Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

De Amerikaanse marine heeft een nieuwe onderzeebootsimulator in gebruik genomen, waarbij het uitzicht vanaf de brug door achttien projectors wordt weergegeven. De projectors van de Submarine Bridge Trainer komen van Barco.

De Submarine Bridge Trainer, afgekort SBT, is ontwikkeld in opdracht van de Naval Undersea Warfare Center in Newport. De installatie bestaat onder meer uit een koepel met een diameter van ongeveer achtenhalve meter. Om het uitzicht vanaf de brug op de koepel te projecteren, worden achttien Barco 5-projectors gebruikt.

De Barco 5-beamers hebben een resolutie van 1400 bij 1050 pixels en maken gebruik van een 0,95"-dlp-chip. Ze zijn elk voorzien van een extra, redundante lamp, zodat de uitval van een lamp on-the-fly kan worden opgevangen. De projectors hebben verder logica aan boord om de projecties van de verschillende beamers vloeiend in elkaar te laten overlopen, opdat één geheel ontstaat. Zo zorgt Barco's DynaColor-technologie ervoor dat de primaire en secundaire kleuren bij alle projectors gelijk zijn.

De onderzeebootbrugsimulator kan, behalve het uitzicht vanaf de brug, ook het beeld door een verrekijker en een periscoop produceren, zodat alle voorkomende taken op de brug van een onderzeeboot getraind kunnen worden. Ook de golfslag wordt bij de projectie gesimuleerd. De SBT biedt plaats aan in totaal acht leerlingen en een instructeur. Met de ontwikkeling van het projectiesysteem van de SBT werd in maart 2009 begonnen. Aan het begin van de zomer zal de Chief of Naval Operations van de Amerikaanse marine beslissen of de SBT ook in andere marinehavens geïnstalleerd wordt.

Submarine Bridge Trainer

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Dat barco bouwt best leuke video setups;
http://www.barco.com/en/simulation/references/?product=

Specs van projector(tjes);
http://www.barco.com/en/simulation/product/2025/specs


@Ramzzz; de meeste simulaties maken gebruik van een scherm wat voor je hangt, of wordt bekeken vanuit een stuurhuis. Nu heeft met een full 360 projectie scherm. Simulaties die ik gezien heb waren 9/10 met een scherm.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 januari 2010 10:46]

zo'n 360 graden simulatie staat ook hier in NL.
weet ff niet meer hoe het heet, maar ze doen daar onderzoek naar lucht- en ruimtevaartzaken. Hebben een volledige verkeerstoren daar staan met 360 graden view. Die verkeerstoren kunnen ze dan eventueel weer koppelen aan de f16 simulator of de helicopter simulator die ze ook hebben.
Die staat in het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (full-mission ATC sim), inderdaad gekoppeld aan een aantal andere sims, waaronder ook een multifunctionele verkeersvliegtuig-sim. :)
wow... idd mooi spul, Barco.. als ik toch eens ruimte en geld had.. formule 1 simulatie 360 graden :-)
Realiseer je wel dat dit een zwartwit scherm is! Ideaal als je röntgenfoto's wil bekijken, want op een vergelijkbaar kleurenscherm heb je maar 1/3 van de grijswaarden (de R,G en B subpixels worden gelijk aangestuurt als je grijs weergeeft).
Ik heb hier achter me 8 Barco schermen staan, die dingen zijn VEEL te duur (19"scherm = 10 000) 8)7 maar het beeld is wel perfect! :9~

[Reactie gewijzigd door Wannial op 15 januari 2010 11:31]

Jij rekent vreemd.... 8 schermen is 19 x ....
* is verschillend van ".

Hij praat over Inches, klopt toch wat hij zegt?
Er staat dus voor 80 000 achter hem.
In de tijd dat in bij TNO-FEL werkte heb ik al aardig wat Barco-systemen gezien hoor.

