Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Hardwarefabrikant Cooler Master heeft de GX-serie van voedingen aangekondigd. In totaal gaat het om drie nieuwe voedingen, met vermogens van 550W, 650W en 750W. De voedingen kunnen meerdere videokaarten van prik voorzien.

De GX-serie werd ontworpen voor gamers in het mainstream- en high-end segment. Alle voedingen zouden in staat zijn om meerdere videokaarten van prik te voorzien, maar Cooler Master maakte alleen bekend dat de 750W-uitvoering over vier pci-e connectors beschikt: hoeveel de 550W- en 650W-voeding er hebben is niet bekend. Ook naar de overige connectors blijft het gissen, maar het is wel duidelijk dat de voeding niet modulair is.

De voedingen hebben een enkele 12V-rail, maar hoeveel ampere er op de 12V-rail geleverd kan worden is onduidelijk. De voedingen worden door een 120mm-fan koel gehouden, hebben een gemiddeld rendement van 85 procent en kunnen tot een temperatuur van 40 graden Celsius hun volledige vermogen leveren. De 550W-, 650W- en de 750W-voedingen moeten respectievelijk 65, 77 en 90 euro gaan kosten en zullen in februari te koop zijn.

-Update dinsdag, 15.53: Aan de hand van nieuwe informatie is duidelijk geworden dat de 550W-, 650W- en de 750W-uitvoering respectievelijk 44A, 52A en 60A op de 12V-rail leveren, dat nagenoeg gelijk is aan het maximaal leverbare vermogen.

Cooler Master GX-serie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

De 750W heeft de volgende specs:
3,3V = 25A
5V = 25A
12V = 60A
-12V = 0,5A
5V sb = 2,5A

Tijdens mijn beta test liep de voeding stabiel en was de voeding aardig stil, ietsje meer geluid dan mijn huidige Be-Quiet Dark Power Pro 750W P7.
750 Watt? ik blijf me verbazen over hoeveel vermogen een desktop pc tegenwoordig nodig heeft, zeker als je het vergelijkt met een laptop. en als je dan de functionaliteit van een laptop met die pc vergelijkt is de meerwaarde vooral spelletjes en hele zware multimedia handelingen (h.264 encoding enzo).
Een desktop heeft helemaal niet zoveel vermogen nodig...

Laten we even de laatste Tweakers test pakken, waarin de HD-5870 getest werd. Dat is dus een behoorlijk stevige gamers bak, nietwaar? De maximale load was daar slechts 360 Watt. Zelfs een GTX295 met twee cpu's kwam in die test niet verder dan 482 Watt.
(reviews: AMD laat ATI HD 5870 met DirectX 11 los)

Kijken naar een meer mainstream systeem, met een 5770, dan komen wel niet hoger dan 263Watt. (reviews: AMD HD 5770: DirectX 11 voor de massa) En dat is met Furmark, dus een worst-case scenario wat je in de praktijk nooit haalt!

Die enorme voedingen zijn dus echt niet zo hard nodig... Sterker, eigenlijk kun je tegenwoordig met een relatief kleinere voeding uit dan vroeger, omdat vrijwel alles van de 12V rail afkomt, en je dus minder last hebt dat je potentiele vermogen onhandig over de 3,5V, 5V en 12V verdeeld is, en je bij ťťn van de drie alsnog tekort komt.

Pas met de 5870 in Crossfire kom je tot 560Watt... Met 3x 5870 kom je op 800Watt. Maarre... ook dat was met Furmark, hetgeen een onrealistisch worst-case scenario is. Met echte spelen was zelfs bij 3x 5870 de piek load van het systeem niet hoger dan 650Watt.
(reviews: HD 5870's in Crossfire en tri-Crossfire getest)

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 26 januari 2010 12:19]

Nodig? Dat heb je pas nodig als je SLI/CF draait met 2 high end kaarten een OCed Quad core, een stapel hardeschijven en een stapel fans. Dan heb je 750 watt nodig. hell een 650 watt voeding zou dat ook nog we lkunnen.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 26 januari 2010 11:59]

