Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

Een Brits bedrijf voor dataherstel waarschuwt Apple MacBook-bezitters dat ze het risico lopen om gegevens te verliezen vanwege een ontwerpfout van bepaalde typen harde schijven.

Het bedrijf Retrodata claimt meerdere dozijnen schijven onder ogen te hebben gekregen waar de lees/schrijf-koppen loslieten van de arm. Het zou gaan om 2,5"-schijven van Seagate met firmwareversie 7.01 die zich in MacBooks en MacBook Pro's, maar ook in Mac mini's bevinden.

'De loskomende koppen vormen diepe krassen in de platters. De schade komt het meeste voor bij de binnenste tracks, maar sommige krassen zitten aan de buitenste track en zodra dat het geval is, is de schijf niet meer te repareren' , aldus Duncan Clarke van Retrodata tegen Techworld.

Volgens Clark moeten Apple-gebruikers zelfs in paniek raken als ze er via Systeemprofiel achter komen dat ze over een schijf met firmwareversie 7.01 beschikken. 'Apple is hoogst onverantwoordelijk bezig. Het bedrijf zou een terugroepactie moeten beginnen.'

Volgens een specialist van concurrerend bedrijf DiskEng dient de soep echter niet zo heet te worden gegeten als ze wordt opgediend: 'Schade aan de platters is een veelvoorkomend probleem bij laptops.' Volgens hem zou je honderden of zelfs duizenden schijven moeten onderzoeken om er zeker van te zijn dat er sprake is van een ontwerpfout. Seagate verklaart de zaak te onderzoeken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

The faulty drives are all Seagate 2.5" drives that are manufactured in China, with a Firmware revision of 7.01
Clarke blamed the problem what he described as "poor quality control in Chinese hard drive factories" - an issue he maintained affects other hard drive makers in addition to Seagate. He also warned all hard drive buyers to avoid HDDs manufactured in China.
Het lijkt me dat deze waarschuwing niet alleen geldt voor Appe notebooks!

Het gaat om de ST98823AS en ST96812AS serie met 7.01 firmware.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 5 november 2007 11:41]

Grappig dat mensen hier gelijk weer in de rij staan om Apple te bashen. Laat staan de T.net redactie. Want er is bijna niks aan de hand (alsdus een totaal onbezorgde MacBook bezitter, Time Machine hè). Er zijn wat verkeerde harde schijven uitgeleverd door Seagate aan Apple. Vervelend voor de klanten van Apple, voor Apple, en voor Seagate.

Maar in weze heeft Apple niks verkeerds gedaan, er kunnen altijd productiefouten optreden, bij het selecteren van een fabrikant voor je harde schijven valt niet direct op dat er misschien een productiefout in zit. Die schijven zijn getest, geloof me, en verder wordt er vooral gekeken naar levertijden en prijzen. Kwaliteit zit wel goed bij Seagate, meestal. nu een keertje niet.

Maar goed, dat blijft de verantwoordelijkheid van Seagate. Het enige wat Apple hieraan te doen heeft is dat we met onze hdd's naar Apple toegaan om hem (door Seagate) te laten vervangen. Als het al zo ver komt.

Verder, een terugroepactie voor harde schijven is zeer onwaarschijnlijk. Bij eentje voor batterijen kan je je Mac blijven gebruiken en doe je het omdat je niet wilt dat je Mac op schoot ontploft. Om echter je hele mac dagen kwijt te zijn voor een nieuwe hdd, omdat de harde schijf kan crashen (wat altijd kan), liever niet. Koop gewoon een extern schijfje en installeer Time Machine. Als ie dan crasht komt vervangen dan wel. Ik neem aan dat Apple alle tot nu toe gecrashte schijven gewoon heeft vervangen.

Het is trouwens een zeer gelimiteerd aantal Macs wat Seagate hdd's gebruikt. Ze gebruikten na een paar maanden al vooral Toshiba Hdd's in de Macbooks. Overigens ben ik zeer benieuwd wie er nog meer Seagate hdd's gebruiken.
Lijkt mij wel dat DiskEng ter zake doet...

Geen paniek zaaien is natuurlijk belangrijker dan mensen eventueel onnodig angst aan jagen.

Apple heeft misschien deze info ook pas net binnen en hebben nog geen actie kunnen ondernemen...

