Computerwinkels willen verlaging btw

De Brancheorganisatie Nederlandse Computerwinkels (NLCW) wil een verlaging van het btw-tarief op reparaties van computers en randapparatuur. Nu wordt er een btw-tarief van negentien procent gehanteerd, maar volgens het NLCW zou het lage zes procenttarief veel meer van toepassing zijn. Dit lage tarief geldt voor producten die als eerste levenbehoeften aangemerkt kunnen worden. Het NLCW meent dat een computer inmiddels onder die eerste levensbehoeften valt. 'De computer valt bij de Nederlandse huishoudens niet meer weg te denken en is een wezenlijk onderdeel geworden van het dagelijks bestaan.' De brancheorganisatie merkt op dat de overheid er alles aan gedaan heeft om het gebruik van de computer te stimuleren. Ondernemers zijn inmiddels al verplicht hun aangiftes via internet te doen en de NLCW verwacht dat hetzelfde in de nabije toekomst ook voor consumenten zal gaan gelden. De pc wordt bovendien gebruikt voor bankzaken en sociale contacten, waardoor het apparaat niet meer valt weg te denken uit de samenleving. Het lage tarief zou moeten gelden voor reparaties, maar ook voor het installeren van besturingssystemen en verwijderen van virussen. De NLCW verwacht dat men bij een lager btw-tarief eerder de diensten van een vakman zal inroepen.

NLCW logo

Door Caroline Schröder

29-12-2005 • 16:43

99

Submitter: gakkethijs

Bron: NLCW

Reacties (99)

99
98
52
15
6
25
Wijzig sortering
Het zou een beetje absurd zijn. PC's in het 6% tarief... kijk eens op je energierekening:

Water: 19% BTW + belasting
Electra: 19% BTW + belasting
Gas: 19% BTW + belasting

Dat is pas een eerste levensbehoefte. PC monteur is nou ook niet zo'n unieke baan. Iedereen kent wel een tweaker die wat kan fixen/upgraden.
Voor water betaal je maar 6%, want water is wel een eerste levensbehoefte.

Maar je hebt wel gelijk. Dan zou stroom ook onder de 6% belasting tarif moeten gaan vallen, want dat heb je dan ook nodig als "eerste levensbehoefte".
die 19% is de belasting!!! je betaalt niet 19% BTW en dan nogeens de belasting zelf!!
Voor energie betaal je wel degelijk eerst energiebelasting, en daarbovenop nog eens 19% BTW over het hele bedrag. Bij de BPM op auto's werkt het net zo, trouwens.
De BPM betaal je over de netto prijs, dus niet nog een keer over de btw... Dus je hebt 2 soorten belasting op je auto maar er wordt geen belasting op belasting geheven.

Maar OT: Het is natuurlijk belachelijk om naar 6% te gaan voor computers onder het mom van levensbehoefte. Want dan zouden nog veel meer dingen onder 6% moeten vallen: TV, bed, stoel, mes, braadpan, etc etc.

@k1n8fisher:
Zowel de bpm als de btw worden over de netto catalogus prijs geheven. Je betaalt echt geen btw over bpm of bpm over btw.
zie bijvoorbeeld http://www.vwe.nl, de bpm calculator
De BPM betaal je over de netto prijs daar heb je gelijk in! De BTW wordt echter geheven nadat de BPM erbij geteld is dus.......!
Waarschijnlijk wordt de energie belasting bedoeld.

Er bestaan helaas belachelijk veel verschillende soorten belasting. Geen idee waarom je bijvoorbeeld belasting over belasting betaald, zoals bij je energierekening en je benzine.
Maar wat moet je met electra zonder computer? ;)
Blij dat jij het al intikte. Water/Electra en Gas zijn m.i. eerder geschikt voor 6% die 19% is echt absurd. Zonder water kan ik mijzelf niet wassen, huis schoonhouden etc, zonder electra geen licht/warmte/eten, zonder gas idem geen warmte/eten.

Maar och een boek van 6% kan je in de fik steken om het warm te krijgen, een potje eten op klaar te maken zal de gedachte vast zijn :)
19% BTW + belasting

Nee... het is: belasting + 19% BTW...
:(
Let eens op bij wiskunde

+10% + 20% = +20% +10% <=> A*B*C = A*B*C = C*A*B ...

