Logitech Z-5500 5.1-speakerset aan de tand gevoeld

In de tweede week van september heeft Logitech zijn Z-speakerserie uitgebreid met een drietal modellen. Een daarvan was de Z-5500 5.1-set, de opvolger van de Z-680 en het nieuwe topmodel van Logitechs speakerafdeling. De aluminium-zwarte boxset bestaat uit een subwoofer van 188 Watt, twee front- en rearspeakers van elk 62 Watt en een centerbox van 69 Watt. Naast de speakers worden ook een consoleadapter, control center en een afstandsbediening meegeleverd in de doos. Via de consoleadapter is het mogelijk om de Z-5500 aan te sluiten op een PlayStation 2, GameCube, Xbox of standalone dvd-speler.

De afgelopen weken zijn op het internet diverse reviews verschenen van het paradepaardje van Logitech. De reviewers zijn vooral te spreken over het geluid dat de Z-5500 kan voortbrengen en de eenvoud in het plaatsen en aansluiten van de speakers. De imposantste indruk wordt door de subwoofer achtergelaten: de meeste ruimte in de doos wordt 'opgeslokt' door een zware vierkante houten doos van ongeveer 25 bij 25 centimeter. Over het algemeen zijn de reviewers tevreden over de troonopvolger van de Z-680. Niet alleen qua bedieningsgemak en geluidsproductie, maar ook het uiterlijk van de boxen draagt zijn steentje bij in de waardering.

Logitech Z-5500 Digital 5.1-speakerset

De verschillende reviews zijn via onderstaande links te lezen:

Door Robin Vreuls

Doktersteam

01-12-2004 • 22:27

75

Reacties (75)

75
74
31
6
0
31
Wijzig sortering
Dit kan je nog steeds absoluut niet vergelijken met een echt hifi set van goede merken (natuurlijk wel met de goedkope setjes). Een yamaha of B&W zijn echt wel beter (bijv. 2way speakers ipv. 1way zoals deze). Dit systeem zal wel weer errug bassig klinken (net zoals creative), leuk zo'n subwoofer maar voor muziek is het niks (tenzijn je de hele dag naar hardcore aan het luisteren bent). De sub zal veel gaan overstemmen. Als laatste zijn de aansluitmogelijkheden nog lang niet wat het zou kunnen zijn. Klinkt allemaal negatief, maar voor PC zijn deze echt wel super geschikt! (doom3 met deze set :P)

peter
Chaoss Moderator Spielerij @magicnl1 december 2004 23:40
zo not true! ik heb deze set nu zo'n 2 weken en het geluid is gewoon ERG goed, idd niet optimaal voor muziek maar de bass overheerst absoluut niet! overigens is de bass prima in te stellen naar eigen wens.

en als je een dvd'tje gaat lusiteren met 5.1 DTS geluid dan weet ik wel cker dat deze set beter presteerd dan de gemiddelde home-cinema set van 500-600 euro.

en kwa games is de set gewoon super goed.

en idd het op gegeven vermogen is RMS, verders vindt ik dat de set genoeg aansluit mogelijkheden heeft, coax, optisch en direct... wat wil je nog meer??
Anoniem: 14932 @Chaoss2 december 2004 09:07
dan weet ik wel cker dat deze set beter presteerd dan de gemiddelde home-cinema set van 500-600 euro
En dat is dan natuurlijk omdat je :

a. Bij een voltallig set (neem Pioneer) voor versterkermodule en DVD-speler al zo'n 400 betaald en er dus nog maar 200 over blijft voor een gaar setje. Zou je 600 euro aan alleen luidsprekers uitgeven dan kom je er misschien ook aan tekort, omdat er geen markt is in hifi-land voor de '5.1 setup incl. bass voor onder de 600 euro'.

b. Simpelweg geen 2-weg systemen voor dit geld kunt kopen, behalve 'uit de kluiten gewassen' computersets.