Maar ik hoop dat ze dat snel doen mochten de problemen echt zo groot zijn.
Seagate neemt het in onderzoek, dus dat zegt genoeg over wanneer deze informatie is gevonden. recentelijk imo
Apple heeft misschien deze info ook pas net binnen en hebben nog geen actie kunnen ondernemen...
Probeer het ook even uit het perspectief van Retrodata te bekijken...
Ik weet niet hoeveel defecte schijven jij al in je leven hebt meegemaakt, maar ik in idergeval al heel wat.
Echter heb ik (gelukkig) nog NOOIT van dit soort bedrijven als Retrodata gebruik hoeven te maken.
Wanneer Retrodata vervolgens dit soort zaken zelf op grote schaal binnenkrijgt kan ik mij voorstellen dat ze de klok gaan luiden.
Ik heb een beetje moeite om te geloven dat Apple hiervan nog niet op de hoogte zou zijn.
Meerdere dozijnen schijven uit Macs krijg je niet in een paar dagen bij elkaar als datahersteller. Ik kan hier dus uit opmaken dat je liever niet gewaarschuwd wordt, en je straks mogelijk al je data kwijt bent.

Het is juist goed dat als een bedrijf dit constateert het ook gelijk wereldkundig maakt zodat de gebruikers hier op kunnen inspringen en een backup maken van hun belangrijke data.

Dat Apple hier nog helemaal niet over bekend heeft gemaakt omdat ze deze info pas net binnen hebben, is dat een aanname of werk je zelf bij Apple?
Noem het maar onnodig, als er een redelijke kans bestaat dat een kop (met scherpe randjes) losschiet en rond gaat zwabberen over je platters die er met 7200-10000 rpm onderdoor fietsen. Binnen een seconde kan een heel oppervlak (inclusief data dus) aan gort zijn.
Volgens AlphaRomeo hier moeten gebruikers in paniek raken als ze onvoldoende backups maken!

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 5 november 2007 11:05]

Ook fatsoenlijke schijven kunnen stuk gaan hoor. Daarnaast kunnen laptops met fatsoenlijke schijven ook gewoon gestolen worden, verloren gaan in een brand etc...
Met andere woorden: Je bent onverantwoord bezig.
En is het je schijf niet wat kapot gaat, dan is het je filesystem wel.
En is het je schijf niet wat kapot gaat, dan is het je filesystem wel.
Als de schijf fysiek nog okee is, is het doorgaans relatief eenvoudig om een corrupt filesystem nog te gaan recoveren.

Heb ik onlangs nog voorgehad: een schijf van 320GB die, om 1 of andere reden, volledig corrupt was geraakt. Ik zag partities van een paar terabyte, geen data meer, en meer van dat fraais. Raw data recovery tooltje erop losgelaten en ik heb werkelijk alles terug kunnen halen zonder beschadiging.
@MatthiasDS

En? Zat je te zweten? Zag je al je belastingsgegevens en ontvangen facturen al verdwijnen?
Zo ja, dan had je dat kunnen voorkomen door een backup te maken. :)

Dankzij backups heb ik mijn baan nog...
('k ben DBA)

[Reactie gewijzigd door Rune op 5 november 2007 13:27]

Tuurlijk heeft hij een backup. Als je een vaste "klant" bent op tweakers en je maakt geen backups dan is dat onderstandig. Doe je dat niet op je werk, dan zou ik een ander beroep gaan kiezen, maar...............

Toevallig is mijn externe hardeschijf gisteren gestorven. Nou ben ik vrij paranoide dus administratie, belasting en dergelijke heb ik natuurlijk een internet backup, flash backup, hd backup en dus tot gisteren ook een backup ook de ext hd.

Toch zijn er dingen die ik best graag terug wil hebben, anders zit ik weer een eeuwigheid te rippen om het op mijn pc te hebben. Video en zo.

Dus als ik die gegevens terug kan krijgen, ook al is het maar een gedeelte is dat meegenomen. Maar bij mij is het niet zo iets simpels als een corrupted filesystem of een beschadigd deel van de hardeschijf. Het is iets mechanisch.

