Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Fabrikant Ideazon hoopt met zijn Reaper Edge-muis een plekje te veroveren in de overvolle gamingmarkt. ExtremeTech bekeek of het aanwijsgereedschap aan de verwachtingen kan voldoen.

Ideazon schuift de Reaper Edge vooral als ideale partner voor een fanatieke pc-gamer naar voren dankzij de 3200dpi nauwkeurigheid van de laser. Met een druk op de knop kan de gebruiker naar vier lagere dpi-waarden terugschakelen, maar helaas is hier slechts een toets voor te gebruiken. Volgens de reviewers blijft de muis ook in de hoogste dpi-modus prima te gebruiken. Daarnaast blijkt het vervelende verspringen van de cursor, dat vaak optreedt wanneer de muis even wordt opgetild en verplaatst, vrijwel niet voor te komen.

ExtremeTech is ook tevreden over de ergonomie. De bedrade muis is duidelijk voor rechtshandige gamers ontworpen, maar over de grip en de vorm is volgens de reviewers door de fabrikant goed nagedacht. Verder kennen de linker- en rechtermuisknoppen een goede feedback, de handpalm rust comfortabel op de muis en de duim slipt niet weg bij snelle bewegingen dankzij de rubberen zijgrip.

De muizentesters zijn wat minder tevreden met de meegeleverde configuratiesoftware. Het aantal instelmogelijkheden wordt als te beperkt ervaren. De in totaal zes muisknoppen van de Reaper Edge zijn relatief eenvoudig te programmeren met macro's, maar het configureren van profielen werkt door enkele bugs in de software nog niet optimaal.

ExtremeTech stelt concluderend dat de Reaper Edge allesbehalve een vernieuwend product is, maar dat Ideazon zijn muis goed heeft uitontwikkeld en de strijd met Logitech en Microsoft moet aankunnen. Wel zou de configuratiesoftware bugvrij gemaakt moeten worden en missen de reviewers een extra knop voor het wisselen van dpi-modussen. De Reaper Edge krijgt uiteindelijk het stempel 'goed' opgeplakt, mede door de relatief lage prijs van 69,99 dollar.

Ideazon Reaper Edge
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

ik ben benieuwd of deze lasermuis geschikt is voor lowsens spelers. Tot nu hebben lasermuizen altijd wel imposante specs, maar laten ze het vaak afweten als er extreme snelheden worden gevraagd door de gebruiker. Daarom houden veel "pro"gamers het vaak nog steeds bij optische muizen met slechts 800 of 1600 dpi omdat die toch nog voor low sens gaan. Dit geld uiteraard voor FPS games.
Volgens mij komt er binnekort een nieuwe muis op de markt van steelseries die slechts 800dpi gebruikt maar echter toch topnotch voor fps gamers zou moeten zijn. Al die dpi-waardes lijken dan ook meer een marketingeffect te hebben dan echt meer=beter.
Overigens spelen veel competieve FPS gamers ook in lagere resoluties om de reden dat je nou eenmaal niet tussen pixels in kan aimen. Een muis met 800dpi volstaat dan al snel (neem de IME3.0 die wereldwijd nog steeds veel trouwe aanhangers heeft). Deze muizen reageren superaccuraat en zullen nooit skippen.

Ik kan me overigens prima voorstellen dat lasermuizen zeer goed werken in zeer hoge resoluties. Op de grafische markt gebruikt men toch al heel snel een tablet+pen (en terecht), maar niet iedereeen gamed uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Chefbierrr op 9 december 2007 23:10]

Waarom zou je naar een lagere DPI-modus willen switchen? Het lijkt mij meer het "hoe meer hoe beter" principe, of heb ik dat niet goed?
Ik dacht ook dat het "meer is beter" principe waarheid was, maar volgens mij is het verkooppraat. Toen ik een product survey schreef over mijn Logitech G5 heb ik mij eens verdiept in de betekenis van DPI. Mijn conclusie is dat meer helemaal niet beter is. Uiteindelijk is het beeld op een monitor toch opgebouwd uit pixels, een beweging met een muis kan dus nooit minder dan 1 pixel bedragen, de monitor is dus de bottleneck. Een hoge DPI is enkel van belang wanneer de gebruiker een hoge gevoeligheid hanteert en ook nog eens een monitor met een hoge resolutie gebruikt. Ik baseer mij op de review van ESReality (pagina 2) welke het begrip DPI verduidelijkt. De meeste mensen zullen echter aan 800 DPI genoeg hebben.

