Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Microsoft wil RIM, de maker van de Blackberry-smartphones, overnemen. Dat meldt persbureau Reuters. Door de overname zou Microsoft een dominante rol gaan spelen op de markt voor zakelijke smartphones.

Microsoft en RIM logoRIM heeft twintig miljoen klanten en ziet zijn marktaandeel nog steeds stijgen. Door de economische crisis in Noord-Amerika is het aandeel van de Canadese Blackberry-maker gekelderd: van 148 dollar per aandeel vier maanden geleden naar 60 dollar nu. Volgens een analist die Reuters citeert, is de overname voor Microsoft interessant omdat het dan een forse slag slaat in de concurrentiestrijd met Google en Apple, die de afgelopen jaren ook de smartphonemarkt hebben betreden.

Een overname van RIM door Microsoft zou vooral op de markt voor zakelijke smartphones tot een groot marktaandeel voor de softwaremaker uit Redmond leiden. Blackberry is marktleider op de zakelijke markt en groeit nog steeds. Met de nieuwe toptoestellen van dit jaar, de Bold en het touchscreentoestel Storm, wil RIM ook meer consumenten aan zich binden. RIM noch Microsoft geeft commentaar op het bericht van Reuters.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Ik kan me nog herinneren dat Ballmer riep dat WM de grootste was in de smartphone sector. Als dit bericht waar is wordt het MS toch kennelijk heet onder de voeten.

Ik vind het verder niet verbazingwekkend, dit is al jaren de manier van MS om zich op onbekend terrein/lastige markten te begeven. Dit is overduidelijk een defensieve move van MS. Zoals ze die altijd moeten maken, omdat er weinig innovatie uit Redmond komt :)

[Reactie gewijzigd door lombdude op 10 oktober 2008 13:02]

De grootste? Ligt eraan welke deel van de wereld je bekijkt. Misschien in Europa, hoewel... wat noem je een smartphone. Daarbuiten staan ze dat zeker niet, BB en de iPhone zijn bijv. de top in Amerika.
Ik kan wel een uren lang verhaal gaan maken over wat Microsoft allemaal kapot maakt en wat RIM BlackBerry allemaal fout doet... Ga ik niet doen! Ik kan alleen maar spreken uit mijn eigen ervaringen.

Ik ben zelf een early adopter / power user op het gebied van PDA's, in de jaren 90 had ik al als kleine smurf mijn eigen Atari Portfolio. In 1999 overgestapt naar een Palm III. Daarna een Philips Velo 500, Sony Clie NR-70V, XDA 1, MDA Pro, HTC Touch Dual en als laatste een RIM BlackBerry 8110 Pearl. (Een aardige geschiedenis van apparaten voor een student)

Van alle apparaten die ik tot zover heb gebruikt zijn de Palm OS en RIM BlackBerry OS gebaseerde apparaten echt de stabielste die ik heb mogen gebruiken.

Mijn vrees is dat mocht het zover komen dat Microsoft, RIM gaat overnemen dat ze alleen de backend van hun BlackBerry Internet Service en BlackBerry Enterprise Service gaan gebruiken en de rest in een hele grote ijskast zetten.

Het is niet voor niks dat veel, heel veel zakelijke gebruikers die pushmail willen hebben alleen nog maar een BlackBerry willen hebben.

Tuurlijk ben ik voor dat Microsoft zijn producten gaat verbeteren, er is daar tenslotte reden toe... Maar ik vind het jammer dat ze inplaats van zelf innoveren maar gewoon innoverende en succesvolle bedrijven overnemen. Getuigt echt van een lakse houding naar de gebruikers dat ze niet zelf in contact komen met eindgebruikers en daar nieuwe innoverende verbeteringen uit halen maar klakkeloos bedrijven opkopen...
RIM noch Microsoft geeft commentaar op het bericht van Reuters.

