Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Intel breidt de toepasbaarheid van wake-on-lan uit naar internettelefonie. Systemen die met de nieuwe Remote Wake-technologie zijn uitgerust, kunnen door een voip-telefoontje uit hun slaapstand worden gehaald.

Intel logoDe chipfabrikant is van plan om volgende maand vier nieuwe desktop-moederborden met Remote Wake uit te brengen. Voor de gebruiker heeft de technologie als voordeel dat het energieverbruik van een pc in de slaapstand maar een fractie is van dat van een pc die aanstaat. Om de nieuwe feature te gebruiken is wel een ethernet-verbinding nodig, omdat Remote Wake niet over wifi-verbindingen werkt.

Intel levert al langer chipsets met wake-on-lan-functionaliteit, maar de feature werd tot nog toe vooral zakelijk gebruikt door systeembeheerders om op afstand onderhoud te plegen. Ook is 'wol' sinds midden 2007 noodzakelijk om het Energy Star-beeldmerk te mogen voeren. Intel wil wake-on-lan met de nieuwe features ook interessant maken voor de consumentenmarkt.

Voip-leverancier Jajah is een van de partners van Intel voor de nieuwe wake-on-lan-technologie. Jajah sloot in april dit jaar onder meer een overeenkomst met Yahoo om de internettelefoniedienst te leveren voor Yahoo Messenger en is van plan om de telefonische wekdienst voor computers ook in Google Talk en Windows Live Messenger te verwerken.

Naast gebruik voor voip is Remote Wake ook geschikt voor het op afstand downloaden van bestanden. Orb Networks heeft zijn software, voor het op afstand downloaden van muziek, foto's, en video's, geschikt gemaakt voor de nieuwe wake-on-lan-feature. Volgens Ron Perrotta, topman van Orb Networks, maakt de nieuwe feature het mogelijk om de computer alleen uit de energiezuinige slaapstand te wekken als de gebruiker bijvoorbeeld muziekbestanden op de thuis-pc naar zijn mobiele telefoon met internettoegang wil streamen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

WOL is prachtig. Gebruik het al een tijd in huis, zodat ik vanaf beneden mn PC op zolder kan aanzetten en andersom. Of als je lekker met je laptop in de tuin zit en je hebt wat nodig van je andere machine.

WOI (Internet) is nog beter. Als ik bij een kennis/vriend ben, en ik heb iets nodig vanaf mijn PC : gewoon aanzetten dat ding. Staat het beestje niet onnodig thuis te verstoken :)

Toegegeven, je moet je er even in verdiepen om (vooral via Internet) eea aan de praat te krijgen. Ik kan inmiddels niet meer zonder.
Ik zie er ook goede functies in, maar ben zelf toen afgehaakt door mijn kennis erin. Deze was iets te laag. Zeker voor WOI wat met ORB zeer interessant is.

Vooral voor een mediacenter server, die in connectie staat met enkele beeldschermen in huis is het geschikt. Als je beneden een opgenomen serie wilt zien, dan start hij via lan de 'server'.

Of er moeten makkelijkere manieren zijn voor zoiets te bereiken. :Y)
Dit dient maar voor 1 doel en 1 doel only
Project Lucid

Om ervoor te zorgend dat je systeem altijd en overal vandaan
- aan te zetten is (ook door anderen!)
- vervolgens gehackt te worden

Tenzij er in de bios een Wake_On_Lan firewall word ingebouwd, waarmee te beheersen is
- wie (useraccount)
- vanaf welke lokatie / computer / ipadres / macadres
- binnen welk tijd window
- het device mag aan en uitswitchen

Maar uiteraard is zo'n bios-wol-firewal ook weer te omzeilen via Extensible Firmware Interface en een paar trojans of (te)ActiveX compunents :-)

Dus..
1. Turn off power
2. Unplug power cord
when leaving the console :-)
Wake on LAN. Niet Wake on WAN. Voor WOL moet je al directie toegang hebben tot de LAN, en dan mogen er ook alleen switches tussen jou en de machine die je wakker wilt maken zitten, geen routers. Een router fungeerd al als firewall voor WOL. Verder moet je natuurlijk de MAC van de machine weten die je wilt opstarten, en vervolgens moet je het IP weten van die machine. Dus met brute forcen ben je wel even bezig.
Kort gezegd: een router creŽert een eigen broadcast domein, en van het ene kan niets naar het andere. En via het broadcast domein, vaak 255.255.255.255, wordt nu juist WOL gebruikt;
Hmm Wol hoef je alleen de mac adres te weten hoor. dat wordt gewoon naar het broadcast adres gestuurt (255.255.255.255) zodat het bij iedere pc aankomt.
Ja maar om de PC die je zojuist geboot hebt te misbruiken heb je een IP nodig.
Je kunt ook de wat duurdere routers instellen dat ze WOL commando's moeten doorsturen naar andere netwerken en/of vlans
offtopic:
[QUOTE]
Dit dient maar voor 1 doel en 1 doel only
Project Lucid

