Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Sony Pictures Home Entertainment heeft de MovieIQ-feature voor het BD-Live-platform aangekondigd. Met MovieIQ kan tijdens het bekijken van een film gerelateerde informatie uit een online filmdatabase worden getrokken.

MovieIQ, dat vanaf september aan blu-ray-schijfjes van Sony Pictures zal worden toegevoegd, kan tijdens het afspelen bijvoorbeeld informatie over de acteurs tonen, zo blijkt uit een screenshot van Engadget. Ook kunnen de titel van de soundtrack en andere trivia worden getoond. De data wordt opgehaald uit de Gracenote-filmdatabase; het populaire IMDB lijkt vooralsnog te worden gepasseerd.

Sony hoopt met de nieuwe MovieIQ-functie meerwaarde aan het BD-Live-platform te geven. De op Java gebaseerde technologie wordt momenteel nog door veel critici als traag omschreven en bovendien zouden er nog maar weinig interessante BD-Live-toepassingen zijn. Sony laat weten dat de aankomende blu-ray-uitvoeringen van Angels & Demons, Easy Rider, Punch Drunk Love, The Quick and the Dead, Silverado en Sex, lies, and videotape uitgerust zullen zijn met MovieIQ. Het is nog onduidelijk of andere filmstudio's MovieIQ aan hun blu-ray-titels gaan toevoegen.

MovieIQ

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

IMDB zal wel te duur zijn, ik geloof dat een licentie voor IMDB start bij 15.000 dollar.

Edit: Klopt, vanaf 15.000 us dollar.
http://www.imdb.com/help/licensing/contact

[Reactie gewijzigd door Philos31 op 19 juni 2009 16:27]

Ze hebben 260 miljoen dollar betaald voor Gracenote dus wat is nou duur?
April 22, 2008 – New York, NY – Sony Corporation of America (SCA) announced today that it has signed a merger agreement with Gracenote, Inc. Sony will pay approximately $260 million plus other contingent consideration.
http://www.gracenote.com/company_info/press/042208/

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 19 juni 2009 18:03]

De data wordt opgehaald uit de Gracenote-filmdatabase; het populaire IMDB lijkt vooralsnog te worden gepasseerd.
Gracenote is recentelijk overgenomen door Sony
Heb je het nieuwsbericht wel gelezen? dan zou je je ook niet afvragen waarom je -2 krijgt... het gaat niet over films kijken maar om informatie over acteurs, muziek e.d. die gerelateerd zijn aan de film getoond kunnen worden. Kweenie, maar een youtube of joost kan dat niet echt,
Ik vind dit totaal geen interesante feature, net zoals alle "extra's" die op dvd's gestopt worden.

Ik wil gewoon een film, en dan het liefst in zo goed mogelijke kwaliteit. Alle extra's bekijk ik toch nooit.

Maar als er mensen zijn die het wel leuk vinden, is het misschien een leuke bijkomstigheid.
er is meer dan 'stomme' extra's mogelijk met blueray.
Zo kan blueray verbinding zoeken met 't internet voor recente content;
bij Ironman (was geloof ik de eerste) kon je een interactieve quize spelen tijdens de film, wat je vragen over de scene of acteurs stelde.
toch leuke feature, dacht ik zo?
Nee persoonlijk vind ik daar niks aan. Als ik dat zou willen dan start ik wel mijn browser ( in de toekomst eventueel in de tv zelf geintergreerd ) op. Als ik een film koop dan wil ik gewoon de film kijken.
Wat ik zo 123 zou kunnen bedenken;
- fouten in de subtitles herstellen dmv 'update'
- additionele subtitles downloaden
- fan art
- video-recenties
- UGC
- [...]
-subs is een geod idee
-zie subs
-fan art? yippie... Kun je dan niet beter gewoon van uit je browser naar een fansite surfen, ipv eerst je BRD in je speler te moeten steken en naar het juiste menu te gaan?
-recenties bij films steken? dat gaand e studios leuk vinden. Denk je nu echt dat studios staan te springen om negatieve commentaren bij hun product te bundelen? Bijgesloten recenties zouden enkel reclame zijn, en voor reclame betaal ik niet.
-UGC zoals wat? Daarbij kun je neit op de disc opslaan: je hebt je BRD dus niet nodig, meer nog: hij is ervoor onbruikbaar.
volledig met je eens. ik zie de fun niet in om cappy games te spelen met een afstandsbediening die daar niet voor ontworpen is.

