Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

T-Mobile heeft geen medewerking verleend aan de belstatusapplicatie voor de iPhone. De provider zegt dat het te veel tijd en geld kost om de applicatie onder de vlag van T-Mobile uit te brengen.

Logo Belstatus van P-Edge MediaOntwikkelaar Martin van Spanje heeft de applicatie daarom onder eigen naam uitgebracht. Hij wordt sinds donderdag in de App Store voor 1,59 euro te koop aangeboden. "Ik wilde het wel gratis beschikbaar stellen, maar ik heb er veel tijd in gestoken en daar wil ik natuurlijk wel wat voor terugzien." Ook heeft hij een ontwerper ingehuurd om het programma in een nieuw jasje te steken. "T-Mobile wilde dat ik hun logo en kleur eruithaalde - niet om juridische redenen, maar zodat mensen weten dat het niet van T-Mobile is."

Van Spanje heeft een aantal gesprekken gevoerd met T-Mobile, maar die hebben tot niets geleid. "T-Mobile wilde wel, maar onder eigen naam een applicatie uitbrengen zou behoorlijk veel investeringen vergen. Zo zou de helpdesk er ondersteuning voor moeten geven. Bovendien zou de applicatie gedeeltelijk herschreven moeten worden: "Mijn applicatie krijgt toegang tot de belstatus via de website van T-Mobile. Als het een T-Mobile-applicatie zou worden, zou hij rechtstreeks met de database contact moeten maken."

Van Spanje schreef de applicatie uit frustratie over het feit dat hij op zijn iPhone niet kon zien hoeveel belminuten en sms'jes hij nog in zijn bundel had. Toen hij de applicatie aankondigde, benaderde T-Mobile hem om de applicatie gezamenlijk uit te brengen. Dat is nu van de baan, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen belstatusprogramma van de provider komt. "Op de lange termijn willen ze een eigen applicatie uitbrengen, zo schreven ze me", aldus de Haarlemse softwareontwikkelaar. "Geen idee wat 'de lange termijn' is, maar ze zeggen dat ze het nu te druk hebben met andere dingen om hiermee bezig te zijn." T-Mobile was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

Belstatus-applicatie iPhoneBelstatus-applicatie iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Mijn applicatie krijgt toegang tot de belstatus via de website van T-Mobile. Als het een T-Mobile-applicatie zou worden, zou hij rechtstreeks met de database contact moeten maken."
Waarom zou dit moeten?
Verder is het nu ook zo dat hij waarschijnlijk de site moet parsen. En als die dan aangepast wordt dan is de app natuurlijk oppeens nutteloos.

Zo heb ik eens een java applicatie gemaakt die de site van imdb uitlas, na een aanpassing van hun site mocht ik dus de broncode liggen aanpassen.
En dat is dus iets waar de beste Martin nu support op mag gaan leveren.
Als T-Mobile haar website dus nu aanpast om de maand wordt dit Appje al vrij snel waardeloos, maar inderdaad applaus voor het geleverde werk.
Verder is het nu ook zo dat hij waarschijnlijk de site moet parsen. En als die dan aangepast wordt dan is de app natuurlijk oppeens nutteloos.
Een echte programmeur heeft daar natuurlijk rekening mee gehouden. Ik neem aan dat de applicatie niet direct verbinding zoekt met de T-mobile site. Maar dat het request eerst via een andere server verloopt. Die het vervolgens parsed en de data oplevert die nodig is voor de App.

Zo zou je bij een wijziging van de website van T-mobile enkel de code hoeven aan te passen op de "request-server". Oh, en als Van Spanje dit nog niet gedaan heeft is het misschien een tip :)

[Reactie gewijzigd door mor0n op 23 oktober 2008 19:13]

Met als grote nadeel dat je een server in de lucht moet houden....
Gewoonweg best practice: het is altijd beter dat een applicatie data benaderd in de achterliggende database zélf, dan even een webpage moeten gaan aanspreken om eraan te komen.

Natuurlijk geeft deze ontwikkelaar geen toegang tot deze db, dus moet het zo gebeuren, maar als de app van Tmobile zelf zou zijn, dan zullen die dat idd rechtstreeks met de db willen laten praten.
mwah, dat is niet per definitie zo. idealiter zou tmobile een web service aanbieden die je kunt queryen om de info te verkrijgen. Zolang je dan de interface van de web service stabiel houdt, blijft de app werken. Het maakt dan dus niet uit als de achterliggende database verandert.
Ja, en iedereen die webservice lopen spammen zeker. Daar zitten ze bij T-Mobile niet op te wachten op zoveel _extra_ requests...
Liever een webservice dan direct op de database of via het parsen van de webpagina.
De database wil je gesloten houden voor externe programmeurs terwijl het parsen van een webpagina meer load genereerd dan een webservice.
Er is natuurlijk een kans dat dit betrouwbaarder is. Ik weet niet precies hoe het werkt bij T-Mobile, maar bij Vodafone stond My Vodafone (de webpagina) redelijk los van wat je echt belde, het duurde soms zomaar een dag voordat dingen echt afgeschreven werden. Of dat nu anders is weet ik niet, heb geen abo meer bij Vodafone.
Geeft je onderhande al veel minder overhead. Maar als T-Mobile beetje deftige infrastructuur heeft moet je enkel een service aanspreken. Dus geen idee waarom dat een argument is om niet over te schakelen.
logisch.. anders mag tmobile ook wel even zon app voor alle andere 95% van de telefoons aan hun netwerk bouwen. Waarom telkens alleen voor de iphone custom shit bouwen maar voor symbian en windows mobile ho maar?? Terwijl de userbase groter is..

