Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De vier maanden geleden beŽindigde staking van scenarioschrijvers blijkt voor de staat CaliforniŽ een dure grap te zijn geweest. De schade loopt in de miljarden en er zijn tienduizenden banen verloren gegaan.

In november vorig jaar gingen de scenarioschrijvers in staking, uit onvrede over de geringe vergoeding die zij ontvingen voor de verspreiding van programma's via internet. Pas na ruim drie maanden bereikten de schrijvers en de studio's een akkoord en werd de staking beŽindigd. De gevolgen waren bijzonder groot. Opnames voor films en tv-series moesten worden stilgelegd en sommige tv-programma's konden niet meer worden uitgezonden.

Het Milken Institute, een economische denktank, heeft deze week een rapport uitgebracht waarin de gevolgen van de staking in kaart worden gebracht. Volgens het rapport zal de Californische economie aan het eind van dit jaar een verlies hebben geleden van 2,1 miljard dollar, terwijl er 37.700 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan. Deze tegenvaller komt op een zeer slecht moment, omdat de economie van de Verenigde Staten door de hypotheekcrisis toch al tegen een recessie aanzit.

In 2009 zullen volgens de onderzoekers de gevolgen van de staking minder merkbaar zijn, maar dan moet er geen nieuwe onderbreking van de productie in de entertainmentindustrie komen. De kans daarop is echter zeer wel aanwezig, omdat nu de acteurs onenigheid hebben met de studio's. Het contract tussen de studio's en het Screen Actor's Guild loopt nog tot 30 juni, en de onderhandelingen over een nieuwe overeenkomst verlopen stroef. Ook hier zijn de inkomsten uit verspreiding via internet het grootste pijnpunt. Volgens Ross DeVol, een van de opstellers van het rapport, zou een staking van de acteurs een verwoestend effect hebben op de Californische economie, zo bericht de Los Angeles Times.

Schrijversstaking
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Sommige begrijpen het niet helemaal, het gaat niet om wat je verdiend, heel veel of weinig.

Het ging de schrijvers om het aandeel wat ze kregen via dvd verkoop en uitzending op tv, dat de maatschappijen hun niets wilde geven voor het online distribueren.

Kortom het gene wat nu steeds meer mainstream word online een serie kijken, daar zou je als schrijver, dus gedeeltelijk bedenker en maker niets voor krijgen?!

Het is toch niet gek dat men dan gaat staken, je hoord gewoon geld te krijgen voor wat je heb geproduceerd, dat er dan torrent sites zijn etc.. staat hier ook los van, maar dat dan je werkgever over jou rug geld gaat verdienen op internet, dat kan natuurlijk niet.

Het is geheel de schuld van nbc , hbo etc die zijn te koppig geweest. De arrogantie ook,.

Als je met je nieuwe auto op de zaak komt, en je baas zegt, ow das een mooie wagen, jij hebt geld zat dus.. voortaan betaal ik je nog maax x % uit.. je hebt toch genoeg, zo werkt het natuurlijk niet:D
Precies :)

En overigens stonden veel acteurs en "gewone mensen" hier ook achter, in tegenstelling tot de busstakingen die om de haverklap in Nederland plaatsvinden.

Ze hadden groot gelijk, en ben blij dat ze er wat uit hebben gesleept. Ze zagen al bijna niets terug van de grote kaskrakers, dit was dan ook de druppel voor ze.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 7 juni 2008 15:19]

Tja, van het Milken Institute http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Milken kun je zoiets wel verwachten. Dat is een instituut met een bepaalde ideologie, die niet bepaald positief staat tegenover georganiseerde werknemers.
Het genoemde aantal werkozen als gevolg van die staking dient dan ook met een korreltje zout genomen te worden. Het is een politiek statement, geen feit.
Ik geloof het niet, ik ben van mening dat deze cijfers extra zijn aangedikt om er voor te zorgen dat andere sectoren niet gaan staken. 40.000 banen verloren, kom nou, als dat al het geval was, dan word het zo weer ingehaald in 2008/09.

