Numark toont 'draaitafel' voor Scratch: The Ultimate DJ

Draaitafelfabrikant Numark heeft de eerste beelden vrijgegeven van de controller voor het muziekspel Scratch: The Ultimate DJ. De controller bestaat uit een drukgevoelige draaitafel en vijf knoppen voor het spelen van ritmische patronen.

Numark heeft de controller ontworpen in opdracht van de uitgever Genius Products, die in het najaar ritmespel Scratch: The Ultimate DJ op de markt hoopt te brengen. Het spel wordt gemaakt voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. De 'Scratch Deck'-controller bestaat uit twee delen: een drukgevoelige draaitafel, die volgens Numark aanvoelt als vinyl, en een deel met vijf grote knoppen. Het ontwerp van deze knoppen is afgeleid van de Akai Pro MPC-drumcomputer, die vergelijkbare knoppen heeft om ritmes in te voeren. Op het deel met de drumknoppen is ook een crossfader te vinden. Het deel met de drumknoppen kan zowel links als rechts van de draaitafel aangesloten worden.

Genius heeft verder bekendgemaakt dat er bij het spel zestig nummers geleverd worden die bij het mixen gebruikt kunnen worden. Spelers kunnen ook zelf muziek opnemen en gebruiken, maar dat kan alleen door met een usb-microfoon opnames te maken.

Het verschijnen van Scratch: The Ultimate DJ kwam onder druk te staan toen uitgever Activision eerder dit jaar het Amerikaanse 7 Studios, de ontwikkelaar van het spel, overnam. Activision wil dit jaar het concurrerende DJ Hero op de markt brengen. Inmiddels heeft de rechter bepaald dat 7 Studios de broncode en het beeldmateriaal van Scratch aan Genius moet afstaan en dat het Activision geen inzage in dit materiaal mag geven.

Controller Scratch: The Ultimate DJController Scratch: The Ultimate DJController Scratch: The Ultimate DJ

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

28-05-2009 • 14:46

47

Reacties (47)

47
46
6
1
0
1
Wijzig sortering
Wie wil er nou geen DJ worden? :P

Ik vraag me af in hoeverre dit je ingame helpt bij de ontwikkeling van je scratch kwaliteiten. Alleen al als dit mensen op weg kan helpen om beginnend DJ te worden zie ik hier zeker een markt in! GuitarHero bleek idd ook populair..
Ik vraag me af in hoeverre dit je ingame helpt bij de ontwikkeling van je scratch kwaliteiten. Alleen al als dit mensen op weg kan helpen om beginnend DJ te worden zie ik hier zeker een markt in!
Even tellen "How to become a dj on a game console"
Console +/- 300 euro
Game +/- 60 euro
Extra controller dj-deck +/- 80 euro
Totaal: 440 euro

Even tellen "How to become a real dj with real gear"
3 kanaals mixer +/- 150 euro
Draaitafels 2st. +/- 300 euro
Koptelefoon +/- 60 euro
Platen +/- 8 euro
Totaal: 510 euro

Dit zijn natuurlijk prijzen van budget apparatuur, maar desalnietemin gewoon ok spul om de grondbeginselen van het dj-en onder de knie te krijgen. Als je echt aan de slag wilt kan je meteen 4500 euro lappen voor twee CDJ-1000's en een DJM-800.

Als je echt wilt draaien moet je met echte apparatuur aan de slag is mijn mening, het gevoel van een echte draaitafel en vinyl. Echt bezig zijn en experimenteren met door jou gekocht materiaal in plaats van prefab plaatjes die de behendigheid niet echt weten te doortasten. Hoe leer je mixen op de beat en hoe ontwikkel je het luisteren naar een plaat als je "domweg" op wat gekleurde knoppen moet rammen die in je beeld verschijnen. Natuurlijk geld dit voor alle *.hero spellen.

