HP introduceert ProBook-laptops voor zakelijke markt - update

HP heeft een nieuwe lijn van zakelijke notebooks uitgebracht. Met de ProBook-laptops richt de fabrikant zich vooral op het midden- en kleinbedrijf; de modellen in de nieuwe productlijn zijn onder andere goedkoper dan die uit de EliteBook-reeks.

De eerste modellen maken deel uit van de s-serie en komen beschikbaar in wijnrood of glanzend zwart. De HP ProBook s-serie bestaat uit twee 14"- en twee 15,6"-modellen, terwijl ook de 17,3"-ProBook 4710s deel van de serie uitmaakt. De 4410s en de 4415s hebben een 14"-scherm met led-backlights, een beeldverhouding van 16:9 en een resolutie van 1366x768 pixels. De 4410s is met zijn gewicht van ongeveer 2,2 kilogram de lichtste ProBook. De 14"-modellen bevatten een ATI Mobility Radeon HD 4330 of een GMA X4500HD-igp van Intel, kunnen met een blu-ray-drive worden uitgerust en kunnen beelden via hdmi uitsturen. De 4415s heeft een AMD-cpu aan boord, terwijl de 4410s wordt uitgerust met een Intel. Alle onderdelen die als standaard mogen worden beschouwd zijn aanwezig, zoals een expresscard-sleuf, een 2-megapixelcamera, een kaartlezer en wifi- en bluetooth-interfaces. De prijzen zijn nog onbekend.

De 4510s en 4515s zijn 15,6"-modellen met respectievelijk een Intel- en een AMD-cpu. Ook de schermen van deze notebooks kunnen 1366x768 beeldpunten weergeven in een aspect-ratio van 16:9. In tegenstelling tot de 14"-modellen hebben deze laptops op hun toetsenbord een numeriek gedeelte. Net als alle ProBooks beschikken ook deze modellen over de Gobi-chipset, zodat ze zowel een hsdpa-netwerk als Amerikaanse Evdo-netwerken kunnen gebruiken.

De 4710s-ProBook heeft een 17,1"-scherm met led-backlights en een resolutie van 1600x900 beeldpunten. Dit model wordt standaard voorzien van een ATI Mobility Radeon HD 4330 met 512MB gddr2-geheugen en een mobiele Intel Core 2 Duo-cpu van de laatste generatie. De 4710s wordt aangeboden voor een prijs van 900 dollar, omgerekend 682 euro. HP zal de laptops naar keuze met Windows of met Suse uitrusten. De exacte prijzen voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend, maar deze beginnen bij 500 euro. De modellen zullen hier vanaf half mei verkrijgbaar zijn.

Update maandag 11 mei, 11.45: HP laat weten dat de 14 inch-modellen niet naar Nederland komen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-04-2009 • 16:43

28 Linkedin

Reacties (28)

28
27
2
0
0
3
Wijzig sortering
Anoniem: 290425
29 april 2009 17:27
Ik zag dat ze met Suse Enterprise Edition 11 worden uitgerust.

HP Laptops come with SuSE Linux ED 11 pre-installed

Op zich voor de zakelijke gebruiker 'n goede keuze, aangezien Novell zich met deze SuSE Linux distro's zich richt op inter-compatabiliteit.

Wat mij trouwens wel verbaasd is dat er geen trackpoint op zit, dit is toch wel belangrijk voor zakelijke gebruikers. Ik ben blij dat ik die wel op m'n Thinkpad T60p heb :)
16:9 voor de zakelijke markt? Office applicaties draaien zijn dacht ik toch nog altijd belangrijker dan filmjes kijken?
Steeds vaker worden zakelijke notebooks ook thuis (en dan ook privé) ingezet en waarom ook niet. Fabrikanten spelen hier ook op in. HP is hier niet uniek met een 16:9 scherm. Sony's 13.1" Z-serie (introductie ca een jaar terug) beschikt(e) al over een 16:9 scherm.
de beperkte hoogte van zo'n scherm 768 pixels voor de 15 inch is wel zeer onhandig werken naar mijn mening
De resolutie van de 14" en 15,6" modellen steekt me toch een beetje tegen, terwijl de 16:9 verhouding dan weer wel leuk is.
Maar goed, gezien de richtprijzen moet je ook niet té veel verwachten natuurlijk. Ik ben wel eens benieuwd hoe de verdere uitrusting (RAM, HD,...) er uit zal zien.
wat is er leuk aan 16:9? behalve voor het kijken van films?
Foto's in 15x10 passen niet. en door de titel, menu en start balken blijft er weinig verticale pixels over. 768 pixels verticaal dat is net iets meer als vroeger met windows 95 (800x600)

De meeste websites zijn verticaal geörienteerd. en die 1300 pixels worden (bij oa tweakers.net) gebruikt om grijze balken neer te zetten. je blijft scrollen.
jammer altijd van de X4500 intel GMA grafische kaart, maja voor 2d aplicaties en soms wat licht 3d werk zal het dan wel voldoende zijn , maar toch heb ik zelf toch liever een ATI of Nvidia met wat meer rekenkracht daarom is de laatste 17inch model dan ook echt wel een goede afweging tussen performance en prijs.
Ik vind het heel mooi dat je dat stelt, maar de prijs van het 17" model is nog niet eens bekend. Er is alleen bekend dat deze serie bij 500 euro begint. Het goedkoopste model dus (14"), met, naar alle waarschijnlijkheid, Suse geïnstalleerd.
Denk eerder dat de zakelijke markt niet zozeer performance-gericht is. Er zijn altijd tig uitzonderingen te bedenken waarin een dedicated grafische kaart handig is, maar het gros van de tijd zul je het niet nodig hebben. Maargoed, het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur (en misschien die van de baas natuurlijk (als hij voor het werk wordt aangeschaft)).