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 9 december 2007 20:55]

meer is inderdaad beter, maar vraagt ook betere controlle van 'de bestuurder' aangezien de beweging nauwkeuriger geregistreerd wordt.

Maar ergens is het verkooppraat... niet iedereen is er blij mee dat bij wat tocht de muis begint te lopen :+ en ook de extra nauwkeurigheid zal niet overal in de smaak vallen.
een beweging met een muis kan dus nooit minder dan 1 pixel bedragen
De beweging van een muis kan wel degelijk minder dan een pixel bedragen aangezien deze (hoe toepasselijk) uitgedrukt worden in mickey's (One mickey is approximately 1/200th of an inch. bron.) De beweging van de muis cursor op het scherm zal inderdaad minimaal 1 pixel bedragen.

Dat dit onder explorer niet geheel nuttig is, lijkt duidelijk. In games zal dit wel degelijk beter van pas komen en dat is dus net de hoofddoelgroep voor deze muizen...
Precies, het heeft niets met de beeldscherm-resolutie te maken, maar specifiek met de registratie-gevoeligheid van de muis-sensor. Lijkt mij

En wanneer je in de grafische wereld werkt bijv. dan werk je met hoge resoluties en is een nauwkeurige beweging erg fijn. Daar zit natuurlijk wel een limiet aan, meer dpi is op een gegeven moment zeker geen voordeel meer.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 10 december 2007 10:25]

maar als je je dpi dus heel hoog in steld gaat je muis heel snel en mis je alle knopjes, tenzij je er gewend aan bent. Ik heb mijn MX518 altijd op zn hoogst staan, en hoef mijn arm amper te bewegen, maar als andere mensen achter mijn computer komen zitten missen ze alle knopjes inderdaad. Dus als je je muissnelheid weer langzamer gaat zetten omdat je de knopjes mist is het inderdaad overbodig, als je te lui ben om je arm te bewegen dan niet :P
Nee dit klopt dus niet, hier een theoretisch stukje over. DPI geeft de gevoeligheid van een muis aan, het aantal pixels (dots) dat het kan meten per lengte (inch). In een (3D) game-engine kun je opgeven hoe gevoelig je muis moet reageren, noem dit bijvoorbeeld het aantal dots per graad. Gegeven het aantal dots/graad beweeg je met een 3200 dpi muis precies twee keer zo hard als met een 1600 dpi muis. Het aantal dpi verhogen heeft dezelfde functie als sneller bewegen. Een 1600 dpi muis met dubbele dots/graad beweegt per centimeter evenveel als een 3200 dpi muis met 'normale' dots/graad.

Er is echter een belangrijk verschil: Neem het geval waarbij de 1600 dpi op 160 dots/graad is ingesteld en de 3200 dpi muis op 320 dots/graad. Ze bewegen nu even snel over het beeld (aantal graden/inch is gelijk), maar de 3200 dpi muis kan twee maal kleinere bewegingen registreren (minimum 1/320e graad, ten opzichte van 1/160e graad voor de 1600 dpi muis).

Een hoger maximum is dus inderdaad altijd beter of gelijk aan, maar wat je zou willen is dat die dpi-knop niet het aantal dpi zou instellen maar de snelheid waarmee je over het beeld beweegt, maar dat is een softwareinstelling. Zo'n dpi knop is dus ook eigenlijk overbodig.
Idd. 800 DPI is echt ideaal.
Ik heb de MX518 en heb gewoon uitgeschakeld dat ik de DPI op de muis kan omschakelen. En met gamen vind ik dat omschakelen ook wel rottig.
Op een hoge DPI instelling vliegt je muis van de ene kant van het scherm naar de andere kant bij een minimale verschuiving van de muis. Dat is niet echt lekker werken in 90% van de gevallen, omdat je dan telkens uitschiet en meer moeite hebt om een knopje aan te klikken.
ja en dan zet je dus gewoon je sensitivity lager in windows ;)
lekker, als jij gaat sniperen, alt+tab je even om je muis instellingen te veranderen, vervolgens alt-tab je weer terug om die gast neer te schieten. Daarna switch je naar een machine geweer en alt-tab je weer naar de muis instellingen om vervolgens weer verder te spelen?
Ik vind de G5 wat dat betreft een geweldige muis..
Wat is er nou zo moelijk aan om met 2000DPI iemand door zijn hoofd te schieten met sniper? Gaat echt wel zodner al te veel meoite hoor :) Met een machinegeweer wil je trouwens ook gewoon precies kunnen schieten, snap dus niet waarom jij je dpi daarvoor verandert, maar dat is persoonlijk denk ik
*deathadder FTW (1800dpi, maar speelde eerst met copperhead, dus heb wel ervaring:P)
Ga eens Day of Defeat spelen, pak het machinegeweer als wapen, deploy het en kom erachter waarom het handig is om je dpi hoger te kunnen zetten met een knop op je muis ;).
Mompeld wat Enemy Territory code:

