Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Micron, submitter: silentsnow

RLDRAM logoMicron heeft aangekondigd begonnen te zijn met de massaproductie van 288mbit Reduced Latency DRAM II-chips. RLDRAM probeert de snelheid van SRAM te verenigen met de hoge datadichtheid en de daarbijbehorende lage kosten van DRAM. Het RLDRAM II-geheugen heeft een latency van 20ns, wat twintig procent lager is dan de 25ns van de eerste versie van RLDRAM en circa de helft van de latency van normaal DDR-geheugen. Het RLDRAM-geheugen is bedoeld voor gebruik in hogesnelheidsnetwerken, high-end graphics en als L3-cache in servers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

288Mbit?? Dat is dus ff snel uitgerekend 36 Mbyte/chip?? Wat n rare waarde
288 = 256 + 32

ofwel deelbeer door negen.
Kun je dus mooi makkelijk ECC rammetjes mee maken.(met dus 8 chips, i.p.v. de gebruikelijke 9)
Er zal wel per 8 bit 1 bit parity op zitten. Dan kom je op wat gewonere waarde, namelijk 32Mbyte/chip
Het is toevallig nog wel een extra bit per acht bits, maar het is geen simpele parity meer.
Met ECC kun je veel fouten ook corrigeren.
Als praat over 1 bit per 8 bits, dan kan dat geen ECC zijn. Met 1 bit kun je alleen maar een parity per byte bijhouden. Voor ECC zul je extra bits voor rijen (8 bits) en extra bytes voor kolommen moeten bijhouden. Op die manier kun je per rij en per kolom parity bijhouden en kun je 1 bitfout per byte corrigeren.

Wil je ingewikkelder ECC gaan uitvoeren, dan zul je heel wat meer bytes moeten toevoegen. De ECC op een CD bijvoorbeeld. Er gaan 2352 bytes op een sector, maar in een data sector zitten maar 2048 bytes. Van de overige 304 bytes zijn er 276 voor de error correctie, 4 bytes voor een error detectie en de rest is voor sector administratie.

Dus om errors te kunnen correcten heb je iets meer data nodig dan 1 bit per byte :).

Zoek bijvoorbeeld eens op 'CIRC' of 'Cross Interleaved Reed-Solomon Code'.

Edit:

Oh, Wikipedia wordt steeds genialer: en.wikipedia.org/wiki/Reed-Solomon_error_correction
en dan krijg je dus blokjes van 32MB, wat weer standaard is.
Ik hoop dat dit spul betaalbaar word, leuk spul voor AthlonXP/64 systemen :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True