Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Submitter: Countess

AMD heeft de documentatie van de instructieset van de R700-gpu vrijgegeven. In 392 pagina's wordt de volledige Instruction Set Architecture uit de doeken gedaan, zodat programmeurs software en compilers kunnen optimaliseren.

ATI Stream ISAHet document beschrijft de functionaliteit, de syntax en mogelijke  program states voor elk van de instructies van de R700. Ook geeft het document richtlijnen voor compilerbouwers. De documentatie van de instructieset moet  programmeurs in staat stellen om maximale prestaties uit de R700-hardware te wringen bij het schrijven van compilers, loaders, linkers en drivers. Verder zouden de gegevens programmeurs moeten helpen bij het schrijven van rekenintensieve software waarbij de gegevens parallel worden verwerkt. Eerder al gaf AMD al documentatie vrij met betrekking tot de 3d-functionaliteit van de R700-serie en publiceerde het bedrijf opensource-code voor het ontwikkelen van drivers.

Niet alleen de instructieset van al verschenen gpu's uit de R700-familie - zoals de RV710, de RV730, de RV740 en de RV770 - wordt uit de doeken gedaan; de documentatie heeft ook betrekking op de nieuwe RV790-gpu. Deze chip is terug te vinden op de Radeon HD 4890, die AMD binnenkort uitbrengt.

Guru3D heeft al een interessant detail uit de documentatie opgeduikeld: de RV770 ondersteunt geen burst memory reads. De andere 7x0-gpu's van AMD beschikken wel over deze functionaliteit, die het bijvoorbeeld mogelijk maakt om in een klap 16 registers met data te vullen. Dit komt de efficiëntie van de chip ten goede.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Deze specs zijn voornamelijk interessant voor de schrijvers van de open source RadeonHD *nix-driver. Aangezien de officiele Catalyst van ATI nog als buggy wordt ervaren, en alleen ondersteuning heeft voor Linux (en niet voor *BSD, Solaris, e.d.) en in de toekomst alleen nog de Radeon HD-serie ondersteunt (en dus niet de Radeon X1xxx en lager), wordt deze driver behoorlijk wat gebruikt.

Toen de R600-documentatie werd vrijgegeven heeft dit ook niet een dusdanig effect gehad op de games, of dat is tenminste nooit opgemerkt.

[Reactie gewijzigd door DCK op 31 maart 2009 15:22]

Heeft de het vrijgeven van de R600-documentatie destijds geleid tot goede bruikbare open source drivers voor Linux?
Als je daar het antwoord op weet dan weet je ook ongeveer wat je nu kunt verwachten.

Geschiedenis herhaalt zich

Edit:
@ reacties hieronder
Ik dacht dat R600 documentatie al heel wat langer geleden was vrijgegeven.
3 maanden is inderdaad wat kort om grote resultaten te verwachten.

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 1 april 2009 12:39]

Dat is wel erg cynisch. Je moet die mensen ook wat tijd gunnen om het te maken. Een driver is niet een-twee-drie tevoorschijn getoverd - dat kost veel tijd. AMD doet er tenminste nog iets aan om FOSS-fundamentalisten tevreden te stellen (i.t.t. Nvidia, die alleen een binary blob heeft, maar daar heb ik absoluut geen problemen mee).

Met een beetje mazzel komen de R600 en R700 redelijk overeen qua architectuur , zodat R700-ondersteuning niet uitblijft. Over het algemeen schijnt de RadeonHD-driver best goed te zijn, en is veel sterker dan Catalyst op veel gebieden (en zwakker op andere natuurlijk) als je het maar op een Radeon X1950 of lager draait.
ja natuurlijk!!! want opensource vrijwilligers kunnen in 3 maanden een document of 3 van elk enkele honderden pagina verwerken tot een gigantische stabiele en volledige functionele driver. en als het tegen die tijd niet is gebeurt dan gebeurt er ook nooit iets meer mee.

edit : AMD is er wel al een tijdje mee bezig en ze hadden al wel eerder wat specs van de r600 gereleased maar voor de rest kwam nog een hoop uitzoek werk bij kijken om zeker te zijn dat ze geen informatie van 3d party licenties in het openbaar gooide of hun eigen bedrijfsgeheim in driver optimalisaties.
het laatste document dus pas een maand of 3 uit.