bind 9 cg_sensitivity "x"
bind 0 cg_sensitivity "y"

Als ik het me goed herinner... Gamers van tegenwoordig, verwende nesten.
was het niet

alias +snijp "cg_sensitivy X"
alias -snijp "cg_sensitivy Y"
bind tab +snijp

Die scripters van tegenwoordig... :P
En je kan er zelfs nog Fov bij zetten om in te zoomen ook.
Alias quake 2.
Waarom wil je tijdens het spelen je sensitivity aanpassen? Low sens voor snipen, en high sens voor Machine gun speelt opzich wel lekker maar juist door ook op high sens te snipen leer je omgaan met je muissnelheid.

In het begin is het wat lastiger, maar zodra je eraan gewend bent schiet je mensen neer zonder er goed bij na te denken. Je aim gaat dan bijna automatisch omdat je precies weet hoeveel je je muis moet bewegen om een schot te plaatsen.

Als je hier mee gaat oefenen zou ik wel even de CPL Mousefix opzoeken, een .reg bestandje dat er voor zorgt dat je muis geen acceleratie meer heeft. Acceleratie is namelijk funest voor de manier van spelen die ik hierboven beschrijf.
Je kan een muis natuurlijk ook ergens anders voor gebruiken dan voor (uitsluitend) gamen. Zelf doe ik veel aan fotobewerking en dan is het best prettig om met knopjes op de muis (Logitech MX518) de gevoeligheid even terug te zetten, op het moment dat je op pixelniveau aan het bewerken bent.

[Reactie gewijzigd door Toff op 9 december 2007 23:09]

Nope!

DPI is nog steeds iets totaal anders dan de "speed" van je muis, want sensitivity kun je niet instellen in windows, jij hebt het over muissnelheid.

DPI is de gevoeligheid van de beweging die je maakt met je muis en in welke mate de muis erop reageerd, de snelheid is de snelheid waarmee je muis is ingesteld en over het scherm schuift.

Voorbeeldje (maten en afmetingen kloppen niet, dit is gewoon om iets duidelijk te maken): Je verschuift je muis 1mm in 2000dpi, je muis beweegt op het scherm 20pixels, je verschuift je muis 1mm in 1200dip, je muis beweegt op het scherm 12pixels.
Misschien makkelijker:

Voor een printer geld dat DPI staat voor: Dots Per (square) Inch, oftewel het aantal puntjes wat ze in een vierkant kunnen afdrukken. Hoe hoger de DPI-waarde, hoe scherper de afdruk qua details.
Dit principe doortekken naar de muis: hij maakt een foto en legt hier een raster overheen van 2000 vakjes (ongeveer 45*45 matrice). Als er in 1 van de hokjes wat veranderd is er beweging.
Ik werk altijd op 2000dpi en heb geen problemen. Maar als er iemand anders iets op mijn pc aan het doen is, krijg ik altijd het commentaar dat de muis zo lastig is. Dan is zo'n knopje om de dpi-instellingen te veranderen wel handig.
*ingdas is eigenaar van een G5
Om van snelle bewegingen over te kunnen schakelen naar precies richten in "sniper-modus", hoewel je daarvoor ook wel keybinds zou kunnen definieren
Omdat sommige (oudere) game-engine's niet zulke hoge waarden aan kunnen (quake3 based games bijvoorbeeld) waardoor het juist minder precies word.
Ten minste daarom gebruik ik het.
Ik vind het een zeer aantrekkelijk muisje, echter ben ik nog niet echt van plan mijn logitech muisje binnenkort van de hand te doen. Als dat wel zo was geweest was dit best een goede keuze geweest.
Het is idd wel een leuke muis maar kun je voor dat geld niet beter een G5 oid nemen?
Als eigenaar van een G5-muis zou ik toch niet snel willen wisselen. Er bestaat een 3d-pary driverpack voor de G5 die goedmaakt wat logitech tekort doet in drivers. En je hebt meer muisknoppen, beter design (vind ik persoonlijk),...
Maar natuurlijk zou Logitech zonder concurrentie ook de slechte kant opgaan (zoals ieder bedrijf). Lang leve de concurrentie :)
edit: ik heb me eerst niet zo goed uitgedrukt, ik bedoel eigenlijk een uitbreiding op de drivers: uberOptions. Dit maakt meer opties vrij en dat doet alles wat ik zou willen met de drivers.

