Bibliotheken maken duizenden eBooks gratis beschikbaar

Project Gutenberg en World eBook Library hebben aangekondigd dat tijdens de eerste World eBook Fair, die van 4 juli tot en met 4 augustus plaatsvindt, een aantal van 'a third of a million' aan digitale boeken gratis beschikbaar gesteld zal worden. Het overgrote deel van de boeken wordt betrokken bij de World eBook Library, waar normaliter 8,95 dollar per jaar betaald moet worden voor een jaar onbeperkte toegang tot ruim 250.000 auteursrechtenvrije boeken, artikels en andere documenten. Ook andere digitale bibliotheken zijn betrokken bij deze eerste wereldwijde boekenmaand. De beschikbare boeken variëren van fictie tot nonfictie tot referentie. Deze eerste World eBook Fair wordt gehouden om te vieren dat 35 jaar geleden Project Gutenberg van start ging met het ambiteuze doel zoveel mogelijk boeken voor zoveel mogelijk wereldbewoners toegankelijk te maken. Dit jaar zullen er ruim 330.000 boeken gedownload kunnen worden tijdens de boekenmaand. In 2007 zal weer een eBook Fair gehouden worden en dan moeten er 500.000 boeken beschikbaar zijn. Weer een jaar later zouden dit er in totaal 750.000 moeten zijn en in 2009 een miljoen. Vanaf 4 juli vormt de site van Project Gutenberg de poort tot de beschikbare World eBook Fair-boeken.

The Magdalen College Old Library

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

04-06-2006 • 00:14

32 Linkedin

Bron: World eBook Fair

Reacties (32)

Wijzig sortering
Anoniem: 125064
4 juni 2006 00:34
Dit is echt een goede zaak

informatie moet open zijn en is dit zo. Een kleine bijdrage (zoals die 8.95 eu per jaar) is heel redelijk als je kijkt wat je er voor terug kijkt. Hun onkosten mogen ook wel gedekt worden toch?

Wat mij betreft kunnen ze zoveel mogelijk digitaal maken...


(ps. Je zou als zoekmachinebedrijf maar de rechten binnenslepen dit doorzoekbaar te mogen maken;))
Blijft lastig, intellectueel eigendom niet meer te belonen bevorderd niet nieuw intellectueel eigendom. Oftewel, als ik morgen geen loon krijg - ga ik dan nog wel werken?

Maar goed als ik het goed begrijp zijn de auteursrechten hier van verlopen en dan informatie vrijgeven is natuurlijk geweldig.

NB: Beloning kan in allerlei vormen zijn, gebruikelijk is loon. (geld)
Anoniem: 41164
@appies4 juni 2006 09:25
offtopic:
[quote]
Oftewel, als ik morgen geen loon krijg - ga ik dan nog wel werken?
[/quote]

Ja, ik wel hoor. De hele dag gratis werken voor klanten en 's-avonds gratis boodshappen doen bij Appie-Happie.

Maar helaas is een dergelijke verlicht maatschappelijk bewustzijn onmogelijk. In ieder geval zolang er een relatief kleine groep potentaten de domme massa dicteerd dat de mens in on-balans met de natuur en in on-balans met de medemens moet leven.

Overigens iedere niet-westerse samenlevening (hoe primitief ook) die wel in balans kon samenleven is systematisch gebroken. Denk maar aan de talloze Navajo/Inca/Inuit/Aborigine/Papua/enzovoort die nu, naar westerse normen, werkeloos en aan de drank geraakt een "Duitse Prins in Rome" mogen verafgoden.

Hoe de CoolHunters van Disney, MTV, Time Warner enz de (westerse) jeugd nog steeds ver*eukt, zie:
http://www.omroep.nl/ikon/werelden/aflevering7.htm
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/cool


Gelukkig zijn er bewegingen als het Project Gutenberg en Wikipedia die de wereld op een hoger intelectueel niveau kunnen brengen.
Gelukkig zijn er bewegingen als het Project Gutenberg en Wikipedia die de wereld op een hoger intelectueel niveau kunnen brengen.
Op een hoger intellectueel niveau misschien wel, maar de groepen die in balans met zichzelf en hun omgeving leven, hebben over het algemeen geen toegang tot internet.
Op een hoger intellectueel niveau misschien wel, maar de groepen die in balans met zichzelf en hun omgeving leven, hebben over het algemeen geen toegang tot internet.
Die groepen hebben juist wel toegang tot internet volgens mij.
Ik begrijp je argument niet helemaal. Je bedoeld dus dat als je auteursrecht eerder stopt dan 70 jaar na je dood, dat een reden is om maar niets meer te schrijven? Dat kan ik alleen maar enorm filantropisch vinden: je werkt dus voor je kinderen, kleinkinderen, klein-klein-kinderen, enzovoorts tot een kleine 6-7 generaties na jou. Die kunnen lekker op hun luie reet blijven zitten want over-over-overgrootvader had een aardig boekje geschreven.