Neem me alsjeblieft niets kwalijk, maar de standaarden in hifi-land op het gebied van HT zijn zo bijzonder verschillend van de dingen die Logitech maakt, dat je hier geen eerlijk vergelijk in kunt maken. Persoonlijk denk ik dat een fatsoenlijke HT-versterker met 2 degelijke fronts misschien zelfs in stereo een groter genot kan zijn om naar te luisteren dan een dolby-speakerset voor de pc als je een dvd'tje kijkt. Natuurlijk is het dolby-gedoe dan een gemis, maar de pure traktatie op helder, rijk en gedetailleerder geluid door een fatsoenlijke versterker en luidsprekers is gewoon niet te evenaren met een PC-setje.

Dan kun je 'eigenwijs' gaan uitkramen dat dat wel zo is, maar zolang je niet zelf een degelijke HT-opstelling of stereoset hebt opgebouwd, denk ik dat je wat dat betreft als een maagd staat te oordelen over anale sex.
(ahum)

Neways, het is een prima set om op je PC een filmpje mee te kijken of een of ander vet spel te doen.
Overigens vind ik daar mijn 'goedkope' ouderwetse Logitech 5.1 genoeg voor aangezien ik films alleen op de bank met een beamer kijk en ik voor spellen de waarde niet zie in een veel duurdere opstelling. Daar let ik niet zo heeeeeeel veel op detail in geluid, zolang ik 't geluid maar goed hoor.
Dat bassig geluid valt erg mee, als je het maar goed insteld, ikzelf heb de 550 van creative, en die klinkt voor muziek ook zeer goed en ik heb nog maar weinig hifi ketens gehoord die zo'n goede bass kunnen weergeven.
@ basb:
Het geklaimde vermogen is daadwerkelijk het RMS vermogen van die systemen (toch van creative en logitech)
helemaal mee eens, ik heb de bass regelknop maar 1/2 staan en ook op het digitale instel paneeltje heb ik de bass onder 50% staan, het gaat namelijk om de balans tussen laag, mid en hoog.
Ik heb de 650D met digitale ingang, en die gebruik ik dus ook, ik ben er supertevreden over.
nog iets saillants: toen ik hem kocht was het de 510D, die ging na 6 maanden vreselijk kraken (voeding defekt) en heb toen de 650D als vervanger gekreger. de ouwe 510D staat hier nog, vonden ze te duur om op te laten halen (ze geloofden mij op mijn woord over de telefoon, hoefde alleen de aankoopbon even te faxen)...ik ga toch eens proberen die voeding te repareren...
Creative heeft mij dus super service gegeven, echt toppie.
ikzelf heb de 550 van creative, en die klinkt voor muziek ook zeer goed en ik heb nog maar weinig hifi ketens gehoord die zo'n goede bass kunnen weergeven.
Wat versta je onder een 'goede' bass ?
Mijn ervaring met dit soort setjes is dat er totaal geen strakke bass uit komt, wel hard en laag, maar totaal geen controle (de bass 'dreunt' nogal), de versterker die in dit soort sets zit is vaak nogal aan de magere kant en kan zo'n bass speaker niet onder controle houden.
Anoniem: 79837 @Aaargh!3 december 2004 14:29
voor dat soort problemen hebben ze dus de equalizer uitgevonden. het duurt ff voordat je uit een set een goede balans hebt kwa tonen, maar daarna kan het niet meer stuk
Een versterker/speaker combo moet het originele geluid zo goed mogelijk reproduceren, lijkt me niet dat daar onder valt dat je de bass dusdanig wegdraait dat de versterker de speaker aankan.

Het probleem is niet dat de bass te hard staat, maar dat de versterker gewoon te zwak is voor de speaker.
Anoniem: 19902 1 december 2004 22:33
Ik vind bijna 300 euro toch wel erg veel voor een 5.1 geluidssetje. Wat wel weer mooi is is de vormgeving en de consoleadapter.. daarmee spreken ze direct een grotere doelgroep aan.. erg slim..
Denk dat die toch niet zo snel te vergelijken is, er is nog altijd een erg groot prijsverschil tussen beide.
Och, alleen m'n centerspeaker kost al meer.
Als je een redelijke kwaliteit neer wilt zetten kost dat nou eenmaal wat.