Het verschil daarin tegen vind ik dat bij GuiterHero echt de nadruk ligt op het spel en de amusementswaarde hiervan. Maar met UltimateDj ligt de nadruk toch wel heel erg op simulatie evenaring van de realiteit. imho :)

EDIT: Telfoutje *loopt met de staart tussen de benen terug naar de middelbare school voor een rekenlesje
De kosten voor vinyl tel ik idd niet mee, je hebt ook al plaatjes vanaf 3 euro.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 juli 2024 09:09]

ik weet niet hoe jij telt, maar 300+60+80 is 440 euro, en met echte platen heb je zowat geen nieuwe muziek, omdat die gewoon niet op vinyl worden uitgebracht, en als je zelf begint moet je al je platen gaan kopen, die zitten nu allemaal in het spel

ik ben geen dj, dus ik vind het allebei niks, maar als je mensen met feiten gaat overtuigen, doe het alsjeblieft goed
Anoniem: 298830 @XPowerStef28 mei 2009 15:50
Geen muziek op vinyl!?!? gegege mooi verhaal!
House, electro, club hardstyule etc etc. komt EERDER uit op plaat dan op cd e.d.
neem maar eens een kijke op www.recess.nl als je dan toch feiten wilt zien.

Overtuigd?

Dat je veel geld kwijt bent aan echte platen klopt wel. gem. 10euro per plaat waarvan je 1 nummer gebruikt van de 3remixen.
De house scene is van het Vinyl af aan het stappen hoor. Het grootste gedeelte vind je alleen nog maar op websites zoals www.beatport.com

Op de meeste house feesten vind je niet eens meer draaitafels. Gewoon CDJ's.


Er zijn natuurlijk uitzonderingen die nog wel vinyl releasen.


Voor rond de 200 euro heb je 2 cdj500's (2e hands) en koop je er nog een goedkope mixer bij. Dan ben je 1,20 tot 2,50 per legale mp3 kwijt.


>edit .. sure.
De niet kloppende comment krijgt een informatieve beoordeling.

[Reactie gewijzigd door GuidoVanSanten op 30 juli 2024 09:09]

Wat een onzin. Ik spreek dan zelf over underground-scene, maar daar komt juist bijna alles op vinyl uit en wordt ook voornamelijk met vinyl gedraait!
Anoniem: 264902 @Maghiel28 mei 2009 19:31
Nu nog, en dat is dan een van de laatste scenes toch dus veel schiet er niet meer over. Dat kan dus binnen een korte tijd even snel gedaan zijn. En het hangt af welke underground dan toch, want in sommige scenes vind je net zo makkelijk mensen die met handhelds of custom build devices draaien als met vinyl.
Inderdaad. De underground house scene verkoopt zo ontzettend veel dat ze vinyl kunnen veroorloven.......


Over welke underground scene heb jij het?

Labels als CR2 releasen vinyl. En dat is alles behalve underground.
Maakt niet zoveel uit hoe die scene heet, maar een hoop platen worden in oplages van 500 geperst waardoor je uit de onkosten komt. Soms ook meer, ligt er een beetje aan van welke artiest(en hoe populair/bekend hij/zei is) de plaat is en hoe groot het label is.
Geloof me, er zijn VEEL kleine labeltjes!
Er worden dagelijks nog nieuwe nummer op vinyl uitgebracht hoor.

Ben ze zelf wel geen liefhebber van maar kan toch zo uit het vuistje 3 winkels zeggen waar je nog vinyl kan kopen. veronderstel dat de liefhebber en professionals er dus nog veel meer kennen.

Ook de nieuwe populaire muziek komt nog op vinyl uit.
Rekenen is héééél moeilijk ;)
Volgens jou: 300 + 60 + 80 = 540
Volgens mij (en waarschijnlijk iedere rekenmachiene op deze aardbol): 300 + 60 + 80 = 440

Bovendien heb je een nieuwe Xbox 360 al vanaf € 150 waardoor je uit zou komen op € 290 in totaal.
Anoniem: 247379 @loewie198428 mei 2009 15:48
Overigens tel je ook de platen niet mee... en daar heb je er wel een aantal voor nodig.
Plus dat er maar heel weinig mensen zullen zijn die speciaal voor deze game een console kopen, om te leren 'scratchen'.

Voor mensen die serieus met muziek bezig zijn en dus ook serieus willen leren draaien/scratchen, heeft bovenstaand setje nul komma nul prioriteit, omdat het de werkelijkheid niet benadert.

Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat UltimateDJ de nadruk zou op simulatie, omdat het gros van de mensen dan na 1 week spelen zou ophouden en het spel de prullenbak zouden wijzen.
Anoniem: 264902 @loewie198428 mei 2009 15:56
Of de plaatjes 3 euro kosten of 50 cent, 80 nummers is toch al snel dan 40-240 euro wat vrij belangrijk is. Nog belangrijker is welke rechten je hebt op de bijgeleverde muziek en/of deze lag geshared worden want in theorie verschilt een mix dan niet meer van een savegame :P Wordt ongetwijfeld nog leuk in frankrijk als 12 jarigen hun saves gaan sharen lol

OnTopic, imo gaat dit niet aanslaan zoals guitar hero en consorten.
Wie wil er nou geen DJ worden? IK!!!

alsof mensen die GH hebben gespeeld groot zijn geworden, volgens mij heeft GH geen elke toevoegende waarde tot je gitaar spel.. het lijkt me eerder logisch dat meer mensen de gitaar zijn gaan spelen. Misschien ook wel bas
Ik vind de controller er niet mooi uit zien. Te strak design
Je moet ergens beginnen, ben je van nature motorisch niet zo vlot en is je ritme een beetje off-beat, maar je zou toch wel eens wat willen proberen met een draaitafel... Dan lijkt mij deze game toch wel een aardig begin om wat vingervlugheid en ritmegevoel aan te leren, daarmee maak je de drempel naar het echte werk toch weer wat lager imo.
Ik vraag me ook af of zo'n DJ spel echt succes gaat hebben. Met Guitar Hero speel je muziek die je normaal gesproken pas na een paar jaar zelf zou kunnen spelen. Daarbij speel je muziek van je favoriete artiesten en beleef je de muziek op een actieve manier.

Bij DJ-en lijkt me dat een stuk minder te gelden. Beatmatchen is nog wel binnen een redelijke tijd onder de knie te krijgen en wanneer je zelf een USB mengpaneeltje hebt, heb je in principe de beschikking over je volledige MP3 collectie. Dit hoeft met elkaar niet veel meer te kosten als dit spel.
Fatsoenlijk leren draaien duurt ook wel een tijdje hoor.

Dit geef mensen gewoon het idee dat ze kunnen draaien, zoals guitar hero dat met het spelen van gitaar doet.

Ik zal het zelf niet kopen (heb het echte spul), maar het lijkt me wel leuk dit.
Ben benieuwd hoe ze het uitwerken.

[Reactie gewijzigd door GuidoVanSanten op 30 juli 2024 09:09]

Fatsoenlijk leren draaien duurt ook wel een tijdje hoor.
Inderdaad, want er is een groot verschil tussen kunnen draaien (plaatjes op een radio manier overmixen om het zo maar te zeggen), en te kunnen draaien in de manier van vanalles door elkaar heen mixen.
Ziet er erg uit als een Beatmania-ripoff.
Maar dan, helaas, duizend maal makkelijker.

Tot zo ver de mogelijke innovatie, net zoals het geval was met Guitar Hero/Rock Band. :\
Dat Numark zich bemoeit met de ontwikkeling van zo'n controller is alleen maar positief (al had ik liever gezien dat dit door Vestax o.i.d. werd gedaan).

Alleen lijkt de x-fader me wel heel erg klein (op de foto althans).
Anoniem: 89602 28 mei 2009 15:07
Het kan aan mij liggen, maar op het plaatje ziet het er niet uit alsof de knoppen aan de andere kant zitten, maar eerder dat het hele ding 180 graden gedraaid is. Zie bv de Dpad positie. Maar goed: Ziet er wel geinig uit verder.
Al zicht op een release date en prijs?
daar heb je gelijk in, in het artikel van engadget (link in dit artikel) wordt er ook enkel gezegd "Left-handed DJs will appreciate that SCRATCH DECK is designed for use in right or left-handed configurations." wat niet hetzelfde is als link of rechts aansluiten, ik vermoed dat je het ding gewoon kan omdraaien en met een switch of een optie in-game het op links- of rechtshandig kan zetten
Anoniem: 155599 28 mei 2009 15:14
Ik dacht dat de basis altijd 2 draaitafels en in het midden een schuif die je heen en weer draait was.
Dit ziet er niet heel veel anders uit dan de gitaar. horizontale knoppen en in plaats van een platte strumbar, een ronde strumbar.
Dus je hebt "drumknoppen"?? Sorry hoor, maar sinds wanneer heeft een dj in godvredesnaam drumknoppen?
Een dj heeft tegenwoordig een twee cd-spelers en een mengpaneel, wat je in feite doet is geen muziek maken, maar muziek MIXEN. (maken doe je thuis op een andere manier).
Met dit mixen kun je twee platen in elkaar over laten lopen, op allerlei manieren die je zelf wilt met bijv. effecten en je kan met vanalles en nog wat kloten. Ook kun je een soort van remix live maken door twee platen door elkaar heen te draaien. Wat je in feite doet als dj is muziek draaien, maar dan gewoon supervers. Scratchen ofzo is maar een klein onderdeel; ik hoef echt niet naar een hele avond naar gescratch te luisteren...
Met GH krijg je een gitaar en moet je nog enigszins iets doen wat met gitaar spelen te maken heeft; namelijk noten spelen op de maat van de muziek met iets in de vorm van een gitaar, maar met dit spel wijkt het toch wel erg veel af... Jammer.
Je moet het niet al te veel vergelijken met het 'echie'. Met de meeste schietspellen heb je ook nog steeds een muis in je handen, en met racegames een klein sticky in plaats van een stuur.

