Borland wil af van JBuilder, Delphi en andere IDE's

Turbo PascalBorland heeft aangekondigd dat al zijn ontwikkelomgevingen in de etalage staan. Het betreft de IDE voor Delphi, maar ook C++Builder, C#Builder, JBuilder, InterBase, JDataStore, nDataStore, Kylix en de oudere Borland- en Turbo-IDE's. Het bedrijf wil zich vooral gaan richten op tools voor ontwikkelaars en plugins voor third-party IDE's. In het persbericht stelt Borland dat het de voorbije twee jaar elke geïnvesteerde dollar nauwkeurig moest afwegen en dat er al te vaak gekozen werd voor de 'Application Lifecycle Management'-activiteiten van het bedrijf, ten nadele van de IDE-divisie. Door deze laatste afdeling van de hand te doen, hoopt Borland zich echt volledig op de ALM-activiteiten te kunnen concentreren en is het van mening dat de IDE's beter ontwikkeld zullen kunnen worden. In Borlands portefeuille blijven onder andere Core SDP, Core::Analyst, Core::Architect, Core::Developer en Core::Tester.

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

09-02-2006 • 10:01

65

Submitter: LordLarry

Bron: Borland

Reacties (65)

65
65
23
11
3
37
Wijzig sortering
Op channel 9 stond vorige week een erg leuk interview met Anders Heijlsberg . Dit is de maker van Turbo Pascal en Delphi.

Hij is 8 jaar geleden weggegaan bij Borland omdat hij het niet eens was met het management (zie filmpje), het management vond andere dingen belangrijker terwijl Anders alleen tools voor ontwikkelaars wilde maken.

Microsoft heeft een hele slimme move gemaakt door Anders aan te nemen en hem het C# team te laten leiden.

Het zijn uiteindelijk toch de mensen die een bedrijf kunnen laten slagen of niet. Ik weet dat er hier nogal wat MS haters zijn maar wat ze altijd goed doen is het inhuren van de knapste koppen uit de IT-industrie.
Mooi interview, het doet een ander licht op deze kwestie schijnen
Toch wel apart, vroeger was het echt je-van-het....
Technisch is het nog steeds je-van-het. Het is nog een wonder dat ze het zo lang hebben uitgehouden. Noem mij één ander bedrijf dat met Microsoft als tegenstander had en toch zo lang overleefde. Dat kan dus alleen als je heel erg goed bent, en zelfs dan leg je dus uiteindelijk het loodje.
Want ten eerste is MS een onvoorstelbaar sterke tegenstander, in elk geval op marketinggebied.
Ten tweede zijn veel klanten laf en kiezen gemakshalve maar veilig voor de produkten van het grote Microsoft.
Tot slot heeft MS ook echt zijn best gedaan om steeds betere producten af te leveren.

Maar petje af voor Borland. Nu maar hopen dat de IDE's goed terecht komen. Het zou wel heel erg zonde zijn als een fantastisch produkt als Delphi nu het vaantje strijkt.

Verder zou dit er wel eens toe kunnen leiden dat MS minder noodzaak ziet om zijn IDE's te blijven verbeteren. Dat zag je ook met IE nadat Netscape eenmaal uit de markt gedrukt was.
Nou met iedere Delphi release ging de kwaliteit toch zienderogen achteruit hoor. De problemen waren voor ons uiteindelijk in ieder geval zo groot dat we overgestapt zijn naar Visual Studio en dat was een verademing.

Ikzelf ben jarenlang, al van voordat ik er in mijn werk mee te maken kreeg, een Delphi fanboy geweest, maar ik raakte er steeds meer in teleurgesteld. Delphi 7 ging nog, Delphi 8 een drama en zijn ze mij kwijtgeraakt.
Delphi 8 was inderdaad een drama... wat weer goed gemaakt werd met Delphi 2005. En de nieuwe 2006 versie is in mijn ogen weer nog een stapje vooruit!
@Cameleon73:
Je hebt wel gelijk ja, maar die laatste nieuwe versies (2005 en 2006) zijn zo zwaar, dat ze zelfs op een P4 3.2Ghz niet echt lekker draaien, terwijl versie 7 nog prima liep op een P3 700MHz. De features die er in zitten zijn prachtig, maar ik zou niet weten waarom dat zoveel processorkracht kost.
@ SlimNewRatSkin: Helemaal mee eens.
Er is nog een oplossing mogelijk:
Borland kan blijven bouwen als er een vaste afnamegarantie is.
Zo werken ze bijvoorbeeld met Corel.
Voor Corel bouwt Borland nog steeds Quattro Pro (kan al jaren wat misschien in de MS Excel 12 zit) en Paradox (de meerdere van Acces).
Vroeger ja...en hoewel borland probeerde om bij te blijven lukte het niet echt. Zelfs met de overname van TogetherSoft is het niet gelukt en dat terwijl Togethersoft toch mooie dingen had liggen.