Dit is ook een bevestiging. Anders wordt het nl ontkend.
Dat is natuurlijk onzin, echter zou het wel een heel logische stap zijn voor Microsoft. Men breekt nog steeds niet door met de WM toestellen buiten Europa en MS wilt een betere positie voor de toekomst hebben (zie het verlangen van deals met Yahoo o.a.). Ben benieuwd, op zich niets mis mee, tenzij ze WM opeens op een Blackberry gaan zetten.
Ik denk dat WM juist op het punt staat om echt een beetje door te breken. De huidige HTC reeks loopt goed, Sony Ericsson komt met een WM toestel (Experia). Samsung en HP hebben toestellen.

Volgens mij zijn er nog nooit zo veel verschillende WM toestellen geweest.
Ik geef hiostu helemaal gelijk. Zeker ook omdat de management tooling in de System Centre familie een stuk volwassener is geworden.
Echter, RIM overnemen zou natuurlijk geweldig zijn voor Microsoft.
Microsoft doet nooit commentaar geven op iets wat niet geplanned is of wat niet verteld mag worden.

Oftwel het feit dat Microsoft niets zegt, is niet zo heel speciaal. Microsoft was altijd al stil over Blu-ray speler voor de Xbox360.. al meer dan 2 jaar lang. Heb jij al een Xbox360 Blu-ray speler?

Ik zie het heel vaak en Microsoft reageert gewoon niet. Niet erkennen en niet ontkennen.
Er zijn wel degelijk berichten over een mogelijke blu-ray speler vanuit Microsoft geweest. Dus om te zeggen dat het helemaal stil is omtrent deze speler is niet juist.
Het ging om officiele berichten vanuit MS.. geruchten zijn er genoeg.

Een college beweerde dat dit najaar een quadcore xbox720 kwam met 2 optische spelers en een 1TB hdd. Dream on :)
Microsoft heeft officieel statements naar buiten gebracht dat ze niet met een blu-ray speler bezig zijn. Mocht de markt er echter om vragen dan sluiten ze het niet uit. Dat zijn dus helemaal geen geruchten, Microsoft heeft daar gewoon publiekelijk een standpunt in genomen.
Denk dat dit inderdaad een geval is van waar rook is is vuur.
Of er zullen minstens overnameonderhandelingen bezig zijn.

MS kan de know-how goed gebruiken.

Moest er totaal niets aan het gebeuren zijn dan zij RIM het gewoon ontkennen.
Dit zou een slechte zaak zijn voor de smartphone wereld.
Microsoft krijgt een redelijke monopoly als ze RIM overnemen.

Voor Microsoft zou het best positief zijn natuurlijk, BlackBerrys zijn een stuk gebruiksvriendelijker dan WM..

De iPhone is overigens geen smartphone, ik begrijp niet waarom die genoemd wordt
Waar baseer je op dat de iPhone geen smartphone is? Volgens de definitie van 'smartphone' is dit een telefoon met PDA functionaliteit, nou, volgens mij kan ik mijn iPhone prima gebruiken als PDA (agenda, mail, notities etc) en ik kan er ook nog eens mee bellen! :) Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Er zijn idd berichten geweest dat de iPhone geen smartphone zou zijn op basis van bijvoorbeeld de mogelijkheid om apps te installeren, ook dat werkt inmiddels prima, en er zit zelfs Exchange support in het ding.
MS krijgt dan helemaal geen monopolie, Symbian is veel groter dan WM en BB. Of WM + BB samen groter zijn dan Symbian weet ik zo niet.
Kan dit alleen maar toejuichen.
MS is zo in staat om nog meer know how over smartphones te verzamelen en op die manier een beter eindproduct af te leveren. Want face it, het gebruiksgemak van ee WM telefoon kan niet tippen aan dat van een iPhone.

Bovendien als er een waardig alternatief komt zullen ze bij apple ook wat harder moeten werken aan de functionaliteiten die nu nog niet (goed) ontwikkeld zijn.

Ben benieuwd of het ze lukt!
Juich het maar toe.

Microsoft neemt bedrijven over, omdat ze zelf geen enkele innovatie hebben. Alles wordt gekocht of nagemaakt. Zune (flop), Windows Vista (flop), Windows Home Server (flop). De lijst kan nog wel even aangevuld worden...

