Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Na onder andere Dell en HP komt nu ook Acer met een multitouch-beeldscherm. De full hd-monitor van de Taiwanese fabrikant heeft een diagonaal van 23 inch, waarmee het model groter is dan de multitouch-schermen van HP en Dell.

Het beeldscherm van Acer heeft als typenummer T230H en het model is groter dan de beeldschermen die Dell en HP vorige week aangekondigden: de monitor van Acer heeft een diagonaal van 23 inch terwijl de meetlat bij de multitouch-modellen van Dell en HP 21,5 inch aangeeft. De T230H heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en een reactietijd van 2ms. De contrastratio is 80000:1.

Aan de achterkant van het beeldscherm zitten vga- en hdmi-aansluitingen. Om van de multitouch-mogelijkheden van Windows 7 gebruik te maken moet het exemplaar via usb met het systeem verbonden worden. Acer heeft het model verder van twee 1,5W-speakers voorzien.

Het beeldscherm heeft een kijkhoek van 160 graden. Het verbruik van het beeldscherm bedraagt 35,5 watt bij gebruik en 0,89 watt in stand by-modus. Staat de monitor helemaal uit, dan verbruikt het beeldscherm nog 0,75 watt. Het gewicht komt uit op 8,5kg en Acer gaat 3 jaar garantie op de T230H geven. Het beeldscherm is vanaf eind oktober verkrijgbaar en heeft een adviesprijs van 349 euro.

Acer T230H monitor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Wat ik mij bij zo'n beeldscherm afvraag is of zoiets nu krasgevoelig is? Er zou toch een speciale coating overheen moeten zitten?

Als ik namelijk kijk naar het beeldscherm van mijn oude HTC Touch-Diamond dan zat deze, met name doordat ik ook met mn nagels er tegen aankwam er geen screenprotector opzat, na verloop van tijd onder de kleine krasjes. Dit zou betekenen dat zo'n beeldscherm na een jaar intensief gebruik onder de kleine krasjes zou kunnen zitten.

Waarschijnlijk zijn de twee schermen (HTC en deze Acer) totaal niet vergelijkbaar, maar het is wel iets waar ik mij zorgen over zou maken bij zo'n dergelijke aanschaf.

[Reactie gewijzigd door wettissue op 29 oktober 2009 17:23]

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met je nagels erop gaat krassen...
Met je smartphone kan ik dit nog enigzins begrijpen omdat je ergens priegelig op wilt drukken.
Maar bij een groot touchscreen zoals deze lijkt het me heel raar als je je nagels gaat gebruiken.
het blijft een scherm,

als ik mijn hand voor me uitstrek dan komt toch eerst mijn nagel tegen het scherm dan dan pas het "kussentje" van mijn vingertop. tenzij ik mijn hand onhandig omhoog knik

ik hoop toch dat het goed krasbestendig is gemaakt (zoals bij bvb de macs, waar er een glazen plaat voor het scherm is ingebouwd... ook al is dat geen touchscreen)
Ik denk het wel aangezien het een touchscreen is die hebben meestal wel iets van een glasplaat oid. om er voor te zorgen dat je niet te hard drukt en voor het werken met een stylus etc.

Is dit nou eigenlijk een resistief of een capacitief multitouch scherm?

offtopic: nagels knippen!

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 29 oktober 2009 23:02]

Zou het ook mogelijk zijn om net als de Cintiq series van Wacom een pennetje te gebruiken? Goedkoop kliederen in Photoshop of Painter op je Acer schermpje van 350,- ipv. 2000 van Wacom...
Misschien werkt het scherm wel anders, weet niet hoe het heet. Maar het scherm van mijn Ipod Touch moet je echt indrukken met je vingers, nagels werken niet.
Terwijl het scherm van de TomTom one (v1) juist ingedrukt moet worden met de nagels :s.

Wat ik me meer afvraag of je vingerafdrukken goed ziet. Bij ipod touch valt dit erg mee. maar als ik kijk op het scherm van mijn laptop....
Je bedoelt capacitief

Iphone/ipod touch hebben een capacitief scherm. Meeste mensen vinden dit veel prettiger en natuurlijker dan de oude schermen

Resistieve schermen: deze moet je (bekend van de wat oudere htc's ) echt indrukken en werken vaak priegelig en onprettig ivm capacitieve schermen.
Beste Tweakers redactie, een review/vergelijking van de multitouch beeldschermen zou heel erg op prijs worden gesteld!

