Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

De tekst in de demo van Banjo Kazooie: Nuts & Bolts is slecht te lezen als de game wordt gespeeld op een crt-tv. De Engelse ontwikkelaar Rare zal het probleem echter niet verhelpen, het zal zich ook voordoen in de volledige versie van het spel.

Boxart Banjo Kazooie: Nuts & BoltsGeorge K., community manager bij Rare, laat op het forum van gamesite Neogaf weten dat de Engelse ontwikkelaar geen oplossing kan bieden voor de slecht leesbare tekst in Banjo Kazooie: Nuts & Bolts. De tekst in de demo van het Xbox 360-spel is prima leesbaar op een moderne grootbeeld-hd-tv, maar niet op een beeldbuisscherm. Volgens K. is het echter te duur om dit aan te passen, "in termen van tijd, middelen en geld". De tekst in de volledige versie van het spel, dat op 14 november in de winkel zou moeten liggen, is op oudere tv's dus even slecht leesbaar.

De tekortkoming is extra pijnlijk omdat Rare eigendom is van Microsoft en het nieuwe Banjo Kazooie-spel n van de games is waarmee Microsoft het in de drukke weken voor de kerst opneemt tegen concurrent Sony. Microsoft stelt strikte eisen aan games die op Xbox Live Arcade verschijnen, ze moeten bijvoorbeeld speelbaar zijn op een 14-inch crt-tv. Hoewel Microsoft ook eisen stelt aan games die op een Xbox 360-dvd verschijnen, lijkt de eis om goed beeld op een beeldbuis-tv te geven daar geen deel van uit te maken, gezien de problemen met Banjo Kazooie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Developers willen een zo mooi mogelijke next-gen ervaring bieden aan z'n consumenten, en de voorhoede die games voor 50-60+ euros koopt heeft nou eenmaal hoge verwachtingen, en vaak ook gemiddeld de beste apparatuur om die games op te spelen. De Gemiddelde leeftijd van xbox bezitters ligt nu in de 20, en dat zijn juist de mensen die de nieuwste techniek in huis halen. Een LCD of plasma scherm met redelijke resolutie en en middelgroot tot groot formaat hoort hier ook bij. Zeker in de V.S. wat nog steeds de grootste afzetmarkt is is dit het geval. Ze willen mensen niet bij een game die op 1280x720 draait op grote schermen letters gaan aanbieden die 2x zo groot zijn. Dat ziet er namelijk gewoon totaal niet uit. Net zoals de letters van de gangbare ondertiteling op TV die ook proportioneel veel te groot zijn op een beetje HDTV. Als je wilt genieten van nieuwe games zul je toch ook een scherm moeten aanschaffen met een hogere resolutie dan hetgeen er de afgelopen 50 jaar gebruikt is. Er zijn 5-6 console generaties bijna geen veranderingen geweest qua resolutie, dus het is eigenlijk hoog tijd dat de lat een treetje hoger word gelegd. Het was al ruim voor de release van de xbox360 bekend dat de standaard resolutie van games 720p zou zijn. Dat is dus de ontwerprichtlijn. Mensen hebben ondertussen al bijna 4 jaar de tijd gehad om zich hierop in te stellen. Conclusie: ophouden met piepen dus.
Ik vond de subs in GTA4 al moeilijk leesbaar op mijn 32" HD-ready tv. Hoe dan ook begrijp ik niet dat de kwaliteitscontrole van games de laatste tijd zo laks geworden is.
Ik wel. Als tester weet ik als geen ander dat goed testen veel tijd kost. En veel tijd kost veel geld. En veel geld is net wat veel bedrijven er niet voor over hebben. Ook moeten producten steeds sneller en steeds goedkoper ontwikkeld worden en ook dat komt de kwaliteit natuurlijk niet ten goede.

Ook zijn er nog steeds heel veel bedrijven die testen als iets ondergeschikts vinden. Gelukkig raken we langzaam maar zeker wel steeds meer af van de status 'hij/zij is niet zo sterk in ontwikkelen, dus laat hem/haar maar testen'. Dit beeld klopt natuurlijk van geen kanten want (goed) testen is een compleet andere expertise dan (goed) ontwikkelen.

