Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Curt Vendel van het Atari History Museum probeert het ontwerp te reconstrueren van enkele chips uit klassieke Atari-computers als de 5200, 7800 en 2600. Hij hoopt daarmee dat de chips opnieuw geproduceerd kunnen worden.

Reel to Reel tapes van AtariDe Amerikaan Curt Vendel bezit een deel van het archief van de Atari Semiconductor Group, het lab waarin de chips ontworpen werden voor Atari's eigen computers en consoles. Daaronder ook de 'Tape Outs', tapes met negen sporen die in de jaren '80 en '90 gebruikt werden om data te versturen van lab naar fabriek. Dergelijke tapes bevatten het ontwerp van een chip in een binair formaat dat gds getiteld is. Het is Vendel gelukt om de tapes uit het Atari-archief uit te lezen. Op basis daarvan heeft hij het ontwerp van een aantal klassieke chips kunnen reconstrueren en de werking softwarematig kunnen simuleren. Het gaat daarbij om chips als de TIA, gebruikt in de Atari 2600, de GTIA, gebruikt in de 5200, en de 8bit-lijn - de  Atari 400 en 800 - en de zogeheten Maria, gebruikt in de Atari 7800.

Vendel geeft toe dat de data nu nog niet direct bruikbaar is. Hij hoopt echter in de toekomst chips te kunnen laten maken die gebaseerd zijn op de ontwerpen van Atari. Hij hoopt vooral een soc te kunnen maken van latere chips, gecombineerd met de data die in cmos was opgeslagen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Originele chips zal je niet meer kunnen produceren: er zijn simpelweg geen fabrieken meer die de processen van 25 jaar geleden nog ondersteunen.
Hij zal dus een redesign moeten doen in een nieuwere technologie. Digitaal zal de uitdaging niet zijn, maar analoge circuits kan je niet zo makkelijk 1 op 1 overzetten: andere technologieen hebben andere karakteristieken waar je rekening mee moet houden.

Tenzij hij er via werk of universiteit of zo toegang toe heeft moet 'ie dus investeren in dure designsoftware.
En als 'ie dan z'n ontwerp eindelijk af heeft mag hij nog investeren in een set maskers voor IC-productie - reken maar op minimaal $100,000. Maar eerst nog even de fabriek-manager ompraten: een beetje foundry zit niet te wachten om iets op te starten voor enkele honderden samples.

Puur digitale IC's zou ik zelf niet eens aan beginnen. Neem dan een of andere goedkope FPGA, die kan het vast wel aan.

Misschien dat er met de juiste contacten dingen goedkoper te regelen zijn, maar onderbuik-gevoel zegt mij dat dit project een stille dood gaat sterven.
Originele chips zal je niet meer kunnen produceren: er zijn simpelweg geen fabrieken meer die de processen van 25 jaar geleden nog ondersteunen.
Hij zal dus een redesign moeten doen in een nieuwere technologie. Digitaal zal de uitdaging niet zijn, maar analoge circuits kan je niet zo makkelijk 1 op 1 overzetten: andere technologieen hebben andere karakteristieken waar je rekening mee moet houden.
Jij wil beweren dat alle 'standaard' CMOS- en TTL-straten om die chips te produceren allang helemaal gesloopt zijn? Ik heb een receiver uit 1983, waar de voornaamste chips een 8048 en HEF4066's zijn, die kan ik allebei nog gewoon splinternieuw kopen.

Dan nog, als je dit op een 45nm proces zou doen (wat belachelijk overkill is, dat doen ze voor doorsnee analoge chips en uC's ook niet), dan doet het niks af aan de functie.