Voor de experts. Hij spint, maak de normale geluidjes maar maakt dan een geluid wat tussen een "klik klik klik" en "rrr rrr rrr" in zit. Daarom kan ik het niet plaatsen.
Ik denk dat kop vast zit, of iets in de richting of zo.

Sinds hij kapot is viel mij iets op, maar dat kan gewoon normaal zijn, als ik hem uitzet en pak hem daarna op is hij niet gebalanseerd. Pas na een klein minuutje of zo. Zal vast wel er mee te maken hebben de kop zich nog moet parkeren maar toch.

Trouwens, zelfde fabrikant als ik me niet vergis en nog geen jaar oud.
Ja ik heb hem open gemaakt, garantie kan me niks schelen, de data wel.
Daarnaast heb ik in iedergeval nu een echt super USB bracket als ik weer een HD moet uitlezen voor iemand.

[Reactie gewijzigd door Psychatic op 5 november 2007 15:25]

Zo ja, dan had je dat kunnen voorkomen door een backup te maken.
Mijn belangrijkste data staat duplicate over 2 schijven, maar ik schaf me binnenkort wel eens een externe drive aan.
en als de bliksem inslaat is je fantastische goeie schijf ook gewoon STUK
uitbreiding:

jij hebt niets met apple te maken als je hem bv bij mediamarkt koopt.

Je hebt een koopovereenkomst met wettelijke garantie voorwaarden bij de verkoper van het apparaat.

Dat kan natuurlijk Apple zijn, of it's, de boerenbond of de aldi.

maakt niet uit wie dat zijn, zij moeten de garantie afhandelen.

Lidl en Aldi doen net of jij perse een helpdesk moet bellen (met bijkomende kosten), maar als ik de winkel inloop zijn zij verplicht mijn klachten af te handelen....
Ja.

Nou werk ik zelf in zo'n winkel, en dat verhaaltje van "je moet de helpdesk bellen" is omdat dat gemiddeld genomen gewoon 2 -4 weken reparatietijd scheelt. Via de producent wordt het product opgehaald bij jou / kiala punt. Via de winkel gaat het eerst naar magazijn, moet daar aangevraagd worden, wordt weer doorgestuurd, wordt gerepareerd en komt dan langs het zelfde traject weer terug.

Als je er op staat om garantie te claimen bij een winkel kan dat altijd, alleen duurt het gewoon langer. En daarbij zijn er soms aparte afspraken gemaakt met bepaalde leveranciers. Sony / microsoft mag je als winkelier bijna nooit innemen omdat je als klant direct contact op moet nemen met microsoft (gratis nummer btw).

Even ontopic:
Het feit dat koppen zomaar loslaten is natuurlijk een kwalijke zaak, maar "many dozens" op een serie van een miljoen is natuurlijk ook weer niet zo overdreven veel. En natuurlijk is backups altijd belangrijk. Ben wel benieuwd hoe dat Time machine van Leopard werkt, slaat dat de backups / images ergens op via .mac ofzo?

[Reactie gewijzigd door marco.heykant op 5 november 2007 11:54]

Jaa, dat is zonder het twijfel het verhaaltje wat je de klant mag voorhouden, f wat jou wordt voorgehouden door je baas.

gok dat, in de praktijk, het best eens zal gebeuren dat mensen worden doorverwezen naar de fabrikant/importeur, omdat dit de winkel zelf werk scheelt.
(een medewerker inschakelen? kom nou.. ga lekker zelf Apple (of whatever) bellen)
Tsja, dat is een leuke bijkomstigheid. Maar het blijft gewoon een hard en aantoonbaar feit dat veel fabrikanten de garantie rechtstreeks kunnen of willen afwikkelen met de klant, en dat gaat nou eenmaal sneller. Uiteindelijk trouwens ook van invloed op de verkoopprijs, want elke extra garantiehandeling betaalt de consument uiteindelijk.
Als je gewoon fatsoenlijke schijven gebruikt hoef je geen backups te maken.
Ik hoop dat jij geen systeembeheerder bent, het idee al.

