Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

De Noorse browserbouwer Opera heeft zijn Java-browser Opera Mini geport naar de iPhone. De softwaremaker geeft volgende week een demonstratie van de browser, maar het is onbekend of die ooit in App Store zal komen.

Opera Mini op iPhoneDe demonstratie is bedoeld voor pers en partners, meldt Opera. Opera Mini zou het browsen op de iPhone sneller moeten maken door zijn compressietechniek Opera Turbo: pagina's worden geladen via een proxyserver van het Noorse softwarebedrijf. Daar wordt de pagina kleiner gemaakt, onder meer door de omvang van plaatjes te reduceren. Hierdoor is er minder dataverkeer nodig, een verschil dat vooral merkbaar is via gprs en tragere 3g-verbindingen.

Het is echter nog maar de vraag of Opera Mini in Apples downloadwinkel App Store komt: Apple verbiedt softwaremakers applicaties op te nemen die dezelfde functionaliteit hebben als zijn standaardapplicaties. Tot nog toe zijn alleen browsers die gebaseerd zijn op Apples eigen Safari-browser in de App Store toegestaan.

Opera heeft Mini al voor vrijwel alle andere platformen voor mobiele telefoons en smartphones uitgebracht. Zo zijn er versies voor Android, Windows Mobile en Symbian. Opera Mini begon als browser voor mobieltjes met ondersteuning voor J2ME, de mobiele versie van Java. De Noorse browser is een van de populairste mobiele browsers ter wereld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Beetje jammer dat ik het feestje moet verpesten... Maar Apple staat kennelijk tegenwoordig *wel* browsers toe in de AppStore.

Full Browser
iCab
Perfect Browser 3
Mercury
Bolt

Dus als Opera alsnog z'n app wil packagen en submitten...

edit: oh sorry, ben weer eens te laat... Sorry, elcrest ;)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 10 februari 2010 19:10]

Dit zijn volgens mij allemaal schillen om safari heen. Geen volledig zelfstandige browsers zoals Opera (of Firefox) dat zijn.
Beetje jammer dat ik het feestje moet verpesten
RefriedNoodle:1, Arnoud Wokke: 0 :D
Best wel lame als je bedenkt dat enkele door jouw genoemde browsers al meer dan een jaar beschikbaar zijn :)
Het is echter nog maar de vraag of Opera Mini in Apples downloadwinkel App Store komt: Apple verbiedt softwaremakers applicaties op te nemen die dezelfde functionaliteit hebben als zijn standaardapplicaties.
Eigenlijk is dit wel schandalig, want zo blokkeer je elke concurrentie en kan je je monopolie handhaven.

Is dit eigenlijk wel legaal in de EU? Anders moet de opvolger van Kroes misschien maar eens kijken of hier niet tegen opgetreden dient te worden.

Is het overigens mogelijk om legaal een andere store dan die van Apple zelf te gebruiken? Indien ja, dan zou dat nog een verzachtende omstandigheid voor Apple kunnen zijn, maar als dat ook al niet kan is het toch best foute boel te noemen, om op die manier concurrenten te dwarsbomen.

Als je de marktaandeel wil houden moet je dat op een gezonde manier doen, dus door het bieden van kwaliteit, zodat gebruikers vrijwillig bij je produkten kunnen blijven. Niet op deze manier dus imho.

Overigens wel een fijne browser, gebruik hem zelf ook op mijn HTC TP2, werkt erg lekker. Wel eigenaardig dat hij tot nu toe kennelijk nog niet geport was, gezien het marktaandeel van de iPhone.
Eigenlijk is dit wel schandalig, want zo blokkeer je elke concurrentie en kan je je monopolie handhaven.
Onzin, heeft Apple een monopolie op smartphones dan?
Nee maar apple controleert 100% de markt voor iPhone applicaties.
Dus? Daar is geen enkel verbod tegen. De KLM controleert 100% de markt op stoelen in KLM vliegtuigen; ik kan dan ook geen KLM tickets verkopen zonder hun medewerking.

Je mag een marktmonopolie niet misbruiken, maar elk bedrijf heeft vrijwel per definitie een legaal monopolie op z'n eigen produkten.
@Durandal,

Dit is waarom er android is.. :)
En WinMo en Symbian en nog wel een paar.
Een winkel heeft recht om enkel z'n eigen producten te verkopen. Die winkel heeft wel niet het recht om andere winkels te verbieden of kraampjes kapot te stampen.

Apple zou beter eens meedoen met het kapitalisme als ze op kapitalisme inkomsten willen teren.
Apple mag zelf bepalen wat ze in hun winkel (AppStore/Itunes) verkopen, dat mag trouwens elke winkel.
Dat mag apple inderdaad bepalen, maar als alleen maar apps voor iphone toestaan via hun eigen app store dan krijg dus een monopolie positie voor apps op de iphone. Of dat wenselijk is is een tweede vraag. Dus eens met rizon.
Ter vergelijking:
IKEA verkoopt toch ook alleen maar IKEA spullen?
Als ik ze zou vragen om mijn zelf opgezette productielijn van stoelen te verkopen in de IKEA dan zouden ze ook zeggen: maak maar je eigen winkel, wij verkopen alleen onze eigen IKEA spullen.
om je ikea spullen te kunnen gebruiken mag je echter prima de schroeven, en schroevendraaier bij een andere winkel halen. Je kan prima een kleedje kopen van de hema om over je expedit te gooien, en als jij een leuker mandje weet voor in de billy, dan vind ikea dat ook al niet erg.
En je mag prima de iPhone apps aanpassen, en via Cydia van alles en nog wat installeren. Is niet verboden. Je mag ze echter niet in de appstore zetten.

