Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Mike Capps, president van Epic Games, verwacht dat de volgende versie van de Unreal Engine in 2012 het daglicht ziet. Volgens Capps zal over ongeveer vier jaar een nieuwe generatie spelcomputers op de markt komen.

"De vierde Unreal Engine is nu in ontwikkeling", zei Epic-topman Mike Capps in een paneldiscussie tijdens de Gamefest-conferentie, aldus Gamasutra. De diverse generaties van de engine worden in tal van pc- en consolegames gebruikt. De topman voorziet dat de vierde versie zijn debuut zal maken in de periode van de volgende generatie consoles, die volgens Capps tussen 2012 en 2018 ligt. Daarmee bevestigt Capps uitspraken van zijn collega Tim Sweeney, die eerder aangaf dat de Unreal Engine 4 met name voor spelcomputers wordt ontwikkeld. Randy Pitchford van Gearbox Software, dat veel met de Unreal Engine 3 werkt, gaf in dezelfde paneldiscussie aan dat de ontwikkelsoftware waarmee zijn studio werkt inderdaad steeds meer een 'consolefocus' krijgt.

Unreal engine
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Het grootste suces is en blijft nog altijd CS op de HL1 engine. Natuurlijk begrijp ik dat de engine outdated is maar het is 1 van de weinige online games die de juiste formule had, buiten het feit dat HL1 SP ook goed was voor zijn tijd.

De grootste kracht lag in de community totdat Valve besliste dat het gebruik van random models niet meer werd geaccepteerd zoals voorheen. Natuurlijk werd er misbruk gemaakt door gamers die alleen maar puur witte models gebruikte maar om nou te zeggen dat beter speelde daarmee, niet echt. Verder vonden de gamers het weinig boeien want het gaat maar om 1 ding, plezier, en alleen maar 1 kleurige models kijken brengt dat niet.

Na het kopen van de MoD CS van Gooseman wilde Valve eigenlijk niet meer dat iedereen het online speelde want dat was een gevaar voor hun eigen opvolger, CS:Source. Belangrijkste hierin, de community kon dus niet zelf kiezen maar werd min of meer gedwongen. Zelf heb ik heel lang daarnaast RTCW gespeeld puur omdat de MP goed in elkaar stak en je hard moest knokken/samenwerken om je goals te bereiken.

Kijk ik naar vandaag de dag dan zijn er teveel games uit en zijn er teveel platforms waardoor de markt aardig verdeeld is en verzadigd. En daarbij helpen exlusieve titels ook niet, waar ik me behoorlijk aan kan storen als je ent een console hebt gekocht en op een ander platform een game uit komt die je leuk vind.

Daarmee hebben game developers het zichzelf behoorlijk moeilijk gemaakt en is de belangrijkste schakel, de gamer zelf, feitelijk helemaal uitgeschakeld qua inbreng. Vroeger werd er meer aandacht besteed aan een community, tegenwoordig draait het nog maar om 1 ding, het financieel gewin en de gamer moet het er maar mee doen. Persoonlijk keer ik weer liever terug naar een goeie MP game die je jaren lang speelt waardoor er automatisch een sterke community groep is. Tel daar het spelen in leaque's op, je eigen servertje en homepage, mensen recruteren, trainen etc etc. dan zal de console op dat punt nooit kunnen, nog niet althans en de vraag of het er ooit van komt blijft maar een vraag.

Ik heb zelf ooit eens met een medewerker van MS gesproken met de vraag, wanneer word het mogelijk om eens een eigen server te huren zodat console gamers online met elkaar wedstrijden kunnen spelen ? De persoon keek alsof hij water en vuur zag branden, waaruit blijkt dat ze er gewoon totaal niet mee bezig zijn. Prima maar ook jammer tegelijk, zo zal je nooit groeien, puur uit oog dat je niet kijkt naar de mogelijkheden die men kan bieden :) Vroeger maakte de gamers de dienst uit door input te geven aan de developers, tegenwoordig houden ze meer rekening met de aandeelhouders, waarvan ik betwijfel dat er veel aandeelhouders zijn die ook daadwerkelijk gamen. Hun enigste spel is geld verdienen en die 2 gaan nu eenmaal moeilijk samen :)
Weer een grote speler op de markt die in de toekomst de pc links laat liggen, of zie ik dat verkeerd?

Ik snap wel dat producenten meer en meer de focus verleggen naar consoles vanwege piraterij (als dat daadwerkelijk de reden is). Echter is het toch zo dat je m.u.v. een paar gehackte servers je nergens terecht kan met je illegaal gedownload spel? En op gehackte servers wordt vaak gecheat, en als je trouw bent aan het spel, vind je het al snel niet leuk meer om te verliezen van cheaters en koop je het spel als nog in de winkel tijdens de uitverkoop of misschien nog eerder.

