Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Hellbent Games heeft meer tijd nodig om de rts Supreme Commander voor de Xbox 360 geschikt te maken. De ontwikkelaar hoopt het spel in de zomer van 2008 in de winkel te hebben.

Supreme Commander Uitgever Aspyr heeft bij monde van marketingmanager Eric Duncan bekendgemaakt dat de ontwikkeling van de Xbox 360-versie van de rts Supreme Commander niet naar wens verloopt en dat het spel uitgesteld is. De versie voor de Xbox 360 werd eind 2007 al aangekondigd en zou begin 2008 in de winkel hebben moeten liggen. Ontwikkelaar Hellbent Games heeft echter meer tijd nodig en hoopt het spel nu in de zomer van 2008 in de winkel te hebben. Een precieze datum is nog altijd niet bekend.

Hellbent heeft de ontwikkeling overgenomen van Gas Powered Games, die de versie voor de pc gemaakt heeft. De versie voor de Xbox 360 krijgt nieuwe eenheden, aangepaste slagvelden, nieuwe multiplayer-spelvormen en een voor de Xbox 360 aangepaste interface.

Over de reden voor het uitstel laten de ontwikkelaar en uitgever zich niet uit. De pc-versie van het spel stelt echter stevige eisen aan de hardware. Tijdens de aankondiging beloofde men bovendien dat het spel op de Xbox 360 in 1080p te bewonderen zou zijn.

Supreme Commander is een spel uit de keuken van Chris Taylor, die zijn roem verwierf met Total Annihilation, een baanbrekende rts uit 1997. In november 2007 verscheen de uitbreiding Forged Alliance voor de pc-versie van Supreme Commander. Deze is gedeeltelijk verwerkt in de versie voor de Xbox 360.


Supreme Commander Xbox 360 Supreme Commander Xbox 360 Supreme Commander Xbox 360 Supreme Commander Xbox 360
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Heb demo van C&C3 geprobeerd op de Xbox360 en was verrast door de makkelijke speelwijze. Bewijst dat het toch kan op een console. Het blijft echter makkelijker werken op de PC, maar dat ligt ook weer aan de speler zelf.

Punt is dat een PC spel niet zomaar te porten is naar de Xbox360. Code en instructies moeten heel anders gedaan worden omdat de processoren zoveel verschillen. Er moet veel specifieke code en optimalisatie gebruikt worden.

Een speelveld getekend op een resolutie van 1080p zal het overzicht verbeteren, echter heb je dan wel een hele grote LCD-TV of plasma nodig. Zeg maar een TV van ver boven de 100cm! Ik zit nu 3 meter van mijn 720 LCD-TV af maar dat is voor een RTS echt te ver weg! Qua kosten is dat nog wel te doen, maar een Full-HD TV voor een spelletje in deze mindere tijd van koopkracht........
RTS is méér dan al je eenheden selecteren en aanvallen hoor! Op de Xbox360 is er in C&C3 geen enkele vorm van micromanagement mogelijk, waardoor een groot deel van de fun weg valt. Geef mij toch maar de pc-versie...
En laat Supreme Commander nou juist een macroheavy game zijn, micro'en is zo goed als niet nodig :)
Lol mindere tijden van koopkracht. Begin dan gewoon masaal te kopen ipv naar de media hun depressief gezeik te luisteren.

In België spendeer je momenteel beter je geld dan het op de spaarrekening prooi te laten worden van de inflatie.
Aan het bestaand materiaal kan je wel zien dat het gevoel van mass combat er niet meer zal inzitten. Logisch natuurlijk als je 1080p wilt en met de xbox360 moet werken.
Dan had ik liever 720p gezien met modellen die er beter uitzien als de gemiddelde legoblok.
Je praat onzin :). Polycount heeft niets met de resolutie te maken, aangezien dat laatste vooral fillrate / pixelshader afhankelijk is. Meer polygonen zorgen er niet voor dat je ineens meer fillrate verbruikt. Het heeft dus geen nut om polycount te verminderen als je de resolutie hoger wilt zetten, aangezien dat er niet ineens voor zorgt dat een object minder pixels beslaat op het scherm.