Voordeel van de Acer is naast de beeld grote en de prijs, de lever datum binnen de EU (eind oktober), die van Dell en HP zijn voorlopig nog niet leverbaar binnen de EU.

Verder is het plat neerleggen een probleem voor de inkijkhoek.
Dell SX2210T: (horizontal) typical 160°, (vertical) typical 160°
HP L2105tm: Viewing angle 170°, Viewing angle (vertical) 160°
Acer T230H: Viewing Angle CR 5:1 176°/176°, Viewing angle CR 10:1 160°/160°

Dus je zal hem minstens een beetje moeten kantelen over er best wel een beetje overheen moeten hangen. Lijkt me best vet voor interactieve bordspelletjes... Zeer zeker dat ik daar volgend jaar eens mee ga experimenteren.
Mee eens.
Ik ben vooral erg benieuwd naar het practisch nut.
Hoe werkt het als vervanger vd muis, is dat een beetje vol te houden?
helemaal mee eens! Ik zou inderdaad ERG graag een review willen zien van de beeldschermen!

Ik zit me namelijk ook af te vragen of het mogelijk is om de monitor plat neer te leggen of goed te kantelen, en hoe goed het scherm werkt en reageert op hand/tablet-pen.

Verder wil ook even zeggen dat ik het helemaal top vind dat de prijzen zo erg naar beneden zijn gegaan, dat maakt een aankoop voor multitouch schermen toch erg aantrekkelijk, in plaats van dat het een aanslag pleegt op je portomonnee.
Zou het niet makkelijk zijn als 2 muizen had voor elke hand.. Voor een multi-touch zonder touch-screen.
Dat gaat niet zomaar.. Een normaal mens is niet in staat twee individueel gescheiden bewegingen te maken.
Ik weet niet wanneer (en of) jij voor het laatst een voertuig hebt bestuurd, maar bij die van mij maken mijn linker en rechter handen/voeten toch volledig andere bewegingen.
ik denk dat hij meer doelt op het soort bewegingen wat bij dit soort toepassingen nodig is.

Probeer maar eens met rechts een vierkant te tekenen terwijl je links een driehoek tekent.
Begrijp ik, neemt niet weg dat je bepaalde handelingen nu eenmaal niet direct- maar wel na wat oefening kunt. Mooi voorbeeld is de OCZ NIA die ik recent heb aangeschaft, ik het begin was het een hele kunst 2 of 3 acties op hetzelfde moment uit te voeren, maar na wat oefening gaat het een heel stuk beter.
Ander voorbeeld is een goede fps op de console, je bent soms wel met 3 of 4 acties tegelijk bezig bent. waar de linkerhand compleet iets anders doet dan de rechter.
Maar je bent met die controller met maar 1 ding bezig, met 1 karakter enz, wanneer je 2 muizen hebt dan moet je op 2 aanwijzers tegelijk letten en tegelijk besturen.
Het is dus niet dat je niet met 2 handen kan werken of ze samen voor iets te gebruiken, maar dat 2 verschillende dingen tegelijk besturen het probleem is.
Als het met twee vingers (van twee handen) kan, kan het ook met twee muizen. BV ergens inzoomen (met twee vingers van elkaar bewegen) zou prima kunnen, omdat het vergelijkbare (en tegengestelde) bewegingen zijn.
Kijk eens goed naar een pianist of een organist. Die kunnen 3 of 4 onafhankelijke bewingen maken. (Piano: links, rechts, pedaal. Orgel: Onderklavier, bovenklavier, baspedaal, volumepedaal.)

Na enige oefening kun je dus zeker met 2 muizen tegelijk werken denk ik :P
Je vergelijking gaat niet echt op, je kunt met je ogen namelijk maar op een relatief klein punt echt focussen, terwijl als je orgel speelt je ongeveer weet waar je bent met je voeten door ervaring en gevoel.
Dat kan met Windows 7 op zich ook wel. Het enige wat je hoeft te doen is software maken die de twee muizen apart uitleest en dat aan de backend van de touch interface van Windows voert.

@FragNeck: oh, maar daadwerkelijk multitouch is heel anders wil je zeggen? :) Het punt is dat ook met multitouch je bewegingen niet geheel onafhankelijk zullen zijn. En met twee muizen hoeft dat net zo goed niet het geval te zijn. De bekende roto/zooming interface waarbij je twee punten vastpakt en die uit elkaar trekt en draait tov elkaar zou prima werken met twee muizen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 oktober 2009 17:35]

Ik denk dat ik het gemakkelijker vindt om een zwiep aan m'n muiswiel te geven.
Ja, is een mogelijkheid.