Dus dan vraag ik me af, het marktaandeel wat verloren gaat.. is dat nou zo ontzettend groot, dat het nauwelijks meer rendabel is?

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 juli 2008 10:35]

je ziet het verkeerd, dat de engine meer een console focus heeft betekent niet dat ie niet bruikbaar is op de pc. Bovendien is de pc-gamingmarkt nog steeds veel groter dan de consolemarkt. Ook zou het tij wel eens tegen de console kunnen keren. Een nieuwe ontwikkeling die gaande is zie je hier Games worden dan services die gehost worden door krachtige servers en als dienst worden aangeboden. Het hebben van een up-to-date pc en gedoe met drivers is dan voorbij omdat dat probleem bij de servers ligt. Een goede internetconnectie is dan het belangrijkste. DE reden die consolegamers aanvoeren tegen de pc is dan weg.
Bizondere ontwikkeling wel van dat remote-gamen ! Ik lees bij de replies op fok dat de meeste denken dat er daarmee honderden mb's per sec moeten worden verzonden over het net, zoals tussen hdd en videokaart gebeurd, maar dat is het nou juist het punt; dat alles gebeurd op de remote-pc die ergens anders staat. Het enige wat nog verzonden moet worden zijn jouw acties van de muis (uploaden), en je krijgt een compleet kant en klaar ge-rendered beeld teug (downloaden) als een filmpje zegmaar, enkel het 2d beeld dus. Zelf render je niks, zo kan elke pc crysis op full-hd aan. (als de remote-pc dat aan kan dan tenminste ;) )
Er zijn in het niet al te vere verleden interesante onderzoeken en uitspraken hier over gedaan.

Voor een ontwikkelaar is een platofrm zo als een console natuurlijk ideaal, je weet wat er in zit en wat niet en je hoeft nergens anders rekening mee te houden dus is de ontwikkeling makelijk en lekker goedkoop. Daar naast is de kans op piraterij klein en inkomsten dus redelijk zeker.
Een PC is een heel ander verhaal, je weet nooit welke vreemde combinatie van hardware er in het beestje zit, een super processor met te weinig geheugen, een ongelofelijk traage grafische kaart of mischien is het wel een voledig top of the lne model, allemaal willen ze jouw spel spelen en allemaal verwachten ze dat het er goed uitziet en leuk is. Dus je moet rare dingen gaan doen zo als bijhouden dat je niet te snel loopt, en dat als de computer wat trager is dat de grafische pracht wat minder wordt maar dat de AI nog net zo goed blijft en zo nog 100 andere problemen. Dit alles kost veel tijd en dus geld, en daar boven op komt nog eens dat een spel al snel gratis op allerlei lokaties op het internet te vinden is dus ook je inkomsten zijn onzeker op zijn best.

Markt aandeel zal ze een worst zijn, het geen ze verliezen op de PC is de winst marge en de mogenlijkheid om echt alles uit de engine te halen wat er inzit. Om die rede zullen we steeds meer closed source single vendor internet connected devices zien of deze nu toevallig een console, iPod, TY, setop-box fo microwave zijn allemaal zullen ze de PC en de openheid van dat platform de rug toe keren simpel weg omdat het veel makelijker is closed form hardware te ondersteunen dan een open unknown mess.

Het wordt al een tijdje gezegt, maar het einde van de PC is dichterbij dan ooit. Binnen niet alte lange tijd is de PC alleen nog maar voor de echte verstokte tweaker die een poster van Yoda boven zijn bed heeft hangen en heel stoer met zijn linux machine de laatste DRM weet te omzeilen. De massa zal gewoon netjes de PSx en de Xbox5000 gebruiken en de DRM accepteren als een noodzakelijk onderdeel van een goed beveiligd systeem.
Pardon het einde dichtbij? Lees dit even en dan kun je wat nuanceren want er wordt nog steeds een enorme berg geld uit PC-gaming gehaald.
Volgens mij heb jij gewoon geen idee van de nieuwste ontwikkelingen, maar leef je in je eigen oude wereldje, waar je nog spelletjes in de winkel koopt.

Veel type spelen komen nooit op een console, of je moet de console in een pc veranderen......

Veel spelen zijn beter geschikt voor consoles, nou dat zijn wel vaak de fps achtige aktie spelen, prima toch.
MMo's, allerlei simulatoren en de grotere uitgebreidere strategie spelen, sorry maar die zijn en blijven meer geschikt voor de pc.
en de reden waarom je mmo's, sims en rts games geschikter vindt voor pc's ligt in het feit dat je keyboard en muis support hebt.

als men dit eens kon porteren naar consoles als de ps3 (waar tot nu toe enkel UT3 mouse support heeft), dan lijkt het mij nog een harde strijd te worden tussen die consoles en pc's wat deze game-genres betreft.
De focus leggen op de consolemarkt ipv de pc markt is voornamelijk in handen van 1 groep.

de consument. (wij dus!)