Wat natuurlijk wel uitmaakt zijn de kosten van de pixelshaders (aantal operaties en texture fetches), en dingen als fullscreen effects (blur, bloom, depth of field, feedback, etc.), maar Supreme Commander heeft van beiden niet veel (pixelshaders zijn redelijk simpel en ze hebben alleen bloom en wellicht een kleurfilter).

Ik kon het overigens prima draaien op 2x 1600x1200 op een gf 7950GT, het lijkt me dat de 360 er niet veel moeite mee heeft om het te kunnen draaien op 1080p, als hun renderer een beetje degelijk in elkaar zit (waar ik bij de PC versie ervan mijn twijfels over heb)
Beste RTS van 2007 in mijn mening. Ook zeer goed geprogrammeerd, het is één van de weinige spellen die goed gebruik kan maken van een quadcore processor.

Kleine uitstelling lijkt me niet zo'n probleem zolang de kwaliteit er maar beter op wordt.
Hmm, mag ik vragen, hoe jij kunt beoordelen als iets goed is geprogrammeerd?
Volgens mij kun je dat tegenwoordig als speler absoluut niet meer zien.

Goed er uit zien en lekker spelen <> goed geprogrammeerd.
Er zijn een aantal artikelen mbt de technische achtergrond van Supreme Commander, zoals ook het kunnen gebruiken van meerdere cores voor bijvoorbeeld berekenen van paden. Als je een beetje analytisch ingesteld bent kun je sowieso delen van het benodigde programmeerwerk zelf wel uitwerken. Een belangrijk punt van Supreme Commander is de grote hoeveelheid units die allemaal door de computer aangestuurd moeten worden. Dit op zich is niet nieuw, maar de schaal waarop het in Supreme Commander gebeurt is gewoon zo enorm. Het mooie daaraan is dat het een goed parraleliseerbaar proces is - berekenen van moves voor de AI, uitrekenen van paden voor alle units, enzovoorts.
Hoe zou je de curser moeten bewegen ? met behulp van de joystick. Heb wellus Redalert 1 op de ps2 gespeelt. Dit vond ik zo onhandig en zo traag en je maakte veel fouten. Is hier een oplossing op gevonden of sluit je gewoon een USB muis aan op je xbox360?
Toch zullen we er allemaal aan moeten wennen.

Langzaam zie je First Person Shooters ook eerst op de Consoles uitkomen, en daarna op de PC.

Zelfde zal je met elk ander genre ook zien in de toekomst.

Ook al zuigt het om met een controller een RTS te spelen (en FPS ..vind ik)
Een FPS met een controller is prima te doen, het vraagt wat oefening maar uiteindelijk wordt je ook daarin wel snel. Het is zeker zo dat een toetsenbord+muis (TB+M) combinatie sneller is. Het "gepruts" met een controller tijdens een FPS heeft denk ik ook te maken met het gegeven dat je een TB+M gewend bent, daarin waarschijnlijk behoorlijke vaardigheden verworven hebt, en wanneer je dus overstapt naar een controller je je door de wereld begeeft als een kluns. Deze inbreuk op je vaardigheden maakt natuurlijk dat je de controller meteen verafschuwd, maar het is goed mogelijk dit tot een hoog niveau te ontwikkelen.

