Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: ossy

Chipontwerper AMD heeft de specificaties van zijn R600- en R700-gpu's vrijgegeven. Met de gegevens kunnen opensource-3d-drivers voor Linux-besturingssystemen ontwikkeld worden. Eerder gaf AMD al code voor 2d-drivers vrij.

R600-coreDe vrijgegeven specificaties hebben onder meer betrekking op de shader-instructies voor de R600- en R700-gpu's en bevatten informatie over de shader-textures. Met de 166 pagina's tellende specificatie zouden ontwikkelaars van 3d-drivers voor videokaarten in staat moeten zijn drivers voor de ATI Radeon HD-kaarten te ontwerpen. Eindgebruikers kunnen niets aanvangen met de gegevens die AMD vrijgaf, maar wie er belangstelling voor heeft kan het document downloaden via de website van het X.Org project.

AMD gaf in december al opensource-code vrij waarmee voor de R600- en de R700-gpu's 2d-drivers voor Linux konden worden ontwikkeld. De 3d-prestaties van de videokaarten met deze gpu's waren daarmee nog zeer beperkt. Een van AMD's opensourcepartners, Novell, bracht echter eerder deze maand een AMD Video bios-disassembler uit, waardoor de specificaties van de beide gpu's al min of meer op straat waren komen te liggen. De formele vrijgave van de specificaties door AMD zou ervoor moeten zorgen dat 3d-drivers voor Linux voor ATI's gpu's, waaronder grafische kaarten uit de Radeon HD 2000-, 3000- en 4000-serie, spoedig realiteit worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Hoe lang gaat het nu concreet duren voordat we op deze info gebaseerde drivers in bijvoorbeeld Ubuntu gaan zien?
Denk je hier antwoord op te krijgen in dit forum? Je kunt ervan uitgaan dat men hard aan het werk zal gaan, maar het schrijven van stabiele drivers is geen ééndags werk.

Hopelijk gaat Nvidia het voorbeeld dat door AMD gesteld wordt, overnemen. Propietary drivers zijn imho flink achterhaald.
De smoes die de fabrikanten steeds gebruiken, is dat ze met het vrijgeven van de code geheimen over de werking van hun hardware vrij zouden geven die gebruikt kan worden door de concurrent. Maar er is toch ook zoiets als patenten? En trouwens, van elkaar kun je leren en zo komt er ook nog eens een versnelling in de technologie.
Maar er is toch ook zoiets als patenten?
Nvidia gebruikt mischien ook patenten van anderen in hun produkten door bv cross-licensing, die kunnen ze niet zomaar vrijgeven simpelweg omdat ze daar geen toestemming voor hebben.
Bovendien, denk je niet dat Nvidea de chips van AMD cilk onder vergrootglas gaat houden? Is toch een bekend truukje dat al jaren in verschillende sectoren wordt gebruikt.
(automobiel, software, bouwwerf, landbouw, ...)
Maar je wilt natuurlijk niet dat de concurrent van jou leert... (Alleen andersom ;) )
Ik heb even gekeken naar het document wat AMD/ATI heeft gepubliceerd. Het is een enorme lijst met alleen maar tabellen die allerlei registers in de GPU beschrijven. Het is geen gemakkelijk te lezen document en er zit geen duidelijke handleiding voor ontwikkelaars bij.

Het lijkt me nog een heel werk voor de open source programmeurs om hier wijs uit te worden en bruikbare drivers te schrijven. Reken er maar niet op dat er over een paar weken al een bruikbare driver is op basis van deze informatie...

Desondanks is het een stap in de goede richting. Nu nVidia nog...

[Reactie gewijzigd door jj71 op 28 januari 2009 11:26]

Dit document is eigenlijk geen handleiding, maar bevat zoals je correct constateert enkel de nodige registers die men nodig heeft bij het aanspreken van de GPU. In tegenstelling tot wat er in het artikel staat, stond er in de documenten van december ook al een handleiding voor 3D in werking te krijgen, echter ontbraken de nodige registergegevens nog. Dit is hierbij rechtgezet.