als er geen pc games worden gekocht worden ze ook niet meer gemaakt. en vice versa.
Mooi, dan zit het voorlopig dus wel goed met de PC. Gezien het feit dat de opbrengsten nog altijd enorm stijgen elk jaar als je even buiten het belachelijke NPD/Crytek/Epic doosje van 'retail==alles' denkt. Vandaag werd dat ook al duidelijk uit de cijfers van EA: de PC doet het beter dan de Xbox 360 qua opbrengsten, ondanks de veel lagere prijzen van PC games.
Correctie:

DANKZIJ de lage prijzen van PC games.
Dus r420r, je snapt dus wel, dat als de opbrengsten stijgen en er volgens jou lage prijzen op pc zijn, dat de pc eigenlijk dus nog beter verkoopt dan paar jaar terug, toen prijzen hoger waren.....

Opbrengsten = aantal verkochte spelen * prijs.

Dus Droniac kan rustig stellen, ondanks de lagere prijzen.....
Ja want iedereen weet dat je geen console games kan kopiëren...

* Souchirou kijkt naar een hele grote stapel Wii, xbox en ps2 games

}:O

Ik vind het zelfs makelijker om een game voor een console to branden want je hoeft niks te installeren en daar zit bij de pc games vaak een bescherming op in de vorm van cd keys of andere troep.
Probeer maar eens een game voor de PS3 te branden dan.... ik heb ook nog geen modchips of firmware hacks voor de PS3 gezien.
Of wil je graag een geblokte Xbox Live account?

Het zal alleen maar moeilijker worden om games te kopiëren, en de ontwikkelaars doen er alles aan om ook de modchips illegaal te maken, of te voorkomen dat ze werken.

Veel ontwikkelaars stappen juist over naar console omdat pc-games makkelijk te kopiëren zijn, zoals bij Crysis werd gezegd (al valt het in dat geval te betwijfelen).
Crytek beweerd ook dat Crysis maar liefst 22 keer was gedownload voor elke keer dat het gekocht was. Zie jij al 22 miljoen (onderhand richting de 35 miljoen) man dat spel downloaden en spelen? Ik niet. Zoveel PCs waar Crysis uberhaupt op gespeeld kan worden bestaan er waarschijnlijk niet eens!

Elke andere ontwikkelaar was reuze blij geweesd met de verkoopcijfers van Crysis (ruim 1 miljoen in 3 maanden tijd). Zeker voor een game die op misschien maar 5% van de game PCs daadwerkelijk draait.
eigenlijk wel ja...
wereldwijd is 33 miljoen niet zoveel...
Weer een grote speler op de markt die in de toekomst de pc links laat liggen, of zie ik dat verkeerd?
Ja, dat zie je compleet verkeerd. UnrealEngine4 zal ook gewoon beschikbaar worden voor de PC. En Epic zal waarschijnlijk gewoon PC Games blijven maken, natuurlijk een beetje lastig te zeggen want je weet niet wat er de komende 4 tot 8 jaar gaat gebeuren.

Maar Epic zal niet zo maar een platform waarvoor zij hun technologie kunnen licenseren links liggen.
de engine zal vast wel beschikbaar zijn voor de pc, immers is een engine platform onafhankelijk. maar ik zie Epic niet zo snel een nieuwe game maken voor de pc, gezien de mislukking die Unreal Tournament III heet.
De mislukking die in 3 maanden tijd ruim 1 miljoen kopieen verkocht bedoel je? (ja UT3 deed dat net zo goed als Crysis)
Het spel mag dan wel heel slecht afgemaakt zijn, verkopen deed het wel.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 30 juli 2008 12:38]

wellicht, maar kijk voor de grap eens hoeveel servers en spelers er dagelijks online zijn. dat is bedroevend weinig, en niet voor niks. daar komt nog bij dat je deze game nu al in de aanbiedingsbak kan vinden, en ook dat is niet zomaar.

maar goed, het is lood om oud ijzer. Epic geeft zelf al overduidelijk aan dat ze zich gaan focusen op de console, dus alleen daarom al verwacht ik zeer weinig tot geen nieuwe pc releases van ze.
Je kan de PC markt wel links laten liggen als developer.

Maar zelfs dat kan maar tot op een bepaalde hoogte.

Als namelijk veel developers niet meer ontwikkelen voor de PC ontstaat er op de PC markt een gat in de markt voor spellen waar vraag naar is.

Die gat zal dan dus moeten worden opgevuld.

Dat is ook de reden dat PC gaming nooit kan uitsterven.

Er is namelijk altijd een markt ervoor omdat er altijd honderden miljoenen PC's op de wereld zijn.
Weer een grote speler op de markt die in de toekomst de pc links laat liggen, of zie ik dat verkeerd?