Bij ons worden enterprise schijven gebruikt , 146 en 300GB 15krpm schijven en veel ook, en zo nu en dan gaat er echt wel eens een kapot. Deze worden gelukkig door een hot-spare meteen opgevangen, maar om nu te roepen dat je met een goede disk geen backups hoeft te maken is imo gewoon dom.
Naast het gebruik van (meerdere) Raids, snapshot technieken en tape backups, syncen we ook nog onze productie servers met 2 fysiek andere locaties.
Misschien dat met een hoop geluk (er zijn hele koele formules voor het uitvalpercentage bij grote raids, dus de kans dat er tijdens de afschrijvingsperiode van een storage array een schijf kapot gaat is bijna 100%) je geen backups nodig hebt, maar je gaat toch de overweging maken als blijkt dat dataverlies kan leiden tot faillissement. Zet dat maar op je CV; "Vorige werkgever: failliet wegens de onwil backups te maken."
Voor mijn thuisgebruik maak ik inderdaad nooit backups omdat ik in een belachelijk gehucht woon waar nooit iets gebeurt en ten tweede zijn hier nog nooit schijven ( veelal Maxtor trouwens ) kapotgegaan.

En inderdaad ik ben geen Systeembeheerder. Als ik het wel was zou ik wel backups maken maar voor die 10 gig belangrijke data doe ik niet moeilijk.
Als je gewoon fatsoenlijke schijven gebruikt hoef je geen backups te maken.

* Denzo maakt alleen backups van muziek etc. wanneer hij gaat formatteren.
Wat een onzin, zelfs bedrijven die met raid5/hoger of clustering werken hebben backups..
Wat een onzin, zelfs bedrijven die met raid5/hoger of clustering werken hebben backups..
Dit vooral om zich veilig te stellen tegen bijvoorbeeld een brand. Ik denk niet dat je als thuisgebruiker elke week een backup moet nemen op tape die je op een externe locatie bewaart :)
Een thuisgebruiker moet zich ervan bewust zijn dat hij alle data op een schijf kan kwijtraken. Afhankelijk van de waarde die hij/zij hecht aan de informatie op eens schijf kan het nuttig zijn om backups te maken.

Ik maak bijvoorbeeld regelmatig een backup van mijn nieuwe foto's. Die backup maak ik ook in tweevoud en bewaar een setje niet thuis! Ik raak niet graag mijn foto's kwijt.
Verder zorg ik dat ik een backup heb van mijn belasting aangiftes en wat documenten die ik niet graag overtik.
Voor de rest zal het me helemaal wordt wezen als ik een disk crash krijg. Het is een werk om een machine weer opnieuw in te richten maar dat is ook het enige.

Al met al moet ieder voor zich bepalen of bepaalde data belangrijk is en niet verloren mag gaan. Afhankelijk daarvan moet je backup-pen of niet.
Zo heb ik mijn ouders ook geleerd dat ze hun foto's, belastingsaangiften en belangrijke documenten van tijd tot tijd wegbranden.

En zie, gisteren een defecte schijf in hun computer vervangen (welliswaar heb ik alle data kunnen behouden omdat de slechte sectoren 'slechts' in swap space stonden, maar toch.)
Inderdaad. Daarnaast zijn backups er niet alleen voor mechanische problemen, maar ook voor menselijke fouten: per ongeluk iets weggegooid, overschreven, oude versies etc.
Brand, diefstal of een stommiteit kan bij jou niet voorkomen? Je zou de eerste zijn op deze wereld.

Dream on! 8)7
Denzo, dit is de grootst mogelijke onzin die ik hier heb gelezen.
Gelukkig spreken de reacties voor zich.
Ik zou dit soort uitspraken ook zeker uiten bij een sollicitatie, dan kom je wel bij het juiste bedrijf terecht..
Leer nou lezen, ik heb het toch alleen over thuisgebruik, waar ik 10 gig aan "belangrijke" data heb, dus muziek vooral.
Hoe moeten wij weten wat in jouw ogen 'belangrijk' is?
Vind jij een bepaald liedje belangrijk, of je belastingaangiften?
Backups zijn ook handig om 'user-errors' te voorkomen. Als je per ongeluk iets weggooit of overschrijft met een verkeerde versie, ben je alsnog de sjaak...
juist. en daarom hebben 'wij' Time Machine. Back-upjes automatisch maken op de externe harde schijf. Voor directe toegang als je slechts één bestandje kwijt bent, en om je complete installatie te herstellen (van welk moment je maar wilt uit de tijd dat je backups maakte) als Seagate een verkeerde harde schijf heeft geleverd.
Dat er schade is aan harde schijven lijkt me voor de hand liggend bij laptops. Maar dat koppen loskomen van de arm moet niet kunnen lijkt me. Argument van DiskEng lijkt me niet zo heel ter zake doende.
Kan nog interessant worden voor Apple. Ik merk wel dat er steeds meer negatief nieuws is over Apple, daarintegen is er ook veel negatief nieuws over MS.

