Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Canadese fabrikant RIM heeft in het afgelopen kwartaal 7,8 miljoen Blackberry's verkocht. Dat zijn er evenveel als in het vorige kwartaal. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat RIM het aantal verkochte smartphones niet ziet groeien.

Ongeveer de helft van de verkochte Blackberry's ging naar nieuwe klanten, de andere helft betrof vervangingsaankopen, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van RIM. Aan het einde van het eerste kwartaal van het boekjaar 2010, dat op 30 mei eindigde, had het bedrijf 28 miljoen Blackberry-abonnees. Een Blackberry wordt vrijwel uitsluitend verkocht in combinatie met een van de Blackberry-services.

Het aantal verkochte smartphones was even hoog als vorig kwartaal; in de kwartalen daarvoor zag RIM de smartphoneverkopen steevast groeien. Hoewel de fabrikant geen reden opgeeft voor de stagnatie van de groei, ligt het voor de hand dat het gebrek aan nieuwe modellen daar debet aan is: het laatste nieuwe model, Curve 8900, kwam vijf maanden geleden uit. Wel heeft RIM onlangs de Tour 9630 aangekondigd, een model voor de Noord-Amerikaanse markt. Voor Nederland staan voorlopig geen nieuwe releases op stapel.

De winst van RIM bedroeg afgelopen kwartaal ongeveer 643 miljoen dollar, oftewel 462 miljoen euro. In vergelijking met drie maanden eerder betekent dat wel een stijging van de nettowinst met ruim 24%. De omzet kwam uit op 3,42 miljard dollar, omgerekend ongeveer 2,46 miljard euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Mja verbaast me niets... Ik heb er zelf een gehad en was blij toen die vervangen werd. Een GSM waar je de beltoon en trillen nog niet eens gelijktijdig kan instellen zonder extra software en een hopeloze configuratie structuur. Voor mij nooit meer dank u....
Ik snap persoonlijk niet wat een blackberry "zo goed" maakt.
Mja verbaast me niets... Ik heb er zelf een gehad en was blij toen die vervangen werd. Een GSM waar je de beltoon en trillen nog niet eens gelijktijdig kan instellen zonder extra software en een hopeloze configuratie structuur. Voor mij nooit meer dank u....
Ik snap persoonlijk niet wat een blackberry "zo goed" maakt.
De BlackBerry is met name gemaakt voor zakelijk gebruik. Daar zijn ringtones etc wat minder belangrijk. Wat de BlackBerry zo goed maakt is de makkelijke setup en beheer, bv het koppelen aan Exchange of Notes en het beheer op afstand van de toestellen zelf. Als gebruiker vind ik het een erg prettig toestel om mee te werken: de software loopt nooit vast, is kwalitatief uitstekend en biedt allle mogelijkheden die ik zakelijk nodig heb. Alleen jammer dat er op mijn BB geen 3G zit, maar dat heb ik ook niet direct nodig.
Met een BlackBerry kan je meer dan met een "gewone" gsm.

Gewoon weer iemand die het boekje niet heeft gelezen en er beslist geen aandacht aan besteed heeft om verder te kijken hoe het apparaat werkt.

Ik kan bellen, sms, mms, e-mailen met verschillende accounts, mp3 luisteren, mp3 ringtones, foto's + video's maken, mijn bestande naar de printer sturen, praten tegen mijn BB, navigeren, internetten.....

Moet ik nog doorgaan of euh... geloof je nu zelf ook wel dat je een beetje kortzichtig ben geweest met jouw antwoord op dit topic??
eeehm, ja maar datzelfde kan je op t moment dus net zo goed/beter met een Iphone, WM toestel, en een android toestel. en als je in de smartphone markt gaat kijken, zie ik eerlijk gezegt ook niet wat de blackberries zo speciaal maakt, m'n pa heeft er een maar k vind het echt een onding (hij trouwens ook)
Het maakt mijn werk een stuk makkelijk... Directeur in China heeft wat problemen met zijn telefoon... Ik reset zijn firmware, zorg dat zijn provider gegevens opnieuw worden ingelezen en nog veel meer van zulk soort foefjes