De authentieke functie van bijvoorbeeld de video-chip komt doordat het geheugen op een bepaalde manier ingedeeld is en je door met een bepaald bitje te rammelen bijvoorbeeld de sync kan verpesten, of de chroma kan inverteren (FLITS!), en het authentieke geluid van de sound-chips komt voor een groot deel uit de gebruikte externe componenten. Die zijn in een emulator moeilijk of helemaal niet goed na te maken.
Ja, de originele 8048 (MOS LSI) kun je niet meer krijgen. Wat je nu nieuw koopt in ISA-compatible, en heel misschien pincompatible (16 pins?) met de oude 8048.
Mocht het onverhoopt op moderne apparatuur niet lukken (ik denk ook dat je nog een heel eind komt), dan stuur je je ontwerp naar China (vroeger hoefde je zelfs niet voorbij Frankfurt a/d Oder, die konden in hun tijd ook ongeveer alles naar het schijnt). Genoeg antieke fabs die daar nog dagelijks chipjes staan uit te spugen. Halfgeleiderfabrikanten gooien hun oude productielijnen ter waarde van vele miljoenen niet altijd gelijk bij het schroot als ze er meer voor krijgen door ze in een paar 40 voets containers te verpakken en aan de hoogste bieder mee te geven. Als ze niet al in China stonden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 3 januari 2010 14:42]

Hoe zit het met de rechten hiervan, mag dit zomaar? Atari bestaat immers nog steeds.

Er rust neem ik aan toch nog altijd copyright op deze ontwerpen, of zijn die overgedragen aan het publieke domein?
Er rust neem ik aan toch nog altijd copyright op deze ontwerpen, of zijn die overgedragen aan het publieke domein?
Hij is al in het bezit van de ontwerpen. Dus het copyright is niet van belang.
Hij is al in het bezit van de ontwerpen. Dus het copyright is niet van belang.
Als ik het artikel zo lees, dan is hij in het bezit van de informatiedragers ("het archief"), maar of hij ook de rechten op de ontwerpen zelf bezit kan ik niet direct opmaken uit dit artikel.

Mocht hij deze rechten niet bezitten, dan is het te hopen dat de huidige eigenaar van deze rechten deze aan 'm wil geven of ze zelfs in het publieke domein wil plaatsen - ten slotte is het zo dat er commercieel toch haast niets meer verdient kant worden met deze ontwerpen...
@hAl:
Copyright is niet gebonden aan iets fysieks. Het heet daarom ook "intellectueel" eigendom.
Huh? Nee natuurlijk niet. Copyright is niet afhankelijk van wij het medium in handen heeft met de originele ontwerpen. Copyright is gebonden aan een natuurlijk persoon (of indien het een bedrijf is een subject).
Atari bestaat niet meer als computerbouwer trouwens, van het oorspronkelijke bedrijf is alleen de merknaam nog over. Dus de vraag is of die copyrights nog bij het nieuwe Atari rusten. Bron
Hier is toch echt een Atari spelcomputer te koop voor $34,95 incl verzendkosten.
Er wordt dus nog wel iets met de merknaam gedaan.
Het apparaat, de Atari Flashback, wordt daar omschreven als een kleine replica van de 7800.
de vraag is natuurlijk, wie ze bouwd en of dat wel legaal is....

bovendien is public domain niet uitgesloten - in dat geval mogen ze dus allemaal atari's bouwen...
Aangezien hij op Dealextreme staat komt hij uit China of omstreken en wordt niet via een normale verkooporganisatie op de markt gebracht. De kans lijkt me groot dat de naamhouder van Atari er niets mee te maken heeft.
Van het oorspronkelijke bedrijf is helemaal niets meer over. De fabrikant Infogrames, destijds een grote speler op software/games gebied, heeft zijn naam op een gegeven moment gewijzigd in Atari omdat zij de eigenaar waren van de rechten hierop. Het huidige Atari is niets meer of minder dan de Infogrames van destijds. Volgens mij zijn ze Frans, Atari was Amerikaans. Van Atari de computerbouwer is in iedergeval niks meer over. Infogrames bezit slechts de rechten op de naam Atari. Hoe het precies zit met de rechten op de hardware weet ik niet.
na 20 jaar verjaren die rechten toch?

verder vraag ik me af: Waarom?
Patenten verlopen dacht ik automatsich na 20 jaar. Dan kan iedereen gebruik maken van de kennis in dat patent om zijn eigen product te maken of gewoon een kopie.
een patent is niet hetzelfde als een copyright; als het patent verloopt mag je principes gebruiken die gebruikt zijn in de atari chips. Zolang het copyright nog niet verlopen is (of het op een andere manier in het public domain gevallen is) mag je gewoon geen kopieën maken.