Maar als het je iPhone sloopt dan kan je naar je garantie fluiten (tenzij je netjes de originele firmware terug zet).

----------------------------------------------------------------------------
Je mag prima je je Billy kast aanpassen, en bij Karwei betere schroeven kopen en van alles en nog wat er in zetten. Is niet verboden. Je mag jouw kast met betere schroeven echter niet bij Ikea gaan verkopen.

Maar als jouw betere schroeven de kast slopen (ze zijn te groot) dan kan je naar je garantie fluiten (tenzij je dit netjes weg probeert te werken).
En je mag prima een hoesje, headset of lader bij je iphone halen.
@ jurriaan:
Precies, dan moet je die andere dingen dus maar in een andere winkel kopen.

[Reactie gewijzigd door Ocelot op 10 februari 2010 15:54]

Kuch, meegeleverde browser/applicaties met windows ? Klinkt vergelijkbaar.
Microsoft heeft met Windows een monopolie, daarom gelden er andere regels en wordt Microsoft aangesproken op het meeleveren van Internet Explorer. Apple heeft met de Iphone bij lange na geen monopolie.
Is dit eigenlijk wel legaal in de EU? Anders moet de opvolger van Kroes misschien maar eens kijken of hier niet tegen opgetreden dient te worden.
Ik heb dat een tijd terug nagevraagd en het antwoord was: ja, want Apple heeft geen monopolie.
Maar dan mogen ze mij eens uitleggen waarom MS wel een enorme boete kregen omdat ze IE altijd standaard met Windows meeleverden en het bemoeilijkten (lees: onmogelijk) maakten om die browser te deïnstalleren. Als gebruiker stond het je nog altijd vrij om zelf een andere browser te gebruiken en er waren ook voldoende alternatieven beschikbaar in de vorm van Mac OS en Linux.

In het geval van de iPhone blokkeert Apple bewust de toetreding van andere aanbieders, dat vind ik een paar stappen erger dan wat MS deed. Ik blijf het dan ook raar vinden dat hier nog steeds niet tegen op is getreden.
Zoals eerder opgemerkt: Apple heeft geen dominante marktpositie op het gebied van smartphones. Verre, verre van zelfs.
Dat ben ik bepaald niet met je eens. Kijk maar eens naar dit staatje, dan zie je dat alleen Blackberry een hoger marktaandeel heeft. En die richten zich uiteraard met name op zakelijk gebruikers, en minder op consumenten.

Apple is dus wel degelijk behoorlijk dominant op de consumentenmarkt, waardoor imho dit soort dingen dus niet door de beugel kan.

Waarom zou Opera haar browser niet mogen aanbieden als men dat wil? Alleen omdat het niet door Apple word geproduceerd? Dat is toch flauwekul, de klant heeft de smartphone betaalt, dan mag hij er ook mee doen (binnen wettelijke grenzen uiteraard) wat hij wil, qua installaties van software.
Een marktaandeel van nog geen 25% is geen dominante marktpositie.
Waarom zou Opera haar browser niet mogen aanbieden als men dat wil?
Apple's winkel, Apple's regels. Als ik een nieuw merk wc-rol maak, is Albert Heijn ook niet verplicht het van mij af te nemen en te koop aan te bieden. Bevalt dit je niet, dan zoek je een andere winkel, zoals 75% van de wereld dat nu doet.

De situatie met Windows is niet te vergelijken. Als 90% van de wereld windows gebruikt, dan mag je dat niet gebruiken als springplankje om meteen een ander produkt door de strot te douwen.
En daar roep je net het probleem wat er is. Je kunt met je iPhone geen applicaties halen uit een andere winkel, want dat is geblokkeerd door Apple.

