Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Ricoh heeft de opvolger aangekondigd van zijn GR Digital II-compactcamera. De GR Digital III heeft een lichtsterkere lens dan zijn voorganger, maar behoudt het vaste brandpunt van 28mm. Ricoh heeft de camera van een 3"-lcd voorzien.

Hoewel de resolutie van de 1/1,7"-beeldsensor, tien megapixels, gelijk is gebleven ten opzichte van het vorige model, is de ccd-sensor volgens Ricoh opnieuw ontworpen. In combinatie met het nieuwe GR Engine III-beeldverwerkingssysteem is de buffer van de GR Digital III volgens Ricoh groot genoeg om vijf foto's in raw-formaat achter elkaar te nemen zonder dat deze naar de sd-/sdhc-kaart moeten worden weggeschreven. Het nieuwe model doet er 2,6s over om een foto in raw weg te schrijven, terwijl de voorganger hierover 3,8s deed. Nieuw is de mogelijkheid om de scherpstelafstand vooraf in te stellen, zodat zeer snel een foto genomen kan worden.

De GR Digital III heeft een niet-verwisselbare lens met een vaste brandpuntsafstand, in kleinbeeldequivalent, van 28mm. De grootste lensopening is f/1,9. Met deze lichtsterke lens, de grote beeldhoek en de relatief grote beeldsensor is de GR Digital III zeer geschikt voor onder meer straatfotografie en fotograferen bij weinig licht. De vorige camera in de GR-lijn had nog een grootste lensopening van f/2,4. Ricoh heeft de lens voorzien van zogeheten zwevende lenselementen, waarmee ook bij de kortste scherpstelafstand van 1cm in de macro-stand, foto's zonder perspectiefvertekening gemaakt kunnen worden.

Net als de CX1-compactcamera van Ricoh is de GR Digital III voorzien van een 3"-lcd met 930.000 subpixels en kunnen voor een hoger dynamisch bereik twee snel achter elkaar genomen foto's gecombineerd worden. De GR Digital III heeft een behuizing van magnesium, een modusknop met onder meer pasm-modes en twee functietoetsen.

Als concurrenten heeft de GR Digital III onder meer de Panasonic Sigma DP2, ook een compactcamera met een vaste brandpuntsafstand, en de nieuwe Olympus E-P1, ook een compactcamera maar wel met verwisselbare lenzen. De GR Digital III is volgens Amateur Photographer in augustus in het Verenigd Koninkrijk leverbaar voor ongeveer 530 Engelse pond. Hoeveel de camera in de Benelux gaat kosten is nog onbekend.

Ricoh GR Digital III

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Voor een compact camera, heeft het ding uitstekende specs... Maar laten we niet overdreven euforisch worden, zoals dit soort bewoordingen:
De grootste lensopening is f/1,9. Met deze lichtsterke lens, de grote beeldhoek en de relatief grote beeldsensor is de GR Digital III zeer geschikt voor onder meer straatfotografie en fotograferen bij weinig licht
Fotograferen bij weinig licht? Bedenk je je even dat deze camera equivalent is met een 400D met de kitlens op f/5.6 ?!!! (Immers, verschil in cropfactor is 3x, en daarmee mag je dan het diafragma vermenigvuldigen.) Niks mis met de kitlens op f/5.6, maar ik heb nog nooit iemand horen beweren dat die erg goed geschikt is voor fotografie bij weinig licht!

Dat deze compact camera equivalent is met een budget DSLR systeem is een ongelooflijke prestatie.... Maar maak het niet meer dan het is.
Fotograferen bij weinig licht? Bedenk je je even dat deze camera equivalent is met een 400D met de kitlens op f/5.6 ?!!! (Immers, verschil in cropfactor is 3x, en daarmee mag je dan het diafragma vermenigvuldigen.) Niks mis met de kitlens op f/5.6, maar ik heb nog nooit iemand horen beweren dat die erg goed geschikt is voor fotografie bij weinig licht!
Wat betreft de scherptediepte klopt dat wel ongeveer, wat betreft de lichtsterkte is dit complete onzin. Dezelfde sluitertijd, diafragma en gevoeligheid (ISO) geven ongeacht de cropfactor hetzelfde resultaat wat betreft belichting, dus bij dezelfde ISO-instelling geeft deze camera op f5.6 een correct belicht beeld bij dezelfde sluitertijd als een 400D of wat dan ook bij f5.6. En dan kan je deze nog iets meer dan 3 stops verder opendraaien.