Officieel dan, want ik denk dat zolang dit niet op commerciele schaal gaat gebeuren de advocaten bij atari nog geen geld ruiken, en er dus ook niks aan zullen doen.
Een octrooi patenteert een uitvinding, een techniek, methode oid, geen idee. Dit voor 20 jaar, als er elk jaar betaald wordt voor al die landen, weliswaar.
Een copyright of auteursrecht is het recht van een auteur dat handelt over het recht van reproduceren of verwerken van literatuur, wetenschap of kunst. De software dat je op een IC zou kunnen zetten dus.
Het idee is telkens niet licenseerbaar, respectievelijk de meervoudige scheermesjes of OpenOffice zijn hier goede voorbeelden van.
Tapes die in het privébezit zijn... ik acht de kans groot dat patenten op die ontwerpen niet meer worden onderhouden, waarom zou men? Als een patent vervallen is, blijft de uitvinder (en aanvrager: het bedrijf) op het patent in patentdatabanken staan, dus die eer blijft. Geld valt er niet meteen uit te halen, uit het produceren van die chips... 'cause there ain't no school like old-school.
Maar patenten kosten geld en die chips worden niet meer en masse geproduceerd. Vendel wilt enkel een softwarematige simulatie in elkaar boksen, zou Atari dat erg vinden? Ze gaan een uniek stukje patrimonium ook niet weggeven aan een oplichter of loser of ... denk ik dat.

GekkePrutser hieronder heeft trouwens een sterk punt, Atari bestaat eigenlijk niet meer... (Maar de overnemer, Namco, kan natuurlijk nog wel de patenten bezitten)
Dus ATI mag dadelijk gewoon x86 CPU's maken zonder deals met Intel?
Dat mag amd al. daar hebben ze al een sloot afspraken/patenten voor.
Alleen jammer genoeg wil niemand meer een 386 cpu. ze willen een x86cpu met een heele zwikke aan extra functies/patenten :)
De patenten van de 80486 zijn overmorgen ook verjaard. Wat de Pentium betreft is het nog even wachten tot 2013. En dat duurt helemaal zo lang niet.
Vergis je niet hoor; dergelijke 'antieke' processors vinden járen na toepassing in pc's nog hun weg in allerlei consumentenelectronica, huishoudartikelen, speelgoed en andere toepassingen waarbij een stukje aansturing is gewenst.
Ja, alleen zijn sommige belangrijke extensies later gepatenteerd. Dus hierdoor blijven zij afhankelijk.

Hetzelfde geld voor Intel, AMD heeft ook patenten op bepaalde instructies. Door een overeenkomst kunnen zij gebruik maken van elkaars technologie.
true, maar idd, kun je nu een x86 cpu gaan bouwen een bijv sse etc opnieuw ontwikkelen zodat je een bijna compatible cpu krijgt, zonder de patenten, alleen denk ik dat de baten daarvan lang niet opwergen tegen de lasten.

kortom in licentie nemen is goedkoper (en gegarandeerd) ...
Je mag de SSE instructies ook op een andere manier implementeren. Het Intel patent dekt namelijk alleen de methode, niet het resultaat.

Vergelijk het met muizenvallen: duizenden verschillende methodes, maar het resultaat (een gevangen muis) zelf is niet patenteerbaar.
Volgens mij verjaren die niet na 20 jaar indien er weer gewoon weer netjes betaald wordt. Ligt er dus een beetje aan hoe Atari hier de rechten voor vast heeft gelegd.
Dat geldt alleen voor auteursrechten, die heb je met (functionele) ontwerpen niet. Alleen patenten, en die verlopen inderdaad na 20 jaar.