Hoewel het eigenlijk niet zou mogen dat een dergelijke fout pas zo laat wordt ontdekt, kan ik de reactie van Rare ook wel begrijpen. Rare is ook gewoon een commercieel bedrijf en wil winst maken. Als op een gegeven moment de kosten voor het patchen van iets dergelijks meer kost dan dat het spel misschien op zal leveren, dan zou Rare zichzelf in de vingers snijden. Ze zouden het spel dan immers met verlies moeten verkopen, of toch in ieder geval met minder winst.
Als het patchen van een titel meer gaat kosten dan het spel op gaat leveren dan heb je wel een heel grote fout gemaakt of je marge is wel super klein. Dat het formaat te groot is voor een patch op XBLA wil ik best geloven, maar dat een patch te duur wordt... Ja zal inderdaad veel tijd kosten, maar er zijn spellen waar jaren lang patches voor uitkomen en dat zijn dan vaak PC spellen die nog goedkoper zijn ook. Deze titel van Rare is een AAA titel van een 2nd party dev, je mag toch hopen dat die begaan zijn met de klant en om hun naam denken.

Wat ik zou doen is wat wel vaker gebeurd is: laat een sticker op het doosje plakken en verkondig overal dat er een probleem is, MAAR ook een oplossing. Start een website waar je je kan registereren als je problemen hebt en vervolgens krijg je een vervangd exemplaar thuis gestuurd.
Als het aanpassen van de tekst een andere rendering van dergelijke zaken in de engine tot gevolg heeft, dan kan het inderdaad wel eens zo zijn dat het hele spel op de schop moet. Het is dan dus meer een ontwerpfout (of een ontwerpbeslissing als er bewust voor gekozen is) en het oplossen van ontwerpfouten/het aanpassen van ontwerpbeslissingen kan erg veel tijd kost en dus erg duur zijn.

De standaard bug als 'op de NVidia GFblabla GTX 2.0 v6 16v zijn glitches te zien in dit en dat deel van het spel' zijn wat dat betreft een heel stuk minder tijdrovend en dus veel minder kostbaar.

En er zijn inderdaad spellen waar jarenlang patches voor uitkomen. Hoe groot zijn die patches (en dan heb ik t niet over bestandsgrootte)? En met 'jarenlang' impliceer je dus dat het spel erg populair is, anders loont het de moeite niet om jaren na publicatie alsnog een patch uit te brengen.

En sorry dat ik het moet zeggen, maar het 'begaan zijn met de klant' laat in de huidige tijd nog wel eens te wensen over. (of $$$), dat is waar het om draait.
Testen heb je natuurlijk op verschillende niveau's, code review of een bepaalde blok code wel goed geschreven is, of een functie/implementatie wel het juiste doet, of een deelprogramma functioneerd en uiteindelijk of het geheel goed samenwerkt enzo.

De laatste 2 testen wil je inderdaad absoluut niet door een programmeur laten doen, de eerdere testen zijn wel goed mogelijk door programmeurs te doen :)
Gewoon ronduit slordig. Zowel Rare als Microsoft wten dat niet iedereen een LCD-TV heeft, en dat er nog genoeg mensen zijn met een "oude" CRT-bak. Dit zijn gewoon zulke slordige fouten dat er geen excuus voor is. Hoe kun je nu een game maken waarvan de tekst op bepaalde TV's niet te lezen valt?

Je kan er donder op zeggen dat dit nog een staartje gaat krijgen zodra dit nieuws wat meer mainstream wordt en de "gewone" gebruikers hier achter komen. Geheid dat Rare en/of Microsoft flink de wind van voren gaan krijgen als men erachter komt dat er nu ook praktisch hardware eisen worden gesteld aan de TV waarop een game wordt gespeeld. Om dan ook nog eens te zeggen dat men niet van plan is een patch te maken vind ik helemaal brutaal. Dan geef je eigenlijk toe dat je hebt zitten kloten, maar dat je wel "verwacht" dat de gamer dan maar f een nieuwe TV koopt, f de onleesbare tekst voor lief neemt.

