Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Het nieuwe vlaggenschip van Nokia, de N97, zal vanaf eind mei te koop zijn. Nokia zal het toestel in eerste instantie alleen in 'geselecteerde markten' introduceren, maar via grijze import is het toestel dan sowieso in Nederland te krijgen.

Nokia wil tijdens het Mobile World Congress in Barcelona niet ingaan op de vraag in welke landen de N97 als eerste te koop zal zijn, maar de verkoopstrategie zal ongeveer hetzelfde zijn als die van het vorige touchscreenmodel, de 5800 Xpressmusic. Of Nederland een van de landen van de eerste lichting is, kon een woordvoerder van Nokia niet bevestigen. "Maar als Nederland niet tot die landen behoort, vinden klanten die het toestel willen vast wel een manier om eraan te komen", denkt de woordvoerder.

De 5800 was vanaf december in zeven landen te koop en is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht. Vanaf eind volgende week is het toestel pas in Nederland te koop, maar inmiddels zijn er via de grijze import al duizenden exemplaren in Nederland verkocht.

De N97 is het eerste toestel dat wordt uitgerust met widgets op het thuisscherm. Die widgets, waarvoor Nokia al een ontwikkelwedstrijd houdt, zijn geschreven in html en css. "Elke gebruiker met enige basiskennis van html en css kan daardoor zijn eigen widgets maken", aldus de woordvoerder van de Finse fabrikant.

Nokia introduceerde de N97 in december. Het is na de 5800 de tweede Nokia met het nieuwe Symbian S60v5-besturingssysteem. "Symbian is iets aangepast om de widgets mogelijk te maken, verder is het OS hetzelfde", aldus de woordvoerder.

Nokia N97
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

wat zal t gaan kosten als los toestel?
¤500? Durf ik nu te beweren dat die prijs met dik 100¤ overtroffen gaat worden.

Waarom; simpel, kijk naar nokia haar prijzen van de N95/N958gb/N96 ... introductie
allemaal > ¤550

letop; winkel-prijs

//edit
De N97 moet in de eerste helft van 2009 in de winkels liggen en zal zonder abonnement en met btw rond de 650 euro kosten.
bron

//edit2
Datasheet

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 februari 2009 14:17]

right...ik heb mijn N95 nog 800betaald tijdens introductie...die prijzen zullen ze nooit meer halen denk ik.

5 a 600euro lijkt me realistisch ja
Ik heb ook ooit ¤ 765 betaald voor een Nokia N93.
Maar om de een of andere reden was ik er 2 jaar lang, iedere dag gelukkig mee gebleven zonder veel spijt te hebben van zoveel geld.

Maar je hebt wel gelijk dat 500 of 600 euro meer dan genoeg is hedendaags.
Destijds was het gewoon heel hard nodig omdat ik wel een zeer oud gsmding had.
heb wel eens iets zien staan van ¤550 excl. btw
Staat aan de rechterkant vermeld. EUR 550.
Tsjah wat kost een vlaggen schip?
Ik denk rond de ¤500,-?
Geen GPS zie ik.. jammer weer..
Find directions and locations with the integrated A-GPS and included maps.
Bron: http://www.forum.nokia.com/devices/N97

[Reactie gewijzigd door eXisTa op 17 februari 2009 15:20]

Echt wel GPS ! Gewone GPS en A-GPS (of is het GPS-A ? Is als ik het goed begrijp een aanvulling waarbij GPS ook gebruik maakt van de telefoonmasten, handig bij slecht gps ontvangst)
Ik kan niet wachten op de release van deze GSM. Momenteel ter overbrugging een Nokia 5800 genomen. Over een jaar is de prijs van de N97 dan iets gedaald icm abonnement. En de 5800 is vrij van abonnement en gaat dan als pre-paid verder bij mijn zoon. (Geef je puber kind nooit een abonnement, heb ik door de jaren geleerd)

[Reactie gewijzigd door LessRam op 17 februari 2009 15:39]

Ik hoop dat die telefoonmast functie dan beter werkt dan bij Googloe Maps. Als ik die laat aangeven waar ik nu ben zit ie er meestal zo'n 20km naast.
Nokia kondigt E75-sliderphone met qwerty-toetsenbord aan.
Waarom zou ik nou een vlaggenschip aanschaffen als men zelf aangeeft dat de E75 de opvolger is van de 9300?
Omdat de toestellen voor 2 totaal verschillende markten zijn gemaakt.