[/QUOTE]


mmm ik zou zeggen:
Naast gebruik voor voip is Remote Wake ook geschikt voor het op afstand downloaden van bestanden. Orb Networks heeft zijn software, voor het op afstand downloaden van muziek, foto's, en video's, geschikt gemaakt voor de nieuwe wake-on-lan-feature.........

en mocht het toch zo zijn: chapeau! verdient toch een applaus wanneer al die organisaties samen kunnen werken!

Natuurlijk mag iedereen denken wat hij/zij wil, maar t.b.h. gaat mij dit toch erg ver....
Dus ik blijf liever in onwetendheid achter, geniet van het leven zonder allerlei conspiracy theories en ga er vanuit dat WOl idd een handige feature kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Hopjesvla79 op 14 augustus 2008 13:15]

Tenzij er in de bios een Wake_On_Lan firewall word ingebouwd, waarmee te beheersen is
wat dacht je van een firewall voor je daadwerkelijke netwerk die WOL pakketjes gewoon wegfiltert? Klaar.
Neem aan dat de mannetjes en vrouwtjes bij Intel wel genoeg kennis in huis hebben om dit op zn minst niet makkelijk te maken. En als het niet makkelijk is, durf ik prima met dit risico te werken, ik heb toch geen grote geheimen op mn PC staan.
Dit dient maar voor 1 doel en 1 doel only
Project Lucid
Sorry hoor, maar geloof je dit dan ben je wel heel makkelijk te manipuleren...
Er zijn al veel meer van dit soort complete onzin verhalen geweest, en sommige zouden al uit moeten zijn gekomen, nou niet dus.

Je kunt je leven beter besteden aan positieve dingen, dan de hele tijd negatief te gaan denken, en zo uiteindelijk nooit echt heb geleefd.

ZELFS als het waar zou zijn, wat zou dan het nut zijn om het al van tevoren te weten, je kunt er dan toch niks aan doen, als ik het zo lees...

ps. dit kan een grap zijn, maar ik kan je verzekeren dat er mensen zijn die dit geloven.
Herinneren jullie je die mensen nog die dachten dat in 2008 de wereld zou vergaan??

[Reactie gewijzigd door painkill op 14 augustus 2008 13:09]

Kan nog steeds, het jaar is dan ook nog niet om ;)


De wake-on-lan functie zou ik zelf interessanter vinden voor mijn NAS bijvoorbeeld. Ik zou bijvoorbeeld downloads kunnen aanzetten vanop locatie, of indien mijn muziekinstallatie niet meer werd gebruikt de server vanop afstand uit kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door DayteX op 14 augustus 2008 14:00]

zeker in deze tijd dat iedereen aan het milieu denkt en stroom wil besparen is dit mooi meegenomen!
dit kost juist stroom. Die wake-on-lan functionaliteit betekend dat de NIC altijd actief is, ook al staat de pc uit ( behalve als iemand de stekker van de PC verwijderd heeft ). Moet je eens uitrekenen hoeveel energie dat per jaar kost in een bedrijf met 150 werkplekken.
Die wake on lan faciliteit trekt precies niets extra omdat de netwerkkaart doorgaans al stroom krijgt als de computer in standby staat. Als je dus een schuldige wilt aanwijzen dan is het de massaal gebruikte standby stand (feitelijk de uitstand, niet te verwarren met zachte standby) van de computer waarin het verbruik al gauw 10 tot 20 watt bedraagt. De oplossing daarvoor is de bekende stekkerdoos met rode knop, en dan heb je inderdaad ook geen wake on lan meer.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 augustus 2008 16:01]

Het idee is natuurlijk dat ze nu "uit" kunnen worden gezet terwijl die PC's eerst aan bleven staan omdat ze toegankelijk moesten blijven. In dat opzicht scheelt het juist een heel hoop stroom.