... belachelijke redenering van zowel Microsoft als Rare.
Niet te hard van stapel lopen: dit is lang niet het eerste spel die dit probleem heeft (een aantal rpg's hebben dit probleem ook, en daar is de tekst toch wel -iets- belangrijker) . Het verbaast me wat dat er deze keer zo'n heisa over gemaakt wordt: een spel waar zowiso amper tekst in voorkomt.
dat schrijf ik ook al en dan word je weggemodereerd. Nederlanders hebben echt niet door wat voor verschrikkelijke zeikerds ze zijn. Kom net van een EU-meeting af. Nederlanders zitten daar alleen maar (dik betaald) een portie kritisch te wezen en dragen geen oplossingen aan.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 6 november 2008 14:50]

Dus als jij iets koopt waarvan de tekst niet te lezen is (een boek, telefoonmenu, afstandsbediening, game, handleiding... noem maar op), dan ligt het aan jou? Heb je dan nog steeds geen reden om te zeuren? Je kan het natuurlijk ook niet kopen, maar dat is het punt niet... er is een fout gemaakt die niet gemaakt had moeten worden. Daar hoeven wij geen oplossing voor te vinden, maar de ontwikkelaar. Wij zijn "maar" klanten, en die moeten een product kunnen kopen wat gewoon goed te gebruiken valt. Daar betaal je tenslotte voor.

Daar hoef je geen Hollander voor te zijn om in te zien dat dat gewoon een fout van hun kant is, en niet iets waar wij "niet over moeten zeuren".

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 6 november 2008 15:02]

uiteraard is het een fout. Iedere dag worden fouten gemaakt, iedereen maakt fouten, daar gaat de discussie niet over. Hier gaat het er om dat de ontwikkelaar onevenredig veel moeite moet doen om een foutje te herstellen. een fout die het spel absoluut niet onspeelbaar maakt. Wij nederlanders vinden het leuk om zaken er uit te pikken die niet lopen en daar vervolgens lekker in te verzuipen. Dit in plaats van energie te richten op iets positiefs. En nogmaals: we hebben het zelf niet eens door, we vinden dit heel gewoon.
en dragen geen oplossingen aan.
pot/ketel?

Ik kan wel een oplossing verzinnen: gewoon het spel niet kopen
Klopt, maar dit is de eerste keer dat het groter in het nieuws is n dat mensen er ook daadwerkelijk vooraf al wat van horen. Feit blijft dat dit soort fouten gewoon nog niet gemaakt mogen worden. Doe dat lekker als minder dan 1% een CRT-TV heeft ofzo :)
f gewoon het spel niet koopt..
niemand verplicht je van iets te kopen waar je achteraf niet blij mee zou zijn
Nee, maar als je 't niet weet dan zit je wel (vaak) mooi met de gebakken peren. Plus als je een spel leuk vindt en juist wl wilt kopen, dan pies je met dit soort fouten dus mooi naast de boot.
De patch zou te groot worden. Wat ze dan nog kunnen doen is de game uitstellen, maar aangezien het Microsoft is zal er wel een stricte deadline gesteld zijn en is daar waarschijnlijk niet onderuit te komen.
Helaas zie je steeds meer dat er geen rekening gehouden word met oude beeldbuizen. En dan praat ik niet alleen over games. Ook htpc software ontwikkelaars, programmamakers en makers van reclames houden steeds minder rekening met crt's als ze kleine lettertjes op je tv-scherm tonen.

Mijn inziens zijn ze nog wat te vroeg met het vergeten van de crt's, want het aandeel crt's is nog te groot. Al is het alleen maar voor de tv'tjes die men op slaapkamers, in de keuken, of in de caravan heeft staan.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Ras op 6 november 2008 13:57]

En Windows Media Center houdt er teveel rekening mee.

Een interface zo groot als ik weet niet wat.
Inderdaad. Heb helaas nog een CRT tv staan... en kijk me altijd scheel als ik een voetbalwedstrijd zit te kijken om ff te kijken hoeveel het staat. Echt slecht gewoon.
Het is vooral erg om te zien hoe slecht de verplichte kleine lettertjes(letterlijk en figuurlijk) te lezen zijn bij reclames. Soms is het zelfs totaal onleesbaar. Het lijkt me voor het bedrijf dat die reclame laat maken toch niet echt goed. Mensen die niet kunnen lezen wat er staat zullen misschien hun product dan maar links laten liggen en mensen die later een klacht hebben kunnen er altijd op wijzen dat ze niet aan hun verplichtingen hebben voldaan omdat de tekst niet goed leesbaar was.