1+10%+20% = 1.32
1+20%+10% = 1.32

Oh, en BTW = Belasting Toegevoegde Waarde; dus "BTW + Energie Heffing" was beter geweest
offtopic:
Het is ook (bedrag + belasting)*BTW percentage

Dus je betaalt echt wel belasting over belasting. Je telt niet eerst alle percentages belasting bij elkaar op om daarna het te vermenigvuldigen met het bedrag.

Geen van allen heeft het compleet goed, maar het eerste voorbeeld is duidelijker(vind ik)


Maar dit loopt een beetje uit het draadje...
Naja, in principe is een computer als je hem eenmaal hebt aangeschaft vaak toch wel een soort van primaire levensbehoefte. Kinderen maken er werkstukken op, mensen mailen en overheidsinformatie wordt ook steeds beter toegankelijk op internet.
Op die manier bekeken is het best essentiëel en niet zo raar om de reparaties (als in: HELP, ik ben al m'n mail kwijt!) een lager BTW tarief te geven.
Aan de andere kant schep je dan wel een precedent dat computers een primair goed zijn en dan komt er dus ook een argument dat de verkoop ook voor een laag BTW tarief moet gaan. En dat gaat de overheid best veel geld kosten.
Maar schattig van de NLCW dat ze het proberen. Niet geschoten is immers altijd mis.
Sorry hoor, maar een pc is echt niet een primaire levensbehoefte. Dan zou het betekenen, dat een auto een tv en gsm dat ook zouden zijn en dat zijn ze niet.
Er valt perfect te leven zonder een pc, auto, gsm of tv. Je zal er niet dood aan gaan als je die niet hebt.
Wil je een pc, auto, tv, radio, stereo, gsm etc, dan zijn dit luxe artikelen en voor deze artikelen dient gewoon lekker het volle BTW tarief betaald te worden. Daarbij, ik vind het ook goed zo. Waarom een pc reparateur bevoordelen en een automonteur niet?
Inderdaad primaire levensbehoeften zijn voedsel, water, schone lucht, een cameraploeg en de mogelijkheid om anderen weg te stemmen. Althans dat is wat ik concludeer uit expeditie robinson, big brother en andere back-to-basic programma's.
Dan vind ik het initiatief om mensen korting te geven als ze een "pc-bewijs" hebben beter. "HELP mijn mail is weg" kom je vrij vaak tegen bij mensen die geen idee hebben wat ze moeten doen...
Yeah Right
Wanneer we zo gaan beginnen dan kan de CV monteur dadelijk ook onder het 6% tarief vallen, kijk maar eens wat voor fratsen mensen/overheid uithalen wanneer de electriciteit uitvalt en mensen in de kou moeten zitten omdat dan ook de (moderne) cv-ketels niet werken.

1 ding moet ik deze brancheorganisatie nageven, ze zetten zich wel in voor hun leden maar persoonlijk vind ik bovengenoemd argument kolder. |:(
Anoniem: 93801 @Floor29 december 2005 17:22
Ja, mijn auto, fiets, televisie, radio zijn ook eerste levensbehoeffte. Dan zou je net zo goed het 19% tarief af kunnen schaffen want ik zou dan niet meer weten wat niet onder het 6 % tarief zou vallen.

Wat wil je onder eerste levensbehoefte verstaan? Volgens de wet is dat iets wat een mens nodig heeft om zich in leven te kunnen houden.

Ik heb ook wel eens een discussie gehad of iets onder 6% BTW viel of onder 19%. Want als je vis koopt dan is dat voedsel dus 6% tenzij je hem in een kom wil doen, dan word het opeens 19%.
Goederen bestemd voor consuptiezijn idd 6%, als jij besluit je goudvissen op te eten, so be it, maar ze blijven 19%. Als jij jou brood gebruik om in een kom te laten zwemmen, have it your way, het blijft 6%.

Het gaat er niet om wat je er mee doet, maar waar het voor bestemd is. In nederland word er zo goed als geen levend consumeerbaar goed verkocht, dus dat scheelt als een hele boel ;)
Nou bij sommigen is de pc hun leven he ;) zonder pc zouden ze sterven...

En als ik zonder pc zat had ik nu bij de albert heijn gewerkt.