En daarnaast probeert Apple me nog steeds zaken in de strot te douwen. Laatste update van iTunes stond ineens weer netjes Bonjour en Safari aangevinkt. Beide pakketten zijn niet geinstalleerd, probeer die dan ook niet met een update van een ander product ineens op mijn systeem te krijgen. Maar nee, daar hoor je niemand over.
maar je kunt wel bij een andere wikel een andere telefoon halen...
je kunt ook een ander OS halen dan Windows
Dat is toch flauwekul, de klant heeft de smartphone betaalt, dan mag hij er ook mee doen (binnen wettelijke grenzen uiteraard) wat hij wil, qua installaties van software.
En die klant heeft daarbij gekozen voor iets wat gecontrolleerd wordt door Apple. Ik geloof niet dat het een geheim is dat apple bepaalt wat er in de appstore komt, en dat iets wat niet in de appstore staat niet op een iPhone terecht komt. (uitgezonderd bedrijven met een enterprise licentie, en gebruikers met een developers licentie, die kunnen namelijk zelf Apps op een iPhone zetten, zonder tussenkomst van Apple - de jailbreak neem ik even niet mee in dit verhaal, omdat de meeste gebruikers daar niet aan durven, tweakers wel natuurlijk).
Je kunt Apple dominant noemen, maar er is geen sprake van een monopolie en dus is er wettelijk geen enkel probleem.
Toch is dat niet het enige wat belang is. In de VS heeft bijvoorbeeld de FTC een onderzoek ingesteld naar Apple voor het weigeren van de Google Voice applicatie. Apple beperkt hier de keuze van de consument en dat vindt de FTC terecht niet gezond. Het is niet voor niks dat Apple recent toch maar Skype gesprekken is gaan toestaan via 3G.

In feite is het weigeren van apps door Apple nog ergeren dan het "bundelen" van IE of Media Player door Microsoft bij Windows. In het laatste geval heeft de consument gewoon nog een keuze om toch voor wat anders te kiezen (je kan zelfs IE gebruiken om Firefox te downloaden). Bij de iPhone heeft de consument geen keuze meer. Het marktaandeel van de iPhone (in de telefoonmarkt in zijn algemeenheid, of de smartphone markt specifiek, waar moet je dan naar kijken ?) is daarbij van minder belang.
Ik vind het zelf ook belachelijk dat apple dat doet met bepaalde applicaties weigeren uit angst voor concurrentie op eigen bodem.
Maar er is geen echte monopolie. En hier ben ik het mee eens. Dus kies ik voor android.

Je hebt keuze uit verschillende mobieltjes... Er is echt niemand afhankelijk van de iphone hoor. En dat zal nooit gebeuren.

En de browser op de iphone is niet bepaald slecht. Mist flash maar verder kan je er heel fijn mee browsen.
Alles heeft zijn min en plus punten.
Zelfs apple is niet heilig.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 10 februari 2010 19:03]

Omdat Microsoft een monopolie heeft. Ik vind de boete zelf ook nergens opslaan, maar dat was de reden. Nu moet Microsoft andere browsers promoten in hun eigen product. Hoe krom is dat wel niet :S
Het kan goed zijn dat de EU hierover een andere mening over vormt en alsnog het monopolie argument gaat gebruiken (of andere argumenten gebaseerd op het eerlijke concurrentie principe).
Apple heeft geen monopolie inderdaad, maar ik betwijfel dat over de iPhone, als ik de mobiele internet browse cijfers zie, dan kan ik wel zeggen dat de iPhone een monopolie heeft op de mobiele browse markt.
Onzin
http://gs.statcounter.com...-ww-monthly-200901-201002
De iphone heeft een marktaandeel van 22% op het moment, minder dan Opera. Ze zitten wel in de lift op het moment maar ze zijn nog ver van een monopolie vandaan.

EDIT: Zelfs als je de aandelen van ipohen en itouch bij elkaar optelt kom je nog niet eens boven de 40% uit.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 10 februari 2010 17:43]

Eigenlijk is dit wel schandalig, want zo blokkeer je elke concurrentie en kan je je monopolie handhaven.
Een monopolie op een eigen product... uhu, er zijn zat andere toestellen, dus een monopolie op smartphones hebben ze niet.
Mijn nokia 6210 had maar 1 type agenda of SMS client; Die van Nokia.

Voordat de AppStore er was, waren er bijna geen 'open applicatie winkels' voor mobiele apparaten.

Als er als Apps gemaakt werden, waren dat zeker geen mobiele browsers.

Nu heeft Apple een eigen winkel, die draait als een tierelier, en nu moet iedereen en alles er opeens alles op doen?
:?

Beetje kromme redenering.
En het begint nu wel een hele saaie en eentonige discussie op T.Net te worden.

Als je het niet mee eens bent, koop je geen iPhone.
Er zijn nog 25.000 andere smartphones te koop, waarop je wel zelf kunt freubelen & alternatieve browsers op kunt installeren....
Er zijn namelijk nog andere toestellen van de andere fabrikanten met gelijke features.
http://www.google.com/sea...8&startIndex=&startPage=1
LOL geloof jij nou echt dat Apple het eerste was met applicaties?
Wie zei dat dan?
De discussie begint idd eentonig te worden met al die apple fanboys die aan het stockholm-syndroom leiden.
Woorden in iemands mond leggen en daarna voor fanboy met stockholmsyndroom uitmaken? Tsk, tsk.

Dit soort zinloos gebash erger ik me meer aan... Altijd zo op de man spelen, alsof mensen niet hun eigen mening mogen hebben. En in dit geval nog compleet ongegrond ook.
Ik weet wat het is, dat doet niet af aan het feit dat het pas voorbij komt sinds dat betreffende nieuwsbericht waar het in stond. En dat ging er blijkbaar als zoete koek in.
Op een telefoon als de iPhone lijkt dat 'Turbo' me nogal onwenselijk.