Oke, oke, Windows Server is een redelijk product, maar god wat kost het je een hoop resources. Behalve als je Exchange Server gebruikt, met een proces genaamd: store.exe welke 586MB intern geheugen opvreet... SORRY???!!!

Onze nieuwe OSX Server, met Kerio, kan precies hetzelfde en dat alles met minder dan 400 MB (All-in). Inclusief AD, Homefolders, Roaming profiles, enz.

Nee, Microsoft programmeert met de gedachte dat mensen hun computer wel zullen aanpassen, omdat ze vinden dat iedereen afhankelijk van ze is. En ik vind dat het genoeg is geweest.

Het is alleen verschrikkelijk jammer dat er softwarehuizen zijn die alleen maar voor Windows programmeren. Die zou je eigenlijk je geld niet meer moeten gunnen. Als je oogkleppen op wil houden best, maar verwacht van mij absoluut geen rooie cent of sympathie.
Wat is nou het probleem dat een process van een product wat voor grote omgevingen bedoeld is en een dedicated host nodig heeft 586MB gebruikt. Exchange is gewoon een mooi product wat netjes doet wat ervan verwacht wordt.

Het probleem is dat veel mensen "beweren" dat andere leveranciers al dan niet onder een heel ander OS "hetzelfde" kunnen met vl minder resources, terwijl dit (meestal) niet zo is!
De wereld draait op floppen dus. En Ms kan blijvend overtuigende marktleider blijven hoewel ze enkel floppen uitbrengen.

Ik ben gelukkig flopcompatibel.
Een klein deel van de wereld draait gelukkig nog op de apple hype, dus we zijn nog niet helemaal verloren :)
Ik ben het helemaal met je eens!

Microsoft drukt er veel te veel door. En het is jammer dat ze dat vol blijven houden.

Bijvoorbeeld Google met Docs en Gmail (of je er nu fan van bent of niet), ze updaten bijna maandelijks hun service op basis van wat gebruikers melden. Je kunt exporteren naar veel formaten, terwijl je bij ms altijd hn formaat moet gebruiken.

En dat zet ook weer door in third party software: die is namelijk alleen ms compatible: of ze zijn er niet voor andere platformen of je kan alleen syncen met outlook :r

Dus ik weet niet of het verstandig is dat ms dit weer opkoopt, veel komt er toch niet uit, ben ik bang. Want goed implementeren en luisteren naar gebruikers kunnen ze niet!
Dus omdat je een incompleet product maakt, dat vervolgens in een eeuwige bta versie laat draaien en elke maand maar stukken er aan vast plakt ben je innovatief bezig? Lijkt me plausibele verklaring.

Wat een gezeur weer over wie innovatief/vernieuwend bezig is.

- Apple heeft in haar lange bestaan al gigantisch veel gejat, waaronder hun supermelkkoe de iPod

- Google heeft in haar lange bestaan al gigantisch veel gejat, waaronder GMail, Google Maps

- Microsoft heeft in haar lange bestaan al gigantisch veel niet zelf ontwikkeld maar middels acquisitie in bezit gekregen.

En alleen om dat MS gigantisch groot moeten we allemaal tegen MS zijn. Ik niet hoor. Ben niet tegen Apple of Google, maar flamen kan iedereen.
Mag jij mij vertellen wie er vantevoren een soortgelijk apparaat als de iPod uit heeft gebracht dan! Als je nu gaat zeggen dat de iPod niet de eerste MP3 speler is dan snap je niet wat Apple zo innovatief maakt. Als dit de maatstaf voor innovatie zou zijn, zijn er maar weinig innoverende bedrijven; welke mobiele telefoon is dan nog innovatief? de GSM bestaat al decennia en sindsdien zijn Nokia, SE, HTC, Siemens, Samsung, LG en Apple alleen maar aan het jatten?

Apple is een van de eerste bedrijven geweest die gebruikersinteractie centraal heeft staan in het ontwerp. De iPod is innovatief geweest in zijn gebruik en interactie naar de user. Dat was de echte innovatie, dat was het echte ontwerp!