En dan kan ik me goed voorstellen dat er een markt is voor betere computerspeakers, voor de mensen die bv echte kwaliteit in de woonkamer hebben staan, en dan ook acceptabele kwaliteit bij hun computer will hebben.
Anoniem: 103869 2 december 2004 11:46
Kan iemand mij dit uitleggen:

Waarom beginnen de reacties op nieuws over COMPUTER luidspreker sets altijd meteen met mensen die gaan zeuren over:
- Mijn hifi set van 1000 euro is veel beter,
- Mijn hifi set heeft niet zo'n overheersende bas
- Mijn hifi set kun je niet vergelijken met deze.

Waarom blijven mensen hifi vergelijken met dit? Als er een nieuwspost komt over een Sanyo 70cm.breedbeeld tv, ga ik toch ook niet reageren met: "JA, moet je mijn 106 cm. philips plasma tv eens zien, is wel 3 keer zo duur, maar wel veeeeel beter!"
Kan jij mij uitleggen waarom jij denkt dat die mensen met hifi sets gaan zeuren?

Als je namelijk in deze threads kijkt dan zie je dat dat gewoon niet het geval is.

Meteen aan het begin van de thread vraagt iemand hoe die kwaliteit zou zijn tov hifi sets. Dan is het dus niet vreemd dat er reacties komen die daarop doorgaan.

En verder is er altijd eerst iemand die beweert dan zo'n setje kan wedijveren met hifi sets, en DAN komen er stapels reacties van mensen die het daar absoluut niet mee eens zijn.

Iemand die een dure hifi set heeft gekocht, weet juist heel goed dat je dit spul niet met een hifi set kan vergelijken. Die weet ook dat zijn hifi set vele malen duurder is, en daarom ook niet vergelijkbaar is.
Wat betreft prijs/kwaliteitverhouding doen die sets het waarschijnlijk vrij goed. Maar je moet dan wel dat nivo van kwaliteit acceptabel vinden.

Je houdt natuurlijk wel altijd wat uitzonderingen die willen snoeven met hun set. Maar daar doelde je volgens mij niet op.
Ik vraag me af in hoeverre zo'n set speaker onderdoet voor een B&W set met een goede versterker. Is het te vergelijken of is het gewoon geen vergelijk...
Ik kan je verzekeren dat een echt serieuze speakerset opgebouwd uit B&W speakers die elk net zoveel of meer kosten dan de complete logitech set, veel beter klinkt.
In de orde van beter dan zelfs de gemiddelde bioscoop mits er een goede versterker aan hangt.
Echter je zit dan wel tevens in een compleet andere prijsklasse.


Het enige wat me irriteerd aan zulke pc speakerssets is het geclaimde vermogen. Er worden alleen maar piekvermogens tegenwoordig opgegeven want geheel niets zegt over het werkelijke vermogen. Los daarvan is het vermogen dat een behoorlijke speakerset(met ingebouwde versterker) levert zelfs 1 van de meest onintressante details van een set, hard genoeg gaat het toch wel :) Maar verder, mischien dat ik zo set nog is koop voor de pc :) is wel handig met BF vietnam en zo }>
Ik heb een Creative Megaworks 650D, en op de doos wordt duidelijk vermeld 75 Watt RMS per satelliet en 150 Watt RMS voor de Sub. Klopt ook, ding kan zo hard dat je oren zowat pijn doen en de sub is een niersteenvergruizer. En zonder vervorming :Y)

Heb ooit review gelezen over de megaworks 550 en de logitech Z680, de logitech kon nog harder, maar de creative klonk zuiverder en had betere mid en hoge tonen weergave, waardoor het geheel warmer en zuiverder klonk. Heb ik toch de goede keus genomen :9
Mag ikzeggen dat ongeacht het volume van mijn setje (Toevallig ook b&w's) deze speakers echt géén pijn aan mn oren doen... Je merkt pas dat ze echt hard staan op het moment dat je met iemand probeert te praten, je verstaat elkaar dan gewoonweg niet meer..

