Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Leden van de Indiase nationalistische volkspartij BJP hebben Nokia-mobieltjes verbrand, omdat het kaartenprogramma Nokia Maps aangeeft dat de betwiste provincie Kashmir in zijn geheel in Pakistan ligt. De partij vermoedt een complot.

Verbrande telefoonLeden van de jongerenvleugel van de BJP protesteerden voor een Nokia-winkel in de Indiase stad Jabalpur tegen een kaartfout in Nokia's kaartensoftware Maps. Ze gooiden de ruiten in en de mobieltjes uit de winkel werden op straat verbrand. De leden van de nationalistische partij, die van 1998 tot 2004 nog in de regering zat, zijn boos, omdat de provincie Kashmir volgens kaartprogramma Nokia Maps, dat op veel mobieltjes voorgeÔnstalleerd is, in zijn geheel in Pakistan ligt. In werkelijkheid is de provincie verdeeld tussen India, Pakistan en China.

Een leider van de nationalistische partij eist een rechtszaak tegen Nokia vanwege de kaartfout. "Dit is een zaak van anti-nationalisme", zei de leider tegen het Indiase dagblad. "Wij eisen dat Nokia en andere mensen die bij dit complot betrokken zijn, vervolgd worden voor het verspreiden van anti-nationale activiteiten. Er zullen meer protestacties volgen als deze zaak niet wordt opgepakt." Nokia heeft inmiddels zijn excuses voor de fout aangeboden. Volgens de Finse telefoonfabrikant is er abusievelijk oud kaartmateriaal van Navteq gebruikt; de fout zou alleen in de eerste versie van Nokia Maps voorkomen. In Maps 2.0 en de bŤta van 3.0 is de fout al hersteld. Nokia raadt IndiŽrs dan ook aan de software te updaten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Dit is niet echt nieuw. Wie weet nog dat je in Windows 95 bij het kiezen van de Time Zone kon klikken op een kaart van de hele wereld. Deze feature kreeg ook al snel kritiek dat de grenzen niet klopten.
Zie http://blogs.msdn.com/old...ive/2003/08/22/54679.aspx (ook voor meer spannende verhalen over de geschiedenis van Windows).
The Indian government threatened to ban all Microsoft software from the country because we assigned a disputed region to Pakistan in the time zone map. We had to make a special version of Windows 95 for them.
Waarom moeten ze altijd spullen kapotmaken?

Het is heel vervelend fout, zowel van Nokia als Navteq.

Ik vind gewoon raar dat die Indiers op deze manier hun woede uiten.

Als mijn computer een bug heeft , dan ga ik toch ook niet de computers van winkel waar ik gekocht heb in de fik steken.

Zinloos geweld....
Nokia moet gewoon nederig zijn excuses aanbieden; de indiŽrs hadden uiteraard volledig gelijk. Daarnaast moet Nokia volledig op eigen kosten de maps corrigeren en updaten. Foute toestel terugbrengen naar de winkel en gratis de goede kaart er op laten zetten. Oh wacht... toestel afgefikt :P
Omdat ze een ander beeld hebben over de situatie dan ons?

Ik denk dat als we dit aan 100 mensen zouden vragen dat we wel een paar mensen hebben die er mee akoord gaan.

Maar euh.. wij zijn (meestal) europeanen, en geen pakistanezen of iets anders :)

Uiteindelijk veranderd er niets, ze hebben nu wel negatieve reclame gemaakt, en negatieve is ook goede reclame.

Hmmmmmm...
De vergelijkingen die hier gemaakt worden met Frans-Vlaanderen en Limburg gaan natuurlijk niet op: Frans-Vlaanderen ligt gewoon in Frankrijk en er zijn gewoon twee Limburgen: Belgisch Limburg en Nederlands Limburg.
Kashmir wordt daarentegen zowel geclaimed door Pakistan als India; het is met andere woorden een soort niemandsland. Ik kan voor de vuist weg maar ťťn andere plek bedenken die in een vergelijkbare situatie zitten: de Westelijke Sahara (geclaimed door Marokko en MauretaniŽ).
De kaartenfirma had dus drie mogelijkheden: hetzij Kashmir onder Pakistan laten vallen, hetzij onder IndiŽ. Aangezien ze in beide gevallen hadden kunnen verwachten dat ze op nationalistische tenen zouden trappen hadden ze beter de derde optie gebruikt: "gecontesteerd gebied".
Enfin, dit is geen technologisch issue maar een politiek 8-) Nationalisten bij ons doen ook dat soort gekke dingen, zoals bordjes in de verkeerde taal doorstrepen of afbreken (ik woon in Brussel, zowel de Vlaamse als de Franstalige nationalisten hebben hier een handje van weg).