De E-serie is de zakelijke lijn van Nokia en de N-serie is de consumentenlijn. Verschil ertussen is dat de E-serie bijvoorbeeld de mogelijkheid om het standby-scherm veel verder aan te passen met email en agenda notificaties en dergelijk in tegenstelling tot de N-serie.

De N-Serie heeft dan vaak meer multimedia toepassingen zoals 2 speakers wat je de laatste tijd veel ziet en een "betere" (-lees meer megapixel) camera.

natuurlijk valt het allemaal te relativeren omdat er genoeg mensen zijn die hun zakelijke telefoon ook privé gebruiken maar er zijn toch duidelijke verschillen.
eigenlijk is dit dus te belachelijk voor woorden..

Nokia zou dit niet moeten doen geen lijnen naast elkaar..

N moet gewoon altijd het broertje blijven van E dus E moet alles bevatten wat de N heeft EN meer (in zijn prijs category)

Dus bv een E9x, het topmodel, moet dus alles krijgen van deze N97 plus alle zakelijke dingen. Waarom zou een zakelijke gebruiker geen multimedia willen???

Die rare verschillen bij nokia levert ze alleen maar flink wat meer werk op. Nu moeten ze talloze firmwares hebben voor verschillende telefoons terwijl dit in mijn ogen er maar een paar zouden hoeven zijn.
Maar als Nederland niet tot die landen behoort, vinden klanten die het toestel willen vast wel een manier om eraan te komen

Is het vreemd dat ik dit een tamelijk arrogante houding vind?
Oh ons product is zo goed, die toveren ze wel uit de USA!
In plaats van dat ze dat ding gewoon overal uitbrengen...
Jammer hoor.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 17 februari 2009 15:57]

Als nokia al de n97 niet in NL bij de eerste ronde released dan zal de USA daar ook niet bij zitten. Daar lopen ze bij elke phone release te klagen dat ze moeten wachten op de rest van de wereld ( ja behalve bij de iphones, ook een reden waarom die zo populair zijn: daar waren ze nog niet echt telefoons gewend met dat soort functies )
Ach ja, het is in ieder geval te hopen dat ie bij introductie een stuk stabieler zal zijn dan de N96. Maar ja, daar moet ik het sowieso nog 1,5 jaartje mee zien uit te houden :).
n82 een jaar in bezit. (Candybar versie n95) Geweldig toestel hiervoor 3 wm toestellen gehad maar die kunnen echt niet op tegen de n82. perfecte foto's/filmpjes navigatie (sygic) mail for exchange voor werk sync (alleen op dit punt werkt wm iets beter) en retesnel. Nog nooit een memory leak ondervonden. Wm toestelen waren ook goed maar alleen een stuk trager en toch mindere gesprekskwaliteit.

Als ze nou eens een normale camera in de iphone bouwen wordt dat wellicht ooit een optie. n97 ga ik zeker in de gaten houden puur voor de heb hehehehe O-)
Eerst in April naar me nieuwe baas, dan heb ik ook een paar 100 euro meer. Mijn Ericsson W880i is ook wel aan vervanging toe. Lijkt me wel handig telefoontje als ik weer Internationaal ga rijden over enkele maanden.(ressesie hè, geld nodig. zit nu ook al thuis wegens arbeidstijdverkorting) :|