Gek genoeg werkt dat alleen in creatieve beroepen zo, en dan alleen nog maar voor mensen die zelf creatief zijn en niet voor een bedrijf werken. Ik heb een creatief beroep (schrijf software) maar alles wat ik schrijf is per direct eigendom van de baas. Daar zien mijn (hypothetische) kinderen dus nooit wat van terug.

En mensen die vakkenvullen bij de AH hebben ook geen recht op inkomsten tot 70 jaar na hun dood voor elk gevuld vak. Misschien een raar voorbeeld, maar neem dan bijvoorbeeld leraren: waarom krijgen die niet jaarlijks betaald voor elke leerling die ze hebben afgeleverd: die heeft er toch nog steeds voordeel van? En automonteurs, die zouden eigenlijk vanaf elke reparatie tot de volgende betaald moeten krijgen omdat hun reparatie het vol houdt.

Kortom, je kunt misschien al raden dat ik persoonlijk voor veel kortere auteursrechten ben. Tot 20 jaar na publicatie van een werk wellicht, dat zou aardig zijn. En niet steeds enkele tientallen jaren erbij omdat anders Mickey Mouse public domain wordt...
Het is juist andersom... als je morgen geen geld meer krijgt voor iets wat je pakweg 10 jaar geleden gedaan hebt dan ga je misschien nog eens van je luie reet afkomen :+
ruim 250.000 auteursrechtenvrije boeken, artikels en andere documenten
Anoniem: 100185
@appies4 juni 2006 03:35
onzin, alsof geld het enige is dat als beloning kan worden gezien.
Hoe zouden ze dit verwerken, alles inscannen met OCR oid?
Lijkt me nogal een werkje :P
informatie moet open zijn en is dit zo.
Zolang het niet de informatie is van mensen die niet willen dat hun informatie online staat, vind ik het best!
Hoe zouden ze dit verwerken, alles inscannen met OCR oid?
Lijkt me nogal een werkje
Zin om mee te helpen? http://www.pgdp.net/c/default.php
Anoniem: 73225
@Sluuut4 juni 2006 08:06
Er zijn speciale scanner beschikbaar die automatisch boekpagina's kunnen omslaan.
Dit zag ik een keertje op TV.
Anoniem: 138613
@Sluuut4 juni 2006 01:23
Je kan aannemen dat de meeste recent uitgebrachte boeken op de computer zijn gemaakt dus bij de uitgever beschikbaar zijn als tekstbestand.
informatie moet open zijn
Dan heb je er vast geen problemen mee om de informatie op je creditcard aan ons te geven? Of de notities die gemaakt zijn tijdens je laatste bezoek aan de docter? }>
Anoniem: 73225
4 juni 2006 00:21
Het lijkt me dat de legaal gedownloade boeken snel in het illegale circuit terecht zullen komen. Ik vraag me af of dat wel zo handig is.
Het gaat ook om auteursrechtenvrije boeken, artikels en andere documenten dus dat illegale circuit zal wel meevallen.
kunnen we eindelijk "hebban vogelas nestas" in digitale vorm lezen ;)
Anoniem: 167267
@Daimanta4 juni 2006 10:29
goed schrijven? daar zeer de geleerden het nog niet over eens: zie hier.
Man, laat je toch niet compleet brein-wassen door de copyright mafia!

LEGAAL downloadbare boeken, i.e. die waarop geen copyright meer rust (en ja, die bestaan: copyright is namelijk geen oneindig recht maar een recht met beperkte duur), mogen gewoon LEGAAL ge-up en -download worden. Ze kunnen dus helemaal niet het illegale circuit in; zo gauw ze op p2p netwerken verschijnen is dat LEGAAL gebruik van die netwerken.

Sorry, ik raak wat geagiteerd van al die (al dan niet bewuste) pogingen om IP-rechten steeds maar verder uit te breiden. Dat mensen nu al niet meer lijken te weten dat er geen copyright meer rust op bepaalde werken is zeer eng te noemen.