is zie Borland over een tijdje nog eens de afgrond in gaan

edit:
of zijn Core::Analyst, Core::Architect, Core::Developer en Core::Tester. de producten van Together? die hadden een beetje hetzelfde
Zoals je hier kan vinden zijn dat inderdaad de Together producten. Voor m'n studie moet ik vaak gebruik maken van Together Architect. Erg veelzijdig als je er een tijdje mee werkt, ik hoop dat ze de ontwikkeling daar van voorlopig nog niet stil zetten :)
Hmmm, ondanks dat ik al een tijdje niet meer in Delphi programmeer doet dit nieuwsbericht toch een beetje auw. Borland was altijd het kleine bedrijfje dat met steengoeie producten kwam, naast de grote reus Microsoft. Wat Microsoft ook deed, Borland kwam altijd weer met iets gavers, mooiers, beter, mooier etc. (ok, ze hadden soms ook miskleuns, zoals Delphi 4)

Ik hoop dat de nieuwe eigenaar van de Delphi/C++ Builder/JBuilder de stijl van Borland kan gaan doorzetten! Want het zou een verlies voor de programmeer wereld zijn als deze producten helemaal zouden verdwijnen!

Misschien is een gezamelijke in/aan -koop actie iets? :P
Anoniem: 2881 @beany9 februari 2006 11:37
Er zijn heel veel Delphi programmeurs, en bedrijven die Delphi gebruiken. Juist de eenvoud & gemak, maar ook de kracht die je er mee hebt, kun je er snel hele mooie dingen mee maken, wat met bijv VC++ veel moeilijker zouden gaan.
(heb beide ervaringen)

Vooral de open source componenten voor Delphi
Indy: http://www.indyproject.org/
JEDI: http://www.delphi-jedi.org/
zijn echt super, waarmee je in principe alles mee kunt doen
(van eigen SMTP/POP server maken tot mooie visuele componenten, etc)

Het zou inderdaad echt jammer zijn, als Delphi etc zouden verdwijnen. Delphi en Visual Studio zijn toch de 2 beste IDE's op dit moment. Of Eclipse moet pascal support krijgen en dezelfde functionaliteit bieden? Anders blijft maar 1 serieuze ontwikkelomgeving over: Visual Studio...
Indy heeft in mijn optiek een zéér slechte naam gekregen.

Ik heb ooit eens een aantal overduidelijke bugs gevonden; SMTP datums werden gedeeltelijk volgens lokale instellingen opgemaakt, in Italië gebruikt men puntjes als scheidingsteken van tijd, hierdoor werden datums verkeerd (niet volgens de RFC specs voor SMTP) encoded.

Een zelfde type fout met gebruik van locales voor datum/tijd encoding in protocol metadata stond in nog meer plekken van de code.

Ik heb ze toen meerdere malen hierop gewezen en de nodige bugfixes (die ik zelf al in commerciële software had getest) aangeleverd en enkele jaren later stonden de bug er nog steeds in. Ik heb in meerdere versies van Indy télkens weer dezelfde bug moeten oplossen terwijl ik er alles aan gedaan had de fout in de originele code gefixed te krijgen.

Ik wou dat dit het enige open source project was waarbij ze zo closed waren, maar ik heb ook bij andere OS projecten grote moeite moeten doen om simpele bugfixes in de code te krijgen; vaak zijn het de ego's van de originele programmeurs die het niet toelaten om een fout te erkennen.
Als het 1 april was geweest had ik anders tegen dit bericht aangekeken denk ik.
Als -oa- Delphi ontwikkelaar sta ik hier oprecht even van te stuiteren. Ik weet niet wat ik moet zeggen... erg fijn vind ik het niet.
Anoniem: 149499 @devvy9 februari 2006 11:17
Mee eens. Gelukkig is er nog een alternatief in de zin van de freepascal/lazarus combo. Hopelijk krijgt dat project (met name lazarus) nu wat meer leven ingeblazen.
Gelukkig probeerde ik mijn meeste libraries al compatible te houden met fpc, maar echt fijn is toch anders.