Ze kunnen hogere ogen gooien door een browser te introduceren met Flash-support.
Flash werkt vaak niet goed op mobiele telefoons. De "full flash" versie hakelt zelfs regelmatig op de snelle TI OMAP 3430 van de N900. Pas vanaf de 1Ghz Snapdragons werkt Flash eindelijk een beetje behoorlijk. Flash op m'n N95 gaf destijds ook al een crappy experience. De "lite" Flash biedt daarentegen weer te weinig functionaliteit. Verder mis ik Flash niet. Dus terecht dat Apple heeft gezegd: geen flash zolang het geen goede performance ervaring levert.
Apple heeft gezegd: "geen flash zolang wij de Appstore hebben". Een 3GS en komende 4G zouden probleemloos flash moeten ondersteunen imo.

Ik heb met Opera alleen op mn desktop systeem ervaring, daar vond ik het tof dat je veel bestanden via je browser "shared" kan maken. Betekend ddit dat je je muziek e.d. van thuis nu ook op je Iphone kan downloaden/beluisteren?

Die homepage met shortcut's naar Youtube e.d. is ook leuk, maar een Iphone heeft de meeste daarvan al in het normale menu staan.

Nu maar hopen dat Apple een beetje concurrentie op hun eigen apparaat toe gaat laten...
Pff vraag me af ben je nu een echte mac gebruiker? iPhones draaien op een kale versie van OSX, op OSX draait Flash vanwege een slechte port van Adobe erg slecht.

Zo slecht dat ik een plugin draai die alle Flash plugins uitschakeld tot ik er op klik, de meeste flash objecten zijn toch reclame banners, ik mis er dus niets aan. Tevens zonde van de batterij van mijn MacBook.

IMHO zo snel mogelijk aan de HTML5! Dat is tenminste een open standaard, geen prop, prop, propriëtaire (sorry, wat een k*t woord :)) rommel waarbij we van de fabrikant afhankelijk zijn.

Dan even iets meer On Topic: Ik zie niets in een browser van een derde partij, webkit is prima, een andere schil zou misschien handig kunnen zijn, zodat je kunt downloaden bijvoorbeeld. Ik verwacht (lees hoop) eigenlijk dat dat in OS4.x wel mogelijk wordt.. En een browser van een derde partij die Flash ondersteund zou ik niet eens installeren.. zo dat is er uit. :X

edit:
link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 10 februari 2010 14:41]

Nou, ik heb tot nu toe geen mooie voorbeelden gezien van HTML5. Alleen maar simpele animatie's en het afspelen van een filmpje.
Flash zelf heeft behoorlijk veel diepgang dan alleen maar animatie's en filmpjes. Maak eens een fatsoenlijk spelletje in HTML5. Misschien dat je me dan overtuigd!

Het gekke is, er zijn alleen maar mac users en iphone users die HTML5 erdoor willen drukken. Overigens gaat HTML5 nooit Flash vervangen. Misschien stapt youtube wel over naar HTML5.

Btw, kan opera mini HTML5?
Nou, ik heb tot nu toe geen mooie voorbeelden gezien van HTML5. Alleen maar simpele animatie's en het afspelen van een filmpje.
Dit is toch wel iets meer dan een simpele animatie of filmpje en staat volgens mij al een jaar online:
http://www.benjoffe.com/code/games/torus/

edit:

Over je opmerking dat alleen Mac- en iPhone-gebruikers HTML5 erdoor willen drukken:
Niet alleen Mac- en iPhone-gebruikers, maar ook Linux-gebruikers klagen steeds weer over Flash. Overigens volledig terecht, want Flash is nu eenmaal zwaar brak op niet-Windows systemen.

[Reactie gewijzigd door maandverband op 10 februari 2010 19:17]

Ook een erg mooi op Javascript (Objective J, wat een 'superset' is van Javascript) gebasseerd systeem is 280 Slides een volwaardige 'powerpoint' zonder extra plugins te vereisen, enkel html, css en javascript. (De programmeur hoeft zichzelf helemaal niet bezig te houden met de html, css of js, alles wordt gedaan in 'Objective J')
Er zijn toch echt al verschillende voorbeelden van te vinden.
Hieronder nog een leuk voorbeeld:
http://mugtug.com/sketchpad/

HTML5 en CSS3 zijn echt geweldige standaarden en kunnen eigenlijk alles wat flash kan vervangen. Ik denk dat je HTML 5 echt onderschat. Ik durf nog wel te stellen dat het meer mogelijkheden bied dan Flash. Het is veel zuiniger met je resources en batterij en je hoeft er niets voor te installeren.