Om een beetje contact met Internet en het thuisfront te houden, lijk het me een perfect apparaatje.
dan heb ik ook niet zo'n zuigend abbootje voor me laptop nodig, kan die lekker thuis blijven. :)

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 17 februari 2009 14:13]

Lijkt me wel handig telefoontje als ik weer Internationaal ga rijden. Om een beetje contact met Internet en het thuisfront te houden...
dan heb ik ook niet zo'n zuigend abbootje voor me laptop nodig, kan die lekker thuis blijven. :)
Behalve dat je dan een "zuigend abbootje" hebt voor je telefoon. Mobiel internet in het buitenland is nog steeds erg prijzig.
Is dat zo? Ik betaal nu ook 1 vaste prijs met mijn mobiel voor onbeperkt internet. Dacht eigenlijk dat in de Benelux en omgeving de prijzen ongeveer een beetje gelijk lagen, c.q. daarvoor gelden... Maarja uitzoeken waard dus, heb liever zo'n telefoon in de zak dan met een laptop lopen zeulen...
Bedankt voor de heads up.
Nou je zult thuiskomen met een rekening van honderden/duizenden euro's als je niet oppast en zomaar iets laat lopen op de achtergrond.

Zeer gevaarlijk dus!
Reken maar paar euro voor 1MB als je met je eigen telefoon gaat internetten in het buitenland, in België kennen ze nog geen eens onbeperkt internetten op de vaste lijnen zoals kabel en adsl, laat staan op je mobieltje. :P

Ze hebben daar nog datalimiet op alle internet aanbieders, en snelheid is daar heel erg laag, adsl komt niet boven de nieuwe mobiele T-mobile laptop abbo's uit. (nieuws bericht van gisteren)

Reken er dus maar niet op dat het over de grens maar iets lijkt op Nederland, zal in de meeste gevallen heel veel verschillen. ;)

Luxemburg weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 17 februari 2009 14:38]

hmm zag net op de site dat mijn data, in de hele EU reikt zonder extra bijkomde kosten
buiten de EU in een aantal landen. Belgie is daar dan nog iets slechter in dan NL qua wetegeving. :)_
kost me een paar centtmeer omdat ik via een ander netwerk ga. Duistlands en luxemburg kost me geen cent extra... dank je wel belgish kabu°inet...:(

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 17 februari 2009 19:22]

Wij hebben in Belgie meerdere aanbieders met 'onbeperkt' internet.

Maar onbeperkt is een beetje bullshit is het niet dan?

Ik dacht eerder aan FUB. Of iets van Fair use.
Finland, Zweden, denemarken en Noorwegen zijn in ieder geval altijd bij de eerste groep, als Scandinavische landen.

En laat ik nu in Noorwegen wonen zo dat ik als een van de eerste er een kan hebben :p
Alleen jammer dat mijn N95 nog prima doet dus ik wacht wel op de N98 of zelfs N99 :+
Ik heb een N95 8GB, maar door het toetsenbord begint het toch te kriebelen. Eindelijk een apparaat die mijn Clie UX kan vervangen (is een PDA, weet ik ook wel...). Agenda, notities, etc. is niet handig op een N95.

Wat wel jammer is dat het nog een "ouderwets" resistief touchscreen is. Anders had ik hem zo snel mogelijk gehaald.

Mijn ideale smartphone zou nog een zoomlens hebben, maar de N97 heeft door het toetsenbord een zeer grote plus bij mij.
Laat Finland nu alleen geen Scandinavisch land zijn. ;) De Finse cultuur wortelt voor een belangrijk deel in zijn oosterbuur. Wat addictive hierboven beweert verbaast mij dus helemaal niet.
Ik zeg ook niet dat hij niet in meer landen meteen zal uit kommen, alleen dat alle landen altijd bij de eerste groep zitten heb nog nooit een model gezien dat hier niet te koop was maar ergens anders wel.