Grappig genoeg is op het forum de standaard vraag bij computerproblemen: Is je voeding wel krachtig genoeg? ...In meer dan 90% ligt het daar helemaal niet aan..maar iedereen denkt idd tegenwoordig dat je minimaal een 600+ watt voeding nodig schijnt hebben..maar die zijn doorgedraaid door de media.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 januari 2010 12:01]

Ach ik heb ooit eens een pc aan de stroommeter gehangen en dat was een highend ding, vergelijkbaar met de tegenwoordige highend.
(radeon 9800pro, athlon 64 x2, meerdere disks, etc)

Die trok rond de 225 Watt uit het stopcontact (dat is dus NA de "inefficientie" van de voeding), dus dat zal zo'n 180wat geweest zijn.

Nu zullen hedendaagse pc's wel iets meer trekken, maar tenzij je inderdaad 2 videokaarten, 6 dimms, 5 HDD's en nog een zwik aan spullen, zal een 300-400 watt voeding voor 90% van de bevolkin meer dan zat zijn.

Ik snap dan ook niet waarom de a-merken vooral 550+ watt voedingen aanbiedt, je hebt het helemaal niet nodig...
Puur bluf. Mensen hebben geen idee van wat een computer eigenlijk verbruikt, zien op de doos van bijvoorbeeld hun videokaart "minimaal 500 Watt voeding benodigd" (die zien de bui ook al hangen), en denken 'meer is beter', dus hoppa. 700 Watt.
Daarnaast worden een aantal low-budget voedingen ernstig overgewaardeerd (piekvermogen opgeven in plaats van wat zo'n voeding langere tijd bij hogere temperatuur kan leveren), en ook dat schrikt consumenten af. Meer is namelijk beter :(

Het maken van een efficiente voeding van 800W is daarnaast ook iets eenvoudiger dan het maken van een efficiente 300 watter. Er is relatief minder overhead, waardoor je hoger scoort. (Jonnyguru en anderen testen inmiddels ook al op 10% van het maximum)

Daarrnaast denk ik dat wij als tweakers ook de hand in eigen boezem moeten steken, omdat we destijds wel aangekaart hebben dat voedingen niet genoeg prik leverden (mensen die overklokken op een 250W voeding etc), maar inmiddels de boel wel uit de klauwen hebben zien/laten lopen. Mensen zonder verstand van zaken lopen de pros gewoonlijk achterna...
300w is al bijna altijd voeldoende of je moet een corei7 dan zou ik kiezen voor 500w.
ik denk echt niet dat je met 650 watt EN high end sli, EN OC'ed Quad EN een stapel harde schijven EN stapel fans kunt trekken.

Ik zou het allesinds niet durven riskeren hoor.
Waar ik me ook over verbaas is dat zo'n serie begint bij 550 Watt. Het aanbod kwaliteits voedingen met een vermogen van bijv. 350 Watt is beperkt, zeker als je ook nog modulaire kabels wilt hebben. Bij veel systemen (budget/energie zuinig/office) werkt de voeding dan in een ongunstig bereik waardoor het rendement belabberd is.
Als jij een flinke processor, 2 of meer high-end videokaarten en een stapeltje schijven in je systeem hebt, kom je daar wel aan hoor. Het is niet dat je PC de volledige 750 Watt gebruikt, maar je wilt in een voeding ook overpower, omdat een voeding nu eenmaal beter presteert bij (bijvoorbeeld) 80% belasting dan bij 100%.
Voor een:

Processor: Intel Core 2 Duo E8600 (3.33GHz)
CPU cooler: GlacialTech Igloo 5063 PWM (E) PP
Mainboard: ASUS P5Q (iP45 chipset)
System memory: 2x2GB DDR2 SDRAM Kingston ValueRAM (PC6400, 800MHz, CL6)
Hard disk drive: 500GB Seagate Barracuda 7200.12
Graphics card: PCI-E 512MB Sapphire Radeon HD 4850
Optical drive: DVDĪRW Optiarc AD-5200S
Card-reader: Sony MRW620
System case: IN-WIN IW-S627TAC

