Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

PowerColor heeft een watergekoelde HD 5870 aangekondigd. De PowerColor LCS HD5870 is voorzien van een full-cover waterkoelblok van het Sloveense bedrijf EK. PowerColor verhoogde de kloksnelheden slechts licht.

De onderkant van het door Edvard König vervaardigde koelblok bestaat uit koper. Powercolor levert bij de Liquid Cooling Solution HD5870 3/8"- en 1/2"-fittings voor een maximale doorvoer van water. In de fittings worden o-ringen gebruikt om lekken te voorkomen. De LCS HD5870 neemt maar één slot in beslag, in tegenstelling tot de standaard luchtgekoelde HD 5870, die twee slots in beslag neemt.

De PowerColor LCS HD5870 heeft een kloksnelheid van 875MHz, terwijl het geheugen op een snelheid van 1250MHz loopt. Hiermee lijkt de fabrikant de maximum snelheid van 870MHz te overschrijden, die AMD op heeft opgelegd aan overgeklokte HD 5870's. PowerColor bundelt zijn watergekoelde kaart met DiRT2: de bijgeleverde coupon geeft de koper de gelegenheid het racespel via Steam te downloaden wanneer deze in december beschikbaar komt. De LCS 5870 zal vanaf 6 november verkrijgbaar zijn. De prijs is nog niet bekend.

PowerColor LCS HD5870

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

De koeler mag dan wel geen 2 slots in beslag nemen de plate doet dat jammer genoeg dan weer wel, waardoor een slot er vlakbij toch weer onbruikbaar is. :P
Ik neem dat waterkoeling vooral handig is om te zorgen dat de omgevingstemperatuur niet stijgt. Plus dat het (hopelijk) minder lawaaiig is dan standaard airflowkoeling. Want ik moet zeggen dat mijn 8800GT fantastisch single slot is, maar de koeler maakt echt een pokkeherrie aldus mijn persoonlijke mening.
Precies om die reden heb ik in februari de koeling van mijn 4870X2 vervangen door een watergekoeld systeem (en toen dan ook gelijk maar de CPU megenomen in waterkoel cyclus).
De standaard luchtkoeling van de meestehigh-end grafische kaarten maakt vooral onder load een behoorlijk stevig geluid. Waterkoeling is net zo stil als de 2 fans die de radiator koelen en die kunnen (afhankelijk van je keuze daarin) bijna geluidloos zijn.
Al met al ben ik over die waterkoeling zeer tevreden. de temperaturen van de GPU en CPU zijn idle niet meer dan 37 graden (net een mens ...) en onder heavy load (na een paar uur CoD4 bijvoorbeeld) blijven de temperaturen nog onder de 50 graden. binnen een minuut of 5 zijn de temperaturen vervolgens weer terug naar sub-40.
N.B. De CPU is hierbij OC'd tot 4.12Ghz (default was 2.83Ghz) en loopt dus al ruim 8 maanden koel, snel en stabiel.
Enige nadeel van waterkoeling is de vrij hoge aanschafprijs en in mijn geval wat extra componenten en slangenwerk aan de achterzijde, waardoor het lijkt of mijn PC door de BORG geassimileerd is. Maar de stilte en de koeling zijn heerlijk.
Waterkoeling is echter in vele gevallen duurder dan hoge kwaliteit luchtkoelers.

Draai hier momenteel een Core i7 920 op 191Mhz BLK (4Ghz effectief) via een Cooler Master Hyper N 520 (92mm Push+Pull) luchtkoeler van $45, wat een stuk goedkoper is dan waterkoeling.

De temperatuur loopt op tot maximimaal 69.3C (via CoreTemp na 3 uur wPrime) en ver binnen de norm wat van Intel mag (de stock koeler op standaard snelheid had een hogere temperatuur).

Wat geluid betreft, het zou me niks verbazen als jouw radiatoren ventilatoren net zoveel geluid maken als deze CPU luchtkoeler fans.

Hetzeflde geld voor de videokaart, de Scythe VGA Cooler van $45 past prima op alle HD5000 series videokaarten en is via de 2x 92mm fans zo goed als onhoorbaar, en de temperaturen zijn erg laag. Exact weet ik het nog niet, ben met MSI Afterburner bezig om ze zwaar te overklokken.

[edit] Net getest, Unigine Heaven DX11 test een uurtje laten lopen op alles maximaal met MSI Afterburner in de achtergrond voor 2x HD5850. Stock koeler op GPU1 hield temperatuur op een redelijke 74C, Scythe koeler op GPU2 bleef op 42C steken, allebei de GPUs op 100% belasting.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 29 oktober 2009 21:06]

Je omgevingstemperatuur zal stijgen omdat je buiten fans ook een pomp hebt die warmte dumpt.
Water kan beter energie in de vorm van warmte opnemen dan lucht en kan het vervolgens afgeven in een radiator waar je mbv veel raakoppervlak het toch langs lucht kwijt raakt. Daarbij kan het ook beter omgaan met temperatuurschommelingen.