Bovendien gaat het hier consumenten, niet om bedrijven.
normaal doet een pc een 150W als hij aan staat.
Als hij in slaapstand staat, verbruikt hij hetzelfde als dat hij gewoon uitgeschakeld is (je netwerkkaart al eens bekijken als hij uit staat?), namelijk 10W.
Dus tenzij je de pc volledig afkoppelt van de stroom, verbruikt hij.
Getest met Watt-meter.
Als ik uitreken hoeveel tijd ik op het werk kwijt ben omdat er updates worden geinstalleerd op de lastigste momenten, denk ik dat even update om 4 uur 's morgens een stuk meer geld spaart dan die paar watt kosten.
@arjankoole:
dit kost juist stroom. Die wake-on-lan functionaliteit betekend dat de NIC altijd actief is, ook al staat de pc uit ( behalve als iemand de stekker van de PC verwijderd heeft ). Moet je eens uitrekenen hoeveel energie dat per jaar kost in een bedrijf met 150 werkplekken.
Als zo'n pc aan Energy Star 4.0 voldoet, mag ie in standby (+ WOL enabled) maximaal 2,7 W verbruiken.
Dus 150 pc's kosten 150 x 2,7 W = 405 W.
Per jaar is dat ~3,5 MWh.

Zonder WOL mag een Energy Star pc in standby overigens 2,0 W verstoken.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 augustus 2008 12:06]

Toon mij een PC die daaraan voldoet en ik sla stijl achterover. Minder dan 10W heb ik nog nooit gezien en afhankelijk van de perferie die aan de USB hangt kan het zomaar 20W zijn.
Ga maar alvast stijl achterover slaan ;)
Hier heb je 311 desktop PC's die (vandaag op 15-8-2008) daaraan voldoen:
http://www.eu-energystar.org/en/en_database.htm?ce_desktop

Jouw PC's zijn dan allemaal Energy Star gediskwalificeerde computers.

Perifere apparaten worden natuurlijk niet meegenomen in de Energy Star pc-kwalificatie.
Mijn berekening gaat dan ook over de computers zelf, dus exclusief beeldschermen en perifere apparaatjes.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 augustus 2008 14:43]

Toch gebruikt iedereen een muis en een toetsenbord aan de computer. Bij elkaar toch weer 1 of 2 watt extra, als de USB poorten van stroom voorzien blijven worden. Dat is eigenlijk alle periferie die ik in gedachten had, dus dan zal het probleem wel in moederbord of voeding zitten (laatste test was met een gloednieuwe Antec voeding en idem Gigabyte moederbord).
Klopt, maar ik kan maar weinig dingen verzinnen waarvoor dit handig kan zijn.
Ik wil regelmatig remote-desktoppen vanaf mijn faculteit naar mn huis PC zodat ik thuis verder kan werken. Als ik dat weet moet ik mn PC aan laten omdat er geen enkele manier is om mn PC aan te zetten op afstand nu, dus staat hij 10 uur lang 500W te gebruiken terwijl ik hem misschien 2 uur nodig heb.

Daarvoor dus ;)
Waarom koop je niet via E-bay een tweedehands "Remote Insight, Lights Out" pci kaart van HP/compaq? Die heb je voor een paar tientjes en daarmee kun je op afstand je PC inschakelen en zelfs de BIOS opnieuw flashen (niet dat je dat zult willen). Het is veilig en gemakkelijk via internet explorer ssl. Je kunt je PC gewoon uit laten staan en via de browser inschakelen. Wel even knutselen met het "power-cycle" draadje. Ga voor een Rilo-2 kaart is het advies. Let op het is een full-size PCI kaart dus je hebt wel veel ruimte nodig.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 14 augustus 2008 15:20]

Helemaal mee eens, doe ik ook regelmatig vanaf m'n werk.
Aleen doe ik het zo:

Met putty inloggen op een linux-pc (die tegelijk fileserver en router is + DHCP/DNS enz...) en die een WOL-pakketje laten versturen naar m'n pc.
Een aantal firewalls/routers (oa die van Linksys/Cisco) hebben die feature ook in de http interface ingebouwd zitten.

Dan hoef je geen linux pc aan te laten staan om je andere pc aan te kunnen zetten.
De meeste routers van tegenwoordig hebben die mogelijkheid, zelfs mn oude 25 euro Sweex ding had die mogelijkheid.
Ik heb een linux servertje staan, een Epia 800, dus bijna geen verbruik.
Op dat servertje heb ik voor leden op een VPN de mogelijkheid gegeven een game server te laten booten via WOL. Zo'n gameserver heeft even net wat meer resources nodig. En zodra er 10min geen connecties meer zijn doet ie weer een poweroff.
Jouw PC verbruikt 500W? Dat moet een exotisch ding zijn. :p
je kan ook gewoon een andere oplossing zoeken.
Live Mesh bvb om files te synchroniseren tussen uw pc thuis en de faculteit. Op deze manier moeten de PC's niet altijd aan staan
High performance machine die koetjes draait op de SLI videokaartopstelling en op de dual quad core 3 GHz processor. In dat geval zou het al een hele stap zijn om het idle verbruik van het ding wat terug te dringen en spaar je daar meer mee dan met de WOL functionaliteit, die als volgende stap natuurlijk ook nog wel zin heeft.
Intel levert al langer chipsets met wake-on-lan-functionaliteit
AMT gaat een stukje verder dan alleen WOL. Ik vind het artikel dan ook in eerste instantie een beetje raar overkomen, want WOL bestaat natuurlijk al jaren en de meeste (onboard) NICs ondersteunen het gewoon. Ik gebruik het ook om m'n desktops van afstand aan te kunnen zetten - m'n ADSL modem broadcast alle pakketjes die naar een bepaalde poort gestuurd worden over m'n intranet, zodat ik van buitenaf de magic packets (via een site als deze) kan versturen om specifieke PC's aan te zetten (desnoods via m'n telefoon).