Trouwens, zo spectaculair is een f1.9 lens nu ook weer niet. 40 jaar geleden waren consumentencamera's met een lens sneller dan f2 allesbehalve zeldzaam (Canon Canonet 17 QL en 19 QL, Yashica Lynx 14 (1.4!) en Electro 35 G-reeks en CC, Olympus RD en SP, Minolta 7sII, Konica S3, ...). Bij gebrek aan een schappelijk digitaal alternatief hiervoor gebruik ik trouwens nog altijd met veel plezier en met goed resultaat een Yashica Electro 35 GSN. Een reflexcamera is voor mij vaak niet echt een alternatief omwille van het lawaai van de opklappende spiegel. Die nieuwe Olympus Pen daarentegen is wel een mooi speeltje...

[Reactie gewijzigd door indigo79 op 27 juli 2009 20:45]

Wat betreft de scherptediepte klopt dat wel ongeveer, wat betreft de lichtsterkte is dit complete onzin. Dezelfde sluitertijd, diafragma en gevoeligheid (ISO) geven ongeacht de cropfactor hetzelfde resultaat wat betreft belichting...
Alleen jammer dat een dslr op gelijke iso-waarden een veel lagere ruis en hoger dynamisch bereik heeft dan een compact, indirect ook vanwege de grootte van de sensor (en de pixels daarop).
Wat betreft lichtsterkte heeft AHBdV het bij het rechte eind en kraam jij juist onzin uit.

Je krijgt met dezelfde sluitertijd, diafragma en gevoeligheid inderdaad dezelfde belichting. Alleen dan wel met VEEEL MEER RUIS !!

Heel simpel omdat je met dezelfde sluitertijd, diafragma en gevoeligheid veel minder licht opvangt als bij die 400D. En die hoeveelheid licht bepaald de hoeveelheid ruis.
Als we het hebben over fotografie bij weinig licht dan is de hoeveelheid ruis een nogal belangrijke factor.

Als je wilt beoordelen hoe goed de beide cameras zijn voor gebruik bij weinig licht, dan moet je dus op een eerlijke manier vergelijken hoeveel licht de beide cameras daadwerkelijk opvangen.

En dat is dus wat AHBdV doet als hij de cropfactor meerekent.
Die Ricoh vangt met zijn "lichtsterke" lens op f/1.9 net zoveel licht op als die 400D met kitlens op f/f5.6.

Op zich is het voor een compact camera best wel goed als ie gelijkwaardige foto's kan maken als een DSLR met een kitlens. Dus daar hoeft Ricoh zich echt niet voor te schamen.
Maar AHBdV heeft gelijk dat het ding daarmee niet ineens goed geschikt wordt voor fotografie bij weinig licht.
(wellicht vergeleken met andere compact cameras wel)
En die prachtige cameraatjes zijn allemaal verdwenen.
Voor de gewone consument waren ze te duur. Daarbij eist de lichtsterkte goed scherpstellen (ging toen nog met de hand) en dat is voor de consument te omslachtig. die was toen meer gebaat bij een lensje met voldoende scherptediepte (rond f8-f11) en bijvoorbeeld 3 standen: Ver (Landschap, gemiddeld (Groepsfoto) en dichtbij (portret) . Voor belichting waren er meestal ook 3 standen: zonnig, licht-bewolkt en bewolkt (paste meestal het diafragma een beetje aan, soms de sluitertijd)

En toen kwam Pentax met de Zoom-70 (AF was er inmiddels ook al). Sindsdien willen alle consumenten een (AF-)zoomcompact.
Sterke punten:
+ groothoek (28mm equivalent)
+ lichtsterke lens 1:1.9 (meer controle over scherptediepte)
+ 3" scherm met VGA resolutie(!)
+ degelijke body
+ relatief grote 1/1.7" sensor (1/2.3-2.5" is gangbaarder)
+ RAW ondersteuning
(+ bediening schijnt goed te zijn)

Zwakke punten:
- prijs....
- vaste brandpuntsafstand (dan toch liever een Panasonic LX3 met 24-60mm ofzo...)