RTS is een ander verhaal. Hier mis ik vooral de CRTL <nummer> functie om hele groepen te activeren en te bewegen. Het is hierdoor echt onmogelijk om een gecoordineerde aanval te doen vanuit verschillende richtingen op het zelfde moment. Althans ik heb het alternatief nog niet ontdekt hiervoor. In de manual van LOTR BFME2 staat er in elk geval niks over in. Dus als iemand een tip heeft voor me...
Ik mis wel meer dan alleen de CRTL <nummer> functie bij een console rts. Een rts met de controller zal nooit de voorkeur kunnen krijgen, er vallen gewoon stukken gameplay weg. Een rts een beetje serious spelen met een controller is in mijn ogen onmogelijk. Waarbij in een fps de gameplay meestal iets trager wordt gemaakt, omdat het richten iets minder makkelijk en precies is, veranderd de gameplay niet. Bij een rts op de console met de besturing die bijvoorbeeld c&c3(demo) op de xbox360 had valt micro helemaal weg. Een gemiddelde apm(actions per minute) van 200/300 die pro's halen(zonder nutteloos gespam, behalve in het begin voor het opwarmen) bij warcraft3 of starcraft is gewoon onmogelijk zonder muis precisie en toetsenbord hotkeys. Voor casual gamer die eens in de zoveel tijd een rts speelt maakt het natuurlijk geen verschil. Die gebruiken vaak niet eens het toetsenbord en spelen met zo'n lage apm dat het niet uit maakt. Maar voor enigsinds serious spel werkt het gewoon niet met een controller. Misschien dat de wii controller nog een beetje de muis kan nabootsen en iets speelbaarder maakt, maar dan mis je nog het toetsenbord.
CRTL + <nummer> kan worden vervangen door TRIGGER + KNOP of iets dergelijks. Er zijn 22 knoppen/richtingen op de controller van de xbox360 te vinden (zonder start, back en dikke X), dus met een beetje goed uitgewerkte fantasie moet dat te doen zijn.
Maar dan mis je nog belangrijke dingen zoals shift en ctrl click op units om ze toetevoegen en weg te halen uit groepen.

edit: een besturing zoals dit is gewoon niet mogelijk met een controller http://www.youtube.com/wa...gJddhsiCI&feature=related

[Reactie gewijzigd door Baardmeester op 25 maart 2008 13:58]

Wees creatief... shift / control + klik = linker / rechter / trigger / bumper. 'klikken' hoeft geen probleem te zijn, alleen het positioneren van de cursor zal langzamer zijn.

Dus omdat er geen control of shift is, is het alsof een RTS gewoon weg niet mag op een console, omdat we toetsenbord besturing gewend zijn. Onzin, ik haal die apms toch niet, en heb geen game PC. Ik ben blij dat met probeert RTS' naar de console te laten komen.
Het werkt maar het werkt niet lekker genoeg in de meeste games.
Ook vele games waar je alle hulpmiddeltjes afzet en nog altijd blijft je cursor en kogels auto-aimen. Dan wordt je pas gek.
Toch zullen we er allemaal aan moeten wennen.
Waarom? Niemand verplicht mij spellen te kopen.

Ik koop ook al geen Rainbow Six spellen meer die geen echte tactical shooters zijn, maar normale FPS. Waarom zou ik dan RTS spellen kopen die voor geen meter te besturen zijn.

FPS spelen met een controler is echt zo 1995.
In dit Youtube filmpje zie je hoe de besturing werkt in de tutorial.
http://www.youtube.com/watch?v=UYLEwU6NBHE
Jammer dat het niet voor de PS3 uitkomt aangezien SC vooral aan de CPU hangt met de grote aantallen units.
Ik ben benieuwd of die 360 dit goed gaat trekken.
Op deze screens zie je anders ook dat ze grafisch wat moeten inleveren, want bij mij op de pc ziet het er beter en anders uit. Maar 3 powerCpu's moeten supreme commander wel kunnen draaien denk ik, mits je geen gekke dingen doet ( 7 tegenspelers rush + max 1000 units ofzo).

Domme vraag misschien, maar je kan toch gewoon een usb muis en toetsenbord aan je 360 hangen? Dan nog zet ik mijn vraagtekens bij het spelen van een rts op de bank voor de tv 5 meter er vandaan...