Ik wil niet dat hij bepaalde functies kan gebruiken, nou dan blokkeer ik die even op afstand

Na 3x verkeerde pincode wordt je telefoon helemaal geformatteerd :) maar dat maakt niet uit wanneer het perongeluk gebeurdt want dan stuur ik alles weer ff overnieuw (contact gevens worden elders bijgehouden en gesynct met de telefoon)

Zoals je kan zien zijn al deze functies (en nog veel veel veel meer) van afstand te gebruiken en is het dus een SUPER systeem wat echt nooit met andere smartphones vergelijken kan en mag worden naar mijn mening

De personen die dat wel doen weten gewoon niet waar ze over praten

Lol ik kan zelfs zien hoeveel telefoontjes hij pleegt en e-mailtjes hij ontvangt wat bijvoorbeeld erg handig kan zijn met mensen die zeggen dat ze het druk hebben maar eigenlijk niks uitvreten ;)

Edit: Wij gebruiken zakelijk Sony Ericson (zonder mail), Nokia's, Iphones en Blackberry's (heeft te maken met nationaal/internationaal gebruik ivm kosten) en ik kan toch zeggen dat BB's het beste zijn op elk gebied waarvoor een zakelijke gebruiker hem nodig heeft

Iphones en de rest is 1x instellen en je ziet de telefoon nooit meer terug. Bij ons gebruiken de britse mensen Iphones en wanneer ze echt grote problemen hebben kan ik weinig doen. Het enige wat ik kan doen is ze door menu's heen praten wat bij sommige niet op schiet. Bij BB heeft die persoon niks door terwijl ik zijn problemen op afstand oplos terwijl hij in een meeting zit...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juni 2009 14:44]

Ach dus al die extra kosten (en dat zijn niet de minste kosten) zijn om het personeel in de gaten te houden? Ik zelf gebruik een Nokia E71 met Mail for Exchange. Werkt prima. Als je meer wilt koop je even de software RoadSync. Met Exchange kun je een remote wipe doen en password policies opleggen. Het instellen is even handwerk, maar die telefoons moeten toch al door de handen van de IT. En ook bij een ActiveSync oplossing zijn de e-mails, agenda en contactpersonen centraal opgeslagen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 19 juni 2009 15:15]

Nee die extra kosten zijn om het beheer zo goed mogelijk te maken...
Precies zoals je zelf zegt... Nokia met mail for exchange, al wil je meer gebruik je roadsync, dan komt active sync er nog bij en dat remote wipe is niet te vergelijken met die van de bb.
bb maakt eerst verbinding voordat je iets kan doen dus als je telefoon gestolen is kan hij gewiped worden voordat iemand ook maar 1 knopje in kan drukken ;)

Oftewel die oplossing die jij geeft is ideaal voor jou persoontje maar als je een organisatie hebt met 100e buitewerkers schiet dat dus totaal niet op (ik hoop dat jezelf wel kan verzinnen waarom anders heeft het geen zin om op je te reageren)

Zoals ik al zeg heeft iemand problemen in het buitenland kan ik zien hoeveel mail hij nog niet heeft gehad, wanneer het laatste contact was (is bij roaming erg belangrijk) en wat zijn laatste provider is... Allemaal informatie die heel belangrijk kan blijken (voor iemand zonder kennis zegt het niks) kan policy's op afstand instellen, applicaties installeren en nog veeeeel meer

Als je een simpele koste baten analyse maakt dan zul je de conclusie trekken dat de kosten voor een BB in eerste instantie erg duur lijken maar uiteindelijk goedkoper zijn dan een niet gecentraliseerde oplossing te gebruiken

Ik ben zelfs een keer naar Engeland gevlogen voor 2 dagen (ging in de avond daarnaar toe) om een telefoon probleem (arg Iphone) op te lossen :S Het was een kwestie of ik 2 dagen in Engeland of die engelse 2 dagen minder productief wat de keuze erg makkelijk maakt


ps. ik gebruik zelf mijn N85 icm mail for exchange dus tis niet dat ik tunnel visie hebt en het werkt zeker goed... (het instellen werkt zelfs erg goed) maar ik zou er niet aan moeten denken om 100 nokia's van afstand te moeten beheren dat zou voor mij een dag taak zijn ipv iets wat je daarbij doet!

