beginnen, maar wel voor een flinke prijs. Een euro of 10 aan onderdelen en een A4-tje waar je 30 euro voor betaald.
Nu doen ze er een extra printplaatje bij waardoor je motortjes e.d. gewoon kunt inprikken ipv de 3 draadjes ervan in de juiste volgorde op het prikbordje prikken en vragen daar een extra $100 voor.

En dan kunnen ze wel stellen dat het hen duizenden dollars kost om een geheel samen te stellen, maar de hele grap van arduino is juist de ons-helpt-ons-community.
Arduino is bedoeld om zelf te ontdekken terwijl deze gasten een kant en klaar geheel van accesoires aan het samenstellen is en uiteindelijk uit gaan komen op iets als lego mindstorms. Ze zijn gewoon arduino aan het versimpelen en commercialiseren. In plaats van kennismaken met electronica , wordt het spelen met kant en klaar speelgoed.
inderdaad, schaf dan meteen een Priva HX8. (industrieel). aan, programmeren met een web interface, en je knoopt er van alles aan, op analoge en digitale poorten. Wil je het allemaal lokaal (en goedkoper) doen, koop je een HX4... Als ik jouw stukje lees, ben je goedkoper uit met industieel materiaal dan met deze hobby "troep". Is en beter getest, en beter onderhouden.

(btw, ik heb mijn tuinverlichting, waterpompen, cv, rolluiken enz. enz. op een HXmet wat modules staan, die weer communiceerd met een homefox alarm systeem, en met een beetje netwerken kan ik alles besturen, regelen enz. vanaf mijn android toestel...).

Ik denk dat ik echt een vermogen was kwijt geweest als ik deze hobby dingen had aangeschaft.
Het is inderdaad een mooi initiatief om mensen snel en eenvoudig toegang te geven tot de elektronica wereld.

Echter zie ik niet het praktische nut van dit apparaat in vergelijking met de prijs die het kost.Voor hobbyisten is natuurlijk fantastisch, makkelijk ontwikkelbordje, ontwikkeltools erbij en hup je hebt een werkend apparaat.

Maar voor basis- en middelbareschool zie ik het nut niet. De investering zal ten eerste te hoog zijn en ten tweede wordt er nooit lang gebruik gemaakt van zo'n ontwikkelbord aangezien er de tijd niet voor genomen wordt.

Natuurlijk komt het argument naar boven van dat hogescholen en universiteiten er gebruik van kunnen gaan maken. Ook dit zal niet het geval zijn, wanneer er naar de specificaties gekeken wordt, zie je dat er maar 6 in & 6 uitgangen zijn.

Als student elektrotechniek aan Hogeschool Utrecht zie je al gauw dat je voor bepaalde projecten veel meer dan i/o nodig hebt dan gegeven op het bordje, het zelf gemaakte ontwikkelbordje van de HU bevat daarom ook al 48 pinnen waarbij op elke pin nog geselecteerd kan worden welke functie ze moeten aannemen. (waarbij het meer dan enkel input of ouput kan zijn)

Het is dus maar de vraag in welke gebieden het bordje zal aanslaan maar voor gebruik in de educatie wereld zie ik het somber in.
Sowieso kunnen ze op hogescholen en universiteiten hopelijk toch wel solderen. Hell hier op de universiteit komen weleens basisschool scholieren solderen. Dan kan een elektrotechniek student ook wel solderen.

En uiteraard is het weleens handig als je niet direct dingen vast hoeft te solderen. Pak dan gewoon normale header pinnen en klaar is kees. Of als je het iets beter wilt vast zetten, pak kroonstenen.

Wat ik uberhaupt ook niet begrijp is deze nogal vreemde willekeurige beperking dat je 5 inputs hebt en 5 outputs, terwijl zover ik weet elke microcontroller, en in ieder geval dit ding dat hier op zit, elke output can configureren als digitale input/output/alternatieve functie. Dus dat moet puur een software beperking zijn.

En dan weet ik ook niet welke atmega er precies op zit, maar hij lijkt mij bijzonder overkill voor 5 inputs en 5 outputs.
Sowieso kunnen ze op hogescholen en universiteiten hopelijk toch wel solderen. Hell hier op de universiteit komen weleens basisschool scholieren solderen. Dan kan een elektrotechniek student ook wel solderen.
True maar als je connector gaat uitvloeien heb je binnen 10 sec 160 euro verpest :P
Nou voor zo'n 160 dollar per boardje kun je een hoop laten maken wat stekkertjes bevat.
* TD-er vind die prijs wel heel erg hoog.
Ben het ook met TD-er en oddish2211 eens dat de prijs toch wel aan de hoge kant ligt en nog belangrijker: de nieuwe versie heeft met 5 in- en 5 uitgangen wel heel erg weinig I/O, nog minder als het originele ontwerp (8+8) waar de teensy++ in totaal 48 I/O aansluitingen heeft die met een breadboard prima soldeervrij toegankelijk zijn (headered teensy++: http://www.pjrc.com/store/teensypp_pins.html 27 dollar en breadboard: http://shop.conrad.nl/531326.html 10 euro)
Yup of je moet een keer kijken naar de arduino shield voor b.v. de Duemilanove (moet wel de meest bekende arduino zijn d8 ik zo)

http://www.robotgear.com....Kit%20+%20Duemilanove.jpg

Dit is een simpel bordje wat je zo op je arduino kan schuiven. De normaale connectors blijven toegankelijk terwijl er ook een breadboard binnen in zit die al met de connector is verbonden extreem handig! zeker voor het onderwijs lijkt mij!

