Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Bron: Purdue

Het Franse Thomson heeft samen met de universiteit Purdue in de Verenigde Staten een nieuw hoge resolutie scherm getoond met een beelddiagonaal van maar liefst 140". Het scherm maakt gebruik van vier projectors die het beeld op het scherm projecteren. Hoewel er niets over wordt losgelaten, lijkt het erop dat het beeld van achteren op het scherm wordt geprojecteerd, net zoals dat het geval is bij projectietelevisies. Een foto die van het scherm is genomen toont namelijk twee personen die zich voor het scherm bevinden. Er is echter geen schaduw aanwezig en er is ook geen beeld dat op de personen zelf is geprojecteerd.

Het scherm heeft een ingebouwde computer die ervoor zorgt dat de vier geprojecteerde beelden naadloos op elkaar aansluiten. Het algoritme hiervoor is door Thomson samen met Purdue University ontwikkeld. De bedoeling is dat het scherm gebruikt gaat worden om simulaties weer te geven. Een andere toepassing is het bekijken van hoge resolutie satelliet foto's. Het scherm zou ook kunnen worden gebruikt in een televisiestudio om een heel arsenaal aan televisies te vervangen. Daarnaast zou het scherm ook zijn weg kunnen vinden richting thuiscinema's. Voordat het echter zover is, moet het scherm echter wel nog verder doorontwikkeld worden.

Thomson/Purdue 140

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Als dit 140"-scherm uit 4 schermen is opgebouwd, dan heeft elk onderdeel een diameter van 70". Hoe diep moet dit dan niet zijn om beelden van 70" te kunnen projecteren? :o
met een groothoeklens? niet zo gek veel hoor :)
Je kunt het stellen zoals je wilt. Maar groothoeklenzen geven vertekeningen. Zoals jij het steld kan deze techniek ook gebruikt worden bij kleinere opstellingen(!)
Ze geven vertekening ... en dus? Die lens vertekening kan worden opgelost door een fatsoenlijke lens te kopen die het tot in het onmerkbare kan verminderen. De randen van de lens geven de grootste vertekening en daar hou je rekening mee als je de lens slijpt voor een bepaalde projector, zodat dat stukje van de lens niet/nauwelijks wordt gebruikt.
Zoek maar eens bij de professionele beamers op de groothoeklenzen. Die lenzen zijn niet voor niets extreem duur.
volgens mij wordt er dan gewoon met spiegels gewerkt, dat doen ze bij Barco (http://www.barco.com) ook.
bij de control rooms afdeling werken ze met verschillende cubes die dan wel een kleine naad hebben, maar daarmee bouwen ze wel hele muren die dan gewoon 1 beeld vormen. per cube zit er dan 1 projector die met spiegels geprojecteerd worden op een scherm waardoor ze maar een diepte meer hebben van iets meer dan een halve meter.
die simulatie toepassingen die ze hebben zijn ook wel erg lekker, om maar van hun laatste led walls te zwijgen :9~
binnen een paar jaar vervangen die dingen gewoon projectie, hun iLite 3 heeft nu al een pixel pitch van 3,5mm.
Als je goed kijkt op de originele (grotere) foto
hier, kan je zien dat het schermpje nog wat - het heet geloof ik 'abberatie' - fouten maakt bij het aansluiten van de verschillende projecties (aan de randen van de afzonderlijke projecties is het beeld waziger)..Het is zichtbaar als een verticale waas net rechts van het rechtermannetje.. Of het is de satelietfoto die niet helemaal lekker is...
abberatie is gewoon een net woord voor afwijking. Maar misschien is het inmiddels vakjargon geworden.
sorry, kan niks vinden, mischien blokkeren die dikke buiken alle zicht ???

:+
Dit staat er in de IPTC info van de foto:
ITAP's 13-foot, 4 million pixel ultra-high resolution display built by Thomson Inc., of Indianapolis and demonstrated by Thomson's William Mengel (right) to Purdue's Ed Delp.
:)
Hmm, 4 megapixels, 140" diameter, dat is maar iets van 20 dpi, dat is toch geen hoge resolutie?
Vorig jaar heb ik op Princeton hetzelfde gezien, maar dan met 24 projectoren (6000x3000 pixels, 18 Mpix). Elke projector wordt aangestuurd door een eigen PC, en deze PC's zijn opgesteld in een soort cluster onder Windows 2000.
Foto scherm
Beamers
Hi-res fractal
Experimentele user interfaces
Dit project loopt al ruim vijf jaar, dus Thomson en Purdue lopen helaas een beetje achter. Studenten mogen zelf apps voor dit scherm ontwikkelen.
Dit lijkt me de officiele homepage.
Misschien vind jij Thomson achterlopen, maar hun projectie is wel zodanig dat je
a) Geen helderheidsverschillen ziet tussen de projecties, terwijl bij Princeton zie "Foto scherm" de afzonderlijke schermen zeer duidelijk herkenbaar zijn.
b) Geen randen tussen de verschillende projecties in tegenstelling tot de projecties bij Princeton zie "hires fractal"