Nog 1 edit: veel mensen weten ook niet precies wat voor ellende roaming kan veroorzaken maar de meeste problemen op telefoons komen hierdoor en dat is ook de reden waarom consumenten deze dingen nooit tegen zullen komen en ook niet zullen snappen waarom dat is

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juni 2009 15:41]

Mail for Exchange en RoadSync gebruiken beiden het ActiveSync protocol...
Ja hoor, naar Engeland? Zo moeilijk om even een duidelijke instructie te geven? Stuur anders een nieuw ingestelde iPhone per exprespost.

Wat valt er verder te beheren? Eenmaal instellen en het werkt. Tig organisaties gebruiken dit.
Ik ben na jaren Windows Mobile, iPhone en Symbian weer terug naar Blackberry (eerst 8820, nu een Bold). Er is gewoon geen telefoon te krijgen die zo snel is en zo handig is met email/calender/contacts/RSS/chat. Voor foto's, muziek of YouTube filmpjes kan je beter een iPhone kopen, maar als zakelijk toestel staat Blackberry op eenzame hoogte.

Hoelang dat nog blijft is de vraag natuurlijk, want het kan niet eeuwig duren. RIM heeft zijn marktaandeel naar >20% van de smartphonemarkt gekregen bijna puur op zakelijke toestellen. Met zoveel nieuwe spelers (Palm is weer terug, Android, etc) erbij gaat de concurrentie moordend worden. Net als Nokia in de 'normale' telefoonmarkt kan het eigenlijk alleen maar minder gaan in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2009 18:35]

Kortzinnig? Neen. Toch niet naar mijn persoonlijke mening.

Zoals ik al zei, ik heb zelf een Blackberry Curve liggen in de doos en heb een nieuwe gekocht omdat de telefoon in kwestie me gewoon totaal niet beviel.

Tuurlijk kun je dat er allemaal mee, maar waarom moet RIM het altijd net weer wat anders doen of moeilijker maken dan de andere 'tig fabrikanten? Ik heb nog nooit zoveel moeite gehad met opties terugvinden of gewoon eender wat in de wirwar die een BB is.
hahaha een bb is niet gemaakt voor het gene wat jij wilt jij bent geen zakelijke gebruiker dat bewijs je gelijk door te zeggen dat jij zelf een nieuwe hebt gekocht... vind je het gek dat je niet tevreden bent als jij NIET DE DOELGROEP BENT ;)

Miss is de storm een verbetering voor je maar een Curve is toch echt gemaakt voor de zakelijke markt en niet voor mensen die gewoon willen patsen met de nieuwste gadget!

Gelukkig kan je als je voor een zakelijke oplossing kiest vrijwel alles aanpassen en op een server opslaan voor later gebruik ;)

Edit: Ik lees net de opmerking van 1337mossel en moet mijn opmerking terug trekken over het prive gebruik... meer hoef ik niet uit te leggen als je zijn reactie hebt gelezen en dat kan idd bij niet veel andere toestellen!

@Zavantas: 1337 mossel zegt precies hetzelfde als jij dat doet :P precies zoals ik al had geedit in mijn post (half uur voor jou reactie...) mooi om te horen maar je hoefte het mij niet meer uit te leggen en de lezer die eerst alles doorleest en dan pas reageert ook niet ;)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juni 2009 15:47]

Ikzelf ben een Curve 8900 gebruiker, mijn vrouw heeft de Bold 9000. En er liggen hier nog ergens wel een Pearl 8120 en 8110.

