Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Texas Instruments stelt met zijn Dlp Dualview-technologie twee spelers in staat om tegelijk op hetzelfde scherm te gamen, terwijl beiden toch een schermvullend eigen beeld zien.

Texas Instruments LogoHet systeem bestaat uit drie onderdelen. Er is een bron die een Dualview-signaal moet uitzenden, hetgeen voor games betekent dat de ontwikkelaar een spel zo moet programmeren dat er twee signalen tegelijk op een beeldscherm gezet kunnen worden. Daarnaast moeten beide spelers een aparte bril dragen, die een van de signalen eruit filtert zodat elke speler alleen zijn eigen beeld en niet dat van zijn medespeler ziet. Ten slotte is een hdtv van het in de Verenigde Staten gangbare dlp-systeem een vereiste.

Met de techniek kunnen enkele nadelen van het gamen met twee personen op hetzelfde beeldscherm worden ontweken. Kijken op welke plek je tegenstander zich bevindt behoort met Dualview tot het verleden en turen naar een half scherm is er ook niet meer bij.

Dat TI druk bezig is met het Dlp Dualview-systeem was al langer bekend; op de Cedia Expo werd de 3d-dlp-techniek al getoond. De gamesindustrie lijkt er nu echter ook actief mee aan de slag te gaan. Id Software, de ontwikkelaar van onder andere Doom en Quake, heeft de technologie al getest en overweegt volgens Dailygame niet alleen om de techniek in toekomstige spellen te verwerken, maar ook om bestaande spellen te patchen. Bovendien zijn spellen die split-screen ondersteunen nu al via Dualview te spelen, maar alleen via twee afzonderlijke systemen. Iemand die bijvoorbeeld Halo 3 in Dualview wil spelen, heeft een dlp-hdtv, de brillen en twee Xbox 360-consoles nodig.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

polarisatie, dat kan dan toch niet? dab heb je een speciale tv nodig....

het werkt gewoon (zoals eerder aangegeven) hoogtwaarschijnlijk met een shutter-bril...
ja, dan heb je maar 50 hz, ja, dan kan het gebeuren dat je knallene koppijn krijgt.. (misschien ligt het er aan dat je ene oog dan async is met je andere oog dat je daar koppijn van krijgt, want een LCD op 50 of 60 hz is ook prima te bekijken zonder koppijn, dat moet je met een crt niet proberen)

waarom speciaal die tv's? nou, omdat ze dus een hoge refreshrate hebben en dus dat je nog een redelijk kijkbaar signaal per speler hebt....
Een DLP TV is geen gewone TV, het is een projectie-TV. Bij een IMAX 3D wordt het gepolariseerd licht vooraan op het scherm geprojecteerd, bij een DLP-TV van vanachteren. Het is dus perfect mogelijk om met polarisatie te werken.

Edit: maar blijkbaar werkt het toch gewoon met Shutter glasses. Op de eerste link is overigens gewoon een filmpje met een Samsung TV te zien, dus ik snap niet goed waarom er specifiek sprake is van een DLP TV want dit moet met elke TV kunnen (maar liefst met hoge refresh-rate bvb 100Hz).

[Reactie gewijzigd door Twixie op 8 januari 2008 13:30]

Volgens mij staat in een nieuw artikel het antwoord op de vraag hoe:
nieuws: Mitsubishi introduceert laser-hdtv

De getoonde tv van Mitsubishi bevat ook een 3d-processor van Real-D. Dit systeem kan dankzij dlp-technologie van Texas Instruments in combinatie met polarisatiebrilletjes driedimensionale beelden vertonen.