Nog een opmerking voor de mensen die pascal maar een 'raar' taaltje vinden: object pascal biedt een aantal grote voordelen t.o.v. c++. Ik zie mezelf dan ook niet snel (permanent) overstappen naar c/c++.

Van Borland kan ik echter wel begrijpen dat ze vinden dat ze op teveel benen hinken. Java, Delphi, Kylix, c++, c#, delphi .net etc. Helaas voor hen vond ik (en naar schatting 50% van de delphi developers met mij) delphi 8 en delphi 2005 met .net maar helemaal 3x niks. In die zin was delphi 7 dan ook redelijk 'af', en 'af' betekend in commerciele kringen dus het einde van een product cyclus...

Aan de positieve kant: iets vergelijkbaars is al eens eerder gebeurd, delphi en BCB kwam in handen van een zekere Inprise. 2 Jaar later was dat weer teruggedraait. Van de opkoper zal het afhangen of delphi nog toekomst heeft. Mocht MS het opkopen dan zullen ze het allicht op de .net toer gooien en zijn ze mij kwijt. Tijd zal het leren maar vooralsnog lijkt het alsof het woordje 'delphi' op je CV wat in waarde heeft afgenomen.. :'(
Aan de positieve kant: iets vergelijkbaars is al eens eerder gebeurd, delphi en BCB kwam in handen van een zekere Inprise. 2 Jaar later was dat weer teruggedraait
Borland had zijn naam gewijzigd in Inprise, en daarna weer terug naar Borland. Het is dus niet zo dat producten in handen zijn gekomen van een ander bedrijf dat Inprise heette.
In het persbericht stelt Borland dat het de voorbije twee jaar elke geïnvesteerde dollar nauwkeurig moest afwegen
Borland had zijn naam gewijzigd in Inprise, en daarna weer terug naar Borland.
Vraag me toch echt af hoeveel geld ze daar wel niet in gepompt hebben... Grote campagne om de naam Borland in vergetelheid te brengen en de naam Inprise naar de voorgrond te pushen, om het vervolgens nog een keer te doen, maar dan weer van Inprise naar Borland.

Imo een hoop weggegooid geld dat ze dus wel beter hadden kunnen gebruiken.
Ik heb thuis laats freepascal/lazarus geinstalleerd, maar nog niet geprobeerd. Hoeveel komt het overeen met Delphi 7?

Delphi 8 & 2005 waren in mijn ogen ook "flops", maar de net nieuwe Borland Studio 2006 is echt super! Deze versie is eigenlijk: Delphi 7 + 8 + 2005 - bugs - crashes = bds 2006
Ze hebben onder andere gebruik gemaakt van de open sourc e memory manager FastMM4 (http://sourceforge.net/projects/fastmm/), welke sneller en precies aangeeft waar het fout gaat.

Voor wie nog Delphi 5/6/7/8/2005 gebruikt zonder FastMM4: proberen! Heel eenvoudig om te gebruiken (2 units) en je krijgt gelijk allerlei eigen foute code en memory leaks terug geslingert :-) Dus geen vage crashes meer van Delphi 7 of geheugen lekken in je eigen programma.

[edit]
Oh ja, beschrijving & uitleg van Borland over FastMM:
http://bdn.borland.com/article/0,1410,33416,00.html
Zat al een tijd in de lucht.
Op Borland' blog werd het duidelijk dat er een behoorlijke verandering zou gaan plaatsvinden.
Anoniem: 167846 @devvy9 februari 2006 15:47
Ik baal hier ook zwaar van! :(
Ik vond/vind Borland IDE heerlijk werken, en vond Delphi (ObjectPascal) toch een lekkere taal...

@friek Microsoft had toch al aandelen in Borland???
Er zijn zelfs geruchten, dat ze daar hun technologie vandaan halen. Misschien dat het nu volledig opgekocht wordt dan...

Ik zal eens gaan kijken naar FreePascal/Lazarus...