Maar... de functie van multitouch zit meestal al verwerkt of kun je verwerken in je muis.
Zoals een knopje om in te zoomen. Hier heb ik 2 knopjes ingesteld om dat te doen etc.

Met je vinger heb je alleen je vinger, je muis kan meerdere knoppen bevatten en je hoeft dan maar 1 hand te gebruiken.

Dus ik denk niet dat dit er nog zal komen ;)
Waarom gebruikt een monitor nog 0,75 Watt als deze helemaal uit staat? Dan is de definite van "helemaal uit" niet dekkend, toch?
om de logica die de smps voeding aanstuurt die t ding heeft aan de houden zodat t scherm weer aangezet kan worden.

maar idd kun je hm nu net zo goed in standby laten- en dat is wel een mooi kunstje. (nu ga ik er even vanuit dat ie vanaf 'uit' er langer over doet om beeld te laten zien dan vanaf 'standby')

[Reactie gewijzigd door powerflux op 29 oktober 2009 17:33]

Men zou ook met een kleine condensator/batterij kunnen werken die tijdens gebruik opgeladen wordt en waarmee men dan het scherm digitaal kan inschakelen. Dan zou het verbruik in 'uit' stand echt 0 zijn.
en hoe schakel je hem dan aan eens je condensator is leeggelopen?

na een drietal weken reizen of zow...
Dan doe je hem gewoon normaal aan maar duurt het alleen iets langer, zie het probleem niet? Als de condensator het maar een dag of 2 uit houd is dat voor mij voldoende!
maar dan sla je de energie toch op? waar komt die dan vandaan. als die 0.89watt nu uit het stopcontact of uit de condensator komt maakt niet uit want de condensator wordt opgeladen vanuit het stopcontact.
Omdat de schakelaar electronisch is en niet een echte aan/uit schakelaar.
Hij vangt 0,75 watt kosmische straling denk ik :)

Ontopic: Dat is inderdaad niet helemaal uit. De vraag is of het verlies of toch een soort standby is (is ook verlies, maargoed). Het verschil tussen stand-by en uit is wel belachelijk klein... het verbruik van het ledje ofzo. Ik zie weinig reden om dat ding dan maar helemaal uit te zetten.
Zat ik ook naar te kijken. Dat betekent dat hij zonder stekker ook nog 0,75 Watt gebruikt. Lijkt mij een klein wonder :)
Toch vind ik de prijs meevallen van de multi touche schermen en vooral in vergelijking met de oudere aanraak schermen.

[Reactie gewijzigd door Aapie op 29 oktober 2009 17:22]

Zelf ben ik aan het kijken naar een touchscreen, bij voorkeur 19 inch, omdat 21-24 inch te breed is voor het doel dat ik ervoor heb. Vreemd genoeg kosten de 19 inch touchscreens van Iiyama, Glancetron, LG, en anderen tussen de 450 en 500 euro. Hoe kunnen deze schermen zoveel groter en goedkoper zijn dan? Ik ga ervan uit dat ze een (veel) goedkopere techniek gebruiken.
Denk dat ze er van profiteren dat het een niche markt is (tot nu toe :P)
ja er lijkt nu al hevige concurrentie op dit gebied te ontstaan. ik zit al een tijdje te denken om over te stappen van 19 inch naar 23/24 inch. De multitouch is toch iets dat mij wel aanspreekt, vooral omdat ik het op deze manier redelijk betaalbaar vindt. Nu nog wachten op een goede vergelijkende test tussen een aantal van deze schermpjes en het praktische nut van de techniek over het algemeen.
349? :| ... Omg that's sooooo gonna be mine!

Altijd al een touchscreen willen hebben maar ze waren altijd te klein, te lage resolutie, waren all-in-ones of waren te duur maar dit maakt de doorbraak!

Vooral omdat ik al een Acer P223w heb en dit scherm lijkt daar aardig op qua design dus dat staat mooi bij mijn multi monitor setup ;)

Hoop dat hij snel in de pricewatch staat (met prijzen erbij)!
Mooie specs
Het zou leuk zijn, als je het scherm op de kop kon gebruiken. ingebouwd in je bureau.
(kabels wijzen dan naar achteren) als active pad.
Lijkt wel veel op DELL design.
haha ik dacht precies hetzelfde!
Maar volgens mij kun je in windows 7 heel makkelijk je beeld draaien.
ik zit ook te zoeken op OSX maar kan het daar niet zo 123 vinden..
Ik denk dat dat vanuit ergonomisch oogpunt niet echt lekker is. En wanneer je een glas drinke laat vallen kun je een nieuwe monitor kopen.