Nu wordt het wel tijd dat iemand de MOS 6502 en de SID gaat nabouwen! :Y)
Welkom in de wereld van de Tweakers. Waarom? Omdat het kan!
is downloaden nou ineens tweaken??
Tweaken = een chip namaken waar © op zit. Dat wordt hier met grote nieuws gebracht terwijl het even illegaal is als het plaatsen van een torrent link.
Hier heb je toch emulators voor? Waarom moeilijk doen met hardware
in de goeie ouwe C64 werd er ook heel wat met side effects van bvb de VIC videochip gestoeid (meer dan 8 sprites, het vermijden dat de borders getekend werden, ...) en ik kan me moeilijk voorstellen dat al deze side effects geemuleerd kunnen worden en dus niet alle oude software draait op zo'n emulator
Gelijk, volgens mij ging de ontwikkeling zo ver dat zelfs de bugs van zo'n chip benut werden. Hierdoor is inderdaad vrij onmogelijk om 100% te emuleren.
Nee hoor, de emulatiesoftware moet simpelweg hetzelfde doen als de chip die het emuleert. Als de hardware meer dan 8 sprites kan tonen door ze tijdens een scan te verplaatsen, dan moet de emulator dat gewooon ondersteunen. Niet heel erg moeilijk: moderne hardware + software kan makkelijk duizenden sprites emuleren.

Op dezelfde manier kun je alle andere bekende features/bugs emuleren.
de oude atari's beschikken over kwaliteiten die huidige computers niet hebben.
? Je kunt de chip 1 op 1 emuleren, zodat je dezelfde datastroom in en uit krijgt. Dat gaat zelfs in een emulator nog 100x sneller dan de originele chips, en als je persé nog iets snellers wilt, gebruik je een CPLD om de chip te emuleren. Het lijkt mij ook een extreem dure en moeilijke manier om een redelijk onbenullig doel te bereiken.
De soundgenerator is anders wel analoog, de chip die de bewegingen van je controller omzet in nulletjes en eentjes ook. En wat te denken van de videochip die een PAL/NTSC signaal genereert inclusief bijbehorende foutjes en eigenaardigheden? Die zijn nooit precies te reconstrueren.
Er waren wel analoge "peddles" (of was het "paddles"?) - zeg maar variabele weerstanden voor handgebruik, maar de joystick, het meest gebruikte controle-apparaat van de Atari, was digitaal. Intern bestonden deze joysticks uit 8 schakelaars voor de richting en 1 als vuurknop. Vreemdgenoeg werkte dit prettiger dan analoge joysticks, die wel nauwkeuriger zijn, maar die meer tijd nodig hebben om in de neutraalstand terug te keren (die bovendien regelmatig opnieuw gekalibreerd moet worden. Commodore Vic20, C64 etc, gebruikten dezelfde gamecontrolers. Ik heb zelfs nog ergens een converter liggen om zo'n digitale joystick aan te sluiten op een analoge PC-aansluiting.

Als project wel interessant. Alleen al het uitlezen en decoderen van die tapes. Je moet er maar opkomen!

[Reactie gewijzigd door Toff op 30 december 2009 18:20]

Kleine correctie: 4 schakelaars. Met schuin drukte je 2 schakelaars tegelijk in. Dat ging nog wel eens mank na een verwoede pot Decathlon tegen elkaar. Mijn buurjongen had een 2600 en in de zomervakantie hebben we er wel een paar joysticks doorheen gejaagd met het heen en weer raggen (hoe sneller je links-rechts met je joystick ging, des te sneller ging het mannetje rennen.)
http://www.planet-atari.d...cle=8237&review=Decathlon
Tot en met de "knuppel" los in je hand. RSI, afdrukken van de joystick IN de tafel en paars aangelopen koppen for the win!!
Andere spelletjes waren dan bijna onspeelbaar omdat de links en rechts slechter reageerden dan op en neer, zodat schuin niet goed meer werkte.
correctie er zaten 4 switches en 1 vuurknop maar ken je nog de pro arcade die kosten toen der tijd 75-100 gulden in duistland 15-20 mark +- 20-25 gulden :)
dus 1 omhoog 1 omlaag 1 voor links en 1 voor rechts ga je omhoog en naar links drukte hij allebei de switches in en dat waren micro switches.
die in was automaten zaten bij de klok ahhahah.
ik gebruikte vaak die als reserve onderelen :)
maar goed dat er mooi project is hoop ook voor de c64.