Je kan voor waterkoeling gaan met doel om zwaarder over te klokken of je kan het doen om een stiller systeem te krijgen. Dat je zeer hoog gaat overklokken en toch stil blijven gaat niet lukken tenzij je dure constructies begint te maken met je radiatoren.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 29 oktober 2009 22:43]

Een pompje verstookt echt 5 tot 10 Watt. Een groot gedeelte daarvan wordt via het water afgevoerd. Daar ga je wat betreft omgevingstemperatuur echt helemaal NIKS van merken hoor. Die dingen zijn verdomd efficient.
Aan de omgevingstemperatuur zal niet veel veranderen aangezien je de warmte toch ergens naartoe moet afvoeren. Wel is het dan zo dat niet alle warmte rond je kaart blijft hangen maar mooi word afgevoert naar je radiators die het dan lekker je kamer inblazen.

En de pokkeherrie ben ik het helemaal mee eens, heeft dus ook niet lang geduurd voordat ik een EK blok op mijn 4870x2 had zitten. Temps zijn ongeveer van 90c load naar 30c load gegaan, met nog maar een fractie van het geluid. Het is op het moment zelfs zo dat mijn beeldscherm (klote condesator buzz op mijn T240) meer geluid maakt dan de hele PC, waar toch deftig overclockte hardware inzit.
Nou buiten dat vooral warmte, ik heb alleen me cpu al op 3x120mm fans die ook nog is itt die ene 120mm fan ook nog is met koude lucht blazen :) Dus ja het is vooral wamte, geluid en een minder warme kast inderdaad :)
ja, dat is dan wel weer een beetje jammer. Het zou ook leuk zijn geweest als het mogelijk zou zijn om 4 van die monsters in een systeem te kunnen proppen. Nu zitten ook de waterslangaansluitingen in de weg...
Daar heb je ook weer speciale SLI fittingen voor die je hiervoor kan gebruiken ;)
Uhm dit is een ATI kaart, je bedoeld Crossfire zeker?
SLI/Crossfire maakt voor een fitting niets uit. Het enige dat bepaald welke fitting je ertussen moet zetten is de plaats die je moet overbruggen tussen de 2 kaarten.

Kijk hier maar eens ff voor wat voorbeelden:
http://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/sli-crossfire/

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 29 oktober 2009 17:13]

Uhm dit is een ATI kaart, je bedoeld Crossfire zeker?
Die DVI connector lijkt anders massive 2 slots.

[Reactie gewijzigd door SSH op 30 oktober 2009 02:54]

Het zou ook leuk zijn geweest als het mogelijk zou zijn om 4 van die monsters in een systeem te kunnen proppen.
Op een eVGA Classified met 7x PCI-Express x16 sloten, kan je anders zelfs met de stock koeler ook Quad-CrossFireX draaien.

Voorbeeld:

Xeon 3580 @ 4.72ghz on ss phase
4x 5870's CrossFire watercooled via ERM-3K4U (1020Mhz GPU / 1275Mhz Memory)
120gb OCZ Vertex Turbo
eVGA 4-way Classified
6GB Corsair Dominator
1500Watt PSU

Leid tot: http://i43.photobucket.co...2009-10-0904-02-35-19.jpg
Hmm, had ik nog niet gezien, maar kan natuurlijk niet anders, door de hoeveelheid poorten aan de achterzijde :+

De snelheden zijn niet zo spectaculair, maar watergekoeld en door de gebruiker nog een beetje gekieteld, en je hebt geen 5970 meer nodig ;)
tja, het staat dan een beetje onduidelijk in het artiekel als ze zeggen:
De LCS HD5870 neemt maar één slot in beslag, in tegenstelling tot de standaard luchtgekoelde HD 5870, die twee slots in beslag neemt.
ik zou hem best wel willen kopen, als ik er de ruimte voor had...

[Reactie gewijzigd door Drucchi op 29 oktober 2009 16:49]

Ja, maar een S-ATA kontrollertje (voor meer S-ATA poortjes) kan er weer wel achter (ff een plaatje d'r af afslopen ;) )

Er zijn vast ook nog wel andere kaartjes die juist maar aan 1 kant een aan sluiting hebben, waardoor het nog zin heeft om waterkoeling te nemen.
Was ook mijn eerste gedachte. Waarom leveren ze dan niet (ook?) een versie met een andere plate erop?
De PowerColor LCS HD5870 heeft een kloksnelheid van 875MHz, terwijl het geheugen op een snelheid van 1250MHz loopt. Hiermee lijkt de fabrikant de maximum snelheid van 870MHz te overschreiden, die AMD op heeft opgelegd aan overgeklokte HD 5870's

Gaat dit gevolgen hebben voor de kaart maker? AMD stelt niet voor niets regels lijkt me zo.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 29 oktober 2009 16:46]

ik denk het haast niet, het aantal verkochte exemplaren van dit model zal in procenten erg lag liggen tegenover de luchtgekoelde exemplaren
en een koper van watergekoelde onderdelen klokt zelf de videokaart vast nog wel hoger
Dit gaat ongelovelijk goede idle en load temperaturen veroorzaken. Idle loopt mijn 5870 al op 30 graden, load op 65 graden.