BlackBerry is GEEN puur zakelijk toestel. Ik gebruik mijn toestel puur zakelijk qua mailing, een rapportage programma en WorldMate Live (beheren van vluchten/treinen/hotel/huurauto's).
Verder gebruik ik het toestel voor mijn privé mail (POP3, Gmail en Live), navigatie (Telmap en Google Maps), Viigo (RSS reader), MSN & BlackBerry Messenger (IM programma's, en dus geen website of app's aangeboden door de carrier die betalend zijn!), Facebook & Flicker, Google Sync (draadloze sync met GMail account voor contacten en agenda), MP3 speler (syncen met iTunes/Windows Media Player of copy/paste op kaartje van 16Gb), surfen op het net (hoewel hij hier idd achterloopt op andere fabrikanten)... en ga zo maar door.

De Pearls hang ik aan de USB kabel, en die geef ik even snel een update (volledig gratis) en hop, ook zij beschikken over de zelfde mogelijkheden als de nieuwe modellen (natuurlijk als het hardware matig mogelijk is. bv. GPS functie kan je niet met software toevoegen)

Het beste is dat ALLES, buiten dat rapportage programma en Telmap, gratis beschikbaar is. Volledig legaal. En dat je alles op de achtergrond kan laten lopen. En dus push berichten krijgt voor je mail, maar ook de social networking/IM prog's/... Je krijgt dan mooi een waarschuwing en icoontje op je scherm als er een berichtje binnen komt.
En kom nooit voor verrassingen te staan op vlak van abbo. 15€ vast per maand boven op voice abbo. En geen euro cent meer. Tot nu toe nooit meer gebruikt dan aangeboden in de BIS service. En reeds 15 maanden BlackBerry klant.

Wil andere toestellen dat wel eens zien aanbieden.
Ik vraag me persoonlijk af waar uit mijn 2 reacties jij kan afleiden tot welke doelgroep ik behoor? Mijn opmerkingen gingen over de onoverzichtelijke structuur en het ontbreken van functionaliteit die al in GSM's zit sinds het allereerste model dat ooit uitkwam.

De Curve is me door mijn werkgever bezorgt exact voor al die tralala.
Ik heb nu een HTC met WM op (ja laat het flamen maar beginnen) en daar doe ik ook alles mee en (voor mij) veel simpeler. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring met alles.

Ik kan me wel voorstellen dat de admin/server-kant voor een BB simpeler is maar om het cru uit te drukken is dat mijn probleem als gebruiker niet.

Mijn punt is alleen dat de telefoons qua gebruik afwijken van wat de "standaard" is en voor mensen die een niet BB gewoon zijn is het een hele aanpassing. Als je altijd al met die dingen gewerkt hebt is het logisch dat je daar anders over denkt natuurlijk.
Sorry ik had het niet zo 123 moet stellen zonder enige uitleg

Mijn visie (en dat van mijn bedrijf) is dat een gebruiker het systeem moet beheren en niet het systeem de gebruiker.

In dat geval ben jij in mijn mening niet de doelgroep en moet jij idd een WM telefoon (of ene andere waarmee je goed overweg kunt) hebben zoals je zelf al stelt

Jij bent veel productiever als je met een telefoon werkt die naar je zin is (naar mijn mening.)

Gelukkig werk ik in een grote organisatie die onderverdeeld is in kleine organisaties die bijv telefoons zelf beheren en dat maakt dit mogelijk

Ps. Ik werk veel met verkopers dus vandaar mijn stelling over productiviteit
Daar ben ik het wel helemaal mee eens.
Je moet je als gebruiker goed voelen met het materiaal waarmee je moet werken.
Vandaar ook mijn beslissing om te breken met een BB. RIM heeft wereldwijd een hoop gebruikers dus en zijn vast wel positieve dingen aan.