Ontopic: schitterend scherm met schitterende specs: Mooi voor naast mn 24'' acer :D
ja maar dat is nu ook al het geval.
Als ik een glas cola laat vallen dan is mijn toetsenbord naar de knoppen en misschien mijn muis. Zijn wel iets goedkoper (80 euro ong) maar toch.

Dus het is wel een leuk idee om zo'n bureau uit te brengen ^^
Ik mis wel een spec (of ik lees gewoon slecht), namelijk of het hier om een resistief, capacitief of optisch aanraakscherm gaat. Het zal wel dat laatste zijn, want dat is het goedkoopst en voor de meeste toepassingen waarschijnlijk ruim voldoende....
Jammer dat hij geen analoge aansluiting heeft, anders was hij zooo van mij :D Moet ik het maar doen met een Syncmaster 2333HD :P
Jammer dat hij geen analoge aansluiting heeft,
vga?
nee, een seriële poort :)
Aan de achterkant van het beeldscherm zitten vga- en hdmi-aansluitingen.
Wel degelijk een analoge aansluiting, dus.
Ik vind het wel een erg gaaf idee zo'n touchscreen, maar met zo'n groot scherm zit je al snel 40 CM minimaal van je scherm vandaan. Om nu elke keer over te gaan hangen lijkt me ook niet handig en snel irritant worden.
Inderdaad. Ik vind het eigenlijk vreemd dat er nu zo veel van die grote touch screens (multi touch notabene) op de markt komen. Ik denk dat veel mensen wel zien dat het practisch nut nihiel is, en dat er dus niet veel vraag naar is.

Misschien denken de producenten dat ze consumenten er toch lekker genoeg voor kunnen maken omdat het zo'n sexy functie is (zie smartphones) en omdat Win7 het ondersteunt (zal toch wel niet nutteloos zijn?...). En zoveel duurder zijn die schermen nou ook weer niet, mogelijk dankzij de massale toepassing bij mobiele telefoons.

De enige nuttige toepassing die ik kan bedenken is home-theatre, niet een verwaarloosbare markt maar wel veel kleiner dan de desktop.
De enige nuttige toepassing die ik kan bedenken is home-theatre, niet een verwaarloosbare markt maar wel veel kleiner dan de desktop.

Daar kan ik me nou juist geen nuttige toepassing voor bedenken, maargoed, 23" en home-theatre? das veel te klein..
Voor een klein home-theatre, of als control scherm voor een groot hometheater.
Anders hebben die dingen helemaal geen nut :)
Home theater? Hoe zie je dat voor je? Iemand die iedere keer uit de bank moet om een optie op het scherm te selecteren?
Ding naast je bank schroeven zodat hij omhoog en omlaag kan klappen?
Ik zie me zo een scherm niet een twee drie gebruiken op mijn desktop, een muis is dan toch veel sneller als je er behoorlijk ver vanaf zit en je maakt je scherm niet vuil.
Als er nu zoals meerdere mensen hier aanhalen een mogelijkheid is om hem quasi plat te leggen ok maar dan heb je weer de kijkhoek van een TN panel?
De toepassingen die je er effectief beter mee kan gebruiken dan via muis en toetsenbord lijken me op dit moment eerder beperkt, misschien spelletje schaken ofzo dat het beter zou zijn alleen ram je het scherm binnen de kortste keren in elkaar :)
BOOM HEADSHOT ... Nooit shooters gespeeld?

Het is makkelijk voor:
- Door foto's heen te browsen, te draaien etc.
- Gestures om snel programma's op te starten etc.
- In linux van desktop te verwisselen door je vinger te 'sweepen' over het beeldscherm
- Fun factor!
- Gamen! (Iemand filmpje van microsoft & Warcraft III gezien met multitouch?)
En jij denkt dat het gemakkelijk werkt als je de hele tijd je armen recht vooruit in de lucht moet houden ?
Of als je 'm in je bureau bouwt, dat je de hele tijd naar beneden moet kijken ?
Aangezien Dell en HP dezelfde grote schermen gebruikt (21,5"full hd multitouch) ga ik ervan uit dat de hardware bij deze schermen hetzelfde is. Alleen de behuizingen verschilt imo.
en dan is deze behuizing wel erg veel gejat van de dell schermen, zeker de voet is bijna hetzelfde behalve recht ipv in een hoek

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True