[Reactie gewijzigd door poepkop op 25 maart 2008 10:53]

Domme vraag misschien, maar je kan toch gewoon een usb muis en toetsenbord aan je 360 hangen? Dan nog zet ik mijn vraagtekens bij het spelen van een rts op de bank voor de tv 5 meter er vandaan...
Helaas is het niet mogelijk om je muis te laten werken op de xbox, toetsenbord is wel mogelijk alleen niet in-game.

Het is trouwens wel mogelijk via:
http://www.ombouwnederlan...th=25_45&products_id=1109
Maar heb op diverse fora's gelezen dat het niet echt optimaal werkt.
Ik speel ook al even enkele shooters op de xbox en de besturing went redelijk snel! moet zeggen dat het met een muis sneller zou zijn, maar de meeste spellen zijn ook gewoon wat trager gemaakt.. nu CoD4 en Halo3!

Maar met wel zeggen dat ik wel benieuwd ben hoe ze dit gaan doen. ik vond C&C3 niet heel er lekker spelen...
dat langzame maakt het voor mij juist minder leuk, de hektiek van dergelijke games spreekt mij juist erg aan.

in RTS vind ik juist de "micro" interessant, snel units precies zo laten bewegen zoals ik dat wil, om zo een voordeel te creeeren. SC heb ik niet veel gespeeld, maar ik denk dat een hoop van de spelvreugd er wel van af gaat als er een gedeelte van de gameplay wordt opgeofferd.

en dan heb ik het er nog niet eens over dat dit spel jaren later uitkomt, maar juist mindere graphics lijkt te gaan krijgen. ik vermoed ook dat dat "massale" er een beetje af gaat. dit zijn echter maar mijn vermoedens.
Besturing zal met een muis en toetsenbord altijd sneller en handiger zijn dan met een controller. Dat blijf je nou eenmaal houden. Daarom zullen RTS spellen nooit echt aanslaan op een console. Het merendeel van de RTS liefhebbers zullen hun pc niet aan de kant zetten voor een console.
Gamers hebben ook niet te willen. Devs die te weinig geld verdienen aan de pc gaan automatisch overschakelen op console en ze zullen er grotere winst halen.
Wii leent zich goed voor fps, en rts door dat je sneller bent door de besturing.
Maar RTS heeft gewoon meer nodig dan de knoppen die op een controller zit.
Ctrl functie is daar absoluut 1 van. Knop om meteen naar je HQ / factory's te gaan ook.

Al zie ik SC niet op de wii komen ;)

p.s. FPS is nog wel redelijk te doen met controller, Speelde voornamelijk op PC (R6 3:Raven Shield) waar precies aimen noodzakelijk is. Wii heeft mij overtuigd dat consoles het ook kan, en sinds kort (1 week) een PSP met MoH:Heroes is het te doen, kwestie van wennen.

@ Ins0mniA
SC / Supreme Commander ;)
Sorry voor de verwarring.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 25 maart 2008 12:39]

Al sinds de PlayStation 1 / n64 zijn RTSes op de Console best goed te doen. Ik kan me goed her inneren dat er 3 verschillende Command and Conquer games op de PS1 was en 1tje op de N64.

De controlling was niet mega goed maar het werkte wel en het was ook gewoon leuk!

Al moet ik wel zeggen pas de afgelopen jaren RTS op de console aan het verfijnen is, dit zie je vooral met games zo als CNC3 en LOTR. Deze spelen echt heerlijk op de console en voelt goed aan.

Reactie op hans:
D'r is al een StarCraft uit gekomen op de Nintendo 64. Hij was wellis waar veel matiger dan op de PC. Hij was er wel! (hier zijn wat impressies: http://www.gamespot.com/n64/strategy/starcraft64/index.html )
jah best een gedowngrade versie van supcom zo te zien.
geen shadow`s,geen aa details op medium,
Ik had tog wel meer verwacht van de xbox 360.
Mischien dat de voledige versie er wat beter uit ziet.
K ga hem wel ff proberen te spelen als ie uit komt ( mijn kameraad koopt hem tog zeker)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True