Buiten mezelf hebben een paar collega's op hetzelfde moment ook een (voor allemaal de eerste) BB gekregen van onze werkgever en we zijn allemaal dezelfde mening toegedaan. De anderen hebben naar vervanging gevraagd, ik heb zelf terug een eigen GSM gekocht.
Er zit ook een groot veiligheidsaspect aan het kiezen voor BB, dat kan je als bedrijf aan alle kanten dichttimmeren met encrypted dataverbindingen en encrypted memory, remote wipe, lock tegen het installeren van apps door de gebruiker, GPS locatie zodat je vanaf de server kan zien waar een evt gestolen Blackberry is, etc. Allemaal geweldig leuk voor het bedrijf maar als eindgebruiker merk je daar niks van en vind je het misschien zelfs vervelend (een door je bedrijf dichtgetimmerde Blackberry kan je niet even jailbreaken zoals een iPhone of een app signature vervalsen zoals bij Symbian apps).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2009 18:48]

Signature vervalsen bij Symbian? Hoe doe je dat dan? Het enige dat ik weet is dat je zelf certificaten kunt krijgen, maar die geven je niet eens toegang tot alle api's (DRM en toestelbeveiliging blijven off-limits, daar moet je heel andere trucs voor uithalen).

Tja, beveiliging? Volgens mij zijn er veel meer mensen die proberen een iPhone te jailbreaken dan dat er mensen zijn die dat met een BB proberen. Als BB doorbreekt op de consumentenmarkt zal dat wel gauw veranderen denk ik.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 20 juni 2009 11:07]

Het lijkt me juist een voordeel dat je een BB (nog) niet kan kraken. Dat is juist de reden dat de BB voor bedrijven zo interessant is, je gegevens zijn veilig erop.
Daarnaast is het ook helemaal niet nodig, BB draait gewoon Java apps en er zijn geen functies die door RIM worden geblokkeerd, in tegenstelling tot bij de iPhone.
Hetgeen de BB goed in is, en dat is zo'n beetje het enige volgens mij, is de integratie-mogelijkheden in een bedrijfsnetwerk en diens beveiliging. Verder kan ik het interface ook niet echt prettig vinden inderdaad.
Zou kunnen, maar 5 maanden geleden uitkomen met het laatste model lijkt mij niet direct de enige reden waarom de verkoop stagneert. Als we, ja ik moet hem er even bijpakken aangezien het de enige telefoon is die 1x per jaar een update krijgt, de iPhone pakken dan groeit de verkoop daar gewoon nog wel van. Misschien dat RIM toch een klein probleem heeft om echt door te breken op de consumenten-markt, hetgeen ze proberen met de Storm e.d. verkopen onder het bedrijfsleven blijven denk ik vrij stabiel.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 juni 2009 13:54]

Ik denk juist dat de groei beperkt wordt door het bedrijfsleven

Een blackberry aanschaffen is niet zomaar even een telefoon kopen.
1. Je hebt een server nodig waar je ook nog eens jaarlijkse licentie kosten voor moet betalen

2. Daarnaast heb je een BB abbo nodig naar je bel abbo dat kan oplopen voor internationale mensen naar 50 euro per maand

3. Je hebt een beheerder nodig die hier ook nog kennis over heeft, zonder deze kennis is het werken met het systeem een stuk minder gemakkelijk

Hierdoor is het nu niet aantrekkelijk om dit te implementeren in organisaties.
Daarom vermoed ik dat ze zodra het economisch klimaat weer aantrekt de verkopen ook weer zullen stijgen

Qua consumenten verkopen zijn ze nooit de beste geweest en zijn ze hier pas mee begonnen. Daarom heeft de stijging van de afgelopen jaren hier volgens mij niks mee te maken.
Miss dat ze wel in verkopen waren gedaald al hadden ze geen consumenten telefoon das sowieso mogelijk...