Er zullen binnenkort ook wel tools beschikbaar komen waarmee je in een flash-achtige omgeving je animaties etc kunt programmeren. Persoonlijk houd ik het toch liever op code maar goed ;)
HTML5 en CSS3 zijn echt geweldige standaarden en kunnen eigenlijk alles wat flash kan vervangen. Ik denk dat je HTML 5 echt onderschat. Ik durf nog wel te stellen dat het meer mogelijkheden bied dan Flash. Het is veel zuiniger met je resources en batterij en je hoeft er niets voor te installeren.
Heb je al even naar je CPU activity gekeken bij bovenstaande HTML5 voorbeelden? Het spelletje trekt rustig 70% op een Macbook Pro en een beetje wild cirkeltjes tekenen 85%. Ik kan je beloven dat dit in Flash veel efficienter draait :) Als je het mij vraagt wordt HTML5 juist enorm overschat, het is helemaal niet efficienter en veel beperkter dan AS3.
Bij mij zit ik op een piek van 10% bij de tekenapplicatie. Dit is op een unibody macbook (eind 2008). Het spelletje is idd redelijk zwaar(30-40%). Maar als je nagaat dat een filmpje op youtube ook alweer 35% is is flash op een mac (en iPhone) veel minder zuinig.
Ook is HTML5 nog in zijn beginfase. Over een jaar zal er al weer een hoop verbeterd zijn ;) Flash wordt alleen nog zwaarder.
Dat is imho de grootste kracht, het zijn open standaarden, dus bedrijven als opera, mozilla, google en microsoft zullen allemaal proberen een snelle implementatie te realiseren en tevens worden hierdoor zoveel mogelijk platformen gesupport, iets wat nu bij flash niet het geval is.
Zoals maandverband hieronder terecht opmerkt zijn het inderdaad vooral Mac/Linux gebruikers die van Flash af willen. Die weten ook beter hoe het is om met een minder gesloten systeem (of zelfs open systeem) te werken dan Windows.. Flash is ook zo'n gesloten systeem waar Windows gebruikers aan gewend zijn.. Als het nou goed zou werken dan zou het niet zo'n drama zijn.

Als youtube over gaat op HTML5 dan verdwijnt er heel wat markt voor Flash of in ieder geval gaat het aantal pc's omlaag waar het op geinstalleerd is.. Het dient straks enkel voor spelletjes en voor reclame banners.. beide heb ik geen behoefte aan.

En dan nog iets het feit dat 'wij mac/linux gebruikers' er van af willen is geen argument om het niet te doen. Wat een argument is om het WEL te doen is dat de beste techniek toegepast moet worden om het doel te bereiken. In mijn optiek heeft HTML5 meer voordelen en minder nadelen dan Flash..

En dan het laatste tegenargument onderuit schoppen: "HTML5 is nog niet wijdverbreid beschikbaar, je moet er een andere browser voor installeren." Flash is ook niet standaard geinstalleerd je moet er een plugin voor installeren, bovendien moet je IMO als Windows gebruiker niet met IE gaan browsen maar FF of Safari of een van de vele andere alternatieven installeren, veiliger, sneller en voldoen aan de standaarden..

Voor de duidelijkheid IE voldoet niet aan de standaarden.
De voornaamste redenen waarom Apple dit soort applicaties niet wil hebben in hun store zijn:

- Als er een browser op de iPhone kan draaien die flash ondersteund is er een risico dat ze een bug in de flash code of in de code van opera mini vinden voor de iPhone en dan kunnen ze daarmee de telefoon jailbraiken.

- Als er games en applicaties worden verkocht die met flash speciaal voor de iPhone i.c.m. met opera mini zijn ontwikkelt, dat is directe concurrentie voor hun Apple store.

- En iets meer op te toekomst gericht: De iPhone applicaties uit de Apple store zijn straks ook op de iPad te gebruiken, met flash (actionscript) en ajax zou het dan mogelijk worden om desktop applicaties te bouwen, bijvoorbeeld een soort logmein dat met actionscript en ajax is gemaakt.

Al met al kan ik mij heel goed voorstellen dat Apple dit niet wil, maar dat ze liever de mogelijkheden in eigen handen willen houden en daar geld mee verdienen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 10 februari 2010 14:42]

- Als er games en applicaties worden verkocht die met flash speciaal voor de iPhone i.c.m. met opera mini zijn ontwikkelt, dat is directe concurrentie voor hun Apple store.
Concurrentiebescherming mag, maar totaal uitsluiten mag dus niet. De argumentatie 'veiligheid' is wel een heel gemakkelijke verklaring om dergelijk protectionisme te handhaven.

Uit het bovenstaande bericht:
Apple verbiedt softwaremakers applicaties op te nemen die dezelfde functionaliteit hebben als zijn standaardapplicaties
Nou, precies dat dus. Als Microsoft het zou verbieden om bijv. Firefox te laten installeren op een windows pc, dan zou de wereld te klein zijn. Het wordt tijd dat de EU commisaris voor concurrentiebeding en mededinging hierover gewekt wordt...
Mijn waarde confrere heeft het blijkbaar niet begrepen. Microsoft mag dat soort dingen niet omdat ze quasi-monopolist zijn. Apple is in de verste verte geen monopolist en mag dat soort dingen dus wel doen.
Vind je Apple geen monopolist? De helft van alle mobiele internetverkeer verloopt via een iPhone...
De helft is nog altijd verre van een monopolie naar mijn weten.
Jailbreaken? Dat is nog wel het kleinste probleem. Bij een bug in een plugin kan je hele systeem open komen te liggen.
Opera Mini zal gewoon in een sandbox werken net als alle andere applicaties. Het is dus niet mogelijk dat een bug in Opera de kans geeft op jailbreak, tenzij er een bug zit in de sandbox implementatie (maar die zou dan ook via een andere applicatie tevoorschijn komen).
Ik heb met Opera alleen op mn desktop systeem ervaring, daar vond ik het tof dat je veel bestanden via je browser "shared" kan maken. Betekend ddit dat je je muziek e.d. van thuis nu ook op je Iphone kan downloaden/beluisteren?
Dat kan al lang (zie bv. Simplify Media in de app store).
Apple heeft gezegd: "geen flash zolang wij de Appstore hebben"
Bron?
Vind het eigenlijk nog wel meevallen met flash, hier op een 3 jaar oude HTC gaat dat prima in combinatie met Skyfire.