Google idem dito. Er waren al zoekmachines genoeg, maar Google wist en het principe van de zoekmachine te verbeteren, en een heel simpel overzichtelijk interactie met de gebruiker te ontwerpen. Dat is innovatie, en dat maakte Google beter dan welke zoekmachine dan ook..

Microsoft idem dito met MS-Dos en in mindere mate Windows. Echter heeft Microsoft de laatste jaren niet echt meer geinnoveerd. De XBox, Zune en Vista leveren niet echt vernieuwende value proposals richting de gebruiker. Microsoft is de market-driven dan design-driven. In een tijdperk dat gebruikers interactie steeds belangrijker wordt (en dus is bijv een iPhone succesvol) laat Microsoft het dus een beetje af weten.

Van de andere kant, welk softwarebedrijf schrijft er zelf nog innovatieve software. Kijk eens naar Adobe... Van alle software die ze verkopen hebben ze er zelf 2 ontwikkeld: Illustrator en Acrobat. De rest is aangekocht. Microsoft heeft ook alleen MS-Dos en Windows ontwikkeld (tuurlijk nu inmiddels al v7.0, maar nog steeds Windows). Vernieuwende producten in de software markt komen vaak van kleine bedrijven, die dan op worden gekocht door de grote bedrijven. De echte innovatie zit dus niet bij de marktleiders.
Sorry maar de interface van de Ipod is gejat van Creative en daar heeft apple ook dik voor betaals (na rechtzaak). Lekker innovatief...

http://www.engadget.com/2...tle-apple-forks-out-100m/

En dan nog heel goor proberen om er vanaf te komen.
Ja het patent voor een hierarchische menusysteem in een mediaspeler, wat ongelooflijk innovatief :+ Daar is waarschijnlijk zo lang over nagedacht.

Software patenten staan dan ook bekendn dan ze ook zo goed geregeld zijn en dat het geheel uitgesloten is dat niets triviaal wordt toegekend... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 11 oktober 2008 09:44]

verdiep je in het programmma.. zorg dat je weet waarom store.exe zoveel geheugen in neemt en wat het doet...
en het lijkt me erg sterk dat OSX server een Active Directory heeft....
(aangezien dat een geregistreerd merk van Microsoft is)... mss dat het een ldap directory heeft, maar das toch net weer ietsjes anders :P
Of ze 'verpesten' RIM door hun ideeen erdoor te drukken want zij zijn dan de baas. En MS' ideeen zijn in windows mobile nu niet echt geweldig te noemen.

Het is net hoe je het bekijkt. RIM kan MS versterken maar MS kan RIM ook verpesten!

Daarom lijkt het mij ook geen goede stap voor de consument/zakelijke markt en voor RIM.
RIM verpesten? Blackberry is al weinig soeps. Het is ontzettend gehyped (zoals de iphone, ipod etc.) en daarom is het een gewilde gadget onder de grote bedrijven. Veel bedrijven doen ALLEEN Blackberry of ALLEEN pushmail. Hopelijk komt er door een overname meer uniformiteit.
an sich zijn Blackberries naar mijn mening veel te zwak voor wat je betaald.
Blijkbaar weet je niet waar men voor betaald. Men betaald niet enkel voor de push mail maar voor de stevige beveiliging. Integenstelling tot bv de iPhone of een WiMo die constant mailtjes opvraagt en de verbinding naar huis dus openhoudt pushed een BES enkel wanneer er een mailtje is maw er is enkel uitgaand verkeer, en enkel indien dit gewenst is. Daarnaast is de hele handel ook nog eens ge-encrypt. Dit in combinatie met een platform wat goed te onderhouden is voor admins maakt dit voor de ICT een fijn apparaat. Voor de gewone gebruiker is een BB juist prettig vanwege de erg goede verbinding (Bold gaat probleemloos van 3G naar GPRS of GSM bij slecht signaal), pushed je mail en afspraken en kan alles zo´n beetje openen wat je wilt. Daarnaast kun je je BB zonder problemen op reis je accu ff swappen en onderweg kun je fijn typen (ja er zijn mensen die met een touch apparaat lekker typen maar zakenlijke gebruikers blijkbaar niet).
Nu kan ik me goed voorstellen dat MS die op de consumentenmarkt sterk aanwezig is juist de zakelijke tak wilt overnemen om zich zo breed mogelijk op te stellen. Of dit ten goede komt van RIM/BB, ik weet het nog zo net niet.
ActiveSync is geencrypted over SSL en je kunt ook e-mail ophalen om het uur of anders wat mij meer dan genoeg lijkt. Dat pushmail is overhypted en komt je accu niet ten goede. Wanneer ik zit te wachten op een mailtje kan ik altijd nog even een keer extra verzenden/ontvangen. Windows Mobile software laat wel te wensen over, maar daar heb je dan ook bijv. de Nokia E71 voor met Mail for Exchange of anders RoadSync ;)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 10 oktober 2008 12:41]