@Vgroenewold: je opmerking over de updates vind ik dan niet echt toepasselijk want BB's krijgen een stuk meer updates dan 1x per jaar... Je moet het wel goed bijhouden en zelfs updates die nog niet uit zijn kan je al van te voren proberen om je zakelijke organisatie voor te bereiden op het gene wat er gaat komen. Al kijk je naar Apple is dit slecht geregeld, het is gewoon overstappen en afwachten :( (1 voordeel is dat al onze Iphones wel bleven werken na de update haha)

Edit: even verhaal geplaatst zodat het duidelijk dat het mijn mening is en geen feit

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juni 2009 14:34]

Punt 1 hoeft niet altijd, je neemt een BIS abbo, en dan heb je geen server nodig, dus ook geen beheerder en prijs van BIS in Belgie is 15€.

Consumenten verkoop is BlackBerry reeds veel langer bezig dan dat er hier in Europa wordt gedacht. Kijk eens naar alle app's die je voor BlackBerry vind.

Aandeel consumenten/business gebruikers is ongeveer 60/40...
Bij een Bis abbo vervallen ook gelijk al de grote voordelen... dan is het geen unieke telefoon meer

Ook vallen die kleine bedrijfjes in het niets bij de grotere ;)
Het verschil tussen BES en BIS is het op afstand beheren van je hele vloot (updaten/instellen/wipen/...), en verhoogde incryptie.
Verder biedt BIS nog steeds push aan, data compressie... Dus zie niet in waarom het minder uniek is.
Het verschil tussen BES en BIS is het op afstand beheren van je hele vloot (updaten/instellen/wipen/...), en verhoogde incryptie.
Dit is uniek
Verder biedt BIS nog steeds push aan, data compressie... Dus zie niet in waarom het minder uniek is.
Dit is mogelijk met 100 andere merken :)

Oftewel je zegt het zelf al :S
Toch werkt het bij een BB net wat beter. Een BB kan je gerust 4 dagen gebruiken zonder op te hoeven laden. Door de goede compressie en echte push (dus niet een 'fake' polled push) gebruikt hij minder data (handig voor op vakantie) en stroom. Ook qua beveiliging (zelfs zonder BES) steekt de BB ver uit boven alle andere mobiele apparaten. Je kan nl alles standaard versleutelen inclusief alle gegevens op je SD kaart etc. Bij X-keer een verkeerd wachtwoord wordt hij automatisch 'ge-wiped'.

Als je email, naast bellen, de belanrijkste functie vind voor je mobiel dat raad ik mensen aan om echt serieus naar een BB te kijken.

[Reactie gewijzigd door martijn_brinkers op 19 juni 2009 16:27]

Hier bewijs je toch echt dat je maar een oppervlakkige kennis hebt van BlackBerry en de andere merken.
Welk ander merkt levert er een 70% data compressie? BlackBerry, met het BIS abbo, levert altijd PUSH mail. Voor elk type mail box.
Niet als mobile me (enkel @me.com/yahoo), MS exchange,...
Daarbij is het niet geheel onlogisch natuurlijk.
Sinds het afgelopen jaar zijn er ineens ontzettend veel 'zakelijke' smartphones bijgekomen.
Waar de BlackBerry eerst nog 'marktleider' was.. is nu ook, bijvoorbeeld, HTC wat graantjes mee gaan pikken. Er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig voor de BlackBerry (misschien niet allemaal even goed, maar dat even terzijde).
En met een stijging van de nettowinst met 24%?! Zou ik persoonlijk niet klagen hoor :p
Waar de BlackBerry eerst nog 'marktleider' was.
Dat klopt niet helemaal, BB heeft nu (Q1-09) een groter marktaandeel (>20% van alle smartphones, was vorig jaar nog maar 10%) dan ze ooit hadden, Nokia en Palm waren altijd de grote jongens.

