Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Art Lebedev Studio heeft het eerste prototype van de Optimus Popularis getoond. Het broertje van de befaamde Optimus Maximus is van elf speciale toetsen voorzien, maar meer informatie over de Popularis is nog steeds niet bekend.

Het prototype van de Optimus Popularis toont dat het toetsenbord gebruikmaakt van dezelfde toetsen als de Optimus Maximus. Verder laat Art Lebedev met het prototype de elf speciale toetsen van de Popularis zien. Deze elf toetsen zijn op het prototype voorzien van gekleurde tekens, terwijl de overige toetsen een witte bedrukking hebben.

Art Lebedev heeft echter nog steeds geen nieuwe details van het nieuwe keyboard gegeven. Volgens de studio is de Popularis weliswaar het broertje van de Maximus, maar is het kleinere toetsenbord niet van oled-toetsen voorzien. Van welke techniek de Popularis wel gebruikmaakt, is niet bekend. Art Lebedev Studio geeft aan dat het nieuwe toetsenbord 'van een compleet ander principe' gebruikmaakt. Mogelijk zijn de gekleurde toetsen op het prototype een hint naar de techniek die in de Popularis is verwerkt.

Optimus Popularis - 3d-mockup
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Gekleurde leds achter de toetsen? :+
De popularis maakt volgens mij gebruik van een groot TFT scherm met daarop transparante toetsen, dit staat ook bij de bron (een quote) en het is te zien aan het licht op de zijkant van de toetsen.

Dus niet per toets 1 oled, maar 1 tft met daarop doorzichtige toetsen die daardoor dus alsnog veranderbaar zijn maar minder productie kosten met zich meeslepen.

[Reactie gewijzigd door Reflian op 31 mei 2008 12:01]

Klopt, ik ben een keer een tekening (volgens mij van een patentaanvraag) tegengekomen waar dat te zien was. Gewoon een touchscreen met een knop erbovenop.
De kunst is natuurlijk om de letters duidelijk zichtbaar te maken onder de knoppen, maar in principe kunnen er best snel goedkopere klonen uit China komen...

Vergelijkbaar met de http://www.artlebedev.com/everything/optimus-upravlator/ denk ik.

[Reactie gewijzigd door bredend op 31 mei 2008 12:09]

Het zal vast niet "gewoon een touchscreen" zijn, want een gewoon touchscreen kan in principe maar op 1 plek tegelijk bediend worden.
De multitouch schermen zijn nog een beetje nieuw en persoonlijk lijkt het me ook een beetje overkill om een touchscreen te gebruiken, als je de toetsen ook nog ergens op vast moet maken. Dan heb je ruimte zat om contactjes te plaatsen aan de zijkanten van de toetsen.
Het zal vast niet "gewoon een touchscreen" zijn, want een gewoon touchscreen kan in principe maar op 1 plek tegelijk bediend worden.
Bij een "gewoon" keyboard gebruikt de meerderheid ook hooguit 2 toetsen tegelijk. Bij uitzondering 3. Maar continu 3 toetsen bedienen is ook zeer vermoeiend
De multitouch schermen zijn nog een beetje nieuw en persoonlijk lijkt het me ook een beetje overkill om een touchscreen te gebruiken, als je de toetsen ook nog ergens op vast moet maken. Dan heb je ruimte zat om contactjes te plaatsen aan de zijkanten van de toetsen.
De productiekosten van een LCD zullen dusdanig lager liggen dat een toetsenbord voor onder de 100 euro en misschien wel rond de 50 euro aangeboden kan worden. In combinatie met de mogelijkheid dat de indeling grenzeloos kan worden aangepast lijkt mij dat helemaal niet zo'n slecht idee. Bovendien staat het al vast dat Windows 7 wordt uitgerust met Multitouch... De populariteit van touchscreens in het algemeen zal toenemen. Verder brengen touchscreens en LCD-keyboards de behoefte om meerdere toetsen tegelijk te gebruiken aanzienlijk omlaag. Dus het totale aantal aanslagen gaat omlaag => populair bij secretaresses en dus bedrijven.

En ik weet niet of je wel eens een kind aan de gang hebt gezien met touchscreen? Maar geloof mij maar, touchscreen met Win7 wordt heel, heeeel populair. Echt een gouden MS idee. Zolang ze Win7 niet verprutsen.

Art Lebedev heeft trouwens gigantische problemen IMO. Die kleine OLED schermpjes bouwen in de Maximus kost ontzettend veel geld. Verder zullen de Chinezen hun binnenkort kapot concurreren met die LCD-keyboards. Per saldo heeft Lebedev niet veel te bieden... behalve patenten misschien.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 31 mei 2008 13:09]

Ik zie dit eigenlijk niet zo snel aanslaan bij een secretaresse. Enerzijds omdat je de feedback van een toetsenbord mist, je mist het gevoel van de aanslagen verder kan een beetje secretaresse zonder al teveel moeite 600 aanslagen per minuut slaan. Dus de mogelijkheid om wat minder toetsen te gebruiken zal niet zo renderend zijn.
Ik zie dit dan ook eerder toepasbaar voor bv video editors/animators die zo makkelijk hun keys kunnen wijzigen. Een beetje toetsenbord voor een animator kost ook snel tegen de 200 euro dus zal dit niet zoveel meer uitmaken.
En dat Art Lebedev een probleem heeft, ze doen hetzelfde als Apple alleen nog een hoger segment. Ze leveren een luxe product waar een naam om leuke techniek zit. Beide leveren ze producten waarbij per saldo veel verdient wordt maar ook veel uitgegeven wordt aan reclame/research. Iets wat Chinezen in het algemeen niet doen waardoor ze niet de exclusiviteit bereiken.