leuk en aardig dat jij je mail om het uur wilt ophalen.
Voor veel mensen is het van belang om direct nieuwe mail binnen te krijgen om zo direct in te kunnen spelen op bepaalde dingen.

Dat voor jouw gebruik iets anders voldoet is natuurlijk prima, maar zeggen dat iets ander 'gehyped' is, enkel omdat jij het niet nodig hebt is natuurlijk onzin.
Lekker stressen om direct te kunnen reageren waarna de ontvanger toch pas na een aantal uur weer op zijn email kijkt ;)
Lekker spannend, stel IMAP met SSL in op je willekeurige smartphone, en je hebt het zelfde...

En de rest van de dingen die je noemt kan ook vrijwel iedere smartphone wel.

Deze meuk past natuurlijk perfect bij MS: compleet gesloten product met een erg matige featureset, die een eigen markt bestrijkt waar men zo'n beetje een monopolie heeft.

[Reactie gewijzigd door voodooless op 10 oktober 2008 12:58]

Heb je ooit wel eens een BB in je handen gehad en gebruikt voor langer dan 1 uur?

Sorry, BB is een goed product waar idd MS maar eens goed naar moet kijken en dan weer terug naar de tekentafel moet om nu eens een fatsoenlijk mobile email systeem op te zetten.

BB heeft idd een groot marktaandeel, waarom, omdat het tadeloos werkt, iedere onbenul kan ermee overweg, toetsenbord is geweldig en bij BB denk men na voordat men iets de markt opflikkert.

Imap is trouwens heel wat anders dan de techniek die BB gebruikt, Imap is traag.
Die "stevige beveiliging" die nog steeds op obscurity berust en waarvan de Indiaase regering claimt hem al gekraakt te hebben? Het enige veilige eraan is dat de servers niet in de USA staan maar dat zou na zo'n overname best eens kunnen veranderen.
Wel eens met een BlackBerry gewerkt? Zoveel beter dan de gemiddelde WM phone is het niet.

edit: jammer dat dit weggemod wordt, want dan is het bericht blijkbaar niet duidelijk. Het is als reactie op het door Microsoft 'verpesten' van de Blackberry, wat uitgaat van een heel specifiek uitgangspunt, namelijk dat de BB veel beter is dan WM phones.

Dat is dus niet per definitie het geval.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 10 oktober 2008 13:45]

Waar basseer je dat op? Ik ben het daar niet mee eens. De push mail werkt echt 10x beter en mijn blackberry pearl gaat toch echt 7 dagen op de accu mee terwijl mijn htc diamond het niet langer dan 1 dag vol houdt bij hetzelfde email gedrag. Ik weet dat mijn pearl slechts edge heeft en daardoor minder zal verbruiken, maar om heel eerlijk te zijn merk ik heel weinig verschil in snelheid. Plus dat ik het suretype op de BB 10x fijner vind dan het onscreen werken op de diamond... maar goed... dat is persoonlijk.