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 23 oktober 2008 13:38]

Ik ben het helemaal met je eens, maar veel telefoons hebben al een soortgelijke functie standaard in de software staan (aantal minuten gebeld, kosten gemaakt adhv kosten per minuut, etc.).

Het feit dat er zo veel troep voor de iPhone wordt geschreven, maar niet voor Symbian en Windows Mobile heeft gewoonweg te maken met de hype. Je zult zien dat als straks de G1 (en andere telefoons met Andriod) op de markt komen dat er ook allerlei codes worden geschreven voor nutteloze doeleinden.
Heeft niets met hype te maken. De iPhone(3G)/iPod touch werken allemaal met dezelfde hardware en hetzelfde OS. Als je dus een applicatie maakt hoef je maar met 1 apparaat/OS rekening te houden (tenzij je speciale 3G netwerk / GPS applicatie maakt).

Daarnaast kan je je applicatie veel makkelijker verspreiden aangezien iedereen de erg makkelijk te gebruiken AppStore heeft, geen uitzondering (de AppStore kan best wat verbetering gebruiken overigens, maar het is erg bruikbaar). Je stuurt het op naar Apple en het verschijnt in de store.
Daarnaast kan je heel makkelijk een linkje op wat voor website / email whatever dan ook zetten waardoor een gebruiker op kan klikken, direct in iTunes bij jouw app uitkomt en met 1 click de applicatie installeerd. De combinatie van een goede SDK, makkelijk distributie platform (Apple regelt alle financiele zaken e.d.), lage drempel om iets te installeren, iedereen dezelfde versie OS, iedereen AppStore etc maken het gewoon een fijn ontwikkel platform ondanks de beperkingen die Apple oplegt (geen background daemons etc.)

Daarnaast, wat is er "troep" of "nutteloos doeleind" van deze applicatie? Klein, goed overzicht, prima usability en notificatie op je Springboard. Dit is een prima voorbeeld van een handige app die voor mensen die graag rekening willen houden met belminuten etc.

[Reactie gewijzigd door Kura op 23 oktober 2008 14:39]

Ik denk dat het wel degelijk met de iHype te maken heeft. Aangezien dat een van de weinige "smartphone-achtigen" is die wél bekend is bij het grote publiek. Je OS verhaal gaat ook niet op. Symbian en Windows Mobile zijn ook in zekere zin telefoon-onafhankelijk. Bovendien bereik je met 1 Windows Mobile applicatie meer typen telefoons, dan dat je met een iPhone zal doen, aangezien de iPhone software alleen op een iPhone en op een iPod Touch zit, terwijl Windows Mobile en symbian tegenwoordig op talloze mobieltjes staat.
"iHype" *rolleyes* Wat komt er in je volgende post? M$?

Niet echt in zekere zin, je hebt een hoop verschillende versies. Als ik alleen op m'n site al kijk bij Google analytics dan zie je al dat er een hoop dingen verschillen van telefoon tot telefoon, hardware, resolutie, windows versie, browser versie, types processor/aantal geheugen etc. etc.

Het gaat er niet om welk marktaandeel het OS heeft, het gaat erom hoeveel mensen ook eigen apps installeren, met Windows en Symbian is dat niet bijzonder veel omdat het gewoon te omslachtig is. Als er een online store komt op de telefoon zelf (ala iPhone/Android) zal het heus veranderen.
Ik kan het ergens wel begrijpen, en voor de klant maakt het in de praktijk niet zo heel erg veel uit natuurlijk. Het appje ziet er verder erg netjes uit, en de prijs van ¤ 1,59 is natuurlijk helemaal zo gek nog niet.

EDIT:
"Op de lange termijn willen ze een eigen applicatie uitbrengen, zo schreven ze me"
Hmm, dan hebben ze daar op den duur toch meer werk aan? Dacht er net niet zo bij na, maar in dat geval moeten ze een aparte programmeur in dienst nemen die het gaat maken, en die helpdesk moet dan toch evenwel helpen...

[Reactie gewijzigd door Patriot op 23 oktober 2008 12:48]

1,59 is natuurlijk weinig geld, wat iedereen zo kan missen. Vele telefoon/SMS diensten hebben die prijs zowat.