Niet te vergeten dat hier al een paar leds + schakelaars op zitten :)

[Reactie gewijzigd door Hylix op 11 september 2011 18:10]

Ik denk dat de Teensy en Teensy+ wel net ff iets populairder is (aangezien deze ook bijna 7x zo veel is verkocht).
Je negeert 1 ding; de toolchain (software).

Programmeren met dropdown menus klinkt als iets in de richting van bijvoorbeeld Labview.

Ter vergelijking: ik weet niet of je de prijzen van Labview een beetje kent? Ik heb in het onderwijs gewerkt (HBO) en daar kost een site license voor het onderwijs zo 10.000en euros per jaar. Exclusief mega dure hardware National instruments er graag bij verkoopt voor echt belachelijke marges.
Ik weet niet wat jij doet met LabView op een Arduino, maar met de gratis Arduino compiler kun je prima programma's schrijven. Introductie tot programmeren door het programmeren met drop-down menu's is nou niet bepaald een "leerzame" ervaring.
Met een gewoon arduino bordje en een breadbord moet je toch ook niet solderen ? voor 60€ heb je al een volledige kit om mee te beginnen, lijkt mij toch een stuk goedkoper dan 160€

edit: http://iprototype.be/products/kits/starterkit

[Reactie gewijzigd door AsoT op 11 september 2011 22:07]

Om alleen mee te experimenteren is het duur (en zijn er andere mogelijkheden). Maar dit product kan je ook direct in een totaaloplossing gebruiken doordat je niet hoeft te prutsen met aansluitingen. Dan is het opeens weer goed betaalbaar. Ik heb het dan uiteraard over oplossingen waar slechts enkele exemplaren nodig zijn.
Volgens mijn is het geheel gericht op hobbyisten om mee te spelen, omdat je pakket(kit) koopt met van allerlei onderdelen om mee te experimenteren. Als je echt iets gaat maken kan je dat beter gelijk zelf gericht kopen en ontwerpen en in elkaar zetten, ben je met fractie van de kosten klaar en zit je niet met al die onderdelen die je niet gebruikt maar wel moet kopen omdat het bij het pakket zit.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 12 september 2011 11:38]

Disagree. Ik volg dit onderwijs namelijk (elektrotechniek) en in het kader van de praktijk zou ik geen arduino gebruiken maar het echte werk (dwz: eigen printplaten en microcontrollers/processors). Arduino zie ik voor hobbyisten, voor je eigen product wil je toch hét component gebruiken dat niet meer kan dan nodig is (want dat is goedkoper).
Ik ben al heel lang klaar met het volgen van onderwijs :) Ik heb in de loop der jaren diverse microcontroller experimenteer bordjes voor mezelf ontwikkeld. Ik kan je vertellen dat het heel handig is om een bordje te hebben waarmee je even iets in elkaar kunt knutselen voor een proof-of-concept voor een klant. De meest flexibele bordjes hebben geen stekers maar soldeereilanden waar ik gewoon draadjes in kan solderen die vervolgens naar een zelf ge-etst printje of een stuk gaatjesprint met de rest van de schakeling gaan.
Zeker is een prototype platform handig. Maar ik zou dan gewoon wel met C programmeren op zo'n AVR microcontroller.

Vanuit je prototype board kun je weer een print ontwerpen voor je doelstelling.

Het nadeel van de arduino is dat je het bordje niet in een apparaat kan laten zitten. Als je weer iets nieuws wil maken moet je de Arduino eruit halen of een nieuwe kopen wat erg veel geld kost.

De Arduino is gewoon voor mensen die wat minder hardware kennis hebben en ook niet veel programmeer kennis. Immers staan er ontiegelijk veel Sample codes op internet. Even knippen en plakken of namaken en je hebt iets. Tegelijkertijd kun je er natuurlijk wel veel van leren.
Ik zou iedere controller in C programmeren :-) Assembly is voor de nieuwste ARM Cortex M serie controllers niet eens nodig. Die kunnen direct een in C geschreven programma starten.
Arduino is gewoon C++, met extra functies en classes (waardoor het bijna niet lijkt op C++). De IDE is in Java geschreven en is een fork van het Wiring framework.

[Reactie gewijzigd door AiChan op 11 september 2011 16:40]

Breadboard? :)
Ik heb bij mijn stage in Engeland nog veel mogen werken met wire-wrapping.
Is ook ideaal... een foutje? Draadje weghalen en opnieuw aanleggen.
Ik heb zo een hele 8-bits controler board met flash+ram zitten wrappen en dit stuurde vervolgens een LCD matrix display aan (voor bus reis informatie).
Erg bewerkelijk, maar is hier nooit echt aangeslagen (volgens mij)

[Reactie gewijzigd door EiSl op 11 september 2011 16:23]

Wire-wrapping werd al veel toegepast in 1973 toen ik begon in de Telecom,
en word nog steeds in de telecom en dat data transmissie wereld toegepast.