Dit niet om het speakersetje af te kraken (heb het setje niet naast mijn speakers gehad) maar ik weet wel dat het feit 'dat iets pijn aan je oren doet' niets zegt over de kwaliteit van een setje :Y)
dus jij wilt zeggen dat je oren makkelijk 150 decibel kunnen hebben als het geluid maar zuiver is? Volgens mij gaan je oren altijd pijn doen als je over een bepaald aantal decibel heen gaat... Nou zal die pijn er misschien bij de een iets eerder zijn dan bij de ander... Sommigen vinden getattoeerd worden of gepierct worden ook geen pijn doen en anderen wel...
Wedden dat ik daar iets kan op afspelen zodat je oren daar WEL van pijn doen? (of je moet al potdoof zijn)
Dat hangt er puur vanaf welk geluid je afspeelt. Het menselijke gehoor kan heel goed tegen lage tonen, maar ik kan je verzekeren, zet iets op met vele hoge tonen, en je loopt die kamer uit. B&W, Eclaire, M-Audio, Pioneer 225x of TSM, mackie,l ... studio speakers - uw oren doen PIJN. Zo kan je dus echt wel nix vergelijken hoor... |:(
Goede speakers met een goede versterker doen inderdaad geen pijn aan hoe hoog je het volume ook zet. Dat komt omdat ze een zuiverder geluid weergeven, en daar kunnen je oren dan beter tegen.
Philips heeft dat feit ooit een keer in een demo gebruikt om te laten horen hoe goed een bepaalde nieuwe technologie van ze was. (ben even vergeten wat het was. Is al jaren geleden)

Als iets pijn aan je oren doet zegt het dus wel degelijk iets over de kwaliteit van je setje: Namelijk dat die kwaliteit niet zo hoog is.

En dat die megaworks niet zou vervormen. Tja, de enige reactie die ik aan pmf1971 kan geven is: Droom lekker verder.
Anoniem: 128105 @Pmf19712 december 2004 16:41
Er staat hier 69 Watt,

ik vroeg me dan persoonlijk weer af of dit vergelijkbare Watt's zijn met die van een standaard floorstander (like B&W, die genoemd worden)
of dat het de PMPO betreft

(vermogen van speakers word vaak gegeven in xx wat PMPO)
Bij de logitech z-5500 geven ze echt wel een piekvermogen van 1010 watt aan, terwijl het werkelijke vermogen op 505 watt ligt.

Dit staat allemaal heel erg mooi op de doss, enzo...
Ach, ooit gaan mensen wel eens begrijpen dat dat vermogen (ook RMS vermogen) niets zegt over kwaliteit.

Als je bij een goede hifi zaak een versterker en speakers gaat kopen, komt het niet eens ter sprake.
Er schijnt ook voor RMS geen goede definitie te zijn hoeveel vervorming er op mag treden bij de meting van dit getal. Vandaar dat dit ook niet alles zegt.
Natuurlijk maakt prijs en merk wel wat verschil. Je kan speakers van 30 euro waarschijnlijk niet vergelijken met speakers van 300 euro van welk willekeurig merk.

Maar prijs en merk zegt erg weinig. Het heeft met smaak te maken. Ik zelf heb al jaren lang B&W boxen met een Onkyo versterker erbij, dat vind ik mooi. Maar dat hoeft absoluut niet mooi te zijn voor iemand anders. Het belangrijkste bij speakers en geluid uitzoeken is gewoon lekker er naar gaan luisteren, en de speakers kopen, die goed bij je passen, die jij mooi vind.

Wat de verkoper ook zegt, jouw smaak is belangrijk. En als jij Sony spullen mooi vind klinken (ik kan me daar niets bij voorstellen IMHO ;) ), dan moet je dat doen. Als je Logitech hemels vind, dan vind je dat hemels, of dat nou goed is of niet dat maakt niet uit. (tot op een bepaalde hoogte natuurlijk.

Direct antwoord op je vraag, is dat ik zou zeggen dat het onder doet voor B&W puur omdat ik er bij zweer. Maar mijn mening is dus voor jou niet echt relevant.