Dat allemaal terzijde ben ik wel blij dat er meer producenten zijn die een poging tot ontwerpen doet. Apple kan wel een beetje concurrentie gebruiken.
Ik zie dit eigenlijk niet zo snel aanslaan bij een secretaresse. Enerzijds omdat je de feedback van een toetsenbord mist, je mist het gevoel van de aanslagen verder kan een beetje secretaresse zonder al teveel moeite 600 aanslagen per minuut slaan.
En gewone stervelingen halen nog geen 100 /minuut. Ik denk dat het daarom desondanks nog wel goedkomt met LCD schermen. Sterker, ik denk dat over 10-20 jaar iedereen met een LCD scherm werkt.

Ik geef Lebedev wel een kans met de Tactus: 1 toets en je hebt een chatschermpje op je keyboard. Dat wordt lastig om die verleiding te weerstaan IMO. Voor de juiste prijs. Of dat genoeg is tegen de Chineze hordes... ik weet het niet.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 31 mei 2008 13:45]

Dan ben ik duidelijk geen gewone sterveling, ik haalde 342 / min :D

je kan het testen op http://www.ben.fotogek.nl/site/aanslagen.html
276 aanslagen per minuut

En dan typ ik nog eens zo bijzonder snel. Ik denk met een beetje oefening kom ik toch heel snel boven de 350. Ik heb namelijk het gevoel dat mijn manier van typen nogal houterig is.
Even patsen: 492 aanslagen per minuut :P
Er hoeven geen klonen uit China te komen, de kans is groot dat het origineel er al vandaan komt... Lekker dichtbij en goedkoop. Wat natuurlijk geen garantie is op het ontbreken van klonen, maar ik heb het idee dat ze er vrij dicht op blijven zitten.
dat het toetsenbord gebruikmaakt van dezelfde toetsen als de Optimus Maximus
lijkt me niet...

Hij is inderdaad wel lelijk. De Maximus zag er nog mooi uit. Jammer dat die zo duur geworden is. Het idee is erg leuk en bruikbaar. Ik zou hem best willen gebruiken voor Photoshop ofzo.. Hoe ik de toetsen niet meer te onthouden.
Ik vind het idee van dynamische toetsenborden geweldig :D De optimus werkt daarvoor uiteraard uitstekend, maar is ontzettend duur, maar werkt perfect : FILMPJE. De software hiervoor is dan ook erg belangrijk, dat elk stukje software andere toetsen laat zien... Op deze manier hoef je niet zo veel functie knoppen in te bouwen...

Maar toch vraag ik me af, gaan we niet steeds meer naaar het idee van Star Trek? Een dynamisch touchscreen toetsen bord mss inc tril feedback...? En ook dingen als deze--> Een laser toetsenbord. Weet iemand hoe dit werkt? Kan me namelijk goed voorstellen dat je gemakkelijk een verkeerde toetse "intikt" Toch moet ik er bij zeggen, als je blind typt op je lege bureau, zo verkeerd voelt het niet, juist een stuk simpeler..
Mss een ideetje, wat als je een raster maakt van toetsen van ong 3mm hoog, dus zeg maar allemaal kleine kuiltjes, en daarover heen een multitocuch schermpje :Y)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 31 mei 2008 14:10]

ikzelf vind het toetsenbord erg mooi, op een designonderdeel na: de letters. Het lettertype zelf heb ik nog vrede mee, ondanks ik dat al niet alles vind, maar de plaats waar de letters neergezet zijn vind ik helemaal niets. Ik prefereer de plek in het midden, horizontaal en verticaal.
@dvogel

Er zijn speciale Photoshop Keyboards.
Volgens de link wil Art Lebedev 1 groot scherm (voorlopig nog TFT, misschien later OLED) achter alle toetsen plaatsen. 1 Groot scherm is goedkoper dan 100 kleine schermpjes.
Ik denk dat dit een tussen stap is voor
http://www.artlebedev.com/everything/optimus-tactus/
dat is ook 1 scherm maar werkt met touch sensoren.
Nou kijk, dat is nu een goed keyboard. Flexibel, went snel en makkelijk te produceren.

die gaat veeeel beter verkopen als een Maximus voor $1186

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 31 mei 2008 13:23]

die gaat veeeel beter verkopen als een Maximus voor $1186
Ehm hij is niet $1186, maar ¤$1186 en dus 1864.35 US$ Groot verschil :P
Typisch..zij quoten 1186 euro en in US dollar 1864? Zo erg is de wisselkoers nou ook weer niet...

of verschil in versies? In elk geval loopt het bij 1186 euro ook geen storm IMO
Dat is een bord waar ik zelf heel veel van verwacht, en dat met een goede prijs volgens mij heel goed kan verkopen.

