Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

De Australische ontwikkelaar Transmission Games moet de deuren sluiten nadat het werk aan Ashes Cricket 2009 en Heroes over Europe afgerond is. De studio kwam in de problemen nadat deals met Atari en LucasArts niet doorgingen.

Transmission Games, een ontwikkelstudio uit het Australische Melbourne, is failliet. Volgens Kotaku is er inmiddels een curator aangesteld en is al het personeel ontslagen. Het faillissement volgt kort op de release van Heroes over Europe, het vliegspel dat door uitgever Ubisoft in september op de markt werd gebracht. De Australiërs leverden in augustus van dit jaar Ashes Cricket 2009 af bij Codemasters. De studio heeft echter geen nieuwe opdrachten meer en zag zich dus gedwongen de deuren te sluiten. De studio stuurde eerder deze maand al twintig personeelsleden naar huis, een derde van het totaal.

Transmission Games zag een jaar geleden een deal stuklopen met uitgever Red Mile. De Australiërs zouden een game maken op basis van de Sin City-stripboeken van Frank Miller. De studio was bovendien in gesprek met LucasArts, voor een game rond de film Red Tails, maar ook die deal ging niet door.

Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe Heroes Over Europe
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Zal dit leiden tot een negatieve verkoop van Heroes over europe?

Het lijkt mij de zoveelste flight game. Maargoed, er zijn ook tig shooters e.d.

Het idee van dit soort games lijkt altijd leuk, je zit jezelf in te beelden hoe stoer je wel niet vlieg, maar vaak valt dit tegen!
ziet er leuk uit, maar ik vind het vaak ook mindere games.

Helaas dat het bedrijf over de kop is gegaan. Zie je toch dat de (game) industrie in elkaar zakt.

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 21 oktober 2009 17:37]

Aa kijk, ik ben niet de enige, heb altijd met zulke screens, van ja, dat lijkt me toch wel wat. En dan haal ik een demo op van de Xbox Live zone, en dan speelt het voor geen meter, totaal niet met een 'adrenalinekick' die je verwacht bij het zien van die screens.

Maar dan is het vliegen veel minder 'actie' dan je in eerste instantie verwacht.
echte actie 'voel' je in een flightsim pas als je mach 3,5 doet ofzo. De perceptie is heel anders als je aan het vliegen bent, je lijkt helemaal niet hard te gaan, maar ondertussen doe je toch een goeie 700 km/u.
gewoon laag over de grond vliegen, wordt 't vanzelf spannend 8)7
Helaas dat het bedrijf over de kop is gegaan. Zie je toch dat de (game) industrie in elkaar zakt.
Bron? De game industrie zakt helemaal niet in elkaar, de game industrie groeit als kool en er gaat inmiddels meer geld in om dat in de filmindustrie. Dat er ook wel eens studio's omvallen die minder goed verkopende games hebben gemaakt wil echt niet zeggen dat het slecht gaat, vraag maar aan R*, EA of Ubisoft.
Hoe bedoel je dat precies? Crisis gerelateerd of met een andere oorzaak?
Er zijn altijd liefhebbers van flight-sims en juist combat flight-sims kunnen daar iets aan toevoegen. Vroeger heb ik, op een 286 ook wel eens zo's spel gedaan (het heette dacht ik retalliator), en het leuke was dat je met z'n tweeŽn tegen elkaar kon spelen.

Later heb ik een aantal van dergelijke games gekocht, waaronder 2 in een WWI setting, en 1 in een WWII setting (IL2 sturmovik) en ook met een moderner vliegtuig is zoiets leuk.

In ieder geval wordt de hardware steeds beter, dus kunnen deze sims ook gedetaÔieerder en levensechter worden. Daar zou best een markt voor moeten kunnen zijn en blijven.

Ik hoop in ieder geval dat dit spel voorlopig gewoon te koop blijft. De kosten ervoor zijn gemaakt, dus in principe levert het alleen maar op, wat goed is voor de curator en de schuldeisers, dus die zouden stom zijn als ze dat nu zouden blokkeren.

(Ideaal zou zijn als na afwikkeling van het faillissement de game vrij gegeven zou worden, of zelfs open source zou worden, maar dat is niet echt realistisch)
Dit is inderdaad een flight GAME, en geen flight SIM. Erg belangrijk.
Dit soort games zit eigenlijk niemand op te wachten behalve console spelers. Als ze een echte sim ervan gemaakt hadden a la IL-2, maar beter, dan hadden ze bakken met geld gehad.