@Jeep: Of iets foutloos is of niet, staat los van of je het mooi vind. Ik wil echt niet een platen / cd discussie uit gaan lokken. Maar boxen die het geluid net wat wolliger maken (zoals B&W vind ik mooier klinken, maar veel mensen kunnen dat ook niet mooi vinden, die vinden Mirage wat wat eerlijker is weer mooier.) Goed of Fout bestaat niet echt volgens mij.
Qwa prijs/kwaliteit is het geen vergelijking. De top "pc" speaker sets steken wat dat betreft de kroon met menig hifi spul. De normale thuisbioscoop setjes van sony philips e.d. halen lang niet de kwaliteit en geluidsproduktie van b.v. de Gigaworks 750, Klipsch Promedia Ultra 5.1 en, nu dus ook, de Z-5500 maar kosten hetzelfde en vaak meer.
Helemaal mee eens, prijs heeft niet meer veel met kwaliteit te maken (vanaf een bepaal de prijsklasse) je betaald uiteindelijk gewoon voor de naam en disign.
Neem nu die nieuwe surroundsets van Bose, die werken met van die hele kleine sateliet speakertjes, zo'n systeem is bijna niet te betalen, maar het werkelijke speakertje dat in zo'n satelietje zit kost welgeteld € 0,27. Totdat er natuurlijk eentje kapot gaat en het gewoon € 100 kost om het te laten vervangen.
Prijs is niet alles. ;)
Helemaal mee eens, prijs heeft niet meer veel met kwaliteit te maken (vanaf een bepaal de prijsklasse) je betaald uiteindelijk gewoon voor de naam en disign.
Neem nu die nieuwe surroundsets van Bose
duh, dan noem je er ook net 1 uitzondering... (Bose zijn gewoon oplichters imho). Er zijn legio betrouwbare luidsprekerfabrikanten die gewoon een fatsoenlijke (of goede) prijs/prestatieverhouding hebben. En als iets goed is, dan mogen ze daar ook een bijbehorende prijs voor vragen. En als iets goed klinkt is het vaak ook onmogelijk om dat goedkoop te fabriceren omdat de gebruikte high tech/exotische materialen en werkwijzen gewoon duur zijn.
Helemaal mee eens.
Bose is gewoon ontzettend slecht, en dat mag je niet vergelijken met de prijs/kwaliteit verhouding van goede speakers en versterkers.
Bv een B&W 600 serie met een bijpassende Denon versterker.

M'n broer heeft een demo gehad van zo'n Bose setje, en daarna van een B&W/Denon set. (En dan nog met een te lichte Denon versterk). Het verschil was zo gigantische (die Bose zodanig slecht) dat hij niet eens kon horen dat dezelfde CD gespeeld werd.
Anoniem: 13443 @Fairy2 december 2004 03:45
Ik vraag me af in hoeverre zo'n set speaker onderdoet voor een B&W set met een goede versterker. Is het te vergelijken of is het gewoon geen vergelijk
Ik vind dat het gewoon te vergelijken is. Ik heb het 4.1 setje en een high-end installatie naast elkaar en als ik een film kijk met de Logitech kan ik daar gewoon van genieten. Het lijkt wel op het setje waar ik ooit mee begon.

Je kunt alles gewoon goed verstaan, en muziek komt er levensecht uit. Soms zit er wel eens een gat tussen de bas en de middentonen en soms is de bas wat teveel maar het geluid is objectief gezien gewoon in orde, zonder elektronisch of kwakerig te klinken.

@mjt
een high-end installatie is iets waar je met je oren naar kunt luisteren (dus vergelijkbaar) en je gehoormatig de illusie geeft in een andere ruimte aanwezig te zijn. Oftewel een dure hifiset.
Deze logitech setjes klinken gewoon beter dan menig mini/midi/homecinema-setje. En voor film kijken, achtergrond/feestmuziek voldoen ze gewoon prima.
Dan ben ik heel benieuwd wat jij dan onder een high-end installatie verstaat.

