Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: Guru3d

Op Guru3d staat een interessant verhaal over de kloksnelheid van GeForce 7800 GTX. Deze is officieel gespecificeerd op 430MHz, maar oplettende gebruikers van Rivatuner hebben de afgelopen weken ontdekt dat hun kaart volgens dat programma ongeveer 40MHz sneller gaat draaien tijdens het spelen van spellen, zelfs als deze standaard al overklokt is. Op het eerste gezicht doet dit gedrag sterk denken aan het Overdrive van ATi, een driverfeature die de GPU een bepaald aantal procenten overklokt zolang de temperatuur dat toestaat. Deze verklaring lijkt ook ondersteund te worden door Asus, dat zijn versie van de kaart als zijnde 470MHz* verkoopt, waarbij in de kleine letters achter het sterretje pas vermeld wordt dat het gaat om 430MHz + 40MHz aan 'Geometric Delta clock'.

De verklaring die nVidia zelf geeft is echter heel anders. Volgens het bedrijf heeft de nieuwe G70-core qua klokdistributie gewoon een complexere architectuur dan de eerdere generaties (mogelijk door nieuwe of uit het notebooksegment geleende ideeën om stroom te besparen), en kan de huidige versie van Rivatuner daar nog niet goed mee omgaan. Een opmerking van nVidia dat 430MHz de 'primaire' kloksnelheid van de chip is roept echter nieuwe vraagtekens op, want of er ook een secundaire is laat men in het midden. Guru3d speculeert dat een deel van de core wel degelijk sneller gaat draaien zodra de rekenkracht nodig is.

GeForce 7800 GTX overklok
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

*gaat sneller draaien als deze nodig is*

ja wete, voor msword en internet explorer heb ik echt geen 430 mhz nodig

waarom gaat ie dan niet helemaal naar het minimum om zoveel mogelijk energie te besparen en dan tijdens games alles geven en ook beginnen koelen pas?
waarom gaat ie dan niet helemaal naar het minimum
De 2D modus, dan gaat ie op 300MHz draaien.
Zo is het toch bij de GF 6 serie, dus dat zal nu ook wel zo zijn.
ja dat zou pas REVOLUTIONAIR zijn dat je kaart gewoon op "standby" staat totdat er een 3D applicatie gestart wordt.
(althans moet het wel op de doos vermeld staan want anders schrikken mensen zich te pleures dat de kaart niet draait :o)
Hee ja laten we energie besparen op onze desktop machines waar toch al een dik overgeclockte CPU en dikke raid configuratie in zit en dan gaan we net als of doen ons systeem een notebook is dat op een accu draait. Laten we wel zijn: deze kaart vind je aan het prijskaartje te zien alleen maar in profi game pc's terug en dat soort machines doen alles behalve energie besparen. Als het nou om een notebook of huis tuin en keuken chip ging dan heeft het terugklokken tenminste nog zin.
Ook deze chip beland op een gegeven moment in de budget bakken..
Dus omdat de machines waar dit soort kaarten inzitten sowieso al veel energie verbruiken kun je maar beter geen enkele poging doen om dit een beetje te temperen?
Toen ik mijn huidige bak kocht, destijds een top-of-the-line-bak met GF 6800 Ultra, was mijn spaargeld ook wel een beetje op en dan zit ik er niet speciaal op te wachten om mijn elektriciteitsrekening ook nog eens zo veel mogelijk extra op te pompen. Met andere woorden, de computer gaat uit als ik hem niet nodig heb, geen overclock als ik niet game, en van mij mag de videokaart ook wel drastisch trager gaan lopen als al die snelheid niet nodig is.
Dat ik veel geld heb uitgegeven aan mijn PC betekent niet dat ik zwem in het geld ofzo |:(
Zou niet goed zijn voor je PCI-e slot als je kaart zou draaien in je pc :z
Je kan een schakelaar plaatsen tussen je aangesloten molex en de voeding. Schakel de spanning uit en de kaart zal zichzelf automatisch terugklokken :p
nou ik denk dat je PC uitvalt of een eentoonige piep uitblaat (waarscheinlijk beschadig je de vid ook nog)

want ik ben wel eens vergeten de molex aantesluiten, en dan schrik je je eigen een ongeluk als je de PC aanzet
BEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'(
niet nodig in de ogen van nvidia?
Leest iemand het artikel? Nvidia zegt dat de kaart niet overgeclockt wordt. Er is dus ook geen knopje nodig om het uit te zetten.