Men kijkt nog steeds neer op mensen die staken in Amerika, de 'elite' probeert er zo voor te zorgen dat mensen niet staken door het een negatief imago te geven.
het is niet ondenkbaar. het afgelopen jaar heeft een aanzienlijk deel van de TV industrie van Amerika stilgestaan. Banenverlies kan hard gaan; bij alleen al een serie als The Office zijn minstens honderd mensen betrokken, en die voelen het allemaal.

Dit rapport zegt echter meer over hoe de economie in elkaar zit, en hoe grote organisaties (vandaag specifiek in de mediabranche) (genoeg voorbeelden met hetzelfde in de muziekindustrie) zich eigenlijk als maffia gedragen. Omdat we allemaal niks meer zelf doen zijn we afhankelijk van elkaar geworden. Dan moet je geen mensen hebben die de denkbeeldige trein stilzetten.

Deze economische blunder is overigens wat mij betreft ook te wijten aan de grijpgrage mediabedrijven die te beroerd zijn de ťcht creatieve mensen te belonen voor het werk waar zij [mediabedrijven] de eer voor opstrijken.

Positief aspectje is gelukkig dat in economisch slechte tijden, bedrijven minder gaan adverteren. En drie keer raden wie daar direct de dupe van zijn. (en nee, dat zal niet direct zijn terugslag hebben op de schrijvers, want deze bedrijven kķnnen niet stoppen met het maken van series).
Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de belangrijkheid van de film en televisieindustrie in California. Ik woon toevallig in deze (overigens prachtige) staat, en California zit inderdaad in een recessie. De film en televisie industrie is daar lang niet de enige oorzaak van natuurlijk, ook de huizen/makelaar/hypotheek industrie is hard geraakt.

Maar dat er 40.000 banen verloren zijn gegaan, dat geloof ik makkelijk. Als je eens kijkt hoeveel support-industrie er is voor de televisie industrie, denk bijvoorbeeld aan set-bouwers, cateringbedrijven die de opnames van eten voorzien, normaal studio personeel, mode specialisten, kostuumbedrijven, make-up artiesten, cameramensen en andere technici.... Als er niet gewerkt wordt, dan worden ze niet betaald. En die lui moeten ook allemaal hun hypotheek of huur betalen, dus die gaan al snel op zoek naar een andere baan.

De werkgelegenheid in de entertainment industrie is werkelijk ENORM in California, met name natuurlijk in Los Angeles en omstreken. Voor een enkele televisie serie werken vaak honderden mensen, de acteurs maken meestal minder dan 10% van het personeel. Hier zeiden ze laatst op het nieuws dat de "greater los angeles area" zeker een MILJARD dollar aan inkomsten kwijt was door de schrijvers staking, en dat is dan wel alles bij elkaar op geteld.....
Er wonen 36 miljoen mensen in Cal. Om het even in perspectief te brengen, als dit in Nederland zou voorkomen dan zouden er in een jaar meer dan 16.000 banen 'weg' zijn.

Even een linkje: http://www.calmis.ca.gov/file/lfmonth/calpr.pdf
Hier staat dat de Cal workforce zo'n 18 miljoen is, 40.000 is dus 0.222 % zo heel erg veel is dat dus niet.. In deze bron is echter tussen 2007 en 2008 het aantal werkers gestegen, door de groei van de bevolking is echter de werkloosheid ook gestegen.

Het BNP van california is $1.7 trillion (dus biljoen) $2.1 miljard is daar toch meer dan 0.1% van. http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_California

Ik denk dat taalgebruik hier heel belangrijk is. Banen zijn niet zomaar weg. Al kan het wel zo zijn dat 40.000 mensen werden beinvloed door deze staking, het dus minder druk kregen in die 4 maanden en dus misschien wel een verplichte vakantie hebben moeten nemen, maar ik geloof niet dat deze banen weg zijn.
Als het vriest staan ook niet alle schilders meteen op straat.
Producties hebben stilgelegen en daardoor zijn een hele hoop mensen (tijdelijk) werkloos geworden. Als er geen werk is, is er ook geen nood om het personeel uit te blijven betalen. En zelfs al is het grootste deel terug aangenomen blijf je met een gat zitten in de staatskas omdat gedurende enkele maanden geen belastingen zijn afgedragen.