Blijkbaar iets compleet anders dan wat ik er onder versta.
Ik heb zelf een Pioneer 6 kanaals receiver (VXD-814)met 6 losse speakers (front L&R 3-weg met 30 cm LT, rear L&R 3-weg met 20cm LT, center & rear center 2-weg met 2*12 cm LT). Komt zo'n setje echt niet tegenop, hoe goed het ook is. ;) Voor zuivere bastonen heb je simpelweg een grote klankkast, veel massa en stevigheid nodig.

Nadeel is dat het allemaal wat groter en duurder is.
Oordeel niet te snel omdat de baskast klein is.
Rel maakt bv hele goede subs, die ook een hele kleine kast hebben.

Niet dat ik overigens de illusie heb dat deze er ook maar bij in buurt komt :)
Anoniem: 63491 1 december 2004 23:17
Zie hier allemaal leuk B&W ertussen staan, nou als ik even op hun site kijk kan ik maar 1 ding zeggen.
"Hoezo duur?"

Kwa geluidsetjes is het sowieso raar, ik heb hier een oud setje[2 speakers+subwoofer] staan, standaard bij mijn pc gehad, en nog steeds klinkt het beter als zo een beetje alle normaal geprijsde[onder de 100 euro] speakerset/boxen.

Tuurlijk dit setje is 289 euro, dus het zal we beter klinken, maar voor de 289 euro koop je onderhand een pc. En ik heb dit setje al eens bij een pc zaak beluisterd, nou al te super vond ik het ook niet klinken. Tuurlijk thuis heb ik waarschijnlijk een klein acoustisch voordeeltje kwa boxenopstelling in vergelijking met een winkel. Maar 289 euro rechtvaardigt het in mijn ogen zeker niet.

Trouwens, elke serieuze gamer zit toch met een headset op, leuke van zalman, 55 euro, 5.1 geluid was het toch....
En wel je luxe doen, Sennheiser heeft ze nog als usb versie tot 118db met microfoon erbij.
Sennheiser koptelefoon versus een Logitech setje, is dat nog eerlijk???
Zie hier allemaal leuk B&W ertussen staan, nou als ik even op hun site kijk kan ik maar 1 ding zeggen.
"Hoezo duur?"
Je haalt hier 2 begrippen door elkaar, 'duur' en 'kost veel geld'

een 30 jaar oude eend voor 10.000 euro is duur, een nieuwe ferrari voor 10.000 euro kost veel geld, maar is niet duur.
Ik beleef mijn muziek meer door 'erin' te kunnen zijn met mijn Z-680 setje, dan dat ik door een koptelefoon het houd.

De Z5500/z680 was niet een setje bedoeld voor gamers (only). Voro games only, was de z640 vele beter.
Hm heeft iemand de z-5300e dan al gezien??
EA geeft zo een speakerset aan de Winnaar van de Wallpaper Contest van NFSU2.
Lijkt een hele mooie set zeker die 5500

www.eagames.com/official/nfs/underground2/us/editorial.jsp?src=wp_cont est_1
Damn wat een meesterlijk setje, heb alle 5 reviews gelezen.

In het begin denk je wow ¤300 teveel man, maar als je ze eenmaal hebt vervagen die gedachten helemaal denk ik :).

Ik vond de Z-680 al meesterlijk.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe deze set zich verhoudt tot de Gigaworks van Creative.

Zo op het eerste gezicht, lijkt mij de gigaworks beter:

-de satelieten hebben een 2-weg systeem, dus de hoge tonen, zouden beter moeten zijn (haalt het natuurlijk nooit bij een dure hifi-set)
- de subwoofer is wel kleiner, maar heeft meer RMS vermogen en kan dieper gaan. (gigaworks vanaf 25 Hz, Z-5500 vanaf 33 Hz) Die paar Hz maken veel uit, geloof me ;)

Afgezien van de hogere prijs, en geen Decoder standaard dan.

Iemand ervaringen met deze 2 sets? Verschil gehoord bij vriend of in winkel, etc?
Anoniem: 122598 1 december 2004 23:20

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.