ik ben een atari gebruiken 800xl en had vroeger ook een 800xe(duitsland by quelle) in nedereland 65xe.
voor die tijd en als ik sommige demos kijk die door de polen gemaakt zijn die toen heel ver achter liep met computers op 64kb probeer dat maar een nu op een pc ahhahahh.
gaat je niet lukken :)
video kaarten hebben soms meer geheugen dan pc :)
maar goed de meeste games was op c64.
de atari joystick port 9 pins die ook op c64 zat komt van atari af (als je weet serial port is precies het zelfde maar dan met 15pins als ik het goed heb).


hoop dat er meer van die mensen zijn die dit gaan doen ook voor commedore etc... msx ...


in iedere geval gelukkig nieuw jaar allemaal.

steve zipp als jij mee leest graag naar mij mailen je weet wat ik bedoel :) pim
Precies, en daarom is het cool! :)
zoals :?
Als het is om data uit te lezen bestaat er emulatie soft- en hardware. Dit is puur een hobbyproject.
De 2600 was anders een uiterst simpel geval met vierkantie blokjes als spelelementen. Dat apparaat boeit mij niet terwijl ik wel geinteresseerd ben in, ik noem een C64, NES, MSX, ... De 2600 is gewoon te simplistisch (er was gewoon weinig mogelijk, ook op gameplay gebied) om interessant te zijn buiten nostalgie.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 december 2009 16:59]

Die mening deel ik niet, was juist vooruitstrevend en heb er hele leuk herinneringen aan, lekker met een groepje om de tv en dan pong, later kocht ik jungle hunt, space invaders etc. Simpel vergeleken wat? Er was niks anders dus dit was het meest complexe wat je ooit op je TV had gezien. En dat gewoon in je eigen woonkamer, voorheen kon je alleen gamen in de speelhallen en dat kosten geld en kon je dus niet zo vaak doen.

Atari VCS was toch echt wel heel erg cool destijds, vele uurtjes achter gezeten. Was eerste console die echt voor de massa gemaakt werd en ook massaal gekocht werd.

Weet niet hoe oud je bent, en wanneer je in aanraking bent gekomen met de VCS want de veel latere spellen waren vaak heel erg slecht.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 30 december 2009 17:39]

VCS was redelijk cool toen die net op de markt kwam mogelijk, maar bleef iets te lang op de Markt, halverwege de jaren 80 was het verschil met homecomputers als de C64, MSX1 en met spelcomputers als Sega MS en de NES zo abnormaal groot, nee, met die Atari kon je echt niks meer. Kijk die honderden spellen die er voor uit kwamen nu nog maar eens terug.

De 7800 had mogelijk iets betere graphics, maar amper games.
Euh het gaat ook over de Atari 800 en dat ding was verder dan de C64 om maar iets te noemen.
Was de 800 niet het laatste krachtigste model voordat ze bij Atari overschakelden op de ST en bij Commodore op de Amiga? Naar mijn idee heeft de C64 inderdaad als model veel langer bestaan tot er wat nieuws kwam en minder ingrijpende ontwikkelingen doorgemaakt.

