Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

F for Fragging 20 april 2007, 3.732 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• ergonomische vorm
  • voeten

Minpunten

• prijs
  • muiswiel

Ik game vaak en speel veel shooters zoals Quake 3/4 en Counter Strike: Source. Jarenlang heb ik een Logitech Dual Optical muis gebruikt, de voorloper van de MX-serie optische muizen van Logitech. De Dual Optical werkte een aantal jaren prima, maar op een moment begonnen de voeten van de Dual Optical los te laten. Op het moment dat ik mijn Dual Optical wilde vervangen kon ik kiezen uit de MX518 en de G5. De specs van de G5 en het feit dat de MX518 dezelfde stijl voeten had als de Dual Optical, deden mij besluiten een G5 te kopen. Ik bespreek hier de eerste versie van de G5, er is inmiddels een nieuwe versie uit die op een aantal punten verschilt. Deze is op de website van Logitech te zien.

Ontwerp

De G5 is speciaal ontworpen voor rechtshandigen, en als rechtshandige vind ik de ergonomische vorm van deze muis erg fijn. Deze muis heeft ook een inkeping om de duim te laten rusten op een plaats net onder de duimknop.

De voeten van deze muis zijn groot en glijden erg goed, het zijn niet van die kleine stukken plastic die “vastgeplakt” zijn en snel loslaten zoals bij de Dual Optical. Ik denk dat het lang zal duren voordat deze versleten zijn, en dat is een groot pluspunt.

Visueel is het design wat naar mijn idee wat minder geslaagd, de G5 heeft een zwart met zilver en roestkleurig rood uiterlijk, ik had liever een muis gezien van zwart met zilver. Dit is helaas nog iets erger geworden in de nieuwste versie van de G5, dat motief van blauw met zwarte schubben ziet er nog vreemder uit. Wat wel weer mooi is, dat de linker en rechter muisknop mooi zijn geintegreerd in de behuizing van de muis, in tegenstelling tot veel goedkopere muizen. Zo ziet het er een stuk beter uit, en zijn er minder openingen waar prut tussen kan gaan zitten. De G5 heeft ook een ander soort oppervlak op de behuizing dan andere muizen. Bij mij Dual Optical moest ik vaak wat viezigheid er af schrapen, bij G5 bijna nooit.

Misschien was het beter geweest als er nog een extra duimknop aanwezig was, in plaats van de enkele die er nu zit. Dit is ook opgelost in de nieuwste versie van de G5. Maar 1 knop is voor mij prima, 2 knoppen zou je kunnen gebruiken voor Back/Forward in een webbrowser, maar ik heb mijn duimknop zo ingesteld dat deze links in nieuwe tabs opent in de Epiphany webbrowser, voor Back/Forward klik ik wel op de knop of gebruik ik Alt+Links/Rechts.

De G5 heeft de mogelijkheid om met de knoppen op de muis zelf het aantal DPI van de sensor aan te passen. Over het nut van het aanpassen van het aantal DPI praat ik later, maar het is in ieder geval fijn dat het hardwarematig gaat, zodat er geen software voor nodig is en dat het ook onder Linux werkt. Wat ik niet begrijp is waarom de het aantal DPI altijd gereset wordt naar de middelste stand als de PC gereboot wordt, zo moet je elke keer wanneer de PC gestart wordt de stand voor het aantal DPI weer lager of hoger zetten, als je de DPI switcher gebruikt.

Het muiswiel van deze muis werkt soms slecht, want net zoals het beschreven is in andere product survey's over deze muis heb ik ervaren dat het muiswiel bij het scrollen veel geluid produceert, en dat het muiswiel soms terugschiet. Soms eindig je het scrollen niet met een 'klik', en als je dan weer wilt scrollen gaat dat ongecontroleerd en niet zoals jij wilt. Dit is dodelijk in first person shooters als je even snel moet scrollen om een ander wapen te pakken. Stel dat je in Counter Strike: Source even naar je Desert Eagle wil scrollen als je beschoten wordt en je andere wapen leeg is. Dan is er een kans dat je vanwege het slecht werkende muiswiel met een mes in je handen staat, en dat je keihard geëxecuteerd wordt.

Muismat

Als muismat gebruik ik een fUnc sUrface 1030, deze muismat gebruik ik al sinds ik mijn Dual Optical nog gebruikte. De G5 functioneert prima met deze muismat.
Maar eigenlijk is een muismat overbodig, want dankzij de voeten glijdt de G5 erg makkelijk over het tafelblad van mijn bureau.

Wat het begrip DPI betekent voor muizen

Het was voor mij niet echt duidelijk wat de betekenis is van het aantal DPI van de sensor van een muis. Omdat het allemaal zo verwarrend is en wil weten wat DPI inhoudt en wat voor invloed het heeft op de prestaties van een muis, heb ik het uitgezocht.

Volgens een matig geschreven tekst op Wikipedia staat DPI voor Dots Per Inch, en wordt het gebruikt om aan te geven wat de resolutie is van een printer of scanner. Wanneer we het over de DPI van een muis hebben heeft het een andere betekenis.