Ik snap wel dat producenten meer en meer de focus verleggen naar consoles vanwege piraterij (als dat daadwerkelijk de reden is).
Nee, het ligt ergens anders aan had ik vernomen. Bij consoles weet men hoeveel er in de omloop zijn en kan men nagaan hoeveel % een bepaald spel speelt. De afzet van een spel is al redelijk goed vast te stellen nog voordat men hem gemaakt heeft. Bij PCs is het koffiedik kijken. Men weet niet hoeveel er verkocht zijn, hoeveel het OS draait waarvoor men hem wil schrijven, hoeveel van de juiste PCs ook daadwerkelijk voor gamen gebruikt wordt. Daarbij komt dan dus dat van een heleboel spellen er gewoon meer verkocht worden voor de consoles dan voor de PC. Of dat door piraterij komt of door iets anders laat ik in het midden.
Niet iedereen wil multiplayer spellen doen. Ik zie altijd nog erg graag single player spellen. Single player spellen zie je gewoon veel op consoles en steeds minder op de PC. De PC gaat juist voornamelijk naar multiplayer met een centrale server, omdat dit lastiger te omzeilen is voor hackers.
True, maar een FPS multiplayer spel verkoopt haast niet zonder een goede single player. En ik denk dat daardoor de piraterij ook wel weer wat meer toeneemt. Want als illegaal downloader neem je er dan maar genoegen mee dat je niet (zolang er geen gehackte server versie van het spel is) online kunt spelen, maar wel een vette single player kunt spelen zoals crysis en f.e.a.r. in eerste instantie.

@ hieronder

BF 1942 en 2 zijn de enige echte multiplayer successen, want 2141 is ruk
CoD 1,2 en 4 hadden allen elk in hun eigen periode destijds een goede single player

CS:Source is ontstaan uit een mod
Quake III is afgeleid van Quake I en II en die waren in den beginne gericht op single player
Evenals Unreal.

Die games zijn dus een succes geworden door hun single player en de modificatie hierop, of sla ik dan nog steeds de plank mis?

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 juli 2008 11:02]

Ach, daar sla je de plank toch behoorlijk mis. Battlefield, Counter-Strike, Unreal Tournament, het zijn allemaal toch franchises die bij de top van de verkopen zitten.
Al eens gehoord van Unreal Tournament of Quake III: Arena? Echt een stelling van niets die je daar neer zet :) een goeie FPS kan prima zonder singleplayer.
Vroerger heb ik UT gespeeld, er zat een modes in voor single player hoor? Dit zelfde geld ook voor Battlefield.

Wat er wel mist, is een goed verhaal in de Single player, ik denk dat het dan duidelijker is.
Het is niet echt een single player wat battlefield, ut en quake 3 heeft. Dat is gewoon een inleiding tot de multiplayer.

Battlefield, ut en quake zijn gewoon echte multiplayer games, de singleplayer mode is gewoon om al te wennen aan de multiplayer mocht je geen internet hebben etc.
En natuurlijk om geïntroduceerd te worden aan alle wapens en karakters / klassen die in de spellen voorkomen.
CoD reeksen hadden een redelijke SP. Ik heb me vermaakt in ieder geval. Maar daar koop je CoD niet voor. Athans, ik niet en de mensen waar ik mee game ook niet. En dat zijn er een hoop door de clan beware. De meeste proeven van de SP en spelen hem bijvoorbeeld wel uit. CoD4 had een hele toffe SP. Maar dan is het klaar en ga je online verder gamen. Daar zitten de game uren in, niet in de SP.
Ik vindt het tevens een schande dat bijna alle game makers die groot geworden zijn dankzij de pc gamers, ons pc gamers in de steek laten voor die gamepad malloten die geen muis kunnen vasthouden en de 'WASD' op het toetsenbord niet kunnen vinden.
Zelf ben ik een pc gamer (me laatste console was de NES en de handheld Gameboy v1.0), maar ik heb me nooit kunnen indenken dat het feit dat ik pc spellen kocht betekende dat de makers van die spellen een soort van erfzonde hadden t.a.v. mijzelf en mijn 'mede' pc gamers.

Oftewel, die spellenmakers hebben zichzelf groot gemaakt. Je bent in die zin zelf mede-schuldig... ;)
Diezelfde PC gamers hebben daar zelf schuld aan door wel alle grote titels en masse te downloaden ( CoD4 anyone?) en daarna te mekkeren dat Infinity ward voor console gaat ontwikkelen. Geef ze es ongelijk, die lui KOPEN de games tenminste nog, ook single player (want dat wordt helemaal dood gekopiëerd op PC)...
Om eerlijk te zijn was ik niet bijzonder onder de indruk van UE3 ... zeker niet anno 2008. Neem nu UT3 ... daar valt mijn mond toch niet van open :/
Hopelijk is dat bij UE4 wel zo

[Reactie gewijzigd door SideShow op 30 juli 2008 11:26]

Nee? de engine was dan ook al in gebruik in 2006. Gears of Wars was het eerste spel wat er ten volle benutte gebruik van maakte en als jij toen niet onder de indruk was van de graphics dan ben jij 1 van de weinige gezien elke review de grafische pracht met open mond aanschouwden.