Ik ga er vanuit dat ze bij TI wel de zelfde techniek hebben hergebruikt.
Gaat dit systeem dan gebruik maken van het principe dat oneven frames voor de ene speler zijn en even frames voor de andere? Dat lijkt me namelijk vrij hoofdpijn veroorzakend kijken. Ik vraag me af hoe ze het anders willen doen, zonder een vertekend beeld te krijgen.
Dit doet mij denken aan gepolariseerd licht filteren. Speler A krijgt beeld met horizontaal gepolariseerd licht en speler B krijgt verticaal gepolariseerd licht. Speler A krijgt een horizontaal-doorlatend bril en speler B krijgt een verticaal doorlatend bril. Ieder ziet dus uiteindelijk zijn eigen beeld, terwijl je zonder bril beide beelden door elkaar ziet.
Maar hoe laat je je scherm dan horizontaal en verticaal gepolariseerd licht uitzenden...?
normaal gesproken doe je dat door 2 projectoren te gebruiken die elk een anders gedraaid polarisatie-filter voor de lens hebben zitten.
Technisch gesproken is het niet moeilijk om 1 DLP-projector in richtingen verschillend gepolariseerd licht te laten tonen. Namelijk door een LCD met maar 1 polarisatie-filter ,ipv 2, voor de lens die de polarisatie telkens 90 graden draait (of niet), wanneer de kleur van het kleurenwiel 1 positie verder komt.
Maar hierdoor moet je dus een aanpassing maken in de dlp-televisie en dat zal hier dus niet het geval zijn, omdat je hier een kennelijk een gewoon DLP-toestel nodig hebt.
Het werkt dus niet zo. Zoals Domovai aangeeft: De brilleglazen van jouw bril worden gewoon ondoorzichtig terwijl het beeld van de andere speler wordt getoond en vica versa als jouw beeld wordt getoond.

Ik heb al eens op een Sega Master System (!!) zo'n bril gebruikt om een 3D spel te spelen. Werkte aardig, maar je kreeg er idd wel koppijn van. Wellicht dat de techniek nu verder is want het ligt vooral aan de (te lage) refresh rate volgens mij.
Het werkt dus niet zo
Dat zeg ik toch ook niet, dat het scherm op die manier werkt?
Ik geef alleenmaar antwoord op de vraag boven mij:
"Maar hoe laat je je scherm dan horizontaal en verticaal gepolariseerd licht uitzenden...?"
Zou leuk zijn als het zo zou werken.. Even je hoofd 90 graden draaien en je kunt afkijken bij je tegenstander ;)
Zou mij niets verbazen als zo'n systeem duurder is dan 2 normale beeldschermen.
Doet me denken aan die 3d-bril in de oude TI500 tijdperk, alleen als je een 100hz monitor was het enigzins te bekijken (2x 50hz). De bril werd aangestuurd door kabeltje vanuit videokaart, zo kon die bril 'zien' welke frame voor welke kant was.
Dat lijkt met niet, want hoe weet die bril nou welk frame voor welke gamer is dan?

Het lijkt me eerder lijken op die plaatjes die je ziet bewegen als je het voorwerp beweegt. Zoals voetbal plaatjes en flippo's die je 'vroeger' had met van die ribbels erop die het licht 'braken'.
Die bril synct met de console en weet vervolgens wanneer hij wat moet laten zien, lijkt me. Een lenticulair systeem lijkt me verschrikkelijk onpraktisch.
Dan lijkt me technisch best wel ingewikkeld en gevoelig. Ook lijkt de bril op het filmpje slechts aan een touwtje te zitten.
Ik denk dat sse2 hieronder dichterbij zal zitten.
Die techniek is er al jaren, onder andere voor 3D brilletjes die eerst het ene glas dichtdoen, en dan het andere. Ook draadloos. :) Daarnaast is gepolariseerd licht uitzenden vrij lastig op een tv.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 8 januari 2008 11:28]

DLP schermen kunnen hele hoge refreshrates halen, zodat je nog rustig met 2x 80hz kunt kijken. Daar hoef je dus geen hoofdpijn van te krijgen :).
Dit doet mij denken aan zo'n scherm wat net zo functioneert als zo'n bewegend voetbalplaatje wat je gratis krijgt bij een pak wasmiddel of zak chips ofzo. Dit werkt denk ik fijner dan een oplossing met een brilletje.