Ik ben gewoon niet erg snel onder de indruk. ;)
Op zich grappig, het leven aan boord van een Sub speelt zicht toch voor 90% (of meer) onderzee af. Dan heb je hier niets aan.

Dit lijkt mij louter om navigatie in de haven te simuleren, en te leren besturen. Niets echt nieuws onder de zon, scheepvaart/havennavigatiesimulatioren bestaan al tamelijk lang...

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 15 januari 2010 10:24]

Helemaal mee eens :) Voor een vliegsimulator e.d. zou ik dit idd zinnig vinden maar voor een onderzeeer ?!?! En de periscoop view kun je met een 15 inch monitor simuleren, gat is tenslotte maar 10 cm (???) groot...
Idem voor de verrekijker, 2 rond lcd scermpjes ipv de orginele glazen en voila :)

Maar ja USA he, everything is much bigger, ook al lijkt het in deze volstrekt zinloos...
Het is niet omdat je het in een reële situatie niet te zien krijgt, dat het niet nuttig kan zijn om het toch te zien tijdesn het leerproces. Om een eenvoudig voorbeeld te geven uit mijn werksituatie: wij hebben in Frankrijk een Cutter Suction Dredger simulator staan. In het echt zie je ook niet wat je aan het doen bent met zo een boot (alles speelt zich onder water af maar jij zit in je brug boven water), en toch projecteert die simulator je volledige zeebodem. Zo zie je teminste welke gevolgen je eigen acties hebben, en daar leer je een stuk gemakkelijker uit.

Dus het is niet omdat je in het echt in een metalen buis ergens in de oceaan naar een aantal schermpjes met info zit te staren, dat het niet bijzonder leerrijk kan zijn om in een simulator je volledige omgeving te zien.
USA? ik denk dat de russen een betere en grotere hebben. die kinderlijke strijd is nog lang niet gestreden :)
Ja maar die werkt nog met touwtjes en witte rollen papier ;) Qua technische hoogstandjes loopt dat toch nog wel achter
maar wel betrouwbaarder :)

Net zoals de balpen van de NASA, heeft miljoenen gekost om te ontwikkelen en de russen gebruiken gewoon een potlood :)
Dat is spijtig genoeg een broodje-aap verhaal. Potloden bestaan uit 100% brandbaar materiaal, zowel koolstof als nuja hout.

Ze gebruiken in de ruimte een soort van viltstiften, die zijn trouwens uitgevonden door een privaat persoon, die het later aan zowel de NASA en de Russen heeft verkocht.
Maar niet met dit soort detail en realisme waarschijnlijk
Uhm, in Rotterdam: STC. De Full Mission Brugsimulator hebben ze al een tijdje hoor en veel kan op vraag aangepast worden. Sterker nog het beeld daar is zelfs zo goed dat het beweigingsplatform niet nodig is om ervaren zeelui zich scherp te laten zetten (en mij ook trouwens :P). Ze willen er trouwens ook een 2e neer gaan zetten, maar dat terzijde.

Hoe het zit met die verrekijkers weet ik niet, dat lijkt me wel vrij nieuw.

[Reactie gewijzigd door Zartok op 15 januari 2010 16:58]

whaha dat klopt wel ja, alleen toch wel beetje jammer dat we die simulator bijna nooit gebruiken :+ die aan de overkant van de rivier van het MSTC is beter _/-\o_
Op de hogere zeevaartschool in Antwerpen hebben ze een ook een FMB staan van Kongsberg en daar hebben ze al een paar jaar een verrekijker functie op zitten.
Het is gewoon duurder om een echte sub te gebruiken, dan zo'n simulator.
En ja, die brug is er niet voor niks. Er kunnen bijvoorbeeld ook piratenbootjes geschoten worden met een mitrailleur boven water.
Je kan wel denken dat je dat niet hoeft te trainen, en een theorielesje genoeg is maar je kan maar beter zo goed mogelijk voorbereid zijn. Je wilt niet per ongeluk een oorlog ontketenen met een bevriende natie.
Mjah, ze zullen niet op een piratenbootje gaan schieten met een MK-84 (zo'n ding die een compleet fregat optilt door de explosie).