Wat betreft Rare vind ik het wel schandelijk dat ze dit niet in hun beta-tests hebben gevonden of het hebben genegeerd. Er zijn nog heel veel mensen met 360's en een CRT, vooral voor degenen die net onder modaal leven staat een nieuwe TV vaak niet in het Top-5 lijstje van nog te kopen dingen. Maar ook mensen rond een net boven modaal hebben niet altijd alleen maar LCD's en plasma's. Vooral hun kinderen zitten vaak nog met een CRT op hun kamer.
Nee juist niet, mensen die de kleine lettertjes niet kunnen lezen, letten er dan niet op (ik kan het niet lezen, dus het is niet belangrijk, veel mensen verschrikkelijk ijdel als het hun ogen betreft). Het product gaat er niet minder door verkocht worden.
Een erg slechte zaak. Ondanks dat de CRT tegenwoordig praktisch "Legacy Hardware" is, stelt Microsoft zlf dat certified spellen op een 14" CRT speelbaar moeten zijn.
Dat een bedrijf wat zelfs binnen de MS-familie valt zich hier niet aan houdt is op zijn zachtst kwalijk te noemen.

Je kunt natuurlijk stellen dat het niet mogelijk is om te patchen. Aan de andere kant kun je ook stellen dat men een incompleet testtraject heeft gehad. Als softwareontwikkelaar vind ik dat je enigzins verplicht bent dit soort situaties minimaal n keer door te testen.
Ik werk zelf ook niet met een groter scherm dan 19 inch, omdat mijn gebruikers standaard 1280x1024 op een 19 inch scherm draaien.
De eis van leesbaar-op-14" geldt voor Arcade-games, over retail-games is niet bekend of een dergelijke eis er is.

Je weet dus niet of Rare zich aan de eis heeft gehouden of niet, want we weten niet of de eis bestaat.
nog eens, ze houden zich WEL aan de regels van Microsoft, MAAR deze regels die hier g enoemd worden (certified spellen op een 14" CRT) is enkel bekend dat dit geld voor XBOX Live Arcade games
Kortom, zoals verwacht stelt de certification van MS eigenlijk geen zak voor. Verder kan ik me herinneren dat Dead Rising ook dit probleem had, en Capcom stelde toen dat zelfs als ze het zouden willen patchen het niet zou kunnen, omdat een patch maar een max grootte mag hebben die ze zeker zouden overschijden. Geen idee of dat hier ook het geval kan zijn, zelfs als ze het probleem zouden willen oplossen.
Het is geen XBLA game, dus die eis dat het op een 14-inch CRT te spelen moet zijn is hier niet van toepassing, en uit het artikel blijkt dat niet bekend is of een dergelijke eis ook geldt voor spellen die op een 360 DVD verschijnen. Hoe je dus kan stellen dat de certification 'dus' geen zak voorstelt is me een raadsel.
Omdat dit niet de eerste knoert van een fout is die in een final release zit. Ik zal echt nooit vergeten dat ik Gears of War de eerste maanden na release niet eens normaal kon spelen vanwege een bug in de videodriver oid van mijn VGA kabel. Zo heb ik nog een stuk of 3-4 problemen waar alleen ik al tegenaan gelopen ben, volgens mij stelt die cert niks voor of ze dekken echt veel te weinig. Google maar eens op "gears of war VGA bug" ofzo als je over dat specifieke probleem meer moet weten.
een bug in de videodriver oid van mijn VGA kabel
lol _/-\o_

Begrijp je het wel? Er zit een bug in de VGA driver (dus voor je videoplank) of je hebt een probleem met je VGA-kabel, neem aan dat je D-SUB bedoeld. Voor je VGA kabel is geen driver.