De band tussen deze landen is heel erg sterk, zo iets van, wij Scandinaviër's horen meer bij elkaar dan de de rest van de wereld.
De band is vele male sterker dan bv België en Nederland.
JIj mag dat vinden, ik haat mn HTC touch diamond nu al als ik deze telefoon zie.
Het is een Nokia, en ik heb alleen maar zeer goede ervaringen met dit merk.
Geef mij maar Symbian, dat voelt zich blijkbaar veel meer thuis op een telefoon
dan "Windows Mobile" (traag en niet praktisch t.o.v. Symbian imho).
Ben anders niet zo'n fan van Symbian. Want er wordt wel vaak afgegeven op WM maar Symbian heeft ook zo zijn eigenaardigheden.

Zo moet je bijv per se regelmatig het toestel zonder zichtbare reden herstarten om out-of-memory-meldingen te voorkomen. Symbian S60 heeft dus blijkbaar nogal last van leaks. Met WM-toestellen heb ik dit nog niet ervaren.

De ondersteuning voor applicaties is een stuk minder. Voor WM is alles wel te vinden. Voor navigatie gebruik ik bijv bij voorkeur TomTom. Dat kun je met Symbian tegenwoordig wel vergeten, als je tenminste recente kaarten wilt gebruiken.
Geef mij maar Symbian, dat voelt zich blijkbaar veel meer thuis op een telefoon
dan "Windows Mobile"
Toestellen met WM worden m.i. onterecht telefoons genoemd. Ze mogen er tegenwoordig dan zo uit zien maar het zijn natuurlijk nog gewoon volwaardige pda's. Dat je ermee kunt bellen, maakt het nog geen telefoon. Met een pc kun je immers ook bellen. Een pda is dus in de eerste plaats een soort mini-pc met, voor de eindgebruiker, bijna net zoveel flexibiliteit als op de pc.

Nokia daarentegen maakt van oudsher telefoons met dus ook een heel andere doelgroep. Dat verklaart mogelijk waarom zij voor de zakelijke markt veel minder produceren dan bijv concurrenten RIM en HTC. Dit komt vooral sterk naar voren zodra je gebruik wilt maken van een MAPI client op je Nokia omdat je graag je, doorgaans zakelijke, email wilt binnenhalen, liefst via push mail. Dat is nog steeds een ramp. Volgens mij is het jonge Android daar nu al veel beter in...
Welk toestel heb je? Ik ben wel benieuwd want mijn N95 hoef ik weken niet te resetten, hij piept af en toe dat ie leeg raakt, maar daar heb je een oplader voor (1 keer in de 3-4 dagen), maar resetten hoef ik bijna nooit. Verder werkt alles wat opgestart is soepel en werkt 't allemaal prima. Er is genoeg te vinden aan applicaties en als het geinstalleerd is werkt het merendeels prima. Kan ik niet zeggen van WM :S Mijn vriendin heeft ook een HTC met WM6 erop, maar wat een brak programma. Traag, trager dan traag en vooral traag. Daarnaast geheel onlogisch, kunt 'standaard' niet zien wat er allemaal open staat en je moet 'm dus om de haverklap resetten omdat het geheugen vol zit -.-

(ps. ieder z'n mening, geen probleem natuurlijk, hierboven is gewoon mijn ervaring van WM ten opzichte van Symbian)
Wat jij hierboven schetst, is natuurlijk gewoon geheugen dat volloopt omdat allerlei programma's wel opgestart maar niet meer afgesloten worden. Logisch dat het dan een keertje ophoudt. Verschil met Symbian is dat dat afsluiten bij laatstgenoemde steeds minder effect heeft totdat het geheugen dus te vol zit zónder dat er iets extra's draait. HTC levert nota bene een handig geheugen-tooltje mee dat standaard rechtsboven in het today scherm zichtbaar is. Heb je zo een lijstje met draaiende programma's inclusief handige kruisjes om ze per stuk af te kunnen sluiten. Komt bij dat je de boel ook nog zo kan instellen dat het standaard kruisje om een venster te sluiten het programma ook écht afsluit. Doe ik dus standaard waarna ik vervolgens die programma's weer hiervan uitsluit die van mij per se altijd moeten draaien (bijv email en activesync).