Sharp ontwikkelt lcd met driedubbel beeld
Ben wel benieuwd hoe het beeld er uitziet wanneer je er zonder die speciale bril naar kijkt. Krijg je dan 2 beelden door elkaar heen?
Moet je even naar het filmpje onder de link techniek kijken ;) .
Je ziet inderdaad twee beelden door elkaar.
wel cool, maar wat betekend dit voor de performance? Het beeld moet nu dus twee keer gerenderd worden?
Ligt eraan. Als die bril de even frames voor speler 1 toont, en de oneven frames voor speler 2, dan hoeft er gewoon maar 1 keer gerenderd te worden.

Of als je bijvoorbeeld alleen de even beeldlijnen voor de ene speler en de oneven beeldlijnen voor de andere speler laat zien, heb je in principe hetzelfde effect (en dus dezelfde performance) als bij splitscreen.
Ligt eraan. Als die bril de even frames voor speler 1 toont, en de oneven frames voor speler 2, dan hoeft er gewoon maar 1 keer gerenderd te worden.
Alleen moet je dus 2x zo'n hoge framerate hebben om toch beide personen vloeiend beeld te geven. Dus of je nu frames of beeldlijnen omwisselt, het zal altijd meer rekenkracht kosten.

Het lijkt me overigens vrij vervelend als je elke keer een frame niet ziet. Je krijgt dan een beetje een stroboscopisch effect. Ik hoop eerder dat ze beide signalen tegelijk uitzenden, alleen dan bv met andere polariteit zodat je toch maar 1 van de beide beelden ziet.
Alleen moet je dus 2x zo'n hoge framerate hebben om toch beide personen vloeiend beeld te geven. Dus of je nu frames of beeldlijnen omwisselt, het zal altijd meer rekenkracht kosten.
Bij frames wel, bij beeldlijnen niet. Want je rendert maar de helft van de beeldlijnen. Dus het feit dat je framerate twee keer zo hoog moet zijn wordt gecompenseerd door het feit dat de te renderen beelden maar de helft van het totale aantal pixels bevatten. Resultaat: even snelle performance.

Met even/oneven beeldlijnen heb je precies hetzelfde effect als splitscreen nu. Alleen staan de beeldlijnen dan om en om, in plaats van eerst alle beeldlijnen voor speler 1 en dan alle beeldlijnen voor speler 2. Splitscreen kost toch ook niet meer rekenkracht?
Het lijkt me overigens vrij vervelend als je elke keer een frame niet ziet. Je krijgt dan een beetje een stroboscopisch effect. Ik hoop eerder dat ze beide signalen tegelijk uitzenden, alleen dan bv met andere polariteit zodat je toch maar 1 van de beide beelden ziet.
Het lijkt mij dat het zo snel gaat dat je van dat stroboscopische niets ziet. Je ziet in de bioscoop toch ook de zwarte ruimte tussen twee filmcellen niet? :)
Bij frames wel, bij beeldlijnen niet. Want je rendert maar de helft van de beeldlijnen. Dus het feit dat je framerate twee keer zo hoog moet zijn wordt gecompenseerd door het feit dat de te renderen beelden maar de helft van het totale aantal pixels bevatten. Resultaat: even snelle performance.
volgens mij geld dit alleen voor de fill rate en niet voor alle rekenkracht. Beide spelers zien namelijk iets anders en dus moet ook alles (shaders, polygonen, etc) voor elk beeld opnieuw berekend worden. Daarnaast heb je dus ook nog problemen dat je niet zo maar opnieuw je framebuffer kunt gebruiken, aangezien de vorige frame in je framebuffer de frame van de vorige speler bevat.
Het lijkt mij dat het zo snel gaat dat je van dat stroboscopische niets ziet. Je ziet in de bioscoop toch ook de zwarte ruimte tussen twee filmcellen niet?
dat komt omdat een projector hiervoor compenseert, die belicht elke cel meerdere keren, om zo het stroboscopisch effect te verminderen voor de persoon die er naar kijkt.
Maar duurt die zwarte ruimte dan even lang als het weergeven van een film cel?
Even / oneven beeldlijnen kan natuurlijk niet als de brillenglazen ondoorzichtig worden. Ik zou er niet op rekenen dat het zo werkt.
Voor de even/oneven frame techniek zou dat inhouden dat je FPS wordt gehalveerd

Voor de even/oneven techniek zou dat betekenen dat je resolutie wordt gehalveerd

Of zie ik dit nu verkeerd?
Dat klopt ja. Maar je resolutie wordt bij splitscreen-gamen ook al gehalveerd.
Ligt eraan. Als die bril de even frames voor speler 1 toont, en de oneven frames voor speler 2, dan hoeft er gewoon maar 1 keer gerenderd te worden.
Als je de framerate even hoog wil houden per persoon dan moet je natuurlijk 2 keer zoveel renderen. Beide beelden zijn vanuit een verschillend standpunt waar de speler zich bevindt in het level, dus dat moet apart door de videokaart gerenderd worden.