Is 400 watt al ruim voldoende, gemiddeld gebruikt dit systeem maar 189 watt. Een 300 Watt voeding volstaat dus. ( http://www.xbitlabs.com/a...stem-wattage_6.html#sect0 )

Meer dan 550 Watt is in de meeste gevallen echt overkill.
Het is mij alleen wel een raadsel waarom ze een niet modulaire voeding uitbrengen voor gamers. Ik ben zelf maar wat blij dat ik niet alle touwtjes van mijn voeding los in m'n kast heb hangen. Dat is alleen maar beroerd voor je airflow.
I.m.o. niet echt een slimme zet, mijn volgende voeding is absoluut modulair.

Wel gemakkelijk dat je 4 PCIe connectors hebt, maar met de meeste High-end kaarten die nu uitgebracht worden kun je dan nog 'maar' maximaal SLI of CF draaien.

[Reactie gewijzigd door Animal Baars op 26 januari 2010 12:23]

Modulair is duurder, dus is er altijd een markt voor niet-modulaire voedingen. En met veel kasten is het goed mogelijk de kabels achterlangs het moederbord te halen, dus is het een veel minder groot probleem dan vroeger.
buiten dat is een 750watt en minder niet gemaakt om een super high end systeem te draaien. als je meer dan sli of cf wilt moet je toch eerder aan 1000 watt denken, daarbij komt dan ook dat sli met bv. een 5870 of gtx295 met deze voedingen al lastig zou zijn.

dit is meer een "enthousiast" product als een "fanatic".
Met alle respect, maar hoe kom je erbij dat een sli (hahaha) opstelling van een HD5870 niet met een 750W-voeding zou kunnen?
Het is echt onzin dat een computer zoveel stroom verbruikt zelfs in crossfire (ATI's versie van SLI..)
Het grote probleem is vaak het gebrek aan kabels. (verloopstekkers zijn niet zo handig)
Als je dit gelooft: the 5970's max power draw is rated at 294W
Een crossfire met twee 5970 lijkt mij aan de krappe kant met de 750W-voeding.

[Reactie gewijzigd door miser op 26 januari 2010 14:19]

Ehm... je bent er van op de hoogte dat een 5970 een dual-gpu kaart is?

Als je een 5970 in crossfire zet, dan heb je dus een 4x crossfire opstelling!!! Dat is nogal extreem....
Die is dan ook al intern Crossfire ;) Kort-door-de-bocht : 2x 5870 = 5970. In jouw geval draai je dus Quad-Crossfire (SLI voor ATi ;) ).

Overigens zijn de aangegeven ratings vaak conservatief, omdat er nog wel eens mensen SLI willen draaien op een Sweeeeex 650W PSU ofzo. (Ik durf te wedden dat mijn Seasonic 380W nog meer vermogen levert, maar goed)

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 26 januari 2010 15:42]

Als je zo een realpower M serie pakt van coolermaster dan is die modulair.

De M1000 van mij heeft 4 6pins en 2 8pins pci-e connectors.

Die was wel ook duurder dus ik denk dat dit inderdaad de budget serie is. Ook gezien het maximale vermogen op 750watt ligt wat ik voor een multigpu gamepc eigenlijk wat laag vind.
Zolang je niet van plan bent van superhard te gaan overklokken, is 750W ruim voldoende voor een huidig dual GPU gamebak hoor. Uiteraard trekt dit ding geen Quad SLI, maar een doorsnee enthousiast gamer voorziet met 750W makkelijk zijn hardware van prik.
Kijkend naar de prijs verwacht ik dat dit het goedkopere segment voedingen van CoolerMaster moet gaan vormen en daardoor zal er wel afgezien zijn van modulariteit. De voedingen zien er ook goedkoper uit dan de RealPower en de SilentPower serie van CM, doordat de behuizing van de voeding een stuk metaal is, terwijl bij duurdere voedingen netjes een losse fangrill boven de fan hangt.
Je kan voor die prijs ook goede modulaire voedingen krijgen.
Aha een Single 12v Rail, das heel mooi, je ziet steeds meer voedingen die een Single 12v Rail hebben.