Vind de laptops wel erg strak en minimalistisch vormgegeven, met een toetsenbord wat iets weg lijkt te hebben van die van de macbook (pro's) van Apple. En met 2,2kg voor een 14" laptop (4410s) vind ik dat heel netjes (toch al 0,4kg lichter dan m'n IBM T42, hoewel daar dat extra gewicht waarschijnlijk in de stevigheid zit.
voor 3d werk heeft HP al lang een mobile workstation lijn, een X4500HD is ruim zat voor een zakelijke notebook wat toch al veel beter is dan een X3100
Waarom lukt het de meeste laptopfabrikanten nou niet om even de connectors mooi weg te werken door het te verzinken in de body? Dit ziet er toch niet uit zo :{
Dus je USB poorten verzonken en dan heb je zo'n mini bluetooth adapter welke je er bijna niet meer uit kunt krijgen en op dat moment juist die extra USB poort nodig hebt.

Ik zie meer in een magnetische power aansluiting zoals sommige macbooks (of misschien alle :? ) hebben.
Als dan iemand over het snoer struikelt dan gaat je laptop in ieder geval niet mee naar de grond.
Bluetooth hoor je gewoon ingebouwd te hebben. Alleen nog de allergoedkoopste EEEPC's kunnen zonder weg komen, en daar steken die adapters weer iets te veel uit.
Alle, maar dat is gepattenteerd.
Dat betekent alleen maar dat iedereen dat patent kan pakken en het kan nabouwen. De vraag is dan meer wat de licentiekosten voor het patent zijn...
Ik heb nu een HP NC6320 met een 15" 1400x1050 scherm. Heb ik toen bewust gekocht vanwege de hoge resolutie maar ben langzaam toe aan vervanging. (rustig aan het orienteren) Een scherm met hoge resolutie is een must maar er zijn maar weinig modellen die dit hebben:S Nieuwe serie dus ook niet...
Als het niet persee een HP moet zijn, Zou de je Voor de Sony BZ12XN of BZ12VN (beide 1440x900) kunnen gaan of de Dell Latitude E5500 of E6500 kunnen nemen. In de Dell's is een hi-res scherm mogelijk, bijvoorbeeld deze:
http://www.acesdirect.nl/...2/dell_latitude_e6500_c2d
Vraag een reseller naar de modellen met een hogere resolutie-scherm. Je kunt ze ook customizen, maar volgens mij is dat prijstechnisch niet echt interessant. Wachten dus tot de preconfigured modellen leverbaar worden en het juiste type kiezen.

edit:
De 4510s heeft optioneel een 1600x900 15,6" display

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 29 april 2009 18:44]

helemaal mee eens. bijna alle websites doen niets met dat breedbeeld, en gebruiken alleen de 768 pixel (-/- titel-, menu-, status- en startbalk) Je blijft scrollen.
Let er op dat de -s series geen dockingpoort hebben. Wel de -b serie en -w serie
Jammer dat er niks over het besturingssysteem staat alhoewel ik aan mag nemen dat de nieuwe lijn weer gedowngrade kan worden naar Windows XP (64b?)...
Vista Home Basic, Premium en Business

Er zijn wel types met Vista Business32 met downgrade naar XP Pro32, zie 4510s en 4710s

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 30 april 2009 08:39]

Anoniem: 84969
29 april 2009 20:08
Waarom kiezen ze eigenlijk voor 16:9 in plaats van 16:10? Ik heb echt het gevoel dat 1366x768 weer een stap terug is. Je had eerst bij 800x600, 1024x768 en 1280x1024 (en natuurlijk 1400x1050), wat elke keer in beide dimenties groter werd. De 1280x800 resolutie op m'n nieuwe laptop vind ik echt een grote stap achteruit vanaf m'n vorige 1400x1050, vooral omdat ik in verticale richting dan erg veel ruimte kwijtraak. Maar met 1366x768 wordt het dan weer wel langer in de breedte, maar weer korter in de hoogte. Waarom doen ze dit (en waarom gaan ze dan eigenlijk niet voor 1440x900)?
het is goedkoper omdat ze dan meer lcds uit een plaat kunnen snijden. Zou had ik het toch op.

MAar je hebt gelijk, het is enorm irritant. Zeker op internet met een browser en dan eens een pdf bekijken. Zie je 2 regels en moet je beginnen scrollen... joy.
HP is de grootste rommel wat betreft laptop en PC's ... Servers daarentegen zijn ze wel wat meer bij de pinken. Als je mobiel wil wezen koop dan VAIO van Sony's, deze zijn betaalbaar en je krijgt waar voor je geld. HP gebruikt zoals velen hun naam om nodeloos hoge kosten aan te rekenen voor elke dienst of product je van hun koopt.
Dat vind jij misschien, heb zelf nooit problemen ermee gehad.
En de service is echt top. En dat mag van mij ook wel geld kosten.
Ik heb liever een goede laptop, en een goede service.
Dan een super goede laptop, en een slechte service.

Vind deze lijn er wel strak uitzien hoor.
Alleen ja jammer van die resoluties.

Die HDMI-poort begint langzamerhand een standaard te worden op veel laptops, en dat vind ik dan toch weer een dikke plus!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee