Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: Gamesindustry

In een toespraak voor de Japan Economic Foundation heeft Nintendo-president Satoru Iwata een aantal uitspraken gedaan over de toekomst van zijn bedrijf, zo lezen we op Gamesindustry. Zo zegt hij dat online gamen nog geen duidelijke behoefte is van consoleklanten, waarbij hij verkoopcijfers van een online PS2-golfspel als illustrerend voorbeeld gebruikt. Iwata zegt dat de meeste klanten niet extra willen betalen voor een internetconnectie en dat deze verbinding ook niet overal even gemakkelijk te verkrijgen is.

Nintendo is op dit moment de enige uit de console top drie die zich nog niet heeft toegelegd op online gamen: hoewel het bedrijf een modem en breedbandadapter heeft uitgegeven zodat de console online titels van andere fabrikanten kan ondersteunen, is men niet bezig met het zelf ontwikkelen van dit soort spellen. Het bedrijf ziet wel heil in draadloze verbindingen voor de draagbare apparatuur, zoals te zien is aan de draadloze adapter voor de Game Boy Advance en het integreren van Bluetooth en 802.11b-WiFi in de nieuwe Nintendo DS Handheld.

Voor de toekomst zegt Iwata nog diverse plannen te hebben, zoals het samenwerken met Westerse ontwikkelaars voor de fabricage van nieuwe spellen. Hij zegt in onderhandeling te zijn met een aantal grote Westerse namen en hoopt aan het eind van dit jaar een samenwerking te kunnen aankondigen. Over de samenwerking met Bandai werd gezegd dat het voor beide bedrijven prettig zou zijn als ze nog hechter zouden kunnen samenwerken; een eventuele fusie werd niet ontkend.

Nintendo DS
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Hij noemde een golf spel waar 2 delen voor uitgekomen zijn in japan: een online deel & een offline deel.

Het online deel was precies het zelfde, alleen had een online multiplayer mode. Dit deel verkocht veel slechter dan het offline deel. DAAROM noemde hij het golfspelletje.
Jammer dat iedereen hier niet beseft dat Nintendo een legitieme reden heeft om aan te nemen dat mensen niet op online gaming zitten te wachten: Het kon ook al met de SNES (in Japan) en dat werd een enorme flop.
Dus iedereen die nu zegt " :Z Nintendo is niet innovatief" moet z'n geschiedenisboekjes beter lezen :)

Ik denk trouwens dat wl veel mensen zitten te wachten op online gamen, maar ik denk net dat het een beslissend verkoopargument is.
Ik krijg een dja-vu van Microsoft met zijn "internet is niet de toekomst".

Hoe kan zo'n innovatief bedrijf toch zo'n domme uitspraak doen. Ikzelf game haast niet, maar met vrienden een potje on-line vechten in UT2004 vind ik zelfs leuk.
't is alleen nog veel leuker om met wat vrienden achter dezelfde console een potje te gamen...
klopt, maar de meeste mensen zitten niet dagelijks samen bij iemand, maar spelen wel elk alleen en dan is een xboxlive met zo'n headset toch een ZEER mooi alternatief hoor

daarbij, een echt massa spel zoals Battlefield komt wel totaal niet over met maar 4 spelers...
De meeste volwassenen misschien niet, maar kinderen (althans wij deden dat) wel. Wij vonden dat geweldig vroeger. Bij elkaar komen. Je mist bij online gaming het directe contact wat voor de menselijke soort redelijk belangrijk schijnt te zien.
Tuurlijk, maar dat is:

1. Lastig voor luie gamers ;)
2. Voor shooters niet optimaal (hoewel Nintendo weingi shooters uitbrengt)
3. Onhandig als je met meer dan 4 mensen speelt.
Hij heeft het dan ook niet over online PC spellen als UT2004, maar over online console games. Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt een toekomst in online console games. Het is gewoon niet zoals met PC games waar je ook ernaast kan chatten en zo. Ik denk dat dat misschien nog wel erg verbeterd kan worden.
Ik krijg ook een dja-vu, maar dan van Nintendo zelf, namelijk de uitspraak dat er geen behoefte is aan spelen via een disk omdat laadtijden onacceptabel zouden zijn voor welk game genre dan ook.