Anyway, voor zakelijk gebruik is een htc diamond iig niet te verkopen. Het toestel is gewoon halverwege de dag leeg. De blackberry houdt het langer vol. Accuduur is iig voor mij en mijn collega's belangrijk.
Je Pearl werkt idd bijna even snel als je HTC. Omdat bij de BlackBerry Internet Service gebruik maakt van een server die je mail/internet verkeer comprimeerd. Hierdoor heb je dus snellere verbinding vergeleken met andere toestellen
1MB data is ongeveer 500 tekst mails...
Ik geef je niet gelijk wat de phone zelf betreft, maar heb je wel eens gezien wat een BES doet met een Exchange server backend. Als er 1 performance killer is, is dat Blackberry wel. De server archictectuur is echt bar slecht.
Microsofts ideeen in Windows Mobile zijn zeker wel geweldig te noemen, alleen de interface heeft een paar serieuze problemen. Voor ontwikkelaars is Windows Mobile een mooi platform, ik kan applicaties ontwikkelen voor Windows Mobile in .Net, die werken op deze generatie smartphones, maar ook de vorige en die daarvoor (zelfs het nieuwste .net compact framework is nog te installeren op wm5.0-6.1). Kies je voor .net compact framework 2.0 dan heb je zelfs nog ondersteuning voor Pocket Pc 2003.
Als het interface serieuze problemen heeft, hoe kan je dat als ontwikkelaar dan nog prettig vinden? Dat .net lekker werkt, ok, maar mij gaat het toch echt om de uiteindelijke user-experience. Vandaar dat ik een keuze heb gemaakt voor de iPhone te ontwikkelen en misschien ook voor Android.
De hoofdinterface geeft wat probleempjes...
als ontwikkelaar kun je natuurlijk altijd zelf een interface voor je programma maken met wat grotere knoppen etc.
Ik niet,

Ik ben overgestapt naar BB van WM, wat een verademing, een toestel dat niet crashed. BB: heb hem 8 maand en al welgeteld 1 keer herstart, mijn wm kon ik minstens 1 keer per week herstarten, dit zonder enige crap tools er op te zetten, zelfs naa een complete reset.

Mijn blackberry synct met groupwise @ work en mn mac @ home, out of the box. mijn WM heb ik een tool moeten kopen om te syncen met mac, en de sync met groupwise moest via activesync (wat dezelfde kwaliteit heeft als de rest van windows mobile)

Van alle smartphones die ik al in mn handen gehad heb..
iPhone: fancy, leuk, blits, en intuitief, onbeheerbaar in coorporate omgeving
WM: lomp, saai, onbetrouwbaar, ongebruiksvriendelijk, redelijk beheerbaar in coorporate omgeving
blackberry: eenvoudig, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, intuitief, goed beheerbaar in coorporate omgeving
Nokia e series: betrouwbaar, gebruiksvriendelijk, iets minder intuitief, goed beheerbaar in coorporate omgeving
Helemaal mee eens. Bij WM heb ik altijd het gevoel gehad dat het Windows is maar dan op een klein scherm. Nou ben ik al zowiezo geen Windows fan maar al helemaal niet op een klein scherm. De BB is vanaf de start ontwikkeld om op een klein device te draaien en dat is duidelijk merkbaar. De userinterface is heel intuitief en er is duidelijk nagedacht over hoe zoiets in de praktijk gebruikt wordt.
Precie swat ik ook wilde aangeven. Heb jaren gewerkt met Windows mobile (verschillende versies en toestellen) en daarna N73 van Nokia nog een jaar gehad. Nu 8 maanden een BlackBerry. Geloof het of niet, dit is echt een verademing. Het werkt gewoon. Push email, -ja dat vind ik belangrijk- is top, eerder op mijn blackberry dan ik hem in mijn GrpoupWise client zie (en ja, die refresh wordt ook vanuit de server aangestuurd).
Men heeft in het verleden al eens diverse vergelijkingen tussen platformen gemaakt mbt gebruiksvriendelijkheid. Windows Mobile heeft het nog nooit gewonnen omdat ze altijd heel wat meer stappen nodig hebben dan de rest en je de apparatuur niet zonder stylus kunt gebruiken (je vinger kan natuurlijk ook maar het gaat erom dat je het niet zoals een telefoon met 1 hand met een toetsenbordje kan bedienen). Veel zaken staan verstopt onder een menu waarbij je eerst weer een seconde of 2 je stylus op het scherm moet houden wat veel te omslachtig is. Daarnaast is het nog altijd zo dat het niet helemaal duidelijk is wat de ok of het kruisje rechtsbovenin doet. De werking wil nog wel eens wisselen tussen scherm weg doen maar in de achtergrond blijven draaien tot helemaal compleet afsluiten. Het opslaan van data is ook zoiets: de ene keer hoeft het niet, de andere keer moet het. Op Symbian en PalmOS based apparaten heb ik nog nooit iets hoeven op te slaan, idem voor de iPhone. Weer een extra handeling.