edit:
-beetje oude link lol-

Overigens is het wel interressant dat terwijl de iPhone heel populair is, Opera Mobile het grootste marktaandeel weer heeft veroverd...
Stats hier van jan 2009 tot jan 2010

Ben dan ook benieuwd wat Opera op mijn Iphone gaat doen :)

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 10 februari 2010 13:45]

Opera zal vast door apple niet toegelaten hebben.
Een vergelijking uit 2008 serieus?..

Hier een link naar een recente review van desktop browsers, waar de nieuwe engine die ook in de mobiele variant terecht gaat komen is gestest.

http://www.betanews.com/a...ari-4-Chrome-5/1265150085

Hij maakt gehakt van alle browsers }>

[Reactie gewijzigd door deregtx op 10 februari 2010 13:51]

Beetje jammer dat er onder iPhone nog iTouch staat.. bij elkaar toch een stuk meer dan Opera ;)
Skyfire werkt hier inderdaad ook best goed, bedankt voor de tip!
flash werkt perfect op mijn nokia 5800 en die heeft slechts een 375mhz cpu ofzo.....
Waarschijnlijk omdat die telefoon geen Flash heeft, maar Flash Lite.
Dat is niet hetzelfde.
Mijn N900 hakelt anders nooit bij Flash sites...
Waarom? Juist een mobiele telefoon met veelal tragere verbindingen kunnen baat hebben bij een efficiënte proxy. T-mobile biedt zelf een proxy aan wat ten dele vergelijkbaar is*, maar het lijkt me stug dat alle provider wereldwijd dat geregeld hebben. In die zin kan het dus voor elke mobiele telefoon van meerwaarde zijn. De iPhone is daarop geen uitzondering. :)

*) De proxy van T-mobile doet eigenlijk alleen plaatjes comprimeren, maar dan zonder mogelijkheid het origineel op te roepen in de browser, en mist features zoals code-optimalisatie.

[Reactie gewijzigd door Roelant op 10 februari 2010 13:23]

Volgens mij stond deze link ook bij de reacties van de IPac waar Flash ook ten sprake is gekomen.
http://daringfireball.net/2010/01/apple_adobe_flash
Ik neem aan dat ik deze kan downloaden via Cydia of iets dergelijks. @Apaat, Opera was sneller dan mijn Symbian browser op de Nokia N95 8GB.

[Reactie gewijzigd door 53RV1 op 10 februari 2010 13:24]

als Opera deze in de comunity gooit misschien wel anders niet..

Ik twijfel sterk aan dat Opera dat risico wilt nemen.
Ik neem aan dat ik deze kan downloaden via Cydia of iets dergelijks. @Apaat, Opera was sneller dan mijn Symbian browser op de Nokia N95 8GB.
While Opera Mini for iPhone is not publicly available, [...]
http://my.opera.com/choos.../10/opera-mini-for-iphone
Nee dus.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 10 februari 2010 13:55]

De Noorse browserbouwer Opera heeft zijn Java-browser Opera Mini geport naar de iPhone (...) Maar het is onbekend of die ooit in App Store zal komen.
Is dit economisch slim: als commercieel bedrijf tijd en geld investeren in een applicatie waar je nooit zal weten of je die mag gaan leveren..? Waarom zijn ze niet eerst nagaan of die op het iPhone platform mag komen, en daarna pas ontwikkelen - je weet immers van te voren al dat de kans vrij klein is dat het mag.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 februari 2010 13:29]

Misschien geeft het veel ophef en gaan meer mensen een openere app-store eisen, dat zou het wel waard zijn voor een bedrijf als opera.

"Kijk, dit onthoudt apple jullie"
[...]


Is dit economisch slim: als commercieel bedrijf tijd en geld investeren in een applicatie waar je nooit zal weten of je die mag gaan leveren..? Waarom zijn ze niet eerst nagaan of die op het iPhone platform mag komen, en daarna pas ontwikkelen - je weet immers van te voren al dat de kans vrij klein is dat het mag.
Ook als Apple "neen" zegt heeft het Opera nog behoorlijk wat publiciteit opgeleverd, da's ook wat waard. Dit bericht is zelfs op nu.nl terecht gekomen. Je weet bovendien niet hoeveel manuren er in het ombouwen hebben gezeten.

