Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Lively, een op Second Life gelijkende virtuele 3d-wereld, wordt door Google op 31 december opgedoekt. De zoekgigant zegt zich meer op zijn hoofdactiviteiten te willen focussen.

Lively logoMet de aangekondigde sluiting is Lively nog geen half jaar in de lucht geweest. In een blogposting schrijft het ontwikkelteam in een korte toelichting op het besluit dat Google met het lanceren van de experimentele 3d-omgeving bewust een risico nam, in het besef dat niet elk project succesvol zal zijn. Behalve de mededeling dat Google zich meer wil gaan richten op zijn kernactiviteiten, blijven de precieze beweegredenen voor de sluiting onbekend. Wel laat de zoekgigant nog weten dat de ontwikkelaars van Lively nieuw werk zullen krijgen binnen Google.

Google roept gebruikers van Lively op om nog voor de sluiting video's en screenshots van hun virtuele omgevingen te maken, omdat deze in 2009 niet meer toegankelijk zullen zijn. Nu de 3d-wereld de nek wordt omgedraaid, komt er ook een einde aan de ambities van Google om Lively uit te laten groeien tot een online spelplatform, schrijft Gamesindustry. Zo had de zoekgigant onder andere plannen om een api aan spelontwikkelaars ter beschikking te stellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Second Life een flop ? Tuurlijk ben ik met je eens dat het geen doorslaand succes is, maar een flop is het zeker niet. Dagelijk zijn er tienduizenden mensen wereldwijd ingelogd en brengen vele uren door met hun vrienden online.

Het is vooral voor de mensen met een handicap een uitkomst, zelden zie ik een avatar die een handicap heeft. Het geeft die mensen een stuk levensvreugde die de een onecht zal noemen, maar de persoon in kwestie is er erg gelukkig mee.

Het is voor educatie op afstand een uitkomst, mensen leren beter en meer als ze in groepjes zijn. Bijna iedereen geeft aan dat na een tijd het idee dat het 'niet echt is' totaal verdwenen is.

Heel veel mensen beleven heel veel plezier in een van de vele rollen(spellen) die men in SL kent (denk aan Gorian, BDSM en nog vele anderen). Vind je dat raar ? Bedenk wel dat het veel mensen een goed gevoel geeft, dus waarom niet?

Zakelijk is SL niet aangeslagen, de bedrijven die investeren in SL zijn niet wijd verspreid. Ook de (lokale)overheid heeft denk ik het bijltje er al bij neergegooid. Heel veel dingen zijn nou eenmaal net zo goed (of beter) op een webpagina te bestellen en/of aan te vragen.

De toekomst van SL ? Tja, ik verwacht in eerste instantie educatie en socializing. Commercie zal nog lang duren.

Mijn doel met SL ? Als consultant investeer ik tijd en geld om meer te weten te komen van alle facetten van virtuele werelden. Op mijn twee eilanden biedt ik mensen de gelegenheid om tegen kostprijs te huren en in de club draaien een aantal (zelf gemaakte) gadgets die wat geld weggeven.

Ik verwacht dat virtuele werelden op termijn wel succesvol zullen zijn. Het gebruikersinterface zal veel beter worden, waardoor de grens tussen virtueel en werkelijk steeds verder zal vervagen. (Hoe vaak zeg je tegen jezelf dat je in een film zit?)
SL = IRC met een jasje aan?

[Reactie gewijzigd door ? ? op 20 november 2008 14:43]

En weer een Google "killer" wat 't beoogde effect niet heeft gehaald.

Goed, die voegen we toe aan 't lijstje met de andere killers als Knol, Checkout, Answers, Picassa, Base. What's next?
En weer een Google "killer" wat 't beoogde effect niet heeft gehaald.

Goed, die voegen we toe aan 't lijstje met de andere killers als Knol, Checkout, Answers, Picassa, Base. What's next?
What's next? Nou ik denk dat ik wel een voorgevoel heb: nog veel meer nieuwe Google diensten waarvan er enkele floppen, maar nog veel meer succesvol zijn. En zelfs als er niet veel succesvolle dingen meer bijkomen is er nog altijd de waslijst van succesvolle diensten die Google nu al aanbiedt. Die lijst is heel wat langer dan die paar dingen die jij als flops noemt.

