Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

T-Mobile is begonnen met de verkoop van de Vairy Touch, een telefoon die slechts 60 euro kost. Het toestel is ondergebracht in de MDA-serie en komt uit de fabriek van ZTE. Het is het goedkoopste touchscreentoestel dat in Nederlandse te koop is.

De Vairy Touch wordt als prepaidtoestel aangeboden en heeft dan ook geen spetterende specificaties. Zo heeft de telefoon slechts 1MB geheugen aan boord, dat met een sd-kaartje kan worden uitgebreid. Het toestel, dat uiterlijk wel wat van een HTC-telefoon wegheeft, draait een eigen besturingssysteem van de Chinese fabrikant ZTE.

Het compacte toestel, dat 83 gram weegt, heeft een fors touchscreen, maar het moet het niet van zijn accucapaciteit hebben. De fabrikant claimt een gesprekstijd van drie uur en een standbytijd van 180 uur. Het is het eerste toestel uit de MDA-serie die bij zijn debuut als prepaidtoestel verkocht wordt. Tot nog toe was de MDA-serie vooral bekend van de duurdere HTC-smartphones.

In het afgelopen jaar zijn meer fabrikanten begonnen met het verkopen van goedkopere touchscreentelefoons. LG zag bijvoorbeeld zijn Cookie, een toestel dat iets meer dan honderd euro kost, meer dan twee miljoen keer over de toonbank gaan.

T-Mobile Vairy Touch
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Interessante zet van T-mobile, potentieel een heel nieuw segment wat ze hiermee aanboren. Of dat lukt is natuurlijk maar de vraag, maar je ontsluit bijvoorbeeld wel internet voor een doelgroep die voorheen was is aangewezen op budgettoestellen die dat niet (of buitengewoon mager) ondersteunen omdat het belgedrag geen hogere toestelkorting rechtvaardigt. Ergo, een internet- cq. touchscreen-toestel in de budgetklasse kon nog wel eens een hele slimme zet zijn. :)
in principe zou dat kunne ware het niet dat dit toestel geen GPRS heeft. internet gaat helaas niet lukken op dit ding. daarbij is nog maar de vraag of iemand die een prepaid mobiel neemt wel een internet abo neemt. met prepaid gprs gaat het natuurlijk snel in de papieren lopen
Je hebt ook nog CSD hoor, gewoon inbellen. Xs4all biedt de inbelnummers nog gewoon aan. Heb ik ooit eens ingesteld op de E50 waar ik de bedrijfssimkaart ingedaan heb omdat die gprs geblokkeerd heeft. Werkt wel traag en betalen per minuut, maar ach, als de baas het graag zo wil...

Jammer dat de E51 geen CSD meer ondersteund.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 8 mei 2009 23:32]

Hmm, daar heb ik niet naar gekeken. Het staat inderdaad niet expliciet vermeld op de pagina met specificaties, maar het wordt ook nergens uitgesloten. Daarnaast wordt wel aan Web'n'Walk gerefereerd in de voetnoot.

Anderzijds, wat is het nut van een touchscreen-toestel als je er niet mee op internet kan? Da's als een navigatiesysteem waar je geen kaarten in kunt laden. :P

Ik gok eerder dat de GPRS-functionaliteit zo langzamerhand (en blijkbaar) dusdanig standaard wordt geacht dat het niet meer noemenswaardig wordt geacht als specificatie.

edit:

Trouwens, het toestel moet wel internet hebben, want het kan wel MMS aan - en daarvoor heb je data nodig. Dus inderdaad, blijkbaar is "kan ook data aan" als specificatie niet meer noemenswaardig. Is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk. :)

[Reactie gewijzigd door Roelant op 9 mei 2009 10:58]

maar als je rond kijkt op de t-mobile site staat bij andere toestellen wel expliciet vermeld dat er gprs en/of wifi functionaliteit op zit.
Ben ook benieuwd wat voor apps er verder op draaien, als je er namelijker niet meer mee kan dan bellen is een touchscreen niet veel meer dan een pimpfactor. Om minder complexe software te bedienen zijn een paar hardware knopjes vaak makkelijker. Ik tik liever een nummer in op mijn numeriek tobo dan op een touchscreen bv. (vooral blind typen op touchscreen gaat niet)
Hier is een Tsjechische review te vinden van de telefoon, incl. foto's. Voor ¤60,- krijg je nog wel wat, zoals een FM-radio en dergelijke. Het onscreen toetsenbord is echt niet met de vingers te bedienen, maar er zit wel weer handschriftherkenning op zo te zien.
Voor iedereen die de Tsjechische taal net zo goed begrijpt als ik hier de vertaling van google.