Zo bezien is het niet vreemd dat Atari tegen die tijd flink voor lag op de C64, zelfs al waren de 2600, 400, 600 (en 130 meen ik?) nog steeds directe familie van elkaar. Atari heeft zelfs de oude reeks nog doorgeproduceerd toen de ST al goed op de markt stond, ook dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat de computers wel bij de tijd waren.
Waarom fysieke chips bakken als je een emulatie-circuit kunt maken met bestaande massa-productie chips die centen per stuk kosten?

Lijkt mij een veel goedkopere oplossing.

Bovendien zijn al die modellen al lang en breeg geëmuleerd in PC's.

Sterker nog volgens mij zijn er van die miniboxjes in omloop met een 2600 aan boord PLUS 1000 spellen of zo waar je uit kunt kiezen.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 30 december 2009 15:56]

Het gaat hier niet om efficientie, het gaat hier om een fan die zijn bloed zweet en tranen erin steeks om -echte- authentieke Atari chips te maken. Zie het als een soort uber accomplishment gevoel, jij kan zelf met eigen moeite maken waar je vroeger zo veel lol mee had en tegenop keek qua complexiteit.

Go fan-gozer! :>
Pffff, als hij die devotie in iets nieuws zou stoppen, en dan 1000 mensen op zijn motivatie niveau, dan kunnen we over 10 jaar sneller dan het licht reizen. :)
Maar dat wilt deze man niet, en interesseert hem denk ik ook niet zo, hij wilt de oud chip en zet zich daarvoor in. Als jij sneller dan het licht wilt reizen moet jij je dan maar daarvoor inzetten, ieder zijn interesses, mijn zegen heb je. ;)
Daar is meer geld voor nodig, wat hij waarschijnlijk niet heeft :D
ik neem aan dat Atari op de hoogte is gezien het feit dat hij een flink deel van het archief bezit. En ik denk dat dit voor Atari op dit moment nog niet genoeg interesse wekt om te gaan kijken of ze er iets aan kunnen verdienen. Dit is typisch liefhebbers werk, zelfde als dat iemand aan de hardware van de commodore zou gaan werken
Volgens mij heeft het huidige Atari niet zo gek veel te maken met het vroegere Atari, afgezien dan van het recht om de naam Atari te dragen.
The company that currently bears the name Atari Inc. was founded in 1993 under the name GT Interactive. IESA acquired a 62% controlling interest in GT Interactive in 1999, and renamed it Infogrames, Inc.[9] Following IESA's acquisition of Hasbro Interactive, Infogrames, Inc. intermittently published Atari branded titles for Infogrames Interactive. In 2003, Infogrames Inc. licensed the Atari name and logo from Atari Interactive and changed its name to Atari Inc.[10] On October 11, 2008, Infogrames completed its acquisition of Atari, Inc., making it a wholly owned subsidiary.
En dat was trouwens niet het bedrijf wat de rechten op de oude consoles had, dat was Atari Games. Dat is nu onderdeel van Midway.

Daarnaast verloopt een patent inderdaad na 20 jaar, dus heel veel kan hier niet aan gedaan worden. Een naam verloopt overigens niet zomaar.
Er zijn een heleboel redenen om nostalgie hoog te houden, het opnieuw maken van die chip lijkt met echter onzinnig. Ook al ben ik opgegroeid met een commodore 64, de snelheid van toen met het laden op bandjes hoef ik toch echt niet terug.
Na 50 jaar zijn natuurlijk alle custom chips wel vergaan. Het zelfde zie je bij vintage synthesizers, ook bakken met CEM en SSM chips gebruikt, die gaan nu langzaam stuk en ze worden niet meer gemaakt. Onlangs is er al weer een aardige batch gebouwd voor Dave Smith om in nieuwe apparatuur te gebruiken. Ondanks alle softwarematige 'emulatoren' van digitaal aangestuurde analoge synthesizers zijn ze nog steeds onovertroffen qua sound, bediening en nostalgische 'experience'.