Tja, dat soort dingen krijg je als je je desktop os naar een mobile device hackt i.p.v. dat je from scratch begint en iets ontwerpt wat specifiek voor dat apparaat is ontwikkeld zoals de rest van de systemen (linux based systemen, de iPhone, Symbian, PalmOS, etc.).
overdrijven is ook een kunst.
Je wil niet weten hoeveel 7290 toestellen we hier al inde vuilbak gekieperd hebben , omwille van vastlopers , rare rom errror codes.

ik ben absoluut pro BB, maar bugs hebben ze allemaal.
wat een bullshit vergelijking. RIM maakt blackberry's en geen iphones. en MS kan met WM veel meer leren van Blackberry dan omgekeerd. Een BB werkt tenminsten altijd, heeft geen vastlopers, etc.
De enige keren dat mijn WM device het niet doet is als de batterij leeg is
Ik heb met mijn HTC 1x gehad dat hij geen verbinding meer wilde maken met activesync, toen heb ik de telefoon moeten resetten om dat op te lossen. Anders dan dat, nooit problemen gehad :)
Ik heb er hier nog wel een aantal liggen (minder dan een maand oud) die gewoon niet meer opstarten. Wat je zegt over de stabiliteit is feitelijk onjuist. Ze lopen vast, halen niet makkelijk oudere mail op, oudere versies werken niet lekker met attachments. Al met al stel je de bb's veel beter voor dan ze daadwerkelijk zijn.
Ja en de meeste vastlopers in WM worden veroorzaakt door alle troep die er door de fabrikanten van de smartphones/pda's opgezet worden.

Je geeft de verkeerde de schuld.

Ik draai nu op een kale WM installatie met alleen de programma's die ik wil / nodig heb en geen enkel probleem meer.
De Blackberry is in feite te vergelijken met de PalmPilot van wat jaartjes geleden. Dat was op het eerste gezicht ook een beperkt apparaat dat er helemaal niet sexy uitzag. Maar toch liep de zakelijke gebruiker ermee weg. Waarom? Het werkt tenminste! Het werkt voor iedereen simpel en snel. Bovendien is ie volledig vanaf de server te beheren. Je kunt dus voorkomen dat er allerlei spielerei op wordt geinstalleerd waardoor ie ineens niet meer goed werkt. Want dat is iets dat met alle versies van Windows voorlopig nog steeds wel zo is. En dat heeft niets met de mate van deskundigheid van de gebruiker te maken. Er zijn gewoon nog steeds randdebielen die software (of drivers) maken die een heel systeem om zeep kan helpen.

De BB is een business tool. Helaas (voor RIM) kan de gemiddelde WM6 smartphone of PDA-phone exact hetzelfde. In de folder tenminste. Maar in de praktijk is er een groot verschil. Het zou erg naar zijn als MS RIM zou willen kopen om hen het zwijgen op te leggen en WM6 (of 7?) op de BB te proppen. Je zou daarmee een innovatief bedrijf om zeep helpen en de consument weer beperken tot wat MS vindt dat we nodig hebben...
Ik heb een hekel aan traag startende windows smart phones.
NOG STEEDS heb ik een aparte electronische agenda. Aanzetten en hop meteen iets invullen of opzoeken en vinden. Altijd sneller dan welke telefoon ik ook had.

