Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties
Bron: C|Net

Glu Mobile, ontwikkelaar van games voor mobiele apparaten zoals pda's en telefoons, wil naar de beurs. Ze verwachten bij de introductie een bedrag van maximaal 92 miljoen dollar op te halen.

Glu Mobile heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van eenvoudige spelletjes; hierbij is te denken aan woord- en puzzelspelletjes en titels als Bejeweled en Centipede. Dit soort spellen lenen zich bij uitstek voor het spelen op een mobiele telefoon; er is immers weinig computerkracht nodig om ze te draaien. De markt voor deze eenvoudige games is een erg interessante markt: analisten verwachten rond 2011 een jaarlijkse omzet van 1,15 miljard dollar. Verschillende adverteerders hebben ook belangstelling voor deze sector. De spelletjes worden namelijk vooral gespeeld door vrouwen, een doelgroep die minder goed via de traditionele games - vooral het domein van jonge mannen - bereikt kan worden.

BejeweledGlu Mobile is wereldwijd de tweede leverancier van mobiel speelplezier met een marktaandeel van tien procent; alleen EA is groter. Het is trouwens nog niet zeker dat de beursgang door zal gaan. Het is heel goed mogelijk dat de aankondiging van de beursintroductie de interesse wekt van andere uitgevers van computergames, en dat Glu Mobile overgenomen wordt voordat een notering aan de Nasdaq een feit is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Analisten willen weer een markt creeeren maar ik vraag me af waar ze die prognose's vandaan halen. Het leven is druk zat en een game spelen op de telefoon doe je 1 keer en daarna ook niet meer zo gauw.

Tevens hebben ze concurrenten, Nintendo DS en PSP die veel meer bieden voor minder en uit de verkoop cijfers blijkt gewoon dat deze handheld game machine's wel aftrek vinden.

Ik vind het een utopie om ruim 1 miljard omzet te behalen uit iets wat consumenten amper gebruiken. Laat telefonie gewoon de telefoon zijn waar mensen het voor willen gebruiken, telefoneren, meer wil men eigenlijk niet. Zo ook met de camera en de mp3 spelers die erop zitten, het zit er op en daar is ook alles mee gezegd, zo vaak gebruikt men het ook niet. De stand alone mp3 spelers en camera's vinden meer aftrek dan ooit, mede door de functie's en prijzen.
Mja, dat kun je even goed zeggen van ringtones. En als je dan ziet welke omzetten daar mee gemoeid gaan!
De clou is juist dat die dingen allemaal zo goedkoop zijn dat het aantal impulsaankopen heel groot wordt.
Zeg ik weet niet voor wie jij het woord doet, maar ik vindt een mp3speler op mijn mobiel wel handig. En als een telefoon een beetje betaalbaar is en aan mijn oude powershot A80 kan tippen qua camera dan heb ik toch echt liever een grote telefoon dan 3 apparaten in mijn broekzak.
Maar even ontopic, die spelletjes zie ik ook de lol niet van in... ooit is zo'n pack gedownload van spelletjes, maar nooit echt gespeeld. Zo'n klein schermpje werkt gewoon niet...
Dat ben ik niet met je eens.. Ik heb heel veel kleine, simpele spelletjes op m'n telefoon staan, die ik vaak speel. Spelletjes zoals poker, een soort "Grote Dalmutti" en wat andere kaartspelletjes of simpele denk spelletjes. Deze zijn echt perfect om te spelen als je even op de wc zit, of even in de trein. Gewoon kort, snel vermaak!

En over dat soort spelletjes gaat het ook hier... D'r is echt wel een markt voor!
Deze zijn echt perfect om te spelen als je even op de wc zit, of even in de trein.
Even serieus... :+

De spelletjes díe ik wel eens op een gsm gespeeld heb waren slecht qua graphics en besturing, een gameplay van lik-me-vestje...

Mobiel internet, ringtones en minigames, de nieuwe beurs-bubble :Z
De vraag is welk businessmodel ze wensen te ontplooien. Krijg je mensen zo ver dat ze voor zulke spelletjes willen betalen? Ik ben geneigd "nee" te zeggen maar het succes van debiele sms-spelletjes, ringtones en aanverwanten heeft me al eerder doen twijfelen aan de mensheid.

Daarnaast zouden ze bijvoorbeeld ook de games gratis kunnen verspreiden met daarin de nodige reclame verwerkt. Mensen durven wel wat slikken als het onder de noemer "gratis" komt, maar ook hier zie ik niemand meteen Snake spelen op zijn gsm wanneer dat onderbroken of doorspekt wordt met klassieke advertisingmiddelen.
Ben het niet met je eens, spelletjes worden betaald door middel van beltegoed of abo tegoed. Ze betalen niet uit de beurs zal ik maar zeggen. Ze zijn sneller geneigd om een bepaald spel te bestellen via een service als jamba en andere rotzooi :r
alles even terzijde, maar..
hoe kan je nu ooit normaal bejeweled spelen op een telefoon? gaat veels te traag, dan is er toch niks an?
LEES !!
Het gaat om relatief simpele en kleine spellen die geen rekenkracht nodig hebben. Een telefoon kan die dan makkelijk aan.