Maargoed, nog altijd inderdaad jammer dat ze over de kop zijn gegaan voordat ze hun leven konden beteren :)
Als ze een echte sim ervan gemaakt hadden a la IL-2, maar beter, dan hadden ze bakken met geld gehad.
Aan mij hadden ze dan al gelijk een klant gehad.
Na IL2 is er niets meer uitgekomen wat ook maar in de buurt van een WW2 Flightsim is gekomen en ik wacht nog steeds met volle hoop (dat het een waardige opvolger word) op zijn successor; "Storm of War: Battle of Britain", waar ik bovendien ook al een lange tijd niets meer van gehoord heb.
Rise of Flight is goed, maar wel WW1.

http://www.riseofflight.com
Oh nou ik vind dit soort arcade flight games altijd geweldig, en heb het geduld niet voor een flight SIM.
Er is in mij ogen maar ťťn spel waarbij ze het voor elkaar hebben gekregen om een goede flightsim met een sterke multiplayer neer te zetten en dat is IL2. Gelukkig komt daar binnenkort een vervolg op.
De screenshots zien er trouwens wel veelbelovend uit!
Je bedoelt de screenshots van HoE? Hmm, ik vond het spel zowel grafisch als gameplay-technisch tegenvallen.

Aan de videokaart zal het niet gelegen hebben (HD5870), het zag er uit als de gemiddelde console->pc port.

Het zelfde ging op voor de gameplay. De AI was ongelofelijk voorspelbaar, maar als je gewoon 10 Duitsers per geallieerd vliegtuig inzet wordt het vanzelf wel een keer moeilijk. Zeker als je naast het ontwijken van hun nog even een half dozijn bommenwerpers moet uitschakelen.

Om maar niet te spreken over het flight model. Een baksteen vliegt nog beter.

Imo mag ieder bedrijf dat dit soort prut op de markt zet, achter elkaar de DSB bank achterna gaan. Ruimt lekker op. :O
Ik heb HAWX op de PC met plezier gespeeld. Jammer dat er zo weinig missies waren.

Flight GAMES voor PC vind ik juist leuk. Jammer dat er zo weinig zijn.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 oktober 2009 21:36]

Voor zowel flight SIMS als GAMES zijn er afnemers - alleen niet zoveel als voor reguliere arcade games of shooters.

De era van realistische flight sims is met Falcon 4.0, LOMAC en IL-2 wel ten einde gekomen. Kijk maar wat je vroeger aan sims had - de F-15 Strike Eagle en Gunship series van Microrpose, Janes Longbow Apache, Janes US Navy Fighters, Su-27 Flanker series, European Air War (EAW), EF2000 Eurofigther Typhoon, Tornado, Flight of the Intruder, Chuck Yeagers Air Combat 3.0, etc .. de meeste hebben wel een plaatsje gehad op mijn harddisk in de loop van de jarne.

Het probleem met realistische flightsims is erg eenvoudig: TORENHOGE ontwikkelkosten en een relatief kleine groep kopers. De winstmarges waren nihil en voor veel flight sim projecten was een break-even al een overwinning.

De meeste flight sims zijn eind jaren 80 tot halverwege de jaren 90 uitgebracht in een tijd dat vooral de PC game industrie nog niet volwassen was. Er was dus ruimte voor idealisme - het maken van "DE" benchmark flight sim was belangrijker dan pure winst.

En eind jaren 90 begon de grote "schoonmaak" in de PC game industrie waarbij veel kleine studio's ten ondergingen en opgeslokt werden door Hasbro/Infogrames/Atari, EA Games etc. Microrpose, Spectrum Holobyte en Janes zijn daar goede voorbeelden van.
En toen was er geen plek meer voor idealisme .. het ging om gelg, keiharde winst .. en de PC werd overspoeld met goedkope clone games.

Neem Falcon 4.0 BMS 2.0 als voorbeeld - gebaseerd op de gelekte broncode van Falcon 4.0 1.08 hebben hobby programmeurs over de hele wereld de meest realistische PC F-16 simulator gebouwd die ooit het daglicht zal zien. Dankzij input van diverse luchtmacht en Lockheed Martin werknemers bevat Falcon 4.0 BMS2 alle non-classified radar, navigatie en flight systemen van de F-16C/D Block 50/52 Fighting Falcon.

Alles wat niet classified is (en dat zijn ongeveer 85-90% van de onboard systemen en radar modes) zijn zeer realistisch nagebouwd. Zo realistisch dat echte F-16 piloten met verbazing plaats genomen hebben achter Falcon 4.0 BMS 2.0 .. en idem ditto, ervaring "arm chair" Falcon 4.0 piloten konden zich prima handhaven in *echte* F-16 flight simulators, (Om een voorbeeld te geven, de complete F-16 start-up sequence, van alle boordsystemen en motor, zijn compleet nagebouwd in Falcon 4.0 BMS 2.0).

En daar zit ook meteen het probleem: Falcon 4.0 werd door hobbyisten over een traject van meer dan 8 jaar steeds verder ontwikkeld. Het spel is in 1998 uitgekomen en tot op de dag van vandaag wordt er nog steeds VERDER ontwikkeld.

Het is gewoon absoluut onmogelijk voor welke design studio dan ook om 10 jaar lang te werken aan een product voor een kleine groep potentiele kopers.

De meeste Falcon 4.0 die-hards , moi inclusief, zouden met liefde 250 euro betalen voor een compleet doorontwikkelde Falcon 5.0 met DirectX 10 graphics, zeer stabiele LAN/Internet multiplayer code, nieuwe theaters etc. Maar zelfs al zouden er 100.000 exemplaren verkocht worden, dan nog zou dit de ontwikkelkosten nooit kunnen dekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True