Maar het wordt lastiger om boven die 20% uit te stijgen, dan zullen ze echt goede consumententelefoons moeten gaan maken en niet alleen zakelijk. Dat kunnen ze nu nog niet echt (Storm is wel OK maar niet schokkend goed ofzo, gewoon de zoveelste touchscreen phone)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2009 18:46]

Nee, ook dat, men zegt vaak dmv napraten van wat analisten met te hoge voorspellingen, dat het de foute kant op gaat. Wat uiteraard ook gewoon onzinnige uitspraken zijn.
De crisis zal er ook wel mee te maken hebben zeker? Anderzijds kan je met Notifysync een Blackberry ook laten alle data syncen (niet enkel email zoals met BIS) via het ActiveSync protocol van Microsoft.en heb je daarvoor dus geen dure BES nodig.
Wordt trouwens door Rim zelf ook gepromoot in hun apps cataloog:

http://www.blackberrysolu...l&xq=free_free_NotifySync

en dezelfde tool wordt ook door Microsoft zelf als een goedkope uitbreiding op hun BPOS gepromoot:

http://www.microsoft.com/online/mobility/blackberry.mspx

Boerke
Je hebt ook AstraSync die ook ActiveSync ondersteund op Blackberry. Blackberry zelf doet niet aan ondersteuning ActiveSync, dat is schieten in hun broodwinning.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 20 juni 2009 13:29]

Astrasync zou ik toch niet echt aanraden. Heeft nog veel kinderziektes (vooral in de agenda durft die nogal eens fouten maken) en het is ook eerder een service dan een softwaretool. Astrasync maakt namelijk een omwegje via een Amerikaanse mailsite server, hetgeen niet alleen minder veilig is, maar ook meer kansen op problemen geeft. Ik dacht ook dat Astrasync geen tasken kan syncen (omwille van die omweg?), maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Met Notifysync wordt een directe Activesync verbinding met je eigen mailserver gemaakt, zonder omwegen en dus met de maximale beveiliging die Activesync kan bieden (blijft toch altijd nog een stukje minder dan een echte BES). Dit maakt dat die daardoor in het eerste jaar ook wat duurder is dan Astrasync, maar vanaf het tweede jaar een stuk goedkoper (dan betaal je enkel nog een soort verplicht onderhoudscontractje).

Astrasync staat bvb ook niet in de de Blackberry app store en haalt maw niet de (strenge) criteria die Rim oplegt... Miscrosoft vernoemt Astrasync dan weer wel als een tweede mogelijke oplossing, maar als je hun om meer uitleg vraagt, dan sturen ze je wel steevast door naar Notifysync als eerste "preferred partner solution"

[Reactie gewijzigd door boerkenaas op 21 juni 2009 12:22]

AstraSync communiceert ook direct met de eigen mailserver. Daarnaast gaat de ontwikkeling snel. Versie 3 inmiddels. Er waren/zijn nog wat kinderziektes.
@ Aaargh!
Waarschijnlijk heb jij dan oudere blackberry's gezien want ik moet cnl volledig gelijk geven over de kwaliteit.
Op mijn stage heb ik veel met de curve 8900 en 9000 serie gewerkt en ik vind toch zeker dat de 9000 kwalitatief prima was, ook erg geschikt voor zakelijk gebruik door de snelheid en stabiliteit van het apparaat.

Iemand was in het buitenland voor zaken en had zijn BB gesloopt door er een hele kom koffie overheen te gooien en hij kon gewoon op een lokale vestiging van het bedrijf een spare ophalen en deze was gewoon eenvoudig in te stellen zonder dat die persoon daarvoor met de nieuwe telefoon terug moest komen naar Nederland.

Dit soort zaken zijn toch de dingen waardoor de oplossingen van RIM voor zakelijk gebruik populair zijn.
Natuurlijk had men als corporate policy iphone's kunnen verplichten en dan een zo goed mogelijk geconfigureerde iphone op de remote site neer leggen.
Het is echter heel wat makkelijker om een BB remote te beheren en configureren als een iphone, uiteindelijk is er qua mogelijke functies nauwlijks verschil maar puur en alleen het gemak is al voldoende reden om met de oplossingen van RIM te werken.