Bedankt voor de tip! ;)
Eens zien hoe snel Bill een bod doet...
Liever dat Sun het overneemt - en het Open Source maakt. Dan spring ik hier ter plekke een gat in het dak.
:Y)
Anoniem: 61096 @devvy9 februari 2006 10:32
Waarom zou Sun het overnemen en dan gelijk weer weggeven. Dan kan borland het beter zélf open source maken.
Hoeft niet, Borland gaat plugins maken voor 3rth party: Microsoft Visual Studio Suite. (Die plugin bestaat trouwens al een tijdje)
Kunnen ontwikkelaars vanuit één IDE meerder programmeertalen makkelijker aan elkaar linken.
Ik hoop dat mocht MS een bod doen, ze daar niet op in gaan, om de concurentie goed te houden

Verder is het erg jammer dat ze het in de verkoop zetten. ik heb zelf nog leren programmeren in Borland C++ Compiler (v2.0) gewoon zo veel beter dan alle andere :P
Ach waarom zou MS een bod doen. Ze hebben al jaren de kans gehad om een bod te doen dus ik zie niet in waarom dat nu opeens (nu de concurrentie van de IDE al wegvalt) wel zou gebeuren.

p.s. Borland c++ v3 for Dos was helemaal geweldig ;)
Jammergenoeg heeft Borland nooit moeite gedaan haar voorsprong te behouden.

Ze waren vroeger, nog vóór Windows, een van de beste C++ compilers wat betreft optimalisatie en standaard compliance, en de IDE was zowat de industrie-standaard.

Maar terwijl de rest steeds beter werd, is borland ergens na de eerste C++ Builder steeds minder gaan doen; vooral qua standaard compliance zijn ze érg achtergeraakt, terwijl 3rd party libraries er steeds meer op zijn gaan rekenen.

Ook met VCL hebben ze weinig meer gedaan sinds de eerste versie; hoe vaker ik het gebruikte, hoe meer gebreken ik zag, tot het punt dat voor een béétje grote applicatie, zowat elke control wel verbouwd werd.

C++ Builder (en waarschijnlijk ook Delphi) is momenteel alleen nog leuk voor snelle GUI applicaties met niet ál te moeilijke eisen, maar zodra je niet-generieke dingen wil kan je beter ergens anders zoeken. En voor die generieke applicaties hebben we tegenwoordig Visual Basic.
MS bezit al een deel van de Borland aandelen.
Waarom geven ze de source niet gewoon vrij als open source? Dan zou er een firefox achtig open source project gestart kunnen worden dat een viable alternatief biedt voor visual studio.

Een goede open source IDE voor windows zou ene hele stap voortwaarts zijn voor mensen die willen coden zonder eerst belachelijke bedragen te betalen voor IDEs.
Anoniem: 149055 @Darius9 februari 2006 11:56
Zoals Eclipse? Cross Language / Cross Platform en nog open source and extensible ook!
... en last but not least: Traag als een slak in een emmer stroop, en vreet meer geheugen dan een raytracer met Alzheimer.
Anoniem: 87832 @cdwave9 februari 2006 14:19
Eerlijk is eerlijk.

Ik gebruik zelf voornamelijk Eclipse voor Java, vanwege bijvoorbeeld integratie met JUnit, en voor PHP, omdat er zulke simpele CVS support inzit.

Maar ik heb ook ander IDE's gebruikt (en soms nogsteeds) zoals Visual Studio, Borland's Delphi/C++ IDE, Metrowerks en nog een paar, en Eclipse is toch wel de traagste van allemaal.

Op mijn 2600MHz dekstop merk je niet héél veel verschil, behalve dat opstarten van plug-ins wat lang kan duren, maar op mijn oude P3-600 laptop moet je toch écht wel wat geduld hebben met Eclipse.
Anoniem: 154093 @cdwave9 februari 2006 13:00
Eclipse traag? Draai hem dan ook niet op een 200 Mhz. Ik heb zelf nooit problemen, en Eclipse heeft ervoor gezorgd dat mijn productiviteit vele malen hoger is geworden dan met welke IDE dan ook. Noem jij eens een IDE die hetzelfde kan als Eclipse, en minder resources vreet?
Anoniem: 163134 @cdwave9 februari 2006 14:27
Je moet appelen met appelen vergelijken he. De vergelijking die hier gemaakt dient te worden zijn java-tools met java-tools. Eclipse is vele malen sneller dan JBuilder en daar gaat het hier om.

De vorige versies van eclipse (2.0 enzo) die hadden idd een pak minder geheugen nodig en waren ook wat sneller dan de huidige versie, maar nu zijn er wel zeer veel interessante features bijgekomen die ik niet meer zou kunnen missen.