EDIT: Bovenien, als mensen nu vragen "waarom maken jullie geen versie voor de iphone" dan kunnen ze tenminste zeggen dat ze het geprbeerd hebben maar dat Apple dwars ligt.

(nadeel is misschien dat sommige mensen Opera zijn gaan zien als een maker van alleen mobiele browsers. Als je met Opera naar de sites van McDonalds (internationaal) of Taco Bell probeert te gaan word je naar de mobiele versie gestuurd 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 10 februari 2010 14:15]

Misschien wel, als je het ding ombouwt tot een portal applicatie voor bijvoorbeeld een vliegtuigmaatschappij kan het wel eens toegestaan worden.
Als het Microsoft was die andere browsers blokkeerde had iedereen moord en brand geschreeuwd. Het zou een schande zijn als Opera niet op de iPhone geinstalleerd mag worden. Ik zou hem graag proberen, ben niet zon fan van Safari om eerlijk te zijn.
Als het Microsoft was die andere browsers blokkeerde had iedereen moord en brand geschreeuwd. Het zou een schande zijn als Opera niet op de iPhone geinstalleerd mag worden. Ik zou hem graag proberen, ben niet zon fan van Safari om eerlijk te zijn.
Windows staat op zo'n 90% van alle PC's. Apple heeft met z'n iphone niet 90% van de smartphone markt in handen.
Wie heeft heeft het over pc's?

Als microsoft zou weigeren in windows mobile om andere browsers te laten installeren dan de standaard meegeleverde IE zou iedereen er bovenop springen...

Doet Apple het, dan mag het ineens niet meer... (dat boven op iemand springen..)
Wie heeft heeft het over pc's?
Ik nam aan dat Papadopulos het had over het gesteggel tussen de EU en MS. Dat ging wel degelijk over de PC versie van windows en IE. Mobiele telefoons stonden daar buiten.

*leest berichtje nog eens*
hm, ja, misschien had ie het inderdaad over telefoons.
Als microsoft zou weigeren in windows mobile om andere browsers te laten installeren dan de standaard meegeleverde IE zou iedereen er bovenop springen...

Doet Apple het, dan mag het ineens niet meer... (dat boven op iemand springen..)
Mwa, 't is het internet, er heeft altijd wel iemand wat te zeuren als een groot bedrijf iets doet (of nalaat). Hoge bomen en dat soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 10 februari 2010 14:36]

Als microsoft zou weigeren in windows mobile om andere browsers te laten installeren dan de standaard meegeleverde IE zou iedereen er bovenop springen...
Nee hoor, daar voor is het marktaandeel van MS te klein in de mobile markt, net zoals dat van Apple. Daarnaast is het simpelweg een ander businessmodel dat ze gekozen hebben om zich te onderscheiden van de rest van de markt. WM: alles / ieder kan en mag alles. iPhone: apple keurt wat er in de store komt. (en zijn daar ernstig succesvol mee!)

Het fijne van de vrije markt is: iedereen staat vrij om te kiezen wat hij/zij wil. Wil je zelf kiezen wat voor spul je installeert op je telefoon? Dan is de iPhone geen keuze voor jou. Dood en dood eenvoudig. Ook dat (of juist dat) is marktwerking.

Een ander is weer dik tevreden met een iPhone als keuze, de volgende weer met Android, weer een volgende zal nooit en te nimmer zonder een Blackberry willen, en de volgende houdt 't op een simpele s40 van Nokia.

Het is een zeer persoonlijke smaak en voorkeur, zullen we iedereen in zijn/haar waarde laten voor de keuze die hij/zij maakt? :)
Ik hoop niet dat de iPhone port op de Android versie lijkt, want dan zetten ze zichzelf behoorlijk voor schut.

De iPhone browser is volgens tests de snelste mobiele browser die er is. In veel gevallen trekt deze zelfs de android browser op 2 keer zo krachtige hardware eruit. Idem voor de Pre-browser die op identieke hardware gewoon stukken trager is.
Dit alles is objectief te meten overigens.

Opera had al langer dan een jaar een "Opera-browser" op de iPhone kunnen hebben, maar ze weigeren de bizar snelle iphone webkit render engine (die vanuit het OS ook nog eens GL accelerated is) te omarmen.
Ze hadden de webkit browser kunnen skinnen zodat het je kan zien dat het Opera 'is', en dan alsnog via de proxy de snelle, gecomprimeerde sites kunnen aanleveren.
Mijn idee zou een veel, en veel snellere, niet te vergeten betere browser opleveren dan Opera Mini ooit zal zijn.

Uit tests zijn de palm pre en android webkit-browsers veel beter dan de Opera browser op android. Zoals gezegd is de iPhone browser nog beter dan beiden, dus ik zie het voor deze 'proof of concept' erg somber in..