Heb zelf geen Symbian-telefoon maar mensen om mij heen wel. Ik zie met een N95, een E61i en ook een N73 precies gebeuren wat ik al beschreef namelijk dat er echt niks extra's draait en er tóch een melding out-of-memory verschijnt. De E61i heeft hier wel het meeste last van. Dit heb ik met mijn beide WM-toestellen echt nog nooit meegemaakt.

Overigens het trage aan de Diamond en andere pda's met Qualcomm-chip ligt helaas vooral aan de sterk verouderde drivers voor dit hardware-platform. Hierover hebben al velen verbolgen hun mening geuit op de vele fora die er zijn. Strikt genomen kun je de traagheid dus niet aan WM wijten. Ik heb zelf een Diamond en het is inderdaad frustrerend om te ervaren dat ie vaak amper of niet sneller is dan m'n oude Wizard. Overigens helpt het aanzienlijk om een doorgetweakte custom rom te installeren maar dat moet je natuurlijk wel 'durven'. ;)

[Reactie gewijzigd door 2fish op 18 februari 2009 19:52]

Beiden zijn prima OSen. Het is maar net wat je ding is. WM heeft veel aan krediet ingeleverd, maar sinds 6 is het gewoon sterk terug, en hoor ik er weinig klachten ofver. En Symbiantelefoons die 'out of memory' raken, tsja. Ieder toestel heeft een beperkte hoeveelheid geheugen. Op een gegeven moment heb je de limiet bereikt. Ik heb op mijn E61i nog nooit een out of memory-melding gehad. Wel is het een toestel met een trage processor. Maar goed, of dat twee jaar geleden ook nog traag was....

Vóór WM6 was Symbian gewoon de betere OS, op afstand. En ik heb mijn E61i en mijn E71 nog nooit hoeven herstarten, dit waar WM exelleerde in vastlopers.

En dan heb ik het niet eens over de gebruiksvriendelijkheid. Kun jij wel stellen dat het geen telefoons zijn maar PDA's, etc. etc., maar feit is dat het hier om een discussie over telefoons gaat, en dat 90% van de mensen die een WM-toestel kopen, dit doen met gebruikersdoeleinden waar een symbian-equivalent ook voor gebruikst kan worden (bellen, contactbeheer, agenda, wat rondklooien met applicaties). Derhalve geldt jouw argument niet.

De ondersteuning voor applicaties, tsja. Die is bij WM wel wat hoger. Maar dat komt omdat WM er al eerder was, en dus vanuit het verleden een communitybase heeft opgebouwd. Verder was WM al vroeg op PPC's te verkrijgen van verschillende merken, terwijl Symbian op alleen een beperkt aantal telefoons te krijgen was, die zich ook nog eens minder richtten op een doelgroep die zelf met applicaties bezig gingen. Veder noem je TT, maar dat is geen gelding argument. Ten eerste is van TT7 alleen voor de HTC's een legale versie te verkrijgen. TT was in principe helemaal gestop met producten voor smartphones en PPC's. Maar nav een deal met HTC zijn er overal gelekte illegale versie te krijgen. Maar los kopen voor een los toestel, kan niet.
Daarbij zijn er van alle grote spelers op de navigatiemarkt gewoon Symbianversies. DUs tenzij je iGo erg mist, lopen WM en Symbian gewoon gelijk in deze markt, aangezien TT alleen voor bepaalde HTC's verkrijgbaar is en niet per definitie voor WM.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 19 februari 2009 21:12]

ik vraag me ook af wat voor toestel jij hebt
Mijn E90 is rock solid, restart hem nooit om out of mem errors of die dingen.