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op 24 december 2008 12:48]

Ik kan me goed voorstellen dat Nokia haar kaart programma zo heeft gemaakt dat elke provincie enkele parameters moet hebben zoals coŲrdinaten, maar ook een land, Nokia zal er vast niet over hebben nagedacht dat een provincie niet altijd onder 1 land valt.
Volgens de Finse telefoonfabrikant is er abusievelijk oud kaartmateriaal van Navteq gebruikt.
Wel kinderachtig dat Nokia de schuld eigenlijk naar Navteq over probeert te schuiven.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 24 december 2008 10:29]

Nokia zal er vast niet over hebben nagedacht dat een provincie niet altijd onder 1 land valt.
Erger nog, je doet het nooit goed. Zeker niet in de ogen van dermate 'die-hard' fundamentalisten. Leg je het in 1 land, is het andere land boos. Leg je het in 2 landen, c.q. omschrijf je het als 'twistpunt', zijn er nog steeds mensen boos. "Niks twistpunt, Kashmir is van ons!!".
tja, maar zolang je die middenweg kiest val je onopvallend weg in de grote massa die dat ook doet. bovendien is dan duidelijk dat je je gewoon neutraal houdt.
idd ooit eens bij een fabrikant geweest die een landkaart had met sterretjes waar machines stonden. Het leek dat er een sterretje in israel stond en een arabische klant stelde daar vragen over want hij had schijnbaar iets tegen israel.

Extremisten kunnen natuurlijk altijd wel iets vinden en de complot theorie zal wel zijn dat navtec zijn kaarten in pakistan goedkoop laat bewerken en daar dus de "fout" gemaakt is ;-)
Bij OpenStreetMap zijn er maanden rellen geweest van een aantal idioten die het nodig vonden Cyprus (geautomatiseerd) van Turkse namen of Griekse namen te ontdoen. Vroeger dacht ik dat IT'ers geen fundamentalisten konden zijn, helaas blijk ook dat niet meer te kloppen.
Wel kinderachtig dat Nokia de schuld eigenlijk naar Navteq over probeert te schuiven.
Nokia maakt zelf alleen het kaartprogramma en is voor de content afhankelijk van een derde. Is het je ooit opgevallen hoe groot de wereld eigenlijk is? Het is ze ondanks dat blijkbaar eerder al eens opgevallen dat deze provincies niet goed zijn ingetekend en toekomstige versies van de software hebben de wijziging al doorgevoerd.

Ik kan me voorstellen dat het in een omstreden gebied lastiger is om de nieuwste mobieltjes ter verkoop binnen te brengen (als men er al geld voor heeft). Die nokia tent had dus blijkbaar een paar modellen met intussen verourderde software liggen en had de fix al klaarliggen. Een vervelende omstandigheid, maar ik heb niet het idee dat nokia veel te verwijten valt.. en Navteq was dan degene die de originele fout heeft veroorzaakt (het zijn hun kaarten). Ook niet vreemd dat die er op zijn minst bij betrokken raakt.