Wat jij denk ik bedoeld is dat er een bug in het spel zat waardoor de game praktisch niet speelbaar was wanneer je de monitor met een D-SUB kabel had aangesloten op de videokaart
Yep, klopt helemaal. Patch zou te groot worden, volgens Capcom. Verder ben ik het niet helemaal met je eens dat de certificatie van MS niks voorstelt, alleen kijken ze kennelijk zelf ook niet goed naar de tekst op een kleine crt-tv... Of het staat gewoon niet op het lijstje van te controleren zaken bij een dvd-release, dat zou ook kunnen.
Microsoft maakt geen TV`s dus dat is totaal niet interessant voor hun.
Vraag me af of ze een sticker op de doos gaan plakken "HDTV required". Lijkt me wel fijn voor de gamers die nog geen HDTV hebben, want een spel spelen zonder dat je weer waar het over gaat is meestal niet hip ;)
Waarschijnlijk een "Works best on a HDTV or HD-Ready TV" :)
Het is Full-HD of HD-Ready. HDTV betreft beide.
Strikt gesproken niet. Een HD-Ready tv is geen HDTV, maar een TV die een digitaal HD signaal kan ontvangen, verwerken en op lagere resolutie weergeven. Dat maakt de TV geen HDTV maar een TV die weet wat HD is.
Strikt genomen is de term HD-Ready wel bedoeld voor HDTVs, die minimaal 720p kunnen weergeven. Meen me wel te herinneren dat dit een Europese standaard is, geen wereldwijde. Tegenwoordig hebben ze ook de term HD-Ready 1080p in het leven geroepen, onderscheid tussen 720 en 1080p modellen te maken.

Een TV mag enkel term HD Ready dragen als deze 720p kan weergeven, en aan een aantal andere voorwaarden voldoet.

On topic: Dit spel is niet de eerste die problemen met leesbaarheid heeft. Ik ben het vaak genoeg tegengekomen (bijv. bij GRAW1) dat de teksten bijna niet te lezen waren op een CRT.
Ja.. of designed for LCD/plasma TV. Dan kunnen ze altijd zeggen dat het ontworpen is voor plasma en LCD. dus dat het op een CRT niet werkt, jammer is voor de klant maar niet de schuld van Microsoft mag worden genoemd.
Het probleem bij die CRT's is de lage resolutie, niet dat het CRT is. Tekst zal dus leesbaar zijn op (zo goed als) alle HDTV's, of dat nu LCD, plasma, CRT of DLP is.
Dit is niet het eerste spel waarbij de teksten slecht te lezen zijn, voor mijn nieuwe tv had ik een 84 cm breedbeeld en hier waren de teksten van GOW en CoD 4 ook slecht te lezen.

Vindt het vreemd dat hier geen rekening mee gehouden wordt, voor mij maakt het niets meer uit maar niet iedereen heeft een hoge resolutie tv.
assasins creed hetzelfde verhaal hier, op een 60 cm beeldbuis niet te lezen, dan is er dus ook niets aan het hele spel en ik heb weet ik veel hoe lang over het eerste deel gedaan (de tutorial zegmaar) omdat ik niet wist wat ik nou moest klikken enzo.


ik vind het een slechte zaak dat er dus geen rekening word gehouden met het feit dat nog lang niet iedereen een grote tv heeft tegenwoordig
Ik heb nog geen nkel spel op xbox360 gehad dat goed leesbaar is op mijn oude CRT. Je hebt wel ongeveer een idee, maar als het tijdens het spelen snel moet gaan, is het totaal niet leesbaar.
Daar stel ik mij dan ook de vraag bij. Volgens de wet dient de verkoper/developer een goed werkend product af te leveren. Als men niet duidelijk maakt dat het 'onspeelbaar' (zoals: de tekst kunnen lezen is nodig voor een goed werkend product) is op een oude TV, dan is men die eis niet nagekomen.
Vraag is wie moet dat waar opzetten? Sony en MS op hun consoles of Rare op hun spel.

Als je zegt: Rare, tja zij zijn er toch niet voor verantwoordelijk dat Sony en MS consoles uitbrengen die nog steeds composite/scart uitgangen hebben. Ik kan me zo voorstellen dat developers het maximaal haalbare proberen te toveren uit de consoles en dan wel eens vergeten dat er ook nog mensen zijn die zo'n nieuw stuk hardware aan zo'n ouderwetsch kanon hangen.

Als je daarentegen zegt de fout ligt bij Sony/MS dan zouden die kunnen zeggen dat het goed mogelijk is om een spel ook in 576i/p te renderen.
Sony en MS hadden op z'n hoogst aan de developers van te voren mee moeten geven dat een spel altijd leesbaar moet zijn zowel op 576i/p als op 720p en 1080i/p.
Hij is anders gewoon heel goed leesbaar op mijn goedkope Finlux SD TV hoor. Maar goed ik weet niet op welke nog goedkopere dingen mensen deze dingen spelen, of misschien licht het aan het feit dat PAL toch net even een hogere resolutie heeft dan NTSC.
En van de leuke gevolgen van uitbesteden?
Appart. zelf als XboxLiveCommunityGame hobby-dev. wordt je game compleet gereviewed en echt gereject als het niet op een kleine crt leesbaar is, daar kom je dus gewoon niet door.