Ik vind het wel een aantrekkelijk toestel, maar de prijs is te hoog om geen zoom te hebben.
Hij moet zich ook nog bewijzen qua beeldkwaliteit. De vorige modellen hadden ook al een goede lens, maar nogal slechte ISO-performance en beperkte dynamic range.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juli 2009 16:17]

Doe mij toch maar de Ricoh CX1:

pluspunten
9MP CMOS sensor
28-200mm
3" 920.000 (sub?!?)pixel LCD
degelijke body
HDR modus

minpunten:
F3.3 - F5.2
geen RAW

Ricoh maakt hele mooie compact camera's, vooral voor de gebruikers die net iets meer willen als een Canon of dergelijke.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 juli 2009 20:36]

Ik heb de GX200

24-72mm (F2.5 - F4.4)

Geen HDR en een iets minder scherm. Wel RAW (en snel!)
Kan me iemand het nut van deze camera uitleggen? Consumenten willen deze niet, want we kunnen er niet 20x mee zoomen. Ook voor SLR bezitters is dit niet interessant, aangezien daar betere oplossingen (lenzen) voor te krijgen zijn. De prijs van deze camera werkt ook niet echt in het voordeel (voor zowel SLR bezitters als compact-cam bezitters), kortom een niche-product m.i.
Aanvullend op Frietboer en enkele andere informatieve posts.

Heb zelf naast een Canon DSLR de Ricoh GX100 als "altijd meeneem"-camera. De GX100 en de GX200 hebben een vergelijkbare form factor als de GR Digital 2 en 3, maar ook (beperkte) zoom. De GR 2 en 3 zijn naar verluid nog iets robuuster en duurder.

Dit zijn inderdaad niche camera's, zowel qua bediening, functieomvang als prijs.

Voor mij speelde ook mee (bij de GX100) de combinatie van:
- macro (1cm)
- 24mm wide (kleinbeeld equivalent), zelfs 19mm met voorzetlens
- flitsschoentje (nog steeds vrij uniek - dit maakt hele artistieke shots mogelijk, zeker bij gebruik van off-camera flash)
- voldoende compact om aan riem te dragen
- RAW support (overigens erg traag wegschriijvend)

In de praktijk is ook praktisch dat bijna elke instelling via een directe control in te stellen is: diafragma, sluitertijd, zoom. Geen afhankelijkheid van trage en ingewikkelde menu's.

Om een indruk te krijgen wat voor shots fotografen met dit soort camera's maken, zie:
http://www.flickr.com/cameras/ricoh/gr_digital_2/
Dit type camera wordt door SLR-bezitters vaak gebruikt als backup. Door het kleine formaat, de goede sensor, lens en RAW is dit een ideaal ding om in je tas te hebben mocht je SLR er mee ophouden. Ik heb er ook wel bruiloftsfotografen mee rond zien lopen die niet met twee bodies (of meer) om hun nek willen lopen.

En voor een professional is de prijs minder van belang.
[sarcastisch]
Handig man, een backup camera met een vaste (in de zin van niet verwisselbaar, en geen zoom) lens van 28mm. Het is ook echt de maat waarin elke prof een prime moet hebben.
[/sarcastisch]
ofwel, ik zie er ook geen markt voor, te specifiek
Toegegeven, het is een niche-markt, maar als hij niet goed verkocht zouden ze er na de Mk II echt wel mee zijn opgehouden lijkt mij. En voor wat betreft de brandpuntsafstand, als ik dan toch moet kiezen heb ik liever een 28mm dan bijvoorbeeld een 50mm (wat de andere logische optie zou zijn). Dichterbij staan is meestal niet zo'n probleem, verder af daarentegen...

( Persoonlijk zou ik het liefst een lens van rond de 40mm zien in een dergelijk toestel, overigens :)).
Ik heb naast mijn Nikon Dslr een Ricoh camera (GX200) voor de momenten (en die zijn er veel) dat ik m'n Dslr en glaswerk niet aan het meezeulen ben.

Ik vind het fantastische camera's. Alles is in te stellen, volwaarde M-stand, programmeerbare knoppen. Maar je moet daar wel zin in hebben, dit zijn idd geen standaard consumenten camera's. Wat dat betreft is dit weer een voorbeeld in de reeks Ricoh niche producten en wat mij betreft mogen ze nicheproducten blijven maken (al zou een beetje massa verkoop de prijzen wellicht doen dalen) Dit houd de camera markt teminste nog een beetje interessant.
Past in je binnenzak. Lens is veel beter (vergelijkbaar met SLR) als al die zooms en lichtsterker (1.9 i.p.v. 4 of soms zelfs 8). Je kunt er dus beter mee fotograferen onder slechte lichtomstandigheden zoals s' nachts.