Ga toch even het onderzoek afwachten wat eruit komt. Als het echt blijkt aan de schijven te liggen dan kan Seagate op aardig wat schadeclaims wachten!
Hangt ervanaf welke voorwaarden Seagate en Apple opgesteld hebben. Het gaat hierbij om een OEM contract waarbij Apple de garantieafhandeling doet. De eindgebruiker heeft dan ook helemaal niets met Seagate te maken, die moet schade claimen bij Apple. Wat apple dan vervolgens weer met seagate doet hangt af van het OEM contract.
Kan nog interessant worden voor Apple. Ik merk wel dat er steeds meer negatief nieuws is over Apple, daarintegen is er ook veel negatief nieuws over MS.
Dit bericht lijkt mij dat ook meer sensatiezoekerij van die Retodata. Apple heeft alleen maar hier iets mee te maken doordat ze Seagate schijven gebruiken, er zijn nog veel meer fabrikanten die 2,5" schijven van Seagate gebruiken.
Mja, paniek zaaien opdat meer mensen je backupsoftware aanschaffen. Verfrissend.
Daar hebben we timemachine voor, maar dan moet je wel Leopard geïnstalleerd hebben.
MacOS heeft ook tar.
'Apple is hoogst onverantwoordelijk bezig...'
Dat ligt toch meer aan Seagate dan aan Apple? Apple stelt slechts het systeem samen, Seagate maakt de harde schijven (fout dan).
'Schade aan de platters is een veelvoorkomend probleem bij laptops.'
Dat wel, maar niet dat complete lees- en schrijfkoppen losschieten!

[Reactie gewijzigd door Destralak op 5 november 2007 10:56]

Dat ligt toch meer aan Seagate dan aan Apple? Apple stelt slechts het systeem samen, Seagate maakt de harde schijven (fout dan).
Ehh... ja en nee. Apple heeft deze schijven dus uitgezocht en zal dus als zoiets ook echt daadwerkelijk een probleem is zelf actie moeten ondernemen door er voor te zorgen dat Seagate nieuwe schijven zal gaan leveren die apple dan weer moet vervangen. Als gebruiker ga je nou eenmaal niet met je apple zomaar bij Seagate aankloppen. Dit is een probleem van Apple. En Apple heeft een probleem met Seagate.
Jep, precies hetzelfde met notebooks en telefoons van een aantal merken die allemaal Sony accu's hadden, de bedrijfen in kwestie hebben recalls moeten uitvoeren niet Sony alleen.
Ik snap ook niet helemaal hoe dit in elkaar zit. Dat die dingen in Apples worden gebruikt is duidelijk, maar ligt het defect gaan van die dingen bij Apple of is het een fabricagefout van Seagate? Het zijn beide bedrijven met de nodige ervaring, dus om zo'n misser te maken is niet echt... ehh, handig te noemen.
Het is gewoon heel simpel. Jij bent klant, jij hebt alleen met Apple te maken, Apple moet de klacht dus afhandelen. Je hebt helemaal niets te maken met wat Apple vervolgens intern doet, zolang je laptop maar wordt gerepareerd. Voor het zelfde geld beslissen ze om er een Samsung schijf in te zetten, maakt dat wat uit?