Voor de mensen die het daarmee niet snappen: (schematjes gaat brak zonder spaties/tabs)
___Navteq________| __nokia___________|__winkel_____|__klant
v1_stuurt foute kaart_|__plaatst foute kaart__|__verkoopt v1_|__wordt boos om foute kaart
v2 _stuurt update___|__plaatst update_____|__verkoopt v1_|__heeft nog steeds versie 1

[Reactie gewijzigd door SilentStorm op 24 december 2008 10:56]

Nokia had Navteq toch gekocht?
Hoezo? Kashmir hoort toch gewoon bij pakistan?
Nee, als het ergens bij hoort is het India. Niet democratisch maar de Maharaja van Kashmir heeft 27 Oktober 1947 voor India gekozen.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Kashmir#Post-1947

Pakistan heeft als je de geschiedenis volgt helemaal geen recht van aanspraak op Kashmir net als China dit ook niet heeft. Mogelijk is de andere optie die Kashmir had de beste. Onafhankelijkheid van beide.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 24 december 2008 17:55]

aha, dus dan heeft nederland ook geen aanspraak op friesland.

Aan alle friezen hier, meteen de straat op en nokia telefoons verbranden }>

enne, dan horen belgie en noordfrankrijk nog bij Nederland

[Reactie gewijzigd door Ghoztmaster op 25 december 2008 09:08]

Staat in de atlas op je GSM wil je zeggen :+
Nee, Kashmir hoort niet gewoon bij Pakistan. Pakistan vindt dat misschien, maar India niet. Daarom moeten de Nokia winkels ook allemaal stuk nu.
Wel kinderachtig dat Nokia de schuld eigenlijk naar Navteq over probeert te schuiven.
Is dat zo? Volgens mij zeggen ze dat ze zelf de fout hebben gemaakt oud materiaal te gebruiken.
Inderdaad.
Ik weet niet wat de geschiedenis is van die provincie maar wellicht was die voorheen volledig in het bezit van Pakistan, dus was dat geen fout van Navteq. Grenzen zijn niet bepaald vaststaand.
ander voorbeeld :

limburg en vlaanderen liggen in belgie (dat het hier ook om nederlands limburg en frans vlaanderen gaat is maar een detail)
'frans Vlaanderen', wat bedoel je hiermee?

Vlaanderen (Nederlandstalig) <-> Wallonie (Franstalig)
Vlaamse provincies:
- Limburg
- antwerpen
- Vlaams-Brabant
- Oost-Vlaanderen
- West-Vlanderen
Waalse provincies:
- Luik
- Waals-Brabant
- Henegouwen
- Namen
- Luxemburg
Frans Vlaanderen: het kleine gebied in Frankrijk waar men Vlaams spreekt: rond Lille (Rijsel)
Waar men Vlaams sprak wil je zeggen. Tegenwoordig zijn het nog maar een handvol oude mensen die het nog kunnen en gebruiken.

Maar men sprak er zeker Vlaams vroeger. Het behoorde dan ook tot Vlaanderen. Denk maar aan hoe de oude naam van Arras Atrecht is. Overigens spreekt men Arras, in tegenstelling tot de normale Franse uitspraak nog altijd met een "s" vanachter uit. Zo vindt men in die streek nog wel meer van die namen (Dunkerque, Hondschoote, Bollezeele,...)
Oud Frans Vlaanderen dan ;) maar het ging meer om het idee dan of het nou echt precies klopt of niet... Dat heten details en af en toe moet je je daar juist niet op blind staren.
Volgens mij zou ik er om lachen en het als een bug/easteregg beschouwen. Maar Limburg is denk ik ook minder een strijdpunt.
Overigens ben ik met Frans Vlaanderen niet bekend.. Ik dacht dat Vlaanderen Belgisch was?
Belgie = Vlaanderen + Walonie

Vlaanderen = Nederlandstalig
Walonie = Franstalig

Er is geloof ik ook nog een deel in Belgie dat Duits spreekt (oosterlijk deel, maar lligt geloof ik wel helemaal in Walonie). Iemand uit Vlaanderen die dat kan bevestigen? ;)
Mijlenver off-topic, maar goed.

Voor iedereen die zijn kennis over BelgiŽ een beetje wil oppoetsen: tada! Inclusief (iets onder het kopje "Politie") kaartjes van de hele indeling in gewesten, gemeenschappen, parlementen en regeringen.