Ik vind het dan ook raar dat hier wordt gesproken over WOL. Het is meer een algehele remote PC management dan simpelweg de daadwerkelijke "wake on lan". Hoe moet dat met VOIP werken trouwens? Heeft je PC dan een telefoonnummer nodig?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 augustus 2008 12:01]

Ik vind het een risicovolle feature. Deze feature kan best door de kwaadwillende users (lees hackers) misbruikt kunnen worden. Stel je voor dat het door een bug mogelijk wordt dat een kwaadwillende persoon op afstand bestanden op je pc laat downloaden.

Software/hardware die op afsand te bedienen is, blijft een riskant schakel. Ik weet niet tot hoeverre het waar is, maar ik had bijvoorbeeld gelezen dat bepaalde VoIP toestellen door een bug op afstand te bedienen waren om de gesprekken in je woonkamer op afstand af te luisteren!

[Reactie gewijzigd door Omid op 14 augustus 2008 12:03]

De toestellen of computers staan nu altijd aan, dus ik zie het probleem niet zo. Dit is puur om energie te besparen.
Hoezo staan ze altijd aan? Bij ons gaan de pc's gewoon uit hoor. En als er iemand op moet dan wordt hij aangezet via WOL of door iemand die er toevallig in de buurt is. En de machines die wel aan staan zullen ook niet zomaar uitgezet worden omdat ze 24/7 hun diensten moeten aanbieden.
De toestellen of computers staan nu altijd aan, dus ik zie het probleem niet zo. Dit is puur om energie te besparen.
Bij bedrijven wellicht ja en de grote servers, maar niet bij iedere consument.
Ik schakel mijn eigen computer altijd uit. Alleen gsm is 24 uur per dag aan.
De wake-up feature staat helemaal los van toegang tot je bestanden. Het enige dat er gebeurt is dat er een pakketje met jouw MAC-adres erop naar je PC komt, en hij dan dus opstart of terugkomt uit de slaapstand. Daarna is het toegankelijk maken van je bestanden een zaak van je besturingssysteem.

Die theoretische bug waar je bang voor bent zou dus een bug moeten zijn die op alle PCs die aan staan en aan het netwerk hangen problemen zou kunnen geven.
Het volgende: Wake on VOIP-Spam ?
*tring tring*
* Greyh0und neemt op
"Gefeliciteerd!!! U bent de Miljoenste Bezoeker van onze website! Klik hier om uw prijs op te halen!!!"
* Greyh0und : "Huh, wat?"
8)7

[Reactie gewijzigd door Greyh0und op 14 augustus 2008 13:55]

Dat niet, eerder:

*Tring tring*
* GENETX neemt op
"All your base are belong to us"
*tuut tuut*

*Computers in het huis ontwaken uit hun slaap*
Nee, dat is dit al. Inderdaad wel een vervelende bijkomstigheid en zeer alert dat je die meteen opmerkt.
Hier is wol.exe te downloaden voor windows systemen. Leuk om collega's te laten schrikken ;)
Dat schrikken valt wel mee als alle pc's al aan staan, wat vaak het geval is, tijdens werktijd...
Gebruik het al tijden om pc's in huis aan te zetten. Als ik bijvoorbeeld vanaf elders op mn eigen bak wel remote desktoppen, dan gebruik ik WOL om hem op te starten. Hoef ik de machine niet 24/7 aan te hebben staan :)
Maar voor de gemiddelde gebruiker is het nog teveel werk, goed dat Intel er mee aan de slag gaat.
Systeembeheerders voeren ook vaak geautomatiseerde updates op werkstations 's nachts uit. Daarvoor is WOL ook zeer handig de PC kan dan namelijk automatisch worden opgestart en na een update weer worden afgesloten.
WOL is mooi, vind alleen jammer dat pc hierniet door uit slaapstand komt als ik windows in slaapstand zet. pc moet helemaal uit zijn. erg jammer. pc komt wel uit slaapstand als hij een film moet opnemen ofzo.

WO-VOIP is misschien makkelijker, ik hoop dan wel dat je dan ff een pincode moet intoetsen voordat pc aangaat :P