Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: HardMac

Apple lijkt met zijn MacBook Pro het zekere voor het onzekere te nemen voor wat betreft batterijverbruik en zowel warmte- als geluidsproductie, en ontzegt daartoe de gebruiker in de standaardconfiguratie van zijn MacBook Pro enig grafisch genot. Volgens Hardmac heeft Apple zowel de core als het geheugen van de in de notebook aanwezige ATi Radeon X1600-gpu op respectievelijk 310MHz en 278MHz geklokt, terwijl verschillende andere laptopfabrikanten (bijvoorbeeld Asus) zowel de core als het geheugen van de gpu op 470MHz laten vibreren. Een gebruiker die met behulp van Boot Camp Windows XP draait, kreeg met behulp van ATi's tweaktools zicht op de lage kloksnelheden. Het terug omhoogklokken van de gpu leidde tot een aanzienlijk hogere framerate in de shooter Counter Strike: Source; die ging van 61 naar 97 beeldjes per seconde. Uiteraard ging dit met meer ventilatorgeluid gepaard, en ook de batterijduur leed eronder: die leverde een half uur in. Op de circa drie uur die de MacBook Pro schijnt te geven is dat toch een slok op een borrel.

Counter Strike Havana
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Als je echt wilt gamen koop je toch geen mac, en voor de niet-game acties heb je die paar mhz toch niet nodig.
jah maar je krijgt eigenlijk geen x1600 zoals je die wel krijgt bij asus. Ze zijn al duurder die apple-tjes en nu krijg je nog minder ook nog :P
Als 'echte' gamer koop je misschien geen Mac, maar ik kan me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die de styling en/of het gebruiksgemak van een Mac willen en toch een spelletje willen spelen.
Dan zie ik het zeker als een voordeel.
Een echte gamer koopt geen laptop en wss ook geen mac (niet verkeerd bedoeld :) ) Maar als je dan toch eens wil gamen kan je toch zelf even 20 seconden (nog niet) inleveren om je core en mem wat hoger te klokken en dan te gamen. Dan lever je maar even je batterijduur, koelte en stilte (why? tijdens gamen?) in...

terwijl je voor de rest juist wel kunt genieten van de stilte koelte en batterijduur...
Precies, maar dan is 60 fps meer dan genoeg ;)
Nou, als je 2500 Euro hebt uitgegeven aan een MacBook kun je dan nog wel geen gamer zijn, maar zou ik niet blij zijn met een ondergeklockte GPU.

Overigens staan er geen mhz'en op de specs pagina van apple voor de x1600
60 fps geldt voor CS...

ik kan me voorstellen dat dit in bvb Oblivion het verschil maakt tussen goed speelbaar en niet.
zolang je maar rond de 25-30 als minimum hebt.
met RPG gaat dat prima
je krijgt wat je koopt.

Niet de meerwaarde van een snellere gpu+geheugen.

En die specs staan er niet omdat dat dan meteen opvalt.

Als je niet beter weer valt het niet eens op...
wanneer gaan jullie kotertjes nou is beseffen dat alleen JULLIE het intresseerd dat ie draait op het maximum waarop ie KAN draaien?

De rest van de wereld zal het zich geen moer intresseren, waarom niet? Omdat het gewoon werkt.... en om die reden koop je een Mac.
Doe eens niet zo neerbuigend!
Volgens mij staat er nergens commentaar op mensen die het 'niet interesseerd', dus jouw conclusie dat we (heel T.net?) op die mensen iets aan te merken hebben is op niets gebaseerd. Waar het om draait is dat je zo'n MacBookPro dus _veilig_ beter kan laten presteren (waarbij je dus wat op geluid en batterijduur inleverd) en daar is het op deze site om te doen! Tweakers.net.. vat je 'm?
wanneer gaan jullie kotertjes nou is beseffen dat alleen JULLIE het intresseerd dat ie draait op het maximum waarop ie KAN draaien?

De rest van de wereld zal het zich geen moer intresseren, waarom niet? Omdat het gewoon werkt.... en om die reden koop je een Mac.
Met de huidige mogelijkheden die de intel-Macs bieden zie ik geen redenen waarom een gamer die in de markt is voor een laptop niet een MacBook Pro zou kopen; prima game machine (onderklokken van de GPU daargelaten) onder Windows, en daarnaast de voordelen van een Mac voor alle andere taken dan gamen.
Als de nieuwe MacBook (als vervanger voor de iBook) een redelijke GPU heeft, dan ga ik er een bestellen. Gamen onder Windows & Mac OS X, en voor de rest Mac OS X gebruiken. MacBook Pro vind ik te duur.
Ergens beaam ik wat je zegt. Het liefst zie ik de gamers idd iets anders kopen om te gamen. Liever nog draaien ze dat hele ButtCamp terug. Waarom ze windows en games op een mac willen draaien... ik snap het niet... Dit betekent dat er nooit een ontwikkeling van native os-x games of software komt... nekschot...
Als je de GPU onder XP overklokt, blijven die speeds dan gehandhaafd in OSX?
Voor de Mac is er ook een overklok tooltje beschikbaar, dus indien gewenst kun je in beide OS'en gebruikmaken van de hogere snelheid.

Kijk in GoT onder 'Apple Talk' voor meer info, meer bezoekers hebben van de desbetreffende tool gebruik gemaakt.
Nee, het betreft hier een softwarematige overklok die bij de eerste de beste reboot verloren gaat. Om de hogere snelheden te behouden zal er iets gedaan moeten worden in de geest van het video BIOS flashen.
Inderdaad, hetzelfde is het geval met je Pipes en Vertex Shaders die je 'unlocked' in RivaTuner. De kaart wordt niet zelf aangepast op het moment dat je je computer aanzet, maar on-the-fly overuled met de settings die in je register staan.
[quote]
Het terugklokken leidde tot een aanzienlijk hogere framerate in de shoot'em Counter Strike; die ging van 61 naar 97 beeldjes per seconde. Uiteraard ging dit met meer ventilatorgeluid gepaard, en ook de batterijduur leed eronder: die leverde een half uur in.
[/qoute]

Moet dit niet andersom zijn.
Terugklokken als in 'Terug naar de standaardsnelheid klokken' (Apple heeft ze dus ondergeklokked en deze meneer heeft ze terug naar de normale snelheden geklokked)
"Het terugklokken" slaat waarschijnlijk op het terugdraaien van het verlagen van de clocks, gewoonweg "Het verhogen van de snelheden" was duidelijker geweest idd ;)
Kun je niet gewoon als je mobiel bent onderclokken, en als je aan netstroom hangt op normale snelheid draaien? DŠt zou pas de ideale oplossing zijn
Misschien gebeurd dat ook wel onder OS X. Daar is echter niet naar gekeken.

@furby-killer:
Ik bedoel eigenlijk meer dat OS X zelf de kloksnelheid van de kaart regelt via de driver en dat daar dus geen tool voor nodig is.
Lachen als het blijkt dat Apple ook speedstepping op de videokaart heeft... met een bepaald maximum in draagbare stand. Met een laptop wil je nu eenmaal batterijduur en niet pure fps.
Mijn nVidia kan dat wel... Van de adapter kaart op energie besparing, aan de adapter, prestatie gericht. Zou een mooie oplossing zijn ja. En natuurlijk wat hierboven ergens staan, softwarematig en de mensen laten kiezen of ze het willen of niet, ten koste van geluidsloosheid/accuduur.
dat doet ati powerplay, maar ik weet niet of het beschikbaar is voor mac.

mijn x700 loopt standaar op 358 mhz (core), en op accu op ruim 100 mhz
Het moet me toch mogelijk lijken om iets soortgelijks als atitool (geen reclame voor ati en een pc natuurlijk) te draaien in een mac (maar ben een mac n00b)? In principe doe ik met atitool precies hetzelfde op mijn laptop, underclocken in 2d modus en wanneer ik in 3d modus een CAD programma of spel draai zorgt atitool voor het terugclocken van de default clocks. Het lijkt me dat een soortgelijk progje wel moet gemaakt kunnen worden voor mac.
Wel raar om een 'goeie' 3dkaart zover te belemmeren om zijn werk te doen. Volgens mij hadden ze dit beter softwarematig kunnen doen en dat je het underclocken kon uitvinken oid zodat je wel de clocks van ati zelf kunt houden (vat dit aub niet op als een bedoeling om een mac zwart te maken want dat is het totaal niet).

thnx tha lord :) : nee ik zie het nut ook niet van een x1600 in een mac, maar ik zie ook niet echt het nut van dit nieuws nadat ik weet dat je je clocks net zo makkelijk weer terug kunt zetten op wat ze zouden moeten zijn wanneer je dat wilt.
Ja daar zijn tools voor onder OS X. Graphicelerator en geloof ik ook nog een of andere ATI tool. Ik zie er zelf alleen het nut niet van in.
Ik zie er zelf alleen het nut niet van in.
vooral omdat je onder MacOS X geen verschil hebt tussen 2D mode en 3D mode zoals we die onder BSD/Linux en Windows kennen. De desktop van OS X is namelijk volledig 3D, in OpenGL. (iedere Pixel is OpenGL zelfs).

Misschien kun je die 3D effecten ook wel uitschakelen, met name nuttig als je op de wat oude G3's aan de slag wilt, maar zeker onder de nieuwere G4, G5 en powerbooks en MacBook Pro's is het wel een hele grote hap gebruikersgenot.
in OS X is het de volle kloksnelheid als je de energy settings op niet besparen zet.
in OS X is het de volle kloksnelheid als je de energy settings op niet besparen zet.
Als dit waar is, dan gaat het grootste gedeelte van deze discusie dus nergens over. Heeft iemand dit al even gecheked?
wat is het probleem met de batterijduur, apple heeft toch zo'n ingenieus voedingsysteem, met die magneetjes.

1 draadje meer of minder maakt ook niet uit. En gamen doe je toch liever op een stabiele plek met een stoomcontact dan op je schoot in de trein ofzo. Dan moet je een PSP nemen :Y)
Eindelijk iemand die het doorheeft... Zelfs al koop je een laptop die redelijk geschikt is om te gamen, ga je nog altijd niet intensief gaan gamen op de batterij. Heb je ooit al iemand in de trein, in zijn bed of op een terrasje in de zon headshots zien uitdelen in CS? Met het trackpad van een laptop en terwijl zijn genitaliŽn gerooster worden? :+

Als je de reviews van de MBP leest, hoor je niemand klagen over trage graphics. De meeste mensen zullen liever dat extra half uur batterij hebben dan 30fps extra die je toch nauwelijks merkt in de doorsnee toepassing. En de 'pros' kunnen de clocks terug verhogen via ATIccelerator II als ze een spelletje spelen.
Jammer dat mensen alleen maar naar getalletjes kijken en daar meteen conclusies uit trekken.

Het lijkt me dat een beetje goed in elkaar gezet spel prima kan lopen op een -al dan niet teruggeklokte- ATi X1600.

Daarom lijkt het me een prima overweging om at megahertzen in te ruilen voor een langere batterijduur en minder koeling.
Ik ben benieuwd hoe het overklokken op een iMac gaat, daar zit toch ook een X1600 in?

Wat ik me afvraag is of de chip altijd 'ondergeklokt' is. Misschien word deze wel op normale snelheiden gezet wanneer dat nodig is, net zoiets als amd's cool 'n quiet, maar dan voor gpu's. Ik weet niet of dat de techniek is die ik bedoel, maar het komt erop neer dat de cpu op lage snelheiden draait, en pas 'in actie' komt wanneer dit nodig is.
Circa drie uur?!
Waarom haal ik er dan 4h30 uit mijn batterij... give or taken...
Oke, ik game er niet vollop op en ik draai er geen windows op 9scheelt ook, dat mag mn iMac doen) maar muziek + grafisch editing haal ik zonder al te veel problemen de 4h...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True