Het word tijd voor een functie zoals sommige mobo's hebben qua aanzetten is snelstart is internetten e.d.

Dus een aparte chip / geheugen, voor alleen database / aantekeningen / kalender / alarmen.

Alles wel leuk enzo, maar de echt zakelijke dingen moet gewoon weer seconde werk worden, zoals bij de eerste pda databases al het geval was.
Een papieren agenda is nog veel sneller. En je hebt ook nooit last van vastlopers of lege accu's.
Je electronische aganda hoeft geen hele OS op te starten... punt
Trouwens, als je een BB afzet via de off toest (oproep afbreken) en hem dan zo weer opstart, dan start hij wel degelijk veel sneller op.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 10 oktober 2008 14:38]

Ik dacht dat het markt-kapitaal van RIM rond de 33 Miljard dollar ligt, waar wil MS het geld vandaan halen ?
Microsoft had onlangs wat centjes opzij gelegd om Yahoo te kopen.
Die deal a raison van 44.6 miljard is niet doorgegaan, dus ik verwacht dat Microsoft's spaarpotje nog wel wat inhoud heeft... :)
Ja klopt, maar korte tijd later hadden ze aandeel-terugkoop actie aangekondigd waarmee 40 miljard dollar gemoeid is.
Check eens de balans van Microsoft (current assets per jun '08).
en met de beurs dalingen die nu steeds optreden hadden ze bij yahoo daar beter wel op in kunnen gaan ;)
ik kan dit helemaal niet toejuigen grote bedrijven pakken nu voordeel uit de credit malaise. omdat aandelen minder waard zijn .
En zo de economie op peil houden ?
Dus u ziet liever een beurscrash omdat een realistischer beeld zou scheppen van de malaise in het land van speculaties ?

Verder denk ik dat het Blackberry success ten dode opgeschreven zal zijn als MS zijn handen eraan krijgt.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 10 oktober 2008 12:10]

Het opkopen van kleine spelers door grote bedrijven als oplossing voor de economische malaise is alleen maar uitstel van executie. Uiteindelijk is het onhoudbaar als alle bedrijfstakken te maken krijgen met onoverwinbare bijna-monopolisten.
Momenteel is de gehele markt sterk verzwakt. het heeft voor hele grote bedrijven zoals Microsoft voordelen om dan je slag te slaan. En niet alleen Microsoft, maar ook andere concerns zoals Oracle, IBM, etc gaan hun slag slaan.

Het belangrijkste is voor zowel Microsoft als RIM een nog betere integratie met de huidige producten van Microsoft. Neem bijvoorbeeld Microsoft Exchange 2007, met Office Communications Server.

Het voordeel is dat op Blackberries al Push-Mail en dergelijke zit wat kan communiceren met Exchange 2007. Als ze dat nog verder gaan uitbreiden en nog meer verbeteren dan haalt Microsft er nog veel meer veel voordelen uit.

Ik kan het wel plausibel vinden als dit gebeurd, want dat betekend een nog beter product als Windows Mobile. Niet dat het product slecht is, maar RIM heeft het gewoon simpel weg veel beter voor elkaar. Microsoft heeft wat dat betreft het nakijken!
realistisch gezien; WM is gewoon een brak OS voor je mobiel
is te complex (als in niet gebruiksvriendelijk) en niet stabiel voor dagelijksgebruik

dit in tegenstelling tot het systeem welke RIM gebruikt, deze is overzichtelijk en stabieler dan WM

Symbian daarin tegen doet het ook erg sterk, groote hoeveelheid aan programmatuur en voor een leek is het vrij simpel om dit systeem (smartphone) te gebruiken.

Daarlangs hebben we android, waarvan ik verwacht dat dit binnen no time WM gaat overtreffen. Om symbian markt af te snoepen zullen ze goed hun best moeten doen.
Nokia heeft groot deel in symbian, en steeds meer telefoons (qua specs het zelfde) worden op de markt gebracht in ander jasje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True