Daarnaast heeft men een stuk meer heruitzendingen moeten programmeren waardoor de inkomsten zijn gedaald bij de TV zenders, ook hebben de studios gedurende enkele maanden geen nieuwe content kunnen verkopen aan de TV zenders waardoor ook zij minder inkomsten hebben gezien. En als je minder inkomsten hebt dan ga je vaak reorganiseren om ook de kosten te drukken en de productiviteit te verhogen. Resultaat is dat men achteraf met minder volk hetzelfde werk zal doen.
Daarbij komt nog eens dat heel veel mensen die meewerken aan de productie van een film niet in dienst zijn bij de studio. Zo weet ik van een kennis (familie van de eigenaar) dat een bepaalde studio hier in NL maar heel weinig personeel in dienst heeft, als hij iets gaat filmen wordt bijna iedereen ingehuurd. Zeker als er op locatie gefilmd wordt, als hij in afrika wil filmen dan huurt hij zo'n beetje alles daar ter plekke. Scheelt enorm in de kosten. Het kan dus best zijn dat er een legertje aan licht & geluidstechnici en decorbouwers failliet zijn gegaan omdat ze bij een zelfstandig bedrijf werken wat niet onderdeel is van een studio.
Kijk, ik wil in bepaalde gevallen wel een staker gelijk geven, je oefent druk uit op je werkgever door te zorgen dat ze dagen niet produceren of te weinig waardoor het rendement daalt en de werkgever hogere kosten heeft en geen inkomsten.

Maar waar ik een staker vaak minder gelijk in geef (ja ik weet het, je moet je altijd eens inleven in de ander, en er komt zo weer een reactie van "en wat als jij het nu was enz...") is als hij de gebruiker of consument gijzelt.
Een klein voorbeeldje is dit nu; dit is wel ontspanning, maar in the end is de consument/kijker er de dupe van.


Een ander, beter en groter voorbeeld is de staking van de Belgische spoorwegen (NMBS), waar de laatste twee jaar stakingen en storingen mbt tot uurregelingen en het niet op tijd komen van treinen steeds vaker voorkwam.

Als daar een groot deel van het personeel staakt, heb je een probleem, niet alleen kost het de NMBS veel geld (eerste druk) maar verder bezorg je de mensen die met de trein reizen ook nog eens dubbel en dik zoveel problemen.

Je geeft als werkNEMER die dan staakt ook nog eens een negatief gevoel en gedacht aan het grote publiek.
Zoals ikzelf nu, ik ga naar school in Geel, woon in Koersel (beide BE), hoe moet ik als student van 18-19 jaar opeens maar zorgen dat ik daar geraak? Ik heb "verplichte" (als in "belangrijk bij beoordeling van je examen, niet daar, niet geslaagd") lessen, ik kan een papiertje gaan halen, zo ben ik wettig afwezig maar dat weerhoudt mij niet van een slecht gevoel dat ik een deel gemist heb...
Ja, ik kan mijn vader dan weer optrommelen, die moet dan vrij nemen (zie je, het begint al tot andere bedrijven INDIRECT te gaan, laten we dan nog niet spreken over het transport van bv goederen via de NMBS) en verliest zo weer een dag productiviteit.

Nu, uiteindelijk heb ik mijn grootvader laten rijden, die deed het graag, maar er zijn genoeg andere mensen die dit probleem niet zomaar konden oplossen...