Trouwens hoezo is Picasa een flop? Ik ken genoeg mensen die het naar zéér grote tevredenheid gebruiken waaronder ik zelf.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 21 november 2008 14:26]

Google heeft gewoon de ballen en het geld om dingen te proberen en schaamt zich niet om ook toe tegeven dat het niks is geworden. Hierdoor is mede google groot geworden en zou google groot blijven. Het project is ook niet geflopt gezien het nog in de fase was om te testen of het iets was. En daarom is het project om te kijken of het iets is geslaagt, met de conclusie dat het niks is of wordt. Als hun diensten floppen die al in bedrijf zijn zoals google apps dan kan je pas spreken van een echte flop. (yes google fan boy meld zich)
Als hun diensten floppen die al in bedrijf zijn zoals google apps dan kan je pas spreken van een echte flop.
Ach schei uit. Als ze daar de stekker uit trekken roep je "ja, het was ook nog maar een beta versie". Laten we die Google Apps eens onder de loep nemen:
  • Gmail - beta sinds 2004
  • Google Talk - beta sinds 2005
  • Google Calendar - beta sinds 2006
  • Google Docs - beta sinds 2007
  • Google Sites - geen beta meer (? Wikipedia vindt van wel)
Die dingen zijn dus nog niet "in bedrijf", toch?
Ach schei uit. Als ze daar de stekker uit trekken roep je "ja, het was ook nog maar een beta versie". Laten we die Google Apps eens onder de loep nemen:

(...)

Die dingen zijn dus nog niet "in bedrijf", toch?
Zoals in het artikel te lezen is draaide Lively pas een half jaar. Dat is dus wel wat anders dan diverse Google Apps die (ook al heten ze nog steeds Beta) al jaren draaien.
Neemt niet weg dat je Lively weldegelijk een flop kan noemen; dat doet Google zelf ook, en daarom dumpen ze het project ook. Dus wat is precies het probleem?

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 21 november 2008 14:23]

Als Google producten laat 'zakken' dan weet je dat het slecht met de wereld gaat.
Het ligt gewoon aan de mensen zelf, ik heb zelf nog nooit een spel als lively of second life gespeeld omdat het me niet aanspreekt.
'O ja laat ik even inloggen om hetzelfde te doen dan wat ik vandaag in het echt heb gedaan'.

Veel mensen denken er hetzelfde over, het is gewoon iets dat een heleboel mensen niet aanspreekt.


Dit heeft niets te maken dat het slecht gaat met de wereld ofzo... maar gewoon omdat het niet aantrekkelijk is.
Zoals Pixeltje al zegt: het kost geld en als google dit geld op de een of andere manier niet kan terug verdienen dan stoppen ze het project.
Erg logisch, je gaat namelijk niet je geld ergens in pompen als je er toch niks mee kunt verdienen?
Ook Google heeft een budget voor dit soort dingen...

[Reactie gewijzigd door wsLy op 20 november 2008 13:51]

Het ligt gewoon aan de mensen zelf, ik heb zelf nog nooit een spel als lively of second life gespeeld omdat het me niet aanspreekt.
'O ja laat ik even inloggen om hetzelfde te doen dan wat ik vandaag in het echt heb gedaan'.
Ok, het spreekt jou niet aan. Betekent dat meteen dat dat voor de hele wereld zo is?
Second Live heeft volgens een schatting van Wikipedia 1,6 miljoen actieve gebruikers.

Hierbij doen die mensen niet per se precies hetzelfde als wat ze in het echte leven hebben gedaan, maar ontstaat er ook de mogelijkheid om juist andere dingen te doen dan in je echte leven.

Dat virtuele levens best populair kunnen zijn kun je bijvoorbeeld ook zien aan de verkoopcijfers van bijvoorbeeld The Sims.

Volgende keer graag iets verder kijken dan je neus lang is. Overigens heb ik zelf nog nooit SL of Lively gespeeld.
Sims 1 en Sims 2 is wel andere koek dan Second Life of Lively. Totaal ander soort spel, een 'people-sim' en poppenkast-achtig spelconcept. SL en Lively zijn eigenlijk online 3d omgevingen met een massive multiplayer element.