Kan me voorstellen dat als je Atari kapot gaat je hem niet weg wilt gooien maar repareren, zeker als de Atari die je tweedehands koopt waarschijnlijk ook weer snel kapot zou kunnen gaan.
Leuk voor hem om deze data op chips te zetten, maar totaal oninteressant voor een verkoopbaar product. Consumenten hebben geen baat bij (vintage) chips. Wat ze echter wel zeker zou kunnen bekoren is zoals hier breeduit te lezen is in vele reakties; een simpele computer cq software die de oude atari modellen emuleert.
mja... ik denk niet dat hij een commercieel gewin zoekt met zijn hobby.... dus iets verkoopbaar zijn is hier niet van toepassing
Het behouden van antieke apparatuur is heel vaak een hobby of een nichemarkt die weinig opbrengt. Ik weet er als TV-hobbyist helaas alles van, maar heb er gewoon plezier in!

De enige manier waarop dit soort oude ontwerpen nog gewin kunnen opleveren, is als er bedrijven geinteresseerd zijn. Bijvoorbeeld omdat ze hun oude apparatuur niet aan de wilgen willen hangen als de onderdelen niet meer leverbaar zijn. NASA is daar een bekend voorbeeld van. Een andere reden kan zijn dat een bedrijf synthesizers bouwt en verkoopt volgens een bepaald ontwerp dat ze omwille van de klank en de mogelijkheden liever niet veranderen. Denk aan de TB303 enzo, maar dus ook aan synthesizers die gebruik maken van de soundchips van Commodore of Atari.
Ok voor de mensen die het interesseert, de reden waarom hij het doet:
"Many in the Atari community, myself included, have cobbled together one thing or another to keep our systems alive. A dream for everyone has always been the possibility of perhaps a new Atari 8-bit system.”
Zodra ze de chips of het hele system na kunnen bouwen kunnen ze ook oude systemen weer repareren en dan niet alleen de home systems maar ook de Arcade systemen en dat is natuurlijk geweldig.

Wat betreft de mogelijkheid om deze oude chips nog te maken:
“Are these chips NMOS? Can modern chip fabs and processes handle that acceptably? Most chips today use static CMOS logic and are designed to minimize resistance and capacitance of internal nodes. The 6502 and TIA both use dynamic NMOS logic, and I would expect the other chips would as well. I would be very happy to see a successful build of chips based upon the old designs, but I would worry about whether they'd actually work the same as the old ones. The TIA has at least two race conditions I know about where the results aren't the same on every chip. There may be some others as well.

Thats been the biggest problem, which may only allow the later CMOS designs to be done as NMOS/HMOS just aren't widely done anymore, but I'm being referred around to a few people who still conquer in the old ways of magic”
I'm speaking with 2 fab's right now to see if something can be done, what is good is the design is so "BIG" and "SIMPLE" in todays terms, the cost is not as big a factor because the processes are light years beyond what they were in the 90's.

Voor mensen die nog meer info willen en zijn progress bij willen houden

http://www.atariage.com/forums/topic/154479-new-gtia-chips/

in deze thread staan ook foto’s van de chips die hij heeft weten te construeren
ach de nostalgie! de 2600 was mn eerste spelcomputer :D Wat hebben we daar in lol mee gehad in de familie! :P

Maar als de software word gesimuleerd kun je in principe toch andere chips gebruiken, en tja 'echt' zijn die nieuwe chips ook niet, tenzij het hele proces gebruikt word? :)

[Reactie gewijzigd door BaRF op 30 december 2009 15:49]

Als echte atari fan (mag ik toch wel zeggen) zit ik er toch niet echt op te wachten. De 400 was me eerste "echte" computer met die lastige membraam toetsen. Daarna de 600xl, 800xl, ST, STE en de Falcon (nu nog steeds op bezig)

Het is meer een gimmik dan echt nuttig. De spellen kun je bijna op iedere pc/console emuleren, dat waren nog geen hoogstandjes ;)
Maar meer om het te kunnen is het natuurlijk wel leuk, maar ik zou zeggen kijk voor een zinniger project ;) Of kijk of er nog games te poorten zijn...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True