Het is duidelijk nu wat de macht van het "schrijversgilde" is, maar in de toekomst kunnen ze beter wat meer dreigen en melden van: "kijk, dit zijn de gevolgen". Ik weet dat werkgevers en werknemers niet altijd overeenkomen, en dat het soms ook echt nodig is, maar uiteindelijk is de consument of kijker in dit geval ook de klos.
Maar waar ik een staker vaak minder gelijk in geef is als hij de gebruiker of consument gijzelt.
Zodra je een alternatief weet wat een werkgever niet zomaar naast zich neer kan leggen mag je het zeggen. De wereld zal je dankbaar zijn.
Het is duidelijk nu wat de macht van het "schrijversgilde" is, maar in de toekomst kunnen ze beter wat meer dreigen en melden van: "kijk, dit zijn de gevolgen".
Er wordt ook bijna altijd gedreigd met een staking voordat deze uitgevoerd wordt. Blijkbaar heeft de werkgever zich daar niks van aangetrokken, anders was de staking er uiteindelijk niet gekomen. Heb je nog ideeen voor een werknemer nadat je werkgever een stakingsdreiging negeert?
Dit laat me echt aan de southpark episode denken over Canada On Strike... Terrance&Philip die even een berekening uitvoeren van de opbrengsten en de uitgaven, en erachter komen dat ze miljoenen mislopen door de staking. Moet zeggen dat southpark het wel vaak bij het goede eind heeft en een van de weinigen is die zich aanpast aan veranderende media.. Southparkstudios.com anyone?

Heb het gevoel dat de writers vaak ook series ten dode opgeschreven hebben, of in ieder geval zwaar in kwaliteit naar beneden gehaald. Heroes Seizoen 2 abijvoorbeeld: Heel lang zitten wachten op het nieuwe seizoen, en dan iets van 24 aflevering samenvatten in 11 afleveringen!! Om dan weer 150 dagen te moeten wachten op het volgende seizoen... Jah dan moet je je niet verbazen dat er mensen ook afhaken :O

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 7 juni 2008 14:24]

southpark writers waren van de weinige schrijvers die niet akkoord gingen met de staking...die aflevering is hun bijdrage aan het conflict en zeker niet toevallig.

On-topic
Ik ben het volledig eens met het feit dat schrijvers blijvend verdienen aan internet - en nieuwe mediaverkoop (daar gaat de discussie in essentie om) .Dat acteurs daarom gaan staken vind ik weer een hele grote brug te ver. Een acteur is iemand die je in dienst neemt. Die heeft na het spelen van zijn rol nog wel een publiciteitsrol, maar daar blijft het bij. De bijdrage van de schrijvers is veel essentiŽler. Sebiet gaat iedereen in de industrie gaan staken, zelfs de producers omdat ze hun bijdrage niet in geldelijke waarde zien uitgedrukt. Komaan zeg! :@ Als we iedere figurant een deel van de verkoop zien innemen, namelijk een 0,0001% ofzo...pfff
Whow..

Ik denk echt dat de studio's en werkgevers eens sterk moeten stilstaan bij het feit wat deze dingen allemaal teweegbrengen, losstaand van het feit dat ik als tv-kijker of volger van bepaalde series heel kittelorig wordt van dit soort dingen

Seizoenen zoals House MD worden opeens heel kort in aantal afleveringen, de afleveringen worden niet bijgebeend en het origineel tijdsschema wordt aangehouden. Bijgevolg is een serie zoals PB of House ook al een tijdje plat waardoor we nog enkele maanden mogen wachten tot de volgende ep's

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 7 juni 2008 13:40]

Je moet misschien eerst snappen waar die staking over ging. Het gaat over rechten die niet worden uitgekeerd. Grote firma's verdienen bergen geld op de legale verkoop van series via het internet en betalen daar 0% van aan de schrijvers.

Stakingen doen altijd pijn maar ze zijn soms onafwendbaar. Onze ouders hebben gestaakt zodat wij luxeproducten kunnen kopen. Hadden zij niet gestaakt waren we nog steeds blij met enkel vlees op zondag.
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2602972

Ik begrijp het hoor, en ik begrijp dat ze er iets tegen willen doen, en dit is "maar" ontspanning, het is niet leuk, maar niet onoverkomelijk, wat niet wegneemt dat het stom is voor ons als kijkers...

Ik vind het gewoon jammer dat er geen ander alternatief is waar alleen de werkgever aan te leiden heeft...
mwa, het ligt toch allemaal wel iets anders.. Want jij zegt dus gewoon precies wat voor elke normale arbeider zou gelden, je baas/bedrijf verdient veel geld, maar jij ziet er niet zoveel van terug.. is toch normaal..