Op Sims Online (vroeger EA Land) na natuurlijk, maar dat was ook een flop.
Onzin. Google is gewoon een bedrijf met een winstoogmerk. Dit project heeft een halfjaar gelopen, en is kennelijk niet actief of lucratief genoeg om nog doorgezet te worden.

he tproject kost geld, maar hoeft dat niet per definitie zelf terug te betalen. Lively kan (ik ken het verder niet) ook dienen als reclame voor Google, zodat ze met hun andere diensten de investering in lively terugverdienen. Kennelijk is dit niet het geval, en dus wordt de stekker eruit getrokken.

ieder bedrijf zou dat doen, een winstoogmerk hebben houd namelijk in dat je kosten/baten positief moeten uitvallen richting de baten-kant. Dat kan alleen als je zinloze kostenposten afsluit.
Tales heeft wel degelijk een punt, stand van zaken is voor Google wel degelijk veranderd n.a.v. de financiele crisis. Normaal maakt het Google niet zo zeer veel uit of een project direct winstmakend is, of dat ze pas over een aantal jaartjes er iets uit winnen. Een project als Lively zou dus gewoon ergens in een hoekje door kunnen hobbelen tot het interessant wordt. Nu kijken ze naar ieder project kritischer om zoveel mogelijk geld te besparen.
Nou, nee. Google heeft in het verleden ook andere producten laten zakken, bijvoorbeeld Google Answers. Dit komt simpelweg omdat het niet aanslaat en volgens Google ook in de toekomst niet zal aanslaan. Het is voor hun dus niet interessant om het door te ontwikkelen.
Als Google producten laat 'zakken' dan weet je dat het slecht met de wereld gaat.
Overdrijven is ook een vak. Alsof de hele wereld om google draait.
Er is wel meer dan google hoor. Het is ook direct geen ramp als google zelf het loodje zou leggen, de wereld draait wel door.
Misschien werd hier de 'virtuele wereld' bedoeld ;)
Gewoon net zo geflopt als Second Life, of wordt dit serieus gebruikt?
Door een bepaalde groep mensen wel, komt ook af en toe eens in de media.
Persoonlijk heb ik niet zoveel ervaringen met dit soort werelden. Second life leek me oersaai en Lively heb ik nooit kunnen draaien. :-p

Geef mij maar de echte wereld :-p
Second Life was saai als je niet wilde betalen.
Doelloos rond lopen is alleen leuk voor 5 t/m 10 jarige.

Lively liep bij mij niet vlot en verloor snel mijn interesse omdat het teveel leek op SL.
Denk dat ze inderdaad gezien hebben dat Second Life, na een sterke hype, eigenlijk maar een geflopt product is gebleken. En hun SL versie dus ook weinig zin meer had.
Wel laat de zoekgigant nog weten dat de ontwikkelaars van Lively nieuw werk zullen krijgen binnen Google.
Aangezien hun expertise zich bij 3D bevindt kunnen we waarschijnlijk meer applicaties zoals Google Earth verwachten?
Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit van Lively gehoord, ik wist dat Google bezig was met iets dat op 2nd Life moest gaan lijken, alleen geheel gemist dat het live was gegaan ergens in Juli dit jaar. Ik denk persoonlijk dat Google niet voldoende publiciteit heeft gegeven aan z'n 'dienst' (of het niet goed heeft gedaan). Ik heb net even gekeken en het lijkt mij een sociaal acceptabelere variant op 2nd Life (schatiggere graphics). Zou potentieel hebben naar mijn mening.

Wellicht dat Google het hele project onder een OS licentie vrijgeeft...
Ik ben blij dat deze dienst opgedoekt wordt. Niet dat ik er iets tegen heb ofzo, maar google probeert tegenwoordig vanalles, als het iets is dat verbinding nodig heeft met internet, maken ze het. Ik wil gewoon dat google zich blijft concentreren op zijn kernactiviteit: zoeken. Daarmee wil ik niet zeggen dat al hun producten slecht zijn. Ik gebruik zelf ook gmail en google calendar.
Second Life is zeker geen flop, het is leuk om een zakcentje bij te verdienen, vooral voor mij als student.
Ik zit zelf op Second Life en ken genoeg mensen die, als ze niks doen, zo 300$ per week binnen halen.
Second life is dan ook niet echt een spel te noemen naar mijn mening.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True