[Reactie gewijzigd door ingdas op 9 december 2007 22:08]

Je vergist je ook over het aantal knoppen: mijn G5 heeft er namelijk maar 4, mmb meegerekend. Deze Reaper heeft er volgens mij 5 (dus minus de dpi-switches).
De G5v2 heeft weldegenlijk 5 knoppen (Volgende, vorige, linkerknop, rechterknop, scrollwiel)

De G5 zelf heeft er inderdaad maar 4 (Vorige, linkerknop, rechterknop, scrollwiel).

En dan rekenen we de DPI-switchen en de horizontale en verticale scroll niet mee (weet ook niet of dat op de Reaper wel zit).
Met zo'n muis kun je de sensitivity in games wel errug laag zetten. anders ga je bij een milimeter beweging je hele beeld over.

zelf jakker ik mijn crossair over het beeld met een logitech mx1000 die eigenlijk helemaal niet specifiek voor games is gemaakt. en ik heb een creative fatality 1010 liggen die ik in de aanbiedingenbak van medimarkt tegenkwam. (dat beestje heeft het probleempje dat ie bij een paar duizend klikjes niet meer klikt :p )

die creative is dus wel een echte gamersmuis ook al is hij snel kapot. (schijnt met een drupje lijm op te lossen zijn daarom heb ik hem als reservemuis gekocht) maar het is toch wel even wennen, zo'n overgevoelige muis.

Het allerbelangrijktste aan een muis vind ik toch wel dat ie lekker in de hand moet liggen.
Dat is natuurlijk puur persoonlijk aangezien niet iedere hand hetzelde is.

Of ze nog een paar van die muizen gaan verkopen hangt natuurlijk geheel van de marketing af, en de reviews op de grote sites natuurlijk.
Vraag me af hoe sterk die muis is, de mijne krijgt de nodige dreunen te verduren. Als ze daar nou eens me rekening houden bij zo'n muisje voor 70+ euro.
:? ?? Druk je de knoppen met je vuist in dan? De meeste mensen gebruiken hun vingers.

Ik heb nog nooit een muis gehad waar iets anders aan kapot ging dan een van de knoppen of (bij de niet optische muizen) die rolletjes van dat balletje.
Kabelbreuk en loslatende c.q. versleten glij-pads komen toch echt wel eens voor. Verder wil de lak nog wel eens afslijten oid, waardoor je muis misschien niet echt kapot is, maar er toch nogal onsmakelijk uit gaat zien, erg vuil wordt en smerig gaat aanvoelen.
maar dat Ideazon zijn muis goed heeft uitontwikkeld en de strijd met Logitech en Microsoft moet aankunnen.
Voor het gemak wordt Razer weggelaten? Een belangrijke speler op de markt voor gamermuizen.
ik mis muizen met ballen.

Heel af en toe kom ik nog eentje tegen zo'n hele simpele. en mits schoon heel fijn...
ergens voelen die optische allemaal niet zo lekker, ik was er vrij vroeg bij toen het opkwam maar vind ze nog steeds niet zo fijn. (+kon je met balletje erg vaardig woden)

het zal komen omdat ik geen hermetisch afgesloten stof en huisdiervrije woning heb. maar de laser doet altijd wel even lastig. sowieso spijt van de muis die ik nou heb. ms wireless laser mouse 6000.
vind het allemaal ook wat verdreven duur even tellen voor deze muis heb ik 3 gb ddr2-667 van corsair bij de mycom een eindje verderop.
De duimtoetsen lijken mij anders niet erg fijn te bedienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True