[Reactie gewijzigd door Countess op 1 april 2009 15:49]

R700 heeft wel 800 stream processors, tegen slechts 112 voor de Nvidia 9800 GT. Voor CUDA achtige toepassingen is 800 leuker. Het lijkt er wel op dat de ondersteuning en ontwikkeling een stuk verder is voor Nvidia
Dit lijkt een erg goede zet van ATI, het lijkt me dat het hiermee eenvoudiger wordt drivers te optimaliseren voor alle platformen. Linux is de voor de hand liggende kandidaat, maar wie weet krijgen we hiermee ook betere drivers voor Windows (bijvoorbeeld voor Mobility Radeons)?
Ik denk aan eerder verbeterde prestaties in games, zoals nVidia games. In vele games die speciaal voor nVidia geoptimaliseerd zijn scoorde ATi ook vaak goed omdat ATi meer raw power heeft en niet perse met optimalisaties hoeft te werken, als dit nu wel het geval gaat worden dan neemt ATi een flinke voorsprong.
games praten tegen de API de API tegen de drivers, en de drivers praten, met deze gegevens met de GPU.
ximon had het dus goed. dit gaat in eerste instantie om drivers en als hoofddoel drivers voor linux. maar elk besturingssysteem is mogelijk, ook Windows.
maar met deze gegevens kunnen ook drivers worden ontwikkelt voor GPGPU toepassingen en zelfs programma's die rechtstreeks met de GPU praten.

voor het optimaliseren in games en programma's heeft ATI laatst een tooltje vrijgegeven

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 maart 2009 14:35]

Ik denk eerder aan niet-3D programma's die gebruik kunnen maken van de grafische processor om zo sneller te werken. (zoals ook staat in het artikel.

"Eerder al gaf AMD al documentatie vrij met betrekking tot de 3d-functionaliteit van de R700-serie en publiceerde het bedrijf opensource-code voor het ontwikkelen van drivers."

Het gaat hier dus niet om verbeterde 3D prestaties, omdat die informatie al was vrijgegeven.
Dit is vooral bedoeld voor programma's die stream gebruiken.
beter zou zijn om nu een openCL implementatie te kunnen maken zodat er makkelijk geport kan worden, ipv ˇf cuda ˇf steam.
Dat zou in principe moeten kunnen op basis van de gegevens die AMD nu heeft gepubliceerd.
@penetreerbeer : nee, dit kan gebruikt worden om iets als stream te ontwikkelen.
in eerst instantie is dit gedaan om de ontwikkeling van 100% funcionele opensource linux drivers mogelijk te maken. dit was het enige gedeelte dat nog miste van die informatie (2d en 3d is al eerder vrijgegeven, nu word shader support dus toegevoegt.

en een openCL implementatie is hiermeer ook een mogelijkheid, ik hoop dan ook binnen afzienbare tijd opensource ATI drivers te zien dien openCL capabele zijn.

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 maart 2009 14:29]

Als synthedit fan ben ik benieuwd of deze informatie niet gebruikt kan worden om de DSP core niet door de CPU te laten draaien, maar wel door de GPU? Ik weet niet of het mogelijk is om DSP algoritmen te laten uitvoeren op een GPU?
Ik betwijfel of het sterke punt van de GPU (veel parallelle bewerkingen) wel tot z'n recht gaat komen met DSP algoritmen.
Er staat in het artikel dat de RV770 geen burst memory reads ondersteund. M.a.w als dit wel het geval was dan zou de 4850 en 4870 nog sneller zijn? :?
misschien iets. maar het zal vooral een idee zijn geweest dan iemand ineens had dat goedkoop kon worden ge´ntegreerd in de nog uit te brengen chips, maar niet essentieel voor de performance.
Wat ik opvallender vind is dat de chip gebruikt in de 4850 en 4870 en 4870 X2, die RV770, geen burst memory reads ondersteunt, en de rest wel. Vraag me toch af in hoeverre dit invloed heeft op de performance. Het zou toch vreemd zijn als de RV790, die dit wel ondersteunt, hier een significant voordeel van heeft.
Ik ben benieuwd, want het is al verbazingwekkend hoe de de singecore gtx295 de HD4870 X2 uit de markt slaat. http://videocards-review....d4870-x2-test-review.html

Kun je voorstellen hoe hard zo'n chip in X2 zou presteren en dan een dik SLI set-upje bouwen dat gaat vliegen hoor. Maar ik ben altijd eigenlijk wel een Ati boy gebleven. Met de X850XT PE van Asus was ik zeer tevreden. Maar nu moet ik toch zeggen spijt te hebben gehad met het kopen van de HD4870 X2, hij prestert goed, dat zeker. Maar toch niet ver zo goed als een GTX295. En ook ondersteunen veel games niet de X2 van de kaart, zoals GTA IV, daar is 1 GPU maar actief, en ook de helft van het grafisch geheugen wordt benut.

Ik zou nog heel even wachten nadat de R700 famillie uit is tot Nvidia met een comeback komt.
AMD heeft een rectificatie geplaatst. De RV790 ondersteunt geen burst memory reads net als de RV770.

Mike Houston, de grote man die achter het Folding @ Home project zat en die nu bij AMD werkt heeft dit bevestigd op het forumv an Beyond3D:
Just a quick update. RV790 does *not* support burst memory reads, we had an error in our documentation that will be fixed and updated shortly, sorry about that. Y'all are just too quick scanning through things and finding nuggets like that. There are some tweaks in RV790, but burst reads is not one of them.
Bron: http://forum.beyond3d.com...?p=1283125&postcount=1027

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True