Maar dit dient vooral een veel praktischer nut: een onderzeeboot is krankzinnig duur, op een vliegdekschip na het duurste schip wat je aan zal treffen. Daar wil je voorzichtig mee omgaan, en dus wil je je crew regelmatig trainen op dingen als 'een haven binnen varen'. Zo'n boot wil je geen gaten in hebben :)
Maar een onderzeeer is het meest kwetsbaar aan het oppervlak. Kan me voorstellen dat je daar een accurate simulatie van wil hebben.

Slecht zicht, golven, en dan een paar stipjes in de lucht die je nog niet eerder had opgemerkt... Hoe reageren de kadetten dan?
Stipjes in de lucht? Blijken het dooie pixels te zijn.
Met projectors kende ik het dooie pixel verhaal nog niet.
Een projector kan ook gewoon een dode pixel hebben. Volgens mij maken die dingen intern ook gebruik van een lcd schermpje om het beeld te tonen toch?

En een stofje op de spiegel genereerd ook wel aardige 'dode pixels'
DLP, duhhhh

DLP gebruikt geen LCD maar een chip met spiegeltjes om het beeld te vormen
Ja, maar zo'n spiegeltje kan toch ook stuk gaan, en stuck-on of stuck-off blijven?
Alleen nucleare subjes zijn echte onderzeeboten. Alle andere zijn oppervlakte schepen die kunnen duiken. Ze blijven de meeste tijd gewoon aan het oppervlak.
Niet helemaal waar, het is mogelijk dat de onderzeeboot kan via een snorkel lucht ophaalt. De rest blijft dan onder water, al is het natuurlijk wel dicht onder het oppervlak...
(Volgens Wikipedia was dit een uitvinding van een aantal Nederlanders in de jaren 30)
Laat de VS nou net een land zijn dat alleen maar nucleaire subs heeft, en geen diesels...
misschien is er ook nog een binnenkant?
Ja, ze hebben al heel lang simulatie kamers, waar in alle aspecten van leven in een onderzeeboot nagebootst kan worden. Van gewoon een beetje rondvaren, tot torpedo aanvallen (zowel ontvangende als verzendende kant), branden, lekkages, problemen met de reactoren, etc, etc.
Op de K.I.M. staat zo'n marine sim. Echt tof, de brug staat gewoon op de grond en als vanaf de zijkant kijkt zie je de mensen bewegen. Het lichaam 'voelt' nlk beweging, je kan er ook kotsziek op worden.
Motion sickness, is dat. Sommige mensen hebben er last van, omdat het oog andere bewegingen waarneemt dan je evenwichtsorgaan.

Een vriend van me kan daardoor geen FPS spelen. Zelf heb ik het als ik probeer te lezen in de auto.

edit: oh cool, dit wist ik dan weer niet: een theorie hiervoor is dat de hersenen van een zintuig te horen krijgt dat je beweegt, terwijl een ander zintuig zegt dat je stilstaat. Je hersenen constateren dat een van de zintuigen zit te hallucineren, waarschijnlijk door een vergiftiging, en zal dat proberen te elimineren door een braakneiging op te wekken, door je misselijk te maken. De natuur zit mooi in elkaar...

[Reactie gewijzigd door 19339 op 15 januari 2010 13:35]

Jah, tijd dat het menselijke lichaam een update krijgt.

Wel leuk om te weten wat de achtergrond is van dat rare gedoe van het lichaam om misselijk te worden bij "verkeerde" input van de zintuigen.
Misselijk worden kan je ook in een auto simulator bij bv ANWB rijopleidingen.. Hangt beetje af per persoon. Ik had er geen last van..