Disclaimer: op mijn (trouwe) k800i is opera mini een prachtige browser.
Opera had al langer dan een jaar een "Opera-browser" op de iPhone kunnen hebben, maar ze weigeren de bizar snelle iphone webkit render engine (die vanuit het OS ook nog eens GL accelerated is) te omarmen.
Ze hadden de webkit browser kunnen skinnen zodat het je kan zien dat het Opera 'is', en dan alsnog via de proxy de snelle, gecomprimeerde sites kunnen aanleveren.
Mijn idee zou een veel, en veel snellere, niet te vergeten betere browser opleveren dan Opera Mini ooit zal zijn.
Dat zou wellicht kunnen, maar waarom zouden ze dat in vredesnaam doen, wat levert het hen op?

Ik denk trouwens dat het nu pas uitbrengen van een iphone versie ook te maken heeft met de vernieuwingen onder de motorkap die momenteel bezig zijn. Je moet de (bijna) Beta van 10.50 eens proberen, die is snel!
Mini, dat wil zeggen de inferieurste opera browser-versie die er is voor smartphones poorten naar de iPhone:
-kost veel meer werk dan mijn methode,
-levert een vele slechtere browser op, ook als mini5, 5 keer zo goed zou zijn op de iphone
-gaat waarschijnlijk afgekeurd worden

Wat willen ze bewijzen vraag ik me af.
Met minder tijd kunnen ze een superieur product leveren.

Waarom ze het echter niet doen begrijp ik ook:

Opera op iPhone webkit zou direct de beste opera mobiele browser ooit zijn.
Opera met Webkit aan de binnenkant zou geen opera zijn. Denk je ook niet dat het van een gigantisch gebrek aan vertrouwen in het eigen product zou blijken als ze webkit zouden gebruiken? Niet echt een goede manier om nieuwe gebruikers op de overige platformen aan te trekken.

Of wat ze nu gedaan hebben meer kost dan jouw methode is natuurlijk met geen mogelijkheid te zeggen.
Je tests zijn out-of-date, de snelste mobiele browser/telefoon combinatie op dit moment is de HTC HD2, en ja: dat is met Opera Mobile (geen mini!) 9.7 ZONDER turbo. 10.0 is nog een stuk sneller, en bied ook turbo.

Owja: Bron!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 10 februari 2010 14:21]

http://www.youtube.com/watch?v=QmDmH8lEQJE

t.net heeft een typfoutje. daarnaast laden ze een ander niveau van tweakers.net
Ook interessant hoe je ziet dat de iPhone veel soepeler werkt. De HD2 hapert en stottert en verspringt zelfs af en toe. Ook bij het draaien naar landscape, bij de iPhone is dat gewoon een mooie animatie, bij de HD2 ziet het er niet echt uit.
de HD2 heeft 2.5 keer meer pixels, maar heeft tegelijkertijd een 2 keer zo krachtige processor. Maar idd, niet zo soepel als de iphone.
Overigens had je ook een 2007 1gen iphone kunnen vergelijken, HD2 was nog steeds verslagen dan. Al betwijfel ik of die iphone via gprs snel pagina's binnenhaalt ;)
Apple verbiedt softwaremakers applicaties op te nemen die dezelfde functionaliteit hebben als zijn standaardapplicaties. Tot nog toe zijn alleen browsers die gebaseerd zijn op Apples eigen Safari-browser in de App Store toegestaan.
Da's zowel feitelijk onjuist als intern tegenstrijdig.

Ten eerste zijn er massa's apps die dezelfde functionaliteit hebben als meegeleverde apps: notities, media spelers, browsers, weer applicaties, kalnders, foto viewers, camera apps, dialers, klokjes, stock applicaties, noem maar op.

Ten tweede, hoe kun je nu in één paragraaf zeggen dat applicaties niet dezelfde functionaliteit mogen hebben als standaardapps én dat er andere browsers te vinden zijn.

Het enige relevante hier is dat er geen andere rendering-engines gebruikt kunnen worden dan de geïnstalleerde WebKit. En of je dat nu vreslijk vindt of niet, het is niet nodig er allerlei onzin bij te verzinnen.
omdat die andere browsers niets anders zijn dan een andere gui over safari/webkit heen.
waarom maken ze dit als ze weten dat apple dit niet toelaat?
Meerdere mogelijkheden...

Proof of concept? Stille hoop dat Apple alsnog overstag gaat? Oefening in programmeren met iPhone-SDK? Meer naamsbekendheid? Stiekum laten uitlekken naar de jailbroken iPhones?
Ik schat de kans kleiner in dat Opera de browser gaat lekken dan dat Apple deze toelaat in de AppStore.
Leuk ook die discussies over Flash. Beetje jammer alleen dat niemand doorheeft dat je in flash vaak met gekke mouseOvers hebt en dat je die dus niet kunt gebruiken op je iPhone :P. Voorbeeldje zijn videoplayers in Flash, mouseover om de buttons tevoorschijn te toveren. Erg leuk maar gaat gewoon helaas niet werken op de iPhone.
Correct. Flash is ontworpen en bedoeld voor computers met een point and click interface, dus met muis en toetsenbord. Dat kan je dus uberhaupt niet 1:1 kopiëren naar een touch interface die het hele principe van bijv. mouseovers niet kent. Doe je dat wel, dan gaat dat flink ten koste van de usability.

Nog even afgezien van alle andere nadelen van Flash.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True