Denk bijvoorbeeld dan aan kaartspellen als Patience. Ik speel dat al >3 jaar op mijn telefoon (zat er standaard bij).

@Mr1ncr3d1bl3: Ja, serieus. Praktisch de enige plek waar ik dat kan spelen :+
Oeps batterij leeg! Zucht....

Die spellen en features zuipen die batterijen! Je moet onderhand een aparte koffer dragen om die features te kunnen ondersteunen voor een tijd van 8-10 uur!
dus blijven we bij het oude en gaan we niet verder?

Wat een onzin!

Zolang de vraag naar betere batterijen er niet is zullen er ook geen betere ontwikkeld worden. Daarop kan je weer zeggen, als de markt voor features er niet is zijn er ook geen betere batterijen nodig.

Maar die markt is er zeker wel. Gemiddeld zijn er 2 mobiele telefoons per Nederlander (dus 0 jaar t/m 117 jaar). Misschien dat een kleine 5-10% de allersnelste en nieuwste mobiel heeft maar alles wordt steeds goedkoper. 2 jaar geleden was een camera helemaal hot, nu kan je een mobiele telefoon + camera al voor circa 80 euro kopen, zonder abonnement!

De mobiele telefonie markt is zo'n beetje het beste voorbeeld van de consumeringsmaatschappij waarin we leven. Dure hardware wat hooguit een jaar meegaat (zou natuurlijk veel langer moeten) en dan gelijk weer vervangen wordt door een gloednieuw telefoontje. Mensen doen dit gewoon, heeft iets met nieuwe generatie te maken.

Als dit tempo doorgaat heeft iedereen binnen no-time een geavanceerde telefoon die mobile gaming interessant maakt. Het staat nog in de kinderschoenen maar dat er een grote markt voor is, geloof ik absoluut zeker.

Tot slot, om nog even bij die "batterij" te blijven. Een paar dagen geleden is er op Tweakers gepost dat de eerste brandstofcel voor mobiel gebruik zo goed als zeker in gebruik kan worden genomen. :)

:) :)
Ik ben het niet helemaal eens met dat er geen markt is voor spelletjes op je mobiel. Je moet niet vergeten dat niet iedereen altijd een psp op zak heeft en hoe snel de spelletjes voor mobiele games zich ontwikkelen. Ik bedoel een paar jaar geleden zat ik nog snake te spelen op mijn zwart wit koelkast model nokia en nu zie je die spellen toch al aardig in de buurt komen van de Nintendo DS of zelfs overtreffen. Je hebt zelfs al telefoons met 3d chips check dit filmpje maar eens met wat er allemaal aan gaat komen :)
http://www.imgawards.com/nominees2006_079.php
Euhm.. de DS heeft ook een 3D chip.
Dit soort javaspelletjes zijn grappig (en wordt ook aardig wat geld aan verdiend), maar niet de echt interessante markt denk ik. Helaas hebben de meeste mensen nog een vrij simpele telefoon (inclusief ikzelf), terwijl er toch steeds meer telefoons komen met features zoals GPS, accelerometers (die dingen die ook in je air bag of de wii zitten), digitale kompassen en andere sensoren. De Helio Drift die hier een tijdje geleden langskwam, heeft bijvoorbeeld een GPS receiver en enkele applicaties die daar gebruik van maken, zoals een 'Friendar' om te zien waar je vrienden zijn en Googlemaps. Multiplayer spelletjes waarbij je ad-hoc kan gamen met mensen om je heen, kan zien waar je team-mates zich bevinden, en interacteren met je omgeving lijken me de mobiele spellen van de toekomst. En daar is nog veel meer geld aan te verdienen, qua telefoons die die dingen hebben, dataverkeer, en de spelletjes zelf :)
Ze verwachten dus bijna 10% marktaandeel. Da's best netjes, ik heb nog nooit van ze gehoord....
Das dus ook een manier om snel geld te verdienen.
Zeggen dat je een beursgang overweegt, en eigenlijk stiekem hopen dat iemand anders een bod op je doet en overkoopt zodat je zelf lekker kan gaan rentenieren in de Bahamas met een cocktail in de hand in je strandstoel :)
beter lezen:
Glu Mobile is wereldwijd de tweede leverancier van mobiel speelplezier met een marktaandeel van tien procent;
ze hébben 10% marktaandeel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True