Het grootste probleem is alleen in hollywood, dat die grote studio's inmiddels niet meer bakken met geld (zoals sommige denken) verdienen.. Ook moet je niet vergeten dat de winst van de ene film het verlies van de andere moet goedmaken..

Tevens is het natuurlijk wel zo dat de meeste schrijvers een bak met geld hebben gekregen voor het schrijven van een script in opdacht van de studio's..

en jij doet ook net alsof iedereen ooit heeft gestaakt met je leus 'onze ouders hebben gestaakt'...
Hoezo verdienen ze geen bakken met geld meer? Dat fabeltje dat ze het verlies van de ene film met de winst van de andere goed moeten maken snijdt ook al geen hout meer.
Als 1 film een hit is en in de eerste week al enkele honderden miljoenen oplevert dan kunnen daar een hele rits aan flops tegenover staan.

Die jongens doen ook hun werk wel en weten meestal wel of een film wel of niet goed zal verkopen (het blijven mensen dus ze zitten er ook wel eens naast) en daarop wordt ook het budget van de film samengesteld.

Dat een hoop films niet de enorme kaskrakers zijn waar op gehoopt wordt wil niet meteen zeggen dat ze verlies draaien. Vaak halen ze daar ook wel winst uit maar niet zo veel.

Het gebeurt maar zelden dat een film zodanig slecht draait dat deze als verliespost moet worden afgeboekt en dat levert dan weer meteen belastingvoordeel op voor de studio's.
Laten wij ook een kijkersstaking houden.
Gewoon gratis (legaal in NL) series downloaden en per keer een klein bedrag overmaken op het fonds :+.
klein bedrag.. 10 cent?

FF serieus, ik denk dat die 37000 mensen nu met boze ogen naar die schrijvers kijken, ook al was het misschien terecht dat de schrijvers meer wilden verdienen. We weten niet wat ze al verdienden, en wat ze nu verdienen. Voor hetzelfde geld rijden ze nu rond in een bentley in plaats van een lexus.

Maarja wat eigenlijk wil zeggen is dat veelal jan modaal de sigaar is wanneer mensen die al boven modaal verdienen, nog meer geld willen.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 7 juni 2008 14:11]

Je hebt vast niet gekeken naar ronald koopman (econoom) hij zegt dat er 7% inflatie op jaarbasis is en die mensen krijgen er echt geen cent bij tenzij ze staken. Het is ieders recht (of moet ik zeggen plicht) om te staken als je denkt dat je te veel erop achteruit gaat. De economie gaat dan misschien achteruit daar maar ik denk dat de maatschappijen daar genoeg verdienen. Hier in NL word je tegenwoordig ook afgeschilderd als een kraker of een linkse rakker als je staakt, wat belachelijk is. TNT post koopt bijvoorbeeld voor 700 miljoen aan eigen aandelen in, zet dat als een kosten post en verteld het volk , dat ze minder winst draaien en mensen moeten ontslaan.
Stakers zijn stakkers...

Doe gewoon je werk zo goed dat men je niet kwijt wil en durf je mond open te trekken. En ziet je baas dan toch niet in hoe goed jij bezig bent, dan ben je nog steeds niet verplicht om daar te blijven werken en zoek je gewoon wat anders. Maar wil je liever niet weg omdat je het toch wel naar je zin hebt, omdat je niet durft te verkassen... tja, dan is dat jouw eigen keus en moet je dat niet af reageren door te doen alsof je voor voldongen feiten wordt gesteld en niets anders meer kunt dan staken.

Niettemin hebben laag opgeleide mensen hierin vaak minder keuzes en zijn zij wel extra kwetsbaar in een tid waar steeds meer duidelijk wordt dat arbeid ook een kwestie is van vraag en aanbod. De ondernemingen halen de arbeid steeds meer daar waar men die het goedkoopst kan krijgen. Dus moet je als arbeider zorgen dat je iets redelijk unieks te bieden hebt op kwalitatieve vlakken, zodat men niet om je heen kan.