Het aantal DPI van de sensor van de muis is het aantal pixels dat de muis fysiek verplaatst moet worden om de cursor/crosshair op de monitor één pixel te verplaatsen. Dus naarmate er minder pixels aan fysieke verplaatsing nodig zijn, zal de muis gevoeliger zijn. In feite is DPI dus niets meer dan de hardwarematige sensitivity dan de muis, en dus vervangbaar door de softwarematige sensitivity, die in te stellen is in het OS en de games. Mensen die denken dat een hogere DPI meer precisie geeft (zelfs als je het aantal DPI op 2000 zet, en de mouse sensitivity in de game omlaag haalt), hebben het dus fout. Het beeld op een monitor is opgebouwd uit pixels welke het kleinste element zijn, een beweging is dus altijd minimaal een pixel en kan dus nooit preciezer zijn dan dat.

De beweging in pixels is uit te rekenen door het totaal aantal pixels op de monitor door de grootte van de monitor in inch te delen, en de uitkomst daarvan te delen door het aantal DPI. Ik heb een Dell 2007WFP met een resolutie van 1680 x 1050 en gebruik de G5 met de standaard instelling van 800 DPI. Dus, ((1680 x 1050)/20)/800 = een beweging van 110,25 pixels per inch (afgerond 110, omdat een pixel de kleinste eenheid is, een beweging is minimaal een pixel, of er is dus helemaal geen beweging). Met 2000 DPI zou het 44,1 (44) pixels zijn.

De tweede en derde pagina van de ESReality MouseScore 2007 review beamen dat meer DPI niet altijd beter is. Voor mijn Dell 2007WFP monitor met een resolutie van 1680 x 1050 is 800 DPI dus genoeg, en meer DPI brengt er geen verbetering in. Ik heb de vraag voor de zekerheid ook nog eens op Gathering of Tweakers gesteld, maar dat gaf maar twee (tegenstrijdige) reacties.

Oordeel

Een oordeel over een muis is erg subjectief. De G5 heeft maar één duimknop. Voor mij is dit een voordeel, omdat een tweede knop in de weg gaat zitten en overbodig is. Voor anderen is dit een nadeel, want er zijn twee duimknoppen nodig om als shortcut te dienen voor de Back/Forward functie van een webbrowser. De G5 heeft gewichten. Voor mij is dit een nadeel omdat dit de G5 duurder maakt, want ik gebruik de gewichten niet. De G5 is niet geschikt voor linkshandigen. Voor mij is dit een voordeel als rechtshandige, want door deze concessie was het mogelijk om muis met een betere ergonomie te ontwerpen voor rechtshandigen.

Er zijn echter ook universele voor- en nadelen die voor iedereen gelden. Ik noem de voeten van deze muis, die niet zo makkelijk loslaten als die van andere muizen zoals bijvoorbeeld de Logitech Dual Optical. De prijs is marktconform als je de prijs van de G5 vergelijkt met andere gamersmuizen. In de T.net Pricewatch is de G5 voor ongeveer dezelfde prijs te krijgen als Razer Deathadder. Maar toch blijft de prijs hoog, ook al is het marktconform, ik vind het te veel geld voor een muis.

Bij voorkeur zou je een muis zo objectief mogelijk beoordelen, net zoals een videokaart wordt beoordeeld aan de hand van benchmarkresultaten. De ESReality MouseScore 2007 review is wat dat betreft een goed hulpmiddel. Mijn eindoordeel is deels een interpretatie van deze objectieve review en mijn subjectieve visie op deze muis.

800 DPI is voor bijna iedere gamer, inclusief mij, genoeg. De mogelijkheid om het aantal DPI te wijzigen is nutteloos, de gewichten zijn nutteloos, en het muiswiel functioneert soms slecht. Uit de review van ESReality blijkt dat de prestaties van de G5 ook niet echt uitzonderlijk zijn. Uit de review van ESReality blijkt dat je net zo goed een MX518 kan kopen, maar die is eigenlijk nauwelijks goedkoper met “maar” ¤ 10,- verschil. Eigenlijk denk ik dat de G5 en andere gamersmuizen niet zoveel meerwaarde hebben boven de goedkopere muizen. De review van ESReality hecht veel belang aan de perfect control en de malfunction speed, maar dit is alleen relevant bij bewegingen met hoge snelheden, een zeker minimum niveau is genoeg, wat goedkopere muizen misschien ook wel kunnen bieden. Echter, de goedkopere muizen missen weer het goede ontwerp en de ergonomie van de G5. Dit is een moeilijke keuze, maar ik denk dat als ik op dit moment een nieuwe muis zou kopen, dat ik toch weer de G5 zou kopen. Wellicht dat in de nieuwe versie de problemen die ik hier beschreef zijn opgelost. Of ik zou een Razer Deathadder kopen, want volgens de review van ESReality schijnt dat op dit moment de beste gamers muis te zijn. Wat betreft prijs/kwaliteit verhouding zou ik de Logitech MX400 overwegen.