De combinatie van die 3D guide uit december en de register specificaties nu is alle wat een open-source developer nodig heeft om een driver te schrijven. Dit omdat de persoon die de beide handleidingen geschreven heeft (alex deucher) dit gedaan heeft tijdens het schrijven van de actuele code voor de radeonhd driver. De documentatie is dus gebaseerd op ervaringen, waardoor amd vrij zeker kan zijn dat deze documentatie voldoet (itt de vorige keren dat amd documentatie vrijgegeven heeft).
Dat verklaart ook waarom de radeonhd driver (waar alex deucher aan werkt) nu al een experimentele maar werkende implementatie heeft, met o.a. EXA acceleratie (2D). Voor ubuntu 9.04 mag men dus al een functionele 2D driver voor r600-r700 verwachten, de vraag is enkel of diezelfde driver wel gaat meegeleverd worden (radeonhd is enkele maanden geleden in velo distro's vervangen door -ati, en is zelf uit de default xorg build configuration verwijderd).
Nu nog wachten op de -ati driver om die achterstand in te halen, maar dat zal best een tijdje duren aangezien de meeste developers daar nu met andere dingen bezig zijn (mesa r300 naar cs porten, llvm shader compiler, gallium3D, ...). Hoe dan ook belooft het een interessant jaar te worden voor open-source graphics :)
de ontwikkelaars van de open source drivers hebben al een ongeveer half jaar toegang tot deze informatie maar onder NDA, er wordt dus al een tijdje gewerkt aan de 3d ondersteuning.
@oeLangOetan en El Cid: Het klopt idd dat ontwikkelaars bij o.a. Novell al geruime tijd onder NDA werken aan 3D Code voor de R600/R700, en als ik me niet vergis was er een paar weken geleden net een milestone bereiktdat de in 3D een vertex konden tekenen oid. Afhankelijk van of ze al met TTM/GEM (een kernel-based gfx memory manager, simpel gezegd) werken, duurt het niet zo lang meer voordat er een functionele driver voor de R600/R700 in de Ubuntu repo's zit, misschien 9.10 al (ja, t is sowieso te laat voor 9.04 aka Jaunty Jackalope schat ik in).
Ik d8 me te herinneren minimaal 6 maanden.
Dat is de release cycle van Ubuntu, dus de minimale tijd dat het in de ISO ingebakken kan zijn. Al verwacht ik niet dat ze het halen voor april (als Ubuntu 9.04 uitkomt). Natuurlijk kan het wel zo zijn dat de driver in de repositiries geupdate wordt, dan dat kan natuurlijk 24/7 gebeuren.

Voor de vorderingen kan je RadeoHD.org en Phoronix in de gaten houden.
Betekent dit ook dat HD video decoding öp de GPU nu ook eindelijk geïmplementeerd kan worden voor BSD en Linux?
Kwestie van ook een serieus antwoord te krijgen op je vraag: ja en nee :)

Nee, als in: deze documentatie bevat geen informatie over de mogelijkheden die een R600-700 chip heeft om video te decoden. Hierbij is NVIDIA met zijn VDPAU extentie dus nog de enigste. Maar AMD zal nog documentatie releasen, en video-acceleratie is daarbij een kanshebber (het volgende dat vrijgegeven wordt is een optimization guide voor R500), naast de power-management features van deze chip.

Ja, als in: dankzij deze documenten kan men volledige shader-functionaliteit implementeren in de driver, waar dan op zijn beurt het Gallium3D framework van kan gebruik maken. En er zijn plannen (en experimentele code) die bepaalde onderdelen van het decoding-proces (deblocking o.a.) gaan laten afhandelen door GPU shaders. Dit zal via Gallium geimplementeerd worden, zodat deze functionaliteit op alle GPU's bruikbaar zijn die de benodigde functionaliteit bieden aan Gallium.

Beide scenario's liggen echter nog een hele tijd in de toekomst. Nu wordt de R500 guide door legal services gedraaid, opvolgende documentatie moet dus nog geschreven worden en zal dus zeker >6 maand duren. Gallium aan de andere kant is nog heel experimenteel, nu GEM er is (2.6.29) is moet KMS en DRI2 nog gemergd worden, waarna alle drivers nog naar het Gallium framework moeten geport worden.