To be blunt:
Fuck al die "extra features": geef me mijn film in de best mogelijke kwaliteit.
Ik geloof niet dat de extra's op bluray echt impact hebben op de kwaliteit van die film. Bij een DVD is hier nog wat voor te zeggen ivm de beperkte ruimte.
Wat ik bedoel is dat men al die moeite stopt in extra's en absoluut idiote en overbodige shit, dat je bakken geld betaald voor een BR-film, dan heb je full-hd, en dan is je beeld nog onscherp (hoge resolutie != scherp beeld...). Dat ze eens moeite doen om hun films deftig te encoderen ipv idiote pokergames te maken...
Ik vind dit totaal geen interesante feature, net zoals alle "extra's" die op dvd's gestopt worden.
Ik vind dat soort dingen juist leuk om eens te zien. Zaken als the making of, directors commentary en deletedscenes zie ik juist graag op mijn schijfjes erbij zitten.
En dit soort dingen zijn juist leuk om eens te lezen als je de film aan het kijken bent of hebt gekeken. Je gaat dan ook op andere dingen letten wat het leuk maakt de film nog eens te kijken.
Zo kijk je bijvoorbeeld heel anders naar Team America als je the making of gezien hebt dan als je die niet gezien hebt en zie je heel veel dingen meer die je anders totaal niet op waren gevallen.

Dus dit soort dingen, al dan niet interactief of webbased zie ik meer dan graag.
Dat klopt zeker .... Ik zelf werk bij een bedrijf dat een tegenhanger hiervoor allang ontwikkeld heeft en welke al ruim anderhalf jaar aan zowel HD DVD alswel Blu-ray in produktie genomen is. dynamicHD : http://www.dynamichd.com/ (ik hoop dat die link mag, het is idd een bedrijf waar ikzelf werk en dus heeft het wat van 'spam', maar het geeft hopelijk ook een idnruk van wat er allemaal aan 'meerwaarde' mogelijk is)


Een goed voorbeeld is bv de recente Terminator 2 BD-LIve-release die vrijwel volledig alle mogelijkheden benut.... waarbij overigens een 'quiz' de imho minst interessante is:
Veel interssanter zijn dan de gesynchroniseerde 'goof'-mode... waarbij men gekoppeld aan filmscene ook informatie over 'goofs' kan opvragen, niet kloppende scene's of kleine foutjes die ingeslopen zijn en niet weggeedit (of juist door het editten ontstaan zijn)...
Zeer film met een grote fan-basis kunnen juist daarmee veel extra informatie insluiten (ik zou bv een zulke release met 'goofs' van 'Plan 9 from Outer Space' reuze interssant vinden, al zou dat mogelijk niet meer op een Blu-ray disc passen :P) ..

bovendien kan zulke informatie oook altijd realtime ge-update worden of aangevuld met aktuele data...
(ook bv het inladen van recete ondertitelsporen in een onbeperkt aantal talen is evt. mogelijk)


verder is de 'live koppeling aan een online community ook erg interssant .... hét interssante punt van dit bericht vind ik ook dat Sony schijnbaar hier met IMDB samenwerkt ... dat zu de allergrootste mogelijkheden bieden het informatieaanbod te verbreden... zeker als men bv via zn Blu-ray speler ook automatisch op zn IMDB account zou kunnen inloggen en darmee zowel informatie posten als opvragen....
Wat ik echter hier lees is echter dat het niet zozeer een functionaliteit is die samen met IMDB is opgezet en waarbij er een tweeledige uitwisseling is, maar hooguit relatief 'statische' IMDB-data, zonder verdere syncchrone koppeling aan video-data op de disc (zodat je per secene gerelateerde informatie kunt opvragen)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 20 juni 2009 12:20]

Volgens mij heb je dat niet goed gelezen. Sony negeert IMDB (op dit moment) en gebruikt Gracenote, dat ze zelf overgenomen hebben. De kans op koppeling met fan sites lijkt me zeer klein, (vooral bij Sony) omdat ze daar niet genoeg controle over hebben.
Het is wel mogelijk dat filmmaatschappijen eigen "fan communitie" sites gaan maken, dan kan alles volgens hun regeltjes gaan.
Volledig eens met woy hier...

Net als iedereen rond mij heb ik absoluut geen behoefte aan al die extra's..
Doet me enigszins vermoeden dat er nu niet echt een groot publiek hierop zit te wachten.
Ook ik ben het hier mee eens. Graag een versie met alleen de film en eventueel wat subs. Weg met die onnodige zooi bewegende menus en 30 audio sporen.

Adviesprijs 12 euro. Wedden dat bluray van de grond komt :)
Ach, de gemiddelde MKV staat nog steeds sneller op je HDD dan dat die BD in de winkel ligt ;)
Ik vind dit totaal geen interesante feature, net zoals alle "extra's" die op dvd's gestopt worden.

Ik wil gewoon een film, en dan het liefst in zo goed mogelijke kwaliteit. Alle extra's bekijk ik toch nooit.

Maar als er mensen zijn die het wel leuk vinden, is het misschien een leuke bijkomstigheid.
Het is natuurlijk heel persoonlijk, persoonlijk amuseer ik me kostelijk met de BD-Live features van Transformers(2007).

Maar paramount (oh, dat is de concurent) is natuurlijk de beste beeld/geluid kwaliteit, de extra's zijn bijzaak.
k vind dit totaal geen interesante feature
Dit zou net zo makkelijk op de BD zelf gezet kunnen worden, waarom proberen een BD-speler dit via Internet te laten ophalen?
Klinkt lollig maar over het algemeen worden er niet eens de volle mogelijkheden van de DVD benut. Zo krijg je bij een film die over de hele wereld is uitgekomen meestal maar subs voor 1 of 2 talen.
Ze hebben toch al betaald voor het ondertitelen in minstens 10 talen maar jij als consument mag op je schijfje die je netjes hebt gekocht er echt maar 1 of 2 talen hebben, niet meer........