Logitech verkoopt in principe producten van goede kwaliteit. Maar wanneer je hun producten in gebruik neemt, of wanneer de levensduur wat vordert, ga je toch problemen opmerken. Mijn Logitech Z-5500 Digital speakerset heeft last van het bekende plopjes/brom probleem, mijn UltraX toetsenbord heeft last van een Ctrl-toets die soms niet werkt, de Dual Optical had nog langer gebruikt kunnen worden als de voetjes niet door slijtage hadden losgelaten, en de G5 heeft dus ook problemen met het muiswiel. Logitech zou meer aandacht moeten besteden aan kwaliteitsmanagement.

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

DPI van een muis is gewoon dots per inch. Of anders gezegd, hoeveel discrete stapjes PER inch de muis kan onderscheiden.

Echter is het zo dat het OS niet weet wat de dpi van een muis is. Dus als je een 1600 DPI muis een inch beweegt dan zal dat op het scherm resulteren in een twee maal zo grote beweging dan bij een 800 DPI muis. Als je de 1600 DPI muis langzamer zet zodat het resulteert in evenveel beweging op het scherm, dan zal ie tweemaal zoveel nauwkeurig zijn.
Maar echt KEIhard geëxecuteerd worden hé :*)
Daarom gebruik ik de 1 en 2 toets als wapenwisseling :D (ik speel geen CS:S, maar bij CoD2 is dit al standaard).
Mwhahaha ja, ik speel ook CS : S en ik switch ook gewoon naar m'n side-arm (of grenades) door te klikken op 2/4. 1x4 is HE nade, 2x4 is Smoke nade, en 3x4 is flashbang..

Ik gebruik uit den boze m'n scrollwheel om wapens te switchen, want stel je voor dat je er overheen scrolled :o
Ik vind het inmiddels allemaal zo verwarrend worden dat ik niet weet of het wel of niet waar is wat je vertelt. Maar mijns inziens merken ze in de review van ESReality terecht op dat meer DPI op een moment geen zin meer heeft omdat een monitor uit pixels bestaat, i.t.t. tot de echte "anologe" wereld.

Ik heb dat trouwens wel eens geprobeerd, met 1600 DPI spelen en dan de sensitivity ver omlaag halen omdat het meer preciezer zou zijn. Ik merkte echter geen verschil in CS:S.
Om toch nog even op je laatste alinea terug te komen;
Het is misschien wel zo dat logitech z'n producten problemen op leveren, daarin tegen zijn ze adequate genoeg om het op te lossen. Problemen met je g5? ze ruilen hem gewoon om. Hetzelfde geldt voor de meeste toetsenboarden.

M'n MX3000 set hield er ineens mee op, in plaats van een omruil heb ik de nieuwe mx3200 gekregen :)

En het plopjes probleem is op dit moment opgelost, je kan je geld terug krijgen etc dus dat is ook uit den boze ;)
Bedankt voor de tip. Maar jij hebt het over jouw MX3000 die helemaal defect was en ingeruild werd, wat mij logisch lijkt. Mijn G5 is niet defect, maar heeft een muiswiel dat het soms niet zo goed doet. Ik betwijfel of Logitech mij een nieuwe G5 zou willen sturen op basis van zo'n "vage" klacht over een G5 die in principe niet defect is. Ik weet dat ik mijn Z-5500 wel had kunnen terugsturen, maar eigenlijk vond ik het plopjes probleem in mijn geval niet zo storend.
Mooie review, uitgebreid enz. netjes!

Ik gebruik zelf nog de MX518 en ik moet zeggen dat ik bij deze nieuwe versie van de G5 blij ben met de 'volgende' knop, maar wat ik mis is daarbij de 'vorige' knop. Die gebruik ik persoonlijk net zovaak als de 'volgende' knop, ik snap niet dat ze die dan nog weglaten. Ook dat nieuwe muiswieltje lijkt me niks, ik blij nog mooi een poosje met mijn 518 werken!
Heb zelf ook de dual optical hiervoor gehad, Deze begon bij mij ook kuren te vertonen.
Namelijk mijn rechtermuisknop ging raar doen en tjah daarom maar de G5 aangeschaft wat tevens prima bevalt!!! :) nette review
Dat heb ik tot 2x toe gehad.
Eerst met een mx510 die ik dik anderhalf jaar gebruikte en die er opeens begon met flippen tijdens een war met CoD. Toen heb ik Logitech opgebeld en kon ik hem opsturen en kreeg ik een nieuwe!
De tweede keer was het weer raak na ongeveer anderhalf jaar, ook weer een mx510.
Belde ik weer Logitech op en de beste man vertelde me dat de mx510 helemaal niet meer leverbaar was en kwam met de vraag of ik akkoord ging met een mx518!
Echt super ondersteuning/service van Logitech is mijn ervaring!