De GPU van de 7800 loopt dus op een kloksnelheid van 430 MHz, maar bij 3d-applicaties worden bepaalde functies van de core gebruikt die op een andere kloksnelheid draaien, of verlopen die functies sneller omdat bepaalde stappen kunnen worden overgeslaan. Er zal binnenkort wel meer hierover bekend worden.
Dat maakt het verschil in de core-snelheid van de 7800GTX met de 7800GT nog groter! In plaats van 95mhz is het nu kennelijk 95Mhz+40Mhz=135Mhz.
Hopelijk is de 7800GT ook zo, dat deze variabel is en 40Mhz sneller gaat lopen
Wat ik mij afvraag, wat gebeurt er dan precies als je em overklockt, gebruikt de 7800GTX dan nog steeds de +40Mhz regel of past de hij het dan niet toe, hiervan zou ik graag resulten willen zien. Waar het mij voornamelijk omgaat heeft de 7800GTX werkelijk zoveel hoofdruimte aan de bovenkant of wordt deze toch wel elke keer gebruikt in games.
Hmmm intressant, maar het is nog altijd beter dan het omgekeerde.

Dat hem zouden verkopen als een 470 Mhz, en hij hier alleen op draait bij de temparatuur het toestaat.
Even die lijn van gedachte doorzetten, de GeForce FX 5800 Ultra draaide op 500MHz, bijna net zo snel als jou kaart.
}> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }> }>

Anyway, architectuur bepaald dus voor een deel de snelheid, maar ook altijd belangrijk blijft het aantal pixel pipelines (dat zijn de werkpaarden van de GPU, die berekenen de pixels) en van die pixel pipelines heeft de 7800GTX er 24, en jou snotje kaart maar 16, dus per clockcycle kan hij bijna 1,5 keer zoveel pixels berekenen.
:> you crack me up ROFL LMAO :Y)

always in for a good laugh
en jou snotje kaart maar 16
maar alleen die pipelines maken heus de kaart niet 2x zo snel.

als je nou wel 520 mhz kaart hebt met 24 of 32 pipelines, dan zou je alle andere snotkaarten er vierkant uit trekken :9
Heb je al gekeken naar de memory speed van de 7800 GTX ;)
dat is toch 2maal
want nu heb ik 560 x 2 = 1120
omdat het een totaal andere architectuur is, remember AMD met hun 2000+ die maar op 1666Mhz draaide ;)
D'r is natuurlijk een verschil tussen de frequentie van de clock van een chip en de daadwerkelijke performance van die chip. Dat zou je zo onderhand toch wel moeten weten.

Blijkbaar perst de architectuur van nVidia meer performance uit wat minder clockcycles en is een verhoging van de clock met enkele tientallen MHz'en voldoende om de performance merkbaar toe te laten nemen.
en het kan niet uit? lijkt me niet handig, overdrive kan je wel uit zetten
Draadje op GoT staat ook dat de clocksnelheid van MSI kaarten 'dynamic' is...

dus dat is al een tijdje bekend
je kan het gewoon via de driver uitschakelen..

//edit:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1048411
voor meer info :)

Fabrikant Core Memory
Standaard 430MHz 1200MHz
XFX 450MHz 1250MHz
Asus 470MHz 1200MHz
MSI 430-470 (Dynamic) 1200MHz
Geef mij eens één goede reden waarom je het uit zou willen zetten?
Omdat als je die kaart stevig overklokt die extra 40 MHz wel net eens teveel zou kunnen kunnen zijn en daardoor het zaakje niet meer stabiel kan draaien.
het is niet zo, dat als je je gpu flink overklokt tot 500mhz, er dan met dit systeem 540mhz geklokt wordt, omdat de temperatuur dit in dat geval niet zal toelaten (overklokken zorgt al voor extra warmte). Het zal dus in feite alleen maar werken als je stock draait of nét iets boven stock. Zoiezo vraag ik me af, of men niet bedoelt dat wanneer de gpu overklokt is tussen de 430mhz en de 470mhz dat deze dan doorklokt (wanneer de temp dit toelaat) tot 470mhz zonder dat jij hier van weet. Maar, dat als je boven de 470mhz gaat klokken, dit trukje niet opgaat. Maar ik zeg al: dit laatste weet ik niet zeker. Anyway, ik zie weinig problemen dat het niet uit te zetten is, en mss is nVidia nog een feature aan het inbakken in hun forceware drivers om het wél uit te kunnen zetten.
Je kan het beter zien: e houdt gehoon rekening met deze extra overclock van 40 Mhz (als dat dus idd zo is) en dan is er niets aan de hand. Kat in het bakkie, niets meer aan veranderen :P

Alleen maar een goede feature wat mij betreft, alleen het maximaal haalbare aan grafische power wanneer dat ook nodig is. Vraag ik me nog een ding af, hoe bepaald de kaart dat het nodig is? Afhankelijk van de load, of misschien herkent de driver het proces?
Geef me 1 goede rede dan waarom de temp dit niet zou toelaten.. ik draai met waterkoelen en peltier geloof me dat de temp geen probleem is. Wel het voltage en snelheid enzo.