En daarnaast, jij wilt als klant steeds meer gigabytes steeds sneller op je schijfje kwijt kunnen, Seagate moet dus nieuwe technieken uitvinden om dat mogelijk te maken. Op een bepaald moment is de manier waarop leeskoppen worden vastgemaakt blijkbaar niet meer toereikend voor de krachten waar ze aan blootgesteld worden, het zijn dingen die niet te voorspellen zijn. Uiteindelijk is en blijft het allemaal mensenwerk, dus worden er fouten gemaakt.
Het is gewoon heel simpel. Jij bent klant, jij hebt alleen met Apple te maken, Apple moet de klacht dus afhandelen. Je hebt helemaal niets te maken met wat Apple vervolgens intern doet, zolang je laptop maar wordt gerepareerd. Voor het zelfde geld beslissen ze om er een Samsung schijf in te zetten, maakt dat wat uit?
Dat klanten hiermee bij Apple aankomen en dat Apple het op moet lossen dat snap ik (sterker nog, ze hebben met de winkel te maken, niet eens met Apple zelf), maar mijn vraag was meer vanuit technisch oogpunt bekeken.
Heeft Seagate nu gewoon schijven gemaakt die daarin brak zijn, of heeft Apple er wat raars mee gedaan in hun systemen waardoor ze stuk gaan.

Dat maakt voor de aansprakelijkheid vanuit de klant weinig uit natuurlijk, maar het leek me gewoon interessant om te weten.
Bekijk het op kleinere schaal; een asus moederbord bevat ook allemaal dingetjes van andere fabrikanten. Als een zo'n dingetje kapot is, dan valt je toch asus aan, omdat het hun moederbord is. Het boeit je niet dat zo'n ICtje van siemens oid is, het moederbord is kapot en dat had je gekocht van asus.
Natuurlijk is dit weer anders als dat moederbord in een dell PC zit... Want dan stap je weer naar dell, omdat je bij hun die complete PC hebt gekocht.

Bij verkoop van een product is de verkopende partij verantwoordelijk voor het totaalproduct tegenover de koper.
Apple is de leverancier en dus verantwoordelijk voor het complete systeem. Dat Apple het probleem weer plaatst bij Seagate is de verantwoordelijkheid van Apple. De eindgebruik(st)er heeft slechts te maken met Apple.

Het zou Apple sieren dat ze dit serieus nemen en zouden melden dat ze hierin duiken, ook al zou het geen groot probleem vormen.


Overigens werk ik al jaren met verschillende laptops, vreemd dat ik nog nooit iets heb gemerkt van loskomende koppen e.d. ;)
Nja, als je dus een Apple hebt met desbetreffende schijf, dan is dit in ieder geval een goed moment om een degelijke backup te gaan maken van belangrijke gegevens ;)
Elk moment is een goed moment om backups te draaien. Niet alleen als de fabrikant van de schijf onder vuur wordt genomen doordat deze een paar slechte revisies heeft geleverd.

[Reactie gewijzigd door KoeNijn op 5 november 2007 13:27]

Ik denk dat ze gewoon een beetje zitten te stoken. Deze Seagate HD's zullen vast ook in andere mini PC's en laptops voorkomen, maar toevalligerwijs lopen ze alleen moord en brand te roepen bij Apple.

Daarnaast is het niet Apple's fout, want die kan die problemen ook niet weten. ALS het al waar is dat dit een VEEL voorkomend probleem is, dan zal Apple wel een terugroepactie doen, maar dan nog is het zaak aan Seagate om de problemen op te lossen... niet die van Apple.

En als je dingen claimt moet je ze ook kunnen bewijzen, maar ik heb nog nergens iets gehoord over deze problemen en ook niet via Google kunnen vinden. Dus voorlopig is het alleen een hoop geblaat.

Persoonlijk heb ik nog nooit van dit soort problemen gehoord, en ook nooit een falende HD mee gemaakt (gelukkig). En ik werk toch echt met een aardig aantal computers per dag (server, werkcomputer waarvan we er toch een 2 dozijn hebben staan, mediacentrum en 'thuis'computer).

Bangmakerij in hetzelfde straatje als de virusscanprogramma's die al jaren roepen dat Linux en Macgebruikers bang voor virussen moeten zijn... terwijl je als je een klein beetje oplet er niets aan de hand hoeft te zijn.
En als je dingen claimt moet je ze ook kunnen bewijzen, maar ik heb nog nergens iets gehoord over deze problemen en ook niet via Google kunnen vinden. Dus voorlopig is het alleen een hoop geblaat.
Het gaat om een discrecoverybedrijf dat eigen data gebruikt en ziet dat er een opvallend hoge RMA-rate is met MacBooks met deze schijven. Wat voor betere gegevens verwacht jij ergens te kunnen oprakelen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True