Verder is de opmerking dat TNT Post een inkoop van eigen aandelen als kostenpost kan opvoeren natuurlijk te belachelijk voor woorden. Dat is gewoon stemmingmakerij op basis van valse beweringen.
En ziet je baas dan toch niet in hoe goed jij bezig bent, dan ben je nog steeds niet verplicht om daar te blijven werken en zoek je gewoon wat anders.
Ja, stel je voor dat al die buschauffeurs die nu staken in plaats daarvan hun ontslag hadden ingediend en ander werk hadden gezocht. Dan was de impact voor de samenleving nog wel een slagje groter geweest dan nu het geval is hoor ;) Als massaal ander werk zoeken het alternatief is, dan ben ik blij dat het bij een staking blijft.
Het lijkt me sterk dat mensen gaan staken om individuele ontevredenheid; daarom gebeurt het meestal op grote schaal. Daarom heeft 'verkassen' ook niet zoveel zin, hmm?
de reden dat die mensen al boven modaal verdienen is omdat ze dit soort dingen durven en kunnen doen. survival of the fittest :)

ze beschermen zichzelf gewoon, er zijn teveel mensen in de wereld die wel meer geld willen en zouden verdienen maar hun bek niet open durven te trekken. en maar klagen, die blijven dan altijd het nakijken hebben.
Mwoah... als je wil weten wat ze verdienen, hier:

"The Writers Guild of America sets the fees for scripts. On television networks, staff writers may earn between $2,000 and $5,000 per week. The script for a two-hour television program can fetch more than $50,000.

In the motion picture industry, salaries for scriptwriters vary widely. According to the U.S. Bureau of Labor Statistics, the median annual salary of a scriptwriter is $44,350. Popular and successful writers can command extremely high salaries, often ranging between $100,000 and $600,000 per script. Screenplays for low-budget films bring in less money. Sometimes writers negotiate for a percentage of the movie profits (called a royalty)."

Bron
Dat je in Nederland legaal muziek en films kunt dowmloaden klopt. Maar bij nog niet op DVD verschenen televisieafleveringen zit naast auteursrecht ook uitzendrechten op. Zo mag je in Nederland ook niet legaal een voetbal wedstrijd downloaden van een usenet group.

Er ligt een heel fijne lijn tussen legaal/illegaal. Seizoen 1 van 24 DVD-rip downloaden? Dat mag in Nederland. Gisteren uitgezonden aflevering van 24? Nog steeds illegaal, omdat een zender in Nederland er uitzendrechten op heeft, en nog niet bij die aflevering is aangekomen.
Ik verbaas me toch elke keer weer over wat een onzin er over auteursrecht wordt gedebiteerd.
Maar bij nog niet op DVD verschenen televisieafleveringen zit naast auteursrecht ook uitzendrechten op.
Uitzendrecht is een onderdeel van auteursrecht.
Zo mag je in Nederland ook niet legaal een voetbal wedstrijd downloaden van een usenet group.
Ik weet niet hoe je dat voor je ziet, maar je kunt een voetbalwedstrijd helemaal niet downloaden, hooguit de registratie ervan. En die valt weer onder het auteursrecht en mag je dus gewoon downloaden.
Er ligt een heel fijne lijn tussen legaal/illegaal. Seizoen 1 van 24 DVD-rip downloaden? Dat mag in Nederland. Gisteren uitgezonden aflevering van 24? Nog steeds illegaal, omdat een zender in Nederland er uitzendrechten op heeft, en nog niet bij die aflevering is aangekomen.
Hoe kom je hier nu weer bij? De wet zegt niets over de bron. Of een tv-station het heeft uitgezonden of niet doet volstrekt niet ter zake.
Dan zouden die zenders maar eens sneller bij moeten blijven met de uitzendingen. Wij lopen 1 tot 3 jaar achter met afleveringen van series en soaps. Dat moet sneller kunnen in deze tijd.