Ik snap niet helemaal waarom 'echte' titels hier niet aan hoeven te voldoen.

Verder kun je ook vanaf dag 1 uitrekenen welke tekst grote wel leesbaar gaat zijn (je weet immers de resolutie van een crt-tv, en je kunt je game dus even testne op die resolutie+wat blurryness).
Appart. zelf als XboxLiveCommunityGame hobby-dev. wordt je game compleet gereviewed en echt gereject als het niet op een kleine crt leesbaar is, daar kom je dus gewoon niet door.
Euh, nee. Je game wordt door andere XNA hobbyisten gescreend op ongewenste content. Eisen voor kleine CRT's zitten daar niet bij.
Ja zeker wel, het wordt inderdaad gescreened door de community, maar de lijst met eisen en guidelines is ziw het zelfde als die van de Arcade games. (Zelfde soort games alleen scheiding pro's/indie).

Maar ik zou het even na moeten zoeken om het 100% zeker te weten.
Ik vind dit best begrijpelijk van de gamestudio.
Wie weet hoelang het duurt voordat dit probleem is verholpen?
Ze hebben een deadline omdat dit met de kerst verkocht moet worden en er is overheen te kijken want ik denk dat dit spel te spelen is zonder er maar een woord van te lezen.

Bovenalles moet er een overstap moment zijn; CRT tv's zijn dead; hetzelfde als dat heel veel andere dingen in het verleden end of life werden; ik geloof niet dat iemand nog een cassettebandje of een videoband gebruikt; tegenwoordig heb je cd's, mp3's, dvd's, blu ray's....en zo heb je nu ook HD-tv's die niet duur zijn!

Sowieso zijn CRT tv bezitters niet de doelgroep van Xbox en Playstation aangezien dit "next-gen" consoles zijn. (ik zou zeggen current gen :+)

En als mensen het een probleem vinden moeten ze dat spel maar links laten liggen; niemand verplicht je het te kopen hoor.
Ik weet niet hoe lang jij met je televisie meegaat, maar zo'n ding gaat toch gemakkelijk 20 jaar mee, en zo lang zijn flatscreens nog zeker niet op de markt.
CRT schermen zijn dus allesbehalve dood, integendeel: ze hebben nog een zeer groot marktaandeel en worden zelfs nog altijd verkocht.
Het probleem hoeft natuurlijk helemaal niet te ontstaan. Daarom test je ook zaken. Lijkt me echt niet moeilijk om een crt scherm aan te sluiten. Er wordt al aangegeven dat 14" CRT een eis is van MS.

Het maakt natuurlijk geen bal uit dat de schermen van tegenwoordig niet volledig de grafische pracht kunnen benutten van de huidige consoles dat is ook geen probleem. Maar onleesbare tekst is iets anders dan een onscherpe grasspriet. Ik heb een jaar of 6 geleden een uitstekend crt scherm gekocht. Op dat moment n van de betere schermen. En die is nog niet aan vervanging toe.

Ik denk dat er naast mij vele mensen zijn die vinden dat als iets nog niet kapot is je het niet hoeft te vervangen. Denk dat we al genoeg kapotmaken met onze koopdrift.

Je vergelijking met cassetebandjes en video's gaat natuurlijk niet meer op. het is gewoon niet meer mogelijk om nieuwe films en muziek op video en cassete te verkrijgen. Het is wel degelijk mogelijk om je Xbox op een normale RGB poort aan te sluiten. Er staat nergens op de doos HDMI verplicht. Tot die tijd vind ik het een bijna een verplichting dat ze rekening blijven houden met CRT!
Ik denk dat als je ontwikkelteam niet in staat is om tekst in een spel weer te geven met een bepaalde scale per resolutie, je maar beter naar een nieuw ontwikkelteam kunt gaan uitkijken.
Dit is geen kwestie van tijd maar een kwestie van bedroevend slechte software.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True