Trouwens wel een ontzettend gaaf spelletje! :p :D
dit is echt vet ;) als hij nu nog games zou emuleren, dan zou het pas echt toppie zijn. maar waarschijnlijk emuleert ie enkel van die tamme rampscenarios ...
Ik denk niet dat dat echt werkt :P games ondersteunen amper 3 schermen :+
Het is dan ook maar één scherm (en achtien projectors, dus zal bv één 5670 niet echt volstaan lijkt me)
Id luchtvaart, zijn het spiegels. Projector staat boven op de cockpit, MaxVue heeft geloof ik ATI Radeon kaart, niet eens zo heel bijzonder. Ik heb nog nooit een upgrade vd vision gezien, alleen bij nieuwe simulatoren wordt het steeds mooier.
De installatie bestaat onder meer uit een koepel met een diameter van ongeveer achtenhalve meter
Die acht en een halve meter is echt megagroot. Dat helpt natuurlijk om de buiging niet te groot te laten worden. De koepel is niet vlak de berekeningen om de projectie zo aan te passen dat het beeld niet vervormd op de koepel zal het nodige rekenwerk gekost hebben
Bij de Luchtverkeersleiding Nederland is in maart 2008 al een toren simulator in gebruik genomen met 20 projectoren, van JVC, die full HD zijn.
Tussen IG en de projector zit een Christie warping box om het beeld in te stellen. Daarnaast is er een geavanceerde tool om het beeld automatisch in te stellen, zodat alle projectoren gelijk van kleur en lichtsterkte worden ingesteld.
en op het Scheepvaart en Transport College staat een complete brug van een binnenvaart en van een zee schip met ik meen 12 projectoren rondom.

De techniek word al lang gebruikt, maar je kan een onderzeeër niet vergelijken met een reguliere boot. Dit omdat een onderzeeër heel anders reageert op bewegingen etc
Ik heb jaren gewerkt voor Kongsberg Maritime Ship Systems en Simulation, de club die o.a. het STC in Rotterdam voorzien heeft van haar simulatoren.

Hoewel de Barco beamers indrukwekkend zijn (wat ook wel mag voor de prijs), heeft de software toch nog behoorlijk wat ruwe randjes ; het 'immersion' gevoel heb ik er nooit bij gekregen, maar enfin, ik was dan ook de technicus en keek meer naar hoe de software/hardware presteerde ;-)
ik wist niet dat ze tft schermen en toetsenborden op de brug van een onderzeer hadden.
kunnen ze dat soms waterdicht afsluiten als ze gaan duiken?
Als je er ook mee door de periscoop kan kijken zal het wel de setup voor onder water zijn.
ik wist niet dat ze tft schermen en toetsenborden op de brug van een onderzeer hadden.
kunnen ze dat soms waterdicht afsluiten als ze gaan duiken?
Je kunt hier een heel klein beetje zien dat ze de boel 'optuigen' als ze aan de oppervlakte blijven: http://www.ctf74.navy.mil...04/080414-N-9520G-001.jpg (waarschuwing: enorme foto)

Dus waarschijnlijk zit er een systeem in wat je snel met wat klik en klaar handelingen op kan zetten. Is wel logisch ook, want je wilt wel dingen als radar en sonar hebben in wateren waar je minder ruimte hebt tot bewegen.
waar heb je het over? Waarom zouden in een onderzeeer geen tft schermen en toetsenbord kunnen zijn? Je moet wel erg naief zijn om te denken dat het lekt in een onderzeeer. 1 kleine lek kan fataal zijn.
Hij bedoelt boven op de onderzeeër, dat is niet in de onderzeeër. Die apparatuur lijkt mij niet echt realistisch, aangezien dat dan wel tegen grote druk moet kunnen.
hij bedoelt aan de buitenkant, zoals hier op de foto
edit: moet sneller zijn :)

[Reactie gewijzigd door freeco op 15 januari 2010 10:54]

Simulatie? 8)7 (of is mijn sarcasme detector stuk?)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True