Overigens staat de engine nog steeds zijn mannetje. Zeker met gears of war 2 op komst. Er zullen verdomd weinig engines zijn die iets beters op het scherm kunnen toveren.
Wat ik nog steeds mis in de Unreal engine is echt gebruik van physics.. (en nee, die levels met de physX kaart tellen niet imho).. Wat dat betreft maakte de Source engine van Valve meer indruk op mij toen die uitkwam..

Ik zit nog steeds te wachten op een FPS game waar je letterlijk een hele level overhoop kan schieten.. Gaten in muren en plafonds etc, hele gebouwen kan neerhalen, en dat ook allemaal in multiplayer.. Crysis kwam al aardig in de buurt, maar nog lang niet goed genoeg..

Wat dat betreft is er nog een lange weg te gaan, het kan allemaal nog veel mooier en gaver dan het al is.. Ik kan niet wachten wat we b.v. over 10-15 jaar spelen (op onze 10+core computers)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 30 juli 2008 13:51]

Wat dacht je van Deus Ex, UnrealEngine1 en maakte veel gebruik van physics. Sterker nog, sommige puzzles waren afhankelijk van physics. Natuurlijk waren het simpele physics bekeringen, maar er werd weldegelijk gebruik gemaakt van physics. Een ander voorbeeld is Adventure Pinball, ook UE1, en was volledige afhankelijk van physics.

Veel gebruik van physics levert heel veel gameplay problemen. Het is te gemakkelijk om een obstructie voor jezelf te creeeren waardoor je niet meer verder kan spelen. Verder is physics over het netwerk niet fijn, er is te veel latency voor goede performance.

Het voornaamste gebruik in physics in games zit in de voertuigen. Die zijn namelijk een heel stuk complexer om goed te laten bewegen over een ongelijke ondergrond. Een ander belangrijk gebruik van physics zit in het gravitatie en andere vormen van aantrekkings kracht (magneten). Serious Sam 1 en Prey zijn goede voorbeelden waar krachten goed geimplementeerd zijn.
Maar waar de meeste mensen in geintereseerd zijn wat betreft physics is het kapot maken van constructies en het laten vallen van kleine voorwerpen.
Voor de nieuwe playstation zal het tog echt 2016 worden en niet 2012.
Zoals sony al vaak heeft gezegt over hun 10 jaren plan.
Er is geen mogelijkheid dat deze PS3 het 10 jaar gaat volhouden. Niet dat het een slecht ding is, ik heb er zelf ook één, maar meer omdat de console grafisch gezien nu al zwakker is dan 360, die al 3 jaar oud is. Dit komt hoofdzakelijk door een serieuze inschattingsfout van Sony tijdens de designfase.
Het aanvankelijke plan was om 1 processor te gebruiken voor general purpose en graphics, net als het geval was in de PSX en de PS2. Dit zou de Cell processor worden, die daar uitermate goed geschikt voor werd geacht. Toen echter Microsoft liet zien dat het effectiever is om een CPU met een GPU te combineren in de X360 veranderde Sony van gedachte en besloot een GPU in de PS3 te stoppen. AMD/ATI maakt de GPU voor de 360 gebaseerd op de R600, en was dus geen optie, en dus werd er bij Nvidia aangeklopt. Het resultaat was de RSX, een chip gebaseerd op de Geforce 7800.

Het probleem voor de PS3 nu is dat de RSX niet bepaald sterker is dan de Xenos (360 GPU), en het verschil moet worden gemaakt door de Cell processor, en laat dat nou een zeer lastige processor zijn om voor te programmeren. Gevolg is dat de meeste multi platform games op het DirectX platform worden gemaakt, en geport naar de PS3, waardoor de meeste games gewoonweg beter lopen op de 360. Zelfs een PS3 exclusive (met nadruk op ex) zoals Final Fantasy XIII wordt op het DirectX platform gemaakt en geport naar de PS3, wat niet bevoordelijk kan zijn voor de kwaliteit. Goed voorbeeld is GTA4, die op de PS3 op 640p draait en een gemiddeld lagere framerate kent dan de 360 versie, die op zelfs op 720p draait. Hoe dan ook, als Sony gewoon een CPU+GPU principe had aangemeten voor de PS3 en de nadruk meer had gelegd op toegankelijkheid voor game designers zou er veel eerder veel meer uit de PS3 gehaald kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door 96284 op 31 juli 2008 11:07]