Maar een feit is, dat bijna elk huishouden een pc heeft. Waarom gas & electra onder 19% vallen, is omdat deze slecht zijn voor het mileu als je het meer gebruikt. Bij een pc is dit toch anders, het lijkt me wel relax als een pc 200 euro goedkoper zou uitvallen :)
Waarom gas & electra onder 19% vallen, is omdat deze slecht zijn voor het mileu als je het meer gebruikt.
Eh.. Groene stroom ook ?
Al de 2e keer dat het NLCW een dergelijk initiatief opwerpt. Het terugdraaien van PC-privé projekt is ook al op hoongelach gestuit. Ik herinner me de editorial in de Computer Totaal nog, hilarisch!

Denk dat de meeste "klanten" van het NLCW meer baat hebben bij een organisatie die commercieel voordeel t.o.v. van "de groten" weet te brengen dan een club die met de beste wil (dat weer wel) alleen maar voor onprofessionele publiciteit zorgt. Maar daar willen de heren niet aan, want willen natuurlijk geen ruzie met "de groten" (lees Mycom, Alternate etc). Dus blijft het bij weinig interessante keurmerken en gedragscodes. Gemiste kans ...
Het gaat om voor reparaties een lager BTW tarief te rekenen, niet voor de hard- en/of software zelf. Het is zo dat momenteel voor bepaalde arbeid een laag BTWE tarief wordt gerekend. Over het algemmen zijn dit de ambachtelijke beroepen, zoals schoenmaker en fietsenmaker. Ik bebn zelf werkzaam in de fietsenbranche en op de goederen (fietsen, onderdelen en accessoires) zit gewoon 19%, enkel op het arbeidsloon 6%. Dit is ingevoerd om de werkgelegenheid voor arbeidsintensieve beroepen te stumuleren (wat slechts gedeelteijk gelukt is).

Enkel bij primaire levensbehoeften zijn de goederen zelf laag BTW tarief. De meesten hier halen dit door elkaar. naar mijn mening.

My € 0,02
Sja, de verlaging van BTW op schoenmakerswerk etc. viel samen met de invoering van de Euro. Per saldo is toen de zaak even duur gebleven of in prijs gestegen.
In principe is een computer net als een boek een bron van informatie en daar zou je dus evenveel BTW op moeten heffen.

Eerste levensbehoefte klinkt misschien overdreven, maar een echte Tweaker kan langer zonder eten dan zonder zijn/haar PC!! ;)
In princip is het ook een bron van vermaak net als een bordspel, dus kan je er ook gewoon het hoge tarief voor vragen.

En in principe kan je met je compute ook iets aan buitenlanders verkopen, dus dan mag je in principe ook wel het 0% tarief heffen.

Oftewel die in principes zijn niet in principe maar gewoon wat jou het beste uitkomt :P
ehhhhhhhhhh daar heb je wel gelik in ;)
Ik kan een kleine glimlach niet onderdrukken. Denken de heren nu werkelijk dat de consument die 13% verschil zal merken in het reparatietarief? Ik denk dat de PC-boer 13% meer vangt voor zijn reparatie.
Toen het BTW-tarief voor bijvoorbeeld de fietsenmaker en de kapper is verlaagd werd er ook niets goedkoper. De marges voor de detailisten werden groter.
Hmm, de reden van een eerste levensbehoefte ben ik het niet zo mee eens...

Maar verder hoop ik wel dat ze dit gaat lukken, als ze dan maar de consumentenprijzen ook door rekenen :9
Inderdaad een beetje ver gezocht. Er zijn genoeg mensen die helemaal geen computer hebben staan het is nou niet echt dat die mensen zich daardoor erg ongelukkig voelen ofzo.
Er zijn ook genoeg mensen die niet elke dag vlees eten en toch voelen ze zich goed, terwijl een mens gemaakt is om o.a. vlees te eten. Het gaat er dus niet om of iedereen het nodig heeft.
Vlees valt onder de categorie voedsel en is dus 1 van de primaire levensbehoeften.

Onze primaire levensbehoeften: eten, drinken, een dak boven ons hoofd en medische zorg.