Het feit dat de technisch mindere PS1 de N64 -volledig- wegvaagte maakte dat ze wel op die uitspraak terug kwamen.

Aan de andere kant ben ik het kwa on-line gamen wel eens. -DE- grote kracht van een console is juist met meerdere spelers rond een groot scherm te zitten. DIE beleving gaat meestal niet samen met on-line spelen. De PC is daar veel geschikter voor. Lekker in je eentje op je slaapkamer of studeer kamer zitten.

Je ziet dat ook over de hele linie bij spellen die voor PC en console uitkomen. PC spellen zijn bijna zonder uitzondering gemaakt voor 1 speler per machine. Je ziet gewoon bijna nooit een 2 of zelfs 4 speler spel voor een PC (zoals bv fighters, of race games, of zelfs 1ste person shooters).

Op de console hebben gewoon heel veel spellen een (split screen) multi-player mode.
de keuze was toch gemaakt (voor de catridge) omdat in die tijd de voorspelling was, dat de cd's niet goedkoper zouden worden....

Maar ik geef ze voor een deel gelijk nl: Mensen willen samen spelen. Dat hoeft niet online te zijn.
microsoft maakte indertijd deze uitspraak toen ze hun eigen netwerk MS_Net wilde opstarten.

Dit netwerk zou te vergelijken zijn met Compuserve, wat in het begin nog veel populairder was dan het gewone internet.

was eerder een commerciele uitspraak, maar het mocht niet baten, het internet brak door, omwille van zijn onafhankelijkheid.
Je leest niet goed. Hij heeft het over de uitspraak die Microsoft ooit heeft gedaan ten tijde van het internet dat begon te bloeien dat zei het idee hadden dat het niks zou worden. Net zoals nintendo dat nu zegt over online gamen. Hij heeft het niet voor niets over een deja-vu
Deja vu was toch de benaming voor het gevoel dat je had als je dacht iets al gezien te hebben (wat eigenlijk komt doordat je ogen 1 bepaald frame per ongeluk 2x naar je hersens doorsturen, waardoor je hersen een E_DEJAVU raisen)?
Vaag ik dacht dat het een aanpassing in the matrix was :+
kernwoord: nog

oftewel op dit moment is er volgens hem geen interessante markt. Nintendo heeft wel de hardware uitgebracht waarmee het kan (moest ook wel) maar vindt het op dit moment niet nodig om er ook software voor te ontwikkelen. En eerlijk gezegd, de cijfers geven ze tot nu toe inderdaad gelijk

Op de lange termijn is het waarschijnlijk wel interessant maar dan gaat Nintendo ook wel spellen ervoor maken. Alleen nu niet.
Lijkt me niet echt slim van Nitendo.
Ik denk dat oline gaming toch echt wel een toekomst heeft, en niet alleen voor de draagbare apparatuur maar ook de normale consoles.
Gezien het feit dat xbox live geweldig aanslaat en het online netwerk van playstation ook (in mindere mate als live, maar slaat ook aan)
In Japan slaat de XBox niet aan en het online gamen op de XBOx dus ook helemaal al niet.

Hou er ook rekening mee dat je (bijna) niks meer mag maken als developer voor de XBox tenzij er iets met XBox live gedaan wordt.