24 is nu met een jaar uitgesteld en Prison Break is gestopt met een verkort seizoen, maar ik had nooit gedacht dat zo'n staking zulke gevolgen konden hebben zeg!
Hoe groter de impact van een staking, hoe succesvoller deze is. De Writers' Guild heeft laten zien wat Californie is zonder hen: een droog stuk land zonder toegevoegde waarde (even kort door de bocht). Als zij met 3 maanden staken 2.1 miljard dollar door de industrie zijn neus boren, dan lijkt me toch dat die industrie zal moeten buigen. En vanaf 30 juni wordt het nog harder slikken voor diezelfde industrie, want zonder acteurs geen films/series. De enige die ze dan nog kunnen krijgen zijn die acteurs die hun centen opmaken aan wit poeder en veel te jonge meisjes.
Heb je daar een bron voor dat uitzendrechten downloaden verbieden ?

Dat je een voetbalwedstrijd niet mag downloaden is logisch; je mag alleen vrije software en werken van kunst (boek/film) legaal downloaden en voetbal is geen kunst ;-)
Wellicht ligt er een fijne lijn, maar artikel 16b, AW is vrij duidelijk over wat wel of niet mag worden gedownload (dus verveelvoudigd). Wat jij meent is openbaarmaking, zie artikel 17, AW.
Whow..

Zolang jij het volgende seizoen ook kijkt (en uit jouw tekst maak ik op van wel), kan het hen geen bal schelen wat jij denkt...
Ben benieuwd hoe voormalig acteur en gouverneur van CaliforniŽ (fyi: Arnold Schwarzenegger) hier op gaat reageren. Hij zal toch beide kanten tevreden moeten houden lijkt mij? Lijkt me wel dat dit enigszins van hem wordt verwacht. Aan de andere kant is hij nu alleen gouverneur, maar nog wel een soort van boegbeeld van The American Dream.

Over die banen denk ik dat het nog wel eens goed kan aflopen. Ik zelf zie het als een soort van tijdelijke ontslagen omdat er simpelweg geen werk meer is. Op het moment dat alles weer gaat lopen trekt de economie al snel weer aan (immers, er zijn nu te weinig series! Dus iedereen wil weer investeren in nieuwe afleveringen) en zullen er automatisch meer banen bij komen. Er bestaat dan zelfs tijdelijk de kans dat er te weinig mensen beschikbaar zijn! Toch dient men rekening te houden met een niet verdere verslechtering van de werkgelegenheid. CaliforniŽ is toch wel een van de belangrijkste economieŽn van de V.S.

Om even op DePurpereWolf te reageren: Staken is ook niet goed voor het imago van een land of staat. Daarnaast worden allerlei consumenten (de tv kijkers, de mensen die met bussen moeten rijden) de dupe hier van. Dan gaan ze verwachten dat de overheid hier wat aan gaat doen, terwijl die er 9 van de 10 keer buiten staan. Zelf vind ik het wel een logisch antwoord/prefentief werkje van de elite.

[Reactie gewijzigd door Tjebakka op 7 juni 2008 14:06]

En als we dan nod zien wat voor onzin er verzonnen en geproduceerd wordt ..... laten we het maar allemaal gewoon afschaffen ..
Nee... Neeneenee... Acteurs die nu moeilijk lopen gaan doen? Ik reken op de acteurs die een bescheiden loon krijgen net zoals jij en ik. Dat kan ik begrijpen, echter de exorbitant betaalde acteurs en actrices... Komaan...
jah het zou niet grappig zijn.

maar vergeet niet dat ze niet allemaal zoveel verdienen als de topacteurs die 4 miljoen per film vangen. er zijn er genoeg daar die proberen rond te komen van een minimumloon.

[Reactie gewijzigd door JaWSnl op 7 juni 2008 14:47]

ook al verdienen ze miljoenen (en dat zijn er sowieso maar heel weinig) als jij niet betaald zou krijgen voor jouw werk zou je toch ook gaan staken? Ze krijgen gewoon veel te weinig voor distributie via de nieuwe media, terwijl het voor de studio's veel goedkoper is. Daarom willen ze een betere vergoeding. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen...
Potjandriedubbeltjes! Heb ik door dit geintje al Heroes en Eureka moeten missen, blijkt nu dat dit waarschijnlijk nog niet de laatste staking is. Nog even en ik ga geen TV meer kijken... :P
Tja, dus het Nederlandse poldermodel is eigenlijk zo gek nog niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True