Ik zie in dit rijtje weinig tot niets wat met een computer of internet heeft te maken. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt. Het lage BTW tarief is echt voor basis dingen die vrijwel iedereen nodig heeft, als we dit in gaan voeren voor computers dan is echt het hek van de dam, dan krijgen we even laten een televisie verkoper die wilt dat tv's in het lage tarief komen omdat iedereen tv wilt kijken en dan kunnen dvd spelers er ook meteen wel bij etc....
Er moet gewoon een duidelijk onderscheid blijven tussen luxe artikelen en dingen die echt nodig zijn, er is niet voor niets een onderscheid tussen die btw tarieven. Buiten dat denk ik dat als het btw tarief voor computers en reparaties verlaagd gaan worden deze niet goedkoper gaan worden maar dat het verschil in het btw tarief bijvoorbeeld terug is te vinden in de velgen onder de dikke mercedes van de baas van de computerwinkel.

En voor de mensen die zeggen dat een computer écht nodig is voor bijvoorbeeld belasting aangiften: Ooit wel eens gehoord van een internet cafe of bibliotheek?
<Quote> Dak boven je hoofd <Unquote>


Wel vreemd dan dat op Bouwgrond, Huizen, Bouwen van een Huis, Bouwmaterialen en dergelijke gewoon 19% BTW zit als een Dak boven je Hoofd een eerste levensbehoefte is.......
Anoniem: 128633 @Proxy30 december 2005 11:08
Het lage tarief geldt ook voor kappers, lijkt me ook geen eerste levensbehoefte. Ik heb ook gehoord dat ze dat 6% tarief af willen schaffen vanuit europa ofzo. Weet iemand daar meer van?
volgensmij hebbie 't niet helemaal door ofzo hoor...

maar volgensmij is't toch nog steeds: ademen, drinken, IETS eten en ontlasten...

als je in een boom wilt wonen... be my guest ^_^
Een auto is ook nodig voor veel mensen! Je kan evenwel argumenteren dat mobiliteit een primaire levensbehoefte is. Hupla, auto's op 6% BTW, openbaar vervoer ook, etc.

Dan gaat het toch een beetje ver, want waar trek je dan de grens tussen deux-chevaux (basis-mobiliteit) en de Mercedes S-klasse (luxe)
Anoniem: 53425 @ToFast29 december 2005 17:52
als ze dan maar de consumentenprijzen ook door rekenen
Zal wel niet, kijk maar naar je kapper die is ook geen cent goedkoper geworden na invoering van het lage BTW tarief. Hij ziet wel wat bruiner, zal dan wel meer op vakantie gaan.
Sterker nog, wanneer het BTW-tarief weer verhoogd wordt (de overheid zei dat de BTW-verlaging destijds een proef was en dus tijdelijk) worden de prijzen verhoogd.
Kortom, de kappers staken de verlaging in hun eigen zak en nu er weer verhoogd gaat worden weten ze het in één keer wél door te berekenen aan de consument! En wij moeten het maar weer slikken.

Badankt voor deze jo-jo truuk, regering!
Ja, maar de overheid heeft eerst de BTW verlaagd, waardoor de prijzen zouden moeten zakken (wat dus niet gebeurd is) en nu de BTW weer naar het oude hoge niveau gaat, gaan de prijzen natuurlijk wél omhoog. Maar inderdaad kies ik ook een kapper uit met een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Alleen als ze allemaal gelijktijdig stijgen (wat ze waarschijnlijk toch doen), dan betaal je als klant uiteindelijk toch de verhoging .
De regering? De consument.

Er zijn zat verschillen in prijzen bij de verschillende kappers. Ga bij de beste kwaliteit/prijsverhouding en de rest moet mee.

De vrije markteconomie zijn we zelf....
Als je ontevreden bent over een kapper duurt het alleen even eer je haar weer is bijgegroeid. Dat is het verschil met de reparatie van een technisch artikel.
Ik moet toegeven dat het iets krom is om te zeggen dat het een primaire levensbehoefte is, maar Nederland heeft er zelf een eerste levensbehoefte van gemaakt. Om te mogen leven in Nederland, ben je verplicht een belastingaangifte te doen. En inderdaad, dat moet dus met de computer. Zelfs eten ben je niet verplicht.