Voor meer lectuur: dit is een post van de persoon die nu aan video via shader decoding werkt, in combinatie met Nouveau (dewelke de enige driver is die nu al volledig met Gallium werkt).
Nu nog de documentatie van UVD, zodat er ook gewerkt kan worden aan versnelling van video decoding, en er is voor mij geen reden meer om over een nVidia kaart te twijfelen...

Misschien eerst maar eens inzetten om complete implementatie van UVD/XvBA in de gesloten driver zodat ze weer wat op nVidia inlopen. Door het uitbrengen van VDPAU van nVidia afgelopen jaar, heeft AMD/ATI mijns inziens een aardige achterstand opgelopen.
De gesloten driver werkt aardig, o.a. met RandR 1.2 ondersteuning, maar het gemis van hardware matige video decoding, is wel zonde.
jammer genoeg zit er bij UVD een probleem met patenten en licenties van 3de. dat kunnen ze dus niet vrijgeven.
in toekomstige UVD implementaties gaan ze de UVD opsplitsen zodat ze er wel opensource drivers voor kunnen vrijgeven ook al kost ze dat meer transistors.
Goede ontwikkeling. De AMD driver kan nu echt een eigen leven gaan leiden. Eens kijken waar deze stap van amd ons zal brengen.

Nu hoop ik ook ergens dat nvidia deze stap gaat maken.
Mooie ontwikkeling.

Zou Haiku OS hier ook van kunnen profiteren...
Voor de geniale programmeurs onder ons, Haiku OS heeft ontwikkelbudgetten waarbij een aantal mensen een geldbedrag kunnen doneren wat vervolgens naar de programmeur gaat...
Het zou zeker mooi zijn als Haiku hier van zou kunnen profiteren. Ben alleen bang dat het heel lang gaat duren. Veel opensource drivers voor linux (in elk geval voor ATI) hebben nog hun manco's terwijl er toch door veel ontwikkelaars aan wordt gewerkt.

Al moet ik wel zeggen dat de bestaande Nvidia en Radeon drivers voor Haiku/BeOSR5, prima werken. En dat terwijl deze volgens mij door slechts 1 persoon zijn ontwikkeld (een Nederlander :-)).

Sowieso hoop ik dat hardware ondersteuning voor Haiku goed van de grond komt, want zit echt te wachten tot ik dit OS dagelijks kan gebruiken.
Kan deze informatie niet helpen om de physx ondersteuning toe te voegen aan ATI kaarten onder Windows, waar een tijd geleden al over gesproken werd maar wat blijkbaar in de doofpot gestopt is?
nee, deze informatie betreft alleen de AMD GPU informatie. De algoritmes wat betreft PhysX zit hier niet bij, daarnaast is er geen broncode vrijgegeven alleen documentatie.

Het wijzigen van de windows driver door iemand met alleen deze docus is onmogelijk, hij zou eerst de hele windows driver moeten herschrijven.
Ik ben ook zeer benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben mbt het uitvoeren van (delen van) applicaties op de gpu
het zou hiermee prima mogelijk moeten zijn om OpenCL compatible drivers te maken voor onder linux.
Dit zien we graag. Dit kan er alleen maar voor zorgen dat meer en meer hardware producenten Linux als waardig OS gaan zien. Wellicht zullen er later dan ook software ontwikkelaars brood zien in het platform.

En nu moet men alleen microsoft nog verplichten om Direct-X open te maken en de gemiddelde gamer kan ook volledig op linux draaien.
Kijk dat lees ik nou graag, ik heb respect voor een bedrijf met zulke acties.
Zo steun je nou de opensource community. Nu is overigens maar de vraag hoeveel mensen met de benodigde kennis er daadwerkelijk aan de slag gaan met dit boekwerk en dit in een driver gaan implementeren. Ik zou het erg waarderen dat de videokaarten van ATI met behulp van deze documentatie betere drivers gaan krijgen en misschien nog uiteindelijk beter worden dan de binaire drivers van nvidia voor de X.Org server.
Ik ben benieuwd of deze ontwikkeling ook zal leiden tot betere drivers voor het windows-platform. Vooral qua crossfire denk ik dat er nog een hoop rendement uit te halen valt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True