Er is geen mogelijkheid dat deze PS3 het 10 jaar gaat volhouden. Niet dat het een slecht ding is, ik heb er zelf ook één, maar meer omdat de console grafisch gezien nu al zwakker is dan 360, die al 3 jaar oud is. Dit komt hoofdzakelijk door een serieuze inschattingsfout van Sony tijdens de designfase.
Dikke onzin, als je kijkt naar de games. Tussen de multiplatform games is er amper een verschil, en als je kijkt naar de exclusieve titels, dan zijn die naar mijn mening grafisch als een stuk verder dan de 360 titels.
Zelfs een PS3 exclusive (met nadruk op ex) zoals Final Fantasy XIII wordt op het DirectX platform gemaakt en geport naar de PS3, wat niet bevoordelijk kan zijn voor de kwaliteit. Goed voorbeeld is GTA4, die op de PS3 op 640p draait en een gemiddeld lagere framerate kent dan de 360 versie, die op zelfs op 720p draait. Hoe dan ook, als Sony gewoon een CPU+GPU principe had aangemeten voor de PS3 en de nadruk meer had gelegd op toegankelijkheid voor game designers zou er veel eerder veel meer uit de PS3 gehaald kunnen worden.
Sorry maar wordt niet elke game ontwikkeld op een pc, waarna ze het overzetten naar de devkits zodat die de codes gaan compilen en begrijpen. Dan begint het tweak werk en alles. Daarbij gebruiken ze ook tools die voor de PS3 ontwikkeld zijn.

En GTA4 draait niet op een lagere framerate dan die van de 360. Hij heeft zelfs een stabielere framerate en minder last van pop-ups.
Ik word zo moe van de fanboys die vol blijven houden dat hun console beter is ondanks dat alle feiten anders uitwijzen, en zich dan gaan verschuilen achter zaken die nooit te bewijzen vallen.. Lekker makkelijk, je verschuilen achter games die niet te vergelijken zijn omdat ze slechts op 1 platform te spelen zijn.. Tja, zulke discussies kan je niet verliezen he, omdat het tegendeel nooit bewezen zal kunnen worden..

En toch ga ik het zeggen, ik weet bijna zeker dat games als MGS4 en Killzone 2 etc ook met nagenoeg dezelfde graphics op een Xbox 360 zouden kunnen draaien.. Of gaan we straks ook beweren dat FF-XIII niet alles uit de PS3 haalt omdat hij ook op de Xbox 360 is? Allemaal smoesjes..

GTA4 draait op de PS3 ook alleen maar ietjes beter omdat je een gedeelte van de game kan installeren op de hardeschijf, niet omdat de PS3 zelf zoveel krachtiger is.. Iets wat de Xbox 360 straks ook gaat ondersteunen, dus dan is dat voordeel van de PS3 ook weg..

Neem nou maar van mij aan, over het geheel zijn de PS3 en Xbox 360 nagenoeg gelijkwaardig.. Enige echte voordeel wat de PS3 heeft is de blu-ray speler, voor de rest eigenlijk niks.. Hij is in ieder geval zeker niet grafisch krachtiger, dat lijkt me nu na bijna 2 jaar toch wel duidelijk als je naar de games kijkt.. En als je dat niet duidelijk is dan moet je eens leren kijken naar de feiten, en je niet blijven verschuilen achter dingen als exclusieve games die je nooit kan vergelijken om je hoop hoog te houden dat jouw favoriete console ooit beter zal zijn dan welke andere console dan ook.. (alsof dat boeit, want de PC zal toch altijd king van de graphics blijven)

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 30 juli 2008 13:35]

Dikke onzin, als je kijkt naar de games. Tussen de multiplatform games is er amper een verschil, en als je kijkt naar de exclusieve titels, dan zijn die naar mijn mening grafisch als een stuk verder dan de 360 titels.
Er is op dit moment geen PS3 exclusive die geen gelijkwaardige graphics kent op de 360, en kom niet met GT5, want dan moet je eens verder kijken dan de glanzende lak en de omgeving eens nader bekijken, niet bepaald indrukwekkend.
En GTA4 draait niet op een lagere framerate dan die van de 360. Hij heeft zelfs een stabielere framerate en minder last van pop-ups.
Onzin. Ik heb beide versies hier liggen, mijn eigen PS3 en m'n vriendin der 360, en de 360 versie heeft (veel) minder last van slowdowns en draait over het algemeen soepeler. Het enige voordeel wat de PS3 heeft is dat de laadtijden bij missies 2-3 seconden korter zijn.
Wat leg jij naast Uncharted neer? of naast Ratchet & Clank, MGS4, Heavenly Sword, en zo kan ik nog wel wat games opnoemen. Ik denk dat je niet veel games kan vinden die grafisch echt kunnen tippen aan bepaalde van deze games.
Fable 2 bijvoorbeeld, of Gears of War 2.