Heeft iemand nog oude nummers van Donald Duck? Als ik me niet vergis zijn de allereerste uitgaves in Nederland inmiddels vrij van copyright, en kunnen dus probleemloos verspreid worden...
Anoniem: 90138
@hansg4 juni 2006 10:17
In Nederland misschien wel maar in de VS heeft Disney het dus via lobbyen voor elkaar gekregen dat de duur van de copyrights werd verlengd net op het punt dat Mickey Mouse in het public domain dreigde te raken. Dus je zou in ieder geval in de VS problemen kunnen krijgen hiermee... inderdaad dus bedrijven die hun IP-inkomsten veilig proberen te stellen via hun vriendjes in de politiek, lekker democratisch allemaal.
When Mickey Mouse was supposed to come into the public domain in 2003, 75 years after the character’s debut, Disney aggressively lobbied Congress to extend copyright an additional 20 years. Chairman Michael Eisner appealed directly to Sen. Trent Lott to support copyright extension. Disney, Time Warner, and the MPAA gave political contributions to Democratic and Republican lawmakers in both houses—Disney alone gave $800,000 to various political campaigns in the 1997-98 election cycle.
Da's alleen maar uitstel van afstel. Voor 2023 zal er wel weer een wetsvoorstel komen om de PD-termijn nog 'ns uit te stellen. Zolang bedrijven geld kunnen verdienen met meer dan 100 jaar oude karakters en werken zal er gelobbied blijven worden om die termijn voortdurend te verlengen. Het nare is dat om een handjevol klassiekers te "beschermen" voor het bedrijfsleven, honderdduizenden zo niet miljoenen andere boeken, artikelen, composities, etc waarvoor die belangen niet gelden achter slot en grendel blijven en in de vergetelheid raken.
Na 70 jaar om precies te zijn, de allereerste donald ducks van 1952 (als ik me niet vergis) zijn dus pas in 2022 te verspreiden. (overigs kunnen dan wel gelijk ALLE dd's uit die jaargang verspreid worden)
Misschien heb ik het fout, maar volgens mij zijn de eerste Donald Ducks onder het oude regime uitgegeven, i.e. toen de copyright periode nog korter was. Aangezien het copyright niet met terugwerkende kracht verlengd is vallen die afleveringen nu volgens mij onder het publieke domein.
Anoniem: 87832
@dtech6 juni 2006 08:02
@hansg: Naar mijn weten is die copyright tijd wél met terugwerkende kracht verlengd (voor zover de termijnen op dat moment nog niet verlopen waren). Dat is ook waarom Mickey Mouse nog steeds copyright beschermd is.
Anoniem: 178459
@hansg6 juni 2006 14:01
Even voor de duidelijkheid, het gaat om 70 jaar na de dood van de auteur/maker, dus dat is meestal langer dan 70 jaar na verschijning. Dit is in Nederland, ik geloof dat de Amerikaanse wet wel over xx jaar na verschijnen gaat.

Verder sluit ik me helemaal aan bij hansg, dat materiaal waarop geen copyright (meer) rust uiteraard vrij verspreid mag worden op welke manier dan ook.
waarmee dan wel meteen het doel bereikt wordt:
het ambiteuze doel zoveel mogelijk boeken voor zoveel mogelijk wereldbewoners toegankelijk te maken.
Leuk initiatief!

@ HansG:
Ik vind dat het verstandig is om eerst na te kijken of materiaal copyright protected is of niet.

Verder hoop ik dat men de copyrights op boeken, films en muziek zou willen verkorten, op software maakt het mij niets uit.

Wel iets heel grappigs vind ik dat er op http://www.gutenberg.org/ staat dat ze graag lobby-en voor minder copyrights, vervolgens staat er wel : " Web site copyright © 2003-2006 Project Gutenberg Literary Archive Foundation — All Rights Reserved." onder de website, beetje dubbel nietwaar?
Nee, je wil niet dat een of andere klojo onder diezelfde naam een handeltje gaat beginnen, of zichzelf uitgeeft voor directeur of whatever.
Geldt voor elke VZW en stichting lijkt me.
Anoniem: 16328
4 juni 2006 02:59
Leuk om op deze manier kennis te maken met hele oude literatuur :D.
Jammer ik dachr dat het Apple eBooks waren, dus iBooks voor educationele doeleinden. :+ Ach jah, jammer :P