En er ie uiteraard nog een hele grote groep mensen die niks met online gamen heeft. Met een groot gedeelte van de games heb je ook helemaal geen online mogelijkheden nodig. Zeker de wat eenvoudigere games voor de (kleine) kids. :)
Euhm, playstation doet ook online gaming en die console is dacht ik toch best wel populair in Japan.
Ja maar dat is niet vanwege het online gamen, en dat is het hele punt.
En daarentegen is het makkelijke van live games weer, dat je ze ook makkelijk zonder live kan spelen. Dus wat is het probleem denk ik dan :Y)
waarbij hij verkoopcijfers van een online PS2-golfspel als illustrerend voorbeeld gebruikt
Een golfspel, da's ook zo lekker representatief he :7
En ik denk dat gamers wel degelijk blij worden van online kunnen gamen, dat maakt het z veel leuker.
Iwata zegt dat de meeste klanten niet extra willen betalen voor een internetconnectie en dat deze verbinding ook niet overal even gemakkelijk te verkrijgen is
Het gros in de VS en (het westen van) Europa, en Japan heeft toch al lang een breedbrand verbinding :?
De vergelijking werd gemaakt met een andere PS2 golfgame, zoals ze dat op Slashdot zo mooi zeggen: RTFA.
Legitieme vergelijking.
De vergelijking werd gemaakt met een andere PS2 golfgame, zoals ze dat op Slashdot zo mooi zeggen: RTFA.
Legitieme vergelijking.
Ik doelde ook niet op golfspel t.o.v. andere spellen, maar op het feit dat de interesse voor online gamen van kopers van een golfspel niet echt representatief is voor interesse in online gamen in het algemeen.

Ze hadden beter wat shoot 'em ups, RPG's of strategy games kunnen nemen.
Zoals iemand hier onder ook al zegt. Golfen is buiten Europa *groot* en bovendien waarom zou je beter een shooter kunnen nemen?
Omdat het op de *PC* meer online gespeeld wordt? ;)
Ik heb zelf een gamecube en ik moet zeggen dat ik het met Nintendo eens ben. Persoonlijk heb ik weinig behoefte aan online gamen en andere spelers. Als ik wil spelen, dan wil ik spelen, en niet afhankelijk zijn van anderen, de "kwaliteit" van anderen en het gedrag van anderen. Spelen met/tegen menselijke spelers kan bij mij alleen maar roet in het eten gooien.
Over online spelen. Ik heb ook geen behoefte om met mijn GameCube online te spelen. Maar ik heb voor het online spelen een PC. De behoefte om online te spelen is er dus wel, alleen niet met een console. Dus ook niet met een PS2 of een X-Box.
Tja, magoed online gamen op een pc is toch anders dan op een console...

Ik kan flink wat mensen met PS2/Xbox, maar geen enkel gaat online met deze apparaten...

Ik heb zelf een cube en zit opzich ook niet te wachten op online gedoe met de cube, daar heb ik immers een pc voor.
Ehm...... sorry hoor maar je kan niet altijd en de hele dag met je vrienden thuis of bij een van hen achter een PS2/X-Box/Gamecube/Whatever zitten |:(

En dan is Internet MP een uitkomst :Y)

* 786562 nero355
waarbij hij verkoopcijfers van een online PS2-golfspel als illustrerend voorbeeld gebruikt
Hoe slecht kun je kiezen? Dat ze een golf-spel als voorbeeld gebruiken vind ik toch wel een redelijk signaal dat het wel aanslaat, als hij zo overtuigd was van zijn gelijk had hij wel een noemenswaardige titel genomen.

Nintendo maakt foute keuze of foute keuze op het moment voor mijn gevoel.
Pssst...
Hij zegt dat het ene online golfspel niet beter verkoopt dan het andere offline golfspel ;)
Wanneer ik "online gamen" hoor is golfen een van de laatste type spellen waaraan ik zou denken. Ik denk dat dit dus een behoorlijk slecht voorbeeld is.
Als jij eens wist hoe populair golf in Japan/Azie is. :)

Maar ook ik denk dat het de zoveelste foute keuze van Nintendo is. Mar er is altijd wel weer een Pokemon die Nintendo komt redden. :)
een golfspel is waarschijnlijk het publiek van de Gamecube-aankoper. Ik kan er anders ook geen verklaring voor geven .. wie wilt er nu niet is lekker online tegen iemand racen ofzo .. en dat met 4 man achter 1 console tegen 10 man online ofzo .. das toch prachtig.

En trouwens ... degene die online willen spelen kunnen dan toch gewoon een adaptor kopen zoals bij de PS2 .. dus eigenlijk slaagt deze toespraak van nintendo op niets. Je verplicht niemand tot online spelen hoor ...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True