Trouwens, als iemand je ooit verteld dat de ICT-wereld met al haar TLAs ingewikkeld is, dan is hier het bewijs dat het altijd erger kan:
- Nederland heeft een provincie "Noord Brabant", in het zuiden van het land. Da's logisch, want verder naar het zuiden liggen nog meer brabanden. Geen van beiden heet overigens "Zuid Brabant", want als de Vlamingen iets hebben worden de Walen jaloers en moeten het opeens ook hebben ;) dus werd het Vlaams Brabant en Waals Brabant.
- Nederland heeft een provincie "Limburg". Toen dachten de Belgen "als jullie het geen Noord Limburg of Nederlands Limburg willen noemen dan doen wij dat lekker ook niet" en gaven hun provincie ook de naam "Limburg" (voorkomt verwarring 8)7).
- BelgiŽ heeft een provincie "Luxemburg" en een buurland "Luxemburg". Het land heet niet alleen Luxemburg, het heeft ook een district Luxemburg, met een kanton Luxemburg en een stad Luxemburg (tja, originaliteit is ook een gave...).


Ontopic:

En tja, die IndiŽrs die zo fel reageren... Ik vind ook dat het nergens over gaat: verkeerd kleurtje, stomme fout, kan gebeuren. Maar da's niet eerlijk; de situatie / voorgeschiedenis daar is helemaal anders.
Als ik koloniŽn even niet meetel: sinds 1830 (onafhankelijkheid van BelgiŽ) zijn de grenzen van Nederland niet meer wezenlijk veranderd en de laatste oorlog op Nederlands grondgebied was WO II. Geloof me, als wij al tientallen jaren met een buurland X ruzie hadden over het eigendom van provincie Y dan zouden we ook protesteren als iemand een landkaart tekent (en die in ons eigen land durft te verkopen #@^&#%@%!!!) waar Y doodleuk ingetekent staat alsof het bij X hoort.
Voor ons is het niet interessant omdat het ver van onze bed staat echter hoe zou jij tegen dit opkijken als men bv Belgie maar (als Belg zijnde) maar bij Nederland voegde? Of Nederland maar bij Duitsland? De grenzen zeker voor een kleine 1 miljard Indiers zijn heel duidelijk en als Nokia bij zo'n gigantische markt zo nonchalant ermee omgaat moet je toch eens achter je oren gaan krabben. Dit is zoiets voor mijn gevoel als Tibet als een appart land in je kaart te verwerken en deze mobieltjes aan Chinezen te verkopen, dan kun je er wel zeker van zijn dat je een hoop Chinezen geen mobieltje meer verkoopt.
Dat gezegd lijkt het updaten voor mij toch onderhand toch wel tijd om dit slimmer aan te pakken ipv lastige firmware updates die niet draadloos verlopen maar ook het updaten an sich gaat nogal lomp. Een simpele update centrale functie zoals FF/Ubuntu zou toch wel erg practisch zijn ook voor mobieltjes/pda's.
Het is niet eerlijk om het nonchalant te noemen. Voor veel Westerse bedrijven zal het erg lastig zijn om te weten waar je op moet letten bij het verkopen van producten in, bijvoorbeeld, India, waar de cultuur enorm verschilt van de Westerse (niet dat er ťťn Westerse cultuur is...).
Nou moet ik toegeven dat het in dit geval wel heel dik erbovenop ligt dat dit iets is waar je op moet letten, maar er zijn zoveel dingen die subtiel verschillen, maar grote gevolgen hebben. Als je bijvoorbeeld een dialoogvenstertje in je programma hebt zitten met (in plaats van het groene vinkje en het rode kruis) een duim omhoog en een duim omlaag dan hoef je in het Midden Oosten niet op veel verkopen te rekenen. De enige reden dat dat tegenwoordig redelijk bekend is hier zijn de Amerikaanse soldaten in Irak die dat niet wisten...
Waarschijnlijk is de enige oplossing het houden van een gedetailleerde gebruikers-test onder een aantal leden van de lokale bevolking, maar als je dat grondig wilt doen wordt het behoorlijk prijzig. Minder prijzig dan deze snafu, maar moeilijk uit te leggen aan het management als je niet naar dit soort berichten kunt wijzen om duidelijk te maken hoe[ erg het fout kan gaan als je het niet doet.
Idd, dat is het gebied rond de stad Eupen met respectievelijk zo'n 30.000 inwoners
Nokia zal er vast niet over hebben nagedacht dat een provincie niet altijd onder 1 land valt.
En Lapland dan? Zouden een stelletje Finnen dat echt niet bedacht hebben?
Ze hebben er vast wel aan gedacht, dit is alleen maar een redenatie van een tweaker hier die het probleem zou kunnen verklaren.
Bedenk wel even dat dit de BJP is, een 'ultra rechtse' zeer Hindoeistische politieke partij met waan-ideŽen..