Misshien is mijn vriendin wel Spaans. Misshien wil ik Japans leren. Misshien ben ik helemaal niet Nederlands maar woon ik hier tijdelijk.....

Waarom onnodig mensen buiten sluiten?
Zolang ze die krenterigheid erin houden verwacht ik niet veel van al die extra features.

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 20 juni 2009 10:57]

Kostenkwestie .... voor ieder ondertitelspoor moeten weer apart rechten betaald worden.
(los erva dat een japanse ondertitelspoor op wetsrese spelers niet zal werken, die ondersteunen meestal enkel ANSI)

vreemd hierbij is zelf dat in sommige gevallen de filmdistributiemaatschappij gelijk is aan degene die de rechten heeft en het dus eigenlijk en kwestie is van geld dat van de ene broekzak naar de andere broekzak gaat ...

maar toch is het domweg zo dat als dat aparte afdelingen zijn die betreffende afdeling ervoor wil zorgen dat de kosten van die ene distributie gewoon lekker laag blijven en ze snel winst maken... waarbij ook de kosten voor een licentie op een extra ondertitel voor hen altijd meerkosten zijn die ze zullen willen besparen.


Overigens is het zeker zo dat ook bij Blu-ray zulke 'auteursrechten'-zaken een enorme administratieve meerwerk vergen die veel filmdistributiemaatschappijen nog zullen moeten aanleren, qua 'administratie' en 'aansturing', wil zulke extra content op discs werkelijk aanslaan..
Het is een beetje de achilleshiel van die 'extra-content'...de meerkosten om een zeer uitgebried informatieaanbod aan te bieden wegen momenteel nog lang niet op tegen de opbrengst (zelfs bij Blu-ray discs die veel duurder zijn dan DVD's)
Ondertitels staan grafisch op de dvd als video overlay, niet in tekstvorm. Dus Japans is geen probleem.
Erg leuk om te zien dat Sony probeert te innoveren met nieuwe features. Ik denk dat dat erg belangrijk is als ze willen proberen de consument aan te zetten tot de aanschaf van een BD player.

Ikzelf vind het toch wel belangrijk dat aan een platform/medium (dus zoals BluRay) steeds dingen verbeterd en toegevoegd worden. Op die manier is je aankoop eigenlijk weer iets nuttiger en dus meer waar voor je geld (Dat vind ik er dan van...)
tja, het is maar waar je een film voor koopt.... ik koop films omdat ik de film zelf wil kijken, ik heb dan op het doosje gekeken waar het om gaat en wie er in spelen

als ik een rating wil hebben over de film om te beslissen of het een goede film is dan is het al te laat als ik hm in de BD player heb zitten want dan heb ik het geld al gespendeerd

toevoegingen zoals dit zijn voor mij persoonlijk zonder waarde en ook het geld niet waard want het houdt in dat ik ook nog eens mn BD player op internet aangesloten moet hebben (niet iedereen heeft internet, ik wel obvious)

het enige wat nog mogelijk interresant zou zijn als ze een paar gratis (dat betaal je toch weer terug in de prijs van de disc) extra filmpjes aan zouden bieden zoals een kleine making of ... of een aantal bloopers en die dan niet op de BD disc plaatsen zodat ze betere kwaliteit film erop kunnen plaatsen

[Reactie gewijzigd door WPN op 19 juni 2009 16:46]

Ik denk dat we 2 dingen tegen ons hebben.

1. Nederlands
2. Mannen

Nederlanders willen gewoon bang for buck, al die poespas interesseert ons helemaal niet. Zit waarschijnlijk in onze gene hardcoded. Ikzelf hoef al die extras ook niet. Van mijn vriendengroep zou er misschien 15% geinteresseerd zijn in al die extras.

Mannen willen al helemaal geen troep. Zoals je merkt al, je koopt film, geef film op beste kwaliteit, de rest mag je zelf houden. Vrouwen daaraantegen die houden wel van al die bij-content. Die vinden altijd dingen leuk die wij niet leuk vinden. Ik geloof zelf dat de vrouwen de economie meer draaien dan dat wij dan doen. "Oh zo ging dat dus hihihi!", zulke beelden krijg ik dan.

Ik denk dat er in andere landen dus wel wat meer animo voor is. Maar het zal toch wel iets van 3 jaar duren voordat wij een dergelijke systeem hebben die het dan ook goed kan.
Ik heb me anders best verdiept in de making-of van The Shining op Blu-Ray.
Voor een tijd waar je amper/geen special effects had, werd dat nog erg goed gedaan enz.
Dus dan is het boeiend om het te zien enz.
leuk, maar niet meer dan dat.
Natuurlijk willen ze dit pushen !

Hoe krijgen ze anders die trojanhorse binnen waarmee ze controleren of jij backups op je speler draait ?

Hoe willen ze anders de encryptie sleutels updaten ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True