met andere woorden dit is toch een zeer goede prestatie.
De kwaliteit van het Thomson scherm ziet er toch wel wat beter uit...
wat is nou de resolutie van zo'n ding?
Het wordt geprojecteerd dus ik denk niet dat je dan kunt spreken van pixels, bij een goede projector loopt dat beeld namelijk door, een monitor heeft daarentegen wel pixels maar die gebruikt een beeldbuis dan wel een thin film transistor (TFT) om het beeld weer te geven.

*correct me if I'm wrong :D*
Een kleine illusie is snel gemaakt...

projectoren die je vandaag komt (groot tot klein) hebben allemaal! een bepaalde pixel precisie. Enkelt wanneer je met dia's of filmrollen werkt zul je afhankelijk zijn van de scherpte van de foto. Dus met de ouderwetse analoge techniek kan in theorie oneindig groot doorschalen, terwijl je met je huis-tuin-keuken of professionele projector aan een aangename tot zeer gedetailleerde resolutie vast zit.

Je ziet de pixels niet zo gauw, omdat de pixels inderdaad in elkaar overlopen, dat is dus illusie (of niet 100% scherp gesteld ;))

Wat is trouwens het grootte geheim van de drivers ofzoiets, de sturing van die projectoren, dat ze zo naadloos werken. Ieder OS dat multi-screen ondersteunt plakt zijn twee schermen toch gewoon zij-aan-zij strak tegen elkaar?

Ik heb zelf dit gebouwd (www.nikhef.nl/~okoeroo/DCP_6593.JPG) Het is dat die randen van de monitoren er zitten, anders had je een erg straks en naadloos(!) plaatje gehad (de resolutie van de background is iets van 16x16 x 1280x1024 rekent u mee....)
uhmmm yeah ... de achterkamer tafel (dat stukhout waar het frame op staat) was de muismat voor een optische muis...

De volgende te maken opstelling wordt 8x1 (dus 8 schermen breed }> ). Dat wordt dus wel trackball kopen, omdat je dan wat heen en weer kan gooien met je cursor.

Ik gok dat ze hier ook nog wel een evenredig vergroot pijltje/cursor hebben gemaakt/ingesteld ;)
Dat was een pain in the ass met de 4x2 opstelling ... waar is die leipe muis! In windows op max grote gezet (van de default voorbeelden) en dan Inverted gekozen, leek me handig :D

Ik hoop dat de mensen die moeten werken met deze projectie muur iig handig hun interface kunnen bedienen.
LOL, die zal wel een grote muismat hebben als dat zijn desktop is. }> (trackball roelt dan weer wel)
Een projector heeft meestal ook pixels, tenzij je CRT projectors hebt, maar ik vermoed dat dit LCD of DLP is. Dus euhm, tsja, goede vraag, maar ik weet de resolutie ook niet.
The display has resolution capability better than that of new high-resolution TV cameras, meaning it could replace a bank of current cathode-ray tube monitors used in TV news production that are becoming obsolete because they can't match the resolution of the new cameras.
Daar doen ze dus zelf ook erg vaag over, maar genoeg :P
CRT projectoren bestaan wel...

Maar ik kan me alleen monochrome exemplaren voor de geest halen :P

(WOII techniek: Radarscherm projecteren op de muur, dit omdat de meeste CRT's in die tijd slechts een centimeter of 20 in het rond waren. Ja, ik weet dat de Amerikanen grotere hadden, maar de Duitsers niet :+ )

* 786562 Adm.Spock
Ik heb ooit eens een simulatiesysteem gezien bij Barco (al jaren terug!!) wat ook gebruik maakte van verschillende projectoren. Ook daar sloten de beelden naadloos op elkaar aan. Het scherm was echter gebogen en dat was wel leuk want zodra je in het midden stond, kon je ongeveer 180į rondkijken in de simulatie :P
Ik heb die schermen vandichtbij gezien en ik kon ze niet echt naadloos noemen er was een weliswaar minimie naad, maar idd echt nieuw is de uitvinding niet

bij die demo waar de schermen rond je gebogen waren was er wel een deel van het scherm die overlap toonde en die was idd zichtbaar
is dat niet the cave in Wageningen das ook zoiets een kubus van 2m3 dachtik waarin je kan staan en op alle 6 vlakken wordt beeld geprojecteert als je dan met een speciale bril kijkt heb je ook geen hoekjes ofzo...