Aan de ene kant is het wel een luxe product. Aan de andere kant heb je het gewoon nodig hier.
Anoniem: 122990 @Cybje30 december 2005 11:56
Ja, verplicht als ondernemer. Dat ondernemen nu eenmaal geld kost, ok.

Maar als consument/particulier kun je nog steeds al je zaakjes doen zonder een computer (alleen zien dan je kertskaarten er niet zo mooi uit als die van je buurman ;-) )
Anoniem: 61810 @ToFast29 december 2005 21:55
eerste levens behoefte..... nog niet.
op vele scholen ben je tegenwoordig min of meer verplicht op je huiswerk digitaal aan te leveren.
houd dus in dat je eigenlijk zo`n pctje in huis moet hebben wik je er zeker van zijn dat er niet nog tig wachjtende voor je zijn in de bieb of op school.

dus wat dat aan gaat wel zeker een eerste levens behoefte voor de huidige schoolgaande generatie.

verder vindt ik het geen probleem al zou de pcboer bij mij om de hoek die paar procentjes zelf in de zak steekt.
35 euro per uur (dus ook ongeveer de gemmidelde software reparatie) vindt ik niet veel. gezien de meeste toch al gauw met zo`n €90,-- of nog hoger zitten. :7
Sssst... zeggen dat je het ermee eens bent, anders kost het je karmapunten! :D
Als computers een eerste levensbehoefte voor je zijn, dan is het toch tijd om eens een stap buiten de deur te zetten :)

Maar alle gekheid op een stokje, begrijpelijk dat de brancheorganisatie dat wil, maar dan is het einde natuurlijk helemaal zoek. Vervolgens komen dan de autoverkopers, witgoed branche en telecom organisaties ook langs met hetzelfde verhaal, en dan kan je hele BTW eigenlijk wel afschaffen. Elke fabrikant vindt zijn eigen product natuurlijk een "eerste levensbehoefte", zonder hun spullen kan je toch zeker niet leven?
Als ze de BTW afschaffen gaat de belasting gewoon met 19% omhoog :7
Reparaties vallen binnen de garantie, valt het buiten de garantie, dan is je hardware al zo oud dat je toch al nieuwe aan moet schaffen. Dan is het niet rendabel meer.
niet alle reparaties vallen binnen de garantie

(software, dingen laten vallen enz)
Herinstallaties en dergelijke vallen ook onder reparaties. Niet iedereen kan dat zelf ;)
"Het lage tarief zou moeten gelden voor reparaties, maar ook voor het installeren van besturingssystemen en verwijderen van virussen."

Vooral die laatste 2 zijn dus vooral voor de beginnende gebruikers die hun windows installatie verpest hebben. Dan kan je nog zulke mooie garantie hebben, als je te veel virussen/spyware hebt en het zelf niet weet op te lossen zul je toch naar een geld kostende vakman moeten. Een handig neefje hebben helpt natuurlijk ook....

En ik zou het nog bijna vergeten: Upgrades vallen hier natuurlijk onder
Nou, dat klopt niet altijd hoor. Als er iets mis is met je software, of je weet zelf niet hoe je bepaalde dingen moet doen, dat mag je daar bij een computerwinkel toch echt wel voor betalen.

Verder kan het gerust zijn dat je de werkuren wel moet betalen en de onderdelen niet, bijvoorbeeld bij een harde schijf die nog onder garantie is, maar ouder dan 2 jaar.

Voor veel mensen is een pc van 2 jaar trouwens nog perfect ok qua prestaties. Voor de meeste mensen geldt dat trouwens, enthousiasts zoals ons uitgesloten natuurlijk... :)
dan is je hardware al zo oud dat je toch al nieuwe aan moet schaffen.
Nou nee dus. Veel fabrikanten geven maar 1 jaar garantie op PC's, daarna is het dik betalen voor support.
Daar komt nog bij, dat een PC van 3 of 4 jaar oud makkelijk met Linux gebruikt kan worden...
...en nog makkelijker met FreeBSD, want daarbij is de overhead nog een stukkie lager...
bla bla bla
Leuk om er telkens Linux bij te halen, maar wees realistisch, het kan wel, maar het gebeurt niet.

Of dat jammer is of niet laat ik in het midden.
Ja, zie jij al iemand met een Linux-installatie support nodig hebben van de PCBoer op de hoek? Want daar is dit artikel om begonnen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.