Ze zien toch dat dat beter is dan 2 of 3 of 4 of zelfs soms 5 12v Rails.


En je kan Makkelijk 2x Ati HD5870 in Crossfire draaien, en met een Intel X58MB en Intel i7 920 en 6GB Ram.

Dat kan makkelijk met een 750Watt voeding.

Met meer dan 2 GPU's is de CPU toch altijd een bottleneck.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 januari 2010 13:40]

Nooit van tie-wraps gehoord zeker?
Dan heb je ze alsnog in je kast hangen, zelfs als je ze ergens aan vast weet te maken kunnen ze (vooral in iets bescheidener kasten) in de weg hangen.
Ik vind de beste "binnenhuisarchitectuur" nog altijd die van de kabelloze Mac Pro, zou dat als ik een nieuw systeem maak ook altijd na proberen te streven. Dus geen loshangende kabels voor mij, tie-wraps of niet.
Ik ben zelf maar wat blij dat ik niet alle touwtjes van mijn voeding los in m'n kast heb hangen.
Je bedoelt kabeltjes in plaats van touwtjes neem ik aan?
Leuk gratis reclame voor Cooler Master op de frontpage van Tweakers.net. Maar zonder objectieve reviews moet maar blijken of dit de beste prijs/kwaliteits verhouding voedingen zijn. Immers, het artikel is gewoon het persbericht overgeschreven. Misschien levert de concurrentie wel betere producten. Iedere week introduceren producenten wel nieuwe producten waarvan ze claimen de beste te zijn. Ik wacht nog even af op een objectieve (vergelijkings) test, alhoewel het allemaal goed klinkt. Maar ja dat is te begrijpen als de informatie van hunzelf afkomstig is.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 26 januari 2010 11:51]

We zien zo vaak product aankondigingen, dat is heel erg normaal op een tech site.
Waar staat het dat dit 'de beste prijs/kwaliteits verhouding voedingen zijn' ?

Dit is gewoon een product aankondiging, mag dat al niet meer op de website verschijnen zonder dat ze effectief door de auteur getest zijn? ... Het gaat een vrij lege site worden dan!
Waar doel je op?

Ik zie gewoon objectieve gegevens staan. Dat spul over efficiency etc zijn gewoon zaken die je het uit 80plus certificaat kunt halen dat ze hebben.

Ik neem aan dat je geen objectieve testresultaten wilt hebben voor je gelooft dat ze dat certificaat eerlijk hebben gekregen?
Bedankt voor de link Sqorpius.
Ik vraag me af waarom nu enkele 12V lijnen een hype zijn.
Ik meende altijd dat gespleten lijnen beter waren.
het voordeel van een enkele 12v lijn is dat je minder risico hebt om een lijn overbelasten. dit omdat je niet met de limiet per lijn zit maar op de liemiet van geheel 12v + kabel
In het verleden heb ik aardig wat CoolerMaster voedingen gehad maar ben een hele tijd terug overgestapt op Corsair juist vanwege die enkele 12V lijn. (De Corsair VX400 levert al een respectabele 30A op de 12V lijn)

Nog even wat reviews afwachten, wie weet is het deze keer weer wel interessant om een CoolerMaster psu aan te schaffen, hoewel ik de voeding over het geheel gezien wat goedkoop vind ogen en de voeding niet modulair is.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 26 januari 2010 11:59]

Ah eindelijk een naam voor de RS-750-ACAA-E3 .. heb er hier al een tijdje een liggen. Prima voeding! (Wie slim is kijkt in de VA ;))
De 750W versie (de RS-750-ACAA-E3) heeft:

1x 20 / 24 pin kabel
1x 4 / 8 pin 12v kabel
4x 6 / 8 pin 12 videokaart kabel
2x kabel met 4x SATA stroom
1x kable met 1x SATA + 3x molex + 1x floppy

http://g.imagehost.org/view/0326/IMAG0150
met een 700w voeding kun je al een behoorlijk high-end systeem hebben.
quad core.
2videokaarten.
7200rpm harde schijf.