[Reactie gewijzigd door dutch_warrior op 19 juni 2009 18:52]

Niet alleen die remote beheer, de iPhone is alleen al qua security (alle hacks/exploits/jailbreaks) niet echt een goed alternatief voor een zakelijke phone met vertrouwelijke info erop. Al zullen ongetwijfeld alle gebruikers er wel dolblij mee zijn...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2009 18:55]

Al zullen ongetwijfeld alle gebruikers er wel dolblij mee zijn...
Natuurlijk en dat is het ook het allerbelangrijkste. Immers blije medewerkers zijn veel productiever. Vertrouwelijke info hoort volgens mij per definitie niet op een mobiele telefoon thuis,
Tja, als je er je email mee afhandelt zal er vast wel eens vertrouwelijke informatie op terecht komen.
Qua veiligheid valt het nog redelijk mee volgens mij, zowiezo hebben ze al remote-wipe op de iPhone.
ik moet me hier gewoon even mee bemoeien.

zelf heb ik een blackberry, ik gebuik hem alleen maar prive, zakelijke totaal niet.

het fijne aan een blackberry vind ik dat je alle programma's gewoon open kunt laten, net als de startbalk van windows.

het besturingssysteem werkt heel logisch, en vooral snel, no matter hoeveel programma's je open hebt staan, zelfs als het navigatie, MP3, msn, internet, en google maps tegelijk gebruikt.

de MP3 speler is de beste die ik tot nu toe op een telefoon gehad heb, bij voorgaande toestellen (N91, 5600xpress, en samsung u700) was er altijd wel iets mis, een instelling die ik wou gebruiken zat er niet in, of het geheugenkaartje moest opnieuw gelezen worden... niks van dat soort dingen op een blackberry.

een stukje onhoog las ik ook dat je geen beltoon + tril tegelijk kunt doen.
ik weet niet of dat vroeger zo was, maar tegenwoordig kun je zelfs instellen hoe vaak je telefoon trilt...

ik ben nog nooit zo tevreden geweest over een toestel als met mijn blackberry (9000).
Tja ergens houdt het op, alle managers hebben er al een, het ding doet waar het voor is aangeschaft, dus vervangen hoeft nog niet.
Beetje jammer dat de 9630 niet ook hier uitgebracht wordt. Heb net een 8900 Curve gekocht, maar ik mis toch echt wel de HSDPA ondersteuning. GPRS is voldoende voor wat simpel browsing werk, maar het gaat toch echt té traag vergeleken met vergelijkbare toestellen deze dagen. Verder wel een super toestel! Mijn volgende zal ook zeker weer een BB worden.
Ik gebruik al jaren Blackberry, nu de 8900 curve. Geweldige telefoon. Alles is kwaliteit aan een blackberry. daarbij bieden zij de beste e-mail oplossingen voor onderweg. Blackberry is voor mij net als Tom Tom navigatie, nuttige zaken die het leven aangenamer maken. De menu structuur is daarbij zo logisch opgezet, dat doen weinigen na.

Ook hier geen 3G maar wel wi-fi. Om te telefoneren en e-mails te ontvangen en te verzenden heb je dan ook geen 3G nodig. daarbij vreet 3G stroom en daarbij is deze Curve 8900 lekker licht en daardoor een handzame Blackberry..

geen dag zonder een Blackberry!
Alles is kwaliteit aan een blackberry.
Heb jij toch andere BB's gezien dan ik. Volgens mij zit bij vrijwel elke blackberry enorme hoeveelheiden ruimte om de connectoren heen waardoor je zo binnen in het apparaat kijkt, kan zich fijn stof en andere prut uit je broekzak in verzamelen. Veel van die toestellen voelen erg goedkoop aan m.u.v. de wat nieuwere high-end modellen. Zeker de oudere modellen zijn zo traag als dikke poep in een trechter.

De keyboardjes werken vaak wel goed en voelen degelijk aan, de behuizing darentegen...

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 19 juni 2009 18:26]

Wat is er mis met de bouwkwaliteit van bv de Bold dan? Ik moet een degelijker behuizing dan dat nog tegenkomen...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2009 18:37]

Je maakt een fout. Jij hebt ze gezien, hij heeft ze al jaren in gebruik :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True