Verder inderdaad een niche-product. Wie deze camera koopt heeft al iets anders* en koopt dit er bij. *Waarschijnlijk een dikke 20MP SLR van een Kilootje of 2.
Je vergeet nog het volgende te vermelden in je lijstje:

- Het toestel is ook nog eens oerlelijk. Alsof het uit de jaren 50 komt.
Hier is opzich wel vraag naar: het idee is net als Henry Cartier Bresson met zijn Leica, zo onopvalland mogelijk foto's te maken. HCB plakte zijn toestel helemaal af zodat deze helemaal zwart was.

Het is waarschijnlijk een niche product, maar pro's zoals Thom Hogan zijn al jaren aan het zeuren om een fatsoenlijke compactcamera met een grotere/betere sensor. Dit als alternatief voor hun zware apparatuur. Mocht deze Ricoh echt Image Quality (IQ)leveren, dan zou het best goed verkocht kunnen gaan worden. Gelukkig komen ook steeds meer mensen terug van prioriteit op 20x zoom boven IQ.
Voor 20x zoom met je wel een heel erg vaste hand hebben, of een enorme gevoelige lcd, of een enorm zonnige dag. Anders krijg je namelijk echt heel slecht foto's. Een statief van graniet is dan wel aan te raden.
en welke 30 andere camera's ken je met

* iso kan instellen
* diafragma instellen
* sluitertijd instellen
* vaste F2.8
* RAW schieten
* focuspunten kan instellen

die je voor dat geld kan kopen?
Ik vrees dat de Panasonic DMC-LX3 dit ook allemaal kan en dat met een zoombereik van 24-60 mm en nagenoeg even lichtsterk op groothoek (f/2.0). Tel daar de beeldstabilisatie bij op en het lijkt me dat deze Ricoh toch net iets tekort schiet ten opzicht van de LX3. Hoewel de Ricoh ook een prachtige compact is met z'n solide magnesium behuizing.
Ik gok qua prijs op ongeveer €402,95! :D
De GR Digital III is volgens Amateur Photographer in augustus in het Verenigd Koninkrijk leverbaar voor ongeveer 530 Engelse pond
Zo staat er op engadget - 530 = $872 = €612 ?

(richtlijn)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 juli 2009 15:34]

Dat is de prijs van de II, niet de III zoals die hier wordt aangekondigt.
De prijs is veel te hoog. Ik had veel liever gezien dat dit een M4/3-camera met grote EVF was geweest. (Ik weet dat het dan moeilijk wordt om effectief 28 f/2 ofzo te bereiken, maar het uiterlijk van deze camera bevalt me eigenlijk wel.)
[...] voor een hoger dynamisch bereik twee snel achter elkaar genomen foto's gecombineerd worden.
De camera heeft in principe dus minimaal tweemaal de gemiddelde gebruikte sluitertijd nodig. Hij maakt een opname met langere sluitertijd (voor details in schaduwpartijen), en eentje met kortere slutertijd (voor details in fel-lichte delen).
Dus alleen geschikt voor relatief stilstaande objecten, want bij een snel bewegend object in beeld krijg je ghosting van dat object.
Leuk bedacht, maar geen waterdichte oplossing.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 28 juli 2009 10:36]

Ik speel in een band en wij maken bij elk optreden talloze foto's. We hadden vroeger een RDC-7 van Ricoh (3 MP) die fantastische foto's maakte. Nadat deze was overleden zijn we over gestapt naar een Nikon CoolPix P5000. De foto's zijn vele malen minder mooi.

Als het aan mij ligt gaan we weer een keer naar een Ricoh en dan is een camera als deze echt wel een optie denk ik.
ik ben niet echt onder de indruk ,, voor dit geld kan je ook andere camera's kopen
sterker nog, voor dat geld kan je wel 30 camera's kopen.
ja dat is wel zo .. die LX3 (ook fijn toestel) is wel goedkoper .. en ook best nice .. toch heeft die Ricoh wel iets .. ja iets dat het afmaakt ... alleen de prijs .. pffffff killing .. en had toch ook liever een zoom gehad ipv prime

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True