eens in de kijk gelezen...

volrgens mij wordt je daar heel moe van..

ik heb eenkeer met zo vr brildinghelm lopen spelen en daar werd ik al helemaal gek van. als ik naar beneden keek zag ik mijn armen op de leuning van mijn stoel als ik dan mijn arm bewoog ging mijn arm niet mee in beeld

das echt maf en heeeeeel verwarrend...
Het rondlopen in de (3D) cave (hier in Groningen) is helemaal niet zo vermoeiend hoor :)
Verder hebben ze ook een grotere 3D projectie, met 3 (CRT)beamers die dus ook een kleine overlap hebben. Helaas heb ik toen niet gekeken hoe nauwkeurig die overlap was.
Als ik naar mijn eigen (CRT)beamer kijk, dan is gedurende een film (of voetbalwedstrijd, etc) al een redelijk verschil waar te nemen in scherpte en hoever het beeld buiten m'n scherm komt.
Het punt is namelijk dat de lenzen van een projector door de warmte van je lamp / CRT-buis uitzet en dus vervormt.
Ik vermoed dat ze die vervorming meten door een pixel op een stuk buiten het projectiescherm, op een sensor te laten vallen. De vervorming van de lens zal wel bekend zijn denk ik :)
das toch het zelfde als in Disney Land Parijs bij die atractie waar je door de tijd reist
Ik ben nog nooit in Disney land geweest :'(
das toch het zelfde als in Disney Land Parijs bij die atractie waar je door de tijd reist
Nee, daar wordt gewoon een film afgespeeld (Jule's Verne ofzo?), de Cave is gewoon real-time interactief.
Nope, het was bij Barco in BelgiŽ. En ik moest ook geen bril dragen ofzo.
Het was vooral voor simulatiesystemen bedoeld. Denk dan vooral aan vliegtuigsimulaties. Zo hadden ze ook een projector die heel fel kon schijnen. Daarmee projecteerden ze de verlichting van startbanen en zo. Dat was echt niet normaal, het was alsof er op die plaats in het doek hele felle ledjes ofzo zaten. Ik wist niet dat ze dat konden met projectoren. Ik heb het zelfs nog nooit zo goed op een "gewoon" scherm gezien!! :)
Maar dat was dus al jaren terug. Tegenwoordig zulllen ze het enkel maar beter kunnen zeker?
Zal zo ook weer makkelijker worden voor weermannen, kunnen nu wel gelijk zien wat ze aanwijzen en hoeven niet op de monitoren ernaast te kijken en een lange training te hebben :) En ze kunnen voortaan blauwe kleding aan doen zonder dat het erg is :P
het blauwe scherm is tegenwoordig meestal groen :D

misschien uit angst voor aanklachten door microsoft? :+
Ja, zal idd een mooie en vooral goedkope ;) oplossing zijn...
Nu ik het zeg... wat zal dit kosten?
Even denken, word dat niet toevallig al bij het RTL Nieuws al gedaan, gewoon voor een projectiescherm het weer presenteren?
uhh, nee, die gasten van het weer staan gewoon voor een groen of blauw scherm waar niks op staat, dat wordt dan door de computer omgezet naar een beeld wat wij op tv zien en zij apart op een schermpie zie zodat ze kunnen zien wat ze aanwijzen ;-) Dacht ik tenminste
Ik wil niet rot doen. Maar meerdere projectors gebruiken wordt toch al vaker gedaan. Uiteraard kan je daar een flink scherm mee bouwen.
Die 4 megapixel (2000x2000) is niet zo interessant, het laten aansluiten van die 4 projectoren wel.
Als het met 4 kan is het ook met 9 16 25 36 etc mogelijk en dat is wel leuk. En een goede demo van dat aaneensluiten is heel erg uitvergroten. Het scherm zelf is verder niet zo interessant denk ik.
stel dat je denkt dat het nep is... ga dan na als in het midden een felle lamp zit, waarom alleen in het midden het vel is en niet steeds vager wordt hoe verder je naar de zijkant gaat. want als het 1 sterke lamp was zou je dat moeten zien :)

en als je even doorlinkt naar de bron van het nieuwtje, zullen die 2 wetenschappers die erop staan heus niet een vals iets laten fotograferen ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True