Waarschijnlijk vinden veel mensen het gewoon heel leuk om DJ te spelen met 'drumknoppen' ;)
Je kan prima 'drumknoppen' gebruiken zoals je ze noemt. Bijvoorbeeld naast je draaitafels en mixer een Akai mpd of een Triggerfinger om cuepoints te triggeren... (als je digitaal, midi of hybride draait that is...)
Het meeste Dj werk is iid mixen maar met twee platenspelers kun je wel degelijk muziek maken, als is dat voor de echte absolute pro's. Een soort enkelman's jamsessie.

De overtreffende trap is phonosisten. Die maken muziek van een eentonige plaat van 20 minuten hetzelfde loopje dat beter klinkt dan wat je op Mtv hoort. Maar dat is zo intensief dat dat na 15 minuten druipen van het zweet.
offtopic, maar Merthan: Geheel geïnspireerd door je opmerking google ik even phonosisten, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat jij de enige bent die dit woord gebruikt, op het net althans :P
Anoniem: 122601 @lredev29 mei 2009 12:29
"phonosisten"... right
bedoel je misschien "turntablism"?
In de DMC finale (soort wereldkampioenschappen scratch DJ'en) van 2007 zie je weldegelijk dat dj's (hifana) ook met drumknoppen werken hoor. Leuke routine overigens.
Het deel met de drumknoppen kan zowel links als rechts van de draaitafel aangesloten worden.
Nee hoor, je kunt het hele ding gewoon draaien, zoals je duidelijk kunt zien op die foto's..
dit kan je niet tegenspreken. immers zijn ze nog niet in de winkel verkrijgbaar. Als het niet zo was zetten ze het er niet neer.

Ik neem aan dat ze directe bronnen hebben en niet alles van de plaatjes afleiden.

als het wel zo is dan zijn sommige mensen benadeeld want de normale knoppen zitten dan net andersom en werkt dat niet lekker als die knoppen ook in-game bediend moeten worden.
Hoewel je in principe gelijk hebt dat je zoiets nog niet kan tegenspreken....

...het zou toch wel heel apart zijn als ze bij de ontwikkeling van deze controller WEL alle tekst precies hebben omgekeerd (zodat het spul 180 graden draaibaar is), maar deze optie in werkelijkheid NIET hebben ingebakken.
Het doet mij enorm denken aan de lefty stance dat in Guitar hero wordt ingebakken. Een rechts en linkshandige speler kunnen zich dus uitleven op hun eigen manier.Waarschijnlijk wordt hier dus ook zo iets voorzien. Dit zijn natuurlijk allemaal maar speculaties en dat zullen we op tijd en stond te weten komen.
Anoniem: 262143 28 mei 2009 16:35
sorry mensen.ik kan niets anders dan heel hard in de lach schieten als ik dat fisher price speelgoed bekijk
Anoniem: 295601 28 mei 2009 16:45
voor de tweakers die kritiek hebben op dit soort games:
Het is voor de FUN.
Als je het niet leuk vindt kijk je toch gewoon de andere kant op...

Ik heb alle versies van GH op de Xbox360, maar zou van mijn leven geen echte gitaar willen (leren) spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.