Punt is dat tegenwoordig de meeste games multiplatform zijn. De PS3 kan zo goed zijn als hij wilt met exclusives, maar die kun je niet vergelijken met de 360 dus die vlieger gaat niet op. Als je puur graphics performance wilt vergelijken zul je multiplatforms moeten checken, en daar is het heel vaak zo dat de 360 gewoon de betere graphics heeft en/of de game beter loopt op de 360. Dit kan meerdere redenen hebben, maar het is uiteindelijk wel gewoon waar het om draait.
Het schijnt zelfs dat de Cell helemaal niet geschikt is voor games.
ja, een game devver heeft mij verteld dat er per cell eigenlijk te weinig geheugen is. het het vergt een unieke manier van programeren, dus porten is of tijdrovend, of men doet het niet goed waardoor de kracht van de cell niet benut wordt en hij slechter is dan de xbox.

Ik vraag me dan ook af of unreal rekening ermee houdt met de verschillende console CPU structuren.
En zo waren PC's eind 90 ook niet geschikt voor scrolling screens (zoals in mario). Maar toch is het Carmack gelukt om dat te programeren en er Commander Keen mee te maken.

Mobiele telefoons zijn ook niet geschikt voor games.
Een oscilloscoop is ook niet geschikt voor games ( http://www.youtube.com/watch?v=Hui5Azx5jQo )
Xenos is een winkel.
Xenon is de codename voor de XBox360 CPU
Xenos is de codename voor de GPU.
Xenon is de codename voor de CPU.
ja hij gaat 10 jaar mee (als dat al waar is) maar de ps4 komt wel eerder.
na 6 of 7 jaar waarschijnlijk.
Ze zeggen dat de levensduur van een console ongeveer 10 jaar is. Maar dat wil niet zeggen dat voor deze 10 jaar voorbij is er niet al een opvolger is.

PS1: 1994
PS2: 2000
PS3: 2006

Er zit dus telkens 6 jaar tussen. Dan zou dus 2012 aardig in de lijn der verwachting liggen.
...En na 5 jaar hadden ze de PS3, dus dat klopt niet helemaal. Of ik begrijp je niet.

Maar daar zit wel iets in. De PS3 is nu een aardige tijd uit, maar het ziet er nog niet naar uit dat ze hem goedkoper kunnen produceren of verkopen, of dat er veel spellen voor uit komen. Als het zo aan blijft modderen, denk ik wel dat Sony eerst probeert zijn PS3 goed op de markt te zetten voordat ze met hun volgende console bezig gaan - als ze dat uberhaupt wel gaan doen trouwens.
Volgens mij wil Sony de PS3 zeker 10 jaar op de markt houden, wat niet wil zeggen dat ze over 6-7 jaar geen nieuwe console kunnen uitbrengen (kijk b.v. naar de PS2 waar nog steeds nieuwe spellen voor uitkomen)

Ontopic: Ik ben benieuwd naar de nieuwe featureset van deze engine.
nee je begrijpt het verkeerd... De console wordt 10 jaar ondersteunt... Dus Sony kan gewoon na 6 jaar een nieuwe console launchen... Maar de oude blijft ondersteund zolang dat nog rendabel is, ze verwachten dat de PS2 zelfs langer dan 10 jaar meegaat door de gigantische userbase...
realtime raytracing :)
dat is mijn gok...
maar wel erg laat hoor. ik had 2010 of 2011 verwacht eigenlijk.
Laat ze eerst de crashes met UT3 maar eens oplossen. De forums staan er nog bol van en mijn eigen machine, die Half Life 2, Champions Online alfa, Age of Conan, en nog een aantal zonder problemen kan draaien crasht om de zoveel tijd zonder duidelijke aanwijzing waarom.

[Reactie gewijzigd door ashemedai op 30 juli 2008 10:42]

zijn die crashes een probleem van de Unreal Engine zelf of worden ze veroorzaakt door een niet-helemaal-correct gebruik van de engine ? (wat me wel zou verwonderen gezien dat ze door dezelfde firma gemaakt worden)
Ik heb nog geen problemen ondervonden met UT3... en ik gebruik het denk ik meer dan de gemiddelde Tweaker hier =) Zijn wat dingetje's die beter kunnen. Verder loopt alles perfect, vooral de Editor, ik heb nogmaar 2 crashes gehad en gebruik het bijna elke dag.

[Reactie gewijzigd door wishmasterUT2k4 op 30 juli 2008 12:50]

Ik weet het ondertussen niet helemaal zeker eigenlijk.

Een of twee andere spellen die ik heb gebruiken ook Unreal 3 als engine (bijvoorbeeld Mass Effect). En met die spellen heb ik totaal geen enkel probleem.

Soundblaster X-Fi, NVidia GeForce 8800 GTS, Windows x64. Systeem werkt onwijs stabiel. Nagenoeg geen problemen met spellen, behalve dan UT3. In het begin kon ik niet eens de single player missies spelen, maar heb 1 keer de 1ste missie kunnen spelen, nergens geen problemen, hickups of wat dan ook, en met het laden naar de volgende missie crasht hij weer na het filmpje.