Vind het maar vreemd van nVidia. Het zou toch wel uit moeten kunnen he :r
Oja ? en wat als je waterkoeling, of extremer, een vapochill of Dry ice/stikstof gebruikt. Heb je een erg lage temp, en dan is het wel fijn als het uitgezet kan worden, anders draai je dus max + 40mhz :z
Nee toch? Je gaat toch testen tot hoe ver hij kan gaan zonder artifacts of vast te naaien? Dus draai je toch games/benchmarks om het te testen? Dus test je met die 40 mhz erbij...
Alleen als je geen spel aan het doen bent loopt ie iets langzamer en verbuikt ie ietsjes minder... Geen probleem toch?
Nvidia heeft toch al een hele tijd een 2D-mode en 3D-mode. Dat is al een soort van extra boost voor 3D toepassingen.
Rivatuner geeft bij mij FX5900XT ook nog eens een low 3D en high 3D mode aan. Scheelt zo'n 25 Mhz dacht ik.
low 3D van de 5900 serie staat voor '3d low-power'. Dat is de kloksnelheid waar de GPU naar terugschakelt als deze niet genoeg stroom krijgt. Bijvoorbeeld als de molex niet aangesloten is.

Hij draait normaal altijd op 2d en voor directx en opengl op '3d performance'
(Hij gooit de spanning op de GPU ook omhoog: ziet er wel cool uit als je een analoog voltagemetertje op aansluit bij je casemod.)
trouwens met ATITOOL kun je een modes laten laden met 2D en een andere met 3D, dus zou je in princiepe dit kunnen forceren

bijv: 3D 550 MHZ, 2D 100 MHZ.
maar ik ben wel eens bezig geweest met een andere vid en als je daar te ver terug klokt dan krijg je ook artifacts in windows (8>
leuke informatie voor de mensen die de aangepaste bios gebruiken waarbij de temperatuurmeter uitgeschakeld is inverband met de "coldbug". Als de kaart dan alsnog 40 mhz hoger gaat draaien bij een standaard waarde van 500 by 1400 zullen ze na verloop van tijd hun kaartje weg kunnen gooien.
aangepaste bios, temperatuur sensor uitschaken en dan durven te zeuren dat je kaart kapot gaat........ |:(
Xiander heeft misschien wel een punt,

Ook al legt hij het niet helemaal uit.

Asus noemt het "Geometric Delta clock" Onthoud ook even dat de G70 1,5 keer zoveel pixel pipelines heeft als de NV40, maar slechts 1,3 keer zoveel vertex pipelines, vertex pipelines zijn voor Geometry berekeningen.

Dus het zou zo maar kunnen zijn dat de vertex pipelines 40MHz hoger geclocked zijn als de rest van de chip.

Dat die voor stroom besparings redenen terug clockt naar 303.75MHz als je er te weinig mee doet (zelfs in 3D mode).

En dat MSI's clock gewoon variable is.
uhm.....waarom gelooft niemand de uitleg van nvidia dat rivatuner het gewoon verkeerd uitleest? nvhardpage is er van overtuigt dat mijn 6600GT op 999999mhz draait...terwijl het bij mijn ti4200 gewoon werkte.
Als er meer gepipelined wordt, of de instructies simpeler zij, kan het best.
Dat verklaart echter niet waarom de kaart zich hoger klokt tijdens het draaien van applicaties.
Deze is officiëel gespecificeerd op 430MHz, maar oplettende gebruikers van Rivatuner hebben de afgelopen weken ontdekt dat hun kaart volgens dat programma ongeveer 40MHz sneller gaat draaien tijdens het spelen van spellen, zelfs als deze standaard al overklokt is.
Zou het niet een stuk zuiniger zijn om in 2D mode gewoon op 100 mhz te draaien in plaats van 400?
Dat doen ze ook, al vescheidenen jaren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True