[Reactie gewijzigd door cohn op 8 mei 2009 13:23]

link doe het niet echt :+
Is het niet wat voor een Tweakers review? Dat leest ook gelijk een stuk makkelijker :)

Ik ben wel benieuwd of het net zo'n niche-markt wordt als de netbooks.
ik heb toestel in mijn bezit en ben er zeer tevreden over zeker voor dat geld het is voor mij een tweede toestel mijn hoofd toestel is een HTC TyTn II dus das wel wat anders er zit idd een "eigen" besturings systeem op en omdat dit niet van microsoft komt is dit nog best snel (niet zo uitgebreid als win mobile)
en idd er zit een 1.3 megapixel camera op voor video/foto functies die nog best helder is
ik heb het toestel gehaalt met t-mobile waarde punten die je krijgt via je t-mobile abo en daarom maar 29,95 betaalt voor dit toestel en wees eerlijk ¤30 euro voor deze specs?? vindt je verder nergens

p.s. en over de standby tijd ik vindt zelfs dat hij best lang mee gaat mijn HTC moet ik twee keer opladen tenopzichte van 1 keer de ZTE op te laden

p.s.s. hij heeft trouwens ook een variant op TouchFlo van HTC werkt ook erg netjes :)

[Reactie gewijzigd door copywizard op 8 mei 2009 13:07]

Kan hem niet vinden in de puntenshop hoor.. Hoeveel punten heb je in moeten leveren dan?
ik heb hem via een t-mobile shop gehaald daar kan je je punten gewoon inleveren voor van alles waaronder deze mobiel
Dacht bij 'puntenshop' eerder aan 'interpunctie', want 'punten' gebruikt copywizard wel heel summier... :')

En wat is 'postscriptum scriptum'?

[Reactie gewijzigd door Beelzebassie op 8 mei 2009 17:27]

Het na het schrijven geschrevene, natuurlijk :+
Bij the phone house krijg je altijd 10 euro korting op een prepaid pakket wanneer je een oude gsm inruilt. Dan kost ie nog maar 50 euro! :)
Idd bij Belcompany hetzelfde, vaak doe je er zelfs nog verstandiger aan naar zo'n 'telefoon-turk' te gaan, krijg je 10-20 terug.
mager?
voor 60 euro heb je een mobiel met touchscreen/bluetooth/1.3 megapixel camera/15 beltegoed en 1 gb sd kaartje.

ik dat vind ik alles behalve mager.
ow en op de site staat bij de specs 3.1 megapixel maar naar de afbeelding van de telefoon staat al wel netjes 1.3

[Reactie gewijzigd door Intruder op 8 mei 2009 13:00]

Tsjah, nu is het natuurlijk niet helemaal te vergelijken met een paar jaar geleden, maar ik heb iets van 3/4 jaar geleden mijn K300i gekocht voor 80 euro in de winkel. Alleen ben ik op het moment een arme student, dus dit is wel een hele mooie actie.

De mobiel is nog steeds in gebruik though. Stevig dingetje.
Wat doen studenten altijd verkeerd? ik loop met een ipod touch en een n95

En ja ik ga minstens elk weekend uit :P
Niet willen bijlenen? Geen ouders hebben die boeken / schoolgeld betalen?
Niet duur, maar wel magere specs voor de telefoons van tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Gitaarheld op 8 mei 2009 12:47]

Voor die prijs moet het natuurlijk uit de lengte of de breedte komen.

Helaas is een accuduur van 180 standby-uren (die vaak onder ideale labcondities worden gemeten) wel heel erg mager voor een toestel dat bedoeld is voor de doorsnee gebruiker.
ben benieuwd wanneer er voor het eerst linux naar deze apparaten kan worden geport?
misschien is er dan wel iets extreem leuks van te maken...
Het zou mij helemaal niet verbazen als er al Linux op draait op de achtergrond.
't is ook niet echt iets nieuws. Samsung deed het al met hun eerste touchscreen/PDA de F700, die draaide op de eigen Linux-variant 'Croix'. Jammer genoeg is dit toestel nooit een hit geworden in omdat deze in veel landen slechts via één provider (Vodafone) beschikbaar was en tevens gedurende de hele 'levensloop' slecht leverbaar was.
180 is 7,5 dag standby. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo mager :?

Ik zou bijna zeggen in verhouding met de overige specs een van z'n sterkere punten.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 mei 2009 13:38]

alleen jammer dat het net zoals de meeste telefoons in de praktijk waarschijnlijk rond de dag uit zal komen..
Op zich nog geen probleem als je dat ding elke nacht aan de oplader hangt :)
Niet duur, maar wel magere specs voor de telefoons van tegenwoordig.
Mag jij mij eens een telefoon van dezelfde prijs met betere specs laten zien
Ik geef je gelijk, die zijn er niet veel. maar wat ik altijd een voordeel vond was dat mijn nokia 2310 het zo een paar weken volhoud met de accu, ook al bel ik er af en toe mee en gebruik hem gewoon!
Lijkt me een leuk telefoontje voor de jeugd... lekker patsen met je touchscreen en goed te gebruiken als mp3 speler... al1 erg jammer dat ze er een zwakke accu in hebben gezet...
Dat geheugen lijkt me niet zo'n punt als er een flashslot inzit maar juist voor dit soort toestellen had ik niet op de accu beknibbeld.
Voor weinig geld heb je hier wel een touchscreentje, maar toch wel van wat mindere kwaliteit, 't is maar wat je graag in huis wilt hebben :)
Het gaat dan dus alleen om het touchscreen, wat ik bij zoon goedkope phone niet egt een meerwaarde vind.

Mooi aan capacitive touchscreen is dat je juist door al je apps en hele menu makkelijk doorheen gaat.

Deze mda mist een capacitive scherm, heeft niet zoveel software en troep dat je veel moet beheren, en smsen is nou ook niet bepaald fijner op zoon scherm?

Het is dus alleen voor de heb, zo van: ik heb een touchscreen....