En als er 10.000 mensen die app aanschaffen heeft hij toch een behoorlijk loon voor de tijd denk ik, alhoewel ik niet exact weet hoeveel tijd hij erin gestoken heeft naturlijk.
Hoeveel mensen denk jij hoe lang te kunnen betalen uit ¤1590 na aftrek van BTW?
een pak minder als van ¤ 15900, maar in elk geval wel een wiskundeleerkracht van het lager onderwijs :+
Als het 10.000 zijn dan is het 15.900euro.
Zeg dat er ¤10.000 overblijft na aftrek van btw, apples stukje etc.

Daar kan iemand van ¤50 p/u (bruto voor werkgever) 200 uur voor werken, oftewel 5 weken.
Pik een gequalificeerde student uit het aanbod en volgens mij kom jij dan echt wel aan je appje.

Sterker nog, als ze mij zouden geven hoe ik verbinding moet maken via hun database schrijf ik dat wel even voor ze voor ¤10.000... snel verdient.
Rekenen is ook een vak:
10.000 x 1,59 = ¤ 15900
De vraag is überhaupt of t-mobile voor 1,59 iemand kan inhuren om het te schrijven en daarnaast serivice gaan verlenen op software. Ze hebben het nu ook niet gedaan dus waarom in de toekomst.
Dat een willekeurige game in de winkel ¤50 euro kost betekent toch ook niet dat de developers een gezamenlijk salaris van ¤50 hebben gehad tijdens de ontwikkeling van de game? Een beetje een rare opmerking :P

Ik denk dat T-Mobile zelf geld ruikt :)

[Reactie gewijzigd door Brian op 23 oktober 2008 13:47]

"T-Mobile wilde dat ik hun logo en kleur eruithaalde - niet om juridische redenen, maar zodat mensen weten dat het niet van T-Mobile is."
Klinkt anders aardig juridisch....
Ze maken duidelijk totaal geen problemen met het appje zelf te hebben. Ze willen alleen niet dat de naam van T-Mobile eraan verbonden wordt, want anders krijgen ze mensen bij de helpdesk die support voor de software willen waar T-Mobile niks mee te maken heeft.
Nee, dat is het niet. Als mensen denken dat het van T-Mobile is, zijn er altijd figuren die naar T-Mobile gaan bellen voor ondersteuning. T-Mobile heeft verder niks te maken met de app dus kan die mensen niet helpen, en zo heb je weer een aantal nutteloze helpdeskcalls erbij.

EDIT: Spuit 11.. (wel héél nipt hoor :+)

[Reactie gewijzigd door Patriot op 23 oktober 2008 12:51]

Kijk ik denk dat veel iphone gebruikers dit heel erg handig vinden.

Ik heb zelf geen Tmob maar wat ik graag zou willen zien is een karakter teller in de sms app. hopelijk komt dit in 2.2
En nu hoor je niemand over kosten of illegaal download. Geeft maar weer aan hoe zeer prijs het verschil maakt, 1,59 voor een simpel programmaatje is heel acceptabel. Had hij her 10e van gemaakt was het misschien een ander verhaal geweest. Hopen dat de software/games branche eindelijk ook eens bij zinnen komen en hun producten goedkoop online verspreiden ipv 80-100% v.d. winkel prijs.
Ik snap je reactie niet? (Nederlandse taal, kuch) En de relevantie op de bovenliggende reactie ook niet. En de link tussen het illegale circuit en de Apple Appstore ook niet. 8)7

Ontopic:
Ik kan me ook voorstellen dat een smschar teller wel handig is. Maar is dat niet een beetje te basic? Zit dat niet al op de iPhone?
Mooie applicatie, ga hem nu downloaden. Knap werk van de man, jammer dat T-mobile niet mee wil doen. Was een mooie impulse geweest voor Martin zijn toekomstige i-Phone projecten, kan enkel zeggen downloaden! Hij is in staat leuke dingen te maken, hoop meer te zien in de toekomst van Martin!
Even proberen. De eigen iPhone widget werkt vaak niet!
@rushwood, waarschijnlijk uniform beleid om alle eigen applicaties via bepaalde manieren te laten lopen. het is niet dat het moet, maar het maakt het makkelijker in latere stadia alles fatsoenlijk bij te houden.
Via T-Mobile kan je al een safari bookmark met nagenoeg dezelfde info op je iPhone zetten, ook gewoon toegankelijk dmv een logo op je 'dock'. Natuurlijk minder uitgebreid dan deze app maar voor mij persoonlijk meer dan voldoende informatie. Voor meer info moet je even inloggen bij T-Mobile en dan komt er in de header een link naar de betreffende pagina voorbij.

EDIT: @sonic1984: als de iPhone widget het niet doet dan betekent dat dat de informatie via de T-Mobile website niet beschikbaar is wegens bijv. onderhoud. Dit is met deze app niet anders, je logt namelijk ook in op diezelfde website.

[Reactie gewijzigd door Fluc op 23 oktober 2008 12:55]

De enige toegevoegde waarde van deze applicatie boven de webapp van T-Mobile is mijns inziens dat je op het beginscherm al kan zien hoe het ermee staat, de 90% notificatie en de dagenteller (wat je zelf ook erg makkelijk kan uitrekenen).

Om hiervoor nou deze applicatie aan te schaffen vind ik overbodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True