Star Trek, here i come.
Dat is een bord waar ik zelf heel veel van verwacht, en dat met een goede prijs volgens mij heel goed kan verkopen.

Star Trek, here i come.
Met een WiFi/mobiel verbinding en mijn Lebedev "Datapad" kan ik de hele wereld aan (en andere planeten) ;)

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 31 mei 2008 14:07]

Op zich wel leuk, maar wat is hier fumdamenteel anders aan dan een touchscreen met toetsenbord.
Met toetsen van pakweg 4 millimeter dik moet je dan liefst wel loodrecht op je toetsenbord kijken...
Misschien dat ze iets van een prisma in de toetsen verwerken. Dan hoef dat niet.
Ik denk dat daar nog wel het een en ander aan bij te schaven is. Volgens mij kunnen er in de transparante toetsen een soort lensstructuur gemaakt worden waardoor de graphic op de toets lijkt te liggen in plaats van een paar millimeter beneden de toets.
Ik vind het wel wat hebben. Op een modern strak bureau zou dit wel staan. En ik verkies laptoptoetsen boven gewone. Er zijn wel meer mensen die dat ook doen.
zo zie je maar weer :P smaken verschillen :+
ik vind hem vet, heb nu ook een laptop-achtige keyboard (platte toetsen etc) 8-)
ben benieuwd wat ie gaat kosten en wanneer die uit komt }> :*)

[Reactie gewijzigd door CT-NetService|IA op 31 mei 2008 12:01]

Ben ik nu de enige die totaal niet meer geļnteresseerd is in die Optimus keyboards? De 3D renderingen zijn telkens schitterend. En dan duurt het nog jaren voor we een prototype zien, dat uiteindelijk een vage schim van het originele ontwerp blijkt.
idd, en sowieso, hoe leverbaar zijn de reeds (volgens de site) beschikbare toetsenborden eigenlijk? Ik heb nog nooit iemand gezien/gehoord die zo'n toetsenbord heeft.

Volgens mij is het een grote vaporware :+
Art Lebedev is een ontwerp studio. De enie reden waarom ze de optimus maximus in productie hebben genomen is omdat er een 'grote' vraag voor kwam.
Inderdaad, het echte geld verdienen ze door functionele ontwerpen te maken voor ovens en andere consumentenapparatuur, zoals op hun site te zien is. De Optimus-serie is dacht ik origineel slechts bedoeld als 'kijk, wij kunnen dit'-gevalletje.

[Reactie gewijzigd door graey op 1 juni 2008 01:05]

Nee, je bent niet de enige. De Optimus keyboards zijn gewoon pure Vaporware. ik geloof het pas als ze in de winkel liggen, niet als er een review geschreven wordt door een techsite.
Dat Tweakers hieraan telkens weer aandacht aan besteed snap ik (alweer) niets van.
Ik snap toch niet helemaal wat mensen zien in toetsenborden met deze toetsen. Het ziet er allemaal wel grappig uit, maar het gadget gehaalte is wel erg hoog. Toetsenborden met deze prijzen worden alleen gekocht door mensen die veel met pc/mac's bezig zijn, en over het algemeen hebben die dermate veel ervaring dat ze echt niet meer op een keyboard kijken als ze aan het werk zijn. De laatste paar keren dat ik echt intensief keek op m'n keyboard was met het leren van typen. Ik denk dat het gros van de mensen hier wel blind kan typen en als er op het scherm staat druk op option + Q of Alt + F4 om een programma af te sluiten dat ze niet eerst op het keyboard alt gaan zoeken en dan f4. Zelfde met gamen.
waarom doen ze niks met epaper?
dan kan het nog draadloos ook (nu ook maar dan is de batterij zo leeg)

ti's toch niet de bedoeling om filmpjes af te spelen, daar heb je een scherm voor.

Het voordeel is dat je makkelijk speciale tekens kunt maken, of toetsen aan een speciale opdracht kunt koppelen, en er een apart symbool aan kan geven.
De letters en de prijs zullen wel ENORM zijn, ik vind het tevens ook echt geen mooi toestenbord. Zelfs op de spatie balk staat space.....als je niet weet wat de spatiebalk doet dan kun je waarschijk een computer niet eens aanzetten.

Natuurlijk is het een prototype en is misschien de styling (nog) van ondergeschikt belang, dan ben ik wel benieuwt wat er onderhuids zo nieuw zal zijn!
Het mooie is juist dat het allemaal te customizen is. Als je dus niet wil dat er "space" op je spatie staat haal je dat gewoon weg vanuitje software.
Lijkt me kanp stukje siftware dan. De SPACE is geen special toets nl.