Zelfs toegepast zien worden door Pioneer in zijn AMP's
Als men de software zo zou kunnen maken dat het met een grafische interface kan, en dan bedoel ik niet het programma zelf maar het programmeren, dan zou de drempel nog lager worden.

Ik zou dit dolgraag in de klas willen gebruiken in mijn technieklessen. Maar als ik zelf het programmeren al te lastig vind, omdat ik simpelweg geen programmeur ben, dan wordt het voor kinderen van 12-13 jaar nog veel lastiger. Als het programmeren zou kunnen met het slepen van icoontjes en het instellen van een simpele waarde dan komen we ergens.

Poosje geleden zoiets gezien van iemand hier die bezig was met Lego® in de klas. Dat was geheel grafisch opgezet. Zo zou het ook met Arduino of Teagueduino moeten zijn.
Dat is waarschijnlijk lego mindstorms geweest.

http://mindstorms.lego.com/en-us/Default.aspx

Helaas een beetje te prijzig.
Er zijn meerdere programmeer tools die grafisch werken, helaas heb ik alleen ervaring met LabView (en deze tool is niet gratis denk ik). LabView kan bijvoorbeeld gebruikt worden om schakelingen grafisch te configureren (En/Of poortjes etc.).
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_programming_language
Misschien dat iemand weet of er een gratis variant is?
Waarom solderen als je alles kan doen met een breadboard? ik heb tot op heden bijna alles gedaan met een breadboard. Ontwikkelingen zijn altijd mooi, maar om nu voor wat meer eenvoudigheid zoveel geld neer te leggen.
Ga je dan ook een breadboard stoppen in het apparaat waar je het voor gaat gebruiken?
Sorry, maar zelfs dit ga je ook niet gebruiken in een apparaat.. Dit is ook niets meer dan een testbordje..
Ben het eens met SuperDre, anders moet je steeds een nieuwe Arduino aanschaffen. Dit loopt dan dik in de papieren...
Hoe verhoudt zo'n Arduino zich met een Lego NXT Mindstorms module? Een losse NXT (te bestellen bij Lego direct) kost 150 euro . En dan heb je een soortgelijk iets met een nette behuizing, batterijhouder, meerdere knoppen, LCD schermpje en USB/BlueTooth/I2C-connectiviteit.

De NXT kan ook in Java geprogrammeerd worden, dus tenzij de Arduino heel veel sneller is of heel veel meer geheugen heeft zie ik niet waarom je niet beter een Lego NXT module zou kopen.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 11 september 2011 17:09]

De gewone Arduinos zijn ook wel een stukje goedkoper. €25 of zoiets is het instapmodel.
En dan moet je de rest er nog bij hebben: motoren, sensoren, van alles wat in elkaar geklikt en geklakt kan worden omdat het Lego® is. Dus ja, dan ben je nog veel tijd en geld kwijt. Daarom is een NXT pakketje betaalbaarder en handiger.
"of niet erg handig is in het programmeren van de benodigde Java-code"

De arduino code die ik heb gezien lijkt toch verdacht veel op C (ook al is het wel een sterk dialect)
De arduino code die ik heb gezien lijkt toch verdacht veel op C
Het is C!
(ook al is het wel een sterk dialect)
Arduino maakt gebruik van avr-gcc compiler, maw je kunt zowel C als C++ gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 11 september 2011 16:43]

Het grote voordeel zijn de libraries he ...

Niet lappen txt om een servo'tje aan te sturen maar gewoon : #include <SoftwareServo.h>
Ik weet niet precies waar je op reageert, ik denk arduino vs atmel icm avr-gcc, echter die lappen code valt wel mee. Het is alleen soms beetje irritant om in de datasheet te zoeken hoe je de timer moet instellen (die je bij voorkeur wel gebruikt), maar verder is het een paar regels code.

Soms ben je echter lui en wil je gewoon een servo aansturen en doet het er voor je toepassing weinig toe dat die libraries vaak hopeloos inefficient zijn. Dus dan doe je exact hetzelfde als wat jij met een arduino doet, je include een servo library (die gewoon standaard bij avr gcc zit) en je gebruikt die.
Je hebt wel wat simpele libraries ja. Maar voor gewone GCC voor op de AVR heb je ook genoeg libraries om rond te komen.

Maar ben het wel eens dat de code wel iets simpeler eruit ziet. En door de populariteit van de Arduino is te zien dat er dus zeker wel vraag naar is.

Maar de teagueduino vind ik zelf flink aan de prijs voor de hardware. Tenzij de software enorm goed moet zijn...
Ik zou liever een iets duurder bord zien met wat standaard zaken als ethernet, usb en serial erop. Dat maakt het voor een beginner denk ik intressanter dan een goedkoop bord met minder opties.
Waarom? Als jij niet weet of het je ligt, waarom zou je dan in godsnaam een duurder bord willen hebben? Op een oude fiets moet je het leren, immers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True