[Reactie gewijzigd door simon op 24 december 2008 10:44]

Partijpunt 6, volgens die wikipedia pagina, geeft wat achtergrond over waarom ze mental gaan over dit onderwerp:

To achieve the full territorial and political integration of Jammu and Kashmir with India. Presently over 40% of the territory is under the control of Pakistan and China.

Ze willen juist compleet Kashmir onder indisch bewind i.p.v. het huidige deel.
Eigenlijk niets nieuws, dit soort flauwekul. Om een soortgelijke reden schijnt de landindeling uit de tijdzone-instelling van Windows verdwenen te zijn:
The Old New Thing - Why isn't my time zone highlighted on the world map?:

In the original release of Windows 95, you could change your time zone by clicking on the map, and the time zone you selected would highlight. [..] But we had to remove those features within months of release, even though we based both of the maps on the borders officially recognized by the United Nations.

In early 1995, a border war broke out between Peru and Ecuador and the Peruvian government complained to Microsoft that the border was incorrectly placed. Of course, if we complied and moved the border northward, we'd get an equally angry letter from the Ecuadorian government demanding that we move it back. So we removed the feature altogether.

The time zone map met a similar fate. The Indian government threatened to ban all Microsoft software from the country because we assigned a disputed region to Pakistan in the time zone map. [..] We had to make a special version of Windows 95 for them.
Ik denk niet dat zo'n programma hoeft te weten wat de relatie tussen die drie stukken Kashmir is. Je hebt gewoon een Kashmir in India, een in Pakistan en een in China, net zoals er Limburg in Nederland en Limburg in BelgiŽ is.

[Reactie op tomlankhorst]

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 24 december 2008 10:32]

"(..) zoals er Limburg in Nederland en Limburg in BelgiŽ is."
Oůk in Nokia Maps? ;-)
Ja man, ik als rasechte Limburger voel me ineens ook zo boers dat ik ruiten ga ingooien en shit ga verbranden :P
Als je je bedenkt dat in dat zelfde land nog mensen zijn die in hekserij geloven dan vind ik de reactie eentje die wel verwacht kon worden. En zoals hierboven al aangegeven bij deze fundamentalisten doe je het toch nooit goed.
Ik kan me niet inbeelden dat vernieling van eigendommen en het ruÔneren van je bron van inkomsten voor die 'partij' onder 'protest' valt. De BJP is dan ook niet de meest onbesproken partij in India...

Zo haal je wel de krantenkoppen natuurlijk, je haalt er zelfs Tweakers.net mee :+
Een rechtzaak tegen nokia vanwege fout kaartmateriaal en als reden nog een zaak van anti-nationalisme aangeven? Ze zullen bang worden bij Nokia :')
Als die rechtszaak er toe zou leiden dat Nokia geen telefoontjes meer mag verkopen in India (toch een kleine 15% van de wereldbevolking) ...

Bwa, als bedrijf zo'n afzetmark verliezen is toch wel een reden tot bezorgdheid.

In dit geval is er natuurlijk geen probleem omdat de laatste versie van de software de grenzen correct beschrijft.
Ook is er van een rechtszaak nog geen sprake.
Je zegt wel 15% van de wereldbevolking, maar India is niet zo heel erg rijk. En daarbij, die extremisten hebben geen poot om op te staan. Dit staat toch totaal niet in verhouding tot elkaar? Een winkel slopen, mobiele telefoons in de hens steken omdat er iets op een kaart niet goed stond? De fix lag nota bene al klaar!
Maar goed, ze gaan wel geciviliseerd een rechtszaak aanspannen :z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True