Reken met waterkoeling dus op een 20 graden idle en max 50 graden load?

Met OC 20 graden idle en dan met die mooie voltage tweak functie misschien wel voor een clock van 1100/5500 zorgen!
Als je kamer 20 is zal hij wel niet onder de 25 komen. Door de case temp en pompwarmte.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 oktober 2009 17:14]

Alles onder de 50 is prima,
Alles onder de 40 is cool.
Alles onder de 30 is super duur en onzin. Dan gaat je CPU 30 jaar mee.. big deal.
De LCS HD5870 neemt maar één slot in beslag, in tegenstelling tot de standaard luchtgekoelde HD 5870, die twee slots in beslag neemt. ????

Een plaatje van toch echt 2 slots :?
Bedoel, wat kun je nu nog onder plaatsen dan?

[Reactie gewijzigd door m0nkm0nk op 29 oktober 2009 17:14]

Een raid controller?
Zit dat wel stevig dan? Sorry heb daar geen idee van :P
erhm ja, je kaartje hangt vast aan je PCI-e slotje + aan je kast. eigenlijk persies het zelfde als bij airflow cooling, beedje onnozle vraag...
zijn punt is juist dat hij in dit geval niet aan je kast kan hangen omdat daar de DVI connector van de videokaart nog zit.
Ehm nee, als je onder deze kaart een RAID-controller wilt hangen zul je daar de plate af moeten slopen (anders zit de plate van je 5870 in de weg, dat was het hele punt juist). Dan zit de RAID-controller alleen nog maar vastgeklemd in het PCI-e-slot, verder heeft ie nergens steun. Nou weegt zo'n kaart niks en komen er verder ook geen krachten op te staan (tenzij je de SATA-kabels heel strak hebt zitten, maar da's sowieso een erg slecht plan), dus misschien werkt het gewoon. Maar ik zou me er ook niet heel fijn bij voelen hoor, zo'n kaartje bijna-los in mijn kast hebben hangen (zeker niet als je de kast gaat verplaatsen, bijvoorbeeld op weg naar een LAN-party).
De batterij van je raid controller ^^
Ik ben benieuwd of deze kaart goed leverbaar is vanaf de introductiedatum. Ben nu al meer dan 3 weken aan het wachten op mijn Asus 5870 kaart.
Kaartje kost 342,- blokje 86,- Zullen ze er wel 450,- voor rekenen :P
http://www.highflow.nl/wa...fc5870-acetal-nickel.html
Maarja een goed wc blokje op je kaart en nog garantie er op.
Blij dat ze een goed blok gebruiken en niet zoon merkloos Taiwnees ding.

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 30 oktober 2009 00:38]

of erger nog, iets gemaakt uit eigen fabbriek zonder enige kennis van waterkoeling.
Zal vast wel een prijskaartje aan hangen :+

~Scarabeast~

[Reactie gewijzigd door Scarabeast op 29 oktober 2009 16:44]

Dat maakt weinig uit. Mensen die al waterkoeling hebben, hebben vaak genoeg ruimte :*)
In hun portemonnee zeker... :)
Kijk dit is het betere werk, alleen weet je natuurlijk niet wat voor plak koelpasta spul ze ertussen doen. Als je het goed wil moet je goede pasta gebruiken dan dat was blokje die ze er standaard bij op doen. Misschien toch beter om ze los van elkaar te kopen als het even duur blijkt. Maar aan de andere kant heb je wel garantie en hoef je niet zelf te gaan rommelen zodat er wat kapot kan gaan.

Heb ik 1x gehad met een 1900xtx ik had hem (EK waterblok) 2x erop en eraf gehad om te checken hoe het pasta zat, maar bij de 3e keer vast zetten ging er iets verkeer waardoor een VRM geknapt was :'( Heb hem maar als DOA terug gestuurd. ;) (was toch niets te zien)
Inderdaad die standaardpasta's zijn vaak om van te huilen...
Maar ik vind dit toch wel een goeie ontwikkeling, waterkoeling met garantie :D
Heb zelf een HD3870 met Zalman waterblok, en heb ook de meegeleverde Zalman koelpasta gebruikt. Mijn Reserator 2 (de passieve ja!) houd hem keurig op ongeveer 35 graden idle en 55 graden load. Alleen gebruikt die idle 100W ofzo, deze maar iets van 30:P
Ja ik heb meestal de betere koelpasta zelf Arctic MX2 of Arctic Silver 5 ook een keer Zalman STG1 gehad, was wel lekker vloeibaar in nagellak potje met kwastje. Alleen was na een jaar uitgedroogd wellicht zat de dop er niet goed op ofzo.

Maar ik heb nu ook een EK waterblock op mn 4870 en ik ben er erg tevreden over.