Probeer JBuilder X of JBuilder 2005 eens op die laptop te installeren en kom dan nog eens beweren dat die sneller is dan eclipse :)
Ben er eigenlijk niet zo rouwig om. Heb een tijdje met Delphi moeten werken met mijn opleiding, vond het toen prima werken. Totdat ik met Visual Studio ging werken. Dat werkt toch echt zoveel fijner. Heb sinds die tijd Delphi nooit meer prettig gevonden. Ik vind de IDE is niet al te prettig, de zoek mogelijkheden in MSDN zijn vele malen prettiger opgezet en de taal (pascal) mag ik al helemaal niet. Mischien ben ik wat naief, maar mijn inziens is dit geen al te slechte beslissing van Borland. Er zijn beter alternatieven.
De look en de feel van de IDE zijn persoonlijk. Ik wordt gestoort van de Visual studio IDE, totaal onlogisch, maar dat is mijn opinie. Tot en met Delphi 7 was het een goed product, super product, maar versie 8 en hoger, tja.... laat maar.

Ach en Pascal is een leuk taaltje, gestructureerd, duidelijk, voorkomt al te moeilijke constructies, self explaining (geen 10 regels commentaar nodig voor 1 regel) en builden gaat lekker snel. Maar ja, het is om het even, iedereen zijn voorkeur.

[off-topic]
De meeste mensen die pascal niks vinden doen dat omdat ze niet gedwongen willen worden tot gestructureerd programmeren. Dit houdt meestal in dat dit slordige (moeilijk onderhoudbare, niet bugvrije) code opleverd.
[/off-topic]
Het zijn voorlopig nog plannen, er staat nog niets in de etalage. Zie de bron.
Ze zijn sinds Delphi 8 ook een beetje de verkeerde weg in geslagen, IMO. Het .NET is gewoon niet voor Borland weggelegd. Het werkt allemaal "net niet", als je begrijpt wat ik bedoel. Maar ook de IDE zelf is met sprongen achteruit gegaan. Ze zijn gewoon VS gaan na-apen, terwijl de meeste Delphi ontwikkelaars zo hielden van die intuïtieve tabbed dockable SDI-achtige interface. Lekker eigenzinnig, maar je snapt em direct als je em ziet. Ok, je kunt het in D2005 nog wel terugzetten, maar dan weer is het em "net niet".

Daarom blijf ik bij Delphi 7. De beste Delphi tot nu toe, en de minst onstabiele. Hier en daar wel een crash, en nog steeds veel geneuzel bij het maken/installeren van packages, maar niet zo erg als in Delphi 4 :)
Ik moet zeggen dat de IDE van 2006 wel redelijk te doen is, en God zij dank kan je nog de Classic IDE aanklikken zodat niet alles gedocked is.

Alleen dat de components niet meer in van die makkelijke tabjes zitten vind ik wel jammer, ook sommige dingen van Code Insight, zoals het autocompletion van blocks etc is super irritant, maar gelukkig ook uit te schakelen.

Persoonlijk vind ik Delphi 7 nog altijd het beste, alleen deze versie crasht nogal vaak onder XP x64, spontane AV's etc, ook bij het openen van projects vanuit explorer vliegen de errors rond je oren ("Class already exists" :?)

In dat opzicht vind ik 2006 dan weer lekker werken. En toch ook wel een aardige vooruitgang bieden.
Inderdaad, delphi 8 en 2005 waren flops, vooral de interface vind ik 10x nix. Delphi 2006 kun je alles weer normaal zetten met een heleboel editor verbeteringen en stukken stabiler (door FastMM, zie onder)

Kan het niet vaak genoeg zeggen over Delphi 7: je kunt de open source memory mananger "FastMM" ook voor Delphi 7 zelf gebruiken (dll vervangen en klaar) en sindsdien heb ik GEEN crash meer gehad! Ook programma's zelf worden stabieler en sneller! Aanrader!
'K heb nu Borland C++ Builder 5 en zelfs na wat testen met Builder 6 vraag ik me wel eens af waarom ik ooit van 3 naar 5 ben geupgrade, vooral gezien de moeite die je moet doen om alle niet-volledig-standaard dingen weer werkend te krijgen (en die heb je al gauw als je iets interessants maakt met Builder).
Anoniem: 10898 9 februari 2006 10:02
Daar waren we al bang voor, dag Delphi, welkom Lazarus!

aanvulling:
we als in HCC Pascal Gebruikersgroep
toch vind ik de editor in de Delphi IDE tot nu toe nog altijd de fijnste waar ik ooit in gewerkt heb.. jammer dat ie niet universeel inzetbaar is zoals Eclipse bijvoorbeeld.
Delphi 2005 was daar (volgens borland zelf) voor bedoeld, dat daar modulair alle talen in ondersteund kunnen worden op elk platform (win32, .net etc.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.