Dus OF framerate halveren, OF meer renderen.
Ja, simpelweg omdat het om 2 verschillende scenes gaat, natuurlijk.
hoe kan je nu deftig gamen met 2 personen op 1 scherm, bij mijn weten moet je nog altijd recht voor een pc scherm zitten om optimaal te kunnen gamen .. of gaan ze nieuwe bureaustoelen ook uitbrengen ;)
Het is voor op de Televisie, dus een lekker groot scherm zal wel genoeg zijn ;)
Ooit wel eens van een console gehoord? Op zo'n ding is splitscreen vrij gebruikelijk. Dan zit je dus al met twee mensen voor hetzelfde scherm.

Nu kan je in plaats van twee halve beelden, twee hele beelden naar de tv sturen.

[Reactie gewijzigd door sobani op 8 januari 2008 11:12]

Zou mooi zijn als mijn Acer DP120D DLP-Projector dat ook kon.

Het feit dat het uberhaubt kan heeft volgens mij te maken met de ontzettend lage responsetijd van het DLP systeem, zodat er ontzettend snel geschakelt wordt tussen de twee beelden.

Ik hoop dat de techniek verder wordt uitgewerkt en dat tegelijk TV/Film kijken ook mogelijk is. Ik ben vaak verplicht om in de slaapkamer TV te kijken omdat vrouwlief haar "Grey's Anatomy" of "Desperate Housewives" op de projector in 720p formaat aan het kijken is.

Gelukkig dat haar series door de WGA staking op hiatus zijn, dan kan ik tenminste mijn series kijken :)
Interessant. Wat mij persoonlijk leukt lijkt, is dat zo te ontwikkelen, zodat je ofwel met 2 ps3's, wi's, xbox360's tegelijk een ander spel kan spelen. Combinatie van een ps3/xbox360 ook goed natuurlijk.

Heb je maar 1 scherm nodig, ieder een bril op en je ziet je eigen console:D
Ten slotte is een hdtv van het in de Verenigde Staten gangbare dlp-systeem een vereiste.
Beetje verwarrende zin. Ik neem aan dat de DLP-TV's voor de Europese markt ook voldoen.
Ik gok dat er bedoelt wordt dat in de VS het DLP systeem meer gebruikt wordt dan in Europa.
Er staat alleen dat het DLP systeem in de VS gangbaar is, niet dat dit split-screen gebeuren alleen met Amerikaanse DLP TV's werkt.
Dit kan natuurlijk ok gebruikt worden voor de PS3 ed.
En dan komt het toch vaak voor dat je met 2 tegelijk speelt. (of de Wii)
Geen speciaal scherm nodig of "speciale" bril.

Met een kleuren filter kun je dit al bereiken.
Jan draagt een rode bril
Piet een groene bril.
Uit het beeld van Piet zijn alle rode groene pixels gefilterd
Uit het beeld van Jan zijn alle groene rode pixel gefilterd

Het systeem zal wel iets ingewikkelder zijn, om bijvoorbeeld kleurechtheid na te bootsen, maar dit principe heb ik al zelf kunnen ontdekken. Heel vroeger, moest ik wiskunde oefeningen maken, en de oplossing zag je alleen staan, als je een rood papiertje voor het blad houd. Anders kon je de oplossing niet lezen.

Ik denk dus dat 1 op de 2 pixel van de andere speler is, meer dan voldoende voor een game.

Als je een speciaal scherm maakt, kun je ook gebruik maken van gepolariseerde brillen, dan heb je zuiverder beeld.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 8 januari 2008 11:27]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True