Mijn enige vermoeden zou OpenAL kunnen zijn, maar 't gekke is dat ik geen geluidsproblemen heb en geluid uitschakelen in de configuratie lost niets op, ik blijf die crashes houden.
Laten we eerlijk wezen. Hoe ziet de PC er over 4 a 5 jaar uit? Het gaat hard allemaal en straks zit alles in je oled scherm verwerkt. Heb je geen big tower meer onder je buro staan want het is simpel weg niet meer nodig. Gewoon net als Apple nu heeft 3 a 4 kabeltjes en klaar.

De console gaat ook steeds meer op een PC lijken want je hebt er ook toetsenboarden en muizen voor dus de kloof tussen PC gamer en Console wordt steeds kleiner in de toekomst. Ik zou het overgins wel jammer vinden want ik ben met de PC opgegroeid en heb nu geen console in huis. Maar ik merk ook dat ik soms best graag in de woonkamer zit om even een potje te kunnen gamen.

De toekomst zal (denk ik) een verschuiving krijgen dat gamen gedaan wordt op een daarvoor bestemd apparaat, gewoon online en gewoon zoals je gewend ben, met muis etc. Zeker als alle grote spelers zich enkel nog richten op de console. En werken doe je op een PC. Emails? Die krijg je straks gewoon via je TV binnen als je wil.

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks er allemaal uit gaat zien! ;)

[Reactie gewijzigd door RoyK op 30 juli 2008 10:56]

en de vraag is, heeft de mainstream gebruiker dit allemaal wel nodig?
mails via je tv, zo'n touchscreen op je tafel, 3d-tv, enz enz
ok, je kan best zeggen: als je het niet wilt, koop het dan niet.
maar binnen een aantal jaren ben je toch verplicht het te kopen omdat al het oude technologie wegvalt. is natuurlijk normaal, maar wie heeft er ECHT dit allemaal nodig?
Ik kan je helaas niet het antwoord geven. Maar als ik in mijn glazen bol kijk denk ik dat het een normale manier van leven gaat worden over enkele jaren. Nu kijk je toch ook niet meer vreemd op als er een nieuw mobieltje uit komt met een 8mbit camera.

Als er steeds minder support is van gamemakers richting de PC wordt je wel gedwongen naar een console over te stappen. Ik persoonlijk vind het jammer omdat ik graag achter mn pc'tje zit. Het is mijn hoekje en mijn terugtrek momentje van de dag. Pappa tijd noem ik het soms hehe.

Maargoed, we zullen het zien toch?
zal idd de manier van leven zijn later, is nu ook zo met dvd enzo.
er zijn veel uitstekende uitvindingen geweest zoals dvd, email, enz enz.
maar soms zouden ze beter toch een paar dingen gewoon laten voor wat het is ;)

off-topic: lol@papa-tijd xD
Dan is het meer de vraag, waarom kun je zo iets stoms als een brief typen, emails versturen en surfen niet op je ¤500 console die daar meer dan snel genoeg voor is.
Inderdaad, deze opties zullen vast ook wel terug komen in de console industrie.
Ik heb een dikke 107cm HDTV in me kamer staan waar me pc op aangesloten zit, samen met draadloze apperatuur (muis ttbord), 5.1 surround en een salontafel tot me middel vanaf de bank kan ik hele sessies CSS/WOW/GRID/DMC4 spelen, ben echt blij met me nieuwe setup :+

Aka , Console niet nodig ;)
Opzich niet nee.. Echter, ik heb ook een highend gaming PC staan op een mooi groot scherm, en toch heb ik er ook een gameconsole bij (in mijn geval een Xbox 360).. Dat is vooral omdat sommige games gewoon niet uitkomen op de PC (of veel te laat).. Mijn PC gebruik ik vooral voor FPS en RTS games, de rest speel ik bijna allemaal op de console..

Buiten dat hebben veel mensen alleen een console omdat dat nou eenmaal een stuk goedkoper is in de aanschaf, en veel makkelijker te gebruiken.. Schijf erin en spelen, geen gedoe met drivers en settings etc.. Plus dat een console echt bij de TV hoort, een PC niet echt, dat blijft toch meer een bureau-apparaat.. Het zijn 2 verschillende omgevingen om games te spelen..
Ok... Duke Nukem Forever dus niet voor 2012.
Hmm erg jammer van die focus op console spellen.
Ik voorzie een langzame dood van de LAN parties :'(.
Het is jammer,

Maar als je om je heen kijk gaat het ook niet goed met de grotere LAN party's. Er zijn toch een paar grote jongens weg gevallen de laatste tijd. Het zijn de lokale LAN party's die het leukst zijn. Met |BEWARE| hadden we begin dit jaar een LAN voor +- 100 man gehouden waar ook consoles aanwezig waren. Kan je een console niet op een netwerk aansluiten trouwens? Misschien leven de LAN's gewoon door? :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True